ORIGINAL_ARTICLE
ویژگیهای روانسنجی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ راهبردهای مقابلهای ورزشکاران در ورزش رقابتی
هدف از پژوهش حاضر، تعیین روایی سازه، و همسانی درونی نسخة فارسی پرسشنامۀ راهبردهای مقابلهای ورزشکاران در ورزش رقابتی بود. تعداد 258 ورزشکار (108 مرد، و 158 زن) بهعنوان نمونه انتخاب و پرسشنامۀ مربوطه را تکمیل کردند. برای تأیید روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی و روایی افتراقی، و جهت بررسی همسانی درونی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج حاکی از عدم برازش مطلوب مدل اول پرسشنامۀ (39 سؤالی) راهبردهای مقابلهای در ورزش رقابتی بود. پس از حذف چهار سؤال عامل کنارهگیری اجتماعی، مدل دوم مرتبۀ اول اندازهگیری با 35 سؤال، از شاخصهای برازندگی و همسانی درونی قابلقبولی برخوردار شد. نتایج آزمون مانوا نیز تفاوت معناداری را در بهکارگیری راهبردهای مقابلهای کنترل افکار، تصویرسازی ذهنی، تحلیل منطقی، و تسلیمشدن بین گروههای نخبه و نیمهماهر، و گروههای ماهر و نیمهماهر، و در تخلیة هیجانات ناخوشایند بین گروههای نخبه و نیمهماهر نشان داد. نتایج بیانگر این است که نسخۀ فارسی تعدیلشدۀ پرسشنامۀ راهبردهای مقابلهای ورزشکاران در ورزش رقابتی، از ویژگیهای روانسنجی مطلوبی برخوردار میباشد.
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_345_e25a3dcb62555e88570362ad8c604d58.pdf
2015-03-01
1
24
روایی سازه
همسانی درونی
راهبردهای مقابلهای
ورزشکاران
فهیمه
حسنی
hassani.fahimeh@yahoo.com
1
کارشناس ارشد روانشناسی ورزش، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
AUTHOR
محمد رضا
شهابی کاسب
mr.shahabi@hsu.ac.ir
2
استایار دانشگاه حکیم سبزواری
AUTHOR
رسول
زیدآبادی
r.zeidabadi@hsu.ac.ir
3
استادیار دانشگاه حکیم سبزواری
LEAD_AUTHOR
زیدآبادی، ر.، رضایی، ف.، و متشرعی، ا. (1393). ویژگیهای روانسنجی و هنجاریابی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ سنجش مهارتهای ذهنی اوتاوا- اومست 3. مطالعات روانشناسی ورزشی، 3 (7): 82-63.
1
سرمد، ز.، بازرگان، ع.، و حجازی، ا. (1376). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. انتشارات آگاه.
2
فرخی، ا.، متشرعی، ا.، و زیدآبادی، ر. (1392). تعیین روایی و پایایی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ حالات خلقی برومز 32 سؤالی. نشریة رفتار حرکتی، 5 (13) : 40-15.
3
میرز، ال. اس.، گامست، گ.، و گارینو، ا. جی. (2006). پژوهش چندمتغیری کاربردی. ترجمة پاشاشریفی، ح.، فرزاد، و.، رضاخانی، س.، حسنآبادی، ح. ر.، ایزانلو، ب.، و حبیبی، م.، تهران، انتشارات رشد، چاپ اول، 1391.
4
واعظموسوی، م. ک. (1379). تعیین روایی و پایایی سه پرسشنامۀ آمادگی روانی، طرح پژوهشی پژوهشکدة تربیتبدنی و علوم ورزشی.
5
هومن، ح. ع. (1388). مدلیابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل. انتشارات سمت، چاپ سوم.
6
Anshel, M. H., & Kaissidis, A. N. (1997). Coping style and situational appraisals as predictors of coping strategies following stressful events in sport as a function of gender and skill level. British Journal of Psychology, 88, Pp: 263–276.
7
Bebetsos, E., & Antoniou, P. (2003). Psychological skills of Greek badminton athletes. Perceptual and Motor Skills, 97, Pp: 1289 – 1296.
8
Brown, T. A. (2006). Confirmatory factor analysis for applied research. Guilford Press.
9
Browne, M. W. & Cudeck, R. (1993) Alternative ways of assessingmodel fit. In: Testing structural equation models. Eds: Bollen, K. A., & Long, J. S. Newbury, CA: Sage. Pp: 132-162.
10
Carver, C. S., Scheier, M. F., & Weintraub, J. K. (1989). Assessing coping strategies: a theoretically based approach. Journal of Personality and Social Psychology, 56, Pp: 267–283.
11
Crocker, P. R. E. (1992). Managing stress by competitive athletes: ways of coping. International Journal of Sport Psychology, 23, Pp: 161–175.
12
Crocker, P. R. E., & Graham, T. R. (1995). Coping by competitive athletes with performance stress: gender differences and relationships with affect. The Sport Psychologist, 9, Pp: 325–338.
13
Eklund, R. C. (1996). Preparing to compete: A season-long investigation with collegiate wrestlers. The Sport Psychologist.
14
Finch, L. M. (1994). The relationships among coping strategies, trait anxiety, and performance in collegiate softball players.Microfilm publication of the International Institute for Sport and Human Performance, University of Oregon.
15
Folkman, S., & Lazarus, R. S. (1985). If it changes it must be a process: Study of emotion and coping during three stages of a college examination. Journal of Personality and Social Psychology, 48, Pp: 150–170.
16
Frydenberg, E., & Lewis, R. (1994). Coping with different concerns: consistency and variation in coping used by adolescents. Australian Psychologist, 29, Pp: 45–48.
17
Gaudreau, P., & Blondin, J. P. (2002). Development of a questionnaire for the assessment of coping strategies employed by athletes in competitive sport settings. Psychology of Sport and Exercise, 3 (1), Pp: 1-34.
18
Gaudreau, P., & Blondin, J. P. (2004). Different athletes cope differently during a sport competition: A cluster analysis of coping. Personality and Individual Differences, 36 (8), Pp: 1865-1877.
19
Gaudreau, P., Lapierre, A. M., & Blondin, J. P. (2001). Coping at three phases of a competition: comparison between pre-competitive, competitive, and post-competitive utilization of the same strategy. International Journal of Sport Psychology. 32 (4), Pp: 369-385
20
Giacobbi, P. R., & Weinberg, R. S. (2000). An examination of coping in sport: individual trait anxiety differences and situational consistency. The Sport Psychologist, 14, Pp: 42–62.
21
Gould, D., Eklund, R. C., & Jackson, S. A. (1993). Coping strategies used by US Olympic wrestlers. Research Quarterly for Exercise and Sport, 64, Pp: 83–93.
22
Gould, D., Finch, L. M., & Jackson, S. A. (1993b). Coping strategies used by national champion figure skaters. Research Quarterly for Exercise and Sport, 64, Pp: 453–468.
23
Grove, R. J., & Heard, P. N. (1997). Optimism and sport confidence as correlates of slump-related coping among athletes. The Sport Psychologist, 11, Pp: 400–410.
24
Haney, C. J., & Long, B. C. (1995). Coping effectiveness: a path analysis of self-efficacy, control, coping, and performance n sport competitions. Journal of Applied Social Psychology, 25, Pp: 1726–1746.
25
Hardy, L., Roberts, R., Thomas, P. R., Murphy, S. M. (2010). Test of Performance Strategies (TOPS): Instrument refinement using confirmatory factor analysis. Psychology of Sport and Exercise, 11, Pp: 27–35.
26
Hardy, L., Jones, G., & Gould, D. (1996). Understanding psychological preparation for sport: theory and practice of elite performers. Chichester, UK: Wiley.
27
Hashim, H., Zulkifli, E., & Yusof, H. (2010). Factorial validation of Malaysian adapted Brunel Mood Scale in an adolescent sample. Asian journal of sports medicine, 1 (4), Pp: 185–194.
28
Hu, L., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modelling, 6, Pp: 1-55.
29
Kim, M. S., & Duda, J. L. (1999). Predicting coping responses: An integration of Lazarus’ transactional theory of psychological stress and coping and goal perspective theory. Proceedings of the annual meeting of the Association for the Advancement of Applied Sport Psychology, Pp: 41.
30
Kline, P. (2005). Principles and practice of structural equation modelling. )2nd Ed(. New York: The Guildford Press.
31
Loewenthal, K. M. (2001). An introduction to psychological tests and scales. (2nd Ed.). London: UCL Press, Pp: 51-9.
32
Mels, G. (2006). LISREL for Windows: Getting started guide. Lincolnwood, IL: Scientific Software International, Inc.
33
Nicholls, A. R., & Polman, R. C. (2007). Coping in sport: A systematic review. Journal of sports sciences, 25 (1), Pp: 11-31.
34
Ntoumanis, N., & Biddle, S. J. H. (2000). The relationship of intensity and direction of competitive anxiety with coping strategies. The Sport Psychologist, 14, Pp: 360–371.
