پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297862120171023The Effect of Mindfulness and Working Memory Training on Quality of Life in Active Elderlyتأثیر تمرینات ذهنآگاهی و حافظۀ کاری حرکتی بر کیفیت زندگی سالمندان فعال116106910.22089/spsyj.2017.4549.1477FAلیلابهرامیدانشجوی کارشناسیارشد رفتار حرکتی، دانشگاه سمنانمحمد علیسالیانهاستادیار رفتار حرکتی، دانشگاه سمنانعلیرضافارسیدانشیار علوم رفتاری و شناختی، دانشگاه شهید بهشتی0000000220866632احمدنیکرواناستادیار رفتار حرکتی، دانشگاه سمنانJournal Article20170725The purpose of this study was to investigate the effects of Mindfulness and Motor-Working Memory training on quality of life in active elderly. Participants were 32 athlete's elderly male from Tehran. Research method was semi-experimental and the sample were selected conveniently and then participants were randomly assigned into 4 experimental groups (Mindfulness, Motor-Working memory, combined and control). Participants completed the quality of life questionnaire in pre-test and post-test. Interventions were performed during 12 sessions. The results of showed that, there is a significant effect of three methods on improving the quality of life of the active elderly. Also, there was a significant effect of mindfulness on Autonomy and Self-realization subscales and there was a significant effect of Motor-Working memory on Autonomy. Generally, the sport coaches and psychologists can to apply Mindfulness and Motor-Working Memory training as a simple and inexpensive way to improve the quality of life in active elderly.هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر تمرینات ذهنآگاهی و حافظۀ کاری حرکتی بر کیفیت زندگی سالمندان فعال بود. شرکتکنندگان پژوهش شامل 32 مرد سالمند ورزشکار از شهر تهران بودند. روش پژوهش نیمهتجربی و نمونهگیری بهصورت دردسترس انجام شد. شرکتکنندگان بهشکل تصادفی در چهار گروه ذهنآگاهی، حافظۀ کاری حرکتی، ترکیب تمرینات ذهنآگاهی همراه با حافظۀ کاری حرکتی و کنترل قرار گرفتند و از طریق پرسشنامۀ اختصاصی سنجش کیفیت زندگی سالمندان در دو مرحلۀ پیشآزمون و پسآزمون بررسی شدند. مداخلات بهمدت 12 جلسه اعمال گردید. نتایج نشان داد اجرای هر سه روش بر بهبود کیفیت زندگی سالمندان مؤثر بوده است. همچنین، نتایج حاکی از آن هستند که مداخلۀ ذهنآگاهی بر خردهمقیاس استقلال و خودشکوفایی و نیز حافظۀ کاری حرکتی بر خردهمقیاس استقلال تأثیر معناداری داشته است؛ درنتیجه، مربیان و روانشناسان ورزشی میتوانند تمرینات ذهنآگاهی و حافظۀ کاری حرکتی را بهعنوان روشی ساده و کمهزینه بر بهبود کیفیت زندگی سالمندان فعال اعمال نمایند.https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1069_2411592c8cd7af69b62d9dc559e22af6.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297862120171023The Comparison of the Anticipation Performance of Elite and Non-Elite Taekwondo Players through Temporal Occlusion Procedureمقایسۀ عملکرد پیشبینی با شرایط انسداد زمانی در تکواندوکاران نخبه و غیرنخبه1728105710.22089/spsyj.2017.2611.1271FAیوسفکرمیکارشناسارشد روانشناسی ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرجبیوکتاجریاستادیار روان شناسی سلامت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج0000-0001-9575-9236بیتادیوسارنازاستادیار رفتارحرکتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرجJournal Article20160630The purpose of this study was to compare the performance of prediction with conditions of time occlusion in elite and non-elite taekwondo players. The population of this study were all adult male taekwondo players in 2015 that 20 taekwondo players were selected. The errors and data record form, Adobe Premiere audio-visual software, and the repository software for images were used as the instrument. The images with specified time occlusion (0.050, 0.100, and 0.150 seconds) were presented to subjects to detect and to respond. The results showed a significant difference between elite and non-elite taekwondo players’ prediction mean in time occlusion. The prediction in 0.050 seconds before the hit was the best time to identify the type of hit. Non-elite taekwondo players’ error of prediction was significantly more than elite taekwondo players with the increasing of time of before the hit from 0.050 seconds to 0.150 thousandth of a second.