پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297872620190121The Effect of Monitoring Pressure on Decision Making and Relate it to Decision Specific Reinvestment on Expert Ping-Pong Playersتاثیر فشار نظارت بر تصمیمگیری و ارتباط آن با بازپردازش ویژۀ تصمیم در ورزشکاران ماهر تنیس روی میز118149010.22089/spsyj.2017.4383.1458FAمحمدسلیمانی راددانشجوی دکترای یادگیری حرکتی دانشگاه تهرانشهزادطهماسبی بروجنیعضو هیئت علمی دانشگاه تهران0000-0002-0875-3993علی اکبرجابری مقدماستادیار رفتار حرکتی دانشگاه تهرانمهدیشهبازیدانشیار و مدیر بخش یادگیری و کنترلر حرکتی دانشگاه تهران0000-0002-2148-4150Journal Article20170622The purpose of present study was to investigate monitoring pressure on decision making and relate it to decision specific reinvestment. Subjects were 25 expert Ping-Pong players in which they performed a Ping-Pong simulated decision making task using option generation method under two conditions of low and monitoring pressure. Also, the Persian version of decision specific reinvestment scale and competitive sport anxiety inventory-2 were used. Results of multivariate analysis of variance with repeated measure revealed that pressure had a significant effect on cognitive anxiety (P≤0.05). Also, the results revealed that there were significant differences between some decision-making variables including first option quality, dynamic inconsistency and generation time under low and monitoring pressure (P≤0.05). Decision reinvestment only could predict the first option quality changes. Thus coaches and athletes are offered to have knowledge about the different pressure conditions and expert athletes to avoid the self-focus intentions under pressure.هدف از پژوهش حاضر بررسی تصمیمگیری تحت فشار نظارت و ارتباط آن با بازپردازش تصمیم بود. آزمودنیها 25 ورزشکار ماهر تنیس روی میز بودند که در آن یک تکلیف شبیهسازی تصمیمگیری تنیس روی میز تحت شرایط فشار کم و فشار نظارت را در دو بلوک به شیوة ایجاد گزینه اجرا کردند. همچنین از نسخة فارسی مقیاس بازپردازش ویژة تصمیم و نسخۀ فارسی سیاهۀ اضطراب حالتی رقابتی-2 استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره با اندازهگیری مکرر نشان داد اثر فشار بر اضطراب شناختی معنادار بود. همچنین نتایج نشان داد تفاوت معناداری بین برخی از متغیرهای تصمیمگیری شامل کیفیّت گزینة اول، ناهمسانی پویا و زمان انتخاب گزینهها تحت فشار کم و فشار نظارت وجود دارد. بازپردازش تصمیم تنها توانست تغییرات کیفیّت گزینة اول را پیشبینی کند. لذا، پیشنهاد میشود مربیان و ورزشکاران شناخت مناسبی از شرایط متفاوت فشار داشته باشند و ورزشکاران ماهر از تمایلات خودتمرکزی تحت فشار پرهیز کنند.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297872620190121The Relative Contribution of Mental Toughness in Explaining Performance Under Pressure in Skilled Badminton Playersسهم نسبی استحکام ذهنی در تبیین عملکرد ورزشی تحت فشار بازیکنان ماهر بدمینتون1930149610.22089/spsyj.2019.1215FAابراهیممتشرعیاستادیار پژوهشگاه علوم ورزشی0000-0003-1956-4108سید محمد کاظمواعظ موسویاستاد دانشگاه امام حسین (ع)0000-0002-2606-0816بهروزعبدلیدانشگاه شهید بهشتی0000-0001-6646-9854علیرضافارسیدانشگاه شهید بهشتی0000000220866632Journal Article20151231The aim of this study was to determine the relative contribution of mental toughness of badminton men's skilled players in explaining thire performance. 24 male badminton players in Tehran and Alborz teams performed two competitions under pressure with players of the same level. The competitions were filmed in presence of a national badminton team coache. Aslo The players completed sport mental toughness questionnaire. In order to evaluate the performance, performance notational analsysis and effective shots, successful shots and unsuccessful or unforced errors indexes were used. Regression analysis showed that mental strength significantly explains 48% of Performance under in skilled badminton players (p<0/001). These results support previous research in the field of mental toughness and alos improv The results also support previous research in the field of mental strength plays a decisive role in the internal validity of the studies improved the internal validity of the literature.هدف از پژوهش حاضر، تعیین سهم نسبی استحکام ذهنی در تبیین عملکرد ورزشی بازیکنان ماهر مرد بدمینتون بود. تعداد 24 بازیکن بدمینتون مرد تیمهای استان تهران و البرز با بازیکنان هم سطح خود در شرایط رقابتی پرفشار دو مسابقه انجام دادند. رقابت ها در حضور یکی از مربیان تیم های ملی بدمینتون، فیلمبرداری شد. در پایان، بازیکنان پرسشنامة استحکام ذهنی ورزشی را تکمیل کردند. به منظور ارزیابی عملکرد، از روش تحلیل یادداشت برداری عملکرد و شاخصهای: ضربات موثر، ضربات موفق و ضربات ناموفق یا خطاهای غیراجباری، استفاده شد. تحلیل رگرسیون نشان داد که استحکام ذهنی به شکل معنی داری در حدود 48 درصد از عملکرد ورزشی تحت فشار بازیکنان بدمینتون را تبیین میکند. نتایج مطالعه حاضر علاوه بر حمایت از پژوهشهای گذشته در زمینة نقش تعیین کنندة استحکام ذهنی در عملکرد، اعتبار درونی این مطالعات را افزایش داد.