پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297851520160619Effects of Motor-Cognitive Training on Risk Factors of Falling in Older Adults: A Systematic Review and Meta-Analysis on International Evidenceتأثیر تمرینات شناختی حرکتی بر عوامل خطرزای افتادن در سالمندان: مرور نظام مند و فراتحلیل شواهد بین المللی12459510.22089/spsyj.2016.595FAامیروزینی طاهردانشجوی دکترای رفتار حرکتی، دانشگاه رازی کرمانشاهعلیحیرانیاستادیار دانشگاه رازی کرمانشاهمحمد تقیاقدسیاستاد دانشگاه تبریزJournal Article20160619This study aimed to evaluate the literature in respect to the effects of motor cognitive interventions on fall risk factors among older adults. Thirty studies were included in systematic review which quantitative analysis (Meta-Analysis) performed on all of them. Interventions were divided into three groups: Imagery interventions (43 subjects), Dual-Task (168 subjects) and Computerized interventions (706 subjects). Small effect size was reported for mental imagery interventions, while effect sizes of dual task and computerized interventions were moderate. While several factors were detected that impact risk of fall in elderly, it seems that impairment in mental state and mobility has a special importance. Motor cognitive training cause more consistency due to reasons such as realistic goal setting, positive reinforcement during exercise, feedback and ability of self-monitoring performance.این مطالعه ادبیات پژوهش مربوط به آثار مداخلههای شناختی - حرکتی بر عوامل خطرزای افتادن در سالمندان را ارزیابی میکند. سی مطالعه در مرور سیستماتیک وارد شدند که تحلیل کمی داده ها (فراتحلیل) روی همۀ آنها انجام شد. مداخلهها به سه دسته تقسیم شدند: مداخلههای تصویر سازی (43 نمونه)، تکلیف دوگانه (168 نمونه) و مداخله های کامپیوتری (706 نمونه). اندازه اثر کوچکی برای مداخلههای تصویر سازی گزارش شد اما اندازه اثر مربوط به تکلیف دوگانه و مداخلههای کامپیوتری متوسط بود. در حالی که عوامل متعددی شناسایی شدند که بر خطر افتادن سالمندان تأثیر گذار هستند به نظر میرسد که اختلال در وضعیت ذهنی و جنبش پذیری از اهمیت ویژه ای برخوردار باشند. تمرینات شناختی- حرکتی به دلایلی از جمله هدف گذاری واقع بینانه، تقویت مثبت حین تمرین، بازخورد و توانایی خود نظارتی عملکرد، موجب ثبات بیشتر می شود. https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_595_d07447b4e5aba6043d8d56314c1913e8.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297851520160320Effect of Generic and Non-Generic Feedback on Intrinsic Motivation and Motor Learning in Childrenتأثیر بازخورد ژنریک و غیرژنریک بر انگیزش درونی و یادگیری حرکتی کودکان253859610.22089/spsyj.2016.596FAبهنامافشاریکارشناس ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه خوارزمیفرهادقدیریاستادیار دانشگاه خوارزمیعباسبهراماستاد دانشگاه خوارزمیJournal Article20160308The purpose of this study was to determine the effect of generic and non-generic feedback on intrinsic motivation and motor learning in children. Thirty children in 10-year were randomly divided into generic and non-generic Feedback and control groups. Acquisition phase consisted of 40 trials (4 bloks of 10 attepmts) throughout 3 days. An acquisition test was conducted after the last training session. The first retention and transfer (greater target distance) tests were conducted one day later acquisition test. The second retention and transfer tests after one negative statement were conducted. Results showed that there are significance differences between groups in acquisition, first retention and transfer, second retention and transfer tests. Also, results showed that intrinsic motivation scores of non-generic feedback group were significantly better than generic feedback and control groups. In conclusion, intrinsic motivation, and learning were further enhanced by non- generic feedback in comparison with generic feedback and non feedback.