@article { author = {Mahtab, Navid and ghafouri, Farzad and sahabi, jalil and Yektayar, Mozafar}, title = {The Role of Sport and Art Activities in Subjective Well-Being with offording Conceptual Model}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {8}, number = {30}, pages = {1-22}, year = {2020}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2019.7091.1756}, abstract = {The purpose of this study was to understanding the role of sports and cinematic activities in subjective well-being. This research carried out with qualitative research method by grounded theory strategy and constructive approach and data collection is done by semi-structured interview method. Participants in the study included experts in the field of sports, and cinematic elites who were interviewed using purposeful sampling and snowball techniques, where the interviews were conducted with 22 experts. In the analysis of data, using open and focused coding, analytic concepts, and categories have been constructed and the conceptual model of the research is based on these codes. Regarding the results, 21 analytical concepts were identified and focused on the four main categories of cognitive and emotional coordination, positive self-concept, strengthening of communication and social bonding, and strengthening of collective identity, and they were drawn in the form of a conceptual model. The findings of the research indicate that sport, Art and cinematic activities play an important role in the development of desirable feelings and emotions, psychological well-being, social well-being or, in other words, subjective well-being.}, keywords = {Subjective well-being,Sports and Art activities,Psychological well-being,Social well-being}, title_fa = {نقشِ فعالیت‌های ورزشی و هُنری در بهزیستی ادراک شده با ارائه مُدل مفهومی}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف فهم نقشِ فعالیت‌های ورزشی و هُنری در بهزیستی ادراک شده انجام شد. روش پژوهش کیفی و استراتژی مطالعاتی نظریۀ داده بنیاد با رویکرد برساختی و گردآوری داده با روش مصاحبۀ نیمه ساختاریافته بود. مشارکت‌کنندگان در پژوهش شامل متخصصانِ حوزه‌های تربیت‌بدنی، هُنری و سینمایی بودند. با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و گلوله برفی با 22 نفر مصاحبه صورت گرفت. تحلیل داده‌ها با استفاده از کُدگذاری باز و متمرکز و مقولاتِ تحلیلی برساخت شده بود و مُدل مفهومی پژوهش بر مبنای این کُدها ترسیم و 21 مفهوم تحلیلی شناسایی گردید. در مرحلة کُدبندی متمرکز در قالب 4 مقولۀ اصلی هماهنگی شناختی و احساسی، خودپنداره مُثبت، تقویتِ ارتباطات و پیوند اجتماعی و تقویت هویت جمعی تشریح و به‌صورت مُدل مفهومی ترسیم شدند. یافته‌های پژوهش بیانگر نقشِ مُهم فعالیت‌های ورزشی، هنری و سینمایی در توسعۀ عواطفِ مطلوب، بهزیستی روان‌شناختی، بهزیستی اجتماعی و به ‌عبارت‌ دیگر بهزیستی ادراک شده می‌باشند.}, keywords_fa = {بهزیستی ادراک شده,فعالیت‌های ورزشی و هنری,بهزیستی روان‌شناختی,بهزیستی اجتماعی}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1912.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1912_d73bd67bf639aed200921dd71d6abd47.pdf} } @article { author = {Ghasemi, Hamid and rasekh, nazanin}, title = {Psychometrics of the Qasemi’s Seven-Module Communication Skills Questionnaire}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {8}, number = {30}, pages = {23-40}, year = {2020}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2019.7258.1772}, abstract = {The purpose of this study was to Psychometrics of the Qasemi's Seven-Module Communication Skills Questionnaire with the physical education students of Payam-e-Noor University. As a field study aiming at research development, we used the descriptive-survey methodology. The statistical population consisted of the undergraduate physical education students of Payam-e-Noor University of Iran (2016-17) (N=1150). Based on the Krejcie and Morgan's sample size determination table, the required sample size was determined to be 290 individuals, where finally considering the likelihood of dropouts, 300 accessible individuals were non-randomly selected as the sample to complete the research instrument. A researcher-made seven-module communication skills questionnaire was used for data collection. After confirmation of the face and content validity of the questionnaire, the construct validity was assessed through a confirmatory factor analysis. In this study, observation was identified as the seventh skill in a set of communication skills including speaking, listening, reading, body language, use of modern and daily communication tools, and writing skills. Based on the Goodness of Fit Indices (GFI) of 0. 909 and the Comparative Fit Index (CFI) of 0. 921, the model has a good fit. The confirmatory factor analysis showed that the writing skill had the highest priority with 0. 782 and the listening skill had the lowest priority with 0. 384 among the seven communication skills. Finally, it is recommended that the validity of this questionnaire also be examined in other communities to warrant a wider application.}, keywords = {Psychometrics,Data Gathering Tools,Structural Validity,Communication Skills,Students,Confirmatory Factor Analysis}, title_fa = {روان‌سنجی پرسش‌نامۀ مهارت‌های ارتباطی هفتگانه قاسمی}, abstract_fa = {هدف پژوهش روان‌سنجی پرسش‌نامۀ مهارت‌های ارتباطی هفتگانه قاسمی در دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه پیام نور کشور بود. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی، از نظر هدف توسعه‌ای و به ‌صورت میدانی انجام شد. جامعۀ آماری را دانشجویان کارشناسی تربیت بدنی دانشگاه پیام نور کشور (96-95) تشکیل دادند (N=1150).  بر مبنای جدول تعیین حجم نمونه مورگان و کرجسی تعداد 290 نفر به ‌عنوان نمونه انتخاب شدند. با در نظر گرفتن احتمال ریزش در نهایت تعداد 300 نفر به ‌عنوان نمونه و به صورت غیرتصادفی در دسترس، ابزار تحقیق را تکمیل نموده‌اند.  جهت جمع‌آوری اطلاعات از پرسش‌نامۀ محقق ساخته مهارت‌های ارتباطی هفتگانه استفاده شد. پس از تأیید روایی صوری و محتوی پرسش‌نامه، روایی سازه نیز از طریق تحلیل عامل تأییدی مورد بررسی قرار گرفت. در این تحقیق مهارت دیدن به عنوان هفتمین مهارت از مجموعه مهارت‌های ارتباطی از جمله مهارت سخن گفتن، مهارت گوش دادن، مهارت خواندن، مهارت زبان بدن، استفاده از ابزارهای ارتباطی روزمره و نوین و مهارت نوشتن شناسایی شد. بر اساس مقادیر شاخص‌های نیکویی برازش (GFI) معادل 909/0 و شاخص برازش تطبیقی (CFI) 921/0 مدل از برازش کافی برخوردار است. نتایج تحلیل عامل تأییدی نشان داد مهارت نوشتن با بار عاملی 782/0 با بالاترین اولویت و مهارت گوش دادن با بار عاملی 384/0 دارای کمترین اولویت در بین گویه‌های مهارت ارتباطی هفتگانه بوده است و در نهایت، پیشنهاد می‌شود به منظور کاربرد وسیع‌تر، روایی این پرسش‌نامه در جوامع دیگر نیز مورد بررسی قرار گیرد.    }, keywords_fa = {روان‌سنجی,ابزار جمع‌آوری داده,روایی سازه,مهارت‌های ارتباطی,دانشجویان,تحلیل عامل تأییدی}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1888.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1888_0c1fe3b903db05c9198314a08baa0f50.pdf} } @article { author = {Mohammadzadeh, Sahar and farsi, alireza and Khosrowabadi, Reza}, title = {The Effect of Cognitive Fatigue on the Neural Efficacy of the Executive Control Network among Athletes: Dual Regulation System Model}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {8}, number = {30}, pages = {41-56}, year = {2020}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2019.7301.1778}, abstract = {The present study aimed to evaluate the effect of mental fatigue on the neural efficacy of the executive control network in athletes. To this aim, 22 professional athletes’ students participated voluntarily. In order to measure the processing speed and the percentage of error in the control network, attention network test was conducted before and after mental fatigue. The subjects performed the Stroop test for 60 minutes in order to create mental fatigue. Then, they were asked to perform the attention network test. The results of dependent t-test indicated a significant increase in the error rate of the executive control network during mental fatigue. However, processing speed was not affected by mental fatigue. The findings support the reduction in the efficiency of task processing, which is influenced by the speed-accuracy exchange. Therefore, decreasing the effect of processing accuracy indicated the inhibition mechanism and the improvement of processing speed caused by activating the facilitation mechanism in the dual-regulation system.}, keywords = {Facilitation System,Inhibition System,Mental Fatigue,Executive Control}, title_fa = {تأثیر خستگی شناختی بر کارایی عصبی شبکه کنترل اجرایی توجه در افراد ورزشکار: مدل سیستم تنظیم دوگانه}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر خستگی ذهنی بر کارایی عصبی شبکه کنترل اجرایی توجه در افراد ورزشکار است. بدین منظور 22 دانشجوی ورزشکار حرفه‌ای داوطلبانه در پژوهش شرکت کردند. به ‌منظور سنجش سرعت پردازش و میزان درصد خطای شبکه کنترل اجرایی، آزمون شبکه‌های توجه را قبل و بعد از خستگی ذهنی انجام دادند. شرکت‌کنندگان آزمون استروپ را جهت ایجاد خستگی ذهنی به مدت 60 دقیقه انجام دادند و بلافاصله بعد از آن آزمون شبکه‌های توجه را اجرا کردند. نتایج آزمون تی ‌وابسته افزایش معناداری در میزان درصد خطای شبکه کنترل اجرایی در شرایط خستگی ذهنی نشان داد، اما سرعت پردازش تحت تأثیر خستگی ذهنی قرار نگرفت. به‌ طور کلی، این یافته‌ها از کاهش کارایی پردازش تکلیف حمایت می‌کند که تحت تأثیر مبادله سرعت-دقت قرارگرفته است. بنابراین، کاهش دقت پردازش نشان‌دهندۀ فعالیت مکانیسم بازداری و بهبود سرعت پردازش ناشی از درگیری مکانیسم تسهیل سیستم تنظیم دوگانه را می‌توان بیان کرد.  }, keywords_fa = {سیستم تسهیل سیستم بازداری,خستگی ذهنی,کنترل اجرایی}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1983.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1983_3fbeedfcb69aabfb3914a42c6765cc05.pdf} } @article { author = {SHAHBAZI, MEHDI and choobineh, sirous and ezzati, reihaneh}, title = {Psychological Pathology and Prevalence Sports Supplements among Female Athletes}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {8}, number = {30}, pages = {57-76}, year = {2020}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2019.7350.1784}, abstract = {The purpose of the study was to investigate the psychological pathology and the use of legal and illegal sports supplements in female athletes. This research was descriptive-analytic and is in the cross sectional study. 485 participants completed questionnaires including background information, attitude and knowledge about the use of supplements, and a short form of self-concept questionnaire with an internal consistency of 0. 90 and time reliability of 0. 