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297872620190121Sport Emotion and Collective Efficacy among Healthy and Disabled Athletesهیجان ورزشی و کارایی جمعی در ورزشکاران سالم و معلول3144149110.22089/spsyj.2018.6177.1659FAسید حجتزمانی ثانیدانشگاه تبریززهرافتحی رضائیدانشگاه تبریزکوثرعباسپوردانشگاه تبریز0000-0002-0536-6541Journal Article20180729The purpose of this study was to investigate of collective efficacy and sport emotion and also the predictive factors of collective efficiency sources by sport emotion in healthy and disabled athletes which was done in a retrospective method. 41 disable athlete and 43 healthy athlete were selected by cluster sampling method from team sports. Sport emotion and collective efficacy questionnaire for Sports were used. Data were analyzed by Multivariate Analysis of variance and multiple regression at significant level 0.05. The results showed significant difference in sport emotion and collective efficacy among of healthy and disable athletes. Further analysis showed significant differences only in anxiety and anger between healthy and disabled athletes groups. In addition, sport emotions predicted 31% and 15% of collective efficacy variability in disabled and healthy athletes respectively. The importance of experiences and also anxiety and anger regulation in disabled sports and happiness in healthy athletes was discussed. <br /> هدف پژوهش حاضر بررسی کارایی جمعی و هیجان ورزشی و عوامل پیشبینی کنندۀ منابع کارایی جمعی توسط هیجان ورزشی در ورزشکاران سالم و معلول بود که به روش پسرویدادی انجام شد. 41 ورزشکار معلول و 43 ورزشکار سالم به صورت خوشهای از رشتههای تیمی انتخاب شدند. پرسشنامههای هیجان ورزشی و کارآمدی جمعی در ورزش استفاده شدند. تحلیل واریانس چندمتغیره و رگرسیون چندمتغیری در سطح معناداری 05/0 استفاده شد. تفاوت معناداری در هیجان ورزشی و کارایی جمعی بین ورزشکاران سالم و معلول، نشان داده شد. از بین عوامل هیجان ورزشی و کارایی جمعی، تنها در عامل اضطراب و خشم، تفاوت معناداری بین دو گروه وجود داشت. علاوه براین، هیجان ورزشی در ورزشکاران معلول 31 درصد و در ورزشکاران سالم 15 درصد از تغییرپذیری کارایی جمعی را پیشبینی کرد. همچنین اهمیت سابقة ورزشی و تنظیم اضطراب و خشم در ورزشهای معلولین و شادی در ورزشکاران سالم مورد بحث قرار گرفت.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297872620190121The Effectiveness of Mindfulness-Based Therapy on Job Stress and Job Self-efficacy of Physical Education Instructorsاثربخشی درمان مبتنی بر ذهن آگاهی بر استرس شغلی و خودکارآمدی شغلی مربیان تربیت بدنی4560138110.22089/spsyj.2018.4750.1508FAسلمانزارعیاستادیار مشاوره- گروه روانشناسی ،مرکز آموزش عالی نوراباد- دانشگاه لرستان ، لرستان ، ایراناعظم الساداتارشد حسینیکارشناس ارشد روانشناسی عمومی- گروه روانشناسی عمومی ، دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران جنوب ، تهران ، ایرانJournal Article20171103The aim of present study was to examine the effectiveness of Mindfulness-Based Therapy on job stress and job self-efficacy. The statistical population included all physical education instructors in swimming, volleyball and basketball in Qom Department of Physical Education. In this pretest–posttest experimental research with control group, 30 instructors were selected through convenience sampling method and randomly divided into experimental group and control group. The experimental group underwent eight–sessions of mindfulness-based therapy program and the control group did not receive any intervention. Data were collected using Job Stress Questionnaire and self-efficacy questionnaires. Collected data were analyzed using covariance analysis. The results showed a significant difference in job stress and job self- efficacy (between the experimental and control groups after the intervention. Therefore, using mindfulness-based therapy techniques is effective in reducing job stress and increasing job self-efficacy among physical education instructors.پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمانگری مبتنی بر ذهنآگاهی بر استرسشغلی و خودکارآمدی شغلی انجام شد. جامعه آماری پژوهش مربیان تربیت بدنی شنا، والیبال و بسکتبال اداره تربیت بدنی شهر قم بود. در این پژوهش آزمایشی، 30 نفر به روش نمونه گیری دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت هشت جلسه برنامه درمان را دریافت کرد و گروه کنترل برنامه ای را دریافت نکردند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه های استرس شغلی و خودکارآمدی شغلی استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون کوواریانس تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین نمرات پس آزمون دو گروه آزمایش و کنترل در استرس شغلی و خودکارامدی شغلی تفاوت معناداری وجود داشت. بنابراین، می توان نتیجه گرفت که استفاده از فنون مبتنی بر ذهن اگاهی بر کاهش استرس شغلی و افزایش خودکارمدی شغلی مربیان تربیت بدنی مؤثر است.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297872620190121Effectiveness of Aerobic Exercise on Stress, Anxiety and Depression in Children with Intractable Behavioral Disordersاثربخشی تمرینات ایروبیک به همراه موسیقی بر استرس، اضطراب و افسردگی کودکان با اختلال رفتاری درونریز6176149210.22089/spsyj.2018.5893.1625FAمهلاروحبخش اجتماعیکارشناس ارشد، روان شناسی ورزش، دانشگاه علامه طباطبائی، تهرانمریمآیینیکارشناس ارشد روان شناسی ورزش دانشگاه آزاد تهران مرکزناصرصبحی قراملکیدانشیار گروه روان شناسی ورزش دانشگاه علامه طباطبائی تهران0000-0003-2254-5282Journal Article20180529The behavior of the child is one of the important dimensions of his mental health and will have significant results in his future life markedly. The purpose of this study was to investigate the effectiveness of aerobic exercises on stress, anxiety and depression in children with inferiority behavioral disorder. 30 students with inferiority behavioral disorder were selected by Using of cluster sampling. To measure the research variables Achenbach Child Behavior Checklist and the des-form questionnaire of 21 questions were used. The executive protocol also included an aerobic exercise in 12 sessions of 60 minutes. Covariance analysis showed that there was a significant difference between the mean post-test scores of the experimental group and the control group's post-test, in the amount of stress, anxiety and depression. Therefore, aerobic exercises are beneficial to reduce the stress, anxiety and depression of children with inborn behavioral disorders.رفتار کودک از ابعاد مهم سلامتروان وی محسوب شده و پیامدهای قابل توجهی در زندگی آیندۀ وی خواهد داشت. هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی تمرینات ایروبیک بر میزان استرس، اضطراب و افسردگی کودکان با اختلال رفتاری درونریز بود. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای، 30 نفر از دانشآموزان با اختلال رفتاری درونریز انتخاب شدند. ابزارهای بهکار رفته در پژوهش، شامل سیاهۀ رفتاری کودکان آخنباخ و پرسشنامة دس- فرم 21 سؤالی بود. پروتکل اجرایی نیز شامل برنامة تمرین ایروبیک در 12 جلسه 60 دقیقهای بود. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد تفاوت معناداری بین میانگین نمرات پسآزمون گروه آزمایش با پسآزمون گروه کنترل، در میزان استرس، اضطراب و افسردگی وجود دارد. بنابراین، تمرینات ایروبیک بهمنظور کاهش استرس، اضطراب و افسردگی کودکان با اختلال رفتاری درونریز قابل استفاده است.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297872620190121The Effects of Instruction of Learning Strategies and Difficulty of Decision Making on the Accuracy of Forehand Top Spin in Table Tennisتاثیرآموزش راهبردهای یادگیری و دشواری تصمیم بر میزان دقت ضربة فورهند تاپ اسپین تنیس روی میز7790148710.22089/spsyj.2019.6636.1705FAرزارهاوی عزآبادیرفتار حرکتی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه الزهرا تهران ایران0000-0003-4478-5674محمد رضاصادقیان شاهیدانشگاه یزدالهامرضاییدانشگاه یزدJournal Article20181114The purpose of the present study was to determine the effects of cognitive and meta-cognitive strategies in difficulty of decision making on the accuracy of forehand top spin in table tennis. The 29 skilled male players with 21.20±9.24 years old were divided into 3 Meta cognitive strategies (MCS), groups cognitive strategies (CS), and control group. The level of difficulty of decision making was determined by colour of ball and impact place during forehand top spin. Pre-test was performed and then, subjects practiced 15 blocks of 20 trials in during the acquisition phase, after 48 hours, the retention and transfer tests were performed. The data in acquisition phase were analyzed by ANOVA with repeated measures, and retention and transfer tests were analyzed by one-way ANOVA. The results showed that there is a significant difference between the meta cognitive strategies group and other groups in retention and transfer phases. The findings suggested that applying meta-cognitive strategies could help to improve skills which requires difficulty of decision making.هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی در شرایط دشواری تصمیم بر دقت ضربة فورهند تاپ اسپین تنیس روی میز بود. شرکت کنندگان 29 بازیکن مرد ماهر با میانگین سنی 24/9±20/21 سال بودند که به صورت تصادفی به سه گروه راهبردهای فراشناختی، راهبردهای شناختی و کنترل تقسیم شدند. دشواری تصمیم با توجه به رنگ توپ و محل ضربه فورهند تاپ اسپین مشخص شد. آزمودنیها در مرحلة پیشآزمون و سپس در مرحله اکتساب 15 بلوک 20 کوششی را تمرین کردند، پس از 48 ساعت در آزمونهای یادداری و انتقال شرکت کردند. دادهها در مرحلة اکتساب با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک راهه با اندازه های تکراری و برای آزمونهای یادداری و انتقال از تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد. نتایج تفاوت معناداری را در گروه تمرینی که از راهبردهای فراشناختی بهره گرفتند نسبت به سایر گروهها در مراحل یادداری و انتقال نشان داد. این یافتهها نشان میدهد استفاده از راهبردهای فراشناختی بر پیشرفت اجرای مهارتهایی که از دشواری تصمیم برخوردارند، موثر است.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297872620190121The Effectiveness of Communication Skills Training on the Resilience and Exercise Self-Efficacy of Adolescent Athletesاثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر تاب آوری و خودکارآمدی تمرینی ورزشکاران نوجوان91106148810.22089/spsyj.2018.5518.1576FAامیرداناگروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران0000-0003-0191-7868نرگسسلطانیکارشناس ارشد روانشناسی عمومی، مشهد، ایراناعظمفتحی زادانگروه تربیت بدنی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایرانJournal Article20180211The aim of this study was to determine the effectiveness of communication skills training on the resilience and exercise self-efficacy of adolescent athletes. To this end, 30 adolescent athletes were randomly assigned to experimental and control groups (15 individuals per group). The experimental period consisted of twelve 90-min sessions of communication skills training that lasted four weeks. Measurements were performed pre-test and post-test using the Conner and Davitson Resilience (2003) and Bandura Exercise Self-Efficacy (1997) scales and the data was subjected to covariance analysis at the 95% confidence level. The results showed that, after controlling for pre-test levels, the levels of resilience and exercise self-efficacy in the experimental group were significantly higher than in the control group. This indicates that communication skills training is an effective way to increase resilience and exercise self-efficacy in adolescent athletes.هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر تابآوری و خودکارآمدی تمرینی در ورزشکاران نوجوان بود. به این منظور، 30 ورزشکار نوجوان (شهر گرگان) بهطور تصادفی ساده در دو گروه آزمایشی و کنترل (هر گروه 15 نفر) جای گرفتند. دوره آزمایشی متشکل از 12 جلسۀ 90 دقیقهای آموزش مهارتهای ارتباطی بود که به مدت چهار هفته به طول انجامید. اندازهگیریها در پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از مقیاس تابآوری کونور و داویتسون (2003) و مقیاس خودکارآمدی باندورا (1997) انجام شد و دادههای حاصله با استفاده از تحلیل کوواریانس در سطح اطمینان 95 درصد تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که پس از کنترل سطوح پیشآزمون، نمرههای تابآوری و خودکارآمدی تمرینی در گروه آزمایشی به طور معناداری بالاتر از گروه کنترل قرار دارد. براساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجهگیری کرد که آموزش مهارتهای ارتباطی، روش موثری برای افزایش تابآوری و خودکارآمدی تمرینی در ورزشکاران نوجوان میباشد.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297872620190121The Prediction of Taekwondo Poomsae Performance Based on Working Memory Scoresپیشبینی اجرای پومسة تکواندو بر اساس نمرات حافظة کاری107120148910.22089/spsyj.2019.6681.1711FAمحمدرضاقاسمیان مقدمگروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی0000-0003-4067-6147الهاممیرنیادانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20181117The present study was conducted to answer the question ofwhether the initial working memory scores can be used to predict the Poomsae performance after 10 training sessions. For this purpose, 60 subjects aged 18-24 years participated in this research. They were first evaluated by a working memory test and entered the training phase of Poomsae. Then, the relationship between the working memory variables and the Poomsae performance scores was investigated in the last session. The results showed that different components of working memory test predict different subtypes of the Poomsae performance. In general, the current findings suggest that working memory is an important factor in determining