نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی گروه تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه

2 مدرس گروه تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه

3 مدرس گروه تربیت بدنی دانشگاه رازی کرمانشاه

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط شیوه­ های فرزندپروری والدین با میزان مشارکت­ ورزشی دانش ­آموزان دختر دبیرستانی  است. 184 دانش­ آموز دختر دبیرستانی، در این پژوهش شرکت کردند. از پرسش­نامة محیط خانوادگی برای تعیین شیوه­ های فرزند پروری والدین، و از پرسش­نامة پژوهشگر­ساختة مشارکت­ ورزشی برای سنجش میزان مشارکت ورزشی نمونة پژوهشی استفاده شد. داده­ها با استفاده از آزمون­های آماری ضریب همبستگی پیرسون، و تحلیل رگرسیون چندگانه تجزیه ­و ­تحلیل شدند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد بین شیوة فرزند پروری مقتدرانه و سهل ­گیرانة والدین با مشارکت ورزشی دختران دانش‌آموز، ارتباط معناداری وجود دارد؛ اما بین شیوه­های فرزند پروری مستبدانه و مسامحه­ کارانة والدین با مشارکت ورزشی دختران دانش­ آموز، ارتباط معناداری یافت نشد. براساس یافته­ های پژوهش حاضر، حمایت بیشتر والدین با فعالیت بدنی بیشتر فرزندان همراه است. 
 
 
 
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Relationship between Parenting Styles and Sport Participation of Teenager Girl Students

نویسندگان [English]

  • Bahram Yoosefy 1
  • Javad Azimirad 2
  • Ali Malekian 3

چکیده [English]

The purpose of the present study was to determine the relationship between parenting styles and sport participation of teenager girl students of Kermanshah City. 184 teenager students committed Family Environment and Sports Participation questionnaires. Data were analyzed through Pearson correlation coefficients and multiple regressions. The results showed that there were significant correlation between physical activity levels and authoritarian and permissive parenting styles, but there were no significant correlation between physical activity levels and authoritative and neglectful parenting styles. According to the research findings more support in parenting styles leads to more physical activity among female students. 
 
 
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Parenting style
  • Sport Participation
  • Physical Activity
  • Teenager Girl Students
 
