هدف پژوهش حاضر مقایسۀ سلامت عمومی دانشآموزان پسر فعال و غیرفعال مدارس راهنمایی ارومیه است. جامعۀ آماری این تحقیق را کلیۀ دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی ارومیه تشکیل میدادند. از میان این مدارس، شش مدرسه به صورت تصادفی خوشهای و از میان دانشآموزان این مدارس 370 نفر به صورت تصادفی برگزیده شدند (192 غیرفعال و 178 فعال). برای تحقیق حاضر از پرسشنامۀ 28 سؤالی سلامت عمومی (گلدبرگ وهیلر، به نقل از تقوی 1380) استفاده شد. برای مقایسة وضعیت سلامت روان افراد فعال و غیرفعال و خردهمقیاسهای آن از آزمون یومان - ویتنی در سطح معنیداری 05/0 p≤ استفاده شد. نتایج آزمون یومان - ویتنی نشان داد بین سلامت عمومی و خردهمقیاسهای آن (علائم جسمانی، اضطراب، اختلال در عملکرد اجتماعی و افسردگی) در دانشآموزان فعال و غیرفعال تفاوت معنیداری وجود دارد. با توجه به اینکه دانشآموزان قشر آیندهساز مملکت هستند و آیندۀ جامعه به آنها بستگی دارد، سلامت عمومی و روانی این قشر در ابعاد مختلف از جمله استفاده از ورزش و فعالیتهای فیزیکی میتواند ضامن پیشرفت آنها در جامعه در زمینههای مختلف باشد.