83. Descriptive statistics were used to determine the central tendency indicators. About 24% of athlete women used sports supplements, 61% of them have had constant attention to authorized and unauthorized supplements. More than 20% have been used only with their coach confirmation. The results showed a significant relationship between physical self-concept and sport supplement consumption. Also due to the low level of recognition of women, it is possible to prevent the effects of these drugs more effectively through appropriate training on the harmful effects of them.}, keywords = {Sport Supplements,female,bodybuilding,Doping,Psychological Pathology}, title_fa = {آسیب شناسی روان‌شناختی و شیوع مصرف مکمل‌های ورزشی در ورزشکاران زن}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به آسیب­شناسی روان­شناختی و بررسی مصرف مکمل­های ورزشی مجاز و غیرمجاز در ورزشکاران زن باشگاه­های بدنسازی پرداخت. این پژوهشازنوعتوصیفی-تحلیلیبودودردستۀمطالعات مقطعیقرار می­گیرد. تعداد 484 پرسش‌نامه حاوی اطلاعات زمینه‌ای، نگرش و آگاهی نسبت به مصرف مکمل­ها و فرم کوتاه خودپندارۀ بدنی با همسانی درونی90/0 و پایایی زمانی 83/0 تکمیل گردید. از آمار توصیفی جهت تعیین شاخص­های گرایش مرکزی استفاده شد. حدود 24 % از بانوان ورزشکار مکمل­های ورزشی استفاده می‌کردند. 61 % آنان توجه همیشگی به مجاز و غیرمجاز بودن مکمل­ها داشتند و بیش از 20 % صرفاً با تأیید مربی آن‌ها را مصرف می‌کردند. نتایج نشان داد خودپندارۀ بدنی و مصرف مکمل­ها با هم ارتباط معناداری دارند.  همچنین به دلیل پایین بودن سطح شناخت بانوان از عوارض مصرف این مواد می­توان با آموزش مناسب از اثرات مخرب این مواد به طور مؤثرتری پیشگیری نمود.}, keywords_fa = {مکمل ورزشی,زنان,بدنسازی,دوپینگ,آسیب شناسی روان‌شناختی}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1839.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1839_f639b7ab42b4d4a15e1265a7aff23e62.pdf} } @article { author = {Safaei, Iman and ghorbaninezhad, mojtaba}, title = {Effectiveness of Energizing and Relaxing Music on Performance of Youth Members of the Islamic Republic of Iran’s National Judo Team}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {8}, number = {30}, pages = {77-98}, year = {2020}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2020.7462.1798}, abstract = {purpose of the present study is investigating the effect of energizing and relaxing music on performance of the Iranian Youth National Judo Team.The following study was a semi-experimental research that designs the pre-test and post-test procedures using a control group. The statistical population employed in this study includes all Judo athletes of the Iranian Youth National Team, which included 45 athletes, selected using purposive sampling and randomly divided into two experimental groups (i.e. energizing music group and relaxing music group) along with a control group, each having 15 members (n = 15). Sports performance questionnaire, was used to assess performance of the athletes. covariance analysis was utilized in the inferential section to investigate the research hypotheses. As demonstrated in findings section, energizing and relaxing music have significant impacts on performance of Iranian youth judo team. Therefore, it is recommended to employ relaxing music if the purpose of the training session is reviewing techniques, learning, or practicing the skills correctly and improving the performance of the training with mental relaxation. Furthermore, if the purpose of the training is reducing anxiety and improving long-term performance (to prepare for longer competitions and effectiveness), and training intensively and increasing the competitive spirit, it is best to use energetic music.}, keywords = {Energetic Music,Relaxing Music,Sports Performance,National Youth Judo Team,Islamic Republic of Iran}, title_fa = {بررسی میزان اثربخشی موسیقی مهیج و آرام‌بخش بر عملکرد ورزشی تیم ملی جودوی نوجوانان جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa = { هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی میزان اثربخشی موسیقی مهیج و آرام‌بخش بر عملکرد ورزشی تیم ملی جودوی نوجوانان ایران بود. روش انجام به‌ صورت یک پژوهش نیمه آزمایشی، با طرح پیش­آزمون–پس­آزمون با گروه کنترل و مرحلۀپیگیری همراه با روش مقایسه­ای بود.جامعۀ آماری پژوهش حاضر شامل کلیۀورزشکارانجودوکار تیم ملی نوجوانان بود. بدین منظور تعداد 45 ورزشکار جودوکار به‌ صورت هدفمند انتخاب و به‌ صورت تصادفی به سه گروه موسیقی مهیج (15 نفر)، موسیقی آرام‌بخش (15 نفر) و گروه بدون موسیقی (15 نفر) تقسیم شدند. برنامۀ تمرین موسیقی در سه گروه مجزا شامل دو گروه تجربی با موسیقی و گروه کنترل بدون موسیقی انجام شد.برای گردآوری داده­ها از پرسش‌نامه عملکرد ورزشیاستفاده‌ شد. به ‌منظور تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها، از تحلیل کوواریانس تک متغیری استفاده شد. یافته­ها نشان داد موسیقی مهیج و آرام‌بخش بر عملکرد ورزشی تیم جودوی نوجوانان ایران تأثیر معناداری دارد. بر اساس نتایج این پژوهش پیشنهاد می‌شود به ‌منظور بهبود عملکرد ورزشی تیم ملی جودو نوجوانان از موسیقی مهیج و آرام­بخش استفاده گردد.  }, keywords_fa = {موسیقی آرام‌بخش,موسیقی مهیج,عملکرد ورزشی,تیم ملی جودوی نوجوانان,جمهوری اسلامی ایران}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1960.