@article { author = {موگویی, بهناز and Nezakat-Alhosseini, maryam and اسفرجانی, فهیمه}, title = {The Effect of Mild Dehydration on Selective and Sustained Attention}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {6}, number = {19}, pages = {1-17}, year = {2017}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2017.2309.1246}, abstract = {The study investigated effects of mild dehydration on selective and sustained attention. 22 female students participated in a quasi-experimental study. Convenience sampling was used and participants were assigned to three basic, hydration, and dehydration conditions, counterbalancelly. In the basic condition, they had no physical activity, but in hydration and dehydration conditions, they completed a 60-minute exercise protocol of walking on a treadmill and bicycling. Data were collected using Simple Stroop and Continuous Performance Test V.4. A significant main effect was found for exercise condition. No interaction was found for exercise condition and attention. In dehydrated condition, selective and sustained attention’s mean scores were higher than control and hydrated conditions (p<0.05). However, no significant difference (p>0.05) was found between selective and sustained attention’s mean scores in control and hydrated conditions. Accordingly, mild dehydration affected selective and sustained attention. Therefore, it seems necessary to consider optimal hydration during exercise .}, keywords = {Mild dehydration,Selective attention,Sustained attention,Hydration}, title_fa = {تأثیر کم‌آبی خفیف بر توجه انتخابی و مداوم}, abstract_fa = {هدف این پژوهش بررسی تأثیر کم‌آبی خفیف بر توجه انتخابی و مداوم بود. پژوهش از نوع نیمه‌تجربی و بر روی 22 دانشجوی دختر (21/2 ± 23/21) انجام گرفت. آزمودنی‌ها به‌صورت در دسترس انتخاب و تحت سه شرایط پایه، پرآب و کم‌آب قرار گرفتند. شرکت‌کنندگان در حالت پایه، هیچ‌گونه فعالیت‌بدنی نداشتند اما در شرایط پرآب و کم‌آب برنامة 60 دقیقه‌ای پیاده‌روی بر روی تردمیل و دوچرخه‌ را اجرا نمودند. ابزارهای پژوهش شامل آزمون استروپ و عملکرد پیوسته نسخة چهار بودند که برای سنجش توجه‌انتخابی و ‌مداوم استفاده شدند. جهت تحلیل آماری از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌های تکراری استفاده گردید. یافته‌ها نشان داد میانگین نمرات توجه‌انتخابی و مداوم در حالت‌ پایه نسبت‌به کم‌آب و در حالت پرآب نسبت‌به کم‌آب به‌طور معناداری بهتر بود و کم‌آبی خفیف منجر به اختلال در توجه‌انتخابی و مداوم شد. لذا توجه به حالت هیدراتة مطلوب در زمان انجام فعالیت‌بدنی ضروری می‌باشد.}, keywords_fa = {کم‌آبی خفیف,توجه‌انتخابی,توجه‌مداوم,هیدراته}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_927.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_927_c5bf612d85ae39303267c15957eb4bbc.pdf} } @article { author = {Namdar Tajari, somayeh and Mirifar, Arash and Memar Moghdam, Mojghan}, title = {Effects of Neurofeedback Training on Balance and Reaction Time of Track and Field Athletes}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {6}, number = {19}, pages = {19-30}, year = {2017}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2017.2410.1253}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the effect of neurofeedback training on balance and reaction time of track and field athletes. 48 athletes in both genders were voluntarily participated in this study and were involved in a double-blind research design including control, sham and two experimental groups; The first treatment group inhibited four-seven Hz and reinforced 15-18 Hz brainwaves at O1 and O2 regions and second treatment group reinforced β1 brainwaves at Cz and Fz regions for 12 sessions and 15 minutes per session. The results showed significant changes in reducing the selective reaction time and improving balance in treatment groups. Based on the results, neurofeedback training can be used to improving perceptual-motor abilities of athletes such as balance and reaction time.