@article { author = {}, title = {The Comparison of the General Health of the Active and Inactive Male Students in Secondary Schools of Urmia City}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {6-1}, year = {2012}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study is comparing the general health of the active and inactive male students in secondary schools of Urmia City. The statistical society of this research includes all male students in secondary schools of Urmia City, of which 6 schools are cluster randomly selected and 370 students are chosen simply randomly of them (192 inactive and 178 active). A questionnaire of 28 questions general health, GHQ (Goldburg and Hiller,Taghavi, 2001) was used. To compare the mental health of the active and inactive people and the sub scales of them, the U Mann-Whitney test is used in a meaningful level of p< 0.05. The results of the U Mann-Whitney test showed that the public health and the sub scales of it (the physical signs, stress, the disorders of social operations and depression) among the inactive and active students hold meaningful differences. As the students are the coming generation of the country and the future of the country are deeply connected to the, the public health and also the mental health of them in many aspects of sporting or physical activities could guaranty the advance of them in many fields.    }, keywords = {The public health,The secondary school male students,Motional active and inactive}, title_fa = {مقایسۀ سلامت عمومی دانش‌آموزان پسر فعال و غیرفعال مدارس راهنمایی ارومیه}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر مقایسۀ سلامت عمومی دانش­آموزان پسر فعال و غیرفعال مدارس راهنمایی ارومیه است. جامعۀ آماری این تحقیق را کلیۀ دانش­ آموزان پسر مقطع راهنمایی ارومیه تشکیل می‌دادند. از میان این مدارس، شش مدرسه به صورت تصادفی خوشه­ای و از میان دانش­آموزان این مدارس 370 نفر به صورت تصادفی برگزیده شدند (192 غیرفعال و 178 فعال). برای تحقیق حاضر از پرسشنامۀ 28 سؤالی سلامت عمومی (گلدبرگ وهیلر، به نقل از تقوی 1380) استفاده شد. برای مقایسة وضعیت سلامت روان افراد فعال و غیرفعال و خرده­مقیاس‌های آن از آزمون یومان - ویتنی در سطح معنی­داری 05/0 p≤ استفاده شد. نتایج آزمون یومان - ویتنی نشان داد بین سلامت عمومی و خرده­مقیاس‌های آن (علائم جسمانی، اضطراب، اختلال در عملکرد اجتماعی و افسردگی) در دانش­آموزان فعال و غیرفعال تفاوت معنی­داری وجود دارد. با توجه به اینکه دانش­آموزان قشر آینده­ساز مملکت هستند و آیندۀ جامعه به آن‌ها بستگی دارد، سلامت عمومی و روانی این قشر در ابعاد مختلف از جمله استفاده از ورزش و فعالیت‌های فیزیکی می‌تواند ضامن پیشرفت آن‌ها در جامعه در زمینه‌های مختلف باشد.    }, keywords_fa = {سلامت عمومی,دانش‌آموزان پسر راهنمایی,فعال و غیرفعال حرکتی}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_170.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_170_277444b5ab3bbe3b0174b58d5997d8f2.pdf} } @article { author = {}, title = {The Correlation between Physical Activity and Depression and Anxiety among High School Students in Saveh, Iran}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {14-7}, year = {2012}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {}, abstract = {Depression and anxiety are two common physiological health problems that can cause disabilities in adolescence and adulthood. If not be resolved, these disorders can lead to major problems. On the other hand, physical activity and exercise can be helpful in decreasing depression and anxiety through physiological and social interventions.213 female and 261 male students were selected through cluster-random sampling method. Data were collected using two questionnaires, HADS and IPAQ. Spearman’s rank correlation