پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-29781220121221The Relation of Perceived Motivational Climate with Anxiety and Self-esteem in Elite and Non-elite Athletes of Team Sportsارتباط جوّ انگیزشی ادراک شده با اضطراب و عزت نفس ورزشکاران نخبه و غیرنخبۀ ورزشهای تیمی141178FAJournal Article20150206determines the motivational climate that we perceive. Moreover, researchers reported that athletes of sport teams differ at psychological factors which could be related to teams’ motivational climate. So far, few studies have considered this issue in elite athletes. Thus, this study aimed to study perceived motivational climate and its relationship with anxiety and self-esteem in elite and non-elite athletes of team sports. Participants of this study were 116 male athletes at range of 18 to 29 years (Mean=24+3/7), who were taking part in either elite or non-elite levels (55 elite and 61 non-elite). The instruments used were PMCSQ-2 to evaluate motivational climate, SAS to assess anxiety, and SEI to measure self-esteem in athletes. Kolmogorov Smirnov test was used to study the normality of data. Descriptive statistics methods were used to report scores of athletes, one-way analysis of variances to discover the difference between two groups and also pierson correlation test to study the relation between anxiety and self-esteem with perceived motivational climate. Results showed that perceived motivational climate was more task-oriented in elite athletes than their non-elite counterparts. But there was no significant relation between two groups in self-esteem and concentration disruption. At task-oriented dimension, elite athletes had higher scores in cooperative learning and important role rather than their non-elite peers. Evaluating the correlations showed that there are significant reverse correlations between: task-oriented climate and self-oriented climate, somatic anxiety and task-oriented climate, worry and task-oriented climate, concentration disruption and task-oriented climate, somatic anxiety and self-esteem, and worry and self-esteem (P<0/05). Based on findings of this study and similar researches it seems that performance of athletes is affected vividly by psychological characteristics. Mental factors can differentiate elites from non-elites. High levels of mental readiness cause increasing the success rate of athletes and promoting their competence, which causes higher motivation, self-confidence, self-esteem and finally promoting athletic performance. It is suggested to coaches that increase motivation in athletes by providing fine training, encouragement, rewards and well-organized feedback, as well as using strategies for increasing the self-esteem and decreasing anxiety.
جوّ اجتماعی، مانند کلاس درس یا تیم ورزشی، تعیینکنندۀ جوّ انگیزشی است که فرد ادراک میکند. همچنین محققان گزارش کردهاند که بازیکنان تیمهای ورزشی مختلف از نظر عوامل روانشناختی متفاوتاند که این امر میتواند به جو انگیزشی تیم ورزشی مرتبط باشد. تا کنون، مطالعات اندکی به بررسی این موضوع در ورزشکاران نخبه پرداختهاند؛ از این رو هدف از این تحقیق بررسی جو انگیزشی ادراکشده و ارتباط آن با اضطراب و عزت نفس در ورزشکاران نخبه و غیرنخبۀ رشتههای تیمی است. شرکتکنندگان در این تحقیق شامل 116 ورزشکار مرد در دامنۀ سنی 18 تا 29 سال (با میانگین سن 7/3±24) بودند که در یکی از سطوح نخبه یا غیرنخبه مشغول فعالیت بودند (55 نفر نخبه و 61 نفر غیرنخبه). در این تحقیق از نسخۀ دوم پرسشنامۀ جو انگیزشی ادراکشده در ورزش (PMCSQ-2) برای ارزیابی انگیزش، مقیاس اضطراب ورزشی (SAS) برای ارزیابی اضطراب و پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت (SEI) برای اندازهگیری عزت نفس ورزشکاران استفاده شد. از آزمون کولموگروف - اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن دادهها، روشهای آمار توصیفی برای گزارش امتیازات ورزشکاران، آزمون تحلیل واریانس یکسویه برای تفاوت در عملکرد بین دو گروه استفاده شد و همچنین با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون ارتباط اضطراب و عزت نفس با جو انگیزشی ادراک شده بررسی شد. نتایج نشان داد در ورزشکاران نخبه، در مقایسه با همتایان غیرنخبۀ آنها، جو انگیزشی ادراک شده بیشتر از نوع تکلیفمحور است، اما از لحاظ عزت نفس و