پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297851820161221Mediating Role of Religious Orientation between Physical Activity Level and Physical Self-Concept in Boys with 15-18 Years Oldنقش واسطهای جهتگیری دینی با سطح فعالیت جسمانی و خودپندارۀ جسمانی در پسران 18- 15 سال11882310.22089/spsyj.2016.823FAفاطمهحیدری بفروئیکارشناس ارشد رفتارحرکتی دانشگاه خوارزمیفرهادقدیریاستادیار دانشگاه خوارزمیعباسبهراماستاد دانشگاه خوارزمیJournal Article20160519The aim of this research was to determine the intermediate role of religious orientation between physical activity level and physical self-concept. The population of this research, which had a descriptive correlational method, included all 15-18 years old boy students in the city of Ardakan. From this population, 102 people were selected by cluster sampling method.
Results showed that there is a significant positive relationship between physical activity level and physical self-concept. According to the structural equation modelling, it had been showed that religious orientation does not play a mediating role between the level of physical activity and physical self-concept. With regard to the relationship between physical activity and physical self-concept, determination of the role of religious orientation with variables such as age and gender is necessary.هدف از انجام این پژوهش، تعیین نقش واسطهای جهتگیری دینی بین سطح فعالیت جسمانی و خودپندارۀ جسمانی بود. جامعة آماری این پژوهش که توصیفی از نوع همبستگی بود، شامل تمام دانشآموزان پسر 18- 15 ساله شهرستان اردکان بود. تعداد 102 نفر از این جامعه به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شد. یافتهها نشان داد بین سطح فعالیت جسمانی و خودپندارة جسمانی رابطة مثبت و معنادار وجود دارد. بر اساس مدل معادلات ساختاری مشخص شد جهتگیری دینی نقش واسطهای بین سطح فعالیت جسمانی و خودپندارة جسمانی ایفا نمیکند. با توجه به ارتباط بین فعالیت جسمانی و خودپندارۀ جسمانی، تعیین نقش جهتگیری دینی به همراه متغیرهایی چون سن و جنسیت ضروری است.https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_823_3250dbbaa3dd61c93760b5c9695c3f21.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297851820161221Psychometric Properties of Persian Version of the Revised Sport Motivation Scale among Athlete University Studentsویژگیهای روانسنجی نسخة فارسی مقیاس تجدیدنظرشدة انگیزش ورزشی در دانشجویان ورزشکار193482510.22089/spsyj.2016.825FAمالکاحمدیاستادیار گروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه، ارومیه، ایران0000-0003-3118-8491مهدینمازی زادهدانشیار گروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان، ایرانپونهمختاریدانشیار گروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایرانJournal Article20151217The aim of present research was to evaluate the psychometric properties of Persian version of the revised sport motivation scale in athlete university students. Participants in this research included 503 athlete university students were selected through cluster random sampling method from universities of Urmia. Confirmatory factor analysis, Pearson correlation coefficient and Cronbach's alpha coefficient methods were used to analyze data. Confirmatory factor analysis confirmed fitness of the six-factor model for data after removing one item of the introjected regulation subscale. High correlations in the same subscales of the revised sport motivation scale and the behavioral regulation in sport questionnaire indicated appropriate criterion validity. Cronbach's alpha coefficients showed an acceptable internal consistency for all subscales. Overall, the findings suggest that Persian version of the revised sport motivation scale after removing one item of the introjected regulation subscale; can be used to assess the sport motivation in athlete university students.