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1960_0088971d3726542cb133645d20ed45d5.pdf} } @article { author = {samadi, hossein and zanganeh, farnaz and georki, hadi}, title = {Investigating of the Effectiveness of Cognitive-Behavioural Strategies Training on Salivary Cortisol levels of Beginner Runners: Follow up 3 Month}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {8}, number = {30}, pages = {99-112}, year = {2020}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2019.7494.1802}, abstract = {The purpose of the present study was to investigate the effectiveness of eight weeks of cognitive-behavioural strategies training on salivary cortisol level with follow up 3 months in beginner runner athletes. The present study was semi- experimental and pre-test and post-test- follow up design. 20 endurance runners of male teenagers aged between 16-18 years old were randomly assigned into two groups: cognitive-behavioural strategies training and control group. The intervention protocol consisted of 8 sessions and a daily home assignment performed with the help of a clinical psychologist. Data were analyzed using mixed ANOVA. The results of study showed that cognitive-behavioural strategies training led to reduction of salivary cortisol concentration in post-test and follow up phases in the experimental group. The results suggested that training cognitive-behavioural strategies training can be used as an effective way to reduce levels of salivary cortisol in runners.}, keywords = {Cognitive- Behavioural Strategies,Salivary Cortisol,athlete,Runner}, title_fa = {اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی- رفتاری بر سطح کورتیزول بزاقی دوندگان مبتدی: پیگیری سه ماهه}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی هشت هفته آموزش راهبردهای شناختی- رفتاری بر سطح کورتیزول بزاقی ورزشکاران مبتدی دو‌­ومیدانی با پیگیری سه­ماهه بود. پژوهش حاضر از نوع نیمه‌تجربی و طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون- پیگیری بود. 20 دوندۀ استقامت مرد نوجوان با دامنة سنی 18- 16 سال، به‌طور تصادفی در دو گروه آموزش راهبردهای شناختی- رفتاری و کنترل قرار گرفتند. پروتکل مداخلۀ گروه آزمایش شامل 8 جلسه و تکلیف خانگی روزانه به کمک روانشناس بالینیِ متخصص انجام شد. داده­های پژوهش با استفاده از آزمون آماری تحلیل واریانس مرکب تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد آموزش راهبردهای شناختی-رفتاری منجر به کاهش غلظت کورتیزول بزاقی مراحل پس‌آزمون و پیگیری در گروه آزمایش گردید. بر اساس یافته­ها پیشنهاد می­گردد آموزش راهبردهای شناختی- رفتاری به‌عنوان یک روش مؤثر در کاهش سطح کورتیزول بزاقی ورزشکاران مبتدی دو‌و‌میدانی مورد استفاده قرار گیرد.}, keywords_fa = {راهبردهای شناختی- رفتاری,کورتیزول بزاقی,ورزشکار,دو‌و‌میدانی}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1897.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1897_394d29a405bd2351df84b568a8068c3c.pdf} } @article { author = {Roohbakhsh ejtemaie, Mahla and aeini, maryam and sobhi gharamaleki, naser}, title = {The Efficacy of Mindfulness-Based Cognitive Intervention on Anxiety of Team and Individual Athletes}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {8}, number = {30}, pages = {113-128}, year = {2020}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2020.7518.1806}, abstract = {The present study aims to investigate the efficacy of mindfulness-based cognitive intervention on reducing athletes' cognitive, physical and behavioral anxiety. 75 available subjects were selected and divided into three groups namely team, individual and control group. Questionnaires were used to examine the cognitive, physical and behavioral anxiety of the subjects after performing mindfulness-based cognitive intervention. The results of the analysis conducted on covariance showed that there was a significant difference between the mean scores of the post-test in the experimental group and the post-test in the control group after controlling for the pre-test differences in the amount of cognitive, physical and behavioral anxiety. The results of independent t-test indicated that there is a significant difference between the overall anxiety of team and individual subjects. Thus, the amount of anxiety in individual fields was higher than that of team fields. Based on the findings of this study, it can be concluded that mindfulness-based cognitive intervention can decrease cognitive, physical and behavioral anxiety in athletes.}, keywords = {Mindfulness,Cognitive Anxiety,Physical Anxiety,behavioral anxiety,individual and team athletes}, title_fa = {اثربخشی مداخلة شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب ورزشکاران رشته-های تیمی و انفرادی}, abstract_fa = {هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی مداخلة شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش اضطراب شناختی، بدنی و رفتاری ورزشکاران بود. 75 نفر آزمودنی­ به‌صورت در دسترس انتخاب و در سه گروه تیمی، انفرادی و کنترل جایگزین شدند. بااستفاده از پرسش‌نامه، بعد از اجرای مداخلة شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی، اضطراب شناختی، بدنی و رفتاری آزمودنی­ها مورد آزمون قرار گرفتند. پس از کنترل تفاوت­های اولیه در پیش­آزمون در میزان اضطراب شناختی، بدنی و رفتاری، نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد تفاوت معناداری بین میانگین نمرات پس­آزمون گروه آزمایش با پس­آزمون گروه کنترل، وجود دارد. نتایج آزمون تی مستقل نشان داد بین اضطراب کلی آزمودنی­های رشته­های تیمی و انفرادی تفاوت معنادار وجود دارد. بدین ترتیب که میزان اضطراب رشته­های انفرادی بیشتر از رشته­های تیمی بود. باتوجه­به یافته­های این پژوهش می­توان چنین نتیجه­گیری کرد مداخلة شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی می­تواند موجب کاهش اضطراب شناختی، بدنی و رفتاری در ورزشکاران می­شود.