}, keywords = {Neurofeedback Training","Static Balance","Simple Reaction Time","Choice Reaction Time}, title_fa = {اثر آموزش نوروفیدبک بر تعادل و زمان واکنش ورزشکاران دوومیدانی}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر آموزش نوروفیدبک بر تعادل و زمان واکنش ورزشکاران رشته دوومیدانی می‌باشد. 48 ورزشکار دوومیدانی در هر دو جنس به‌صورت داوطلبانه در این مطالعه شرکت کردند. مطالعه به‌صورت دو سو کور با چهار گروه آزمایشی‌یک، دو، کنترل و تمرینات ساختگی انجام شد. در گروه آزمایشی‌ یک در ناحیة اُ‌ یک و اُ‌ دو امواج چهار تا هفت هرتز بازداری و 15-18هرتز تقویت‌شدند و گروه آزمایشی‌دو در ناحیة سی‌زد و اف‌زد با موج بتا یک در 12 جلسة 15 دقیقه‌ای تقویت‌شدند. نتایج تغییر معناداری در کاهش زمان واکنش انتخابی و بهبود تعادل گروه‌های آزمایشی نشان داد. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده، آموزش نوروفیدبک را می‌توان برای بهبود برخی از توانایی‌های ادراکی حرکتی ورزشکاران، مانند تعادل و زمان واکنش به‌کار برد.}, keywords_fa = {آموزش بازخورد عصبی","تعادل ایستا","زمان واکنش ساده","زمان واکنش انتخابی}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_928.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_928_793d22b20763903c91045ce7f1d7830c.pdf} } @article { author = {صاحبی, امیر and shahabi kaseb, mohammadreza and زیدآبادی, رسول}, title = {The effect of distances of external focus of attention and cognitive emotion-regulation strategies on Tiz and Chamani whirling performance of zoorkhaneh athletes}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {6}, number = {19}, pages = {31-42}, year = {2017}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2017.2484.1259}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the effect of different distances of external focus attention and regulation of cognitive emotion on the performance of Tiz and Chamani whirlings in non-elite zoorkhaneh athletes. Based on the type of whirling (Tiz and Chamani) and types of cognitive emotion regulation strategies (adaptive and non-adaptive) the zoorkhaneh athletes were divided into four groups. The subjects in each group, according to counter balance method of homogeneity, performed zoorkhaneh whirling in three conditions of control, close and far external focus attention. Each subject in each condition of attention focus performed 2 trials with one day rest interval. Results of the study showed that zoorkhaneh athletes of Tiz and Chamani whirling groups had the best performance in far external attention focus and adoption of adaptive and non-adaptive cognitive emotion regulation strategies had no effect on their performance}, keywords = {Focus Of Attention,Cognitive Emotion Regulation Strategies,Zurkhaneh sports}, title_fa = {اثر فواصل کانون توجه بیرونی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر عملکرد چرخ تیز و چرخ چمنی باستانی‌کاران}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر فواصل مختلف کانون توجه بیرونی و تنظیم شناختی هیجان بر عملکرد چرخ تیز و چرخ چمنی باستانی‌کاران غیر نخبه بود. باستانی‌کاران بر اساس نوع چرخ (تیز و چمنی) و نوع راهبرد های تنظیم شناختی هیجان (انطباقی و غیرانطباقی) به چهار گروه تقسیم شدند.آزمودنی‌های هرگروه به روش همتراز شده متقابل در سه شرایط کنترل، کانون توجه بیرونی نزدیک و دور به اجرای چرخ باستانی پرداختند. هر آزمودنی در هر یک از شرایط کانون‌توجه، دو کوشش را با فاصله یک روز استراحت انجام داد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد باستانی‌کاران چرخ تیز و چمنی در شرایط کانون توجه بیرونی دور بهترین عملکرد را داشته‌اند، و اتخاذ راهبردهای انطباقی و غیرانطباقی تنظیم شناختی هیجان تاثیری برعملکرد آنان نداشته است.}, keywords_fa = {کانون توجه,راهبردهای تنظیم‌شناختی هیجان,ورزش باستانی}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_929.