هدف از پژوهش حاضر، مقایسۀ عملکرد پیشبینی با شرایط انسداد زمانی تکواندوکاران نخبه و غیرنخبه بود. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ تکواندوکاران مرد بزرگسال در سال (1394) تشکیل دادند که از میان آنها 20 نفر انتخاب شدند. از فرم ثبت دادهها و خطاها، نرمافزار شنیداری ـ دیداری ادوب پریمیر و نرمافزار مخزن تصاویر بهعنوان ابزار استفاده گردید. تصاویر با انسداد زمانی مشخص (050/0، 100/0 و 150/0 ثانیه) جهت تشخیص و پاسخ به آزمودنیها ارائه شد. یافتهها نشاندهندۀ تفاوت معنادار در میانگین پیشبینی تکواندوکاران نخبه و غیرنخبه در شرایط انسداد میباشد. همچنین، پیشبینی در (050/0) ثانیه قبل از ضربه، بهترین زمان جهت تشخیص نوع ضربه است. میتوان گفت که با افزایش زمان پیش از ضربه از (050/0) ثانیه به (150/0) هزارم ثانیه، خطای پیشبینی تکواندوکاران غیرنخبه بهطور معناداری بیشتر از تکواندوکاران نخبه میشود. https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1057_dbe40c70beb6ec75e0e157025cd5972d.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297862120171023The Relationship between Emotion Regulation Strategies and Mental Toughness in Elite Taekwondo Athletesرابطۀ بین راهبردهای تنظیم هیجان و سرسختی ذهنی در تکواندوکاران لیگ برتر2942106110.22089/spsyj.2017.2830.1294FAمحمودمحبیدانشجوی دکترای روانشناسی ورزشی، دانشگاه تهران0000-0003-3094-147Xسحرزارعیدانشجوی دکترای روانشناسی ورزشی، دانشگاه تهرانمحمدصحبتی هادکترای رفتار حرکتی دانشگاه تهرانJournal Article20160715The propose of this study was to investigate the relationship between emotion regulation strategies and mental toughness in super League Taekwondo athletes. For this purpose, 110 taekwondo athletes were selected through random sampling from among Iranian Taekwondo participants in super League competition. Participants were asked to complete the questionnaire of emotion regulation and mental toughness. The data were analyzed by Pearson correlation, multiple regression (inward method) and Anova tests. The results showed a significant relationship between emotion regulation strategies and mental toughness. Regression analysis showed that reappraisal strategy positively and suppression strategy negatively predicts 48 percent of mental toughness variance. Finally, the results of ANOVA showed that there was a significant difference between male and female of taekwondo athletes in both emotion regulation strategies and mental toughness. According to the results of this study, emotion regulation strategies can be useful to conducting educational interventions and programs for Taekwondo mental toughness.هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ بین راهبردهای تنظیم هیجان و سرسختی ذهنی در تکواندوکاران لیگ برتر بود. بدینمنظور، 110 تکواندوکار بهصورت نمونهگیری تصادفی از جامعۀ تکواندوکاران ایرانی شرکتکننده در مسابقات لیگ برتر انتخاب شدند و پرسشنامههای تنظیم هیجان و سرسختی ذهنی را تکمیل نمودند. دادهها از طریق آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره به روش همزمان و آنوا تحلیل شد. نتایج نشان میدهد که راهبردهای تنظیم هیجان با سرسختی ذهنی رابطۀ معناداری دارند. نتایج تحلیل رگرسیون نیز حاکی از آن است که راهبرد بازارزیابی بهصورت مثبت و راهبرد بازداری بهصورت منفی، درمجموع 48/0 درصد از تغییرات سرسختی ذهنی را تبیین میکنند. علاوهبراین، نتایج آنوا نشان میدهد که مردان نسبت به زنان بهشکل معناداری از راهبردهای بازارزیابی بیشتر و بازداری کمتری استفاده میکنند. براساس نتایج پژوهش حاضر، راهبردهای تنظیم هیجان میتواند برای پیریزی مداخلات و برنامههای آموزشی سرسختی ذهنی آنها موردتوجه قرار گیرد.https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1061_a597ba340c89af34adf41174c4ad7734.