}, keywords_fa = {ذهن آگاهی,اضطراب شناختی,اضطراب بدنی,اضطراب رفتاری,ورزشکاران انفرادی و تیمی}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1995.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1995_97fed9e7932925c3e2b1ffa965760ea7.pdf} } @article { author = {ghorbani, sosan and Dahghan, MARZEEHE and javadipour, Mohammad}, title = {The Effect of Twelve Weeks Yoga Exercises on Life Expectancy in Women}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {8}, number = {30}, pages = {129-142}, year = {2020}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2019.7598.1820}, abstract = {The purpose of this study was to determine the effect of yoga exercises on women's life expectancy. Research design This research was a quasi-experimental study with a control group with pre-test and post-test. Sampling was done by convenience sampling and the control group was selected randomly. Participants were 50 women from Kermanshah who were randomly divided into experimental and control groups. The training protocol consisted of three sessions per week and 60 minutes of activity and interventions for 36 sessions each. To measure women's life expectancy, Miller and Powers (1988) life expectancy questionnaire was used. The reliability of the questionnaire was 0.89 using Cronbach's Alpha. Data were analyzed using univariate analysis of covariance. The results showed that yoga exercise was effective on women's life expectancy. According to the results, yoga training can be used to increase life expectancy in women.}, keywords = {Yoga,Life expectancy,Women}, title_fa = {تاثیر 12 هفته تمربنات یوگا بر امید به زندگی زنان}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر تمرینات یوگا بر امید به زندگی زنان بود.طرح پژوهش این تحقیق شبه آزمایشی و به صورت آزمایشی با گروه کنترل با پیش‌آزمون و پس‌آزمون اجرا گردید.نمونه‌گیری به صورت در دسترس و انتخاب گروه کنترل با روش همتاسازی به صورت تصادفی انجام شد. شرکت‌کنندگان پژوهش شامل 50 زن از شهر کرمانشاه بودند که به شکل تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. پروتکل تمرینات شامل سه جلسه در هفته و هر جلسه60 دقیقه فعالیت بود و مداخلات به مدت 36 جلسه اعمال گردید. به ‌منظور سنجش میزان امید به زندگی زنان، از پرسش‌نامۀ امید به زندگی میلر و پاورز (1988) استفاده شد.پایایی پرسش­نامه در این پژوهش با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 89/0به دست آمد. داده‌های گردآوری شده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره تحلیل شدند. نتایج نشان داد تمرینات ورزشی یوگا بر امید به زندگی زنان مؤثر بوده است. با توجه به نتایج به دست آمده آموزش یوگا را می­توان برای بالا بردن امید به زندگی در زنان به کار برد.}, keywords_fa = {یوگا,امیدبه‌زندگی,زنان}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1907.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1907_3eae0d5a8463052e04ff622b78150c89.pdf} } @article { author = {vakili tanha, mahdi and ahmadi, sirous and Soleimani, Majid}, title = {Identify and Formulate a Model of Motivations for Sports Participation of Veterans and Disabled}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {8}, number = {30}, pages = {143-160}, year = {2020}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2019.7563.1815}, abstract = {The purpose of this study was to identify and design a motivations model for sports participation of veterans and disabled people in Hamadan province. In this cross-sectional study, the researcher, by referring to decision-makers and influencers sports of veterans and disabled people in Hamedan province, collected information from them through in-depth interviews and data from 25 interviews by method the database theory was coded and analyzed. then a questionnaire was designed according to the obtained codes. Validity of the questionnaire by Delphi technique and by a number of professors and experts was confirmed and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha. Regarding the widespread community of research and referring to Morgan's table by proportional stratified random sampling, a questionnaire was distributed among 384 veterans and disabled people in the province and using the software S.P. SS & PLS was analyzed. According to the findings of the study and discussing the motivations for participation in sports for veterans and the disabled, such as health motivations, health and vitality and social base motivation, situational factors and motivation for education and skill acquisition, motivation for success and discharge of energy and entertainment were recognized, that affect the tendency of veterans and the disabled to exercise in Hamadan province.