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_929_37b1f9bb5492005bd29585f09db3615b.pdf} } @article { author = {مرادی, وحید and حاتمی, خیدان and Moradi, Jalil}, title = {Relationship between Sports Participation Motivation and Satisfaction of Sports Selected Fields}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {6}, number = {19}, pages = {43-56}, year = {2017}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2017.2551.1264}, abstract = {The purpose of present research was to study the relationship between sports participation motivation and athletes’ satisfaction of sports selected fields in Kamyaran city. 265 athletes were selected from four team sports fields (football, volleyball, basketball and handball) and two individual fields (kung Fu and taekwondo) through stratified-random sampling. The subjects filled up sports participation motivation questionnaire of Gill et al (1983) and athletes’ satisfaction questionnaire of Riemer and Chelladurai (1998). The results showed significant relationship between components of sport participation motivation and athletes’ satisfaction, and component of situational factors from among components of sport participation motivation significantly predicted changes related to athletes’ satisfaction. Therefore, addressing issues related to situational factors including the role of parents and friends in continuation of sports activities, the role of trainers in establishing friendly relations and use of sport facilities by managers and sports coaches seems to be essential.}, keywords = {Sports Participation Motivation,satisfaction,Athletes,Selected fields,Situational Factors}, title_fa = {ارتباط انگیزۀ مشارکت ورزشی و رضایتمندی ورزشکاران رشته های منتخب ورزشی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، مطالعۀ ارتباط انگیزة مشارکت ورزشی و رضایتمندی ورزشکاران رشته‌های منتخب ورزشی شهر کامیاران بود. 265 نفر از ورزشکاران چهار رشتۀ تیمی (فوتبال، والیبال، بسکتبال و هندبال) و دو رشتۀ انفرادی (کونگ‌فو و تکواندو) به‌صورت نمونه‌گیری تصادفی- طبقه‌ای انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان پرسش‌نامه‌های انگیزۀ مشارکت ورزشی گیل و همکاران (1983) و رضایتمندی ورزشکاران ریمر و چلادورای (1998) را تکمیل کردند. نتایج نشان داد بین مؤلفه‌های انگیزة مشارکت ورزشی و رضایتمندی ورزشکاران ارتباط معناداری وجود دارد و مؤلفۀ عوامل موقعیتی از میان مؤلفه‌های انگیزة مشارکت ورزشی به‌طور معناداری تغییرات مربوط به رضایتمندی ورزشکاران را پیش‌بینی می‌کند. لذا توجه به مباحث مرتبط با عوامل موقعیتی شامل نقش والدین و دوستان ورزشکار در ادامۀ فعالیت ورزشی، نقش مربی جهت ایجاد روابط دوستانه و استفاده از وسایل ورزشی توسط مربیان و دست‌اندرکاران ورزش ضروری به‌نظر می‌رسد.}, keywords_fa = {انگیزۀ مشارکت ورزشی,رضایتمندی,ورزشکاران,رشته های منتخب,عوامل موقعیتی}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_930.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_930_3700f337c98b2ebe5fe19346530213af.pdf} } @article { author = {سرابندی, ملیحه and رضایی, زهره}, title = {The Study of the Relationship between Sport Perfectionism and Achievement Motivation with Sport Success: A Case Study Kabaddi Athletes}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {6}, number = {19}, pages = {57-68}, year = {2017}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2017.3415.1353}, abstract = {The present research aims at studying the relationship between sport perfectionism and achievement motivation with sport success. The population includes all athletes participating in 1-st Division League of Kabaddi, from which 144 people were selected as sample. This was a survey, descriptive research. Pearson correlation coefficient and linear regression analysis were applied simultaneously for data analysis. The result of correlation test indicates that there is a significant positive correlations between positive perfectionism and achievement motivation with sport success, and there were significant negative correlation between negative dimensions of perfectionism and sport success. The regression analysis also showed that perfectionism explained 51% and achievement motivation explained 48% of variance in sport success. Finally, it can be said that motivation as a progressive force can be effective in achieving high performance, and she athlete always needs to maintain proper levels of perfectionism.