اختلال تمرکز تفاوت معنیداری بین دو گروه وجود ندارد. در بُعد تکلیفمحور، نمرات ورزشکاران نخبه در یادگیری مشارکتی و نقش مهم بیشتر از همتایان غیرنخبهشان بود. با بررسی همبستگیها مشاهده شد بین جو تکلیفمحور و خودمحور، اضطراب پیکری و جو تکلیفمحور، جو تکلیفمحور و نگرانی، اختلال تمرکز با جو تکلیفمحور، اضطراب پیکری و عزت نفس و نیز نگرانی و عزت نفس در سطح 05/0 رابطهای معنیدار و معکوس وجود دارد. با توجه به نتایج این پژوهش و تحقیقات مشابهبه نظر میرسد عملکرد ورزشکاران آشکارا تحت تأثیر ویژگیهای روانی قرار میگیرد. عوامل روانی میتواند موجب تمایز بین ورزشکاران نخبه و غیرنخبه شود. افزایش سطح آمادگی روانی باعث افزایش درصد موفقیت ورزشکاران میشود و احساس کفایت و شایستگی در آنها بهوجود میآورد که باعث افزایش انگیزش، اعتماد به نفس و عزت نفس میشود و در نهایت، به پیشرفت در عملکرد ورزشی منجر میگردد. به مربیان توصیه میشود با دادن تمرینات منظم، تشویق و پاداشها، دادن بازخورد به موقع و همچنین استفاده از راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس و کاهش اضطراب، انگیزش را در ورزشکاران و فراگیرندگان خود افزایش دهند.
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-29781220121221The Effect of Cognitive and Motivational Imagery on learning Basic Basketball Skillsتأثیر تصویرسازی شناختی و انگیزشی بر یادگیری مهارتهای پایۀ بسکتبال2615179FAJournal Article20150206Introduction: Mental Imagery is mental skills that athletes in sport psychologists recommend. The aim of this study was to compare the effects of cognitive and motivational imagery on learning the basic skills of basketball. Methodology: 51 beginner student volunteers were randomly divided into three groups: 1) physical training (21 patients), 2) physical training with cognitive imagery (19), and 3) physical training with emotional imagery (19 people). Each group rehearsed seven weeks, two sessions per week of physical training, cognitive and motivational imagery. Before and after the intervention, participants took part in similar circumstances test shoot, pass and dribble the basketball. Results were analyzed using repeated measures at a significance level of P<0/05. Results: The scores of the within groups showed that 14 session training a significant improved on performance in basic basketball skills (P<0/05). In throwing the ball, physical training combined with cognitive and motivational imagery groups had significantly improved (P<0/05). In passing, two groups physical training with cognitive and motivational imagery experienced greater improvements. Variance between groups was significant only at dribbling skills (P<0/05), such that the motivational imagery combined with physical training group was better than physical training. Conclusions: As respects, the mental imagery improves athletic performance; Emotional imagery is more effective in motivational and cognitive task’s performance.
تصویرسازی ذهنی از مهارتهای روانی است که روانشناسان ورزشی به ورزشکاران توصیه میکنند. هدف از انجام این پژوهش مقایسۀ اثر تصویرسازی شناختی و انگیزشی بر یادگیری مهارتهای پایۀبسکتبال است. 59 دانشجوی مبتدی و داوطلب بهطور تصادفی به سه گروه تمرین بدنی(21نفر)، تمرین بدنی با تصویرسازی شناختی (19 نفر) و تمرین بدنی با تصویرسازی انگیزشی(19 نفر) تقسیم شدند. هر گروه هفت هفته و هر هفته دو جلسه به انجام تمرین بدنی، تصویرسازی شناختی و انگیزشی پرداختند. پیش و پس از مداخله از آزمودنیها در موقعیت مشابه آزمون پرتاب آزاد، پاس و دریبل بسکتبال گرفته شد. با استفاده از روش اندازههای تکراری نتایج تحلیل و در سطح معنیداری 05/0>P مقایسه شدند. تغییرات نمرات درون گروهها نشان داد 14 جلسه تمرین سبب بهبود معنیدار عملکرد مهارتهای پایۀ بسکتبال شده است (05/0>P). در پرتاب توپ، دو گروه تمرین بدنی در ترکیب با تصویرسازی انگیزشی و شناختی، در مقایسه با گروه تمرین بدنی پیشرفت معنیداری داشتند (05/0>P). در پاس، دو گروه تمرین بدنی در ترکیب با تصویرسازی انگیزشی و شناختی، در مقایسه با گروه تمرین بدنی پیشرفت بیشتری را تجربه کردند. تنها تغییرات واریانس بین گروهی در مهارت دریبل معنیدار بود (05/0>P) طوری که عملکرد گروه تمرین بدنی توأم با تصویرسازی انگیزشی از گروه تمرین بدنی بهتر بود. با تأکید بر این راهکار آموزشی که تصویرسازی اجرای ورزشی را بهبود میدهد، تصویرسازی انگیزشی تأثیر مطلوب و مؤثرتری بر عملکردهای مختلف اعم از انگیزشی و شناختی دارد.