}, keywords = {: Hamedan Province,sport motives,Sports Participation,veterans and disabled sports}, title_fa = {شناسایی و تدوین الگوی انگیزه‌ها‌ی مشارکت ورزشی جانبازان و معلولین}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تدوین الگوی انگیزه­های مشارکت ورزشی جانبازان و معلولین استان همدان انجام شد. پژوهش به روش آمیخته انجام شد. محقق از طریق مصاحبۀ عمیق با دستاندرکاران، ‌ تصمیم­گیرندگان و تأثیرگذاران ورزش جانبازان و معلولین استان همدان، به جمع­آوری اطلاعات از آنان پرداخت. داده­های حاصل از 25 مصاحبه به روش نظریه­ سازی داده­ بنیاد کدگذاری و تجزیه و تحلیل شد. سپس پرسش‌نامه­ ای مطابق با کدهای به دست آمده طراحی شد. روایی پرسش‌نامه با تکنیک دلفی، توسط تعدادی از اساتید و کارشناسان صاحب‌نظر و پایایی آن با آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. با توجه به جامعۀ گسترده پژوهش و مراجعه به جدول مورگان با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه­ ای متناسب، پرسش‌نامه در میان 384 نفر از جانبازان و معلولین استان توزیع و جمع­آوری شد داده‌ها با استفاده از نرم افزارهای اس. پی. اس. اس و پی. ال. اس تحلیل شد. طبق یافته ­های پژوهش، انگیزۀ سلامتی، تندرستی و نشاط، انگیزۀ کسب پایگاه اجتماعی، عوامل موقعیتی و انگیزۀ آموزش و کسب مهارت، انگیزۀ کسب موفقیت و تخلیۀ انرژی و سرگرمی بر تمایل جانبازان و معلولین به ورزش در استان همدان مؤثرند.  }, keywords_fa = {استان همدان,انگیزه های ورزشی,مشارکت ورزشی,ورزش جانبازان و معلولین}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1889.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1889_4a53a67d44da0186c00462d8abfce098.pdf} } @article { author = {honari, habib and emadi, mehdi and Shahlaee, Javad and kargar, gholamali}, title = {Evaluation of Effective Factors in Development of Ethical Commitment to the Next Generation in Professional Athletes}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {8}, number = {30}, pages = {161-172}, year = {2020}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2019.7672.1828}, abstract = {In the present study, effective factors in development of ethical commitment to the next generation in professional athletes were evaluated. Method of the research was mixed method. The research tool was a researcher-made interview and questionnaire, validity, and reliability of which were confirmed. Statistical population of this study consisted of all male athletes of national teams of the country in selected sports fields (207 people), among which 132 people were selected as the research sample by random sampling method based on Morgan table. Results of the study showed that, among identified factors, public knowledge was the most important factor influencing development of ethical commitment to the next generation between professional athletes. Results also indicated that attracting public participations and firm belief were other important factors effective in developing ethical commitment to the next generation between professional athletes.}, keywords = {Commitment to the Next Generation,Heritage,Knowledge,Belief,Sport}, title_fa = {بررسی عوامل مؤثر بر توسعۀ تعهد اخلاقی به نسل آینده در ورزشکاران حرفه‌ای}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر توسعۀ تعهد اخلاقی به نسل آینده در ورزشکاران حرفه­ای طراحی و اجرا گردید. روش پژوهش از نوع آمیخته بود. ابزار پژوهش، مصاحبه و پرسش‌نامه محقق ساخته‌ای بود که روایی و پایایی این پرسش‌نامه مورد تأیید قرار گرفت. جامعۀ آماری این پژوهش کلیۀ ورزشکاران مرد تیم­های ملی کشور در رشته­های ورزشی منتخب به تعداد 207 نفر بود و بر حسب انتخاب تصادفی بر اساس جدول مورگان تعداد 132 نفر به عنوان نمونۀ پژوهش مشخص گردیدند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد در میان عوامل شناسایی شده دانش عمومی مهمترین عامل بر توسعۀ تعهد اخلاقی به نسل آینده در میان ورزشکاران حرفه­ای است. نتایج پژوهش همچنین مشخص نمود که جلب مشارکت­های عمومی و اعتقاد راسخ از دیگر عوامل مهم جهت توسعۀ تعهد اخلاقی به نسل آینده در میان ورزشکاران حرفه­ای است.}, keywords_fa = {تعهد به نسل آینده,میراث,دانش,اعتقاد,ورزش}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1801.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1801_2641e7cf80c4d5835e191eb967b3153e.pdf} } @article { author = {Nasri, sadegh and yosefi, sahar}, title = {The Role of Hope and Perfectionism in Predicting the Sport Motivation in Students}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {8}, number = {30}, pages = {173-189}, year = {2020}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2020.7687.1831}, abstract = {The purpose of this study was to identify the role of perfectionism and hope in predicting the sport motivation in students. The research method was descriptive-correlational. The statistical population of the students was Shahid Rajaee University and 282 participants (132 males and 150 males) were selected through stratified random sampling method. To measure the variables, multidimensional questionnaire of Tehran's perfectionism, Hopefulness and Sport Participation Motivation Questionnaire were used. Hypotheses were tested using multivariable regression. The results showed that there was positive relationship between perfectionism and sport-based hope. Among the variables of perfectionism and hope, only perfectionism can explain 6% of the variance of sport motivation. Among the components of perfectionism, self –oriented has been able to explain 8% of variance. Also, agency thinking component of hope can explain 3% of the sport's motivational changes. Results can be used to predict the student's motivation.