2024-03-29T06:01:23Z
https://spsyj.ssrc.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=159
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2345-2978
1395
5
18
نقش واسطهای جهتگیری دینی با سطح فعالیت جسمانی و خودپندارۀ جسمانی در پسران 18- 15 سال
فاطمه
حیدری بفروئی
فرهاد
قدیری
عباس
بهرام
هدف از انجام این پژوهش، تعیین نقش واسطهای جهتگیری دینی بین سطح فعالیت جسمانی و خودپندارۀ جسمانی بود. جامعة آماری این پژوهش که توصیفی از نوع همبستگی بود، شامل تمام دانشآموزان پسر 18- 15 ساله شهرستان اردکان بود. تعداد 102 نفر از این جامعه به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شد. یافتهها نشان داد بین سطح فعالیت جسمانی و خودپندارة جسمانی رابطة مثبت و معنادار وجود دارد. بر اساس مدل معادلات ساختاری مشخص شد جهتگیری دینی نقش واسطهای بین سطح فعالیت جسمانی و خودپندارة جسمانی ایفا نمیکند. با توجه به ارتباط بین فعالیت جسمانی و خودپندارۀ جسمانی، تعیین نقش جهتگیری دینی به همراه متغیرهایی چون سن و جنسیت ضروری است.
سطح فعالیت جسمانی
خودتوصیفی جسمانی
جهتگیری دینی
نوجوانی
2016
12
21
1
18
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_823_3250dbbaa3dd61c93760b5c9695c3f21.pdf
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2345-2978
1395
5
18
ویژگیهای روانسنجی نسخة فارسی مقیاس تجدیدنظرشدة انگیزش ورزشی در دانشجویان ورزشکار
مالک
احمدی
مهدی
نمازی زاده
پونه
مختاری
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی ویژگیهای روانسنجی نسخة فارسی مقیاس تجدیدنظرشدة انگیزش ورزشی در دانشجویان ورزشکار بود. شرکتکنندگان این پژوهش، شامل 503 دانشجوی ورزشکار از دانشگاه های ارومیه بودند که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند نتایج تحلیل عاملی تأییدی، با حذف یک گویه از خرده مقیاس تنظیمات درونفکنیشده، برازش مدل شش عاملی مقیاس را برای دادهها تایید کرد. همبستگی بالای خرده مقیاسهای همسان مقیاس تجدیدنظرشدة انگیزش ورزشی و پرسشنامة تنظیمات رفتاری در ورزش، روایی ملاکی مناسب مقیاس را نشان داد. نتایج آلفای کرونباخ همسانی درونی قابلقبول خرده مقیاسها را نشان داد. در کل، یافتهها بیانگر آن است که با حذف یک گویه از خرده مقیاس تنظیمات درونفکنی شده، نسخة فارسی مقیاس تجدیدنظرشدة انگیزش ورزشی را می توان برای سنجش انگیزش ورزشی در دانشجویان ورزشکار استفاده نمود.
روایی
مقیاس انگیزش ورزشی
دانشجوی ورزشکار
2016
12
21
19
34
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_825_757b605b96cc0183822c70ec67dc752f.pdf
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2345-2978
1395
5
18
شناسایی روش های مقابله با استرس در دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار ایرانی
علیرضا
فارسی
مجید
مرادی
پژوهش حاضر باهدف شناسایی و مقایسه راهکارهای کنار آمدن با استرس در دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار رشتههای پزشکی و غیرپزشکی کشور و ارائة راهکارهای لازم برای مقابله بهتر با استرس انجام شد. لذا پس از تقسیمبندی جغرافیایی دانشگاههای کشور به پنج منطقه، متناسب با تراکم نسبی جمعیت دانشجویی هر منطقه، پرسشنامه کارور بین 2000 دانشجو (1200 نفر غیرپزشکی و 800 نفر پزشکی، نیمی ورزشکار و نیمی غیر ورزشکار) توزیع و گردآوری شد. نتایج نشان داد که دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار در راهکارهای کنار آمدن با استرس اختلاف معناداری دارند. دانشجویان ورزشکار از تعداد بیشتری راهکار استفاده میکردند که این راهکارها در مقایسه با غیر ورزشکاران بیشتر رفتاری بودند تا شناختی. اختلاف دانشجویان پزشکی و غیرپزشکی معنادار نبود. نتایج حاضر میتواند دانشجویان و مسئولان امر را در برنامهریزی برای آموزش و بهکارگیری روشهای مقابله با استرس در یک وضعیت گسترده با جزئیات کامل یاری رساند.
