پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2538-1504
6
20
2017
07
23
مقایسة اضطراب رقابتی و ترس از شکست در پستهای مختلف فوتبال
1
16
FA
میلاد
بوستان بان غازیانی
کارشناس ارشد، دانشگاه ارومیه
mboustanban@yahoo.com
فاطمه سادات
حسینی
دانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه ارومیه
fhosseini2002@yahoo.com
10.22089/spsyj.2017.1597.1169
هدف این پژوهش مقایسة اضطراب رقابتی و ترس از شکست در پستهای مختلف فوتبال بود. تعداد 55 بازیکن فوتبال به صورت تصادفی از میان بازیکنان حاضر در لیگ دو آزادگان انتخاب شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامههای اضطراب رقابتی ماتنز و ترس از ارزیابی شکست در عملکرد جمعآوری شد. نتایج نشان داد در ابعاد اضطراب رقابتی بین پستهای مختلف اختلاف معناداری وجود دارد (دوازهبانان اضطراب شناختی و بدنی بیشتر و اعتماد به نفس کمتری دارند). در بُعد ترس از شکست بین پستهای مختلف اختلاف معناداری وجود دارد. همچنین، بین ابعاد اضطراب رقابتی و ترس از شکست همبستگی معناداری وجود دارد، به عبارتی دیگر کاهش اضطراب شناختی و بدنی باعث کاهش ترس از شکست و برعکس میشود و کاهش اعتماد به نفس افزایش ترس از شکست را در پی دارد.<br /> .
اضطراب رقابتی بدنی/شناختی,اعتماد به نفس,ترس از شکست
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_955.html
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_955_835c72e59528dd08dd8a363a35639936.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2538-1504
6
20
2017
07
23
رابطة بین سطح مهارتهای روانی بازیکنان فوتبال نوجوان نخبه و میزان بروز آسیبهای ورزشی: مطالعۀ آیندهنگر
17
26
FA
مصطفی
زارعی
استادیار تندرستی و بازتوانی ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی
zareeimostafa@yahoo.com
فریبا
محمدی
استادیار آسیبشناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشی
mohammadi.ssrc@gmail.com
10.22089/spsyj.2017.3842.1387
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطة بین سطح مهارتهای روانی بازیکنان جوان فوتبال و بروز آسیبهای ورزشی بود. بدینمنظور، 66 بازیکن 16ـ14 سال از چهار تیم فوتبال در این پژوهش شرکت نمودند. پیش از شروع فصل مسابقات، این بازیکنان پرسشنامة اومستـ3 را که 12 محور مهارتهای روانی را اندازهگیری میکند، تکمیل نمودند. سپس، آسیبهای این بازیکنان در طول یک فصل بهصورت آیندهنگر توسط تیم پزشکی ثبت گردید. لازمبهذکر است که میزان شیوع آسیبها برابر با 7/8 آسیب در هر 1000 ساعت فعالیت بود. نتایج آزمون رگرسیون لجستیک نشان میدهد که نمرة مجموع آزمون اومستـ3 و نمرة مهارتهای روانتنی و هدفگزینی<sup></sup> ارتباط معناداری با وقوع آسیبهای بازیکنان دارد؛ اما در سایر زیرمحورها ارتباط معناداری مشاهده نمیشود. همچنین، یافتهها حاکی از آن است که مهارتهای روانی میتوانند وقوع آسیبهای ورزشی را پیشبینی کنند؛ ازاینرو، توصیه میشود در تدوین برنامههای پیشگیری از آسیبهای ورزشی به این ریسکفاکتورها توجه شود.
آسیبهای ورزشی,مهارتهای روانی,پرسشنامة اومستـ3,فوتبال
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_997.html
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_997_189918154fcd5eb245e4483a9e7eb325.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2538-1504
6
20
2017
07
23
ویژگیهای روانسنجی نسخة فارسی مقیاس هدفمداری در فعالیت بدنی
27
36
FA
نصور
احمدی
0000-0002-5161-8949
استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه شهید بهشتی
n_ahmadi@sbu.ac.ir
بهروز
عبدلی
دانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه شهید بهشتی
b.abdoli@sbu.ac.ir
فریبا
حسن بارانی
دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشگاه تهران
f.hbarani@ut.ac.ir
10.22089/spsyj.2017.1237.1127
هدف از پژوهش حاضر، بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخة فارسی مقیاس هدفمداری در فعالیت بدنی بود. تعداد 294 مرد و زن بهصورت نمونهگیری تصادفی طبقهای از باشگاههای ورزشی شهر تهران انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، مقیاس هدفمداری در فعالیت بدنی بود که خردهمقیاسهای تکلیفمداری و خودمداری را شامل میشد. جهت آزمون روایی سازه نیز از تحلیل عامل تأییدی استفاده گردید و پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ تحلیل گشت که ضرایب پایایی آلفای کرونباخ برای عوامل تکلیفمداری و خودمداری بهترتیب معادل (78/0) و (90/0) بهدست آمد. شاخصهای برازش تحلیل عاملی تأییدی مرتبة دوم نشان میدهد که شاخصهای مطلق (96/0=GFI و 13/2=χ<sup>2</sup>/df)، تطبیقی (98/0=CFI و 96/0=TLI) و مقتصد (60/0=PNF، 61/0=PCFI و 06/0=RMSEA) در دامنۀ قابلقبولی قرار دارند. درمجموع، نسخة فارسی مقیاس هدفمداری در فعالیت بدنی با دو عامل مورد تأیید قرار میگیرد.
