2024-03-29T15:41:23Z
https://spsyj.ssrc.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=193
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2345-2978
1396
6
22
تأثیر سطوح مختلف خستگی ذهنی بر ظهور مهارت برجسته پرتاب آزاد بسکتبال دانشجویان پسر
معصومه
رحیمی زاده
مهدی
شهبازی
شهزاد
طهماسبی بروجنی
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر سطوح مختلف خستگی ذهنی بر ظهور مهارت برجسته در بسکتبال بود. پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی- همبستگی و به لحاظ هدف، کاربردی است که با استفاده از بازیکنان بسکتبال دانشگاهی در سه سطح خستگی ذهنی ( پایین، متوسط و بالا) انجام شد. آزمودنیها (هر گروه 8 نفر)، 210 پرتاب را از هفت زاویه که از هر زاویه 30 پرتاب در سه سطح خستگی ذهنی اجرا کردند. برای تحلیل دادهها از آزمونهای رگرسیون ساده و چندگانه، تیتک نمونهای و تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج آزمون رگرسیون مهارت برجسته را در اجرای هر سه گروه نشان داد. همچنین گروه خستگی ذهنی پایین عملکرد بهتری نسبت به بقیه گروهها داشت. در نتیجه میتوان گفت که با توجه به ظهور مهارت برجسته با وجود خستگی ذهنی، پارامترهای اختصاصی شده هنوز به قوت خود باقی ماندهاند و موجب ظهور مهارت برجسته شدند.
کنترل حرکتی
مهارت برجسته
خستگی ذهنی
پرتاب آزاد بسکتبال
دانشجویان پسر
2017
12
22
1
14
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1250_9527a5baa2e3db055f26bd731d14ac48.pdf
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2345-2978
1396
6
22
زمانسنجی تصویرسازی ذهنی در شناگران ماهر و غیرماهر
امیر
دانا
صالح
رفیعی
میر حمید
صالحیان
هدف این پژوهش زمانسنجی انواع تصویرسازی ذهنی در شناگران ماهر و غیرماهر بود. این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح دو گروهی سریهای زمانی بود. شرکتکنندهها شامل 30 شناگر مرد بودند که با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و خطای آنها در تخمین زمان تصویرسازی شنای کرال سینه 100 متر اندازهگیری و با استفاده از تحلیل واریانس عاملی با اندازهگیری مکرر در سطح اطمینان 95 درصد تحلیل شد. براساس نتایج، شناگران ماهر در زمانبندی تصویرسازی با بیشتخمینی و شناگران غیرماهر با کمتخمینی روبرو بودند. گروه ماهر در مقایسه با همتایان غیرماهر از دقت تصویرسازی بالاتری برخوردار بودند. هر دو گروه شناگران ماهر و غیرماهر، در استفاده از تصویرسازی بصری درونی و بیرونی زمان مشابهی صرف کردند، اما مدت زمان تصویرسازی حرکتی بالاتر از زمان تصویرسازی بصری بود. براساس یافتهها، نیاز به کنترل خطای زمانبندی در مداخلات تصویرسازی ذهنی برای بهینهسازی اجرای شناگران مورد بحث است.
تصویرسازی ذهنی
زمانبندی
شنا
تبحر
2017
12
22
15
30
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1245_907ddcab78b78e7ca33b9c29302c33c5.pdf
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2345-2978
1396
6
22
ویژگیهای روانسنجی نسخۀ فارسی پرسشنامه تنظیم رفتار ورزشی
نصور
احمدی
بهروز
عبدلی
مرضیه
رضوانی
هدف از پژوهش حاضر، تعیین ویژگیهای روانسنجی نسخۀ فارسی پرسشنامة تنظیم رفتار ورزشی بود. در مجموع، 522 ورزشکار (223 مرد، 299 زن) با دامنۀ سنی 44-16 سال پرسشنامه را تکمیل کردند. برای برآورد همسانی درونی امتیازات هر خردهمقیاس از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. پایایی زمانی سؤالات از روش آزمون- آزمون مجدد مورد ارزیابی قرار گرفت. برای بررسی روایی پرسشنامه از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. نتایج پژوهش، نشاندهندۀ عدم برازش مطلوب مدل اولیۀ این مقیاس (24 سؤالی) بود. در ادامه، پس از حذف دو عامل، پایایی و روایی مقیاس تائید شد. در نتیجه، از نسخة فارسی پرسشنامة تنظیم رفتار ورزشی (مدل تعدیل شدۀ 16 سؤالی) میتوان به عنوان یک ابزار مناسب برای ورزشکاران در جامعۀ ایرانی استفاده کرد.