35
Ntoumanis, N., Biddle, S. J. H., & Haddock, G. (1999). The mediating role of coping strategies on the relationship between achievement motivation and affect in sport. Anxiety, Stress, and Coping, 12, Pp: 299–327.
36
Prapavessis, H., & Grove, R. J. (1995). Ending batting slumps in baseball: a qualitative investigation. The Australian Journal of Science and Medicine in Sport, 27, Pp: 14–19.
37
Satorra, A., & Bentler, P. (1988). Scaling corrections for Chi-square statistics in covariance structure analysis. Proceedings of the Business and Economic Statistics Section of the American Statistical Association, Pp: 308-313.
38
Schinke, R. J., & Hanrahan, S. J. (Eds.) (2008). Cultural sport psychology. Champaign, IL: Human Kinetics.
39
Schutz, R. W., Gessaroli, M. E. (1993). Use, misuse, and disuse of psychometrics in sport psychology research. In R. N. Singer, M. Murphy, & L. K. Tennant (Eds.), Handbook of research on sport psychology, Pp. 901–917. New York: Macmillan.
40
Sellers, R. M. (1995). Situational differences in the coping processes of student-athletes. Anxiety, Stress, and Coping, 8, Pp: 325-336.
41
Stone, A. A., Kennedy-Moore, E., Newman, M. G., Greenberg, M., & Neale, J. M. (1992). Conceptual and methodological issues in current coping assessments. Personal coping: Theory, research, and application, Pp: 15-29.
42
Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2007). Using Multivariate statistics (5thedn). Booston: Pearson Education.
43
Terry, P. C., Lane, A. M., Lane, H. J., & Keohane, L. (1999). Development and validation of a mood measure for adolescents. Journal of sports sciences, 17 (11), Pp: 861-87.
44
ORIGINAL_ARTICLE
عوامل مؤثر در موفقیت ورزشی مبتنی بر نظریه ها و مدل های مرتبط
موفقیت ورزشی به بررسی کلنگرانه، چندبعدی، و تعاملی نیازمند است تا بتواند ورزشکاران نخبه را از جنبه های توانایی های جسمی، مهارتهای روانشناختی، ویژگیهای شخصیتی، مهارتهای تکنیکی، و مهارتهای تاکتیکی توصیف کند. مطالعات قبلی عواملی را برای تبیین موفقیت ورزشی معرفی کردهاند؛ بااینحال، این پدیده بهطور کامل بر اساس نظریهها و مدلهای مرتبط تبیین نشده است. مطالعة حاضر با تکیه بر نظریههای سیستمهای پویا، هدف پیشرفت، انگیختگی، تمرین هدفمند، مدل اشتیاق دوگانه، و مدل خودتنظیمی، عوامل مؤثّر در موفقیت ورزشی را مرور کرده است. نتایج مطالعة حاضر بهشیوة مرور تحلیلی مبتنی بر شواهد گزارش شده است که میتواند در شناسایی عوامل مؤثّر در موفقیت ورزشی و ویژگیهای ورزشکاران نخبه مفید باشد. همچنین یافتههای این مطالعه، برای ایجاد ابزاری جامع برای سنجش موفقیت ورزشی قابلاستفاده خواهد بود.
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_346_4d173d7bd01671225feba75c2d8aaa43.pdf
2015-02-20
25
50
ورزشکاران نخبه
عملکرد ورزشی
پیشرفت
مهارت های روان شناختی
انگیختگی
تمرین هدفمند
سید محمد کاظم
واعظ موسوی
mohammadvaezmousavi@chmail.ir
1
استاد دانشگاه جامع امام حسین
AUTHOR
سیده افروز
موسوی
afrooz2d1386@yahoo.com
2
دانشجوی دکترای روانشناسی ورزش، دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع)
LEAD_AUTHOR
1. احمدی، س.، نمازیزاده، م.، عبدلی، ب.، و عالینژاد، آ. (1388). مقایسۀ انگیزش پیشرفت بازیکنان تیمهای ردهبالا و پایین لیگ برتر فوتبال. المپیک، پاییز (3) 17، پیاپی، 28-19.
1
2. ابوالقاسمی، ع.، کیامرثی، آ.، و سهرابی، آ. (1392). ارتباط جهتگیری هدف، خودکارآمدی و هیجانهای مثبت و منفی با عملکرد ورزشی و رضایت از زندگی در ووشوکاران دختر. مطالعاتروانشناسیورزشی، شمارة 4، تابستان، ص 38-25.
2
3. بشارت، م. ع.، صالحی، م.، شاهمحمدی، خ.، نادعلی، ح.، و زبردست، ع. (1389). رابطۀ تابآوری و سختکوشی با موفقیت ورزشی و سلامتروانی در ورزشکاران. روانشناسیمعاصر، دورة سوم، شماره 2.
3
4. پارسایی، ن.، عبدلی، ب.، واعظموسوی، س. م. ک.، و اصلانخانی، م. ع. (1391). پیشبینی عملکرد کمانداران ماهر بر اساس متغیرهای روانشناختی با تأکید بر ویژگی شخصیتی درونگرایی -برونگرایی. رشدویادگیریحرکتی-ورزشی، شماره 10، ص 28-5.
4
5. غیاثوند، خ.، رمضانینژاد، ر.، میرزایی، ب.، و قهرمانیمقدم، م. (1390). مقایسة سن، سابقۀ تمرینی، و تداوم قهرمانی کشتیگیران نخبۀ ایران با کشتیگیران نخبۀ کشورهای صاحبنام دنیا. دومین همایش استعدادیابی.
5
6. سیلوا، جی. ام.، متزلر، جی. ام.، و لرنر، ب. (2007). تربیت روانشناسی ورزشی. ترجمۀ واعظموسوی، س. م. ک.، 1390، تهران: انتشارات نرسی.
6
7. سیدعامری، م. ح.، سعیدی، ش.، و منافی، ف. (1392). ارتباط هوش هیجانی و موفقیت ورزشی ورزشکاران رشتههای ورزشی تیمی یازدهمین المپیاد دانشجویان سراسر کشور. مطالعاتروانشناسیورزشی، شمارة 4 ، تابستان، ص 56-47.
7
8. کجبافنژاد، ه.، احدی، ح.، حیدری، ع.، عسگری، پ.، و عنایتی، م. ص. (1389). ارتباط بین مهارتهای روانی، هوش هیجانی و مؤلفههای آن با انگیزة موفقیت ورزشی در ورزشکاران مرد شیراز. یافتههای نو در روانشناسی.
8
9. گالاهو، دی.، و ازمون، جی. (2006). درک رشد حرکتی در دوران مختلف زندگی. ترجمۀ حمایتطلب، ر.، و همکاران، 1390، تهران: انتشارات علم و حرکت.
9
10. ملکی، ب.، و محمدزاده، ح. (1389). بررسی رابطة ترس از موفقیت و انگیزش پیشرفت ورزشی در ورزشکاران موفق و ناموفق. پژوهشدرعلومورزشی. شمارة 5، ص 88-75.
10
11. مگیل، آر. (1391). یادگیری حرکتی. ترجمۀ واعظموسوی، س. م. ک.، و شجاعی، م.، تهران: بامداد کتاب.
11
12. موسوی، س. ا.، پیوستهگر، م.، و پورشهریاری، م. (1389). اثربخشی مهارتهای خودنظمبخشی بر شادکامی دانشآموزان دختر اول دبیرستانی. فصلنامة مطالعات اجتماعی-روانشناختی زنان، شمارة 4 (26)، ص 120-103.
12
13. موسوی، س. ا. (1393). تبیین پیشرفت ورزشی بر اساس مدل اشتیاق دوگانه. سومین همایش ملی دانشجویی علوم ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی.
13
14. واعظموسوی، س. م. ک.، و مسیبی، ف. (1390). روانشناسی ورزش، تهران: انتشارات سمت، چاپ سوم، ص123.
14
15. واعظموسوی، س. م. ک.، ناجی، م.، اوصانلو، م.، و اسماعیلیپور مرندی، ح. (1390). پیشبینی عملکرد دانشجویان افسری در تکلیف تعادلی ایستا بر مبنای انگیختگی و فعالسازی. مجلةطبنظامی، دورة 13 (2)، ص 116-109.
15
16. واعظموسوی، س. م. ک.، ناجی، م.، حسنزاده، ن. (1389). انگیختگی و فعالسازی در تیراندازی با تپانچة جنگی. مجلةطبنظامی، دوره 12 (4)، ص 190-185.
16
17. واعظموسوی، س. م. ک.، نمازیزاده، م.، جلالی، ش. (1387). تفاوتهای فردی در ارتباط فعالسازی با عملکرد در تیراندازی با سلاح بادی. پژوهش در علوم ورزشی، شمارة (19)، ص 38-25.