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-29781220121221Influence of Iranian Professional Soccer Players Ideology on their Ethical Decision-Makingتأثیر ایدئولوژی بازیکنان حرفهای فوتبال ایران بر تصمیمگیری اخلاقی آنان3827180FAJournal Article20150206The purpose of current study was a survey on influence of Iranian professional soccer players ideology on their ethical decision-making. For this purpose, Ethical Position in Professional Soccer Questionnaire (EPPSQ) with 15 questions and Dilemmas in Professional Soccer Questionnaire (DPSQ) with 28 questions developed by Shajie et al. (2013) were employed and randomly administered to 162 Iranian premier league soccer players from Rahahan, Naft Tehran, Shahid Sepasi, Foolad Khoozestan, Shahin Booshehr, Sepahan Esfahan, Malavan Anzali, Naft Abadan, Peykan Tehran, Pas Hamedan, Alominium Hormozgan teams. The content validity of instrument was confirmed by experts and the internal consistency of the DPSQ and EPPSQ proved in a pilot study. The data were analyzed by employing ANOVA and Path analysis tests. Results showed that ethical ideology has significant influence on ethical decision-making variance of players and idealism subscale plays a significant role in this matter. Therefore, the roles of coaches and soccer club managers are very important and improvement of attitude and ethical knowledge within players may solve the ethical problems of Iranian soccer for ever and basically, also without legal pressures.
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر ایدئولوژی بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران بر تصمیمگیری اخلاقی آنان است. بدین منظور پرسشنامۀ 15 گویهای موقعیت اخلاقی در فوتبال حرفهای و همچنین پرسشنامۀ 28 گویهای وضعیتهای دشوار اخلاقی در فوتبال حرفهای (DPSQ-Iran) ساخته شده توسط شجیع و همکاران (1391) بهطور تصادفی در اختیار 162 بازیکن شاغل در لیگ برتر فوتبال ایران از 11 تیم راه آهن، نفت تهران، مقاومت شهید سپاسی، فولاد خوزستان، شاهین بوشهر، سپاهان اصفهان، ملوان بندر انزلی، نفت آبادان، پیکان، پاس همدان و آلومینیوم هرمزگان قرار گرفت. روایی محتوایی ابزارها توسط متخصصان و ثبات درونی آنها نیز در مطالعهای مقدماتی تأیید شد. بهمنظور برازش الگو و مشاهدۀ نقش ایدئولوژی در تصمیمگیری اخلاقی از تحلیل مسیر و برای مقایسۀ متغیرها به تفکیک تیمها از تحلیل واریانس یکطرفه در سطح معنیداری 05/0P< استفاده شد. یافتهها نشان داد ایدئولوژی اخلاقی بازیکنان تأثیر معنیداری بر تبیین واریانس تصمیمگیری اخلاقی بازیکنان دارد و خردهمقیاس ایدهآلگرایی نقش بارزتری در این خصوص ایفا میکند؛ از این رو نقش مربیان و مدیریت باشگاهها بسیار با اهمیت است و بهبود شناخت و آگاهیهای اخلاقی بازیکنان ممکن است بتواند مسئلۀ اخلاق را در فوتبال ایران برای همیشه، از درون و نه از طریق اجبارهای قانونی، حل کند.