تنظیم متمایل به درون
تنظیم خودپذیر
تنظیم درآمیخته
انگیزش درونی
روایی
پایایی
2017
12
22
31
46
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1252_5db41a5988cda7dec13d79583c19bfcd.pdf
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2345-2978
1396
6
22
تأثیر آموزش مهارت ایروبیک بر شبکۀ موقعیتیابی توجه
فهیمه
رضائی
مهتا
اسکندرنژاد
حسن
عشایری
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش مهارت ایروبیک بر کارایی شبکۀ موقعیتیابی توجه بود. از میان دانشجویان دانشگاه تبریز، 20 دانشجوی کمتحرک با دامنۀ سنی 19 تا 25 سال از طریق نمونهگیری دردسترس انتخاب و در دو گروه آزمایشی و کنترل به تعداد یکسان قرار گرفتند. مداخلۀ تمرینی بهمدت 16 جلسه روی گروه آزمایشی اعمال شد، اما گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. ابزار جمعآوری اطلاعات، آزمون شبکههای توجه بود. برای تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافتهها حاکی از عدم وجود تفاوت معنادار بین گروهها در شبکۀ موقعیتیابی توجه بود. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که احتمالاً اثر ورزش بر شناخت انتخابی بوده و به ماهیت عملکردهای شناختی و بسترهای مغزی مرتبط با آنها بستگی دارد.
مهارت ایروبیک
شبکههای توجه
شبکۀ موقعیتیابی
2017
12
22
47
58
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1244_f5faed5591877076a5ad12991bcef7d2.pdf
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2345-2978
1396
6
22
تأثیر خودگفتاری آموزشی و انگیزشی آشکار بر یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال
سید عباس
افسانه پورک
سید محمد کاظم
واعظ موسوی
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر خودگفتاری آموزشی و انگیزشی آشکار بر یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال بود. تعداد 60 نفر داوطلب بر اساس نمرات پیش آزمون به سه گروه مساوی همسان سازی شدند و گروه های خودگفتاری آموزشی و انگیزشی آشکار در مرحله اکتساب 12جلسه (30 تکرار پرتاب آزاد بسکتبال) را به ترتیب با گفتن "مچ-مرکز" و "من می توانم" قبل از هر پرتاب انجام دادند. آزمون یادداری و انتقال به ترتیب 48 و 72 ساعت بعد از آخرین جلسه اکتساب صورت گرفت. از تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر و یک سویه جهت تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج نشان داد اثر جلسات تمرین، گروه و اثر متقابل گروه و جلسات تمرینی معنادار است و گروه خودگفتاری انگیزشی آشکار در مرحلة اکتساب، یادداری و انتقال بهتر از دو گروه دیگر بود. جهت یادگیری تکالیف نسبتاً پیچیده مانند پرتاب آزاد بسکتبال خودگفتاری انگیزشی انتخاب مناسب تری نسبت به انواع دیگر خودگفتاری است.
آموزشی
انگیزشی
خودگفتاری آشکار
یادگیری حرکتی
2017
12
22
59
70
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1081_6b2521fcbc6fe2a2c92768fdd3bb925f.pdf
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2345-2978
1396
6
22
بررسی روابط علی جو انگیزشی با اضطراب رقابتی و عملکرد ورزشی ادراکشدۀ دانشجویان دختر فوتسالیست
نسرین
بیگلری
مرضیه
پارسا اصل
سیدرضا
حسینی نیا
هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط جو انگیزشی با اضطراب رقابتی و عملکرد ورزشی ادراکشدۀ دانشجویان دختر فوتسالیست بود. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ ورزشکاران دختر عضو تیمهای فوتسال سیزدهمین المپیاد ورزشی کشور (182 نفر) تشکیلدادند (با استفاده از نمونهگیری تمامشمار). دادهها به کمک روشهای آماری همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل گردید. نتایج نشان میدهد که جو انگیزشی تکلیفمحور، تأثیر منفی و معناداری بر اضطراب رقابتی دارد؛ اما تأثیر جو انگیزشی خودمحور بر اضطراب رقابتی معنادار نمیباشد. همچنین، تأثیر جو انگیزشی تکلیفمحور و خودمحور بر عملکرد ورزشی، مثبت و معنادار است؛ اما تأثیر اضطراب رقابتی بر عملکرد ورزشی ورزشکاران، منفی و معنادار میباشد؛ لذا، به مربیان توصیه میشود با ارائۀ تمرینات منظم، تشویق و پاداش، بازخورد بهموقع و استفاده از راهکارهایی برای کاهش اضطراب، انگیزش را در ورزشکاران خود افزایش دهند.