17
18. واینبرگ، آر. اس.، و گولد، دی. (2003). مبانی روانشناسی ورزش و تمرین. ترجمۀ واعظموسوی، س. م. ک.، حجتی، ع.، سلطانی، ر.، اسماعیلی، ن.، و راهداربیگ، ر، 1392، تهران: انتشارات حتمی و پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی.
18
19. وینتر، جی. و مارتین، سی. (1391). راهنمای عملی روانشناسی ورزش. ترجمۀ واعظموسوی، س. م. ک.، تهران: بامداد کتاب، ص 69.
19
20. هیوود، کی، و گچل، ان. (2009). رشد حرکتی در طول عمر. ترجمۀ حمایتطلب، ر.، و ناصری، ع. ح.، 1392، تهران: انتشارات حتمی.
20
21. Bertollo, M., Saltarelli, B., & Robazza, C. (2009). Mental preparation strategies of elite modern pentathletes. Psychology of Sport and Exercise, 10, 244–254.
21
22. Cleary, T. J., & Zimmerman, B. J. (2001). Self-regulation differences during athletic practice by experts, non-experts, and novices. Journal of applied sport psychology, 13: 185–206.
22
23. Cleary, T., & Zimmerman, B. (2004). Self-regulation empowerment program: A School based propgram to enhance self-regulated and self-motivated cycles of student learning. Psychology in the school, 537-549.
23
24. Connaughton, D., Hanton, S., & Jones, G. (2010).The development and maintenance of mental toughness in the world’s best performers. The Sport Psychologist, 24, 168-193.
24
25. Connaughton, D., Wadey, R., Hanton, S., & Jones, G. (2008). The development and maintenance of mental toughness: Perceptions of elite performers. Journal of Sports Sciences, January 1st; 26 (1): 83 – 95.
25
26. Durand-Bush, N., & Salmela, J. H. (2002). The Development and Maintenance of Expert Athletic Performance: Perceptions of World and Olympic Champion. Journal of applied sport psychology, 14:154-171.
26
27. Ericsson, K. A., Krampe, R. T., & Tesch-Romer, C. (1993). The role of deliberate practice in the acquisition of expert performance. Psychol Rev; 100 (3): 363-406.
27
28. Ericsson, K. A., & Kintsch, W. (1995). Long-term working memory. Psychological Review, 102, 211-245.
28
29. Ericsson, K. A. (2006). The influence of experience and deliberate practice on the development of superior expert performance. In K. A. Ericsson et al. (Eds.) The Cambridge handbook of expertise and expert performance pp (683-704). NewYork: Cambridge University Press.
29
30. Fahimi, F., VaezMousavi, M. K. (2011). Physiological Patterning of Short Badminton Serve. A Psychophysiological Perspective to Vigilance and Arousal. World Applied Sciences Journal, Vol.12 (3), PP: 347-350.
30
31. Feltovich, P. J., Prietula, M. J., & Ericsson, K. A. (2006). Studies of expertise from psychological perspectives. In K. A. Ericsson et al. (Eds.) The Cambridge handbook of expertise and expert performance (pp. 41-68). New York: Cambridge University Press.
31
32. Fletcher, D., & Sarkar, M. (2012). A grounded theory of psychological resilience in Olympic champions. Psychology of Sport and Exercise, 13, 669-678.
32
33. Golby, J. & Sheard, M. (2004). Mental toughness and hardiness at different levels of rugby league. Personality and Individual Differences, 37, 933-942.
33
34. Gould, D., Eklund, R. C., & Jackson, S. A. (1992). 1998 US Olympic wrestling excellence I: Mental preparation, precompetitive cognition and affect. The Sport Psychologist, 6, 358-382.
34
35. Hamze Sabzi, A., VaezMousav, M. K., & Mokhtari, P. (2012). Arousal and activation in a dynamic balance task. Annals of Biological Research, 3 (7): 3399-3402.
35
36. Hodge, H., Allen, J. B., & Smellie, L. (2008). Motivation in Masters Sport: Achievement and social goals. Psychology of Sport and Exercise, Vol. 9, PP: 157-176.
36
37. Jackson, S., & Csikszentmihalyi, M. (1999). Flow in sports. Champaign, IL: human kinetics.
37
38. Kais, K., & Raudsepp, L. (2005). Intensity and direction of comprtitive state anxiety, self- confidence and athletic performance. Kinesiology, 37, 1:13-20.
38
39. Krane, V., & Williams, J. M. (2006). Psychological characteristics of peak performance. In J. M. Williams (Ed.), Applied sport psychology: Personal growth to peak performance (5th ed.). (pp. 204-224), NewYork, NY: McGraw-Hill Companies.
39
40. Isoard-Gautheur, S., Guillet-Descas, E., & Duda, J. L. (2013). How to achieve in elite training centers without burning out? An achievement goal theory perspective. Psychology of Sport and Exercise, 14, 72-83.
40
41. Lavan, W., & Gill, D. L. (2000). Psychological dynamic of sport and exercise, Human Kinetics Second Edition, Chapter 8,103-125.
41
42. Liliana, M., & Adrian, S. M. (2013). The role of attention in the achievement of sport performance in Judo. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 84, 1242 – 1249.
42
43. McPherson, S. L., & Kemodle, A. (2007). Mapping two new points on the tennis expertise continuum: tactical skills of adult advanced beginners and rntry-level profisionals during competition. Journal of sports science, 25, 945-969.
43
44. Mala, L., Maly, T., Zahalka, F., & Bunc, V. (2010). The profile and comparison of body composition of elite female volleyball players. Kinesiology, 1 (42). 90-97.
44
45. Mokhtari, P., VaezMousavi, M., & Heidari, S. (2013). Relationship between mental skills and penalty kicks performance in the elite penalty shooters in Iran’s professional football teams. International Journal of Basic Sciences & Applied, 2 (2), 185-187.
45
46. MORRIS, T. (2000). Psychological characteristics and talent identification in soccer. Journal of sports sciences.
46
47. Morgan, P., Fletcher, D., & Sarkar, M. (2013). Defining and characterizing team resilience in elite sport. Psychology of Sport and Exercise, (14) 549-559.
47
48. Nicholls, A. R., Polman, R. C. J., Levy, A., & Backhouse, S. H. (2009). Mental toughness in sport: Achievement level, gender, age, experience, and sport type differences. Personality and Individual Differences. 47, 73–75.
48
49. Phillips, E., Davids K., Renshaw, L., Portus, M. (2013). Acquisition of expertise in cricket fast bowling: Perceptions of expertplayers and coaches. Journal of Science and Medicine in Sport. Contents lists available at SciVerse ScienceDirect.
49
50. Raudsepp, L., & Kais, K. (2002). The relationship between state anxiety and performance in beach volleyball players. Journal of Human Movement studies, 43 (5), PP: 403- 416.
50
51. Totterdell, P., & Leach, D. (2001). Negative mood regulation expectancies and sports performance: an investigation involving professional cricketers. Psychology of Sport and Exercise, 2, 249-265.
51
52. Vallerand, R. J., Blanchard, C. M., Mageau, G. A., Koestner, R., Ratelle, C., Le´onard, M., Gagne, M., & Marsolais, J. (2003). Les passions de l’aˆme: On obsessive and harmonious passion. Journal of Personality and Social Psychology, 85, 756-767.53. Vallerand, R. J., Geneviève, A. M., Andrew, J. E., Alexandre, D., Marc-André, D., & François, R.
52
(2008). Passion and performance attainment in sport. Psychology of Sport and Exercise, 9, 373-392.
53
54. VaezMousavi, S. M., Hashemi-Masoumi, E., Jalal, S. (2008). Arousal and activation in a sport shooting task. World Applied Sciences Journal, 4 (6): 824-829.
54
55. VaezMousavi, M. K., Barry, R. J., Rushby, J. A., & Clarke, A. R. (2007a). Evidence for differentiation of arousal and activation in normal adults. Acta Neurobiol, Exp. 67 (2):179-86.
55
56. VaezMousavi, M. K., Barry, R. J., Rushby, J. A., & Clarke, A. R. (2007b). Arousal and activation effects on physiological and behavioral responding during a continuous performance task. Acta Neurobiol, Exp, 67: 461-470.
56
57. VaezMousavi, M. K., Barry, R. J., & Clarke, A. R. (2009). Individual differences in task-related activation and performance. Physiology and Behavior, 98: 326-330.
57
58. VaezMousav, M. K., & Osanlu, M. (2011). Skin conductance level predicts performance in a balance task. World Journal of Sport Sciences, 4 (2): 139-143.
58
59. Ward, P., Hodges, N. J., Williams, A. M., & Starkes, J. (2007). The road to excellence: deliberate practice and the development of expertise. High Ability Studies, Vol. 18, No. 2, December, pp. 119-153.
59
60. Ward, P., & Williams, A. M. (2003). Perceptual and cognitive skill development in soccer: The multidimensional nature of expert performance. Journal of Sport and Exercise Psychology, 25, 93–111.