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297862120171023The Effect of Physical Exercise on Self-Control Skills and Aggression among Addicted Womenتأثیر فعالیت بدنی بر مهارتهای خودکنترلی و پرخاشگری زنان معتاد4360106210.22089/spsyj.2017.3830.1388FAبهروزقربان زادهاستادیار رفتار حرکتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان0000-0002-9524-0140مریملطفیدکترای رفتار حرکتی، دانشگاه ارومیهJournal Article20170322Addiction is captivity like abuse of substance or drugs that makes a person be physically and psychologically dependent to it and influences all his personal and social behaviors and as the most important social harm it attacks human societies. The aim of this study was to investigate the effect of physical exercise on self-control skills and also aggression among addicted women. 30 addicted women were purposively selected and divided into two groups of physical exercise and control based on age. Aerobic exercise program was included on 24 sessions, three sessions per week (60 minutes for each session). Self-control and aggression questionnaires were filled at both occasions including baseline and at the end of the last training session. The results of MANOVA showed significant improvements in both self-control and aggression variables. According to the results, physical activity can improve mental and psychological skills in addicted women and can be used as an alternative for non-drug treatments during withdrawal period.اعتیاد، ابتلای اسارتآمیز فرد به ماده یا دارویی مخدر است که او را از نظر جسمی و روانی بهخود وابسته ساخته، کلیۀ رفتارهای فردی و اجتماعی وی را تحتتأثیر قرار میدهد و بهعنوان مهمترین آسیب اجتماعی، جامعۀ انسانی را مورد هجوم خود قرار میدهد؛ لذا، هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر فعالیت بدنی بر خودکنترلی و پرخاشگری زنان معتاد بود. بدینمنظور، 30 زن معتاد بهصورت هدفمند انتخاب شدند و براساس سن در دو گروه فعالیت بدنی و کنترل قرار گرفتند. برنامۀ ورزش هوازی بهمدت 24 جلسه و هر هفته سۀ جلسۀ 60 دقیقهای انجام شد. پیش از شروع جلسات و در پایان آخرین جلسه، پرسشنامۀ پرخاشگری و خودکنترلی تکمیل گردید. نتایج تحلیل واریانس تکمتغیره و چندمتغیره و نیز تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان میدهد که در گروه فعالیت بدنی، خودکنترلی و پرخاشگری بهبود یافته است. با توجه به نتایج بهدستآمده، فعالیت بدنی میتواند مهارتهای روانی زنان معتاد را بهبود بخشد و بهعنوان یک درمان غیردارویی در دورۀ ترک یاریرسان باشد.https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1062_d3329ed8525241ddb0911d901a4a7979.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297862120171023The effect of Self-Controlled Practice on Basketball Free Throw Performance and Self-Efficacy of Female Studentsتأثیر تمرین خودکنترلی بر عملکرد پرتاب آزاد بسکتبال و خودکارآمدی دانشآموزان دختر6176106410.22089/spsyj.2017.3200.1330FAآزادهلسانیکارشناسارشد یادگیری و کنترل حرکتی، دانشگاه تهرانمهدیشهبازیدانشیار رفتار حرکتی بخش یادگیری و کنترل حرکتی، دانشگاه تهران0000-0002-2148-4150Journal Article20170127In Self-controlled practice, feedback is provided by the learner himself. The purpose of this study was to determine the effect of self-controlled practice of basketball shots performance on self-efficacy of female students. The statistical sample of this study included 20 female students who were randomly selected and divided into two self-controlled and yoked groups. The research was conducted in five sessions including a pre-test session, three sessions of practice, and a post-test session. Free Throw in basketball was chosen as the criterion task. The Sherer's self-efficacy questionnaire was completed and collected at the same time with pre-test and post-test. The results showed that self-controlled practice significantly contributed to the student's self-efficacy. As a result, due to the further improvement in the self-controlled group's retention and also the better self-efficacy, self-controlled practice has a positive effect on retention and self-efficacy of the individual.