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-29781220121221The Effects of Gender and Competitive Level on Athletes' Burnout in Individual Sportsتأثیر جنسیت و سطح رقابتی بر تحلیل رفتگی ورزشکاران در رشتههای انفرادی5239181FAJournal Article20150206The purpose of this study was to determine the effects of gender and competitive level on athletes' burnout in individual sports. To this aim, in a causal-comparative study, 185 athletes from Track and Field, Shooting, Wushu, Karate, and Taekwondo (age: 25.19±4.78 yrs, competitive experience: 8.24±6.07 yrs, gender: 96 male and 89 female, competitive level: 98 national and 87 international) who participated in national championships or Asian Games preparation camps in 2010 were selected using random cluster sampling method and completed individual information form and Athlete Burnout Questionnaire (ABQ). Data were analyzed using multivariate analysis of variance, one-way analysis of variance and LSD tests at the 95% confidence level. Results showed that burnout of females is higher than males in all dimension (<em>p</em><0.01). Athletes who compete in national championships had higher reduced sense of accomplishment and devaluation than athletes who compete in international championships (<em>p</em><0.01), but in dimension of physical/emotional exhaustion, the results was inverse (<em>p</em>=0.009). Multiple comparisons for interaction effect of gender and competitive level showed that females who compete in national championships have the highest level of burnout in reduced sense of accomplishment and devaluation dimensions and females who compete in international level have the highest level of burnout in physical/emotional exhaustion dimension (<em>p</em><0.05). Findings of the study suggest that female athletes, especially in low competitive level, are in exposure of greater risk of reduced sense of accomplishment and devaluation, while in high competitive level may be more vulnerable for experiencing physical/emotional exhaustion
هدف این پژوهش تعیین تأثیر جنسیت و سطح رقابتی بر تحلیلرفتگی ورزشکاران در رشتههای ورزشی انفرادی است. به این منظور، طی مطالعهای علّی - مقایسهای، 185 ورزشکار از رشتههای دو و میدانی، تیراندازی، ووشو، کاراته و تکواندو (سن: 78/4±19/25 سال، سابقۀ رقابتی: 07/6±24/8 سال، جنسیت: 96 مرد و 89 زن، سطح رقابتی: 87 نفر بینالمللی و 98 نفر ملّی) که در مسابقات قهرمانی کشور یا اردوهای آمادهسازی بازیهای آسیایی در سال 1389 شرکت داشتند، با استفاده از روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند و پرسشنامههای اطلاعات فردی و تحلیلرفتگی ورزشکار (ABQ) را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمونهای تعقیبی تحلیل واریانس یکسویه و LSD در سطح اطمینان 95% تحلیل شدند. نتایج نشان داد تحلیلرفتگی زنان در تمامی ابعاد بیشتر از مردان است (01/0><em>p</em>). ورزشکاران حاضر در رقابتهای کشوری، بیشتر از از ورزشکاران حاضر در رقابتهای بینالمللی احساس کاهش پیشرفت و احساس بیارزشی داشتند (01/0><em>p</em>)، اما در بُعد فرسودگی جسمی/ هیجانی نتایج معکوس بود (009/0=<em>p</em>). مقایسههای چندگانه برای اثر تعاملی جنسیت و سطح رقابتی نشان داد زنان در سطح رقابتهای کشوری در ابعاد احساس کاهش پیشرفت و احساس بیارزشی و در سطح رقابتهای بینالمللی در بُعد فرسودگی جسمی/ هیجانی دارای بیشترین سطح تحلیل رفتگی هستند (05/0><em>p</em>). یافتههای پژوهش حاضر پیشنهاد میکند که ورزشکاران زن، بهویژه در سطوح رقابتی پایین در معرض خطر بیشتری برای احساس کاهش پیشرفت و احساس بیارزشی قرار دارند، در حالی که در سطوح رقابتی بالا ممکن است برای تجربۀ فرسودگی جسمی/ هیجانی آسیبپذیرتر باشند.
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-29781220121221The Relationships between Mental Toughness and Physical Fitness in Female Studentsرابطۀ بین سرسختی ذهنی و آمادگی جسمانی در دانشجویان دختر6453182FAJournal Article20150206Achieving the optimal performance by athletes is due to the combinations of physical and mental preparation. The purposes of present study were to examine the relationships between mental toughness and physical fitness and to determine the predictors of mental toughness in female students. For this reason, 85 female students (20.14±2.52 years) completed Sport Mental Toughness Questionnaire (SMTQ) (Sheard, Golby, Van Wersch, 2009) to assess confidence, consistency and control subscales. In order to measure physical factors, Sit-up, Pull-up, Sargent, Sit and Reach, 4×9 shuttle run and 1 mile running tests were conducted. Repeated measures ANOVA indicated that there were no statistically significant differences among confidence, consistency and control subscales (P>0.05). Also, the results of Pearson correlation test revealed that there were significant correlations between confidence subscale and Shoulder girdle muscles, leg muscles power, aerobic endurance, total physical fitness and between aerobic endurance and control subscale (P≤0.05) but no significant correlation were found among total mental toughness score and physical fitness factors (P>0.05). Finally, the results of multiple linear regression analysis in determining criterion variables (mental toughness subscales) by predictive variables (physical fitness factors) revealed that confidence and control subscales were predicted via aerobic endurance while any physical fitness factors were not entered in regression equation of stability variable. These findings suggest that combination of physical and psychological properties caused reaching peak performance in athletes.