پژوهش حاضر باهدفتعیین اثر بازخورد ژنریک و غیر ژنریک بر انگیزش درونی و یادگیری حرکتی کودکان انجام گرفت. 30 کودک 10 سال بهطور تصادفی به سه گروه بازخورد ژنریک، بازخورد غیر ژنریک و شاهد تقسیم شدند. مرحلۀ اکتساب شامل 40 کوشش در مدت سه روز بود. پس از آخرین جلسه تمرینی، آزمون اکتساب و یک روز بعد از آزمون اکتساب، آزمون یادداری و انتقال اول (افزایش فاصله تا هدف) انجام شد. آزمون یادداری و انتقال دوم پس از یک جمله منفی انجام شد. نتایج نشان داد بین گروهها در آزمون اکتساب، یادداری، انتقال اول و یادداری، انتقال دوم تفاوت معناداری وجود دارد، به طوری که انگیزش درونی گروه بازخورد غیر ژنریک بهطور معناداری بالاتر از گروه بازخورد ژنریک و شاهد بود. در نتیجه انگیزش درونی و یادگیری حرکتی توسط بازخورد غیر ژنریک در مقایسه با بازخورد ژنریک افزایش مییابد.https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_596_1bc62fec0b8e2d6943af63701ee0a018.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297851520160320Working Memory Training Increases Attention and Capacity Working Memory Among Karate Athletesتمرین حافظۀ کاری، توجه و ظرفیت حافظۀ کاری کاراتهکاران را افزایش میدهد395059710.22089/spsyj.2016.597FAبهنامملکیدانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران0000-0001-6186-4177سید محمد کاظمواعظ موسویاستاد دانشگاه جامع امام حسین (ع)0000-0002-2606-0816عبداللهقاسمیاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران0000-0001-7113-6894Journal Article20160308 <br /><span style="font-size: 9.0pt; mso-bidi-font-size: 11.0pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';">The purpose of this study was to investigate the effect of working memory training on attention skill and capacity working memory among karate athletes. </span><span style="font-size: 11.0pt; mso-ansi-font-size: 9.0pt; font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" dir="RTL"> </span><span style="font-size: 9.0pt; mso-bidi-font-size: 11.0pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';">A number of 24 karate athletes were selected from Alborz's skilled karate athletes by convenience sampling and randomly assigned into control and experimental groups. They were asked to complete working memory capacity and attention tests. Then experimental group underwent a 25-session working memory training course. Finally, both group completed the tests again. Instruments included digit and spatial working memory test, black and red attention test, and working memory training software. Multivariate analysis of covariance showed that working memory training resulted in increase in working memory capacity and attention. Generally, based on the findings, working memory training is useful to increase karate athletes’ appropriate responses in high-pressure situations.</span>هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر تمرین حافظۀ کاری بر توجه و ظرفیت حافظۀ کاری کاراتهکاران بود. از بین کاراتهکاران ماهر استان البرز 24 نفر از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند و پیشآزمون توجه و ظرفیت حافظۀ کاری را انجام دادند. سپس شرکتکنندگان گروه آزمایش به مدت 25 جلسه تمرینهای حافظۀ کاری را انجام دادند و در پایان، هر دو گروه در پسآزمون توجه و ظرفیت حافظۀ کاری شرکت کردند. ابزار جمعآوری اطلاعات، آزمون حافظۀ کاری عددی و فضایی، آزمون مهارت توجه بر اساس جدول سیاه و قرمز، و نرم افزار تمرین حافظۀ کاری بود. تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد تمرین حافظۀ کاری سبب افزایش ظرفیت حافظۀ کاری و توجه کاراتهکاران گروه آزمایش شده است. بطورکلی بالا بودن ظرفیت حافظۀ کاری بر متغیرهای روانشناختی درگیر با عملکرد اثر مثبت گذارده و در نهایت آن را بهبود می دهد. لذا تمرینهای حافظۀ کاری برای افزایش پاسخهای مناسب کاراتهکاران در موقعیتهای پر فشار مفید است.https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_597_76d343d820205a9f50bb33175efe81ff.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297851520160320Psychometric Properties of Persian Version of Athlete Burnout Questionnaire (ABQ)ویژگی های روانسنجی نسخۀ فارسی پرسش نامۀ فرسودگی ورزشی516459810.22089/spsyj.2016.598FAنادرحاجلودانشیار گروه روان شناسی دانشگاه محقق اردبیلیناصرصبحی قراملکیدانشیار گروه روان شناسی دانشگاه محقق اردبیلی0000-0003-2254-5282کریمباباییدانشجوی دکتری روان شناسی دانشگاه ارومیهحسنصادقیکارشناس ارشد روان شناسی بالینیJournal Article20160308The aim of this study was to determine the psychometric properties of athlete burnout questionnaire in the part of Iranian society. The study population included all