روایی,پایایی,تکلیفمداری,خودمداری,فعالیت بدنی
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_996.html
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_996_8d866eec41d42cb9bfb29ab518eb1b42.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2538-1504
6
20
2017
07
23
تأثیر یوگا و نوروفیدبک بر کاهش اختلال توجه و تمرکز بیشفعالی در کودکان 10-5 سال
37
48
FA
شمس الملوک
رشیدی پور
کارشناس ارشد رفتار حرکتی دانشگاه آزاد خوراسگان، اصفهان
darya.diba2000@gmail.com
رزا
رهاوی
0000-0003-4478-5674
استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه الزهرا
r.rahavi@alzahra.ac.ir
مهدی
نمازی زاده
دانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه آزاد خوراسگان، اصفهان
shahabra61@gmail.com
10.22089/spsyj.2017.3700.1376
<strong>هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی تأثیر یوگا و نوروفیدبک بر کاهش اختلال توجه و تمرکز بیشفعالی در کودکان 10ـ5 سال شهرستان میبد بود. در این پژوهش کارآزمایی بالینی که با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون اجرا گردید، 48 کودک مبتلا به اختلال توجه/ بیشفعالی بهصورت تصادفی خوشهای به چهار گروه مساوی یوگا، نوروفیدبک، نوروفیدبک ـ یوگا و کنترل تقسیم شدند. گروههای تمرینی بهمدت هشت هفته به تمرین پرداختند (برنامۀ تمرینی شامل سه جلسه در هفته و هر جلسه60 دقیقه فعالیت بود). بهمنظور ارزیابی گروههای تمرینی از پرسشنامۀ کانرز (فرم والدین) بهعنوان پیشآزمون و پسآزمون استفاده گردید. جهت تحلیل دادهها نیز آزمون تحلیل کواریانس مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که پس از هشت هفته، کاهش معناداری در نشانههای اختلال توجه/ بیشفعالی در گروههای آزمایشی مشاهده میشود P<0.05))؛ بدینمعناکه درمان با یوگا تأثیر بیشتری نسبت به نوروفیدبک ـ یوگا و نوروفیدبک در بهبود کودکان بیشفعال داشته است.</strong>
کودکان,اختلال توجه/ بیشفعالی,یوگا,نوروفیدبک
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_990.html
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_990_69c448e88d79bc68673ec3e853f7e0a6.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2538-1504
6
20
2017
07
23
روان سنجی نسخۀ فارسی جدول بازنگری شده عواطف ورزشی: تمایز انگیختگی از اضطراب شناختی در مدل فاجعه
49
72
FA
مریم
عبدالشاهی
0000-0002-9354-8168
استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه الزهرا (س)
dr.abdoshahy@gmail.com
سید محمد کاظم
واعظ موسوی
0000-0002-2606-0816
استاد فیزیولوژی روانی حرکات اختیاری انسان، دانشگاه جامع امامحسین(ع)
mohammadvaezmousavi@chmail.ir
10.22089/spsyj.2017.2393.1251
پژوهش حاضر با هدف تعیین ویژگیهای روانسنجی نسخة فارسی "جدول سنجش عواطفورزشیبازنگریشده" که ابزاری کارآمد جهت سنجش احساس انگیختگی و اضطراب شناختی و تمایز آنها در چهارچوب مدل فاجعه محسوب میشود، انجام گرفت. بدینمنظور، 218 ورزشکار (102 مرد و 116 زن) در دو سطح مهارتی ماهر (96 نفر) و کمتجربه (122 نفر) در پنج رشتة ورزشی (تیروکمان، تنیس روی میز، بدمینتون، بسکتبال و والیبال) بهصورت هدفمند انتخاب شدند و سه پرسشنامة "جدول سنجش عواطف ورزشی بازنگریشده"، "اضطراب حالتی رقابتی ـ2" و "اضطراب رقابت ورزشی" را پیش از شروع مسابقه تکمیل نمودند. شایانذکر است که روایی صوری و محتوایی (91/0) و پایایی زمانی (از طریق ضریب همبستگی درونطبقهای به روش آزمون ـ آزمون مجدد برای مؤلفة انگیختگی=77/0و اضطراب شناختی=86/0) تأیید گردید. روایی همگرا، افتراقی و همزمان نیز توسط ضریب همبستگی پیرسون تأیید شد و روایی سازه توسط آزمون تی گروههای مستقل مورد تأیید قرار گرفت؛ بنابراین، نسخة فارسی این ابزار دارای ویژگیهای روانسنجی معتبر جهت اندازهگیری احساس انگیختگی و اضطراب شناختی ورزشکاران پیش از مسابقه میباشد.