در تمرین خودکنترلی، بازخورد توسط خود یادگیرنده فراهم میشود. هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر تمرین خودکنترلی اجرای شوت بسکتبال بر خودکارآمدی دانشآموزان دختر بود. نمونة آماری این پژوهش را 20 دانشآموز دختر تشکیل دادند که بهطور تصادفی انتخاب گشته و به دو گروه خودکنترلی و جفتشده تقسیم شدند. پژوهش در پنج جلسه شامل: یک جلسه پیشآزمون، سه جلسه تمرین و یک جلسه پسآزمون انجام گرفت. شایانذکر است که پرتاب آزاد بسکتبال بهعنوان تکلیف ملاک انتخاب شده بود. همزمان با پیشآزمون و پسآزمون، "پرسشنامة خودکارآمدی شرر" توسط دانشآموزان تکمیل شده و جمعآوری گردید. نتایج نشان میدهد که تمرین خودکنترلی باعث پیشرفت معنادار خودکارآمدی دانشآموزان شده است؛ درنتیجه، با توجه به پیشرفت بیشتر در امر یادداری گروه خودکنترل و همچنین معناداری بهتر در خودکارآمدی دانشآموزان میتوان گفت که تمرین خودکنترلی تأثیر مثبتی بر یادداری و خودکارآمدی فرد میگذارد.https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1064_1cf56ebde4dfd190c3e7187e0333b296.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297862120171023The Relationship between Motor Proficiency and Intelligence Quotient at Different Age Categoriesارتباط تبحر حرکتی با بهرۀ هوشی در ردههای سنی مختلف7788106510.22089/spsyj.2017.3476.1360FAبهزادمحمدی اورنگیدانشجوی دکترای یادگیری حرکتی، دانشگاه خوارزمی تهرانمحمد تقیاقدسیاستاد رفتارحرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشگاه تبریزرسولیاعلیاستادیار رفتار حرکتی، دانشگاه خوارزمی تهرانJournal Article20170102The purpose of this study was to determine a relationship between intelligent quotient and motor proficiency and comparing motor proficiency in different age categories. Population was seven to 10 years old boys and 12-15 male students and also 18-21 male students from Tehran University. Sample was 120 people in each age group that were chosen by cluster sampling. Results showed that relationship between motor proficiency and intelligence quotients in children and adolescence is high but in youth is very low and youth motor proficiency average is lower than children adolescence. Therefore, it could be argued that IQ is associated with motor proficiency but this relationship is varied at different ages of course more researches are needed in this field. هدف از پژوهش حاضر، تعیین ارتباط بین تبحر حرکتی با بهرة هوشی و مقایسة تبحر حرکتی در ردههای سنی مختلف بود. جامعة آماری پژوهش را کلیة پسران 10ـ7 سال و 15ـ12 سال و نیز تمامی دانشجویان پسر 21ـ18 سال دانشگاه تهران تشکیل دادند. نمونة پژوهش در هریک از گروههای سنی برابر با 120 نفر بود که به روش خوشهای هدفمند انتخاب شدند. یافتهها نشان میدهد که ارتباط تبحر حرکتی با بهرة هوشی در سنین کودکی و جوانی بالا است؛ اما در سنین نوجوانی بسیار پایین میباشد. میانگین تبحر حرکتی نوجوانان نیز پایینتر از کودکان و جوانان است؛ بنابراین، میتوان ادعا نمود که بهرة هوشی با تبحر حرکتی ارتباط دارد؛ اما این ارتباط در سنین مختلف با یکدیگر متفاوت میباشد (دراینزمینه نیاز به پژوهشهای بیشتر است).https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1065_3aac1210c687d484f9ac6c1d66837540.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297862120171023The Relationship between Cardiorespiratory Fitness with Cognitive Flexibilityارتباط بین آمادگی قلبی ـ تنفسی با انعطافپذیری شناختی89102105510.22089/spsyj.2017.3345.1347FAمرتضیبگلریکارشناسارشد تربیتبدنی عمومی، دانشگاه کردستانمحمدملکیدکتری رفتار حرکتی، دانشگاه کردستانسعیدقائینیدکتری حرکات اصلاحی و تربیتبدنی معلولین، دانشگاه کردستانJournal Article20161124The aim of this study was to investigate the association between cardiorespiratory fitness with cognitive flexibility in students. 