هدف پژوهش حاضر، ارزیابی ویژگیهای روانسنجی نسخة فارسی مقیاس تجدیدنظرشدة انگیزش ورزشی در دانشجویان ورزشکار بود. شرکتکنندگان این پژوهش، شامل 503 دانشجوی ورزشکار از دانشگاه های ارومیه بودند که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند نتایج تحلیل عاملی تأییدی، با حذف یک گویه از خرده مقیاس تنظیمات درونفکنیشده، برازش مدل شش عاملی مقیاس را برای دادهها تایید کرد. همبستگی بالای خرده مقیاسهای همسان مقیاس تجدیدنظرشدة انگیزش ورزشی و پرسشنامة تنظیمات رفتاری در ورزش، روایی ملاکی مناسب مقیاس را نشان داد. نتایج آلفای کرونباخ همسانی درونی قابلقبول خرده مقیاسها را نشان داد. در کل، یافتهها بیانگر آن است که با حذف یک گویه از خرده مقیاس تنظیمات درونفکنی شده، نسخة فارسی مقیاس تجدیدنظرشدة انگیزش ورزشی را می توان برای سنجش انگیزش ورزشی در دانشجویان ورزشکار استفاده نمود.https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_825_757b605b96cc0183822c70ec67dc752f.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297851820161221Identify the Ways of Coping with Stress in Athletes and Non-Athletes Studentsشناسایی روش های مقابله با استرس در دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار ایرانی354882610.22089/spsyj.2016.826FAعلیرضافارسیدانشیار دانشگاه شهید بهشتی0000000220866632مجیدمرادیدانشجوی دکتری دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20151219This study aimed to identify the strategies to cope with stress of athletes and non-athletes Iranian students in medical and non-medical fields, and compare them to provide the necessary solutions. For this purpose, after the geographical breakdown of the country's universities to five regions, the Carver questionnaire were distributed among 2,000 students (1,200 non-medical and 800 medical, half of them were athletes and half of them were non-athletes). Results showed that there were significant differences in the strategies to cope with stress between athletes and non-athletes students. Athletic students have used a greater number of strategies to deal with stress that these strategies In comparison with non-athletes were more cognitive behavior. The difference between medical and non-medical students was not significant.پژوهش حاضر باهدف شناسایی و مقایسه راهکارهای کنار آمدن با استرس در دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار رشتههای پزشکی و غیرپزشکی کشور و ارائة راهکارهای لازم برای مقابله بهتر با استرس انجام شد. لذا پس از تقسیمبندی جغرافیایی دانشگاههای کشور به پنج منطقه، متناسب با تراکم نسبی جمعیت دانشجویی هر منطقه، پرسشنامه کارور بین 2000 دانشجو (1200 نفر غیرپزشکی و 800 نفر پزشکی، نیمی ورزشکار و نیمی غیر ورزشکار) توزیع و گردآوری شد. نتایج نشان داد که دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار در راهکارهای کنار آمدن با استرس اختلاف معناداری دارند. دانشجویان ورزشکار از تعداد بیشتری راهکار استفاده میکردند که این راهکارها در مقایسه با غیر ورزشکاران بیشتر رفتاری بودند تا شناختی. اختلاف دانشجویان پزشکی و غیرپزشکی معنادار نبود. نتایج حاضر میتواند دانشجویان و مسئولان امر را در برنامهریزی برای آموزش و بهکارگیری روشهای مقابله با استرس در یک وضعیت گسترده با جزئیات کامل یاری رساند.https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_826_6e2eaa61a04727c0c178f3d1ec14f295.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297851820161221Effectiveness of Psychological Interventions on Reducing Competitive Trait Anxiety and Fear of Negative Evaluation in Athletesاثربخشی مداخلات روانشناختی بر کاهش اضطراب صفت رقابتی و ترس از ارزیابی منفی در ورزشکاران496282710.22089/spsyj.2016.827FAعادلهزهتاب نجفیدانشجوی دکتری روانشناسی ورزش، دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع)سید محمد کاظمواعظ موسویاستاد دانشگاه جامع امام حسین (ع)0000-0002-2606-0816حمیدرضاطاهریدانشیار دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20160217The