the success of beginners in the Poomsae performance. This research can be considered as a preliminary study in the field of predicting the performance based on cognitive characteristicsپژوهش حاضر با هدف پاسخ به این سوال انجام شد که آیا از نمرات اولیة حافظة کاری میتوان اجرای پومسه را بعد از 10 جلسة آموزشی پیشبینی نمود. بدینمنظور تعداد 60 نفر آزمودنی در دامنة سنی 18 تا 24 سال در این پژوهش شرکت نمودند که ابتدا از طریق آزمون حافظة کاری ارزیابی و وارد مرحلة آموزش پومسه شدند. سپس رابطة بین متغیرهای حافظة کاری و نمرات اجرای پومسه در جلسة انتهایی بررسی گردید. نتایج نشان داد شاخصهای متفاوتی از آزمون حافظة کاری، زیرمؤلفههای متفاوتی از اجرای پومسه را پیشبینی میکنند. بهطورکلی یافتههای حاضر نشان میدهد که حافظة کاری عاملی مهم در تعیین موفقیت افراد مبتدی در اجرای پومسه است. این پژوهش را میتوان به عنوان یک مطالعة مقدماتی در حیطة پیشبینی عملکرد بر اساس ویژگیهای شناختی در نظر گرفت.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297872620190121Perfectionism, Burnout and Engagement Model in Athlete: The Mediating Role of the Self-Determination Theoryکمالگرایی، فرسودگی و مشارکت در ورزشکاران: نقش میانجی تئوری خودمختاری121132138210.22089/spsyj.2018.5560.1583FAموناسمیع نیامدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانرضانیک بخشگروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0002-1629-781Xعلی محمدصفانیاگروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایرانJournal Article20180225The purpose of this study was to investigate the role of mediator of self-determination theory in perfectionism, burnout and engagement in athletes. The statistical population of this study included athletes who attended the Premier League and national team in Tehran, and 300 athletes were completed Perfectionism, Burnout, Engagement, Psychological Need Thwarting, Basic Need Satisfaction questionnaires. Pearson correlation test and structural equations were used to analyze the data. The findings showed that perfectionism's concerns had a positive relationship with The Psychological Need Thwarting and burnout. On the contrary, the perfectionist strivings had a positive relationship with the Basic Need Satisfaction and athlete engagement, and the negative relationship with the Psychological Need Thwarting and burnout. Psychological Need Thwarting had positive relationship with the athlete's burnout and negative relationship with perfectionist strivings and Basic Need Satisfaction. Conversely Basic Need Satisfaction had positive relationship with the athlete engagement and negative relationship with the athlete's burnout. As it is expected, the relationships between perfectionism - engagement and perfectionism -burnout-are justified, despite the provision of basic psychological needs. <br /> هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی تئوری خودمختاری در رابطة کمالگرایی، فرسودگی و مشارکت در ورزشکاران است. جامعة آماری این پژوهش شامل ورزشکارانی میشود که در لیگ برتر و تیم ملی در تهران حضور داشتند و درمجموع 300 ورزشکار پرسشنامههای فرسودگی، کمالگرایی، مشارکت، تامین نیاز و عدم تامین نیاز را تکمیل کردند. بهمنظور تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان داد که دغدغههای کمالگرایی رابطه مثبتی با عدم تأمین نیاز و فرسودگی ورزشکار داشتند. برعکس، تلاش کمالگرایانه رابطه مثبتی با تأمین نیاز و مشارکت ورزشکار و رابطه عکس با عدم تأمین نیاز و فرسودگی ورزشکار داشتند. عدم تأمین نیاز رابطه مثبت با فرسودگی ورزشکار و رابطه عکس با تأمین نیاز و مشارکت ورزشکار داشتند. برعکس، تأمین نیاز رابطة مثبت با مشارکت ورزشکار و رابطه عکس با فرسودگی ورزشکار داشتند. همانگونه که انتظار میرود، روابط بین کمالگرایی- مشارکت و کمالگرایی- فرسودگی باوجود تأمین نیازهای بنیادی روانشناختی توجیه میشوند.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297872620190121Relationship of Mental Toughness with Deterioration in Injured Professional Athletesارتباط سرسختیذهنی با فرسودگی ورزشی در ورزشکاران آسیبدیده حرفهای133150138310.22089/spsyj.2018.5611.1593FAنگارآرازشیاستادیار گروه تربیت بدنی، مؤسسه آموزش عالی المهدی مهر اصفهان، اصفهان، ایران.0000-0003-3817-2417زهراعلیخانی دهقیکارشناس ارشد روانشناسی ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر، اصفهان، ایرانزهرامحمدیکارشناس ارشد روانشناسی ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایرانJournal Article20180406The descriptive methodology was used to investigate the relationship between mental toughness and athlete burnout in injured professional athletes. The available sample was consisted of 142 professional injured athletes, aged from 15 to 35 in different fields. Data collection was