امروزه، عملکرد مطلوب ورزشکاران حاصل ترکیب عوامل مختلف شامل آمادگی جسمانی و روانی است. هدف از اجرای تحقیق حاضر تعیین ارتباط بین سرسختی ذهنی و آمادگی جسمانی و همچنین تعیین پیشبینهای سرسختی ذهنی است. برای دستیابی به هدف مذکور، 85 دانشجوی دختر با میانگین سنی 52/2 ± 14/20 در این تحقیق شرکت و بهمنظور سنجش سه خردهمقیاس اطمینان، ثبات و کنترل پرسشنامۀ سرسختی ذهنی ورزشی (شیرد، گلبی و ون ورش، 2009) را تکمیل کردند. برای سنجش آمادگی جسمانی دانشجویان از آزمونهای دراز و نشست، پرش عمودی (سارجنت)، کشش از بارفیکس، دو رفت و برگشت 9×4 متر، دو 1600 متر و آزمون انعطافپذیری ولز استفاده شد. یافتههای آزمون تحلیل واریانس در اندازهگیریهای مکرر نشان میدهد بین سه خردهمقیاس اطمینان، ثبات و کنترل تفاوت معنیداری وجود ندارد (05/0p>). یافتههای آزمون همبستگی پیرسون نیز نشان میدهد بین استقامت عضلات کمربند شانه، توان عضلات پاها، استقامت هوازی، آمادگی جسمانی کلی و خردهمقیاس اطمینان ارتباط معنیداری وجود دارد. همچنین، همبستگی بین استقامت هوازی و خردهمقیاس کنترل معنیدار است (05/0p≤)، اما بین نمرۀ کل سرسختی ذهنی و هیچکدام از شاخصهای آمادگی جسمانی ارتباط معنیداری یافت نشد (05/0<p). در نهایت، یافتههای رگرسیون خطی چندگانه بهمنظور تعیین متغیرهای پیشبین (شاخصهای آمادگی جسمانی) بر متغیرهای ملاک (خردهمقیاسهای سرسختی ذهنی) نشان دادند خردهمقیاسهای اطمینان و کنترل با استفاده از استقامت هوازی پیشبینی شدند، در حالی که در متغیر ثبات هیچکدام از متغیرهای آمادگی جسمانی وارد معادلۀ رگرسیون نشدند. یافتههای تحقیق پیشنهاد میکنند که ترکیب ویژگیهای جسمانی و روانشناختی موجب دستیابی ورزشکاران به اوج عملکرد میشود.
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-29781220121221Relationship between Coaching Style with Athlete’s Satisfaction of Iran Men Volleyball Super leagueارتباط بین سبک رهبری مربیان با رضایتمندی ورزشکاران لیگ برتر والیبال مردان ایران7465183FAJournal Article20150206The purpose of this research was study the relationship between authoritarian and libertarian leadership styles with their athlete’s satisfaction. From 192 Iranian volleyball players participating in Iran men volleyball super league selected 93 players by cluster sampling as sample. In this research used from athletes satisfaction questionnaire of Riemer and Chelladurai (1998) and made-researcher questionnaire of coaching style. The validity of coaching style questionnaire measured by 9 experts and in pilot study, questionnaires reliability of athletes satisfaction and coaching style measured 0.89 and 0.75 respectively. In order to evaluate and compare the descriptive data used from descriptive and inferential statistical (Pearson coefficient correlation) in SPSS software and significant level p≤0/05. Results showed that there is significantly relationship between authoritarian coaching style and satisfaction from coach education and training method (r=0.41, p=0.001), team performance (r=0.25, p=0.018) and individual performance (r=0.28, p=0.008), but there is not significantly relationship between authoritarian coaching style and satisfaction from coach behavior. At against, there is not significantly relationship between libertarian and satisfaction from coach education and training method, team performance and individual performance, but there is significantly relationship between libertarian coaching style and satisfaction from coach behavior (r=0.46, p=0.001).