60
61. Yang, N., Mac Arthur, D. G., Gulbin, J. P., Hahn, A. G., Beggs, A. H., Easteal, S., & North, K. (2003). ACTN3 genotype is associated with human elite athletic performance. Am J Hum Genet, 73 (3): 627-31.
61
62. Yoo, J., & kim, B. J. (2002). Young Korean athletes goal orientation and sources of enjoyment. Department of physical education, chung-ang University, seoul.
62
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسة نگرش دانشجویان روان شناسی ورزشی با دیگر گرایش های روان شناسی نسبت به رشتة تحصیلی خود
هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسة نگرش دانشجویان روانشناسی ورزشی با دیگر گرایشهای روانشناسی نسبت به رشتة تحصیلی خود بود. نمونة آماری این پژوهش را 154 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی ورزشی، روانشناسی عمومی، و روانشناسی صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان تشکیل میدادند. ابزار پژوهش، پرسشنامة پژوهشگر ساخته بود. این پرسشنامه، دارای دو بخش ویژگیهای جمعیتشناختی، و نگرش نسبت به رشتة تحصیلی بود. روایی محتوایی این ابزار، توسط 8 نفر از متخصصان گروه روانشناسی و تربیتبدنی احراز گردید. ضریب پایایی این پرسشنامه، 8/0 بهدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمون تحلیل واریانس تکعاملی، آزمون تعقیبی شفه، و تی مستقل استفاده شد. یافتهها نشان داد که نگرش نسبت به رشتة تحصیلی در دانشجویان روانشناسی ورزش، منفیتر از نگرش دانشجویان روانشناسی عمومی است. نگرش نسبت به رشتة تحصیلی در دانشجویان ترمهای بالاتر، و دانشجویان با رشتههای مرتبط، منفیتر از نگرش دانشجویان ترمهای پایینتر، و دانشجویان با رشتههای غیرمرتبط بود.
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_347_01f0ee112a2d698f75c06ac38b3069a0.pdf
2015-02-20
51
68
نگرش
رشتة تحصیلی
روان شناسی ورزشی
سودابه
محمدی
1
دانشجوی روانشناسی ورزش دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
AUTHOR
رخساره
بادامی
rokhsareh.badami@gmail.com
2
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
LEAD_AUTHOR
فرزانه
تقیان
f_taghian@yahoo.com
3
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
AUTHOR
احمدی، ع.، و زرگر، م. (1387). بررسی نگرش دانشجویان دانشگاه بینالمللی امام خمینی نسبت به رشتة تحصیلی خود و رابطة آن با پیشرفت تحصیلی. چهارمین سمینار بهداشت روانی، مجموعه مقالات، دانشگاه شیراز، 14-11.
1
امینی، م.، رضایی، ر.، و صابر، م. (1380). بررسی نگرش دانشجویان سال اول پزشکی نسبت به این رشته و آیندة آن در دانشگاه علوم پزشکی شیراز. مجلة ایرانی آموزش در پزشکی، مرکز مطالعات و توسعة آموزش پزشکی. شمارة 8، 25-18.
2
پویازاده، الف.، و شعیری، م. (1383). بررسی نگرش دانشجویان الهیات نسبت به رشتة الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه شاهد. دو ماهنامة علمی- پژوهشی، 9، 78-65.
3
ترکان، ه.، و کجباف، م. (1387). نگرش چیست؟. توسعة علوم رفتاری. فصلنامة روانشناسی اجتماعی،54، 49-1.
4
حاجیان، ک.ا. و نصیری، آ. (1384). ارزیابی نگرش دانشجویان پزشکی از آینده شغلی در دانشگاه علوم پزشکی بابل. مجلة علوم پزشکی بابل، 8 (1)، 95-86.
5
رجالی، م.، مستاجران، م.، و لطفی، م. (1389). نگرش دانشجویان دانشکدة بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نسبت به رشتة تحصیلی و آیندة شغلی. مجلة تحقیقات نظام سلامت، 6 (1)، 115-106.
6
ظریفیان، ش.، و جنیدی شریعتزاده، ح. (1380). بررسی و مقایسة نگرش دانشجویان سال اول و چهارم دانشکدة کشاورزی دانشگاه تهران نسبت به رشتة تحصیلی. مجلة علوم کشاورزی ایران، 4، 718-703.
7
قلعهنوی، م.، و رجالی، ح. ( 1392). نگرش دانشجویان رشتههای بهداشت محیط و حرفهای نسبت به رشتة تحصیلی و آیندة شغلی در دانشگاه علوم پزشکی قزوین، مجلة ایرانی آموزشدرعلومپزشکی، 13، 550-541.
8
کاشیتراش اصفهانی، ز.، تقیزاده، ج.، و صمدی، م. (1388). نگرش دانشجویان رشتة بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی همدان نسبت به رشتة تحصیلی و آیندة شغلی. مجلة ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 9، 336-331.
9
کریمی، ی. (1377). نگرش و تغییر نگرش. چاپ چهارم. تهران: نشر ارسباران.
10
کریمی، ی. (1379). نگرش و تغییر نگرش، تهران: نشر ویرایش.
11
واینبرگ، ار. اس.، و گلد، دی. (1392). مبانی روانشناسی ورزش و تمرین. ترجمة واعظموسوی، م.، حجتی، ع.، سلطانی، ح.، اسماعیلی، م.، و راهداربیگ، ر.، تهران: انتشارات حتمی.
12
هدایتی، ز.، سیفی، ن.، حکمتفر، س.، و بدخش، س. (1391). دیدگاه دانشجویان رشتة دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نسبت به رشتة تحصیلی و آیندة شغلی خود. مجلة ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 183، 12-176.
13
Baharvand, M., Jalalian Moghadam, E., Pouretemad, H., & Alavi, K. (2011). Attitudes of Iranian dental student toward their future careers: An exploratory Study. Journal of Dental Education, 75 (11), Pp: 1489-1495.
14
Barikani, A., Afaghi, M., Barikani, F., & Afagh, A. (2012). Perception of the medical students on their future career in Qazvin University of Medical Sciences. Global Journal of Health Science, 4 (4), Pp: 176-80.
15
Gunkel, M., Schlagel, C., Langella, I. M., Peluchette, J. V., & Reshetnyak, E. (2013). The influence of national culture on business students' career attitudes - An analysis of eight countries Der einfluss nationaler kulturen auf die karriere-einstellungen von wirts chafts student en - Eine analyse aus acht landern. Zeitschrift fur Personalforschung, 27 (1), Pp: 47-68.
16
Houseal, A. K., Abd-El-Khalick, F. A., & Destefano, L. (2014). Impact of a student–teacher–scientist partnership on students' and teachers' content knowledge, attitudes toward science, and pedagogical practices. Journal of Research in Science Teaching, 51 (1), Pp: 84-115.
17
King, P., & Hang, F. (2011). Career perceptions of undergraduate gaming management students. Journal of Teaching in Travel & Tourism, 11: 4, Pp: 367-391.
18
Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28, Pp: 563-575.
19
Richardson, S. (2010). Generation's perceptions and attitudes towards a career in tourism and hospitality. Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism, 9: 2, Pp: 179-199.
20
Taylor, S. H. E., Peplau, L. A., & Sears, D. O. (2003). Social Psychology (11th Ed). New Jersey: Pearson Education, Upper Saddle River.
21
ORIGINAL_ARTICLE
رابطة بین سطح هوشبهر با عوامل آمادگی جسمانی دانش آموزان کم توان ذهنی
هدف از پژوهش حاضر، تعیین رابطة بین سطح هوشبهر با عوامل آمادگی دانشآموزان کمتوان ذهنی بود. روش این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است که در آن تعداد 355 دانشآموز کمتوان ذهنی (160 پسر و 195 دختر) در دامنة سنی 22-16 سال، از بین کلیة دانشآموزان کمتوان ذهنی مدارس دارای مقاطع پیشحرفهای و حرفهای شهر تهران (1663 نفر) انتخاب شدند. برای اندازهگیری عوامل آمادگی جسمانی از مجموعه آزمون یوروفیت ویژه استفاده شد. سطح هوشبهر و سوابق پزشکی دانشآموزان نیز از پروندههای تحصیلی، مشاوره، و سلامت آنان استخراج شد. نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن نشان داد که بهجز انعطافپذیری، بین سطوح هوشبهر با سایر عوامل آمادگی جسمانی در دانشآموزان کمتوان ذهنی ارتباط معناداری وجود دارد؛ بدینمعناکه دانشآموزانی که سطح هوشبهر بالاتری دارند از تعادل، استقامت عضلانی، قدرت، سرعت، و استقامت قلبی ـ تنفسی بالاتری برخوردارند. پیشنهاد میشود در آموزش هر نوع فعالیت بدنی و ورزشی، و همچنین در طراحی برنامههای تمرینی، توانمندیهای افراد در سطوح مختلف هوشبهر مورد توجه قرار گیرد.