}, keywords = {Sport Perfectionism,Achievement motivation,Sport Success,Kabaddi}, title_fa = {ارتباط کمالگرایی ورزشی و انگیزۀ پیشرفت با موفقیت ورزشی: مطالعۀ موردی ورزشکاران رشته کبدی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، مطالعۀ رابطۀ کمال‌گرایی ورزشی و انگیزۀ پیشرفت با موفقیت ورزشی بود. جامعۀ آماری شامل تمامی ورزشکاران شرکت‌کننده در لیگ برتر کبدی بود که به صورت تصادفی 144 نفر به‌ عنوان نمونه انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان‌داد بین کمال‌گرایی مثبت و انگیزۀ پیشرفت با موفقیت ورزشی هم‌بستگی به صورت مثبت معنادار و بین ابعاد منفی کمال‌گرایی و موفقیت ورزشی هم‌بستگی به صورت منفی معنادار می‌باشد. آزمون تحلیل رگرسیون نشان‌داد که کمال‌گرایی میزان 51 و انگیزۀ پیشرفت 48 درصد از تغییرات موفقیت ورزشی را تبیین می‌کند. در نهایت می‌توان گفت به منظور دست‌یابی به موفقیت، همواره ورزشکار نیازمند به حفظ سطح مطلوبی از کمال‌گرایی بوده و انگیزۀ لازم می‌تواند به عنوان یک نیروی پیش‌برنده در جهت دستیابی به اوج عملکرد مثمر ثمر باشد.}, keywords_fa = {کمال‌گرایی ورزشی,انگیزۀ پیشرفت,موفقیت ورزشی,کبدی}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_931.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_931_d174e3886bbb202aa35c38c037729064.pdf} } @article { author = {Ghasemian moghadam, Mohammadreza and Taheri, hamidreza and Saberi Kakhki, Alireza and Ghoshuni, majid}, title = {The comparison of effects of Alpha suppression and Theta enhancement neurofeedback protocols on learning a pursuit tracking task}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {6}, number = {19}, pages = {69-84}, year = {2017}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2017.2808.1292}, abstract = {This study aimed to compare the effect of two neurofeedback protocols on learning a pursuit tracking task. Forty-two volunteers placed in three groups of alpha-suppression, theta-enhancement and control. In the alpha-suppression group, alpha amplitude suppressed at C4 before the training, while the participants in the theta-enhancement intended to increase theta amplitude at Pz and immediately after training. After training session, the subjects participated in retention tests within 90 minutes, 24 hours, and one week intervals. The results showed that the alpha-suppression group performed better than control group in the first retention test. Nevertheless, this superiority was not significant in subsequent retention tests, where no difference was observed between the groups. These findings revealed that the inhibition of alpha range in the motor cortex and subsequent higher excitability can likely leave beneficial effects on learning a motor skill, even though the sustainability of this effect over time needs to more studies.}, keywords = {Neurofeedback,Motor Learning,Memory Consolidation}, title_fa = {مقایسه تأثیر روش‌های نوروفیدبک کاهش آلفا و افزایش تتا بر یادگیری تکلیف تعقیبی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف مقایسه تأثیر دو‌ نوع پروتکل نوروفیدبک بر یادگیری مهارت حرکتی‌تعقیبی انجام شد. بدین‌منظور 42 نفر در قالب سه گروه "کاهش‌آلفا"، "افزایش‌تتا" و کنترل قرار گرفتند. در گروه " کاهش‌آلفا"، هدف کاهش دامنة آلفا در منطقه قشر حرکتی قبل از شروع تمرین مهارت و در گروه " افزایش‌تتا" هدف افزایش دامنة تتا در منطقه آهیانه‌ای بلافاصله بعد از اتمام تمرین مهارت بود. سپس افراد در آزمون‌های یادداری با وقفه‌های 90 دقیقه، 24 ساعت و یک هفته بعد شرکت نمودند. نتایج نشان داد در آزمون یادداری اول گروه "کاهش‌آلفا" عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل داشت. هرچند این برتری در آزمون‌های یادداری دوم و سوم معنادار نبود. یافته‌های حاضر نشان می‌دهند با بازداری آلفا و متعاقب آن افزایش تحریک پذیری در منطقه قشر حرکتی می‌توان آثار مفیدی در یادگیری یک مهارت حرکتی ایجاد نمود هر چند پایداری این اثر در طول زمان نیاز به مطالعات بیشتری دارد.}, keywords_fa = {نوروفیدبک,یادگیری حرکتی,تثبیت حافظه}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_932.