performed based on mental toughness and athlete burnout questionnaires. The data were analyzed using Pearson correlation coefficient, simple regression and t-test. The results indicated that athletic mental toughness with a correlation coefficient of -0.42 had a negative strong correlation with the athlete burnout of injured athletes. The regression showed, 18% of athlete burnout variance which is explained by the variance of mental toughness. Independent t-test confirmed the significant difference between mental toughness and athlete burnout of injured male and female athletes. It can be concluded that athletes with higher mental toughness have less chance of athlete burnout during the period of injury. <br /> هدف این پژوهش، بررسی رابطة استحکام ذهنی و فرسودگی ورزشی در ورزشکاران حرفهای آسیبدیده بود. روش پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی و کاربردی بود. نمونة آماری را 142 نفر از ورزشکاران آسیبدیده در سطح حرفهای با دامنة سنی 15 تا 35 سال در رشتههای مختلف با استفاده از نمونهگیری در دسترس تشکیل دادند. از پرسشنامههای استحکام ذهنی و فرسودگی ورزشی برای جمعآوری دادهها و از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون ساده و آزمون تی برای تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد استحکام ذهنی با ضریب همبستگی 42/0- با فرسودگی ورزشی ورزشکاران آسیبدیده ارتباط قوی منفی دارد. براساس مدل رگرسیون، 18 درصد از واریانس فرسودگی توسط واریانس استحکام ذهنی تبیین میگردد. آزمون تی مستقل، تفاوت معنادار بین استحکام ذهنی و فرسودگی ورزشکاران آسیبدیده زن و مرد را تأیید کرد. در کل یافتهها نشان داد هرچه استحکام ذهنی ورزشکاران بالاتر باشد احتمال فرسودگی در دوران آسیبدیدگی کمتر است.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297872620190121Criminological Analysis of Failure Theory - Aggression in the Violence of Football Spectatorsتحلیل جرم شناختی تئوری ناکامی – پرخاشگری در خشونت تماشاگران فوتبال151166138410.22089/spsyj.2018.5968.1633FAمجیدآقاییگروه حقوق دانشکده ی علوم انسانی دانشگاه آزار إسلامی واحد اسلام شهر (ایران)کیوانملانوروزیاستادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران0000-0003-1374-460XJournal Article20180619The purpose of this study was to investigate the failure-aggression theory of violence among spectators from Esteghlal and Persepolis teams of Tehran from a criminological point of view. In this semi-experimental study 386 independent supporters of Tehran's Independence and Propulsion method were selected randomly. The research data were a questionnaire. The researcher has been compiled in two parts of individual information and practice with 30 questions. In two levels descriptive and non-analytic statistics (Pearson correlation coefficient) are used. The PASS version 19 was used at the significant level of P = 0.05. The findings of this study emphasized the overcoming of violence in the verbal dimension and subjects such as failure to attend the stadium the popular team's defeat inadequate judging of the referee and the inappropriate play of the popular team the violence of football fans is effective. Overcoming the variable of the defeat of the popular team and the judge's inadequate judgment. <br /> هدف پژوهش بررسی تئوری ناکامی – پرخاشگری درخشونت تماشاگران تیمهای استقلال و پرسپولیس تهران از منظر جرم شناختی است. دراین مطالعة نیمه تجربی که به روش پیمایشی-توصیفی انجام گرفته، ۳۸۴ نفر از طرفداران استقلال و پرسپولیس تهران به صورت تصادفی انتخاب شدند. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامة محقق ساخته در د وقسمت اطلاعات فردی و رفتاری با ۳۰ پرسش جمع آوری و با استفاده از نرم افزاراس. پی.اس.اس نسخة ١٩ تحلیل شد. یافته های این پژوهش بر غلبه خشونت در بُعد کلامی تاکیدکرده وعواملی نظیر ناکامی برای حضور در ورزشگاه، شکست تیم محبوب، قضاوت نامناسب داور و بازی نامناسب تیم محبوب در بروز خشونت تماشاگران فوتبال را موثر می داند. غلبه با متغیر شکست تیم محبوب و قضاوت نامناسب داور است.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297872620190121The Effectiveness of Short Term Situational Awareness Training (SA) on Emotional Regulation and Shooting Performanceاثربخشی آموزش کوتاهمدت آگاهی موقعیتی بر تنظیم شناختی هیجانی و نمرات تیراندازی با تفنگ بادی167178136110.22089/spsyj.2018.4595.1490FAمرتضیناجیگروه تربیت بدنی، دانشگاه امام حسین، تهران، ایراناحمدعلیناجیگروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانJournal Article20170802The purpose of this study is to determine the effectiveness of situational awareness training on cognitive emotion regulation and shooting performance. The research design is semi-experimental; with pre-test, post-test and control