volleyball, handball and basketball athlete of Tabriz city in 2012. From this population, 184 students (69 volleyball players, 61 basketball players, and 54 handball players) were randomly selected. Results showed that the reliability of three aspects of athlete burnout questionnaire with Cronbach's alpha method were 0.70 to 0.81. Convergent and construct validities were confirmed validity of the athlete burnout questionnaire. The results of factorial analysis as main form the athlete burnout questionnaire, were revealed the three separate but correlated factors for athlete burnout questionnaire: exhaustion, devaluation, and accomplishment. Based on these results, we can say that the athlete burnout questionnaire is reliable and valid instrument for measuring athlete burnout in Iranian culture.هدف پژوهش حاضر تعیین ویژگی های روانسنجی پرسش نامهُ فرسودگی ورزشی در بخشی از جامعة ایران میباشد. جامعۀ آماری این مطالعه را کلیۀ ورزشکاران رشتههای والیبال، هندبال و بسکتبال شهر تبریز در سال 1391 تشکیل دادند. از بین ورزشکاران مذکور 184 نفر (69 نفر والیبالیست، 54 نفر هندبالیست و 61 نفر بسکتبالیست) بطور تصادفی انتخاب شدند. نتایج نشان داد اعتبار ابعاد سهگانه پرسشنامۀفرسودگی ورزشی براساس آلفای کرونباخ بین 70/0 تا 81/0 است. بررسیهای مربوط به روایی همگرا و روایی سازۀ پرسشنامۀ فرسودگی ورزشی نیز مؤید تایید روایی مقیاس مذکور بود. تحلیل عاملی همانند فرم اصلی، سه عامل همبسته ولی مجزا را برای پرسشنامۀ فرسودگی ورزشی شامل خستگی هیجانی و فیزیکی، کاهش احساس موفقیت، و کاهش ارزش را آشکار ساخت. میتوان گفت که پرسش نامه فرسودگی ورزشی ابزاری قابل اعتماد و روا برای سنجش فرسودگی ورزشی در فرهنگ ایران میباشد. https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_598_153d5e9079973d8b0b9070da7bda563a.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297851520160320Relationship between Perfectionism, Competitive Anxiety and Sport Deterioration among Taekwondo Men of Premier Leagueارتباط کمالگرایی با اضطراب رقابتی و فرسودگی ورزشی در تکواندوکاران مرد لیگ برتر جمهوری اسلامی ایران786559910.22089/spsyj.2016.599FAشهرامعلماستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام (ره) شهر ری0000-0001-5889-1318صالحرفیعیاستادیار پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیمحسنکاشی زادهکارشناس ارشد تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورشJournal Article20160308This research aimed to determine the relationship between perfectionism, competitive anxiety and sports deterioration among the Iranian premier league man taekwondo players.131 out of 162 the Iranian premier league male taekwondo players completed the questionnaires. Results showed a significant positive correlation between the negative perfectionism, competitive anxiety and sports deterioration among the taekwondo players. But there was no significant relationship between positive perfectionism and competitive anxiety. Also results demonstrated that the negative perfectionism had an indirect positive effect on burnout through competitive anxiety. Based on our results, can be suggested to increase the athletes’ performance and efficacy have spatial attention to these psychological variables. هدف از این پژوهش تعیین ارتباط بین کمالگرایی، اضطراب رقابتی و فرسودگی ورزشی در تکواندوکاران مرد لیگ برتر جمهوری اسلامی ایران بود. از جامعة 162 نفری تکواندوکاران مرد حاضر در لیگ برتر، 131 نفر پرسشنامههای پژوهش را تکمیل نمودند. نتایج نشان داد که بین کمالگرایی منفی با اضطراب رقابتی و فرسودگی ورزشی تکواندوکاران مرد لیگ برتر رابطة مثبت و معناداری وجود دارد. اما کمالگرایی مثبت با اضطراب رقابتی و فرسودگی ورزشی تکواندوکاران مرد لیگ برتر رابطة معناداری نداشت. همچنین نتایج این پژوهش نشان داد کمال گرایی منفی (از طریق اضطراب حالتی رقابتی) بر فرسودگی اثر مثبت غیرمستقیم دارد. براساس نتایج پژوهش حاضر می توان پیشنهاد نمود برای افزایش کارایی و عملکرد ورزشکاران این متغیرهای روانشناختی در نظر گرفته شوند.https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_599_99d02f02ee86e4b394086ee3b210d953.