پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297872420180723Prediction of the Participation Motivation in Sport of Girls on the Basis of the Motivation of Physical Education Teachers, with the Self-Determination Theory Approachپیشبینی انگیزش شرکت در ورزش دانشآموزان براساس انگیزش دبیران تربیتبدنی با رویکرد نظریة خودمختاری1734120810.22089/spsyj.2018.1208FAمریمعبدالشاهیاستادیار رفتارحرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا0000-0002-9354-8168Journal Article20161210According to SDT, the social environment surrounding an individual is a central determinant of autonomous motivation to be physically active. The aim of this study was prediction of the teens’ sport motivation on the Basis of the motivation of physical education teachers, with the self-determination theory approach. The 102 female PE teachers and 510 female high school students in four regions of Tehran city Education were selected in random-stage method. The Coach Motivation Questionnaire (CMQ, McLean et. al., 2012) and Participation Motivation Questionnaire (PMQ, Gill et. al., 1983) were used. The results showed that there was a positive significant relationship between motivation of teachers and students’ participation motivation in sports. The multiple regression results showed the motivation of teachers was a direct predictor for students’ participation motivation in sport. The introjected regulation and a motivation components had the highest relative share on prediction of students’ sport motivation. These findings are emphasize to importance of effective motivational dimensions of teachers on students' motivation to participate in sports.نظریة خودمختاری بیان میکند که محیط اجتماعی فرد تعیینکنندة اصلی در میزان انگیزش خودمختار برای شرکت در فعالیت ورزشی است. هدف پژوهش حاضر، پیشبینی انگیزة شرکت در ورزش نوجوانان با استفاده از انگیزش دبیران تربیتبدنی، براساس نظریة خودمختاری بود. تعداد 102 دبیر زن تربیتبدنی و 510 دانشآموز دختر دورة متوسطة اول از چهار منطقة آموزشوپرورش شهر تهران در سال تحصیلی 94-1393 به روش تصادفی مرحلهای انتخاب شدند. پرسشنامة انگیزش مربیان (مکلین و همکاران، 2012) و پرسشنامة انگیزة شرکت در ورزش (گیل و همکاران، 1983) استفاده شدند. یافتهها نشان داد که همبستگی معنادار مثبتی بین انگیزش دبیران و انگیزة شرکت در فعالیتهای ورزشی دانشآموزان دختر وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که انگیزش دبیران پیشبینیکنندة مستقیم برای انگیزش شرکت در ورزش دانشآموزان است. مؤلفة تنظیم درونفکنیشده و بیانگیزشی بیشترین سهم نسبی را در پیشبینی انگیزة ورزشی دانشآموزان دارند. این یافتهها بر اهمیت توجه به ابعاد اثرگذار انگیزشی معلمان تربیتبدنی بر انگیزة شرکت در ورزش دانشآموزان تأکید میکنند.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297872420180723Mediating Role of Cognitive Styles on the Relationship between Mindfulness and Accuracy Penaltyنقش واسطهای سبکهای شناختی بر ارتباط ذهنآگاهی و دقت ضربة پنالتی117121210.22089/spsyj.2017.3924.1400FAمیلادبوستان بان غازیانیدانشجوی دکتری رفتارحرکتی، دانشگاه ارومیهفاطمه ساداتحسینیدانشیار رفتارحرکتی، دانشگاه ارومیهJournal Article20170324The aim of present study was to investigate the effect of mediating role of cognitive styles on the relationship between mindfulness and penalty accuracy in soccer players. The research design was casual-comparative. 120 players with experience of Azadegan League voluntarily took part in this study and through Group Embedded Figures Test were divided in two groups (field dependent/ independent, 60 person in each group). To gather the data, Group Embedded Figures Test, the Kentucky Inventory of Mindfulness Skills and football penalty kicking accuracy test were used. To analyze the data the Multiple Regression were used. The results show there are significant relationship between components of mindfulness and accuracy penalty in field independent group. According to the multiple regression, cognitive styles have a mediating role between the components of mindfulness and accuracy penalty.هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای سبکهای شناختی بر ارتباط ذهنآگاهی و دقت ضربة پنالتی بازیکنان فوتبال بود. روش پژوهش علی- مقایسهای بود. تعداد 120 بازیکن با سابقة حضور در لیگ آزادگان در این پژوهش شرکت کردند و ازطریق آزمون گروهی شکلهای نهفتهشده به دو گروه وابسته به زمینه و مستقل از زمینه (هر گروه 60 نفر) تقسیم شدند. دادهها ازطریق آزمون شکلهای نهفته، پرسشنامة ذهنآگاهی کنتاکی و آزمون دقت ضربة پنالتی فوتبال جمعآوری شدند. نتایج با استفاده از آزمون رگرسیون چندگانه تحلیل شد. نتایج نشان داد که در بازیکنان فوتبال با سبک شناختی مستقل از زمینه، بین مؤلفههای ذهنآگاهی با دقت ضربة پنالتی فوتبال رابطة معناداری وجود دارد. براساس رگرسیون چندگانه مشخص شد که سبک شناختی نقش واسطهای بین مؤلفههای ذهنآگاهی و دقت ضربة پنالتی ایفا میکند.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297872420180723Identifying Factors Affecting Aggression among Iranian Female Premier League Football Playersشناسایی عوامل بروز پرخاشگری در بازیکنان لیگ برتر فوتبال بانوان1734121610.22089/spsyj.2017.3790.1384FAسید احمدنژاد سجادیدانشیار مدیریت ورزشی، گروه علوم ورزشی، دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان، ایرانریحانهگودریکارشناسیارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه جیرفت، ایرانکوروشقهرمان تبریزیدانشیار مدیریت ورزشی، دانشکدة تربیت بدنی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، ایرانJournal Article20170220The purpose of this study was to identify factors affecting the incidence of aggression among players in the Iranian women's soccer Premier League. A researcher-made questionnaire was used to identify factors which promote aggression. The findings showed that seven factors affected the players and made them resort to aggression: 1) psychological factors, 2) internal motivations, 3) result-orientation, 4) the facilities and conditions of the stadium, 5) team-orientation, 6) group modeling, and 7) the fans and the referees’ judgment. The findings also showed that the research method was highly proportional to the statistical population. In light of the findings of this study, future studies can determine the strength, intensity and weakness of these factors at different levels of women's competitions, plan to eliminate control, manage them, have a very effective role in reducing female aggression as well as increasing and improving the individual and team performance of the players.هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر در بروز پرخاشگری بین بازیکنان لیگ برتر فوتبال بانوان ایران بود. برای شناسایی عوامل مؤثر در بروز پرخاشگری، از ابزار پژوهشگرساخته استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که هفت عامل جو حاکم بر بازی، عوامل روانی و انگیزههای درونی، نتیجهگرایی، امکانات و شرایط استادیوم، گروهگرایی و الگوپذیری گروهی، تماشاگران و داوری، بر بروز پرخاشگری در بانوان فوتبالیست تأثیر دارند. همچنین نتایج نشاندهندة برازش مناسب و قابلقبول مدل پژوهش در این جامعة پژوهش است. در سایة یافتههای این پژوهش، پژوهشهای آتی میتوانند قوت، شدت و ضعف این عوامل را در سطوح مختلف رقابتهای بانوان مشخص کنند و در برنامهریزی برای رفع، کنترل و مدیریت آنها و نیز کاهش پرخاشگری مؤثر باشند و سطح عملکرد فردی و تیمی بازیکنان را بهبود بخشند.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297872420180723The Relationship between Dimensions of Goal Orientation and Competition anxiety Track and fieldرابطة ابعاد هدفگرایی با اضطراب رقابتی ورزشکاران دوومیدانی115121710.22089/spsyj.2017.3976.1407FAسیدجلیلمیریوسفیاستادیارمدیریت ورزشی،گروه تربیتبدنی، دانشگاه ولیعصر (ع) رفسنجانفرشیدزمانیکارشناسیارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانJournal Article20170416The purpose of this study was to determine the relationship between dimensions of goal orientation (task-orientation, self-orientation) and the competitive anxiety of track and field athletes. This study utilized a correlational descriptive research method. The statistical population consisted of all track and field