جو انگیزشی خودمحور
جو انگیزشی تکلیفمحور
اضطراب رقابتی
عملکرد ورزشی
2017
12
22
71
86
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1051_c6793c12a171d6f20b47e7e7f13b835b.pdf
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2345-2978
1396
6
22
نقش تصویر بدنی در انتخاب رنگ پوشاک ورزشی (مطالعۀ موردی: دانشگاهیان دانشگاه مازندران)
سید رسول
مرتضوی فر
فرزام
فرزان
سیده سعیده
عالم طلب پشتیری
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش تصویر بدنی در انتخاب رنگ پوشاک ورزشی بود. جامعۀ آماری پژوهش را دانشگاهیان دانشگاه مازندران تشکیل دادند که براساس جدول مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، 379 نفر از آنها بهعنوان نمونۀ آماری در نظر گرفته شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامۀ ترکیبی تصویر بدنی و انتخاب رنگ پوشاک ورزشی بهصورت الکترونیکی جمعآوری گردید. نتایج رگرسیون لجستیک چندجملهای نشان میدهد که نقش تصویر بدنی در انتخاب رنگ پوشاک ورزشی معنادار است. ازسویدیگر، دانشگاهیان دانشگاه مازندران که خود را در مؤلفههای احساس جذابیت و ارزیابی از ظاهر تصویر بدنی برتر میپندارند، از رنگهای خنثی و سرد بهعنوان نمادی برای نمایش این جذابیت در پوشش خود استفاده میکنند؛ بنابراین، میتوان گفت که انتخاب رنگ براساس تصویر بدنی، بستگی به این موضوع دارد که افراد خود را در کدام بعد از تصویر بدنی برتر میپندارند.
تصویر بدنی
رنگ
پوشاک ورزشی
دانشگاه مازندران
2017
12
22
87
98
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1063_07fa8dfd6b199d14089842cb76965996.pdf
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2345-2978
1396
6
22
پیشبینی تحلیلرفتگی ورزشی بر اساس اضطراب رقابتی، کمالگرایی ورزشی و تکانشگری در ورزشکاران حرفهای
صابر
علیزاده
علی
زینالی
این پژوهش با هدف پیشبینی تحلیلرفتگی ورزشی براساس اضطراب رقابتی، کمالگرایی ورزشی و تکانشگری در ورزشکاران حرفهای انجام شد. شرکتکنندگان در پژوهش شامل همه ورزشکاران حرفهای استان آذربایجان غربی در سالهای 1394-1390 بودند که تعداد آنها 266 نفر بود. کل جامعة آماری به عنوان نمونه انتخاب و پرسشنامههای تحلیلرفتگی ورزشی، اضطراب رقابتی، کمالگرایی ورزشی و تکانشگری را تکمیل کردند. نتایج نشان داد بین اضطراب رقابتی، کمالگرایی ورزشی و تکانشگری با تحلیلرفتگی ورزشی ورزشکاران حرفهای رابطه مثبت و معنیدار وجود داشت. متغیرهای پیشبین بهطورمعناداری 44 درصد از تغییرات تحلیلرفتگی ورزشی ورزشکاران حرفهای را پیشبینی کردند که در این پیشبینی فقط نقش کمالگرایی ورزشی معنیدار و بیش از سایر متغیرها بود. بنابراین برای کاهش تحلیلرفتگی ورزشی ورزشکاران حرفهای میتوان میزان متغیرهای مذکور بهویژه کمالگرایی ورزشی آنان را از طریق کارگاههای آموزشی کاهش داد.
تحلیلرفتگی ورزشی
اضطراب رقابتی
کمالگرایی ورزشی
تکانشگری
ورزشکاران حرفهای
2017
12
22
99
112
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1246_7e76b74e9cb3177d224c65dd55a9d4c3.pdf
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2345-2978
1396
6
22
اثر محرومیت از خواب بریادگیری مهارت حرکتی ظریف و درشت در دانشجویان پسر
وحید
حبیبی
علیرضا
بهرامی
حسن
خلجی
هدف پژوهش بررسی اثر محرومیت ازخواب بر یادگیری مهارتهای حرکتی ظریف و درشت دانشجویان پسر بود. در این مطالعه نیمه تجربی با طرحپیش ازمون پس آزمون60 دانشجوی پسر غیر ورزشکار انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه 30 نفره توزیع شدند. بعد از پیشآزمون در روز اول ودوم آزمودنیها به یادگیری و تمرین مهارتهای ظریف و درشت پرداختند. درشب اول ودوم گروههای کنترل درخواب طبیعی وگروههای آزمایشی به ترتیب چهار و شش ساعت از خواب محروم شدند. صبح روز سوم پسآزمون به عمل آمد. نتایج نشان داد شش ساعت محرومیت از خواب موجب کاهش یادگیری مهارت ظریف شدو چهاروشش ساعت محرومیت از خواب بر یادگیری مهارت درشت اثر نداشت.بنابراین یادگیری مهارتهای حرکتی ظریف با ساعات بیشترمحرومیت ازخواب آسیب بیشتری میبیند و فراگیران این مهارتها باید از خواب منظمی برخوردار باشند.