هدف این تحقیق، بررسی رابطۀ بین سبک مربیگری مربیان بر مبنای سبک آمرانه و آزادمنشانه با رضایتمندی ورزشکاران آنهاست. جامعة آماری این پژوهش بازیکنان لیگ برتر والیبال مردان به تعداد 192 نفر بود، که 93 نفر از آنها از طریق جدول حجم و نمونۀ مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای بهعنوان نمونة آماری انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادهها از دو پرسشنامۀ رضایتمندی ورزشکاران ریمر و چلادورای (1998) با 14 سؤال و همچنین پرسشنامۀ سبک مربیگری محققساخته با 12 سؤال استفاده شد. 9 نفر از افراد صاحبنظر روایی صوری و محتوایی پرسشنامۀ محققساختۀ سبک رهبری را بررسی کردند و در مطالعۀ راهنما، پایایی پرسشنامههای رضایتمندی ورزشکاران و سبک مربیگری به ترتیب 89/0 و 75/0 بهدست آمد. بهمنظور توصیف دادهها از روشهای آمار توصیفی و برای تجزیه و تحلیل استنباطی دادههای تحقیق از ضریب همبستگی پیرسون در نرمافزار SPSSو در سطح معنیداری 05/0≥P استفاده شد. یافتهها نشان میدهد بین سبک مربیگری آمرانه و رضایت از نحوۀ آموزش و تمرین مربی (001/0=P، 41/0r=)، عملکرد تیمی (018/0=P، 25/0r=) و عملکرد فردی (008/0=P، 28/0r=) رابطۀ معنیداری وجود دارد، اما بین سبک مربیگری آمرانه و رضایت از رفتار مربی رابطۀ معنیداری وجود ندارد. بین سبک مربیگری آزادمنشانه و رضایت از نحوۀ آموزش و تمرین مربی، عملکرد تیمی و عملکرد فردی نیز رابطۀ معنیداری وجود ندارد، اما بین سبک مربیگری آزادمنشانه و رضایت از رفتار مربی (001/0=P، 46/0r=) رابطۀ معنیداری وجود دارد.
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-29781220121221The Comparison of Physiological Patterning in Advanced and Novice Performance of a Continuous Skillبررسی الگوی فیزیولوژیک اجرای پیشرفته و مبتدی یک مهارت پیوسته در دانشجویان ورزشکار9275184FAJournal Article20150206The present study, investigated the effect of arousal (Skin Conductance Level, SCL) and vigilance (Heart Rate, HR) on novice and advanced performance in a laboratory continuous performance task and presented patterns for physiological changes related to these types of performances. Twenty subjects participated in the acquisition phase consisting of ten sessions of thirty- second attempts. Retention test was given to them after 48hours. The instruments of research was ProComp Infinity, rotary pursuit 30014A, Spielberger State Trait Anxiety Inventory (STAI Form Y-2) and The Brunel Mood Scale (BRUMS).The mean SCL and HR during 10 seconds preceding, 30 seconds throughout, and 10 seconds following performance were recorded in The second session (novice performance) and retention test (advanced performance) and then analyzed using repeated measures ANOVA. The results indicated that arousal increased gradually during the first four seconds of advanced performance, then continuously decreased gradually; this was true for the novice performance, except the level of SCL and the linear decrease was higher. Two seconds following advanced performance, there was a significant compensatory increase in this pattern; however did not reach the baseline level. This was not evident in novice performance. Neither HR showed a systematic pattern of variations during performance, nor reflected vigilance alleged characteristics. Results are discussed in relation to psycho physiological theories explaining performance.
