پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297862220171222The Effect of Different Levels of Mental Fatigue on the Emergence of Especial Skill in Basketball Free Throw in Male Studentsتأثیر سطوح مختلف خستگی ذهنی بر ظهور مهارت برجسته پرتاب آزاد بسکتبال دانشجویان پسر114125010.22089/spsyj.2017.3831.1389FAمعصومهرحیمی زادهکارشناس ارشد رفتار حرکتی بخش یادگیری و کنترل حرکتی، دانشگاه تهرانمهدیشهبازیدانشیار رفتار حرکتی بخش یادگیری و کنترل حرکتی، دانشگاه تهران0000-0002-2148-4150شهزادطهماسبی بروجنیدانشیار رفتار حرکتی بخش یادگیری و کنترل حرکتی، دانشگاه تهران0000-0002-0875-3993Journal Article20170304This study aimed to investigate the effect of different levels of mental fatigue on the emergence of especial skill in basketball. The study was a kind of descriptive correlational studies and was an applied research in terms of objective that was performed recruiting university basketball in three levels of mental fatigue (low, medium and high). The subjects (8 person per group) had 210 throws from seven angles (the angles of 45, 60, 75, 90, 105, 120 and 135 degrees) that conducted 30 throws from any angle in three levels of mental fatigue. The regression results showed the existence of especial skill in the performance of all three groups. Low mental fatigue Group also had better performance than the rest of groups. In conclusion, with the emergence of especial skills with mental fatigue, remain in force specialized parameterization, yet the especial skill emerged.هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر سطوح مختلف خستگی ذهنی بر ظهور مهارت برجسته در بسکتبال بود. پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی- همبستگی و به لحاظ هدف، کاربردی است که با استفاده از بازیکنان بسکتبال دانشگاهی در سه سطح خستگی ذهنی ( پایین، متوسط و بالا) انجام شد. آزمودنیها (هر گروه 8 نفر)، 210 پرتاب را از هفت زاویه که از هر زاویه 30 پرتاب در سه سطح خستگی ذهنی اجرا کردند. برای تحلیل دادهها از آزمونهای رگرسیون ساده و چندگانه، تیتک نمونهای و تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج آزمون رگرسیون مهارت برجسته را در اجرای هر سه گروه نشان داد. همچنین گروه خستگی ذهنی پایین عملکرد بهتری نسبت به بقیه گروهها داشت. در نتیجه میتوان گفت که با توجه به ظهور مهارت برجسته با وجود خستگی ذهنی، پارامترهای اختصاصی شده هنوز به قوت خود باقی ماندهاند و موجب ظهور مهارت برجسته شدند.https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1250_9527a5baa2e3db055f26bd731d14ac48.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297862220171222Chronometry of Mental Imagery among Skilled and Unskilled Swimmersزمانسنجی تصویرسازی ذهنی در شناگران ماهر و غیرماهر1530124510.22089/spsyj.2017.4376.1457FAامیرداناگروه تربیت بدنی، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران0000-0003-0191-7868صالحرفیعیاستادیار رفتار حرکتی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیمیر حمیدصالحیانگروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایرانJournal Article20170621The purpose of this study was the chronometry of mental imagery types among skilled and unskilled swimmers. It was a quasi-experimental with a two-group time-series design. The participants included 30 male swimmers who were selected using simple random sampling. The error in time estimation of 100-meter front crawl imagery was measured. Data were analyzed using factorial repeated measure analysis of variance in 95% confidence level. Results showed that skilled swimmers encountered overestimation in the timing of imagery, whereas unskilled swimmers encountered underestimation. The skilled group compared to unskilled counterparts had higher accuracy in their imagery. Both skilled and unskilled groups spent similar time for internal and external visual imagery, but the duration of kinesthetic imagery was higher than visual imagery. According to the results, the need for controlling of timing error in mental imagery interventions for optimizing of swimmers’ performance remains debated.