نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 استادیار گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه سمنان (نویسندة مسئول)

2 دانشجوی کارشناسی ارشد رفتار حرکتی دانشگاه سمنان

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، تعیین روایی و پایایی نسخة فارسی پرسش‏نامۀ انسجام ورزشی کودکان می‌باشد. بدین منظور، 160 کودک ورزشکار که میانگین سنی آن‌ها 9/10 سال بود، به‌عنوان نمونۀ پژوهش در نظر گرفته شدند و نسخۀ فارسی پرسش‏نامۀ انسجام ورزشی کودکان را، تکمیل کردند. نتایج با استفاده از آمار توصیفی و آمار استباطی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی تأییدی حاکی از آن است که میزان شاخص نیکویی برازش 93/0 و میزان شاخص نیکویی برازش تطبیقی 97/0 می‏باشد که در این پرسش‏نامه، 2 عامل و در هر عامل، 7 سؤال مورد تأیید قرار گرفته‌ است. علاوه‌بر‌این، نتایج ضریب آلفای کرونباخ و ضریب هم‌بستگی درون‌طبقه‎ای نشان داد که پرسش‏نامۀ انسجام گروهی کودکان، دارای ثبات پاسخ درونی و زمانی مناسبی ‌می‌باشد؛ بنابراین، پژوهشگران قادر خواهند بود از نسخۀ فارسی پرسش‏نامۀ انسجام ورزشی کودکان به‌عنوان ابزاری روا و پایا در جهت سنجش انسجام گروهی‏ آن‌ها استفاده نمایند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Psychometric Properties of Persian Version of the Children Sporting Cohesion Questionnaire

نویسندگان [English]

  • Vali Ollah Kashani 1
  • Zahra Gholizade 2

چکیده [English]

The purpose of this research was to determine the validity and reliability of the Persian version of children sporting cohesion questionnaire. For this purpose, 160 athletes children with mean age of 10.9 years completed the Persian version of the children’s sporting cohesion questionnaire. Results were examined using descriptive and inferential statistics. Confirmatory factor analysis results suggest that the goodness of fit index is 0.93 and Comparative Fit Indices are 0.97, which in this questionnaire two factors and in each factor seven items are properly verified. In addition, Cronbach's alpha coefficient results and intra-class correlation coefficient showed that group cohesion of children's questionnaire has appropriate internal and temporal consistency in answers. Therefore, The Persian version of children’s sporting cohesion questionnaire is of acceptable reliability and validity and researches are able to use the Persian version of the children's sporting questionnaire as a reliable and valid tool to measure children's group cohesion. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Task Cohesion
  • Social Cohesion
  • Validity
  • Reliability
  • Factor Analysis
  1. Aoyagi, M. W., Cox, R. H., & McGuire, R. T. (2008). Organizational citizenship behavior in sport: Relationships with leadership, team cohesion, and athlete satisfaction. Journal of Applied Sport Psychology, 20(1); Pp: 25-41.
  2. Bandura, A. (1997). Self-efficacy:The exercise of control. Macmillan.
  3. Browne, M., & Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. In K. A. Bollen & Y. J. Scott Long (Eds.), Testing structural equation models (Pp: 136-162).
  4. Carron, A. V., Bray, S. R., & Eys, M. A. (2002). Team cohesion and team success in sport. Journal of sports sciences, 20(2); Pp: 119-126.
  5. Carron, A. V., Widmeyer, W. N., & Brawley, L. R. (1985). The development of an instrument to assess cohesion in sport teams: The group environment questionnaire. Journal of Sport Psychology, 7(3); Pp: 244-266.
  6. Eys, M. A., Carron, A. V., Bray, S. R., & Brawley, L. R. (2007). Item wording and internal consistency of a measure of cohesion: The Group environment questionnaire.
  7. Hagger, M., & Chatzisarantis, N. (2005). The social psychology of exercise and sport. McGraw-Hill Education (UK).
  8. Kelloway, E. K. (1998). Using LISREL for structural equation modeling: A researcher's guide. Sage.
  9. Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling. New York, NY: Guilford.

10. Kozub, S., & McDonnell, J. (2000). Exploring the relationship between cohesion and collective efficacy in rugby teams. Journal of Sport Behaviour, 23(2); Pp: 120-129.

11. Martin, L. J., Carron, A. V., Eys, M. A., & Loughead, T. (2013). Validation of the child sport cohesion questionnaire. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 17(2); Pp: 105-119.

12. Martin, L. J., Carron, A. V., Eys, M. A., & Loughead, T. M. (2012). Development of a cohesion inventory for children's sport teams. Group Dynamics: Theory,‌ Research and Practice, 16(1); Pp: ‌68.

 

13. Martin, L. J., Carron, A. V., Eys, M. A., & Lougheed, T. (2011). Children’s perceptions of cohesion.

14. Mennecke, B. E., & Valacich, J. S. (1998). Information is what you make of it: The influence of group history and computer support on information sharing, decision quality and member perceptions. Journal of Management Information Systems, 173-197.

15. Prapavessis, H., & Carron, A. V. (1996). The effect of group cohesion on competitive state anxiety. Journal of Sport and Exercise Psychology, 18; Pp: 64-74.

16. Prapavessis, H., & Carron, A. V. (1997). Sacrifice, cohesion, and conformity to norms in sport teams. Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, 1(3); Pp: 231.

17. Schutz, R., Gessaroli, M., Singer, R., Murphey, M., & Tennant, L. (1993). Use, misuse and disuse of psychometrics in sport psychology research. Handbook of research on sport psychology (Pp: 901-917).

18. Spink, K. S., Nickel, D., Wilson, K., & Odnokon, P. (2005). Using a multilevel approach to examine the relationship between task cohesion and team task satisfaction in elite ice hockey players. Small Group Research, 36(5); Pp: 539-554.

19. Thomas, J. R., Silverman, S., & Nelson, J. (2015). Research Methods in Physical Activity. 7E: Human Kinetics.

20. Weinberg, R. S., & Gould, D. (2014). Foundations of Sport and Exercise Psychology. 6E: Human Kinetics.