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_348_526166ad198f9375346cfc3db5dadfdd.pdf
2015-02-20
69
74
آمادگی جسمانی
دانشآموزان کمتوان ذهنی
هوشبهر
فریبا
محمدی
1
استادیار پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
LEAD_AUTHOR
رضا
رجبی
2
دانشگاه تهران
AUTHOR
محمد حسین
علیزاده
3
دانشگاه تهران
AUTHOR
سید محمد کاظم
واعظ موسوی
mohammadvaezmousavi@chmail.ir
4
استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع)
AUTHOR
حافظنیا، م. ر. (1382). مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی. انتشارات سمت، تهران.
1
شاکریان، س. (1372). بررسی ارتباط بین هوش و توانائیهای حرکتی - جسمانی پسران 16-13 سال عقبماندة ذهنی استان خوزستان. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.
2
هیوود، کی. (2008). رشد حرکتی در طول عمر. ترجمة نمازیزاده، م.، و اصلانخانی، م. ع. (1387). تهران: انتشارت سمت.
3
لوریا، ا. ر. (بیتا). کودک عقبماندة ذهنی. ترجمة خانزاده، علی. (1373). تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
4
میلانیفر، ب. (1390). روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنائی. ویرایش ششم، تهران: نشر قومس.
5
هاردمن، ام.، کلیفورد، جی. دی.، اگن، ام. وی. (بیتا). روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی: جامعه، مدرسه و خانواده. ترجمة علیزاده، ح.، گنجی،ک.، یوسفیلویه، م.، و یادگاری، ف. (1388). تهران: چاپ اول، نشر دانژه.
6
Cowley, P. M., Ploutz-Snyder, L. L., Baynard, T., Heffernan, K., Jae, S. Y., Hsu, S., Lee, M. K., Pitetti, H., Reiman, M. P., & Fernhall, B. (2010). Physical fitness predicts functional tasks in individuals with Down syndrome. Med, Sci, Sports Exerc, 42 (2), 388–393.
7
Frey, G. C., & Chow B. (2006). Relationship between BMI, physical fitness, and motor skills in youth with mild intellectual disabilities. Int J Obesity, 30, 861-867.
8
Graham, A., & Reid, G. (2000). Physical fitness of adults with an intellectual disability: A 13-year follow-up study. Research Quarterly for Exercise and Sport, 71 (2), 152–161.
9
Guidetti, L., Franciosi, E., Gallorta, M. C., Emerenziani, G. P., & Baldari, C. (2010). Could be sport specialization influence fitness and health of adults with mental retardation?. Research in Developmental Disabilities, 31 (5), 1070–1075.
10
Harris, J. C. (2006). Intellectual Disability: Understanding Its Development, Causes, Classification, Evaluation, & Treatment. Oxford University Press.
11
Hartman, E., Houwen, S., Scherder, E., & Visscher, C. (2010). On the relationship between motor performance and executive functioning in children with intellectual disabilities. Journal of Intellectual Disability Research, 54, 468–477.
12
Hove, O. (2004). Weight survey on adult persons with mental retardation living in the community. Research in Developmental Disabilities, 25, 9-17.
13
Lahtinen, U., Rintala, P., & Malin, A. (2007). Physical Performance of Individuals with Intellectual Disability: A 30-Year Follow-Up. Adapt Phys Activ Q, 24, 125-143.
14
Onder, G. Penninx, B. W., Lapuerta, P., Fried, L. P., Ostir, G.V., Guralnik, J. M., & Pahor, M. (2002). Change in physical performance over time in older women: the Women’s Health and Aging Study. J Gerontol A Biol Sci Med Sci; 57 (5):M289–93.
15
Sherrill, C. (2003). Adapted physical activity, recreation, and sport. Mc Graw Hil, six edition. USA.
16
Shields, N., Nicholas, F., Taylor, B., & Fernhall, B. (2010). A study protocol of a randomized controlled trial to investigate if a community based strength training programme improves work task performance in young adults with Down syndrome Shields et al. BMC Pediatrics. 10(17). pp. 1-7.
17
Skowronski, W., Horvat, M., Nocera, J. Roswal, G., Croce, R. (2009). Eurofit Special: European fitness battery score variation among individuals with intellectual disabilities, Adapted Physical Activity Quarterly, 26, 54-67.
18
Van de Vliet. P., Rintala, P., Frojd, K., Verellen, J., Van Houtte, S., Daly, D. J., & Vanlandewijck. Y. C. (2006). Physical fitness profile of elite athletes with intellectual disability, Scand. J Med Sci Sports, 16: 417-425.
19
Vuijk, P. J., Hartman, E., Scherder, E., & Visscher, C. (2010). Motor performance of children with mild intellectual disability and borderline intellectual functioning. Journal of Intellectual Disability Research, 54, 955–965.
20
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخة فارسی مقیاس چندبعدی انتظارات از پیامدهای تمرین در سالمندان
هدف این پژوهش، بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخة فارسی مقیاس چندبعدی انتظارات از پیامدهای تمرین در سالمندان بود. جامعة آماری شامل سالمندان ساکن در مناطق شهری اصفهان بود که از بین آنها، 293 نفر بهعنوان نمونة پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای جمعآوری دادهها شامل پرسشنامة مشخصات فردی، و مقیاس چندبعدی انتظارات از پیامدهای تمرین بود. برای تحلیل دادهها از تحلیل عاملی تأییدی با چرخش واریماکس، و آلفای کرونباخ استفاده شد. یافتهها نشان داد نسخة فارسی مقیاس چندبعدی انتظارات از پیامدهای تمرین، دارای سه عامل باارزش ویژة بالای یک بود که بهترتیب 6/48، 1/17، و 3/9 درصد واریانس کل، و در مجموع حدود 75 درصد کل واریانس را تبیین میکردند. همسانی درونی با آلفای کرونباخ برای خردهمقیاس یک (83/0)، دو (84/0)، سه (83/0)، و کل مقیاس (87/0)، رضایتبخش بود؛ بنابراین، روایی و پایایی نسخة فارسی این مقیاس تأیید شد و میتوان از آن برای اهداف پژوهشی، آموزشی، و بالینی استفاده کرد.
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_349_9cdd38f0e909a13c8f4ef3fae106d9b1.pdf
2015-02-20
75
88
انتظارات از کارآمدی
مقیاس
روایی
تمرین
سالمند
داریوش
خواجوی
d-khajavi@araku.ac.ir
1
دانشگاه اراک
LEAD_AUTHOR
منصوره
سهرابی دهاقانی
m.sohrabi65@yahoo.com
2
دانشگاه اراک
AUTHOR
خواجوی، د. (1391). تأثیر یک برنامة مداخلة تمرینی بر عملکرد حرکتی، عواملِ روانشناختی مرتبط با افتادن و کیفیت زندگی مردان سالمند. رسالة دکتری، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران.
1
خواجوی، د. (1392). روایی و تعیین پایایی مقیاس کارآمدی در اُفتادن، فرم بینالمللی در سالمندان: نسخة فارسی. مجلة سالمندی ایران، 8 (29): 47-39.
2
سیدیان، م.، فلاح، م.، نوروزیان، م.، نجات، س.، دلاور، ع.، و قاسمزاده، ح. (1386). تهیه و تعیین اعتبار نسخة فارسی آزمون کوتاه وضعیت ذهنی. مجلة علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، 25 (4): 414-408.
3
Bandura, A. (2004). Health promotion by social cognitive means. Health Education & Behavior,31 (2): 143-164.
4
Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84, 191–215.
5
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control, New York: W. H. Freeman.
6
Bandura, A. (1998). Health promotion from the perspective of social cognitive theory. Psychology and Health, 13, 623-649.
7
Cousins, S. O. (1996) Exercise cognition Among Elderly women. Journal of Applied Sport Psychology, 8 (3): 131-145.
8
Goggin, N. L., & Morrow, J. R. (2001). Physical activity behaviors of older adults. Journal of Aging and Physical Activity, 9 (1): 58–66.
9
Hall, K. S., Wójcicki, T. R., Phillips, S. M., & McAuley, E. (2012). Validity of the multidimensional outcome expectations for exercise scale in continuing-care retirement communities. Journal of Aging and Physical Activity, 20, 456-468.
10
Henderson, K. A., & Ainsworth, B. (2001). Physical activity and human development among older native American women. Journal of Aging and Physical Activity, 9 (3): 285-299.
11
Jette, A., Lachman, M., Giorgetti, M., Assmann, S., Harris, B., Levensen, C., Wernick, M., & Krebs, D. (1998). Effectiveness of home-based, resistance training with disabled older persons. Gerontologist, 38 (4): 412-421.
12
McAuley, E., Motl, R. W., White, S. M., Thomas, R., & Wójcicki, T. R. (2010). Validation of the multidimensional outcome expectations for exercise scale in ambulatory, symptom-free persons with multiple sclerosis. Arch Phys Med Rehabil, 91(1):100-105.
13
Resnick, B. (1998a). Self-efficacy in geriatric rehabilitation. Journal of Gerontological Nursing, 7, 1-11.