group. The statistical population consisted of students of one of military educational centers in Tehran and the research sample consisted of Twenty-two students who were selected through convenience sampling method and randomly divided in either experimental or control group. The experimental group received situational awareness training based on the Andesley theory. Then, after completing the Gravinsky Cognitive-emotional Regulation questionnaire, a standard shooting test was administered. Data was analyzed through multivariate covariance test and results showed that short-term positional awareness training significantly enhances emotional regulation and shooting performance in the post-test stage. This research showed the importance of situational awareness in cognitive emotion regulation and shooting performance.هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش آگاهی موقعیتی بر تنظیم شناختی هیجان و عملکرد تیراندازی بود. طرح پژوهش نیمهآزمایشی و از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل است. جامعۀ آماری، دانشجویان یکی از مراکز آموزشی نظامی تهران و نمونة پژوهش شامل 22 نفر بود که به روش در دسترس انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش، آموزشهای آگاهی موقعیتی بر مبنای نظریة اندسلی را دریافت نمودند. علاوه بر تکمیل پرسشنامة تنظیم شناختی هیجانی گرانفسکی، آزمون استاندارد تیراندازی از آنان به عمل آمد. دادهها توسط آزمون کوواریانس چند متغیری تحلیل و نتایج نشان داد آموزش کوتاهمدت آگاهی موقعیتی به طور معناداری موجب افزایش تنظیم هیجانی و افزایش رکورد تیراندازی در مرحلة پس آزمون شده است. این پژوهش اهمیت آگاهی موقعیتی را بر تنظیم شناختی هیجان و عملکرد تیراندازی نشان داد.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297872620190121Mental Representation Changes due to Random and Blocked Practiceتغییرات بازنمایی ذهنی بر اثر تمرین تصادفی و مسدود179194138610.22089/spsyj.2018.1386FAداودفاضلیاستادیار دانشگاه شیرازحمیدرضاطاهریاستاد دانشگاه فردوسی مشهدعلیرضاصابری کاخکیدانشیار دانشگاه فردوسی مشهد0000-0002-3066-4858Journal Article20161218The purpose of this study was to investigate changes in mental representation in golf putting task due to random and blocked practice. Thirty participants were divided into random, blocked and control groups. First, the initial mental representation level of participants was measured and they performed 18 trials as pre-test. Then, they practiced the intended task for six consecutive days. A week after the last practice session their final mental representation level was measured and performed 18 trials as retention test. Results showed that random group had more errors than blocked group during acquisition, but performed more accurate than this group during retention. In addition, it was showed that random group have a more structured mental representation than blocked group and this representation is more like the skilled participants. This results showed that the cause of better learning by random group than blocked group probably is due to production of a more structured mental representation of the task.هدف از تحقیق حاضر بررسی تغییرات بازنمایی ذهنی از تکلیف ضربه گلف بر اثر تمرین تصادفی و مسدود بود. 30 نفر شرکتکننده به سه گروه تصادفی، مسدود و کنترل تقسیم شدند. ابتدا سطح اولیه بازنمایی ذهنی افراد تعیین شد و 18 کوشش را به عنوان پیش آزمون انجام دادند. سپس به مدت شش روز متوالی به تمرین تکلیف مورد نظر پرداختند. یک هفته بعد از آخرین جلسه تمرینی سطح نهایی بازنمایی ذهنی شرکتکنندگان مورد سنجش قرار گرفت و 18 کوشش را به عنوان پس آزمون اجرا کردند. نتایج این تحقیق نشان داد که گروه تصادفی نسبت به گروه مسدود در مرحله اکتساب خطای بیشتری انجام داده است اما در یادداری نسبت به این گروه عملکرد دقیقتری داشت. علاوه بر این نشان داده شد که گروه تصادفی نسبت به گروه مسدود بازنمایی ذهنی ساختاریافتهتری دارد و همچنین این ساختار مشابهت بیشتری با بازنمایی ذهنی افراد ماهر دارد. این نتایج نشان دهنده آن است که احتمالا دلیل یادگیری بهتر گروه تصادفی نسبت به مسدود ایجاد یک بازنمایی ساختاریافتهتر از تکلیف میباشد.