38 students were randomly selected from physical education students of kurdistan university and those who had qualified on the basis of the relevant questionnaire (age: 22/23±1/60-year, weight: 70/82±6/88 kg). To estimate cardiorespiratory fitness, by using Bruce test, maximal oxygen uptake of subjects was measured and to assess the cognitive flexibility, the computerized Wisconsin card sorting test was used. By using descriptive statistics and pearson correlation coefficient, statistical analysis of the data showed that, there is no significant correlation between maximal oxygen uptakes with variables of Wisconsin card sorting test. These finding suggest that, there is no significant relationship between cardiorespiratory fitness and cognitive flexibility in students.هدف از پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین آمادگی قلبی ـ تنفسی با انعطافپذیری شناختی در دانشجویان بود. بدینمنظور، از بین دانشجویان تربیتبدنی دانشگاه کردستان و افرادی که براساس پرسشنامۀ مربوطه صلاحیت لازم را داشتند، 38 نفر (با میانگین سنی 60/1±23/22 سال؛ وزن 88/6±82/70 کیلوگرم) بهصورت تصادفی انتخاب شدند. برای برآورد آمادگی قلبی ـ تنفسی، حداکثر اکسیژن مصرفی شرکتکنندگان با استفاده از "تست بروس" اندازهگیری گردید و برای ارزیابی انعطافپذیری شناختی از "آزمون رایانهای مرتبکردن کارتهای ویسکانسین" بهره گرفته شد. تجزیهوتحلیل آماری دادهها توسط روشهای آماری توصیفی و آزمون ضریب همبستگی پیرسون بیانگر آن است که همبستگی معناداری بین حداکثر اکسیژن مصرفی با متغیرهای آزمون مرتبکردن کارتهای ویسکانسین مشاهده نمیشود. این یافتهها نشان میدهد که بین آمادگی قلبی ـ تنفسی و انعطافپذیری شناختی در دانشجویان ارتباط معناداری وجود ندارد.https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1055_7162b4c1bb5b39dec55cf324ebf23f4e.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297862120171023A Study on the Effect of Self-Control Feedback and Trait Anxiety on Learning the Motor Skill of Throwing Dartبررسی اثر بازخورد خودکنترلی و اضطراب صفتی بر یادگیری مهارت حرکتی پرتاب دارت103116106610.22089/spsyj.2017.2942.1306FAعلینعمتیکارشناسارشد رفتار حرکتی، واحد بینالملل دانشگاه شیرازربابهرستمیدانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه شیرازمجیدجهارده چریکاستادیار رفتار حرکتی، دانشگاه شیرازJournal Article20160926The present paper aims to examine the effect of self-control feedback and trait anxiety on learning the motor skill of throwing dart in high school boy students. Accordingly, 80 subjects were selected by convenience sampling method. Spielberger state-trait Anxiety Inventory (1983) was used to collect data. The subjects were divided into two anxiety groups (low-high) based on the questionnaire results and two groups (self-control; paired) based on type of feedback. Data were analyzed using covariance analysis test. The findings of learning stage were different in terms of anxiety and feedback. The subjects of self-control feedback group with low trait anxiety exhibited better performance than other groups. It seems that consideration of trait anxiety level bears special importance at the time of providing self-control feedback. Therefore, it is recommended to conduct further studies in this area. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر بازخورد خودکنترلی و اضطراب صفتی بر یادگیری مهارت حرکتی پرتاب دارت در دانشآموزان پسر دبیرستانی بود. بدینمنظور، 80 آزمودنی به روش دردسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از "پرسشنامۀ اضطراب صفتی ـ حالتی اشپیل برگر" (1983) استفاده شد. آزمودنیها براساس نتایج پرسشنامه به دو گروه اضطراب (کم یا زیاد) و براساس نوع بازخورد به دو گروه (خودکنترل یا جفتشده) تقسیم شدند. اطلاعات با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس موردبررسی قرار گرفت. یافتههای مرحلۀ یادگیری در عامل اضطراب و بازخورد متفاوت میباشد و آزمودنیهای گروه بازخورد خودکنترلی با اضطراب صفتی کم نسبت به سایر گروهها اجرای بهتری را از خود نشان دادهاند. بهنظر میرسد که هنگام ارائۀ بازخورد خودکنترلی، توجه به سطح اضطراب صفتی از اهمیت خاصی برخوردار است؛ بنابراین، اجرای پژوهشهای بیشتر دراینزمینه توصیه میشود. https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1066_9e758b387080205ad5089edb4219aa9c.