athletes of Kerman city who participated in the national championship in 2016, totaling 72 people selected as the study sample. The regression analysis results showed that only task-orientation can predict competitive anxiety. The findings also showed that a significant relationship exists between self-orientation and task-orientation with competitive anxiety. The degree of competitive anxiety of female athletes was higher compared to males. In general, regarding the findings of this and similar studies, in selecting athletes to participate in sports competitions, goal orientation and their level of competitive anxiety should be consideredهدف این پژوهش، تعیین رابطة ابعاد هدفگرایی (تکلیفگرایی و خودگرایی) با اضطراب رقابتی ورزشکاران رشتة دوومیدانی بود. روش پژوهش، توصیفی ازنوع همبستگی بود. همة دوومیدانیکاران شهر کرمان شرکتکننده در مسابقات انتخابی قهرمانی کشور سال 1395 جامة آماری را تشکیل دادند که بهصورت کلشمار 72 نفر بهعنوان نمونة پژوهش انتخاب شدند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که تنها تکلیفگرایی میتواند اضطراب رقابتی را پیشبینی کند. همچنین یافتهها نشان داد که بین خودگرایی و تکلیفگرایی با اضطراب رقابتی رابطة معنادار وجود دارد و میزان اضطراب رقابتی زنان ورزشکار نسبت به مردان ورزشکار بیشتر است. بهطورکلی و با توجه به یافتههای این پژوهش و پژوهشهای مشابه، در انتخاب دوومیدانیکاران برای شرکت در مسابقات ورزشی، باید به نوع هدفگرایی و سطح اضطراب رقابتی آنان توجه بیشتری شود.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297872420180723The Mediation Role of Narcissistic Personality Traits and Interpersonal Problems in the Relationship between Early Maladaptive Schemas and Anabolic Steroids Use in Athletesنقش میانجیگر صفات شخصیت خودشیفته و مشکلات بینفردی در رابطۀ بین طرحوارههای ناسازگار اولیه و مصرف استروئیدهای آنابولیک در ورزشکاران1734121910.22089/spsyj.2017.3912.1396FAنیازفشنگچیدانشجوی کارشناسیارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، گروه روانشناسی عمومی، کرج، ایران0000-0001-7679-2794احمدکربلایی محمد میگونیاستادیار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، گروه روانشناسی عمومی، کرج، ایرانمریمبهرامی هیدجیاستادیار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، گروه روانشناسی عمومی، کرج، ایرانJournal Article20170319This paper aimed to determine the mediating role of the narcissistic personality traits and interpersonal problems concerning the relationship between early maladaptive schemas and the consumption of anabolic steroids by athletes. 200 people were selected using targeted sampling. The results indicated the narcissistic personality traits to be an intermediary factor between the parameters of other/directedness, over-vigilance, and inhibition and impaired limits and the probability/improbability of steroid consumption. Interpersonal problems to be an intermediary factor between the parameters of disconnection and rejection, over-vigilance, and inhibition, impaired autonomy and performance and impaired limits and the probability/improbability of steroid consumption. Early maladaptive schemas represent a stable vision of oneself that guides behavior. Behaviors such as anabolic steroid consumption in athletes are influenced by the growth experiences of individuals, personality and perceptive constructs. Therefore, the schemas and personality attributes of individuals can be targeted for reducing steroid consumption.هدف پژوهش حاضر، تعیین نقش میانجیگر صفات شخصیت خودشیفته و مشکلات بینفردی در رابطۀ بین طرحوارههای ناسازگار اولیه و مصرف استروئیدهای آنابولیک در ورزشکاران بود. تعداد 200 نفر به روش نمونهبرداری هدفمند انتخاب شدند. نتایج نشان داد که صفات شخصیت خودشیفته رابطۀ بین مؤلفههای دیگرجهتمندی، گوشبهزنگی بیشازحد و بازداری و نیز محدودیتهای مختل و احتمال/ نبود احتمال مصرف استروئیدها را میانجیگری میکنند. مشکلات بینفردی رابطۀ بین مؤلفههای بریدگی و طرد، گوشبهزنگی بیشازحد و بازداری، خودگردانی و عملکرد مختل و محدودیتهای مختل و احتمال/ نبود احتمال مصرف استروئیدها را میانجیگری میکنند. طرحوارههای ناسازگار اولیه تصویر پایداری را از خود منعکس میکنند که رفتار را هدایت میکنند. در ورزشکاران، رفتارهایی نظیر مصرف استروئیدهای آنابولیک تحتتأثیر تجربههای رشدی افراد، شخصیت و سازههای شناختی قرار دارند؛ بنابراین، برای کاهش مصرف استروئیدها میتوان طرحوارهها و صفات شخصیتی افراد را هدف قرار داد.