هدف این پژوهش زمانسنجی انواع تصویرسازی ذهنی در شناگران ماهر و غیرماهر بود. این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح دو گروهی سریهای زمانی بود. شرکتکنندهها شامل 30 شناگر مرد بودند که با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و خطای آنها در تخمین زمان تصویرسازی شنای کرال سینه 100 متر اندازهگیری و با استفاده از تحلیل واریانس عاملی با اندازهگیری مکرر در سطح اطمینان 95 درصد تحلیل شد. براساس نتایج، شناگران ماهر در زمانبندی تصویرسازی با بیشتخمینی و شناگران غیرماهر با کمتخمینی روبرو بودند. گروه ماهر در مقایسه با همتایان غیرماهر از دقت تصویرسازی بالاتری برخوردار بودند. هر دو گروه شناگران ماهر و غیرماهر، در استفاده از تصویرسازی بصری درونی و بیرونی زمان مشابهی صرف کردند، اما مدت زمان تصویرسازی حرکتی بالاتر از زمان تصویرسازی بصری بود. براساس یافتهها، نیاز به کنترل خطای زمانبندی در مداخلات تصویرسازی ذهنی برای بهینهسازی اجرای شناگران مورد بحث است.https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1245_907ddcab78b78e7ca33b9c29302c33c5.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297862220171222Psychometric Properties of Persian Version of the Behavioral Regulation in Sport Questionnaire (BRSQ)ویژگیهای روانسنجی نسخۀ فارسی پرسشنامه تنظیم رفتار ورزشی3146125210.22089/spsyj.2018.1236.1126FAنصوراحمدیاستادیار دانشگاه شهید بهشتی0000-0002-5161-8949بهروزعبدلیدانشیار دانشگاه شهید بهشتی0000-0001-6646-9854مرضیهرضوانیکارشناس ارشد دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20150830The aim of the present research was to determine the psychometric properties of the behavioral regulation in sport questionnaire (BRSQ). In total, 522 athletes (223 men and 299 women) with age ranged 16-44 years old completed the questionnaire. It was used Cronbach's Alpha coefficient to estimate the internal consistency of scores from each subscale. The time reliability of this questionnaire was assessed by examining test- retest method. Exploratory and confirmatory factor analysis was used to examine the validity of this scale.The results indicate the lack of goodness of fit for initial model of this scale (24 items). Then, after removing two factors, analyses supported the internal consistency, test-retest reliability, and construct validity of the questionnaire. In conclusion, the Persian version of the behavioral regulation in sport questionnaire (adjusted model of 16 items) can be used as an appropriate tool for athletes in the Iranian society.هدف از پژوهش حاضر، تعیین ویژگیهای روانسنجی نسخۀ فارسی پرسشنامة تنظیم رفتار ورزشی بود. در مجموع، 522 ورزشکار (223 مرد، 299 زن) با دامنۀ سنی 44-16 سال پرسشنامه را تکمیل کردند. برای برآورد همسانی درونی امتیازات هر خردهمقیاس از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. پایایی زمانی سؤالات از روش آزمون- آزمون مجدد مورد ارزیابی قرار گرفت. برای بررسی روایی پرسشنامه از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. نتایج پژوهش، نشاندهندۀ عدم برازش مطلوب مدل اولیۀ این مقیاس (24 سؤالی) بود. در ادامه، پس از حذف دو عامل، پایایی و روایی مقیاس تائید شد. در نتیجه، از نسخة فارسی پرسشنامة تنظیم رفتار ورزشی (مدل تعدیل شدۀ 16 سؤالی) میتوان به عنوان یک ابزار مناسب برای ورزشکاران در جامعۀ ایرانی استفاده کرد.https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1252_5db41a5988cda7dec13d79583c19bfcd.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297862220171222The Effect of Aerobic Skill Training on Orienting Network of Attentionتأثیر آموزش مهارت ایروبیک بر شبکۀ موقعیتیابی توجه4758124410.22089/spsyj.2017.3215.1332FAفهیمهرضائیکارشناس ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه تبریزمهتااسکندرنژاددانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه تبریز0000-0002-2136-0465حسنعشایریاستاد، دانشگاه علوم پزشکی ایرانJournal Article20161024The aim of this study was to investigate the effect of aerobic skill training on performance of orienting network of attention. Therefore, 