نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل

نویسندگان

1 هیأت علمی دانشگاه مازندران

2 -

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر آموزش نوروفیدبک بر تعادل و زمان واکنش ورزشکاران رشته دوومیدانی می‌باشد. 48 ورزشکار دوومیدانی در هر دو جنس به‌صورت داوطلبانه در این مطالعه شرکت کردند. مطالعه به‌صورت دو سو کور با چهار گروه آزمایشی‌یک، دو، کنترل و تمرینات ساختگی انجام شد. در گروه آزمایشی‌ یک در ناحیة اُ‌ یک و اُ‌ دو امواج چهار تا هفت هرتز بازداری و 15-18هرتز تقویت‌شدند و گروه آزمایشی‌دو در ناحیة سی‌زد و اف‌زد با موج بتا یک در 12 جلسة 15 دقیقه‌ای تقویت‌شدند. نتایج تغییر معناداری در کاهش زمان واکنش انتخابی و بهبود تعادل گروه‌های آزمایشی نشان داد. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده، آموزش نوروفیدبک را می‌توان برای بهبود برخی از توانایی‌های ادراکی حرکتی ورزشکاران، مانند تعادل و زمان واکنش به‌کار برد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Effects of Neurofeedback Training on Balance and Reaction Time of Track and Field Athletes

نویسندگان [English]

  • somayeh Namdar Tajari 1
  • Arash Mirifar 2
  • Mojghan Memar Moghdam 1

1 University of Mazandaran

چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the effect of neurofeedback training on balance and reaction time of track and field athletes. 48 athletes in both genders were voluntarily participated in this study and were involved in a double-blind research design including control, sham and two experimental groups; The first treatment group inhibited four-seven Hz and reinforced 15-18 Hz brainwaves at O1 and O2 regions and second treatment group reinforced β1 brainwaves at Cz and Fz regions for 12 sessions and 15 minutes per session. The results showed significant changes in reducing the selective reaction time and improving balance in treatment groups. Based on the results, neurofeedback training can be used to improving perceptual-motor abilities of athletes such as balance and reaction time.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Neurofeedback Training"
  • "Static Balance"
  • "Simple Reaction Time"
  • "Choice Reaction Time
1. Angelakis, E., Stathopoulo, S., Frymiare, J., L., Green, D., L. Lubar, J, F., & Kounios, J. (2007). EEG neurofeedback: a brief over view and an exampel of peak alpha frequency training for cognitive enhancement in the elderly. clin neuropsychol, 21(1), 20.
2. Arani, F., Rostami, R., & Nostratabadi, M. (2010). Effectiveness of neurofeedback training as a treatment for opioid dependent patients. Clinical EEG and neuroscience, 41(3), 8.
3. Clarke, A., Barry, R., & McCarthy, R. (2002). EEG analysis of children with attentiondeficit/hyperactivity disorder and comorbid reading disabilities. Learn Disabil, 35(3), 10.
 
4. Doppelmayr, M., & Weber, E. (2011). Effects of SMR and Theta/Beta Neurofeedback on ReactionTimes, Spatial Abilities, and Creativity. Neurotherapy, 15(2), 15.
5. Egner, T., & Gruzelier, J., H. (2004). EEG Biofeedback of low beta band components: frequency-specific effects on variables of attention and event-related brain potentials. Clinical Neurophysiology, 115(1), 9.
6. Eskandarnejad, M., Abdoli, B., Nazari, M., & Vaez, M. K. (2010). Effects of neurofeedback training on p erformance in novice archers: double blind study. M otor behavior, 2(5), 18.
7. Hammond, D. C. (2006). What is neurofeedback? neurotherapy, 10(4), 12.
8. Hammond, D. C. (2007). Neurofeedback for the Enhancement of Athletic performance and physical balance. American board of sport psychology, 1(1), 9.
9. Hammond, D. C. (2011). What is neurofeedback: an update? Neurotherapy, 15(7), 32.
 
10. Hughes, C., & Graham, A. (2002). Measuring executive functions in childhood: Problems and solutions. Child and Adolescent Mental Health, 7(3), 12.
11. Kaiser, D. (2005). Basic principles of quantitative EEG. Journal of adult development. Adult development, 12(2), 6.
12. Kramer, D. (2007). Predictions of performance by EEG and skin conductance. Indiana undergraduate journal of cognitive science, 2(3), 11.
13. Mohamadzadeh, h., AliNazari, M., & Heidari, M. (2015). The Effect of Neurofeedback Training on Dynamic Balance of Young Men. Development and Motor Learning, 53(1), 10.
14. NabaviAleagha, F., Naderi, F., Heidarei, A., Nazari, M., Nicksirat, A., & Avakh, F. (2014). The effect of neurofeedback (SMR training) on performance and reaction time of individuals who undertake difficult tasks. Ebnesina IRIAF Health Administration, 15(4), 6.