14
Resnick, B. (2005). Reliability and validity of the Outcome Expectation for Exercise Scale-2. Journal of Aging and Physical Activity, 13 (4): 382-394.
15
Resnick, B., & Jenkins, L. S. (2000). Testing the reliability and validity of the Self-efficacy for Exercise Scale. Nursing Research, 49 (3): 154-159.
16
Resnick, B., Palmer, M. H., Jenkins, L. S., & Spellbring, A. M. (2000). Path analysis of efficacy expectations and exercise behaviour in older adults. Journal of Advanced Nursing, 31(6), 1309-1315.
17
Resnick, B., Zimmerman, S. I., Orwig, D., Furstenberg, A. L., & Magaziner, J. (2000). Outcome expectations for exercise scale: utility and psychometrics. J Gerontol B Psychol Sci Soc Sci, Nov; 55 (6): S352-356.
18
Sechrist, K. R., Walker, S. N., & Pender, N. J. (1987). Development and psychometric evaluation of the exercise benefits/barriers scale. Res Nurs Health, Dec; 10 (6): 357-365.
19
Sriramatr, S., Berry, T. R., & Rodgers, W. M. (2013). Validity and reliability of thai versions of questionnaires measuring leisure-time physical activity, exercise-related self-Efficacy, outcome expectations and self-regulation. Pacific Rim Int J Nurs Res, 17 (3): 203-216.
20
Steinhardt, M., & Dishman, R. (1989). Reliability and validity of expected outcomes and barriers for habitual physical activity. Journal of Occupational Medicine, 31, 536–546.
21
Umstattd, M. R., & Hallam, J. (2007). Older Adults’ Exercise Behavior: Roles of Selected Constructs of Social-Cognitive Theory. Journal of Aging and Physical Activity, 15 (2): 206-218.
22
Williams, D. M., Anderson, E. S., & Winett, R. A. (2005). A review of the outcome expectancy construct in physical activity research. Ann Behav Med, Feb; 29 (1): 70-79.
23
Wójcicki, T. R., White, S. W., & McAuley, E. (2009). Assessing outcome expectations in older adults: The multidimensional outcome expectation for exercise. J Gerontol B Psychol Sci Soc Sci, January; 64B (1): 33–40.
24
Yasunaga, A., Togo, F., Watanabe, E., Park, H., Park, S., Shephard, R. J., & Aoyagi, Y. (2008). Sex, age, season, and habitual physical activity of older Japanese: the Nakanojo study. Journal of Aging and Physical Activity, Jan; 16 (1): 3-13.
25
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسۀ میزان پرخاشگری و گوشهگیری نوجوانان بیسرپرست ورزشکار و غیرورزشکار
هدف پژوهش حاضر، مقایسۀ میزان پرخاشگری و گوشهگیریِ نوجوانان بیسرپرست ورزشکار و غیرورزشکار بود. در این پژوهشِ علی ـمقایسهای، از بین نوجوانانِ پسرِ 10 تا 18 سالة بیسرپرست، در مراکز بهزیستی شهر تبریز، 150 نفر بهشیوة تصادفی هدفمند انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات، از پرسشنامة پرخاشگری باس و پری، و پرسشنامة پژوهشگرساختة گوشهگیری استفاده شد و روایی و پایایی هر دو پرسشنامه نیز موردسنجش قرار گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات، با آمار توصیفی، و آزمون تیمستقل انجام گردید. نتایج بهدستآمده نشان داد، بین نمرة کل پرخاشگری و خردهمقیاسهای کلامی، جسمی، و خشم، و گوشهگیری نوجوانان بیسرپرست ورزشکار و غیرورزشکار تفاوت معناداری وجود دارد؛ ولی در خردهمقیاس دشمنی، بین نوجوانان بیسرپرست ورزشکار و غیرورزشکار تفاوت معناداری دیده نشد. بر اساس نتایج پژوهش، چنین نتیجهگیری میشود که با افزایش برنامههای ورزشی نوجوانان بیسرپرست، میتوان از آثار منفی پرخاشگری در رفتار فردی و اجتماعی آنها پیشگیری کرد.
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_350_e6d8d26cf8e56a32566de7bbe417bb46.pdf
2015-02-20
89
98
پرخاشگری
گوشهگیری
ورزش
جوانان و نوجوانان بیسرپرست
محمد تقی
اقدسی
mt.aghdasi@yahoo.com
1
دانشگاه تبریز
AUTHOR
بهروز
قربان زاده
2
دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان
LEAD_AUTHOR
احمدی، م. (1380). بررسی اثربخشی آموزشهای حل مسئله بر برخی از ویژگیهای شخصیتی نوجوانان تحت پوشش مراکز شبانهروزی استان تهران. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
1
ارونسون، ا. (2012). روانشناسی اجتماعی. ترجمة شکرکن، ح. (1393). چاپ هشتم، تهران، انتشارات رشد، ص 135-110
2
افروز، غ. ع.، امرایی، ک.، تقیزاده، م. ا.، و یزدانیورزنه، م. ج. (1388). اثربخشی تمرینات جسمانی بر کاهش پرخاشگری دانشآموزان آهستهگام. نشریة رشد و یادگیری حرکتی – ورزشی، (3): 49-37.
3
اللهقلیپور، م. (1387). مقایسة میزان پرخاشگری بین جوانان ورزشکار رشتههای بسکتبال، کاراته، بوکس، و غیرورزشکار. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
4
جعفری، ع.، خلعتبری، ج.، تودار، س.، و ابولفتحی، ه. (1390). بررسی تأثیر بازیدرمانی با رویکرد شناختی- رفتاری مایکنبام در کاهش کمرویی و گوشهگیری اجتماعی کودکان دبستانى شهرستان ابهر. یافتههای نوین در روانشناسی، 6 (18): 16-7.
5
شجاعی، س.، و همتیعلمدارلو، ق. (1385). تأثیر ورزش صبحگاهی بر کاهش پرخاشگری کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر. پژوهش در حیطة کودکان استثنایی، 6 (4): 870-855.
6
شعبانیبهار، غ.، عرفانی، ن.، و هادیپور، م. (1386). مقایسه و بررسی ارتباط بین ویژگیهای شخصیتی و میزان پرخاشگری در ورزشکاران مرد رشتههای منتخب ورزشی شهرستان همدان در سال 1385. پژوهش در علوم ورزشی، 5 (14): 112-99.
7
شفیعآبادی، ع. (1391). راهنمایی و مشاورة کودک. چاپ نوزدهم، تهران، انتشارات سمت،.
8
صدیق، م. (1384). بررسی اثربخشی آموزش حل مسئله در کاهش افسردگی دختران فراری ساکن در مراکز بهزیستی شهر تهران. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
9
غباریبناب، ب.، و نبوی، م. (1382). تأثیر ورزش صبحگاهی در کاهش تمایلات پرخاشگری کودکان عقبماندۀ ذهنی آموزشپذیر. مجلة روانشناسی و علوم تربیتی، 33 (1): 139-54.
10
کاملی، ز.، قنبری، ب. ع.، و آقامحمدیان، ح. (1390). بررسی اثربخشی گروهدرمانی شناختی متمرکز بر طرحواره بر تعدیل طرحوارههای ناسازگار اولیه در دختران نوجوان بیسرپرست و بدسرپرست. پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره، 1 (1): 98-83.
11
نمازیزاده، م. (1356). مبانی روانی اجتماعی در یادگیری مهارتهای ورزشی. انتشارات دانشکدة تربیتبدنی و علوم ورزشی.
12
مسعودنیا، ا. (1386). تأثیر پرخاشگری بر مشارکت در ورزشهای رزمی. المپیک، 3 (29): 66-55.
13
مهری، ع.، و صدیقی، ز. (1390). بررسی وضعیت سلامت روانی و برخی عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاههای سبزوار. مجلة علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، 4 (21): 304-298.
14
Buss, A. H., & Perry, M. (1992). The aggression scale. J Pers Soc Psychol, 63: Pp: 452 – 459.
15
Khazaie, H., Asadi, M., & Mohammadi, H. (2012). Influence of reinforcement behavioral therapy and Ellis cognitive therapy on derelict children’s aggression. Journal of Kermanshah University of Medical Sciences, 15 (6): Pp: 408-14.
16
Ziaee, V., Lotfian, S., Amini, H., Mansournia, M. A., & Memari, A. H. (2012). Anger in adolescent boy athletes: a comparison among judo, karate, swimming and non athletes. Iranian Journal of pediaticr, 22 (1): Pp: 9-14.
17
Majorek, M. Tuchelmann, T. & Heusser, P. (2004). Therapeutic eurhythmy – movement therapy for children with attention deficit hyperactivity disorder. Complementary therapies in nursing and midwifery, 10; Pp: 46-53.