20 sedentary students from University of Tabriz with an age range of 19 to 25 years old were selected using the convenience sampling and divided into two groups of the experimental and control. Training intervention for 16 sessions was performed on the experimental group, but the control group didn’t receive any intervention. Attention Network Test was used for data collection. For data analysis, the Univariate Analysis of Covariance (ANCOVA) method was used. The results showed no significant difference between two groups in orienting network of attention. Therefore, it can be concluded that effect of exercise on cognition has been selective and depends on the nature of cognitive functions and their related brain substrates.هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش مهارت ایروبیک بر کارایی شبکۀ موقعیتیابی توجه بود. از میان دانشجویان دانشگاه تبریز، 20 دانشجوی کمتحرک با دامنۀ سنی 19 تا 25 سال از طریق نمونهگیری دردسترس انتخاب و در دو گروه آزمایشی و کنترل به تعداد یکسان قرار گرفتند. مداخلۀ تمرینی بهمدت 16 جلسه روی گروه آزمایشی اعمال شد، اما گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. ابزار جمعآوری اطلاعات، آزمون شبکههای توجه بود. برای تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافتهها حاکی از عدم وجود تفاوت معنادار بین گروهها در شبکۀ موقعیتیابی توجه بود. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که احتمالاً اثر ورزش بر شناخت انتخابی بوده و به ماهیت عملکردهای شناختی و بسترهای مغزی مرتبط با آنها بستگی دارد.https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1244_f5faed5591877076a5ad12991bcef7d2.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297862220171222The Effect of Instructional and Motivational overt Self-Talk on Basketball Free Throw Skill Learningتأثیر خودگفتاری آموزشی و انگیزشی آشکار بر یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال5970108110.22089/spsyj.2017.1081FAسید عباسافسانه پورکدانشگاه مازندرانسید محمد کاظمواعظ موسویاستاد دانشگاه جامع امام حسین0000-0002-2606-0816Journal Article20150803The purpose of this study was to evaluate the effect of instructional and motivational overt self-talk on basketball free throw skill learning. A total of 60 volunteers based on pre-test scores were matched into three groups. Participants in motivational and instructional overt self-talk groups conducted basketball throwing skill acquisition in 12 sessions (30 repeat) while overtly saying “I Can” and “Wrest-Center” respectively before of each throw. The retention and transfer test was held 48 and 72 hours after the last session of the acquisition. Repeated measures and one-way ANOVA were carried out to analyze data. Results showed that the effect of training sessions, group and group ×training sessions were significant. Results revealed that motivational overt self-talk in acquisition, retention and transfer tests was better than other groups. The results of this study suggest that in relatively complex tasks like basketball throwing skill, motivational self-talk would be better choice than other types of self-talk. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر خودگفتاری آموزشی و انگیزشی آشکار بر یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال بود. تعداد 60 نفر داوطلب بر اساس نمرات پیش آزمون به سه گروه مساوی همسان سازی شدند و گروه های خودگفتاری آموزشی و انگیزشی آشکار در مرحله اکتساب 12جلسه (30 تکرار پرتاب آزاد بسکتبال) را به ترتیب با گفتن "مچ-مرکز" و "من می توانم" قبل از هر پرتاب انجام دادند. آزمون یادداری و انتقال به ترتیب 48 و 72 ساعت بعد از آخرین جلسه اکتساب صورت گرفت. از تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر و یک سویه جهت تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج نشان داد اثر جلسات تمرین، گروه و اثر متقابل گروه و جلسات تمرینی معنادار است و گروه خودگفتاری انگیزشی آشکار در مرحلة اکتساب، یادداری و انتقال بهتر از دو گروه دیگر بود. جهت یادگیری تکالیف نسبتاً پیچیده مانند پرتاب آزاد بسکتبال خودگفتاری انگیزشی انتخاب مناسب تری نسبت به انواع دیگر خودگفتاری است.https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1081_6b2521fcbc6fe2a2c92768fdd3bb925f.