نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل

چکیده

هدف از انجام این تحقیق، بررسی و مقایسۀ تأثیر هدف‌‌ گزینی کوتاه­ مدت و بلندمدت بر اکتساب و یادداری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال در دانش­آموزان 15- 19 سالۀ عضو کانون ورزشی بسکتبال آموزش و پرورش شهرستان گنبد کاووس است. بدین منظور، 60 نفر از دانش­آموزان جامعۀ مورد نظر به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند و بر اساس نمرات پیش­آزمون، همگن شدند و در سه گروه هدف­گزینی بلندمدت، هدف‌گزینی کوتاه­مدت، و گروه کنترل قرار گرفتند. سپس، گروه هدف­گزینی بلندمدت با هدف پیشرفت 40 درصدی تا جلسۀ چهارم تمرین نسبت به پیش­آزمون، گروه هدف‌گزینی کوتاه­مدت با هدف پیشرفت 10 درصدی در جلسۀ اول تمرین، پیشرفت 20 درصدی در جلسۀ دوم تمرین، پیشرفت 30 درصدی در جلسۀ سوم تمرین و پیشرفت 40 درصدی در جلسۀ چهارم تمرین در مقایسه با پیش­آزمون و گروه کنترل بدون داشتن هدف، چهار جلسۀ تمرینی را در چهار روز متوالی اجرا کردند. میانگین نمرات جلسۀ چهارم، به­عنوان نمرۀ اکتساب محاسبه شد. شرکت­ کنندگان بعد از گذشت 72 ساعت بی­تمرینی پس از آخرین جلسۀ تمرین در آزمون یادداری شرکت کردند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش آنوا و با به­کارگیری نرم­افزار SPSS نسخۀ 13 انجام شد. نتایج نشان داد هدف­گزینی کوتاه­مدت و بلندمدت بر اکتساب و یادداری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال تأثیر معنی­دار دارد (05/0 >p) و مقایسۀ نمرات اکتساب و یادداری این دو گروه نشان داد گروه هدف­گزینی بلندمدت در مرحلۀ اکتساب و یادداری به­طور معنی­داری بهتر از گروه هدف­گزینی کوتاه­مدت بود.


 

 
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effect of Short-term and Long-term Goals on Acquisition and Retention of Basketball Shooting

چکیده [English]

The purpose of this study was to determine the effects of short term and long term goal setting on acquisition and retention of basketball shooting. 60 male student players aged 15 to 19 years in Gonbad with 1 to 2 years club background in basketball style selected by a questionnaire and assigned- accessible sampling technique and homogenous Manner- based on baseline score to one of Three goal setting conditions: (a) short- term goals (b) long- term goals (c) control. After baseline period, subjects were tested once a day on the 50 shoots over the course of the 4- day experimental period, Then 72 hours later performed the task. Statistical analysis was performed descriptive statistics (deviation standard, mean) and using Independent T- Test, Repeated Measure Analysis of Variance by SPSS: 13/5 to test the performance of the groups in acquisition and retention tasks. Results indicated that the long-term and short- term goals had significant effect on the acquisition and retention of basketball shooting (p<0/05) and the long-term group exhibited the greatest increase in performance although short term group displayed significant improvements.
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Long-Term Goals
  • Short-Term Goals
  • Goal setting
  • Acquisition and Retention
  • Basketball Shooting