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297862120171023The Effect of Internal and External Imagery on Warm-Up Decrement in Open and Closed Skillsاثر تصویرسازی درونی و بیرونی بر افت گرمکردن مهارتهای باز و بسته117132106710.22089/spsyj.2017.3946.1404FAحسامرمضان زادهاستادیار رفتار حرکتی، دانشکده علوم انسانی، گروه علوم ورزشی، دانشگاه دامغان0000-0002-7643-8899میتراغفوریکارشناسیارشد رفتار حرکتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشترJournal Article20170415The warm-up decrement is a temporary drop in performance that is followed by a short period of rest. 60 subjects were randomly divided into six groups of imagery and skill types including: internal-closed, external-closed, control-closed, internal-open, external-open and control-open. Each group performed their tasks for 15 minutes and their points for ten final trials were recorded. During the rest period, the subjects performed internal and external imagery followed by five other trials. The results showed that there was a significant difference between the imagery and control groups in both open and closed skills. In the external imagery between open and closed groups (at a five-minute rest), there was a significant difference in favor of the open skill group. Based on the results, the imagery is an appropriate method for the improvement in warm-up decrement and it is recommended to use external imagery especially for open motor skills.افت گرمکردن، کاهشی زودگذر در اجرا است که بهدنبال یک دوره استراحت کوتاه بهوجود میآید. جهت انجام پژوهش حاضر، 60 آزمودنی بهصورت تصادفی در شش گروه تصویرسازی و نوع مهارت (شامل درونی ـ بسته، بیرونی ـ بسته، کنترل ـ بسته، درونی ـ باز، بیرونی ـ باز و کنترل ـ باز) قرار گرفتند و بهمدت 15 دقیقه به اجرای تکلیف پرداختند و امتیاز10 اجرای پایانی آنها ثبت شد. در زمان استراحت، گروهها به تصویرسازی درونی یا بیرونی پرداختند و درادامه، پنج کوشش دیگر را انجام دادند. نتایج نشان میدهد که در هر دو مهارت باز و بسته، بین گروههای تصویرسازی و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین، در تصویرسازی بیرونی بین گروههای باز و بسته (در استراحت پنج دقیقهای) تفاوت معناداری به نفع گروه مهارت باز مشاهده میشود. براساس نتایج میتوان گفت که تصویرسازی، روش مناسبی برای کاهش افت گرمکردن بوده و پیشنهاد میشود که بهویژه برای مهارتهای حرکتی باز از تصویرسازی بیرونی استفاده گردد.https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1067_210e5f237362d1f353a117eeb73a018a.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297862120171023Prediction of Drive for Muscularity from Attitude Muscularity, Exercise Dependence and Attitude toward Performance-Enhancing Drug Use among Males Athleteپیشبینی گرایش به عضلانیشدن برحسب نگرش عضلانی، وابستگی به تمرین و نگرش به مصرف مواد نیروزا در میان مردان ورزشکار133148106810.22089/spsyj.2017.4199.1436FAمحمدعلیبشارتاستاد روانشناسی بالینی، دانشگاه تهرانمیثمشاه حسینیدانشجوی کارشناسیارشد روانشناسی، دانشگاه سمنان0000-0003-0615-6316امیر حسینافشاریدانشجوی کارشناسیارشد روانشناسی، دانشگاه سمنانJournal Article20170524The purpose of this study was to predict drive for muscularity from attitude for muscularity, exercise dependence, and attitude toward performance-enhancing drug use among males athlete. In this research, the statistical population consisted of all Tehran athletes in the year 2016, which were selected 240 athletes as samples by access sampling method. The data were collected through questionnaires of drive for muscularity (DFM), drive for muscularity attitudes questionnaire (DMAQ), exercise dependence scale (EDS) and performance enhancement attitude scale (PEAS). Data analysis showed that the three variables of attitude for muscularity, exercise dependence and attitude toward performance-enhancing druguse, could predict the drive for muscularity among athletes. The results of this study suggest that in order to prevent and reduce the negative effects of drive for muscularity among athletes and also increase the awareness of sports caretakers, identifying the three predictive factors of it, namely, attitude muscularity, exercise dependence and attitude toward performance-enhancing druguse are recommended.