}, keywords = {: Hope,Perfectionism,Sport motivation}, title_fa = {نقش باورهای امید و کمال‌گرایی در پیش‌بینی انگیزۀ ورزشی دانشجویان}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر شناسایی نقش کمال‌گرایی و امید در پیش‌بینی انگیزۀ ورزشی در دانشجویان بود. روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعۀ آماری دانشجویان دانشگاه شهید رجایی و نمونۀ آماری 282 نفر (132 زن و 150 مرد) بود که به روش نمونه­گیری طبقه­ای تصادفی انتخاب شدند. برای سنجش متغیرها از پرسش‌نامه­های چند بعدی کمال‌گرایی تهران، امیدواری و انگیزۀ مشارکت ورزشیاستفاده شد. فرضیه­ها با استفاده از رگرسیون چند متغیری آزمون شدند. نتایج نشان داد بین کمال‌گرایی و امید با انگیزۀ ورزشی رابطۀ مثبت وجود دارد. از بین متغیرهای کمال‌گرایی و امید، تنها کمال‌گرایی قادر است 6 درصد از واریانس انگیزۀ ورزشی را تبیین نماید. از بین مؤلفه­های کمال‌گرایی، کمال‌گرایی خویشتن­مدار توانسته است 8 درصد واریانس را توضیح دهد. همچنین مؤلفه تفکر عاملی امید می­تواند 3 درصد تغییرات انگیزۀ ورزشی را تبیین نماید. نتایج می‌تواند در پیش‌بینی انگیزۀ ورزشی در دانشجویان استفاده شود.  }, keywords_fa = {انگیزش ورزشی,باورهای امید,کمال گرایی}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1973.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1973_2ddc0bcf69d38b7e6cfcfff5753c9095.pdf} } @article { author = {Khazaei, Ali and Eghbali, Beheshteh and Dabir, Alireza and Mahmoudi, Ahmad}, title = {The Role of Psychosocial Factors in Predicting Physical Activity of Students}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {8}, number = {30}, pages = {190-204}, year = {2020}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2020.7653.1827}, abstract = {The purpose of this study was to predict the physical activity of students. The research community included all students aged 11 to 18 years old in public schools in Tehran during the first semester of the academic year of 2018-2019 which is selected by the sampling method. In this research, in order to measure the variables of the research, Godin and Shefard athletic exercise questionnaires (1985), Self-efficacy of physical activity and social support of Norman et al. (2005) and the expected outcomes of the exercise of Reconik et al. (2000) were carried out. The research results showed that there was a positive and significant relationship between social supports and social self-efficacy with physical activity, but there was no significant relationship between exogenous outcome and physical activity. Also, the results of multiple regression showed that social support and self-efficacy explain 14.5% of the total variance of students' physical activity changes and social support is a stronger predictor of self-efficacy. In order to increase physical activity adolescents can be used as an important factor in any intervention program of social support, especially parents and friends.}, keywords = {Physical Activity,Social Support,Efficacy,Expected consequences}, title_fa = {نقش عوامل روانی-اجتماعی در پیش‌بینی فعالیت‌بدنی دانش‌آموزان}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش عوامل روانی-اجتماعی در پیش‌بینی فعالیت­های بدنی دانش‌آموزان بود. نمونۀ پژوهش، تمامی دانش‌آموزان 11 تا 18 سالۀ مدارس دولتی شهر تهران در نیمسال اول تحصیلی 98-97 بودند که با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. در این پژوهش به‌منظور اندازه‌گیری متغیرهای پژوهش از پرسش‌نامه‌های ورزش در اوقات فراغت گودین و شفرد (1985)، خودکارآمدی فعالیت‌بدنی و حمایت اجتماعی نورمن و همکاران (2005) و پیامد مورد انتظار ورزش رسنیک و همکاران (2000) بهره گرفته شد. نتایج پژوهش نشان دادند بین حمایت اجتماعی و خودکارآمدی اجتماعی با فعالیت‌بدنی رابطه مثبت معناداری وجود دارد؛ اما بین انتظار پیامد و فعالیت‌بدنی ارتباط معناداری مشاهده نشد. همچنین نتایج بیانگر این بود که حمایت اجتماعی و خودکارآمدی 5/14 درصد از واریانس کل میزان تغییرات فعالیت‌بدنی دانش‌آموزان را تبیین می‌کنند و حمایت اجتماعی پیش‌بین قوی‌تری نسبت به خودکارآمدی است.برای افزایش فعالیت‌بدنی نوجوانان می‌توان در هر برنامۀ مداخله‌ای از حمایت‌های اجتماعی،به‌خصوص حمایت­های والدین و دوستان به‌عنوان یک عامل مهم استفاده کرد.}, keywords_fa = {فعالیت‌بدنی,حمایت اجتماعی,خودکارآمدی,پیامد مورد انتظار}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1944.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1944_de5aa31be4a3dc92c2e347a674a0a636.pdf} } @article { author = {Yaali, Rasoul and Teymoori, Nasrin and Bagheri, sara}, title = {The Effect of Training Method (Linear and Nonlinear) on Student Participation Motivation in Physical Education Class}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {8}, number = {30}, pages = {205-220}, year = {2020}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2019.7880.1850}, abstract = {The present study was conducted to compare the effect of linear and nonlinear pedagogy on students̓ participation motivation in physical education class. 