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297851520160320Psychometric Properties of Persian Version of Exercise Dependence Questionnaire in Athletesویژگی های روانسنجی نسخة فارسی پرسشنامة وابستگی به تمرین در ورزشکاران799260010.22089/spsyj.2016.600FAبهروزعبدلیدانشیار دانشگاه شهید بهشتیعلیرضافارسیدانشیار دانشگاه شهید بهشتیاکرمکاویانیدانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20160308This study investigated the psychometric properties of Persian version of exercise dependence scale in Iranian athletes. To do this, 230 athletes from group and individual sport were selected through accessible sampling method. Selected athletes were professional who accomplished exercise dependence scale. According to the result of experimental factor analysis, one structure with 6 factors components was found which encompass 72/71% of the total variability of the data. Result of Confirmatory factor analysis revealed six factor structures of exercise dependence (Withdrawal, Continuance, Tolerance, Lack of control, Time, Intention effect) has a good fit. The internal consistency (0/7) and (0/86) showed that exercise dependence questionnaire has suitable reliability coefficients. Therefore, the results of the present study showed that after deleting 3 items, the exercise dependence questionnaire has satisfactory reliability and validity which researchers are able to use exercise dependence questionnaire as a reliable and valid tool to measure exercise dependence.پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روانسنجی نسخة فارسی پرسشنامة وابستگی به تمرین در ورزشکاران ایرانی انجام شد. تعداد ۲۳۰ ورزشکار نخبه از رشتههای ورزشی انفرادی و تیمی به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. ورزشکاران منتخب همگی از ورزشکاران حرفهای بودند که پرسشنامة وابستگی به تمرین را تکمیل کردند. بر اساس نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی، یک ساختار شش عاملی به دست آمد که 71/72 درصد از واریانس را تبیین میکند. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نیز نشان داد ساختار شش عاملی وابستگی به تمرین (کنارهگیری، تداوم، تحمل، عدم کنترل، زمان، اثر خواستن) از برازش خوبی برخوردار است. سنجش پایایی پرسشنامه با استفاده از روشهای همسانی درونی (7/0) و روش دو نیمکردن گتمن (86/0) نشان داد این پرسشنامه از ضرایب پایایی مناسبی برخوردار است. بنابراین، این مطالعه نشان میدهد پرسشنامة وابستگی به تمرین بعد از حذف سه سؤال با داشتن ضرایب پایایی و روایی رضایت بخش، ابزاری مناسب برای سنجش وابستگی است که پژوهشگران قادر خواهند بود از پرسشنامة وابستگی به تمرین به عنوان ابزاری روا و پایا در سنجش وابستگی به تمرین استفاده کنند.https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_600_c0554c384c9458a26ea10b0e9d475348.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297851520160320Temporal Processing Among Elite and None-Elite Taekwondo Players’ in Short and Long Time Intervalsپردازش زمان تکواندوکاران نخبه و غیر نخبه در بازه های زمانی کوتاه و بلند9310260110.22089/spsyj.2016.601FAسیمینجعفریدانشجوی دکترای روان شناسی عمومی- گرایش ورزش، دانشگاه امام رضا (ع)محمد علینظریدانشیار دانشگاه تبریزحمید رضاطاهریدانشیار دانشگاه فردوسی مشهدسید محمد کاظمواعظ موسویاستاد دانشگاه جامع امام حسین (ع)0000-0002-2606-0816Journal Article20160308The purpose of this study was to comparison the temporal processing precision among elite and non-elite taekwondo players’ in short and long time intervals. Twenty three elite taekwondo players who attended the camp of the national team, and twenty three none elite taekwondo players were chosen respectively at convenience and random sampling methods. Results showed that temporal processing precision elite taekwondo players’ in short and long time intervals are significantly better than non elite players. Thus, we should consider temporal processing as one of the effective perceptional component in elite and talent identification.هدف از پژوهش حاضر، مقایسة دقت پردازش زمانی تکواندوکاران نخبه و غیر نخبه در بازه های زمانی کوتاه و بلند بود. تعداد 23 نفر از تکواندوکاران نخبه حاضر در اردوی تیم ملی بصورت در دسترس و 23 نفر از تکواندوکاران غیر نخبه باشگاه های شهر تهران به شیوة تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج نشان داد دقت پردازش زمانی تکواندوکاران نخبه در هر دو بازه بطور معناداری از تکواندوکاران غیر نخبه بهتر است. بنابراین می توان دقت پردازش زمان را به عنوان مولفههای ادراکی موثر در نخبگی و استعداد یابی مورد توجه قرار داد.https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_601_6c2d14592b93712643a4ab5f4a71439a.