انگیختگی,اضطراب شناختی,روایی,پایایی,مدل فاجعه
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_983.html
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_983_76d05d75146aceb9e7a10fae0bce4497.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2538-1504
6
20
2017
07
23
تاثیر شدت تمرینات هوازی و بیهوازی بر میزان تکانشگری مردان جوان ورزشکار
73
88
FA
علی
بزرگمهر
دانشجوی مقطع دکتری تخصصی رشته علوم اعصاب، دپارتمان علوم اعصاب، دانشکده فناوری های نوین پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران
alibozorgmehr66@yahoo.com
مهدی
بزرگمهر
کارشناس روانشناسی و مشاوره، دانشگاه پیام نور واحد گز، اصفهان
mehdibozorgmehr92@yahoo.com
10.22089/spsyj.2017.2681.1278
<strong>هدف اصلی این مطالعه بررسی تأثیر شدت تمرینات هوازی و بیهوازی بر میزان تکانشگری در مردان جوان ورزشکار بوده است. تعداد 66 ورزشکار با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بر اساس شدت تمرینات هوازی و بیهوازی،37 ورزشکار در گروه بیهوازی و 29 ورزشکار در گروه هوازی قرار گرفتند. 35 فرد غیرورزشکار نیز به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند. میزان تکانشگری همۀ شرکتکنندگان به واسطۀ پرسشنامۀ تکانشگری بارت، مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد که شرکتکنندگان ورزشکار در همۀ عوامل پرسشنامه و نیز در نمرۀ کل، اختلاف معناداری با غیرورزشکاران دارند. در مقایسۀ ورزشکاران هوازی و بیهوازی نیز مشخص شد که عوامل مرتبۀ اول توجه و مداومت در ورزشکاران هوازی به میزان قابلتوجهی کمتر از ورزشکاران بیهوازی میباشد. به طور خلاصه میتوان گفت که ورزشهای هوازی و بیهوازی در کاهش میزان تکانشگری نقش ایفا میکند.</strong>
تمرینات هوازی,تمرینات بیهوازی,تکانشگری,مردان جوان ورزشکار
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_980.html
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_980_1399b7400b5b0dd6c5b467fbffbefd82.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2538-1504
6
20
2017
07
23
پیشبینی تفکر خلاف واقع براساس خلق و خوشبینی: مطالعة لیگ دوومیدانی مردان ایران
89
96
FA
صابر
مهری
0009-0008-3902-3556
کارشناس ارشد روانشناسی ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی
saber.mehri@ut.ac.ir
زهرا
پورآقایی اردکانی
0000-0001-8633-4017
استادیار رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی
zpooraghaei@gmail.com
10.22089/spsyj.2017.2735.1283
هدف از پژوهش حاضر، پیشبینی تفکر خلاف واقع براساس خلق و خوشبینی در لیگ دوومیدانی مردان در سال (1393) بود. آزمودنیها را 92 دوندة لیگ دوومیدانی تشکیل دادند که طبق جدول مورگان از میان 118 دونده انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادهها از سه پرسشنامة "برومرز"، "جهتگیری زندگی" و "تفکر خلاف واقع برای رخدادهای منفی" استفاده گردید. یافتهها نشان میدهد که تفکر خلاف واقع رو به پایین با آرامش و خوشبینی، تفکر خلاف واقع رو به بالای بدون ارجاع با خشم و افسردگی و تفکر خلاف واقع رو به بالای خودارجاع با تنش دارای ارتباط مثبت و معنادار میباشد. بهعبارتدیگر، ابعاد خلق میتوانند جهت تفکر خلاف واقع را پیشبینی نمایند. همچنین، تفکر رو به بالا که بر پیامدهایی بهتر از آنچه اتفاق افتاده است، متمرکز میباشد، منجر به بروز هیجانات منفی میشود؛ اما تفکر رو به پایین بهدلیل آنکه بر پیامدهایی بدتر از آنچه اتفاق افتاده است، متمرکز میباشد، باعث بروز هیجانات مثبت میشود.