coefficient was used to determine the correlation between the level of physical activity and depression/anxiety; on the other hand, T-independent test was used to compare the level of physical activity and the levels of depression and anxiety in male and female groups (α=0.05).The findings suggested that in male students the physical activity was reversely correlated with both anxiety (r=-0.14) and depression (r=-0.15), while in female students the physical activity was reversely correlated with both anxiety (r=-0.05) and depression (r=-0.08) but this correlation was insignificant. In comparing male and female groups, there was no significant difference in the levels of physical activity, anxiety, and depression. The correlation was not so strong in males and was insignificant in females; this finding may be attributed to the fact that the total time allocated to exercise course in schools was not so considerable. Finally, the combination of the theoretical foundations, the related research literature, and the analysis of the data lead us towards this conclusion that an increase in the level of physical activity can result in a corresponding decrease in the level of depression/ anxiety in high-school students.    }, keywords = {Exercise,Physical Activity,Depression,Anxiety}, title_fa = {ارتباط سطح فعالیت جسمی با افسردگی و اضطراب در دانش‌آموزان دورة متوسطة شهرستان ساوه}, abstract_fa = {افسردگی، و اضطراب از اختلالات رایج سلامت روانی جوانان و نوجوانان است که در صورت رفع نشدن به بروز مشکلات عمده‌ای منجر می‌شود. از طرفی، فعالیت جسمی و ورزش از طریقِ اثرات فیزیولوژیکی و اجتماعی می‌تواند در کاهش افسردگی و اضطراب مؤثر باشد 213 دختر و 261 پسر به روش تصادفی خوشه‌ای از میان دانش‌آموزان شهرستان ساوه انتخاب شدند. سطح فعالیت جسمی با پرسشنامةIPAQ (روایی: قابل‌قبول، پایایی: 76/0) و میزان افسردگی و اضطراب با پرسشنامة HADS (روایی: قابل‌قبول، پایایی: 84/0) اندازه‌گیری شد. برای تعیین ارتباط بین سطح فعالیت جسمی با اضطراب و افسردگی از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن و برای تعیین تفاوت گروه‌های دختر و پسر از نظر سطح فعالیت جسمی، افسردگی و اضطراب از آزمونِ t مستقل (05/0 =α) استفاده شد. نتایج نشان داد فعالیت­ جسمی با میزان افسردگی در دختران ارتباط معکوس، ولی غیر‌معنی­دار(08/0- =r)، و در پسران ارتباط معکوس و معنی­دار(15/0- =r) داشت. همچنین فعالیت جسمی با میزان اضطراب در دختران ارتباط معکوس و غیرمعنی­دار(05/0- =r) و در پسران ارتباط معکوس و معنی­دار (14/0- =r)داشت؛ بنابراین، میزان همبستگی به‌دست‌آمده در پسران چندان زیاد نیست و در دختران نیز غیرمعنی­دار است که علت را می‌توان کمبود ساعات درس تربیت بدنی در مدارس دانست. به­طور کلی، تجزیه و ­تحلیل داده‌ها و جمع‌بندی مبانی نظری و سایرِ تحقیقات بیانگرِ این است که افزایش فعالیت جسمی می‌تواند موجب کاهش افسردگی و اضطراب دانش‌آموزان شود.    }, keywords_fa = {ورزش,فعالیت جسمی,افسردگی,اضطراب}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_171.html}, eprint = {} } @article { author = {}, title = {The Effect of Short-term and Long-term Goals on Acquisition and Retention of Basketball Shooting}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {22-15}, year = {2012}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to determine the effects of short term and long term goal setting on acquisition and retention of basketball shooting. 