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297851520160320Relationship between Sport Imagery Ability and Observational Learning Functions Among Male Athletesارتباط بین توانایی تصویرسازی ورزشی و کارکردهای یادگیری مشاهدهای در ورزشکاران مرد10311660210.22089/spsyj.2016.602FAفرزانهحاتمیاستادیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران0000-0003-3493-5966Journal Article20160308The aim of present study was to determine the relationship between sport imagery ability and observational learning functions among male athletes. 115 male athletes, who participated in 12st varsity sport tournament with mean age of 22.89±3.94 age years, completed the research questionnaires. Results showed that there were significant positive correlations between sport imagery ability and functions of observational learning subscales. Results of stepwise hierarchical multiple regression analysis showed that the skill and goal imagery ability significantly predicted the skill function of observational learning, and the strategy imagery ability significantly predicted the strategies of observational learning function. Also, the performance function of observational learning significantly was predicted by goal and mastery imagery abilities. Based on these findings, could be suggested that coaches and sport psychologists can improve the effectiveness of imagery and observational learning by matching the imagery ability types and alternatives observational learning functions in relatively high skilled athletes. هدف از اجرای این پژوهش تعیین ارتباط بین توانایی تصویرسازی ورزشی و کارکردهای یادگیری مشاهدهای در ورزشکاران مرد بود. 115 ورزشکار مرد شرکت کننده در دوازدهمین المپیاد ورزشی دانشجویی با میانگین سنی 94/3±89/22 سال، پرسشنامههای پژوهش را تکمیل نمودند. یافتهها نشان داد ارتباط مثبت و معناداری بین خرده مقیاسهای توانایی تصویرسازی ورزشی و کارکردهای یادگیری مشاهدهای وجود دارد. یافتههای تحلیل رگرسیون چندگانۀ به روش گام به گام نیز نشان داد توانایی تصویرسازی مهارت و هدف، کارکرد مهارتی و توانایی تصویرسازی راهبرد، کارکرد راهبردی یادگیری مشاهدهای را به طور معناداری پیشبینی میکنند. همچنین کارکرد اجرایی یادگیری مشاهدهای به طور معناداری توسط توانایی تصویرسازی هدف و تبحر پیشبینی میشود. یافتههای پژوهش حاضر پیشنهاد میکنند مربیان و روانشناسان ورزشی میتوانند در ورزشکارانی که از سطوح مهارتی نسبتاً بالایی برخوردارند، با منطبق ساختن نوع توانایی تصویرسازی با کارکردهای یادگیری مشاهدهای متناظر آن، اثربخشی تصویرسازی و یادگیری مشاهدهای را بهبود بخشند.https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_602_94a128ce58bb5de806050f80270fe260.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297851520160320The Role of Socio-cultural Attitudes Towards Appearance, Perfectionism, and Difficulties in Emotion Regulation Factors in Prediction of Muscle Dysmorphia Symptomsنقش عامل های نگرش اجتماعی- فرهنگی به ظاهر جسمانی، کمالگرایی، و مشکل در نظم بخشی هیجان در پیش بینی علائم و نشانه های کوچک انگاری عضلات11713060310.22089/spsyj.2016.603FAساماننونهالروانشناسی سلامت، دانشگاه خوارزمیعباسپورشهبازاستادیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهرانبهروزدولتشاهیاستادیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهرانJournal Article20160308The purpose of this study was to examine the role of the socio-cultural attitudes towards appearance, perfectionism, and difficulties in emotion regulation factors in prediction of muscle dysmorphia symptoms. In a cross-sectional design, 240 male body builders of Gorgan city were selected by using purposive sampling and study questionnaires were administered. Results showed that internalization-general, information, pressures, internalization-athletic (factors of socio-cultural attitudes towards appearance), concern over mistakes, parental expectations, parental criticism, doubts about actions (factors of perfectionism), non-acceptance, goals, impulsive, strategies, and