تفکر خلاف واقع,خلق,خوشبینی,نظریۀ نورم,نظریۀ عملکردی تفکر خلاف واقع
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_984.html
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_984_4405911ec93f514a73518411cd3d27d7.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2538-1504
6
20
2017
07
23
ویژگیهای روانسنجی نسخۀ فارسی مقیاسهای بازپردازش ویژۀ تصمیم و حرکت
97
118
FA
محمد
سلیمانی راد
دانشجوی دکتری یادگیری حرکتی، دانشگاه تهران
m.soleimanirad@ut.ac.ir
شهزاد
طهماسبی بروجنی
0000-0002-0875-3993
دانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه تهران
shahzadtahmaseb@ut.ac.ir
امیرحسین
مهرصفر
کارشناسی ارشد روانشناسی ورزشی، دانشگاه تهران
a.mehrsafar@gmail.com
10.22089/spsyj.2017.3281.1338
هدف از پژوهش حاضر، بررسی روایی و پایایی نسخۀ فارسی مقیاسهای بازپردازش ویژۀ تصمیم و حرکت بود. نسخۀ اصلی مقیاس بازپردازش ویژۀ تصمیم دارای 13 گویه و دو خردهمقیاس بازپردازش تصمیم و نوشخوار فکری تصمیم بوده و نسخۀ اصلی مقیاس بازپردازش ویژۀ حرکت دارای 10 گویه و دو خردهمقیاس بازپردازش حرکتی هوشیار و خودآگاهی حرکتی است. جهت انجام پژوهش 239 پرسشنامه توسط ورزشکاران 18 تا 35 ساله تکمیل گردید و بهمنظور بررسی روایی سازه و برازش مدلهای اندازهگیری از تحلیل عاملی تأییدی استفاده گشت. پایایی مقیاسها نیز با استفاده از روش همسانی درونی محاسبه گردید. همچنین، جهت بررسی پایایی زمانی با استفاده از روش آزمون ـ آزمون مجدد از ضریب همبستگی درونطبقهای استفاده گردید. یافتهها نشان میدهد که نسخۀ فارسی مقیاسها از مدل دوعاملی هر دو مقیاس حمایت کرده و روایی و پایایی مقیاسها تأیید میشود؛ درنتیجه، امکان استفاده از نسخههای فارسی جهت سنجش تمایل ورزشکاران به بازپردازش در محیطهای رقابتی فراهم میگردد.
بازپردازش ویژۀ تصمیم,بازپردازش ویژۀ حرکت,روایی سازه,همسانی درونی,ورزشکار
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_985.html
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_985_6686746e1304eebcd981b60cd3c58ffb.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2538-1504
6
20
2017
07
23
بررسی رابطۀ علی رهبری موثق با عملکرد تیمی: نقش میانجی سرمایۀ روانشناختی (مورد مطالعه: فوتسالیستهای منطقۀ آزاد چابهار)
119
136
FA
علی
صابری
0000000188396772
دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
ali_saberi1364@yahoo.com
ابراهیم
علیدوست قهفرخی
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران
e.alidoust@ut.ac.ir
غلامرضا
امانی شلمزاری
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چابهار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی
ali_saberi1364@ut.ac.ir
10.22089/spsyj.2017.3383.1351
هدف از این پژوهش بررسی رابطۀ علی رهبری موثق و عملکرد تیمی با توجه به نقش میانجی سرمایة روانشناختی در فوتسالیستهای منطقۀ آزاد چابهار بود. روش پژوهش توصیفی ـ همبستگی بوده و به روش تحلیل مسیر انجام گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ فوتسالیستهای منطقۀ آزاد چابهار که در مسابقات این منطقه شرکت داشتند، تشکیل دادند. شایانذکر است که دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامههای استاندارد رهبری موثق، سرمایةروانشناختی و عملکرد تیمی گردآوری شد و در دو سطح آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و درصد) و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل مسیر و آزمون سوبل) با استفاده از نرمافزار اس. پی. اس. اس و لیزرل تجزیهوتحلیل گردید. نتایج نشان میدهد که بین رهبری موثق و عملکرد تیمی ـ هم بهصورت مستقیم و هم بهصورت غیرمستقیم ـ از طریق سرمایةروانشناختی رابطه وجود دارد. درحقیقت، مربیان تیمها میتوانند با ایجاد زمینۀ مناسب برای رهبری و سرمایة روانشناختی، شاهد عملکرد خوبی باشند.