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297862220171222Investigating the Casual Relationships of Motivational Climate with Competitive Anxiety and Perceived Sport Performance among Futsal Player Female Studentsبررسی روابط علی جو انگیزشی با اضطراب رقابتی و عملکرد ورزشی ادراکشدۀ دانشجویان دختر فوتسالیست7186105110.22089/spsyj.2017.3499.1362FAنسرینبیگلریکارشناسیارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرودمرضیهپارسا اصلکارشناسیارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرودسیدرضاحسینی نیااستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرودJournal Article20161225The aim of this study was to investigate the casual relationships of motivational climate with competitive anxiety and perceived sport performance among futsal player female students. The study population included all of girl athletes in the futsal teams that participated in Thirteenth Sports Olympiad, all of them were chosen as a research sample (N=182). The data analyzed by Pearson correlation and structural equation modeling. The results showed that mastery motivational climate has a direct and significant effect on competitive anxiety, but performance motivational climate hasn’t a significant impact on competitive anxiety. Also, mastery and performance motivational climate have a Positive and significant effect on perceived performance, but competitive anxiety showed a negative and significant effect on perceived sport performance of athletes. So, it is suggested to coaches that increase motivation in athletes by providing fine training, encouragement, rewards and well-organized feedback, using strategies for decreasing anxiety.هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط جو انگیزشی با اضطراب رقابتی و عملکرد ورزشی ادراکشدۀ دانشجویان دختر فوتسالیست بود. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ ورزشکاران دختر عضو تیمهای فوتسال سیزدهمین المپیاد ورزشی کشور (182 نفر) تشکیلدادند (با استفاده از نمونهگیری تمامشمار). دادهها به کمک روشهای آماری همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل گردید. نتایج نشان میدهد که جو انگیزشی تکلیفمحور، تأثیر منفی و معناداری بر اضطراب رقابتی دارد؛ اما تأثیر جو انگیزشی خودمحور بر اضطراب رقابتی معنادار نمیباشد. همچنین، تأثیر جو انگیزشی تکلیفمحور و خودمحور بر عملکرد ورزشی، مثبت و معنادار است؛ اما تأثیر اضطراب رقابتی بر عملکرد ورزشی ورزشکاران، منفی و معنادار میباشد؛ لذا، به مربیان توصیه میشود با ارائۀ تمرینات منظم، تشویق و پاداش، بازخورد بهموقع و استفاده از راهکارهایی برای کاهش اضطراب، انگیزش را در ورزشکاران خود افزایش دهند.https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1051_c6793c12a171d6f20b47e7e7f13b835b.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297862220171222The Role of Body Image in Selecting the Color of Sports Apparel (a Case Study: Academics of Mazandaran University)نقش تصویر بدنی در انتخاب رنگ پوشاک ورزشی (مطالعۀ موردی: دانشگاهیان دانشگاه مازندران)8798106310.22089/spsyj.2017.3472.1358FAسید رسولمرتضوی فرکارشناسارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندرانفرزامفرزاندانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندرانسیده سعیدهعالم طلب پشتیریکارشناسارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه مازندرانJournal Article20170101The aim of this study was to investigate the role of body image in selecting the color of sports apparel. The population of this study consisted of academics of Mazandaran University. According to Morgan table and by using simple random sampling method, 379 of them were considered as the sample. Data was gathered electronically by a combined questionnaire of body image and the color selection of sports apparel and results of poly-nominal logistic regression indicated that the role of body image is significant in selecting the color of sports apparel. Academics of Mazandaran University, who consider themselves superior in terms of feeling attractiveness and appearance evaluation of body image, use neutral and cold colors as a symbol of showing this attractiveness in their coverage. Therefore, it should be mentioned that selecting a color based on body image depends on which dimension of body image people consider themselves superior.هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش تصویر بدنی در انتخاب رنگ پوشاک ورزشی بود. جامعۀ آماری پژوهش را دانشگاهیان دانشگاه مازندران تشکیل دادند که براساس جدول مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، 379 نفر از آنها بهعنوان نمونۀ آماری در نظر گرفته شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامۀ ترکیبی تصویر بدنی و انتخاب رنگ پوشاک ورزشی بهصورت الکترونیکی جمعآوری گردید. نتایج رگرسیون لجستیک چندجملهای نشان میدهد که نقش تصویر بدنی در انتخاب رنگ پوشاک ورزشی معنادار است. ازسویدیگر، دانشگاهیان دانشگاه مازندران که خود را در مؤلفههای احساس جذابیت و ارزیابی از ظاهر تصویر بدنی برتر میپندارند، از رنگهای خنثی و سرد بهعنوان نمادی برای نمایش این جذابیت در پوشش خود استفاده میکنند؛ بنابراین، میتوان گفت که انتخاب رنگ براساس تصویر بدنی، بستگی به این موضوع دارد که افراد خود را در کدام بعد از تصویر بدنی برتر میپندارند.https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1063_07fa8dfd6b199d14089842cb76965996.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297862220171222Predicting Sport Burnout Based on Competitive Anxiety, Sport Perfectionism and Impulsivity in Professional Athletesپیشبینی تحلیلرفتگی ورزشی بر اساس اضطراب رقابتی، کمالگرایی ورزشی و تکانشگری در ورزشکاران حرفهای99112124610.22089/spsyj.2017.3728.1381FAصابرعلیزادهگروه روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایرانعلیزینالیگروه روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاداسلامی، ارومیه، ایرانJournal Article20170211The present study aimed to predict athlete burnout in terms of competitive anxiety, sport perfectionism, and impulsivity among professional athletes. 266 professional athletes from the West Azerbaijan Province of Iran participated in the study during 2011-2015. The participants completed the Athletic Burnout Questionnaire, Sport Competition Anxiety Test, Sport Multidimensional Perfectionism Scale, and the Impulsivity Scale. The results showed that there was a significant positive correlation between competitive anxiety, sports perfectionism, and impulsivity with burnout among professional athletes. The predictor variables significantly predicted 44% of burnout changes among professional athletes. Sport perfectionism was the sole significant predictor variable, contributing more than the other two variables. Therefore, relevant training workshops can be organized to reduce burnout in professional athletes by helping them reduce competitive anxiety, minimize impulsivity, and, more importantly, overcome sport perfectionism.این پژوهش با هدف پیشبینی تحلیلرفتگی ورزشی براساس اضطراب رقابتی، کمالگرایی ورزشی و تکانشگری در ورزشکاران حرفهای انجام شد. شرکتکنندگان در پژوهش شامل همه ورزشکاران حرفهای استان آذربایجان غربی در سالهای 1394-1390 بودند که تعداد آنها 266 نفر بود. کل جامعة آماری به عنوان نمونه انتخاب و پرسشنامههای تحلیلرفتگی ورزشی، اضطراب رقابتی، کمالگرایی ورزشی و تکانشگری را تکمیل کردند. نتایج نشان داد بین اضطراب رقابتی، کمالگرایی ورزشی و تکانشگری با تحلیلرفتگی ورزشی ورزشکاران حرفهای رابطه مثبت و معنیدار وجود داشت. متغیرهای پیشبین بهطورمعناداری 44 درصد از تغییرات تحلیلرفتگی ورزشی ورزشکاران حرفهای را پیشبینی کردند که در این پیشبینی فقط نقش کمالگرایی ورزشی معنیدار و بیش از سایر متغیرها بود. بنابراین برای کاهش تحلیلرفتگی ورزشی ورزشکاران حرفهای میتوان میزان متغیرهای مذکور بهویژه کمالگرایی ورزشی آنان را از طریق کارگاههای آموزشی کاهش داد.https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1246_7e76b74e9cb3177d224c65dd55a9d4c3.