18
ORIGINAL_ARTICLE
محیط حامی-خودمختاری، محیط کنترلکننده، انگیزش، و میل به ادامة ورزش در نوجوانان: مطالعة نظریة خودمختاری
هدف از پژوهش حاضر، آزمون مدل ارتباطی ادراک از محیط حامی- خودمختاری و کنترلکننده، انگیزش، و میل به ادامة ورزش در نوجوانان، بر اساس نظریة خودمختاری بود. همچنین نقش تعدیلکنندگی جوّ سازمانی ورزش، موردآزمون قرار گرفت. در این پژوهش توصیفی- همبستگی، 288 نوجوان ورزشکار (152 ورزشکار رزمی، و 136 ورزشکار غیررزمی) با دامنة سنی 17-15 ساله، بهروش نمونهگیری خوشهای از بین نوجوانان ورزشکار شهر ارومیه انتخاب شدند و پرسشنامهها را تکمیل کردند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد محیط حامی- خودمختاری، بهطور مثبت، پیشبینیکنندة انگیزش خودمختار است و انگیزش خودمختار نیز، پیشبینیکنندة مثبت میل به ادامة ورزش میباشد. محیط کنترلکننده، بهطور مثبت، انگیزش کنترلشده را پیشبینی میکند. بااینوجود، ارتباطی بین انگیزش کنترلشده و میل به ادامة ورزش وجود نداشت. ادراک از محیط حامی- خودمختاری، بهواسطة انگیزش خودمختار، پیشبینیکنندة مثبت و غیرمستقیم میل به ادامة ورزش میباشد. نقش تعدیلکنندگی جوّ سازمانی ورزش در این مدل، معنادار نبود. در کل، یافتهها بیانگر آن است که بدون در نظر گرفتن جوّ سازمانی ورزش، محیط حامی-خودمختاری میتواند از طریق افزایش انگیزش خودمختار، در میل به ادامة ورزش نوجوانان مؤثر باشد.
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_351_c2a84a2dfb778bc48b935784facdabb0.pdf
2015-02-20
99
112
محیط حامی- خودمختاری
محیط کنترلکننده
انگیزش
ورزش رزمی
نظریة خودمختاری
مالک
احمدی
malek_ahmadi61@yahoo.com
1
گروه تربیتبدنی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی
LEAD_AUTHOR
جواد
امانی
mj.amani@gmail.com
2
گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی،
AUTHOR
بهزاد
بهزادنیا
behzadniaa@gmail.com
3
گروه تربیتبدنی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی
AUTHOR
واینبرگ، ر.، و گولد، د. (2011). مبانی روانشناسی ورزش و تمرین. ترجمة واعظموسوی، س. م. ک.، حجتی، ع.، رضاسلطانی، ن.، اسماعیلی، م.، و راهداربیگ، ر. (1392). تهران: انتشارات حتمی.
1
Adie, J. W., Duda, J. L., & Ntoumanis, N. (2012). Perceived coach-autonomy support, basic need satisfaction and the well- and ill-being of elite youth soccer players:a longitudinal investigation. Psychology of Sport and Exercise, 13 (1), Pp: 51-59.
2
Aelterman, N., Vansteenkiste, M., Van Keer, H., Van den Berghe, L., De Meyer, J., & Haerens, L. (2012). Students’ objectively measured physical activity levels and engagement as a function of between-class and between-student differences in motivation toward physical education. Journal of Sport and Exercise Psychology, 34 (4), Pp: 457-480.
3
Almagro, B. J., Sáenz-López, P., & Moreno, J. A. (2010). Prediction of sport adherence through the influence of autonomy-supportive coaching among spanish adolescent athletes. Journal of Sports Science & Medicine, 9 (1), Pp: 8-14.
4
Bartholomew, K. J., Ntoumanis, N., & Thogersen-Ntoumani, C. (2010). The controlling interpersonal style in a coaching context: development and initial validation of a psychometric scale. Journal of Sport and Exercise Psychology, 32 (2), Pp: 193-216.
5
Bartholomew, K. J., Ntoumanis, N., Ryan, R. M., & Thogersen-Ntoumani, C. (2011). Psychological need thwarting in the sport context: assessing the darker side of athletic experience. Journal of Sport and Exercise Psychology, 33 (1), Pp: 75-102.
6
Chan, D. K., & Hagger, M. S. (2012). Self-determined forms of motivation predict sport injury prevention and rehabilitation intentions. Journal of Science and Medicine in Sport, 15 (5), Pp: 398-406.
7
Chatzisarantis, N. L. D., & Hagger, M. S. (2009). Effects of an intervention based on self-determination theory on self-reported leisure-time physical activity participation. Psychology & Health, 24 (1), Pp: 29-48.
8
Chatzisarantis, N., Biddle, S., & Meek, G. (1997). A self-determination theory approach to the study of intentions and the intention-behaviour relationship in children’s physical activity. British Journal of Health Psychology, 2, Pp: 343–360.
9
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1987). The support of autonomy and the control of behavior. Journal of Personality and Social Psychology, 53 (6), Pp: 1024-1037.
10
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The ‘what’ and ‘why’ of goal pursuits: human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11 (4), Pp: 227-268.
11
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2008). Facilitating optimal motivation and psychological well-being across life’s domains. Canadian Psychology, 49 (1), Pp: 14-23.
12
Fenton, S. A., Duda, J. L., Quested, E., & Timothy Barrett (2014). Coach autonomy support predicts autonomous motivation and daily moderate-to-vigorous physical activity and sedentary time in youth sport participants. Psychology of Sport and Exercise, 15, Pp: 453-463
13
Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. Second Edition, New York: The Guilford Press.
14
Lim B. S. C., & Wang C. K. J. (2009). Perceived autonomy support, behavioral regulations in physical education and physical activity intention. Psychology of Sport and Exercise, 10 (1), Pp: 52-60.
15
Lonsdale, C., Hodge, K., & Rose, E. A. (2008). The behavioral regulation in sport questionnaire (BRSQ): instrument development and initial validity evidence. Journal of Sport and Exercise Psychology, 30 (3), Pp: 323-355.
16
Mageau, G. A., & Vallerand, R. J. (2003). The coach athlete relationship: a motivational model. Journal of Sports Sciences, 21 (11), Pp: 883-904.
17
Nelson, M. C., Neumark-Stzainer, D., Hannan, P. J., Sirard, J. R., & Story, M. (2006). Longitudinal and secular trends in physical activity and sedentary behavior during adolescence. Pediatrics, 118 (6), Pp: 1627-1634.
18
Owen, K. B., Astell-Burt, T., & Lonsdale, C. (2013). The relationship between self-determined motivation and physical activity in adolescent boys. Journal of Adolescent Health, 53 (3), Pp: 420-422.
19
Pelletier, L. G., Fortier, M. S., Vallerand, R. J., & Brière, N. M. (2001). Associations among perceived autonomy support, forms of self-regulation, and persistence: a prospective study. Motivation and Emotion, 25 (4), Pp: 279-306.
20
Sebire, S. J., Jago, R., Fox, K. R., Edwards, M. J., & Thompson, J. L. (2013). Testing a self-determination theory model of children’s physical activity motivation: a cross sectional study. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 10 (1), Pp: 111.
21
Standage, M., Gillison, F. B., Ntoumanis, N., & Treasure, D. C. (2012). Predicting students’ physical activity and health-related well-being: a prospective cross domain investigation of motivation across school physical education and exercise settings. Journal of Sport and Exercise Psychology, 34 (1), Pp: 37-60.
22
Telama, R., Yang, X., Viikari, J., Valimaki, I.,Wanne, O., & Raitakari, O. (2005). Physical activity from childhood to adulthood: a 21-year tracking study. American Journal of Preventive Medicine, 28 (3), Pp: 267-273.
23
Teo, T., & Noyes, J. (2012). Explaining the intention to use technology among pre-service teachers: a multi-group analysis of the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology. Interactive Learning Environments, Pp: 641-674.
24
Vallerand, R. J. (1997). Toward a hierarchical model of intrinsic and extrinsic motivation. In M. P. Zanna (Ed.), Advances in experimental social psychology (pp.271-360). New York: Academic Press.
25
Viladrich, C., Appleton, P. R., Quested, E., Duda, J. L., Alcaraz, S., Heuzé, J.-P., et al. (2013). Measurement invariance of the behavioral regulation in sport questionnaire when completed by young athletes across five European countries. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 11 (4), Pp: 384-394.
26
World Health Organization (2004). Global strategy on diet, physical activity, and health. Geneva: World Health Organization.
27
10. Deci, E. L. (1971). Effects of externally mediated rewards on intrinsic motivation. Journalof Personality and Social Psychology, 18, Pp: 105-115.