آقاجری، ز. (1374). بررسی تأثیر شیوة فرزند­پروری والدین بر عزت نفس و سازگاری فرزندان (دانش­آموزان راهنمایی تهران). پایان­نامۀکارشناسیارشد،دانشگاهالزهرا.
اقدسی، ع. ن.، نجفی، س.، اسماعیلی، ر.، پناه­­علی، ا.، و محمدی، ا. (1390). مقایسة شیوه­های فرزندپروری والدین نوجوانان پسر بزهکار و عادی. زن و مطالعات خانواده. سال چهارم. 13: 151-141.
پاکدامن، م.، خامسان، ا.، و براتی، ف. (1390). نقش سبک­های فرزندپروری مادران در بلوغ اجتماعی نوجوانان. مطالعات روان­شناسی تربیتی. 14: 40-23.
رضوان­خواه، م. (1388). رابطۀ مفهوم خود، ساختار خانواده و نگرش به عملکردهای تربیتی والدین در نوجوان. مطالعاتتربیتیوروان­شناسی. 10، 3:  196-177.
ماسن، پ. ه.، کیگان، ج.، هوستون، آ. ک.، و وی­کانجر، ج. ج. (1969).  رشدوشخصیتکودک. ترجمة یاسایی، م. ( ١٣٧٢). چاپ چهارم، تهران: نشر مرکز.
نقاشیان، ذ. (1358). رابطۀ محیط خانوادگی و موفقیت تحصیلی. پایان­نامۀکارشناسیارشدگروه روان­شناسیتربیتی،دانشگاهشیراز.
هترینگتون، ای .ام.، و پارک، ار. دی. (1986). روان­شناسیکودکازدیدگاهمعاصر. ترجمة طهوریان، ج.، رضوانی، ا.، نظری­نژاد، م. ح.، آخشینی، ع.، یزدی، ا. ا.، و همکاران.  (1373). جلد دوم. مشهد: معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی.
Baumrind, D. (1991). The influence of parenting style on adolescent competence and substance use. JEA, 11 (1): 56-95.
Benar, N., & Behrozi, A. (2012). The study of relationship between parenting styles of mothers with physical activity levels and overweight among female students. Kharkov Regional Branch of the National Olympic Committee of Ukraine, 114-119.
Benar, N., Hemmatinezhad, M. A., Behrozi, A., Andam, R., & Yousefi, M. (2012). The Relationship between parenting styles, parenting practices, maternal education level with physical activity levels among adolescent girls. International Journal of Sport Studies, Vol., 2 (9), 436-443.
Brady, M., & Kahn, A. B. (2002). Letting Girls Play: The mature youth sports association’s football program for girls. New York, US: Population Council.
Brand, S., Gerber, M., Johannes, B., Nadeem, K., Martin, H., Uwe, P., & Edith, H. T. (2011). Perceived parenting styles differ between genders but not between elite athletes and controls. Adolescent Health, Medicine and Therapeutics, 2: 9–14.
Hennessy, E., Hughes, S. O., Goldberg, J. P., Hyatt, R. R., & Economos, C. D. (2010). Parent-child interactions and objectively measured child physical activity: A cross-sectional study. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 7, 71.
Jago, R., Davison, K. K., Brockman, R., Page, A. S., Thompson, J. L., & Fox, K. R. (2011). Parenting styles, parenting practices, and physical activity in 10 to 11 years old. Preventive Medicine, 52, 44-47.
Jago, R., Kenneth, R. F., Angies, S. P., Brockman, R., & Thompson, J. L. (2010). Parent and child physical activity and sedentary time: Do active parents foster active children?. BMC Public Health, 10 (194), 1471-2485.
Kimiecik, J. C., Horn, T. S., & Shurin, C. S. (1996). Relationships among children’s beliefs, perceptions of their parents’ beliefs, and their moderate-to-vigorous physical activity. Research Quarterly for Exercise and Sport, 67, 324-336.
Kirkcaldy, B. D., Shephad, R. J., & Siefen, R. G. (2002). The relationship between physical activity & self-image and problem behavior among adolescent. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 37 (11): 544-550.
Levers, L. C. E., Burant, C., & Drotar, D. (2003). Social support, knowledge, and self-efficacy as correlates of osteoporosis preventive behaviors among preadolescent females. Journal of  Pediatric Psychology, 28 (5): 335-345.
Maccoby, E. E., & Martin, J. A. (1983). Socialization in the context of the family: parent-child interaction, in P. H. Mussen (Ed.), Handbook of Child Psychology, Vol. 4, New York: Wiley, 1-101.
Mahon, N. E. Yarcheski, T. J., & Yarcheski, A. (2002). The revised personal lifestyle questionnaire for early adolescents. West Journal of Nurse Research,  25 (5): 547-553
Meesters, C., & Muris, P. (2004). Perceived parental rearing, behaviors and coping in young adolescents. Personality and Individual Differences, 37 (3), 513-522.
Mize, J., & Pettit, G. (1997). Mothers Social coaching, mother-child relationship style and children. S peer competence: Is the medium the message. Child Development, 68, 312-332
 
Muris, P., Meesters, C., Morren, M., & Moorman, L. (2004). Anger and hostility in adolescents: Relationships with self reported attachment style and perceived parental rearing styles. Journal of Psychosomatic Research, 57 (3), 257-264.
Paulson, S. E., & Sputa, C. L. (1996). Patterns of parenting during adolescence: perceptions of adolescents
and parents. Adolescence, 31 (122), 369-381.
Puskar, K., Murnford, K., & Serikal, S. (1999). Health concern and risk behavior of rural adolescent. Journal of Community Health Nurse; 16 (2): 109-19.
Riddoch, C. J., Andersen, L. B., Wedderkopp, N., Harro, M., Klasson-Heggebø, L., Sardinha, L. B., Cooper, A. R., & Ekelund, U. (2004) Physical activity levels and patterns of 9 and 15 years old European children. Med Sci Sports Exercise; 36: 86–92.
Sallis, J. F., Prochaska, J. J., & Taylor, W. C. (2000). A review of correlates of physical activity of children and adolescents. Medical Science ad Sports Exercise; 32: 963-975.
 
Saunders, J., Hume, C., Timperio, A., & Salmon, J. (2012). Cross-sectional and longitudinal associations between parenting style and adolescent girls’ physical activity. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity; 9: 141-152.
Troiano, R. P., Berrigan, D., Dodd, K. W., Masse, L. C., Tilert, T., & McDowell, M. (2008). Physical activity in the United States measured by accelerometer. Medical Science and Sports Exercise; 40: 181–188.
Trost, S., Pate, R., Sallis, J., Freedson, P., Taylor, A., Dowda, M., & Sitard, J. (2002). Age and Gender Differences in Objectively Measured Physical Activity in Youth. Medicine and Science in Sports and Exercise; 34 (2): 350-355.
United States Department of Health and Human Services (2000). Healthy people, 2010 (conference edition. In two volumes), Washington, DC: 58-64.
Warburton, E. R., Whitney, N., Bredin, & S. D. (2006). Health benefits of physical activity: the evidence. CMAJ; 174 (6): 801-9.
Wenar, C. (1994). Developmental psychopathology: From infancy through adolescence. New York: McGraw-Hill.