تحقیق حاضر، با سنجش انگیختگی (سطح هدایت الکتریکی پوست) و گوش به زنگی (ضربان قلب) حین اجرای نوعی مهارت پیوستۀ آزمایشگاهی، تأثیر آنها را در اجرای پیشرفته و مبتدی سنجیده و الگوی تغییرات فیزیولوژیک مربوط به این دو نوع اجرا را ارائه داده است. بدین منظور 20 آزمودنی در مرحلۀ اکتساب شرکت کردند که شامل 10 جلسۀ 10 کوششی بود و هر کوشش 30 ثانیه طول میکشید. در نهایت، بعد از 48 ساعت آزمون یادداری از آنها به عمل آمد. ابزار اندازهگیری این تحقیق دستگاه پروکامپ اینفینتی، تعقیبسنج گردان مدلA 30014، سیاهۀ اضطراب صفتی اسپیلبرگر و همکاران (فرم 2) و مقیاس خلقی برونل (برومز) بود. میانگین سطح هدایت پوستی و ضربان قلب در بازۀ زمانی 10 ثانیه قبل از اجرا، 30 ثانیه طول اجرا و 10 ثانیه بعد از اجرا در جلسۀ دوم (اجرای مبتدی) و آزمون یادداری (اجرای پیشرفته) ثبت و از طریق تحلیل واریانس با سنجشهای تکراری با یکدیگر و نیز بهطور جداگانه در سطح اطمینان 5 درصد تحلیل شد. یافتهها نشان داد انگیختگی از لحظۀ شروع تا حدود 4 ثانیۀ ابتدایی اجرای پیشرفته و مبتدی افزایش و سپس در تمام زمان باقیماندۀ اجرا کاهشی تدریجی داشت، با این تفاوت که سطح انگیختگی و کاهش خطی در اجرای مبتدی بیشتر بود. از حدود 2 ثانیه پس از اجرای پیشرفته، افزایش جبرانی معنیداری در این نیمرخ مشاهده شد که به سطح پایه بازگشت نکرد، حال آنکه اجرای مبتدی روند یکنواختی داشت. ضربان قلب در اجرای مبتدی و پیشرفته نه الگوی تغییر مشخصی داشت، نه ویژگیهای بارز گوش به زنگی را منعکس کرد. نتایج با توجه به نظریات فیزیولوژی روانی که عملکرد را تبیین میکنند بحث شده است.
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-29781220121221The Relationship between Self- efficacy and Emotional Intelligence with Performance in Goalball Men's of Premiershipارتباط خودکارآمدی و هوش هیجانی با عملکرد مردان گلبالیست لیگ برتر10493185FAJournal Article20150206The purpose of this study was to determine The Relationship between Self-efficacy and Emotional Intelligence with Performance in Goalball Men's of premiership.The participants were 32 male (mean age= 26.09) Goalball athletes voluntary participated in premiership of Goalball. Measurement tools were Sharer's self-efficacy questionnaire, Siberia Shirring Emotional Intelligence questionnaire and sheet of secretary for registration of performance. Researcher read sporadic questions for every subject and wrote their answer. Statistical method was Spearman’s correlation coefficient.The results indicated that there isn’t significant relation between self-efficacy, emotional intelligence, and Emotional intelligence states (p>0/05). There is significant relation between Self-knowledge and Goal (p=0/012) and individual error (p=0/040). Therefore the self-knowledge was only state that has significant relation with performance.These findings refer this matter that Self-knowledge is an important component of EQ and necessary to attend it.
تحقیق[1]حاضر[2] با هدف[3]تعیین ارتباط خودکارآمدی و هوش هیجانی با عملکرد مردان گلبالیست لیگ برتر انجام شده است. شرکتکنندگان در این تحقیق 32 مرد ورزشکار گلبالیست (با میانگین سنی 09/26) بودند که در مسابقات لیگ برتر کشور در سال 1388 حضور داشتند. ابزار اندازهگیری تحقیق شامل: پرسشنامههای خودکارآمدی شرر، هوش هیجانی سیبریا شیرینگ و برگۀ ارزیابی منشی استاندارد بود. روایی و پایایی پرسشنامهها قبلاً تعیین شده بود. بهمنظور اجرا، تکتک سؤالات برای هر یک از شرکتکنندهها خوانده و نظر آنها در پاسخنامه منعکس شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها، تعیین همبستگی بین عملکرد با خودکارآمدی، هوش هیجانی و هر یک از مؤلفههای آن از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد (05/0p<). یافتههای تحقیق ارتباط معنیداری بین خودکارآمدی و هوش هیجانی با عملکرد نشان نمیدهد (05/0p<) و مؤلفههای هوش هیجانی نیز، بهجز مؤلفۀ خودآگاهی، با عملکرد مردان گلبالیست رابطۀ معنیداری ندارند؛ بنابراین تنها مؤلفهای که ارتباط معنیداری با عملکرد دارد خودآگاهی است که هم با تعداد گل (012/0p=) و هم با خطای انفرادی (040/0p=) رابطۀ معنی دار مثبت دارد. این یافتهها نشان میدهد این مؤلفۀ خودآگاهی، در مقایسه با سایر مؤلفههای هوش هیجانی اهمیت بیشتری در عملکرد این قشر از ورزشکاران نخبه دارد