60 male student players aged 15 to 19 years in Gonbad with 1 to 2 years club background in basketball style selected by a questionnaire and assigned- accessible sampling technique and homogenous Manner- based on baseline score to one of Three goal setting conditions: (a) short- term goals (b) long- term goals (c) control. After baseline period, subjects were tested once a day on the 50 shoots over the course of the 4- day experimental period, Then 72 hours later performed the task. Statistical analysis was performed descriptive statistics (deviation standard, mean) and using Independent T- Test, Repeated Measure Analysis of Variance by SPSS: 13/5 to test the performance of the groups in acquisition and retention tasks. Results indicated that the long-term and short- term goals had significant effect on the acquisition and retention of basketball shooting (p<0/05) and the long-term group exhibited the greatest increase in performance although short term group displayed significant improvements.    }, keywords = {Long-Term Goals,Short-Term Goals,Goal setting,Acquisition and Retention,Basketball Shooting}, title_fa = {تأثیر هدف گزینی کوتاه مدت و بلندمدت بر اکتساب و یادداری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال}, abstract_fa = {هدف از انجام این تحقیق، بررسی و مقایسۀ تأثیر هدف‌‌ گزینی کوتاه­ مدت و بلندمدت بر اکتساب و یادداری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال در دانش­آموزان 15- 19 سالۀ عضو کانون ورزشی بسکتبال آموزش و پرورش شهرستان گنبد کاووس است. بدین منظور، 60 نفر از دانش­آموزان جامعۀ مورد نظر به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند و بر اساس نمرات پیش­آزمون، همگن شدند و در سه گروه هدف­گزینی بلندمدت، هدف‌گزینی کوتاه­مدت، و گروه کنترل قرار گرفتند. سپس، گروه هدف­گزینی بلندمدت با هدف پیشرفت 40 درصدی تا جلسۀ چهارم تمرین نسبت به پیش­آزمون، گروه هدف‌گزینی کوتاه­مدت با هدف پیشرفت 10 درصدی در جلسۀ اول تمرین، پیشرفت 20 درصدی در جلسۀ دوم تمرین، پیشرفت 30 درصدی در جلسۀ سوم تمرین و پیشرفت 40 درصدی در جلسۀ چهارم تمرین در مقایسه با پیش­آزمون و گروه کنترل بدون داشتن هدف، چهار جلسۀ تمرینی را در چهار روز متوالی اجرا کردند. میانگین نمرات جلسۀ چهارم، به­عنوان نمرۀ اکتساب محاسبه شد. شرکت­ کنندگان بعد از گذشت 72 ساعت بی­تمرینی پس از آخرین جلسۀ تمرین در آزمون یادداری شرکت کردند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش آنوا و با به­کارگیری نرم­افزار SPSS نسخۀ 13 انجام شد. نتایج نشان داد هدف­گزینی کوتاه­مدت و بلندمدت بر اکتساب و یادداری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال تأثیر معنی­دار دارد (05/0 >p) و مقایسۀ نمرات اکتساب و یادداری این دو گروه نشان داد گروه هدف­گزینی بلندمدت در مرحلۀ اکتساب و یادداری به­طور معنی­داری بهتر از گروه هدف­گزینی کوتاه­مدت بود.      }, keywords_fa = {هدف گزینی کوتاه مدت,هدف گزینی بلند مدت,اکتساب,یادداری,پرتاب آزاد بسکتبال}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_172.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_172_3bf1448bc1ebe8ea4d631786e915eea5.pdf} } @article { author = {}, title = {The Comparison of Individual Protective Factors between Athlete and Non- Athlete Girl Students}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {34-23}, year = {2012}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {}, abstract = {Imbalance in each of individual protective factors could lead in many disorders and if we notice late to these Imbalances, it might not be able to composite them.The aim of this investigation was the comparison of individual protective factors between athlete and non- athlete girl students.The number of 210 girl students selected by randomly multi-cluster sampling. Iranian version Individual protective factors of Springer and Philips (1997), was used to acquire data. This version has 8 factors. In this research, In order to analyze the data, ANOVA and (H.S.D) were employed. ANOVA showed significant difference between factors and the H.S.D results indicated, there is a significant difference between amateurs self- control and elite control factor and amateurs had the higher self- control. So about internal Locus of Control there is a significant difference between amateurs and non-athletes, and non-athletes had the higher internal locus of control. There weren't any significant different in other cases.    }, keywords = {Individual Protective Factors,Internal Locus of Control,Self control,Optimism,Need to Accepted,Self- Concept}, title_fa = {مقایسۀ عوامل حمایت کنندۀ فردی در میان دانش‌آموزان دختر ورزشکار و غیرورزشکار}, abstract_fa = {اختلال در هر یک از عوامل حمایت­ کنندۀ فردی می‌تواند به بروز اختلالات بسیاری منجر شود که اگر دیر متوجه این اختلالات در افراد شویم، شاید هیچ­گاه نتوان آن‌ها را جبران کرد. هدف از پژوهش حاضر، مقایسه و بررسی عوامل حمایت‌کنندۀ فردی در میان دانش­آموزان دختر ورزشکار حرفه‌ای، ورزشکار مبتدی، و غیرورزشکاراست. نمونۀ آماری این پژوهش 210 دانش آموز دختر بودند که به روش خوشه‌ای چند مرحله‌ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار تحقیق، نسخۀ استاندارد شدۀ فارسی فهرست عوامل حمایت­کنندۀ فردیِ اسپرینگر و فیلیپس (1997) بود که پس از استاندارد شدن، هشت عامل از آن استخراج شد. داده‌ها به کمک تحلیل واریانس یک­طرفه و پس­آزمون HSD تجزیه و تحلیل شد. تحلیل واریانس یک‌طرفه تفاوت معنی­داری را نشان داد که برای بررسی محل این تفاوت از آزمونHSD استفاده شد. نتایج آزمونHSD نشان داد بین عامل خودکنترلی مبتدی‌ها و حرفه‌ای‌ها تفاوت معنی‌داری وجود دارد (04/0= α) و خود کنترلی مبتدی‌ها بیشتر است. در مورد عامل منبع کنترل نیز بین غیرورزشکارها و مبتدی‌ها تفاوت معنی­داری مشاهده شد و در این زمینه، غیرورزشکارها از مبتدی‌ها از حمایت بیشتری برخوردار بودند. در سایر موارد، تفاوت معنی­داری مشاهده نشد.    }, keywords_fa = {عوامل حمایت کنندۀ فردی,منبع کنترل,خودکنترلی,خوش-بینی,نیاز به تأیید,خودپنداره}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_173.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_173_f9abe3131c1fe3e21d29810b58bc54d0.pdf} } @article { author = {}, title = {The Effect of One Session P. E. Class on Girl Students Mood States}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {46-35}, year = {2012}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to determine "The effect of one session of physical education (P.E) class on the students' mood states". Previous studies demonstrated positive effects of different kinds of physical activities on mood states, but the effect of University P.E classes on mood states is not clear. Among all the female students of Shahid Beheshti university who take part in Volleyball, Basketball, and Table Tennis instruction classes as part of requirements for P.E. course (n=245), 128 students (mean ages=22.19) were chosen randomly to complete the Brunel Mood Scale (BRUMS) right before and after the P.E. class. The results indicated that one session of P.E class improved the subject's mood in all six states. The separation of those effects in different classes showed that participation in one session of Table Tennis and volleyball class improved all six states, but participation in basketball class didn't affect fatigue significantly. Findings are discussed according psychological hypothesis which explain the effect of physical activity on mood states.    }, keywords = {Mood,P. E lesson,Brunel Mood Scale (BRUMS),Psychological Hypothesis}, title_fa = {تأثیر یک جلسه درس تربیت بدنی بر مؤلفه‌های خلقی دانشجویان دختر}, abstract_fa = {هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر شرکت در یک جلسه درس تربیت بدنی بر مؤلفه‌های شش‌گانۀ خلقی است. بنا بر نتایج پژوهش‌های گذشته، انواع فعالیت بدنی بر حالات خلقی تأثیر مثبت  دارد، اما تأثیر درس تربیت بدنی در دانشگاه بر متغیرهای خلقی آشکار نیست. از میان کلیۀ دانشجویان دختر دانشگاه شهید بهشتی که واحد تربیت بدنی عمومی 2 را در رشته‌های والیبال، بسکتبال و تنیس روی میز انتخاب کرده بودند (245 