aim of the present study was to investigate the effectiveness of selected psychological interventions on reducing competitive trait anxiety and fear of negative evaluation in athletes. Using convenience sampling, 90 people were placed in two experimental and control groups. Information collecting tools were Competitive Trait Anxiety Questionnaire and Fear of Negative Evaluation Scale. The educational package was conducted through 12 ninety-minute sessions in the experimental group. Analysis of covariance results in reducing competitive trait anxiety revealed that there was a significant difference between groups, but analysis of covariance results in reducing fear of negative evaluation had no significant difference. In all, performance of psychological interventions is effective on reducing competitive anxiety in athletes and in order to reduce fear of negative evaluation in athletes, it is essential to design the interventions with more emphasis on correcting the self- attitude.هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی مداخلات روانشناختی بر کاهش اضطراب صفت رقابتی و ترس از ارزیابی منفی در ورزشکاران بود. بدینمنظور نمونهای 90 نفری به صورت در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جای داده شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامۀ اضطراب رقابتی و مقیاس ترس از ارزیابی منفی بود. پکیج آموزشی مداخلات، در طول 12 جلسۀ 90 دقیقهای بر گروه آزمایش اجرا گردید. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس در کاهش اضطراب صفت نشان داد که تفاوت معناداری بین گروهها وجود دارد، ولی در کاهش ترس از ارزیابی منفی تفاوت معناداری را نشان نداد. بهطور کلی، نتایج حاکی از تأثیر اجرای مداخلات روانشناختی بر کاهش اضطراب رقابتی ورزشکاران میباشد و پیشنهاد میشود بهمنظور کاهش ترس از ارزیابی منفی ورزشکاران مداخلاتی با تأکید بیشتر بر اصلاح نگرش فرد دربارۀ خود اجرا گردد.https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_827_14b4a77de0349c9a3f965aeb5b0b9479.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297851820161221Psychometric Properties of Persian Version of Mindfulness Inventory for Sport (MIS)ویژگیهای روانسنجی نسخة فارسی سیاهة ذهن آگاهی ورزشی638082810.22089/spsyj.2016.828FAرسولحمایت طلبدانشیار دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهرانمحمدخبیریدانشیار دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران000000333292524مسعودزارعکارشناس ارشد روانشناسی ورزش، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهرانJournal Article20160405The aim of this study was to examine the factorial validity and reliability of Persian version of mindfulness inventory for sport in athletes from different sports. The original inventory contains 15 items and 3 subscales about awareness, non-judgmental and refocusing. 235 questionnaires were completed by aged 18-3 years-old athletes (%62.7 man and %37.3 woman), Who took part in different fields. Confirmatory factor analysis results suggest that the goodness of fit index is 0.90 and Comparative Fit Indices is 0.94. Also, The inventory reliability was calculated using the internal consistency method. The Cronbach's alpha coefficient were 0.79 for awareness; 0.86 for non-judgmental; and 0.83 for refocusing. Results confirmed the reliability and validity of the inventory. In conclusion, it seems the Persian version of mindfulness inventory for sport is suitable tool for assessing athlete mindfulness in Iranian community devaluation.