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297862220171222Effect Sleep Deprivation on Learning of Fine and Gross Motor Skill in Male Studentsاثر محرومیت از خواب بریادگیری مهارت حرکتی ظریف و درشت در دانشجویان پسر113130124710.22089/spsyj.2017.3738.1382FAوحیدحبیبیکارشناس ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه اراکعلیرضابهرامیدانشیار گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزش، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اراک. اراک، ایران0000-0001-9360-9373حسنخلجیدانشیار گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزش، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اراک. اراک، ایرانJournal Article20170211The purpose of this study was to determine the effect sleep deprivation on learning of fine and gross motor skills in male students. In order to achieve our objectives, the study selected 60 non-athlete male students with an average age of 21.9 ±1.24 and randomly assigned them into two equal groups of 30 as experimental and control ones. All participants took part in similar fine and gross exercises for two days after the pretest. The control group followed a normal sleeping pattern at night however, the experimental group were made stay awake till three or five AM. That is. They were sleep deprived for four or six hours respectively. The posttest was administered in the morning of the third day. The results showed that only the six-hour-sleep deprivation lad to reduction of learning of fine motor skill and four- and six-hour-deprivation of had no effect on learning of gross motor skill. All statistical analyses were carried out using SPSS version 16 and the alpha level for decision making was set at P≤0.05 according the results of this research it seems that the more participant was deprived of normal sleep, the more damage to fine motor skill learning was observed and learners of these skills need to have normal and regular sleep pattern.هدف پژوهش بررسی اثر محرومیت ازخواب بر یادگیری مهارتهای حرکتی ظریف و درشت دانشجویان پسر بود. در این مطالعه نیمه تجربی با طرحپیش ازمون پس آزمون60 دانشجوی پسر غیر ورزشکار انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه 30 نفره توزیع شدند. بعد از پیشآزمون در روز اول ودوم آزمودنیها به یادگیری و تمرین مهارتهای ظریف و درشت پرداختند. درشب اول ودوم گروههای کنترل درخواب طبیعی وگروههای آزمایشی به ترتیب چهار و شش ساعت از خواب محروم شدند. صبح روز سوم پسآزمون به عمل آمد. نتایج نشان داد شش ساعت محرومیت از خواب موجب کاهش یادگیری مهارت ظریف شدو چهاروشش ساعت محرومیت از خواب بر یادگیری مهارت درشت اثر نداشت.بنابراین یادگیری مهارتهای حرکتی ظریف با ساعات بیشترمحرومیت ازخواب آسیب بیشتری میبیند و فراگیران این مهارتها باید از خواب منظمی برخوردار باشند.https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1247_5fe4dffeb82c05f0c70cf4c5fc0c6af3.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297862220171222The Mediator Role of Self-Efficacy in Learning Advantages Related to Dyad and Individual Trainingنقش میانجی خودکارآمدی در مزیتهای یادگیری منتسب به تمرین دوتایی و انفرادی131144124810.22089/spsyj.2017.4017.1411FAشهابپروین پوراستادیار رفتار حرکتی، دانشگاه خوارزمیمرضیهبلالیدکتری رفتار حرکتی، دانشگاه آزاد اسلامیسعیدکریمیکارشناسی ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه خوارزمیJournal Article20170422The present study aimed to investigate the mediating role of self-efficacy in learning advantages related to dyad training method. Twenty-five undergraduate students were divided into dyad and individual training group and were taught in taekwondo form 1 in four 30-minute sessions. The participants practiced the task in a dyadic manner in dyad training group while those selected for individual training group practiced individually. Then, they were asked to answer self-efficacy questionnaire before the first practice trial and before retention test. The results indicated that dyad training group was better in both learning and self-efficacy. Based on the results, both observing learning model and raising self-efficacy as a psychological factor can be regarded as the main reason of learning advantages among those learners taught based on dyad training.هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی خودکارآمدی در مزیت های یادگیری منتسب به روش تمرین دوتایی بود. بیست و پنج دانشجوی پسر در دو گروه تمرین دوتایی و انفرادی در یادگیری فرم شمارة یک تکواندو طی چهار جلسه 30 دقیقهای مورد آموزش قرارگرفتند. افراد گروه تمرین دوتایی در گروههای دونفری به تمرین میپرداختند ولی افراد گروه تمرین انفرادی به صورت جداگانه تمرین میکردند. پرسشنامة خودکارآمدی یک بار قبل از اولین کوشش تمرینی و یک بار قبل از آزمون یادداری به شرکتکنندگان ارائه شد. نتایج نشان داد پیشرفت یادگیری و خودکارآمدی در گروه تمرین دوتایی بیشتر از گروه تمرین انفرادی بود. لذا میتوان جمع بندی کرد که یکی از عواملی که موجب میشود نوآموزانی که به صورت دوتایی تمرین میکنند یادگیری بیشتری را تجربه کنند، نه فقط مشاهده الگوی در حال یادگیری، بلکه بالا رفتن عاملی روانشناختی به نام خودکارآمدی در آنها میباشد.https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1248_6999e0a1d4968abbf71f747e7f894e6f.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297862220171222The Effect of Chocking under Pressure on Movement Variability and Freezing (freeing) of Degrees of Freedom in Skilled and Novice Table Tennis Playersتأثیر انسداد تحتفشار روانی بر تغییرپذیری حرکتی و تثبیت (رهاسازی) درجات آزادی در بازیکنان ماهر و مبتدی تنیس روی میز145156125110.22089/spsyj.2017.4469.1469FAحمیدرضاطاهریاستاد رفتار حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهدداودفاضلیدکتری رفتار حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهدمحمدرضاقاسمیان مقدماستادیار رفتار حرکتی، دانشگاه علامه طباطبائی تهرانJournal Article20170711The purpose of this study was to investigate the effect of chocking under mental pressure on movement variability and freezing (freeing) of degrees of freedom in skilled and novice table tennis players. To this purpose 16 table tennis players (8 skilled and 8 novice) were selected by in access method and performed 10 top spine strike under general and stress conditions. The measures of intra-limb variability and coupling were calculated. Results showed that movement variability for skilled group is lower than novice group, but there is no difference between two conditions (general and stress). The joint coupling was also lower for skilled group than novices. Furthermore, the results showed that stress condition leads to higher coupling between joints in skilled and novice groups. These results were interpreted according to coordination and control view and also according to the view of freezing and freeing degrees of freedom. Generally, in mental pressure situations participants may return to novice strategy to freeze degrees of freedom.هدف از این پژوهش بررسی تأثیر انسداد تحتفشار روانی بر تغییرپذیری حرکتی و تثبیت (رهاسازی) درجات آزادی در بازیکنان ماهر و مبتدی تنیس روی میز بود. بدین منظور 16 بازیکن تنیس روی میز (هشت نفر ماهر و هشت نفر مبتدی) به صورت در دسترس انتخاب شدند و در دو حالت شرایط عادی و شرایط استرس ده ضربه تاپ اسپین به سمت هدفی مشخص انجام دادند. متغیر تغییرپذیری درون اندامی و جفت شدن بین مفاصل محاسبه شد. نتایج نشان داد که تغییرپذیری حرکتی برای گروه ماهر نسبت به گروه مبتدی پایینتر بود اما در دو شرایط (عادی و استرس) تفاوت معناداری وجود نداشت. جفت شدن بین مفاصل نیز برای گروه ماهر نسبت به گروه مبتدی پایینتر بود. علاوه بر این نتایج نشان داد شرایط استرس سبب بالا رفتن جفت شدن بین مفاصل در دو گروه ماهر و مبتدی میشود. این نتایج بر اساس دیدگاه هماهنگی و کنترل و همچنین دیدگاه تثبیت و رهاسازی درجات آزادی توجیه شدند. به طور کلی افراد در شرایط فشار روانی ممکن است به استراتژی مبتدیانه تثبیت درجات آزادی بازگردند.https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1251_5b52d80dc301e7476c27d2ffab7f55a8.pdf