نفر)، 128 نفر (میانگین سنی 19/22) به­طور تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامۀ حالات خلقی برونل (برومز) را پیش و پس از شرکت در یک جلسه درس تربیت بدنی تکمیل کردند. آنالیز واریانس با اندازه‌گیری‌های تکراری نشان داد یک جلسه درس تربیت بدنی بر همۀ مؤلفه‌های خلقی تاثیرگذار است. تفکیک اثر در دروس مختلف نشان داد شرکت در یک جلسه درس تنیس روی میز و والیبال بر همۀ مؤلفه‌های خلقی مؤثر است، ولی مؤلفه‌های خستگی خلقی پس از شرکت در یک جلسه بسکتبال تغییر معنی‌داری نداشتند. نتایج، با توجه به فرضیه‌های روان‌شناختی موجود در تأثیر فعالیت بدنی بر خلق و خو بحث و بررسی شده است.    }, keywords_fa = {خلق و خو,درس تربیت بدنی عمومی,پرسشنامه حالات خلقی برونل (برومز),فرضیه‌های روان شناختی}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_174.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_174_3421a89bfed818a7e861bdeebb9309d9.pdf} } @article { author = {}, title = {Effect of Competitiveness on Motor Speed: Evidence for Applying Social Cognitive Findings in Sport}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {56-47}, year = {2012}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {}, abstract = {Competitiveness is a base of sport success that represent in social situations. The purpose of present study is evaluation of correlation between competitiveness and motor speed. In this cross sectional study, forty five student of Shahid Beheshti University performed a motor speed task in three situations of alone and with one or three competitor. One Way ANOVA is used for analysis. Findings show that with increasing number of competitor motor speed is increased (P< 0.01). Competitive atmosphere is a factor that influences motor function. So, the performance in the skills in which movement velocity is important, would be enhance when competitive atmosphere increases.    }, keywords = {Competitiveness,motor speed,Social Cognition}, title_fa = {اثر رقابت جویی بر سرعت حرکتی: شواهدی برای کاربرد یافته‌های شناخت اجتماعی در ورزش}, abstract_fa = {رقابت ­جویی از پیش ­نیازهای موفقیت‌های ورزشی است که در موقعیت­های اجتماعی نمود پیدا می‌کند. مطالعۀ حاضر، با هدف بررسی رابطۀ بین سرعت حرکت و رقابت طراحی شده است. در این مطالعۀ مقطعی، 45 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی به صورت یک نفره، دو نفره و چهار نفره در اجرای یک تکلیف سرعت حرکتی با یکدیگر به رقابت پرداختند. داده‌ها با استفاده از نرم­افزار SPSS و آزمون آماری آنالیز واریانس شد.نتایج تحقیق مشخص کرد با افزایش تعداد افراد، سرعت حرکت افراد نیز افزایش می‌یابد؛ بنابراین، جوّ رقابتی از عوامل مؤثر بر عملکرد حرکتی است و در مهارت‌هایی که سرعت حرکتی در آن‌ها اهمیت زیادی دارد، عملکرد با افزایش جوّ رقابتی بهبود می‌یابد.      }, keywords_fa = {رقابت‌ جویی,سرعت حرکتی,شناخت اجتماعی}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_175.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_175_3f46abd2cae84e07a900a52d62126f53.pdf} } @article { author = {}, title = {Structural Model of Factors Influencing the Spiritual Intelligence of the Zorkhaneh Athletes}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {68-57}, year = {2012}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {}, abstract = {The psychology of religion and spiritual issues in the past two decades has increasingly focused on industrial psychology. However, the importance of spiritual intelligence in the sport areas and the lack of an instrument to measure the position of spiritual intelligence in the sports environment on the other hand, clarify the necessity of the spiritual heritage and how it affects sports performance of athletes. The study of the correlation is descriptive. Statistic of all the zorkhaneh athletes (N =1100) city of Yazd