هدف از انجام این پژوهش، تعیین اعتبار عاملی و پایایی سیاهة ذهن آگاهی ورزشی در ورزشکاران رشتههای مختلف بود. نسخۀ اصلی این سیاهه، دارایِ 15 سؤال و سه خرده مقیاس دربارۀ آگاهی، عدم قضاوت و تمرکز مجدد است. 235 پرسشنامه بهوسیلۀ ورزشکاران ِ30-18 سالهای (7/62 درصد مرد و 3/37 درصد زن) که در رشتههای مختلف ورزشیِ فعالیت داشتند، تکمیل گردید. نتایج تحلیل عاملی تأییدی حاکی از آن است که میزان شاخص نیکویی برازش90/0 و میزان شاخص نیکویی برازش تطبیقی 94/0 میباشد. همچنین، برای برآورد پایایی این سیاهه از روش همسانی درونی استفاده گردید. ضریبِ آلفای کرونباخِ آگاهی 79/0، عدم قضاوت 86/0 و تمرکز مجدد 83/0 بود. یافتههایِ پژوهش روایی و پایایی سیاهه را مورد تأیید قراردادند. درنتیجه، به نظر میرسد نسخۀ فارسی سیاهة ذهن آگاهی ورزشی، ابزار مناسبی برای سنجش ذهن آگاهی ورزشی ورزشکاران در جامعة ایرانی است.https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_828_78a79b746ca1750a38fa4e510bf7caba.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297851820161221The Structural Relationships of Coaching Efficacy, Players' Self-Efficacy, and Collective Efficacy in Female Professional Basketball Teamsروابط ساختاری کارآمدی مربیگری، خودکارآمدی بازیکنان و کارآمدی جمعی در تیمهای حرفهای بسکتبال بانوان819883010.22089/spsyj.2016.830FAامیردانااستادیار گروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، ایران0000-0003-0191-7868امیر حمزهسبزیاستادیار، گروه تربیت بدنی، دانشگاه پیام نورالمیراگوزل زادهکارشناس ارشد مدیریت ورزشی، ارومیه، آذربایجان غربی، ایرانJournal Article20160515The purpose of this study was to determine the structural relationships of coaching efficacy, players' self-efficacy, and collective efficacy in female professional basketball teams. To this aim, 128 individuals (12 head coaches and 116 players) from members of female basketball professional teams were completed coaching efficacy scale, self-efficacy scale, and collective efficacy questionnaire for sport. Results shaowed that the direct effects of coaching efficacy on players’ self-efficacy and collective efficacy were not significant, and players’ self-efficacy have a direct and negative effect on collective efficacy. Based on the results, the conceptual model of coaching efficacy is not supported by collected data from female professional basketball teams. To revise and extend this conceptual model, the possibility of existence of mediating variables in relationship of coaching efficacy with team variables is discussed.هدف این پژوهش تعیین روابط ساختاری کارآمدی مربیگری، خودکارآمدی بازیکنان و کارآمدی جمعی در تیمهای حرفهای بسکتبال بانوان بود. به این منظور، 128 نفر (12 سرمربی و 116 بازیکن) از اعضای تیمهای حرفهای بسکتبال بانوان، مقیاس کارآمدی مربیگری، مقیاس خودکارآمدی و پرسشنامة کارآمدی جمعی برای ورزش را تکمیل نمودند. نتایج نشان داد اثر مستقیم کارآمدی مربیگری بر خودکارآمدی بازیکنان و کارآمدی جمعی معنادار نیست و خودکارآمدی بازیکنان اثر مستقیم و منفی بر کارآمدی جمعی دارد. براساس این نتایج، مدل مفهومی کارآمدی مربیگری با دادههای گردآوری شده از تیمهای حرفهای بسکتبال بانوان حمایت نمیشود. در راستای بازنگری و توسعة این مدل مفهومی، احتمال وجود متغیرهای میانجی در ارتباط کارامدی مربیگری با متغیرهای تیمی مورد بحث میباشد. https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_830_4fa7f2411bc3ad48497b955c56560a36.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297851820161221Comparison of Schema Therapy, Applied Relaxation and Mental Imagery Effectiveness to Reduce Cognitive State Anxiety of Elite Athletesمقایسة اثربخشی طرحوارهدرمانی، آموزش آرامسازی کاربردی و تصویرسازی ذهنی بر کاهش اضطراب حالتی شناختی ورزشکاران نخبه9911491210.22089/spsyj.2016.912FAخسروحمزهدکترای تخصصی مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهرانشکوهنوابی نژاداستاد دانشگاه خوارزمی، تهرانعبداللهشفیع آبادیاستاد دانشگاه علامه طباطبایی0000-0002-1168-9582Journal Article20160606The purpose of this study was to compare the effectiveness of schema therapy, applied relaxation and imagery in order to reduce the competitive state anxiety of elite athletes. The sample consisted of 72 men and women national athletes of team and individual sports which were selected by convenience sampling and divided in four groups randomly. Interventions were held for 9 weeks. Participants completed the CSA-2 scale in pre-test and post-test. The results of MANCOVA showed that all three methods (Schema therapy, applied relaxation and imagery) were effective in order to reduce the competitive state anxiety of athletes. Also, schema therapy was the most effective method to reduce cognitive anxiety compared to the other methods.