استرس
کنار آمدن
دانشجو
2016
12
21
35
48
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_826_6e2eaa61a04727c0c178f3d1ec14f295.pdf
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2345-2978
1395
5
18
اثربخشی مداخلات روانشناختی بر کاهش اضطراب صفت رقابتی و ترس از ارزیابی منفی در ورزشکاران
عادله
زهتاب نجفی
سید محمد کاظم
واعظ موسوی
حمیدرضا
طاهری
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی مداخلات روانشناختی بر کاهش اضطراب صفت رقابتی و ترس از ارزیابی منفی در ورزشکاران بود. بدینمنظور نمونهای 90 نفری به صورت در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جای داده شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامۀ اضطراب رقابتی و مقیاس ترس از ارزیابی منفی بود. پکیج آموزشی مداخلات، در طول 12 جلسۀ 90 دقیقهای بر گروه آزمایش اجرا گردید. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس در کاهش اضطراب صفت نشان داد که تفاوت معناداری بین گروهها وجود دارد، ولی در کاهش ترس از ارزیابی منفی تفاوت معناداری را نشان نداد. بهطور کلی، نتایج حاکی از تأثیر اجرای مداخلات روانشناختی بر کاهش اضطراب رقابتی ورزشکاران میباشد و پیشنهاد میشود بهمنظور کاهش ترس از ارزیابی منفی ورزشکاران مداخلاتی با تأکید بیشتر بر اصلاح نگرش فرد دربارۀ خود اجرا گردد.
مداخلات روانشناختی
اضطراب رقابتی
ترس از ارزیابی منفی
2016
12
21
49
62
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_827_14b4a77de0349c9a3f965aeb5b0b9479.pdf
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2345-2978
1395
5
18
ویژگیهای روانسنجی نسخة فارسی سیاهة ذهن آگاهی ورزشی
رسول
حمایت طلب
محمد
خبیری
مسعود
زارع
هدف از انجام این پژوهش، تعیین اعتبار عاملی و پایایی سیاهة ذهن آگاهی ورزشی در ورزشکاران رشتههای مختلف بود. نسخۀ اصلی این سیاهه، دارایِ 15 سؤال و سه خرده مقیاس دربارۀ آگاهی، عدم قضاوت و تمرکز مجدد است. 235 پرسشنامه بهوسیلۀ ورزشکاران ِ30-18 سالهای (7/62 درصد مرد و 3/37 درصد زن) که در رشتههای مختلف ورزشیِ فعالیت داشتند، تکمیل گردید. نتایج تحلیل عاملی تأییدی حاکی از آن است که میزان شاخص نیکویی برازش90/0 و میزان شاخص نیکویی برازش تطبیقی 94/0 میباشد. همچنین، برای برآورد پایایی این سیاهه از روش همسانی درونی استفاده گردید. ضریبِ آلفای کرونباخِ آگاهی 79/0، عدم قضاوت 86/0 و تمرکز مجدد 83/0 بود. یافتههایِ پژوهش روایی و پایایی سیاهه را مورد تأیید قراردادند. درنتیجه، به نظر میرسد نسخۀ فارسی سیاهة ذهن آگاهی ورزشی، ابزار مناسبی برای سنجش ذهن آگاهی ورزشی ورزشکاران در جامعة ایرانی است.
ذهن آگاهی
ورزش
پایایی
روایی
ورزشکار
2016
12
21
63
80
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_828_78a79b746ca1750a38fa4e510bf7caba.pdf
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2345-2978
1395
5
18
روابط ساختاری کارآمدی مربیگری، خودکارآمدی بازیکنان و کارآمدی جمعی در تیمهای حرفهای بسکتبال بانوان
امیر
دانا
امیر حمزه
سبزی
المیرا
گوزل زاده
هدف این پژوهش تعیین روابط ساختاری کارآمدی مربیگری، خودکارآمدی بازیکنان و کارآمدی جمعی در تیمهای حرفهای بسکتبال بانوان بود. به این منظور، 128 نفر (12 سرمربی و 116 بازیکن) از اعضای تیمهای حرفهای بسکتبال بانوان، مقیاس کارآمدی مربیگری، مقیاس خودکارآمدی و پرسشنامة کارآمدی جمعی برای ورزش را تکمیل نمودند. نتایج نشان داد اثر مستقیم کارآمدی مربیگری بر خودکارآمدی بازیکنان و کارآمدی جمعی معنادار نیست و خودکارآمدی بازیکنان اثر مستقیم و منفی بر کارآمدی جمعی دارد. براساس این نتایج، مدل مفهومی کارآمدی مربیگری با دادههای گردآوری شده از تیمهای حرفهای بسکتبال بانوان حمایت نمیشود. در راستای بازنگری و توسعة این مدل مفهومی، احتمال وجود متغیرهای میانجی در ارتباط کارامدی مربیگری با متغیرهای تیمی مورد بحث میباشد.