28
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر کیفیت دوست ورزشی بر لذّت و تعهد ورزشی نوجوانان فوتبالیست
هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر کیفیت دوست ورزشی بر لذّت، و تعهد ورزشی نوجوانان فوتبالیست بود. نمونة آماری این پژوهش شامل 134 نوجوان (12 تا 16 ساله) شرکتکننده در مدارس فوتبال شهرستان شاهرود بود. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد کیفیت دوست ورزشی، لذت، و تعهد ورزشی استفاده گردید. نتایج حاکی از آن بود که تأثیر کیفیت دوست ورزشی، و تعارض ارتباطی، بر لذت ورزشی، معنادار است اما بر تعهد ورزشی، تأثیر معناداری دیده نشد؛ همچنین لذت ورزشی تأثیر مثبت، و معناداری بر تعهد ورزشی دارد. اثر کل نشان داد که بیشترین تأثیر بر لذت ورزشی مربوط به تعارض ارتباطی، و بیشترین تأثیر بر تعهد ورزشی مربوط به لذت ورزشی میباشد. ضریب تعیین متغیرهای درونزا تعیین کرد که 10 درصد از واریانس لذت ورزشی، و 70 درصد از واریانس تعهد ورزشی، توسط متغیرهای پیشبین تبیین شده است. کلیة شاخصهای برازش نیز، نشان از برازش مطلوب مدل دارند.
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_352_4edced8f57c3c044ae8022f14c3cc887.pdf
2015-02-20
113
126
دوست ورزشی
تعارض ارتباطی
نوجوانان
تعهد ورزشی
سید رضا
حسینی نیا
rhosseininia@gmail.com
1
دانشگاه شاهرود
LEAD_AUTHOR
فاطمه
خداوردی
fatimhkhodaverdey@yahoo.com
2
دانشگاه شاهرود
AUTHOR
ناهید
داروغه عارفی
ndarooghe@yahoo.com
3
دانشگاه شاهرود
AUTHOR
پارسامهر، م.، و عریضی، ف. (1385). بررسی تأثیر حمایت اجتماعی بر مشارکت زنان در فعالیتهای ورزشی (مطالعة موردی: زنان استان مازندران). نشریة علوم حرکتی و ورزش، شمارة 7، 62-53.
1
حجازی، ا.، و ظهرهوند، ز. (1380). بررسی ملاکها و کیفیت دوستی در کودکان و نوجوانان دختر. مجلة روانشناسی و علوم تربیتی، شمارة 1، 20-1.
2
رضوی، م.، و قاسمپور، ط. (1388). بررسی دیدگاه اولیای دانشآموزان مدارس ابتدایی شهرستان ساری نسبت به وضعیت فعلی درس تربیتبدنی و ورزش. پژوهشنامة مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، شمارة نهم، 41-31.
3
عابدینی، ی. (1382). رابطة کیفیت دوستی و راههای مقابله با تنیدگی در نوجوانان دختر: بررسی نقش واسطهای جایگاه اجتماعی- اقتصادی. مجلة روانشناسی و علوم تربیتی، سال سی و سوم، شمارة 2، 175-155.
4
عارفی، م.، نوابینژاد، ش.، و ثنائی، ب. (1385). بررسی رابطة بین سبکهای دلبستگی با کیفیت دوستی در دانشآموزان دبیرستانی شهر کرمانشاه. تازهها و پژوهشهای مشاوره، شمارة 18، 31-9.
5
قاسمی، و. (1389). مدلسازی معادلة ساختاری در پژوهشهای اجتماعی با کاربرد Amos Graphics. تهران: انتشارات جامعهشناسان.
6
قاسمی، و. (1390). برآورد حجم بهینة نمونه در مدلهای معادلة ساختاری و ارزیابی کفایت آن برای پژوهشگران اجتماعی. مجلة جامعهشناسی ایران، شمارة 12، 161-138.
7
نجاریان، ب.، و ابراهیمی قوام، ا. (1369). نقش حمایت اجتماعی در سازگاری فرد. مجلة اطلاعات علمی، شمارة 8، 6-4.
8
Bemdt, T. J., & Ladd, G. W. (1990). Peer relationships in childhood. Cambridge, England: Cambridge University Press, 211-378.
9
Biddle, S., Coalter, F., O’Donovan, T., MacBeth, J., Nevill, M., & Whitehead, S. (2005). Increasing demand for sport and physical activity by girls. (sport Scotland Research Report no. 100) Edinburgh, Scotland Caledonia, 47-91.
10
Burgess, K. B., Rubin, K. H., Wojslawowicz, J. C., Rose-Krasnor, L., & Booth-LaForce, C. (2006). Social information processing and coping styles of shy/withdrawn and aggressive children: Does friendship matter? Child Development, 77 (2): 371-83.
11
Carr, C. (2009). Adolescent–parent attachment characteristics and quality of youth sport Friendship, Psychology of Sport and Exercise, 10 (6): 653–661.
12
Casey, M. M., Eime, R. M., Payne, W. R., & Harvey, J. T. (2009). Using a socioecological approach to examine participation in sport and physical activity among rural adolescent girls. Qualitative Health Research, 19 (7): 881-893.
13
Casper, J. M., & Stellino, M. B. (2008). Demographic predictors of recreational tennis participants’ sport commitment. Journal of Park and Recreation Administration, 26 (3): 93-115.
14
Coakley, J., & White, A. (1992). Making decisions: Gender and sport participation among British adolescents. Sociology of Sport Journal, 9, 20-21.
15
Daigle, K. G. (2003). Gender differences in participation of physical activities: a comprehensive model approach.PhD thesis. The Graduate Faculty of the Louisiana State University. Pp: 20-26.
16
Johnson, M. P. (1982). Social and cognitive features of the dissolution of commitment to relationships. In S. Duck (Ed.), Personal relationships: Vol. 4. Dissolving personal relationships(Pp. 51-73). London: Academic Press.
17
Klint, K. A., & Weiss, M. R. (1987). Perceived competence and motives for participation in youth sports: a test of harter’s competence motivation theory. Journal of Sport Psychology, 9 (1): 55-65.
18
Lubans, D., Sylva, K., & Morgan, P. (2007). Factors associated with physical activity in a sample of British secondary school students. Australian Journal of Educational and Developmental Psychology, 7, 22-30.
19
Moran, M. M., & Weiss, M. R. (2006). Peer leadership in sport: Links with friendship, peer acceptance, psychological characteristics, and athletic ability. Journal of Applied Sport Psychology, 18 (2), 97–113.
20
Pate, R., Dowda, M., O’Neill, J., & Ward, D. (2007). Change in physical activity participation among adolescent girls from 8th to 12 grade. Journal of Physical Activity and Health, 4 (1), 3-16.
21
Rowland, T. W., & Freedson, P. S (1994). Physical activity, fitness, and health in children: close look pediatrics, Pediatrics, 93, 669-672.
22
Scanlan, T. K., Russell, D. G., Magyar, T. M., & Scanlan, L. A. (2009). Project on Elite Athlete Commitment (PEAK): III. An Examination of the External Validity across Gender, and the Expansion and Clarification of the Sport Commitment Model. Journal of Sport & Exercise Psychology, 31 (6), 685-705.
23
Scanlan, T. K., Simons, J. P., Carpenter, P. J., Schmidt, G. W., & Keeler, B. (1993). The Sport Commitment Model: Measurement development for the youth-sport domain, Journal of Sport and Exercise Psychology, 15 (1), 16-38.
24
Scanlan, T. K., & Simons, J. P. (1992).The construct of sport enjoyment. In G. C. Roberts (Ed), Motivation in sport and exercise, 199-215.
25
Scanlan, T. K., Carpenter, P., Lobel, M., & Simons, J. P. (1993). Sources of enjoyment for youth sport athletes. Pediatric Exercise sciences. 5, 275-285.
26
Scanlan, T. K., Carpenter, P. L, Schmidt, G. w., Simons, L. P., & Keeler, B. (1993). An introduction to the sport commitment model. Journal of Sport & Exercise Psychology, 15 (1), 1-15.
27
Smith, A. L., Ullrich-French, S., Walker, E., & Hurley, k. S. (2006). Peer relationship profiles and motivation in youth sport. Journal of Sport & Exercise Psychology, 28 (3), 362-382.
28
Smits, J. A. J., & Otto, M. W. (2009). Exercise for mood and anxiety disorders: Therapistguide. New York: Oxford University Press.
29
Steyn, B. (2012). Termination of sporting careers among South African sports women. Unpublished Master of Science thesis. The University of Pretoria.
30
Warburton, D., Nicol, C., & Bedin, S. (2006). Health benefits of physical activity: The evidence. Canadian Medical Association Journal, 174 (6), 801-809.
31
Weiss, M. R., & Smith, A. L. (2002). Friendship quality in youth sport: Relationship to Age, gender, and Motivation Variables. Journal of sport & exercise psychology, 24 (4), 420-437.
32
Weiss, M. R., & Ferrer-Caja, E. (2002). Motivational orientations and sport behavior. In T. S. Hom (Ed.), Advances in sport psychology, 2nd ed. Human kinetics, 101-184.
33
Weiss, M. R., & Smith, A. L. (1999). Quality of youth sport friendships: Measurement development and validation. Journal of Sport & Exercise Psychology, 21 (2), 145-166.
34