محرومیت از خواب
یادگیری حرکتی
تحکیم حافظه
مهارت حرکتی
2017
12
22
113
130
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1247_5fe4dffeb82c05f0c70cf4c5fc0c6af3.pdf
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2345-2978
1396
6
22
نقش میانجی خودکارآمدی در مزیتهای یادگیری منتسب به تمرین دوتایی و انفرادی
شهاب
پروین پور
مرضیه
بلالی
سعید
کریمی
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی خودکارآمدی در مزیت های یادگیری منتسب به روش تمرین دوتایی بود. بیست و پنج دانشجوی پسر در دو گروه تمرین دوتایی و انفرادی در یادگیری فرم شمارة یک تکواندو طی چهار جلسه 30 دقیقهای مورد آموزش قرارگرفتند. افراد گروه تمرین دوتایی در گروههای دونفری به تمرین میپرداختند ولی افراد گروه تمرین انفرادی به صورت جداگانه تمرین میکردند. پرسشنامة خودکارآمدی یک بار قبل از اولین کوشش تمرینی و یک بار قبل از آزمون یادداری به شرکتکنندگان ارائه شد. نتایج نشان داد پیشرفت یادگیری و خودکارآمدی در گروه تمرین دوتایی بیشتر از گروه تمرین انفرادی بود. لذا میتوان جمع بندی کرد که یکی از عواملی که موجب میشود نوآموزانی که به صورت دوتایی تمرین میکنند یادگیری بیشتری را تجربه کنند، نه فقط مشاهده الگوی در حال یادگیری، بلکه بالا رفتن عاملی روانشناختی به نام خودکارآمدی در آنها میباشد.
خودکارآمدی
یادگیری حرکتی
تمرین دوتایی
تکواندو
2017
12
22
131
144
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1248_6999e0a1d4968abbf71f747e7f894e6f.pdf
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2345-2978
1396
6
22
تأثیر انسداد تحتفشار روانی بر تغییرپذیری حرکتی و تثبیت (رهاسازی) درجات آزادی در بازیکنان ماهر و مبتدی تنیس روی میز
حمیدرضا
طاهری
داود
فاضلی
محمدرضا
قاسمیان مقدم
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر انسداد تحتفشار روانی بر تغییرپذیری حرکتی و تثبیت (رهاسازی) درجات آزادی در بازیکنان ماهر و مبتدی تنیس روی میز بود. بدین منظور 16 بازیکن تنیس روی میز (هشت نفر ماهر و هشت نفر مبتدی) به صورت در دسترس انتخاب شدند و در دو حالت شرایط عادی و شرایط استرس ده ضربه تاپ اسپین به سمت هدفی مشخص انجام دادند. متغیر تغییرپذیری درون اندامی و جفت شدن بین مفاصل محاسبه شد. نتایج نشان داد که تغییرپذیری حرکتی برای گروه ماهر نسبت به گروه مبتدی پایینتر بود اما در دو شرایط (عادی و استرس) تفاوت معناداری وجود نداشت. جفت شدن بین مفاصل نیز برای گروه ماهر نسبت به گروه مبتدی پایینتر بود. علاوه بر این نتایج نشان داد شرایط استرس سبب بالا رفتن جفت شدن بین مفاصل در دو گروه ماهر و مبتدی میشود. این نتایج بر اساس دیدگاه هماهنگی و کنترل و همچنین دیدگاه تثبیت و رهاسازی درجات آزادی توجیه شدند. به طور کلی افراد در شرایط فشار روانی ممکن است به استراتژی مبتدیانه تثبیت درجات آزادی بازگردند.
انسداد تحتفشار
تثبیت درجات آزادی
تغییرپذیری حرکتی
جفت شدن بین مفاصل
هماهنگی
2017
12
22
145
156
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1251_5b52d80dc301e7476c27d2ffab7f55a8.pdf