• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
مطالعات روانشناسی ورزشی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 6 (1396)
شماره شماره 22
شماره شماره 21
شماره شماره 20
شماره شماره 19
دوره دوره 5 (1395)
دوره دوره 4 (1394)
دوره دوره 3 (1393)
دوره دوره 2 (1392)
دوره دوره 1 (1391)
لسانی, آزاده, شهبازی, مهدی. (1396). تأثیر تمرین خودکنترلی بر عملکرد پرتاب آزاد بسکتبال و خودکارآمدی دانش‌آموزان دختر. مطالعات روانشناسی ورزشی, 6(21), 61-76. doi: 10.22089/spsyj.2017.3200.1330
آزاده لسانی; مهدی شهبازی. "تأثیر تمرین خودکنترلی بر عملکرد پرتاب آزاد بسکتبال و خودکارآمدی دانش‌آموزان دختر". مطالعات روانشناسی ورزشی, 6, 21, 1396, 61-76. doi: 10.22089/spsyj.2017.3200.1330
لسانی, آزاده, شهبازی, مهدی. (1396). 'تأثیر تمرین خودکنترلی بر عملکرد پرتاب آزاد بسکتبال و خودکارآمدی دانش‌آموزان دختر', مطالعات روانشناسی ورزشی, 6(21), pp. 61-76. doi: 10.22089/spsyj.2017.3200.1330
لسانی, آزاده, شهبازی, مهدی. تأثیر تمرین خودکنترلی بر عملکرد پرتاب آزاد بسکتبال و خودکارآمدی دانش‌آموزان دختر. مطالعات روانشناسی ورزشی, 1396; 6(21): 61-76. doi: 10.22089/spsyj.2017.3200.1330