in 1390 who were randomly selected samples were measured (n =186). Measuring data - questionnaire standardized spiritual intelligence of Hildebrant(2011) with four components, Critical Existential Thinking, Personal Meaning Production, Transcendental Awareness, and Conscious State Expansion that ultimately have using with the PLS statistical method analyzed. Results showed that among all the components (Critical Existential Thinking, Personal Meaning Production, Transcendental Awareness, and Conscious State Expansion) was a significant and positive correlation in level 0/01, which shows the strong structural relationship of each component. The results of AVE statistic showed that, for expression the prediction levels of each component, to express each variance component structures (spiritual intelligence) covering among the influencing factors of spiritual intelligence, Critical Existential Thinking and Conscious State Expansion have a although the highest state of consciousness can be explained by the variance of spiritual intelligence. Also according to the extraction model, the squared correlation explained by structural factors on spiritual intelligence (R2: 0.958) was obtained, which indicates a very good predictor of spiritual intelligence components. Finally According to the results, with develop the structural aspects of spiritual intelligence in ancient such as physically aspect, could go to improve the other aspects, such as the states of awareness and Conscious State Expansion of its spiritual dimension and ultimately lead to develop the level of physical and psychological of athletes.    }, keywords = {Spiritual Intelligence,zorkhaneh athletes and validating}, title_fa = {مدل ساختاری عوامل اثرگذار بر هوش معنوی ورزشکاران زورخانه‌ای}, abstract_fa = {به­طور فزاینده‌ای مورد توجه روان‌شناسان مدیریتی قرار گرفته است. با این حال، اهمیت هوش معنوی در محیط‌های ورزشی از طرفی و همچنین نبود ابزاری برای سنجش جایگاه هوش معنوی در محیط‌های ورزشی از طرف دیگر، ضرورت بررسی محیط معنوی ورزش باستانی و چگونگی تأثیر آن را بر کارآیی و عملکرد ورزشکاران روشن می‌کند. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری آن تمامی باستانی­کاران (1100N=) شهرستان یزد در سال 1390 بودند که به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند (186n=). ابزار اندازه­گیری داده‌ها، پرسشنامۀ استاندارد هوش معنوی هیلدبرانت (2011) با چهار مؤلفۀ تفکر انتقادی وجودی، تولید معنی شخصی، آگاهی و توسعۀ حالت آگاهی سنجیده شد. یافته‌های آزمون آماری استنباطی PLS نشان داد بین تمام مؤلفه‌ها (تفکر انتقادی وجودی، تولید معنی شخصی، آگاهی و توسعۀ حالت آگاهی) ارتباط مثبت و معنی­داری در سطح 01/0 برقرار است که نشان­دهندۀ ارتباط ساختاری بسیار زیاد هر یک از مؤلفه‌هاست. نتایج آمارۀ AVE نشان داد از میان عوامل اثرگذار بر هوش معنوی، تفکر انتقادی وجودی و توسعۀ حالت آگاهی بیشترین توان تبیین واریانس هوش معنوی را داشتند. همچنین بر اساس مدل مستخرج، مجذور همبستگی تبیین­شدۀ عوامل اثرگذار بر سازۀ هوش معنوی (958/0 R2:) به­دست آمد. با توجه به نتایج پژوهش می‌توان گفت با تقویت یکی از ابعاد وجودی ورزشکاران، مثل بعد جسمانی، می‌توان ابعاد دیگر همچون بعد آگاهی یا توسعۀ حالات شخصی از بعد معنوی آن‌ها را تقویت کرد و در نهایت، سبب ارتقای سطح جسمانی و روان‌شناختی ورزشکاران شد    }, keywords_fa = {هوش معنوی,باستانی کاران (ورزشکاران زورخانه‌ای) و اعتباربخشی}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_176.