clarity (factors of emotion regulation) have a significant relationship with muscle dysmorphia symptoms. Multiple regression analyses showed that internalization-general, internalization-athletic, non-acceptance, goals, and clarity can significantly predict muscle dysmorphia symptoms. Importance and multi-aspect nature of social, cognitive, and emotional variables in formulation of muscle dysmorphia disorder were emphasized in this research. هدف پژوهشِ حاضر، بررسی نقش عاملهای نگرش اجتماعی- فرهنگی به ظاهر (رسانههای جمعی)، کمالگرایی، و مشکل در نظمبخشی هیجان در پیشبینی علائم و نشانههای کوچکانگاری عضلات بود. در چارچوب طرحی مقطعی، 240 پرورشاندامکارِ مردِ شهرستان گرگان به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به پرسشنامههای پژوهش پاسخ دادند. نتایج نشان داد که درونیسازی- کلی، اطلاعات، فشارهای اجتماعی، درونیسازی- ورزشکار (عاملهای نگرش اجتماعی- فرهنگی به ظاهر)، دلواپس اشتباهات بودن، انتظارات والدین، سرزنش والدین، تردید داشتن از بابت فعالیتها (عاملهای کمالگرایی)، عدم پذیرش، هدفها، تکانشگری، راهبردها، و وضوح (عاملهای نظمبخشی هیجان) با علائم و نشانههای کوچکانگاری عضلات ارتباطِ معناداری دارد. تحلیل رگرسیونِ چندگانه نشان داد که درونیسازی-کلی، درونیسازی- ورزشکار، عدم پذیرش، هدفها، و وضوح میتوانند تغییرات علائم و نشانههای کوچکانگاری عضلات را به گونهای معنادار پیشبینی کنند. در پژوهش حاضر، ماهیت چندوجهی و اهمیت متغیرهای اجتماعی- فرهنگی، شناختی، و هیجانی، در شکلگیری علائم و نشانههای کوچکانگاری عضلات، مورد تأکید قرار گرفت.https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_603_0a7c074d950b97a67d9260a0c3e457cf.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297851520160320Psychometrics Properties and Normalization of Persian Version of Resiliency Questionnaire Among Athletes and Non-athletes Studentsویژگی های روانسنجی و هنجاریابی نسخۀ فارسی پرسشنامة تاب آوری در دانش آموزان و دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار13115060410.22089/spsyj.2016.604FAمجتبیظریفیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه شاهرودحبیبهنریدانشیار دانشگاه علامه طباطباییحسنبحرالعلومدانشیار دانشگاه شاهرودJournal Article20160308The purpose of present research was to the psychometrics properties and normalization of Persian version of resiliency questionnaire among athletes and non-athletes students. The statistical population includes all of the public secondary school students in all the nineteen regions of Tehran education and training offices (48268 persons) and all tertiary students in public universities of Tehran city in the the academic year of 2011-2012 (50477 persons). Data collection medium applied is resiliency standard questions made by Connor and Davidson. The results of this study pinpoint seven factors in athletes (resilience, purposefulness, optimism, sense of control, resource utilization, spiritual resource utilization and dynamism). Besides, the results exhibited that the questionnaire is of acceptable reliability and validity in the given community (reliability equal to 0.774) and Cronbach's Alpha (reliability and stability using internal consistency) 0.753 for athletes greater than non - athletes equal to 0.781.هدف از پژوهش حاضر، بررسی ویژگی های روانسنجی و هنجاریابی نسخة فارسی پرسشنامة تابآوری در دانشآموزان و دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار بود. جامعة آماری شامل کلیة دانشآموزان مقطع متوسطة دولتی مناطق نوزدهگانة آموزش و پرورش ( تعداد 48268 نفر) و همچنین کلیة دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر تهران در سال 1390- 1391 (تعداد 50477 نفر) بود. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامة استاندارد تابآوری کونور و دیویدسون بود. نتایج این پژوهش به وجود هفت عامل در ورزشکاران (سخترویی، هدفمندی، خوشبینی، احساسکنترل، استفاده از منابع، استفاده از منابع معنوی و پویایی) اشاره دارد. همچنین، نتایج نشان دادند که این پرسشنامه از روایی و پایایی قابل قبولی در جامعة مشخص برخوردار است ( پایایی برابر با 774/0) و آلفای کرونباخ ( پایایی و ثبات به روش همسانی درونی) برای ورزشکاران 781/0 بیشتر از غیر ورزشکاران 753/0 است. https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_604_aeb180e6dd496f7c41177829bddb19bc.pdf