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297872420180723Effects of Yoga Practice on Motor Functions of Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorderتأثیر تمرینهای یوگا بر کارکردهای حرکتی کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی115122010.22089/spsyj.2017.4288.1444FAمیثمبیکدانشجوی دکتری یادگیری حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد0000-0003-0333-2791مریمنزاکت الحسینیدانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه اصفهان0009-0003-1543-3204احمدعابدیدانشیار روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهانJournal Article20170606<span>The purpose of this study was to determine the effects of yoga practice on motor functions of children with attention deficit hyperactivity disorder. The participants were 26 children with the disorder (aged between six and ten years old) who were selected using the convenience sampling technique. They were then randomly assigned into experimental and control groups. The experimental group participated in yoga practice for twelve weeks while control group dealt with their daily activities during this period. Both groups participated in a pretest and posttest and after four months, they performed the follow-up test. The results showed that yoga practice had a positive effect on motor functions (reaction time, movement time and response time) in children with the disorder. The findings of this study indicated that yoga practice can be used to improve motor functions in children with attention deficit hyperactivity disorder.</span>هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر تمرینات یوگا بر کارکردهای حرکتی کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی بود. شرکتکنندگان 26 کودک با اختلال (بین سنین شش تا 10 سال) بودند که بهصورت نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. سپس، آنها بهطور تصادفی به گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. گروه تجربی بهمدت 12 هفته در تمرینات یوگا شرکت کردند؛ درحالیکه گروه کنترل درطول این مدت به فعالیتهای روزانة خود پرداختند. هر دو گروه در پیشآزمون و پسآزمون شرکت کردند و بعد از چهار ماه، آزمون پیگیری را انجام دادند. نتایج نشان داد که تمرینات یوگا تأثیر مثبتی بر کارکردهای حرکتی (زمان واکنش، زمان حرکت و زمان پاسخ) کودکان با اختلال دارد. همچنین، تمرینات یوگا میتوانند برای بهبود کارکردهای حرکتی در کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی استفاده شوند.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297872420180723Validition of the Multidimentional Outcome Expectations for Exercise Scale in Tehranin Older Adultروانسنجی پرسشنامة انتظارات از نتیجۀ تمرین در سالمندان تهران117122110.22089/spsyj.2017.4222.1439FAمریمکاویانیاستادیار رفتار حرکتی، دانشگاه شهید بهشتیعلیرضافارسیدانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه شهید بهشتی0000000220866632اکرمکاویانیدکتری رفتار حرکتی، دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20170528Outcome expectancy is a central construct in social-cognitive model. The purpose of the current study was to examine the psychometric properties of the 3-factor "Multidimensional Outcome Expectations for Exercise Scale" in a sample of older adults. The sample of the study was 264 adults from Tehran with mean age 66.77 years that was selected through random sampling. Exploratory and Confirmatory factor analysis and Cronbach’s Alpha coefficient were used to examine hypothesized of the 3-factor model. Analyses supported the 3-factor structure of the "Multidimensional Outcome Expectations for Exercise Scale" reflecting physical, social and self-evaluative outcome expectations, with a 15-item model providing the best fit.Cronbach’s Alpha coefficient showed internal reliability of the questioner. Thus, the 15-item version of the "Multidimensional Outcome Expectations for Exercise Scale" appears to be a reliable and valid measure of outcome expectations for exercise in the sample of Tehranin older adults.