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_176_aa4bd4688aaba47192861a7d33886ac9.pdf} } @article { author = {}, title = {The Survey of Psychological Characteristics (personality and cognitive) of Elite Cyclists of Iran}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {80-69}, year = {2012}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {}, abstract = {The purpose of this research was to study the psychological characteristics of national cycling teams of Iran in both junior and senior age groups in speed and endurance disciplines. The main research question was discussed as what is the underlying psychological characteristics (personality – cognitive) lead to the success of Iranian elite cyclists. The statistical population included all members of national cycling teams of I.R.Iran in both junior and senior groups of endurance and speed disciplines. Due to the number of statistical population members which was 22 as well as the descriptive pattern of the current study and the method of survey, sampling has not been accomplished and all of statistical population was assumed as sample. The measurement instruments were used in this study was Tehran– Stanford- Bineh Intelligence Scale, Hardiness Questionnaires Madi and Kobasa, and Minnesota Multiphasic Personality of Restructure Form Inventory (MMPI-2RF). Reliability, Validation and Standardization of the last mentioned inventory have been carried out by Kamkary and Shokrzadeh (2009). Eventually, multiple analysis variance and multivariate regression statistical models were used in order to analyze the data and to test the research questions. The results showed that there was no significance difference between the profile of Iranian cyclists and intelligence standards and only working memory of these people was higher than normal extent. Commitment rate, controlling and hardiness (overall) were higher than average or expected level in cyclists, while challenging was lower than the expected level in population. The appearance of depression symptoms, hysteric, psychopathic, schizoid and manic in cyclists were within the level the expected in population, but paranoid, anxiety and stress were higher than expected and hypochondrias specification is less than expected of society norms.    }, keywords = {psychological characteristics,Mental Hardiness,Intelligence,Elite cyclists}, title_fa = {بررسی ویژگی‌های روان‌شناختی دوچرخه سواران نخبۀ موفق ایران}, abstract_fa = {در این تحقیق به ویژگی‌های روان­شناختی دوچرخه سواران تیم ملی پرداخته شده و سؤال اصلی تحقیق این است که ویژگی‌های روان‌شناختی متضمن موفقیت ورزشی دوچرخه سواران نخبه چیست؟ جامعة آماری تحقیق حاضر را تمامی دوچرخه سواران تیم ملی تشکیل می‌دهند. با توجه به اینکه تعداد اعضای جامعه آماری 22 نفر است و طرح تحقیق حاضر نیز توصیفی بوده، ابزار مورد استفاده در این پژوهش عبارت­اند از: مقیاس هوشی تهران - استانفورد - بینه، پرسشنامۀ استحکام ذهنی مدی و کوباسا و پرسشنامۀ شخصیتی چندوجهی مینه‌سوتا)ز هر لایه 20 نفر)ت بنیادی و کاربردی) د، عد از سفارت بلغارستان- پ 32- واحد 3بی در پژوهش حاضر نیز مهر تاییدی بر این ادعاست. در نهایت، با استفاده از مدل آماری تحلیل واریانس دوطرفه و رگرسیون چندمتغیری به آزمون سؤالات تحقیق پرداخته و مشخص شد تفاوت چندانی بین نیم‌رخ هوشی دوچرخه سواران با استانداردهای هوشی وجود ندارد و تنها حافظۀ فعال این افراد بیشتر از حد نرمال است. همچنین، میزان تعهد، کنترل و سرسختی روانی (در کل) در دوچرخه سواران بیشتر از حد متوسط یا مورد انتظار است در حالی که میزان چالش از حد مورد انتظار جامعه کمتر است. میزان بروز ویژگی‌های افسردگی، هیستری، جامعه‌ستیزی، اسکیزوئید و مانیا در دوچرخه سواران در حد مورد انتظار جامعه است، ولی ویژگی‌های پارانویید و اضطراب و تنش در آن‌ها بیشتر از حد مورد انتظار و ویژگی هیپوکندریا کمتر از حد مورد انتظار یا نورم جامعه است.    }, keywords_fa = {ویژگی‌های شخصیتی,سرسختی روانی,هوش,دوچرخه سواران نخبه}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_177.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_177_77046c0954fc58dace1602eabdb656f2.pdf} }