رهبری موثق,سرمایۀ روانشناختی,عملکرد تیمی
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_982.html
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_982_cd77538481b5005df885196d90cc7533.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2538-1504
6
20
2017
07
23
اثر تمرین مقاومتی بر تصویر بدنی، اختلال خوردن و عملکرد جنسی زنان لاغر
137
148
FA
محبوبه
حسینی سربازی
کارشناس ارشد روانشناسی ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
m.h.sarbazi@gmail.com
رخساره
بادامی
0000-0002-4507-0382
دانشیار گروه تربیتبدنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
rokhsareh.badami@gmail.com
فرزانه
تقیان
دانشیار گروه تربیتبدنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
f_taghian@yahoo.com
10.22089/spsyj.2017.3919.1398
<strong>هدف از پژوهش حاضر تعیین اثر تمرینات مقاومتی بر تصویر بدنی، اختلال خوردن و عملکرد جنسی زنان لاغر غیرورزشکار بود. بدینمنظور، 26 زن لاغر غیرورزشکار با عملکرد جنسی پایین بهصورت دردسترس انتخاب شدند و با آرایش تصادفی در دو گروه کنترل و تجربی قرار گرفتند. گروه تجربی بهمدت هشت هفته در تمرینات مقاومتی شرکت نمود و گروه کنترل در طول این مدت به فعالیتهای روزانة خود پرداخت. لازمبهذکر است که هر دو گروه پرسشنامههای نگرش فرد درمورد تصویر بدنی، نگرش نسبت به تغذیه و عملکرد جنسی زنان را بهصورت پیشآزمون و پسآزمون تکمیل نمودند و دادهها با استفاده از کوواریانس چندمتغیره تحلیل گردید. نتایج حاکی از اثر مثبت تمرینات مقاومتی بر شاخص تودة بدنی، تصویر بدنی و عملکرد جنسی میباشد؛ اما این تمرینات بر اختلال خوردن تأثیری نداشته است. براساس نتایج، تمرینات مقاومتی برای بهبود تصویر بدنی و افزایش عملکرد جنسی زنان لاغر غیرورزشکار پیشنهاد میشود.</strong>
فعالیت بدنی,تصویر بدنی,اختلال خوردن,عملکرد جنسی,لاغر
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_979.html
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_979_1477220550cd1d6553e3eaf04be3f0c5.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2538-1504
6
20
2017
07
23
بررسی تأثیر روشهای معرفی روتین، تصویرسازی و ترکیبی بر اجرا و بازنمایی ذهنی سرویس موجی والیبال
149
168
FA
ناهید
مرادی
کارشناسی ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد
nahidmoradi1989@yahoo.com
داود
فاضلی
دکتری رفتار حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد.
david.fazeli@mail.um.ac.ir
10.22089/spsyj.2017.4184.1435
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر روشهای معرفی روتین، تصویرسازی و ترکیبی بر اجرا و بازنمایی ذهنی سرویس موجی والیبال بود. بدینمنظور، 40 دختر بهصورت تصادفی به چهار گروه معرفی روتین، تصویرسازی، ترکیبی و کنترل تقسیم شدند. پس از پیشآزمون، شرکتکنندگان براساس گروهبندی مربوطه، تکلیف را بهمدت هفت روز (هر روز پنج بلوک 10 کوششی) تمرین نمودند. یک هفته پس از آخرین روز تمرین، شرکتکنندگان پسآزمون را انجام دادند. نتایج نشان میدهد که گروه ترکیبی نسبت به دو گروه تجربی دیگر عملکرد بهتری داشته است. گروه معرفی روتین نیز نسبت به گروه تصویرسازی عملکرد بهتری را نشان میدهد. بااینحال، در متغیر بازنمایی ذهنی، گروه تصویرسازی نسبت به دو گروه دیگر بازنمایی ساختاریافتهتری داشته است. علاوهبراین، گروه ترکیبی نسبت به گروه معرفی روتین از بازنمایی ساختاریافتهتری برخوردار میباشد. این نتایج با توجه به مکانیزمهای زیربنایی این روشهای تمرینی مورد بحث قرار گرفته است.
تصویرسازی,معرفی روتین,بازنمایی ذهنی,فرایندهای شناختی
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_998.html
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_998_a3fd0617527ec7140a7967f9e8f634b9.pdf