انتظار از نتیجه، یکی از سازههای اصلی در مدلهای شناختی- اجتماعی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامة سهبعدی انتظار از نتیجۀ تمرینی در سالمندان تهران بود. گروه نمونۀ این مطالعه، 264 سالمند با میانگین سنی 77/66 سال بودند که با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. از روش تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تأییدی و آلفای کرونباخ برای بررسی فرضیههای مدل سهبعدی استفاده شد. یافتهها نشان داد که مدل سهبعدی انتظار از نتیجۀ تمرینی، با ابعاد جسمانی، اجتماعی و خودارزیابی و با 15 سؤال، بهترین برازش را با دادهها دارد. همچنین، ضریب آلفای کرونباخ، پایایی درونی این پرسشنامه را نشان داد؛ بنابراین، پرسشنامة 15سؤالی انتظار از نتیجۀ تمرینی، ابزاری روا و پایا برای بررسی سالمندان تهران است.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297872420180723Effectiveness of 21 Sessions Aquatic Exercises in Reducing Post-Traumatic Stress Disorder, Anxiety and Depression: CASE STUDYاثربخشی ۲۱ جلسه آبدرمانی بر کاهش استرس بعد از سانحه، اضطراب و افسردگی (مطالعة تک آزمودنی)1734122310.22089/spsyj.2017.4583.1486FAمجیدمظفری زادهکارشناسارشد روانشناسی ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی0000-0003-1717-5133فاطمهحیدریکارشناس ارشد روانشناسی ورزشی، دانشگاه تهران0000-0002-2544-6768سهیلاقلعچه یزدانیکارشناس ارشد روانشناسی ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20170730The aim of the present study was to investigate the effect of aquatic exercises of Watsu and Norwegian Cardiovascular Fitness Model in reducing PTSD, Anxiety and Depression. Participant was a 17 year old adolescent boy who was diagnosed with post-traumatic stress disorder, anxiety and depression; A21-session therapeutic Package was performed during 7 weeks for the participant. Measures were administrated twice at pretest and post-test and at a one month follow up. The data was analyzed in graph presentations and using the recovery percentage formula. The findings of this study provided positive support for the effects of hydrotherapy in reducing PTSD. The results showed positive effects of aquatic exercises for PTSD and Trauma severity symptoms and anxiety. There was not a positive effect on depression. Follow up results were the same. Aerobic exercises have a significant effect on mental health and functioning of the human nervous system. Immersion in warm water increases cognitive function, mental relaxation, anxiety reduction and improve the mood.هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی تمرینات آبدرمانی واتسو و مدل آمادگی قلبی- عروقی نروژی بر کاهش علائم اختلال استرس بعد از سانحه، اضطراب و افسردگی بود. آزمودنی یک نوجوان 17 ساله مبتلا به اختلال استرس بعد از سانحه، اضطراب و افسردگی بود. بستة درمانی 21 جلسهای درمدت هفت هفته شامل تمرینات آبدرمانی واتسو و مدل آمادگی قلبی- عروقی نروژی برای آزمودنی اجرا شد. اندازهگیری دو بار در پیشآزمون و پسآزمون و یکبار در آزمون پیگیری یک ماهه انجام شد. برای پردازش دادهها از ترسیم دیداری و فرمول درصد بهبودی استفاده شد. نتایج پژوهش از تأثیرات مثبت آبدرمانی بر کاهش استرس بعد از سانحه حمایت میکند. نتایج این پژوهش تأثیرات مثبت آبدرمانی را برای کاهش استرس بعد از سانحه و علائم شدید تروما و اضطراب را نشان میدهد؛ اما تأثیر مثبتی در کاهش افسردگی ندارد. نتایج پیگیری نیز مشابه است. تمرینات هوازی تأثیر معناداری بر سلامت روان و عملکرد دستگاه اعصاب حرکتی انسان دارند. غوطهوری در آب گرم افزایش عملکرد شناختی، آرامش ذهنی و کاهش اضطراب و بهبود خلق را بههمراه دارد.