تأثیر تمرین خودکنترلی بر عملکرد پرتاب آزاد بسکتبال و خودکارآمدی دانش‌آموزان دختر

مقاله 5، دوره 6، شماره 21، پاییز 1396، صفحه 61-76  XML اصل مقاله (571 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2017.3200.1330
نویسندگان
آزاده لسانی1؛ مهدی شهبازی 2
1کارشناس‌ارشد یادگیری و کنترل حرکتی، دانشگاه تهران
2دانشیار رفتار حرکتی بخش یادگیری و کنترل حرکتی، دانشگاه تهران
چکیده
در تمرین خودکنترلی، بازخورد توسط خود یادگیرنده فراهم می‌شود. هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر تمرین خودکنترلی اجرای شوت بسکتبال بر خودکارآمدی دانش‌آموزان دختر بود. نمونة آماری این پژوهش را 20 دانش‌آموز دختر تشکیل دادند که به‌طور تصادفی انتخاب گشته و به دو گروه خودکنترلی و جفت‌شده تقسیم شدند. پژوهش در پنج جلسه شامل: یک جلسه پیش‌آزمون، سه جلسه تمرین و یک جلسه پس‌آزمون انجام گرفت. شایان‌ذکر است که پرتاب آزاد بسکتبال به‌عنوان تکلیف ملاک انتخاب ‌شده بود. هم‌زمان با پیش‌آزمون و پس‌آزمون، "پرسش‌نامة خودکارآمدی شرر" توسط دانش‌آموزان تکمیل شده و جمع‌آوری گردید. نتایج نشان می‌دهد که تمرین خودکنترلی باعث پیشرفت معنا‌دار خودکارآمدی دانش‌آموزان شده است؛ درنتیجه، با توجه به پیشرفت بیشتر در امر یادداری گروه خودکنترل و همچنین معنا‌داری بهتر در خودکارآمدی دانش‌آموزان می‌توان گفت که تمرین خودکنترلی تأثیر مثبتی بر یادداری و خودکارآمدی فرد می‌گذارد.
کلیدواژه‌ها
دانش‌آموزان دختر؛ خود‌کنترلی؛ خودکارآمدی؛ پرتاب آزاد بسکتبال
عنوان مقاله [English]
The effect of Self-Controlled Practice on Basketball Free Throw Performance and Self-Efficacy of Female Students
نویسندگان [English]
Azadeh Lesani1؛ Mehdi Shahbazi2
1M.Sc. of Motor Control and Learning, University of Tehran
2Associate Professor Of Motor Control and Learning, University of Tehran
چکیده [English]
In Self-controlled practice, feedback is provided by the learner himself. The purpose of this study was to determine the effect of self-controlled practice of basketball shots performance on self-efficacy of female students. The statistical sample of this study included 20 female students who were randomly selected and divided into two self-controlled and yoked groups. The research was conducted in five sessions including a pre-test session, three sessions of practice, and a post-test session. Free Throw in basketball was chosen as the criterion task. The Sherer's self-efficacy questionnaire was completed and collected at the same time with pre-test and post-test. The results showed that self-controlled practice significantly contributed to the student's self-efficacy. As a result, due to the further improvement in the self-controlled group's retention and also the better self-efficacy, self-controlled practice has a positive effect on retention and self-efficacy of the individual.
کلیدواژه‌ها [English]
Basketball Free Throw, Self-Control, Self-efficacy, Female Students
مراجع
1. Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. (1th ed) Englewood Cliffs: Prentice-Hall, Inc, United States in 1986, Pp: 600-17.
2. Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. (3th ed) New York: Freeman and Company, (Vol.3), Pp: 588-604.
3. Boerkaerts, M., & Niemivirta, M. (2000). Self-regulated learning: Finding a balance between learning goals and ego-protective goals. Handbook of Self-Regulation. (5th ed) Burlington, San Diego, London: Elsevier Academic Press, Pp: 417-50.
4. Bund, A., & Wiemeyer, J. (2004). Self-controlled learning of a complex motor skill: Effects of the learners' preferences on performance and self-efficacy. Journal of Human Movement Studies, 215-36.
5. Chiviacowsky, S., & Thofehrn, H. (2017). Choices over feedback enhance motor learning in older adults. Journal of Motor Learning and Development, 5(2), Pp:304-18.
6. Chiviacowsky, S., & Wulf, G. (2002). Self-controlled feedback: Does it enhance learning because performers get feedback when they need it? Research Quarterly for Exercise and Sport, 73(4), Pp: 408-15.
7. Chiviacowsky, S., & Wulf, G. (2005). Self-controlled feedback is effective if it is based on the learner's performance. Research Quarterly for Exercise and Sport, 76(1), Pp: 42-8.
8. Chiviacowsky, S., & Wulf, G. (2007). Feedback after good trials enhances learning. Research Quarterly for Exercise and Sport, 78(2), Pp: 40-7.
9. Chiviacowsky, S., Wulf, G., Lewthwaite, R., & Campos, T. (2012). Motor learning benefits of self-controlled practice in persons with Parkinson's disease. Gait & Posture, 35(4), Pp: 601-5.
10. Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. Rochester: Springer Science & Business Media. New York: Plenum Publishing Co, Pp: 11-40.
11. Guadagnoli, M. A., & Lee, T. D. (2004). Challenge point: A framework for conceptualizing the effects of various practice conditions in motor learning. Journal of Motor Behavior, 36(2), Pp: 212-24.
12. Janelle, C. M., Barba, D. A., Frehlich, S. G., Tennant, L. K., & Cauraugh, J. H. (1997a). Maximizing performance feedback effectiveness through videotape replay and a self-controlledlearning environment. Research Quarterly for Exercise and Sport, 68(4), 269-79.
13. Janelle, C. M., Barba, D. A., Frehlich, S. G., Tennant, L. K., & Cauraugh, J. H. (1997b). Maximizing performance feedback effectiveness through videotape replay and a self-controlled learning environment. Research Quarterly for Exercise and Sport, 68(4), Pp: 269-79.
14. Janelle, C. M., Kim, J., & Singer, R. N. (1995). Subject-controlled performance feedback and learning of a closed motor skill. Perceptual and Motor Skills, 81(2), Pp: 627-34.
15. Locke, E. A., Frederick, E., Lee, C., & Bobko, P. (1984). Effect of self-efficacy, goals, and task strategies on task performance. Journal of Applied Psychology, 69(2), Pp: 241-51.
16. McCombs, M. (1989). Self – regulated learning and achievement: A phenomenological view. Research and Practice, Springer, New York, NY, Pp: 51-82.
17. Mobara, Y. L. (2014). Variability due to exercise self-control and tester feedback in terms of control over the way and make it run in the acquisition, retention and transfer shoot basketball. (Unpublished master dissertation). Razi University of Kermanshah. (In Persian).
18. Roozbehani, M. (2008). The effect of self-control and error estimation feedback on performance, retention and transfer production task force. (Unpublished master dissertation). Tehran University. (In Persian).
19. Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25(1), Pp: 54-67.
20. Salami, F., & Bahram, A. (2004). Motor learning (3rd ed). Tehran: Payam Noor University Press. Pp:4 (In Persian).
21. Salehi, H. (2002). As a result of the implementation of contextual interference effect on the way and shooting basketball. (Unpublished master dissertation). Esfahan University. (In Persian).
22. Schmidt, R., & Lee, T. (2005). Motor control & learning (4th ed). United States: Champaign. IL: Human Kinetics, (5th ed), Pp: 457.
23. Schunk, D. H., & Ertmer, P. A. (2000a). Self-regulation and academic learning: Self-efficacy enhancing interventions. San Diego: Academic Press. Handbook of Self-regulation, Purdue University, West Lafayette, Indiana, Pp: 631-49.
24. Sepasi, H., Norbakhsh, P., & Hoseini, D. (1988). Self-control feedback effects on acquisition and retention accuracy throwing skills
ten-year-old children. Sports Sciences, 1(2), Pp:11-30.
25. Straka, G. A. (2000). Conditions promoting self-directed learning at the workplace. Human Resource Development International, 3(2), 241-51.
26. Ste-Marie, D. M., Carter, M. J., Law, B., Vertes, K., & Smith, V. (2016). Self-controlled learning benefits: Exploring contributions of self-efficacy and intrinsic motivation via path analysis. Journal of Sports Sciences, 34(17), 1650-6.
27. Wulf, G., Clauss, A., Shea, Ch, & Whitacre, C. A. (2001). Benefits of self-control in dyad practice. Research Quarterly for Exercise and Sport, 72(3), Pp 299-303.
28. Wulf, G., & Lewthwaite, R. (2016). Optimizing performance through intrinsic motivation and attention for learning: The optimal theory of motor learning. Psychonomic Bulletin & Review, 23(5), 1382-14.
29. Wulf, G., & Toole, T. (1999). Physical assistance devices in complex motor skill learning: Benefits of a self-controlled practice schedule. Research Quarterly for Exercise and Sport, 70(3), Pp:265-72.
30. Zimmerman, B. J. (1989). A social cognitive view of self-regulated academic learning. Journal of Educational Psychology, 81(3), Pp: 329-39.

 

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 195
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 59
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

site visit counter

Journal Management System. Designed by sinaweb.