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_932_d85f41dfa761d0ca69be92bb97a94ecd.pdf} } @article { author = {Mohamadi Torkamani, Ehsan and Qanbari, Ebrahim and Bagheri, Qodratullah}, title = {The Impact of Motives and Perception of Success on Continuity of Challenging Sports Activity}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {6}, number = {19}, pages = {85-102}, year = {2017}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2017.2946.1307}, abstract = {This research aimed to evaluate the impact of motives and perception of success on activity continuity among record owners of challenging sports. Challenging sports are strange, unusual and competitive physical activities that have not necessarily included in an official athletic field. For this research, 111 out of 150 record owner athletes completed the questionnaires of athletic motives' questionnaire (Gill et al., 1983), perception of success questionnaire (Roberts et al., 1998) and researcher-made questionnaire of continuity of sports activity. The collected data from questionnaires was analyzed by partial least squares approach and appropriateness of Fitness indexes measurement models was confirmed. Results showed that the impact of Perception of Success on activity Continuity in record owner is higher than motives impact and these two variables have explained the 44.8 % of the variance in activity Continuity. The more impact the perception of success could have been used extensively for planners sporting activities.}, keywords = {Motives,Perception of Success,Record Owners,Sports Commitment,Challenging Sports Activity}, title_fa = {تأثیر انگیزه‌ها و ادراک موفقیت بر تداوم فعالیت های ورزشی چالش‌برانگیز}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش بررسی تأثیر انگیزه‌ها و ادراک موفقیت بر تداوم فعالیت ورزشی چالش‌برانگیز در ورزشکاران رکورددار بود. حرکات ورزشی چالشی به فعالیت‌های بدنی عجیب، غیرمعمول و رقابتی که الزاماً جزء رشته‌های ورزشی رسمی هم نیستند، گفته می‌شود. برای این پژوهش از جامعۀ 150 نفری ورزشکاران رکورددار، 111 نفر پرسشنامه‌های انگیزه‌های ورزشی گیل و همکاران (۱۹۸۳)، ادراک موفقیت رابرتز و همکاران (۱۹۹۸) و پرسشنامه محقق ساخته تداوم فعالیت ورزشی را تکمیل نمودند. داده‌های جمع‌آوری‌شده از پرسش‌نامه‌ها با رویکرد حداقل مربعات جزئی تحلیل شد و مناسب بودن شاخص‌های برازش مدل‌های اندازه‌گیری تأیید شد. نتایج نشان داد تأثیر ادراک موفقیت بر تداوم فعالیت در افراد رکورددار بیشتر از انگیزه‌ها است و این دو متغیر توانسته‌اند ۴۴٫۸ درصد از واریانس تداوم فعالیت ورزشی را تبیین نمایند. تأثیر بیشتر ادراک موفقیت می‌تواند کاربرد وسیعی برای برنامه ریزان فعالیت‌های ورزشی داشته باشد.}, keywords_fa = {ادراک موفقیت,انگیزه‌ها,تعهد ورزشی,حرکات ورزشی چالشی,رکوردداران}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_933.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_933_5a08fd3ced70490478c0714ac4f47b0e.pdf} } @article { author = {Hatami, Farzaneh and Tahmasbi, Farshid and Hatami Shahmir, Elham}, title = {Psychometric Properties of the Persian Version of Self-Talk Questionnaire for Sports}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {6}, number = {19}, pages = {103-122}, year = {2017}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2017.2966.1311}, abstract = {The purpose of present study was to examine validity and reliability of the Persian version of Self-Talk Questionnaire for Sports. For this purpose, 209 athletes of different individual and team sports completed the questionnaire. Confirmatory factor analysis based on structural equations was used for construct validity of questionnaire. Internal consistency and temporal reliability of questionnaire was calculated by Cronbach alpha and Intraclass Correlation Coefficients, respectively. Results of Confirmatory factor analysis revealed two factor structures of self-talk (cognitive and motivational factors) with 11 items. Cronbach alpha and Intraclass Correlation Coefficient was calculated greater than 0.81, that indicated the appropriate internal consistency and temporal reliability of questionnaire. Therefore, the Persian Version of Self-Talk Questionnaire for Sports can be used as a valid and reliable tool to measure functions of self-talk among Iranian athletes.