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297872420180723Development of Model for Spectators’ Attitude to Persian Gulf Leagueتدوین مدل نگرش تماشاچیان فوتبال به لیگ خلیج فارس115122410.22089/spsyj.2017.4437.1466FAنگارقلی پوردانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه رازیحسینعیدیاستادیار مدیریت ورزشی دانشگاه رازیبهرامیوسفیدانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه رازیJournal Article20170704The purpose of this study was development of model for spectators’ Attitude to Persian Gulf League. The statistical population in this research were physical education student in Ferdosi and Azad university in Mashhad. The sample of this study was 350 students were selected with random selection procedure . To evaluate the spectators’ perspective was used Schnitzer et al. (2014) and Brown (2016) questionnaires with a reliability of 0.81. Its face and content validity were confirmed by sports management and its validity was tested by confirmatory factor analysis. To analyse the data was used descriptive and inferential statistics including correlation coefficients and SEM analysis in SPSS 21 and AMOS software. The results showed that six factors including being fun, contribute to the development, professionalism, knowledge of the rules, interest in football and positive emotions, was effected on audience Football in Persian Gulf League.هدف پژوهش حاضر، تدوین مدل نگرش تماشاچیان فوتبال به لیگ خلیج فارس بود. جامعة آماری پژوهش دانشجویان رشتة علوم ورزشی دانشگاه فردوسی و آزاد مشهد بودند. تعداد نمونه 350 نفر تعیین شد. برای دستیابی به اهداف پژوهش، از پرسشنامة اشنیتزر و همکاران (2014) و براون و همکاران (2016) با پایایی 81/0 استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با نظر متخصصان مدیریت ورزشی و روایی سازة آن با تحلیل عاملی تأیید شدند. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری ضریب همبستگی و تحلیل عاملی تأییدی با کمک دو نرمافزار اس.پی.اس.اس. 21 و ایموس استفاده شد. نتایج نشان داد که شش عامل شامل سرگرمکنندهبودن، کمک به توسعه، حرفهایگرایی، آشنایی با قوانین، علاقهمندی به فوتبال و هیجانات مثبت، بر نگرش تماشاچیان فوتبال به لیگ خلیج فارس تأثیرگذار هستند.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297872420180723The Effects of Instructional and Motivational Self-Talk on Anxiety, Self-Confidence and Performance of Badminton Long Serveتأثیر خودگفتاری شناختی و انگیزشی بر اضطراب، اعتمادبهنفس و عملکرد سرویس بلند بدمینتون1734122610.22089/spsyj.2018.4709.1503FAفرزانهحاتمیاستادیار رفتار حرکتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی0000-0003-3493-5966فرشیدطهماسبیاستادیار رفتار حرکتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی0000-0001-8946-5856شیماشایانکارشناسیارشد رفتار حرکتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییJournal Article20170829The purpose of this study was to determine the effects of self-talk functions on anxiety, self-confidence and performance of badminton long serve. therefore, 30 girl students voluntarily participated in this study, and were assigned into three groups including instructional self-talk, motivational self-talk, and control groups according to pretest scores. Participants used instructional and motivational statements before skill execution in acquisition phase. Competitive State Anxiety Inventory-2 (CSAI-2R) was completed in pretest and posttest. Results indicated that self-confidence and performance of motivational self-talk group were significantly greater than instructional self-talk and control groups in post-test, self-confidence improved in instructional and motivational self-talk groups significantly, and motivational self-talk group showed improvement in performance significantly. Finally, performance of badminton long serve was significantly predicted by self-confidence. The results suggested that motivational self-talk can be used to enhance self-confidence and performance and increases in self-confidence can explain the facilitating effects of self-talk on performance.هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر کارکردهای خودگفتاری بر اضطراب، اعتمادبهنفس و عملکرد سرویس بلند بدمینتون بود. تعداد 30 دانشآموز دختر بهصورت داوطلبانه در این پژوهش شرکت کردند و براساس امتیاز پیشآزمون به سه گروه خودگفتاری آموزشی، انگیزشی و کنترل تقسیم شدند. در مرحلة اکتساب، شرکتکنندگان عبارات انگیزشی و آموزشی را قبل از اجرای مهارت با خود تکرار کردند. پرسشنامة بازبینیشدة اضطراب حالتی رقابتی- دو، در دو مرحلة پیشآزمون و پسآزمون تکمیل شد. نتایج نشان داد که اعتمادبهنفس و عملکرد گروه خودگفتاری انگیزشی در پسآزمون بهطور معناداری بهتر از گروه خودگفتاری آموزشی و کنترل است. اعتمادبهنفس دو گروه خودگفتاری پیشرفت معناداری دارد و گروه خودگفتاری انگیزشی پیشرفت معناداری را در عملکرد سرویس بلند نشان میدهد. درنهایت، عملکرد مهارت سرویس بلند بهطور معناداری توسط اعتمادبهنفس قابلپیشبینی است. براساس نتایج، خودگفتاری انگیزشی را میتوان برای بهبود عملکرد و اعتمادبهنفس بهکار برد و افزایش اعتمادبهنفس میتواند اثرهای تسهیلکنندة خودگفتاری را بر عملکرد تبیین کند. پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297872420180723The Effect of Mindfulness and Physical Exercise on Addicted Women's Behavioral Characteristics and Preventing Them from Further Addictionتأثیر ذهنآگاهی و فعالیت بدنی بر ویژگیهای رفتاری و پیشگیری از بازگشت زنان معتاد117133710.22089/spsyj.2018.5453.1566FAبهروزقربان زادهاستادیار رفتار حرکتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان0000-0002-9524-0140مریملطفیدکتری یادگیری حرکتی، دانشگاه ارومیهJournal Article20180129Addiction has been considered as one of the main problems and diseases of the present century and has attracted wide range of global concerns. This fact has made the addiction as a highlighted subject matter to be solved. The aim of present study is to investigate the effect of mindfulness and physical exercise on addicted women's behavior characteristics and preventing them from further addiction<strong>. </strong>In this study, 60 addicted women were randomly selected in a multistage process from the addiction retreat camps of city of Tabriz; Iran. They were divided into four groups including mindfulness, physical exercise, mindfulness and physical exercise, and control groups according to age and height. Programs were held in 24 sessions, in the form of three sessions per week with each session lasted for 60 minutes. Before training initiation and at the end of the last session, the resiliency and self-efficacy questionnaires were filled by the participants. To analyze data MANOVA test was used. The results showed that in mindfulness and physical activity group the resiliency and self-efficacy was significantly improved when compared to the other groups and the individuals were less desired to be addicted again. According to the results, physical activity along with mindfulness intervention can improve addicted women's psychological factors and can be utilized as a non-drug treatment while quitting adiiction.اعتیاد به مواد یکی از مهمترین مشکلات و بیماریهای قرن حاضر است که نگرانی وسیعی را در سطح جهان ایجاد کرده است و حل مسئلة اعتیاد در جامعه از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر ذهنآگاهی و فعالیت بدنی بر ویژگیهای رفتاری و پیشگیری از بازگشت زنان معتاد بود. تعداد 60 نفر از معتادان، ازبین کمپهای ترک اعتیاد شهر تبریز بهصورت تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. آنها در چهار گروه ذهنآگاهی، فعالیت بدنی، ذهنآگاهی و فعالیت بدنی و گروه کنترل، براساس سن و قد قرار گرفتند. برنامة ورزش هوازی بهصورت 24 جلسه، هر هفته سه جلسه و هر جلسه 60 دقیقه و مداخلات ذهنآگاهی هشت هفتة یکجلسهای و هر جلسه 60 دقیقه انجام شدند. قبل و بعد از اجرای مداخله، آزمودنیها پرسشنامههای تابآوری و خودکارآمدی را تکمیل کردند و آزمایش اعتیاد در ابتدا، انتها و دو ماه بعد از مداخلات گرفته شد. در این پژوهش، از تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که در گروه ترکیبی ذهن آگاهی و فعالیت بدنی نسبت به گروههای دیگر، تابآوری و خودکارآمدی بهتری وجود دارد و افراد این گروه بازگشت کمتری دارند. با توجه به نتایج بهدستآمده، فعالیت بدنی همراه با مداخلات ذهنآگاهی میتواند عوامل روانشناختی معتادان زن را بهبود بخشد و بهعنوان یک درمان غیردارویی در دورۀ ترک کمککننده باشد.