هدف پژوهش حاضر مقایسة اثربخشی طرحوارهدرمانی، آرامسازی کاربردی و تصویرسازی در کاهش اضطراب حالتی شناختی ورزشکاران نخبه میباشد. شرکتکنندگان پژوهش شامل 72 نفر از ورزشکاران ملیپوش مرد و زن بودند که از رشتههای مختلف تیمی و انفرادی به صورت در دسترس انتخاب و در چهار گروه 18 نفری به شکل تصادفی قرار داده شدند. شرکتکنندگان از طریق پرسشنامة خودسنجی ایلی نویز، در دو مرحلة پیش و پسآزمون موردبررسی قرارگرفتند. هرکدام از روشها روی یک گروه به مدت 9 هفته اعمال گردید و گروه چهارم بهعنوان گروه کنترل درنظر گرفته شد. نتایج از طریق تحلیل کوواریانس چندمتغیره بیانگر این بود که اجرای هر سه روش طرحوارهدرمانی، آرامسازی کاربردی و تصویرسازی ذهنی در کاهش اضطراب حالتیشناختی مؤثر بوده است (0.05P<). طرحوارهدرمانی مؤثرترین روش در کاهش اضطراب حالتیرقابتی بود و باعث بیشترین کاهش میزان اضطرابشناختی در مقایسه با دو روش دیگر گردید.https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_912_66f8299c1aeefd1a7813ee4532e237ff.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297851820161221The Role of Trait Anxiety on the Effectiveness of Feedback to Successful and Unsuccessful Trial on Learning of Force Control Taskنقش اضطراب صفتی در اثربخشی بازخورد به کوششهای موفق و ناموفق بر یادگیری تکلیف کنترل نیرو11513083210.22089/spsyj.2016.832FAمریمفاضلیشعاردانشجوی کارشناسی ارشد رفتار حرکتی دانشگاه حکیم سبزواریرسولزیدآبادیدانشکده تربیت بدنی دانشگاه حکیم سبزواری0000-0001-9132-2475زهرااستیریعضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواریJournal Article20160703The aim of this study was to investigate the effect of trait anxiety and feedback on the learning of force control task. Forty eight participants were divided into four groups based on their scores in trait anxiety and the type of feedback given to them. They produced the criteria force during the acquisition phase. After 24 hours, the retention and transfer tests were performed. The results of acquisition phase showed that the effect of blocks was significant, but no significant difference was observed between the groups. The results of the retention and transfer tests indicated that giving feedback to successful trials in subjects with high anxiety and giving feedback to unsuccessful trials in subjects with low anxiety resulted in more learning. The findings of the present study showed that considering the learners' trait anxiety level at the time of providing feedback is necessary in order to gain more learning.هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر اضطراب صفتی و بازخورد بر یادگیری تکلیف کنترل نیرو بود. 48 شرکتکننده بر اساس نمرۀ اضطراب صفتی و بازخورد ارائه شده به چهار گروه تقسیم و در مرحلة اکتساب به تولید نیروی ملاک پرداختند. 24ساعت بعد آزمونهای یادداری و انتقال گرفته شد. یافتههای مرحله اکتساب نشان داد، اثر بلوکهای تمرینی معنادار بود اما بین گروهها در این مرحله تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتایج آزمونهای یادداری و انتقال نیز نشان داد، برای افراد با اضطراب صفتی بالا، ارائۀ بازخورد به کوششهای موفق و برای افراد با اضطراب صفتی پایین، ارائۀ بازخورد به کوششهای ناموفق منجر به یادگیری بیشتری شد. یافتههای پژوهش حاضر روشن ساخت هنگام ارائة بازخورد، توجه به سطح اضطراب فراگیران به منظور دستیابی به یادگیری بیشتر ضروری میباشد.https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_832_8c738c28fb042231c1dd816e968dbf55.pdf