هدف از پژوهش حاضر، پیشبینی گرایش به عضلانیشدن برحسب نگرش عضلانی، وابستگی به تمرین و نگرش به مصرف مواد نیروزا در میان مردان ورزشکار بود. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ ورزشکاران شهر تهران در سال (1395) تشکیل دادند که از میان آنها برمبنای نمونهگیری دردسترس، 240 ورزشکار بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامههای گرایش به عضلانیشدن، وابستگی به تمرین، نگرش به عضلانیبودن و نگرش به ارتقای عملکرد مبتنیبر مصرف مواد نیروزا جمعآوری شد. تحلیل دادهها نشان میدهد که سه متغیر نگرش عضلانی، وابستگی به تمرین و نگرش به مصرف مواد نیروزا میتواند گرایش به عضلانیشدن را در ورزشکاران پیشبینی نماید<strong>.</strong> بهطورکلی، بهمنظور کاهش تأثیرات منفیگرایش به عضلانیشدن در ورزشکاران و نیز افزایش آگاهی متصدیان ورزشی،شناساییسه عامل پیشبینیکنندۀ آن؛ یعنی نگرش عضلانی، وابستگی به تمرین و نگرش به مصرف مواد نیروزا توصیه میگردد.https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1068_84af1029675fb9893586495a370d5d69.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297862120171023Determination of Factorial Validity and Reliability of the Persian Version of the Long Flow Scale in Athletesتعیین روایی عاملی و پایایی نسخۀ فارسی مقیاس بلند اجرای روان در ورزشکاران149174107310.22089/spsyj.2017.3048.1314FAمهشیدبابایی نیکارشناسیارشد رفتار حرکتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانبهروزگل محمدیاستادیار روانشناسی ورزشی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران0000-0001-8274-7703ولیالهکاشانیاستادیار رفتار حرکتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران0009-0002-4798-8776Journal Article20160928The purpose of this study was to determine the factorial validity and reliability of the Persian version of the Long Flow Scale for athletes. For this purpose, 545 athletes were chosen and completed the Persian version of the Long Flow Scale. At first the face validity and translation accuracy were confirmed using back translation technique. To determine the questionnaire´s construct validity based on structural equations model was used; to determine internal consistency, Cronbach alpha coefficient was used, and to determine temporal reliability of the items, intra-class correlation coefficient under test-retest method was used. The results showed that the Long Flow Scale enjoyed favorable fit indexes. Confirmatory factor analysis showed that fit indexes (CFI=0.96, TLI=0.96, RMSEA=0.047), internal consistency (0.75), and temporal reliability (0.85) were suitable. So, the Long version of the Flow Scale can be characterized as a valid and reliable tool to study and evaluate the Long Flow Scale of Iranian athletes.هدف از پژوهش حاضر، تعیین روایی عاملی و پایایی نسخۀ فارسی مقیاس بلند اجرای روان در ورزشکاران بود. بدینمنظور، 545 ورزشکار انتخاب شدند و نسخۀ فارسی مقیاس بلند اجرای روان را تکمیل نمودند. ابتدا با استفاده از روش بازترجمه، روایی صوری و صحت ترجمۀ نسخۀ فارسی پرسشنامه تأیید شد. درادامه، برای تعیین روایی سازۀ عاملی پرسشنامه از تحلیل عاملی تأییدی مبتنیبر مدلیابی معادلات ساختاری استفاده گشت، جهت تعیین همسانی درونی از ضریب آلفای کرونباخ بهره گرفته شد و برای بررسی پایایی زمانی سؤالات، ضریب همبستگی درونطبقهای به روش آزمون مجدد مورداستفاده قرار گرفت. نتایج نشاندهندۀ برازش مطلوب مقیاس بلند اجرای روان میباشد. همچنین، یافتهها بیانگر آن است که شاخص برازندگی (047/0=رمزی، 96/0=سی.اف.آی، 96/0=تی.ال.آی)، همسانی درونی (75/0) و پایایی زمانی (86/0) از مقادیر قابلقبولی برخوردار هستند؛ لذا، نسخۀ فارسی مقیاس بلند اجرای روان از روایی و پایایی قابلقبولی در بین ورزشکاران برخوردار است و میتوان از آن بهعنوان ابزاری روا و پایا جهت ارزیابی اجرای روان استفاده نمود.https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1073_64e8218acd386959c4794de600a0d7e9.pdf