کارآمدی مربیگری
خودکارآمدی بازیکن
کارآمدی جمعی
تیم بسکتبال
2016
12
21
81
98
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_830_4fa7f2411bc3ad48497b955c56560a36.pdf
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2345-2978
1395
5
18
مقایسة اثربخشی طرحوارهدرمانی، آموزش آرامسازی کاربردی و تصویرسازی ذهنی بر کاهش اضطراب حالتی شناختی ورزشکاران نخبه
خسرو
حمزه
شکوه
نوابی نژاد
عبدالله
شفیع آبادی
هدف پژوهش حاضر مقایسة اثربخشی طرحوارهدرمانی، آرامسازی کاربردی و تصویرسازی در کاهش اضطراب حالتی شناختی ورزشکاران نخبه میباشد. شرکتکنندگان پژوهش شامل 72 نفر از ورزشکاران ملیپوش مرد و زن بودند که از رشتههای مختلف تیمی و انفرادی به صورت در دسترس انتخاب و در چهار گروه 18 نفری به شکل تصادفی قرار داده شدند. شرکتکنندگان از طریق پرسشنامة خودسنجی ایلی نویز، در دو مرحلة پیش و پسآزمون موردبررسی قرارگرفتند. هرکدام از روشها روی یک گروه به مدت 9 هفته اعمال گردید و گروه چهارم بهعنوان گروه کنترل درنظر گرفته شد. نتایج از طریق تحلیل کوواریانس چندمتغیره بیانگر این بود که اجرای هر سه روش طرحوارهدرمانی، آرامسازی کاربردی و تصویرسازی ذهنی در کاهش اضطراب حالتیشناختی مؤثر بوده است (0.05P<). طرحوارهدرمانی مؤثرترین روش در کاهش اضطراب حالتیرقابتی بود و باعث بیشترین کاهش میزان اضطرابشناختی در مقایسه با دو روش دیگر گردید.
طرحوارهدرمانی
آرامسازی کاربردی
تصویرسازی ذهنی
اضطراب حالتیرقابتی
2016
12
21
99
114
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_912_66f8299c1aeefd1a7813ee4532e237ff.pdf
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2345-2978
1395
5
18
نقش اضطراب صفتی در اثربخشی بازخورد به کوششهای موفق و ناموفق بر یادگیری تکلیف کنترل نیرو
مریم
فاضلیشعار
رسول
زیدآبادی
زهرا
استیری
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر اضطراب صفتی و بازخورد بر یادگیری تکلیف کنترل نیرو بود. 48 شرکتکننده بر اساس نمرۀ اضطراب صفتی و بازخورد ارائه شده به چهار گروه تقسیم و در مرحلة اکتساب به تولید نیروی ملاک پرداختند. 24ساعت بعد آزمونهای یادداری و انتقال گرفته شد. یافتههای مرحله اکتساب نشان داد، اثر بلوکهای تمرینی معنادار بود اما بین گروهها در این مرحله تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتایج آزمونهای یادداری و انتقال نیز نشان داد، برای افراد با اضطراب صفتی بالا، ارائۀ بازخورد به کوششهای موفق و برای افراد با اضطراب صفتی پایین، ارائۀ بازخورد به کوششهای ناموفق منجر به یادگیری بیشتری شد. یافتههای پژوهش حاضر روشن ساخت هنگام ارائة بازخورد، توجه به سطح اضطراب فراگیران به منظور دستیابی به یادگیری بیشتر ضروری میباشد.
ویژگیهای شخصیتی
اضطراب صفتی
بازخورد به کوششهای موفق و ناموفق
فرضیة چارچوب نقطۀ چالش
2016
12
21
115
130
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_832_8c738c28fb042231c1dd816e968dbf55.pdf