}, keywords = {"Construct Validity,Reliability,self-talk questionnaire for sports"}, title_fa = {ویژگی‌های روان‌سنجی نسخۀ فارسی پرسش‌نامۀ خودگفتاری در ورزش}, abstract_fa = {هدف از اجرای پژوهش حاضر تعیین روایی و پایایی نسخۀ فارسی پرسش‌نامۀ خودگفتاری در ورزش بود. بدین منظور، 209 ورزشکار رشته‌های انفرادی و تیمی مختلف پرسش‌نامه را تکمیل کردند. از تحلیل عاملی تأییدی مبتنی بر مدل‌یابی معادلات ساختاری به منظور تعیین روایی سازه استفاده شد. همسانی درونی و پایایی زمانی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی درون‌طبقه‌ای موردارزیابی قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد ساختار دوعاملی خودگفتاری(شناختی و انگیزشی) از برازش خوبی برخوردار است. ضریب آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی درون‌طبقه‌ای بالاتر از مقدار 81/0 بود، که نشان‌دهنده همسانی درونی و ثبات زمانی پرسشنامه است. بنابراین، نسخۀ فارسی پرسشنامۀ خودگفتاری در ورزش را می‌توان به عنوان یک ابزار روا و پایا برای اندازه‌گیری کارکردهای خودگفتاری در ورزشکاران ایرانی مورداستفاده قرار داد.}, keywords_fa = {"روایی سازه,پایایی,پرسش‌نامه خودگفتاری در ورزش"}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_934.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_934_536279c0ecf40a6f443019300ee52426.pdf} } @article { author = {یاسمی, مینا and شهرزاد, ندا and ghadiri, farhad}, title = {Effects of Teacher Centered and Mastery Motivational Climate Approach on self-esteem and Fundamental Movement Skills in Children}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {6}, number = {19}, pages = {123-140}, year = {2017}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2017.3108.1319}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the effects of intervention program with mastery motivational climate and teacher-centered approach on self-esteem and fundamental movement skills of eight to ten years old children. Sixty boy and girl elementary school students were randomly assigned in mastery motivational climate, teacher-centered and control groups. Intervention program was consisted of 24, 45-minute sessions of teaching fundamental movement skills, during a twelve-week period. The results revealed that in post test the level of fundamental movement skills and self steem of two intervention groups were higher than control group and the mastery motivational climate group was better than teacher-centered group. It can be conclouded that intervention programs with mastery motivational climate approach, Increase the self-esteem of children and with facilitation the children's participation in physical activity and sport raised the motor proficiency of them.}, keywords = {Esteem,Motivational Mastery Climate Approach,Teacher-Centered Approach,fundamental movement skills}, title_fa = {اثر رویکرد معلم- محور و جوّ انگیزشی تبحرگرا‌ بر عزّت‌نفس و مهارت‌های حرکتی بنیادی کودکان}, abstract_fa = {هدف مطالعه حاضر، بررسی اثر برنامۀ مداخله‌ای با دو رویکرد جوّ انگیزشی تبحرگرا‌ و معلم- محور بر عزّت‌نفس و مهارت‌های حرکتی بنیادی کودکان هشت تا ده سال بود. تعداد 60 نفر دانش آموز دختر و پسر دبستانی به شکل تصادفی به گروه‌های جوّ انگیزشی تبحرگرا‌، معلم– محور و کنترل تقسیم شدند. برنامۀ مداخله شامل 24 جلسه آموزش مهارت‌های حرکتی بنیادی طی یک دورة 12 هفته‌ای بود. نتایج نشان داد در پس آزمون، سطح مهارت‌های حرکتی بنیادی و عزّت‌نفس دو گروه مداخله برتر از گروه شاهد بوده و گروه جوّ انگیزشی تبحرگرا‌ نیز برتر از گروه معلم -محور بود . می‌توان نتیجه گرفت برنامه‌های مداخله‌ای با رویکرد جوّ انگیزشی تبحر، عزّت‌نفس کودکان را افزایش داده و با تسهیل مشارکت کودکان در فعالیت بدنی و ورزش، تبحر حرکتی آنها را بالا می‌برد.}, keywords_fa = {عزّت نفس,رویکرد جو انگیزشی,رویکرد معلم محور,مهارت های حرکتی بنیادی}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_935.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_935_d61e041fe4a42580dd5202cfa8cf453b.pdf} }