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297872620190121The Effect of Gender and Circadian Rhythm on the Performance of Motor Memory and Achievement Motivation in Youthتاثیر جنسیت و ریتم شبانهروزی بر عملکرد حافظة حرکتی و انگیزة پیشرفت در جوانان195212140610.22089/spsyj.2018.5531.1577FAپروانهشمسی پور دهکردیاستادیار گروه رفتار حرکتی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه الزهرا (س) تهرانفاطمهنجفیاندانش آموخته دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه الزهرا (س) تهرانفاطمهمیردانش آموخته دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه الزهرا (س) تهرانJournal Article20180212The purpose of this study was to compare the motor memory function and the motivation of progress in male and female students with different daily rhythm. The statistical sample included 50 morning active participants (25 females and 25 males) and 40 evening active participants (17 females and 23 males). Research tools included Horn Stenberg's Morning-Evening Questionnaire, Hermann's Progress Motivation Questionnaire, and Chain Color Matching Software. Findings showed that the progression for the variable of motor memory function of the interactive effect of gender on the daily rhythm was not significant. Comparison of means showed that evening active males had the highest mean of motor memory, while morning active females had the weakest level of motor memory function. For the progress motivation variables, results showed that the interactive effect of gender and daily rhythm was not significant, but the main effect of the daily rhythm was significant. The results of Tukey post hoc test showed that there was a significant difference between the progress motivation in males with evening rhythm and progress motivation of females with morning rhythm. Male students with an evening rhythm had the lowest score of progress motivation, and female students with the morning rhythm had the highest score of progress motivation.هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسة عملکرد حافظة حرکتی و انگیزة پیشرفت در دانشجویان دختر و پسر با ریتم شبانهروزی متفاوت بود. نمونة آماری را ۵۰ شرکت کنندة صبح فعال (۲۵ زن و ۲۵ مرد) و ۴۰ شرکت کنندة عصر فعال (۱۷ زن و ۲۳ مرد) تشکیل داد. یافتهها برای متغیر عملکرد حافظه حرکتی پیشرفت نشان داد اثر تعاملی جنسیت در ریتم شبانهروزی معنادار نبود. مقایسه میانگینها نشان داد پسران عصرفعال دارای بهترین میانگین حافظة حرکتی و دختران صبح فعال دارای ضعیفت ترین عملکرد حافظة حرکتی بودند. برای متغیر انگیزة پیشرفت، یافته ها نشان داد اثر تعاملی جنسیت و ریتم شبانه روزی معنادار نبود اما اثر اصلی ریتم شبانه روزی معنادار بود. نتایج آزمون تعقیبی توکی نشان داد بین انگیزه پیشرفت در پسران با ریتم شبانهروزی عصرگاهی با انگیزة پیشرفت دختران با ریتم شبانهروزی صبحگاهی تفاوت معنادار وجود دارد. دانشجویان پسر با ریتم شبانهروزی عصرگاهی دارای پایین ترین نمره انگیزة پیشرفت و دانشجویان دختر با ریتم شبانهروزی صبحگاهی دارای بالاترین نمرة انگیزش پیشرفت بودند.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297872620190121Comparison of Visual and Sensory-Motor Imagery Skills in Soccer Referees with Less and More Mistakesمقایسه مهارتهای تصویرسازی دیداری و حسی-حرکتی در داوران کماشتباه و پُراشتباه فوتبال213228149310.22089/spsyj.2018.5391.1559FAمحمدافشاردانشگاه شیرازربابهرستمیبخش علوم ورزشی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.مجیدچهارده چریکعضو هیئت علمی دانشگاه شیرازJournal Article20180130This study aims at comparing the visual and sensory-motor imagery skills in soccer referees with less and more mistakes. This was a causal-comparative study and was applied in terms of purpose. Participants included 30 male referees from Fars province who were voluntarily selected and according to average monitoring scores were grouped into two groups of referees with a less mistakes (17 referees) and referees with a more mistakes (13 referees). Marx visual imagery questionnaire (1973) and Isaacs et al motor imagery questionnaire (1986) were used to assess the imagery skills of the referees. Data analysis by independent t-test showed that the referees with less mistakes have higher visual and sensory-motor imagery skills than those with more mistakes, and this helps them to have a lower number of mistakes in their refereeing. Based on the results, referees are advised to use mental imagery skills to improve their performance.هدف از این پژوهش مقایسه مهارتهای تصویرسازی دیداری و حسی-حرکتی در داوران کماشتباه و پراشتباه فوتبال بود. این پژوهش از نوع علی مقایسهای و به لحاظ هدف کاربردی بود. شرکتکنندگان شامل ۳۰ داور مرد استان فارس بودند که بهصورت داوطلبانه انتخاب شدند و بر اساس میانگین نمرات نظارت، به ۲ گروه داوران کماشتباه (۱۷ داور) و داوران پراشتباه (۱۳ داور) گروهبندی شدند. پرسشنامة تصویرسازی دیداری مارکس (۱۹۷۳) و پرسشنامة تصویرسازی حرکتی ایساکس و همکاران (۱۹۸۶) در ارزیابی مهارت تصویرسازی آن داوران به کار گرفته شد. نتایج نشان داد که داوران کماشتباه نسبت به داوران پراشتباه توانایی تصویرسازی دیداری و حسی-حرکتی بهتری دارند و این کمک میکند تا میزان اشتباه کمتری در عملکردشان داشته باشند. بر اساس نتایج به داوران توصیه میشود برای بهبود عملکردشان از مهارتهای تصویرسازی ذهنی استفاده نمایند.