40 students were selected by random sampling method and were assigned to two groups of linear and nonlinear pedagogy consisting of 20 subjects per each group. In the pre-test, participants were asked to complete the Participation Motivation Questionnaire (PMQ). Flights of hurdles were used as the task completed in a 50-meter route. Traditional education approach was applied in linear pedagogy group. In nonlinear pedagogy group, constraint changes (distance and height of barriers) were used. The post-test was performed after acquisition phase. Results showed that linear and nonlinear teaching methods had a significant effect on student’s participation motivation. It was also found that, the subjects in non-linear training group had better participation motivation than those in the linear training group. In this regard, physical education teachers and educators are suggested to use a nonlinear approach to enhance student’s participation motivation}, keywords = {nonlinear pedagogy,linear pedagogy,Participation Motivation,flights of hurdles}, title_fa = {تاثیر روش آموزش (خطی و غیرخطی) بر انگیزۀ مشارکت دانش‌آموزان در درس تربیت‌بدنی}, abstract_fa = {هدف این پژوهش بررسی تأثیر رویکرد آموزش خطی و غیرخطی بر انگیزۀ مشارکت دانش­آموزان در ساعات تربیت‌بدنی بود. 40 دانش ­آموز به‌صورت تصادفی در دو گروه 20 نفره آموزش خطی و غیرخطی قرار گرفتند. در مرحلۀ پیش­آزمون شرکت­کنندگان پرسش‌نامه انگیزۀ مشارکت ورزشی را تکمیل کردند. تکلیف مورد استفاده، دو با مانع بود که در مسیر 50 متری انجام شد. برای اجرای پروتکل در آموزش خطی از رویکرد سنتی آموزش استفاده شد. در گروه آموزش غیرخطی از دستکاری محدودگرها (تغییر در فاصله و ارتفاع موانع) استفاده شد. پس از پایان مرحلۀ اکتساب پس­آزمون به عمل آمد. نتایج نشان داد روش آموزش خطی و غیرخطی تأثیر معناداری بر میزان انگیزۀ مشارکت دانش ­آموزان دارد. همچنین مشخص شد گروه آموزش غیرخطی نسبت به گروه آموزش خطی، انگیزش مشارکت بهتری داشت. به معلمان و مربیان تربیت‌بدنی پیشنهاد می‌شود به‌منظور ارتقأ انگیزۀ مشارکت دانش­آموزان از رویکرد آموزش غیرخطی استفاده نمایند.}, keywords_fa = {آموزش خطی,آموزش غیرخطی,انگیزه مشارکت,دو با مانع}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1916.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1916_1fc594dc3af1790339635d1bfebb68d9.pdf} } @article { author = {Kian, Maryam}, title = {Motivational Factors and Barriers to Participation in Sport Curriculum Activities among College Students}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {8}, number = {30}, pages = {221-238}, year = {2020}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2019.7895.1852}, abstract = {Although participation in sports activities can have positive effects on college students’ happiness, many students are often less motivated and less involved in these programs. Therefore, the purpose of this study was to identify the motivational factors and barriers to student participation in sport activities at Yazd University. The research method was descriptive-analytical. The population consisted of all undergraduate students at Yazd University, which 360 students were selected as an equal stratified random sample. Also by purposeful sampling, five professors were chosen. The research instrument was a researcher-made questionnaire which its validity and reliability were confirmed. To analyze the data, descriptive and inferential statistics in form of structural equation rank analysis of variance were used. In addition, a qualitative analysis was used to analyze the explanatory answers. The findings showed that the "personal barriers" (0/63) and the "organizational and management factors" (0/47) have the highest impact on the students’ participation. It was also found that 40% of the variance can be explained by the "individual barriers". Among those indicators, the "poor awareness and attitude" and the "economic weakness" had the highest levels of intervention. Regarding the role of the individual barriers on students’ participation in sport activities, the present study suggests some solutions such as implementing attractive and incentive plans, developing appropriate facilities, and making students more aware regarding the effects of exercise on vitality.}, keywords = {Physical Education,Curriculum,Motivation,Sports Participation,Exploratory Factor Analysis,Yazd University}, title_fa = {چالش بی انگیزگی و موانع مشارکت دانشجویان در برنامه های درسی ورزش دانشگاهی}, abstract_fa = {با­­وجودی که مشارکت در فعالیت­‌­­های ورزشی می­تواند آثار مثبتی در نشاط دانشجویان همراه داشته باشد، بسیاری از دانشجویان اغلب انگیزه و مشارکت کمتری در این برنامه­ها دارند. لذا هدف پژوهش حاضر، شناسایی موانع مشارکت دانشجویان در فعالیت­های ورزشی در دانشگاه یزد بود. از روش پژوهش توصیفی-تحلیلی استفاده شد. جامعۀ پژوهش شامل تمامی دانشجویان سال سوم و چهارم دورۀ کارشناسی دانشگاه یزد بود.از طریق فرمول کوکران تعداد 360 نفر به عنوان نمونه به صورت تصادفی طبقه­ای مساوی انتخاب شدند. همچنین با روش نمونه­گیری هدفمند، تعداد 5 مدرس ورزشی انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسش‌نامه محقق­ساخته بود که روایی و پایایی آن تأیید شد. به منظور تحلیل داده­ها، از آمار توصیفی و استنباطی در قالب تحلیل معادلات ساختاری و تحلیل واریانس رتبه­ای استفاده شد. همچنین در بخش پرسش تشریحی، از تحلیل کیفی استفاده شد. یافته­­‌ها نشان داد متغیرهای «موانع فردی» (63/0) و «سازمانی و مدیریتی» (47/0) بالاترین تأثیر را در ساخت متغیر موانع مشارکت در فعالیت ورزشی داشتند. همچنین، مشخص شد 40% از تغییرات واریانس متغیر موانع مشارکت در فعالیت ورزشی، از طریق متغیر «موانع فردی» قابل تبیین است و از میان شاخص­های آن، «ضعف آگاهی و نگرش» و «ضعف اقتصادی» بالاترین میزان مداخله را به خود اختصاص دادند. پس از آن، «موانع سازمانی و مدیریتی» تبیین کننده 22% تغییرات واریانس متغیر موانع مشارکت بود که از میان شاخص­های آن، «ضعف مدیریتی ورزشی»، بالاترین میزان مداخله را به خود اختصاص داد. با توجه به نقش موانع فردی در ضعف مشارکت دانشجویان در ورزش، پژوهش حاضر اجرای طرح­های تشویقی، توسعه امکانات ورزشی و آگاهی­رسانی و فرهنگ­سازی را به عنوان پیشنهادهای کاربردی مورد تاکید قرار می دهد.  }, keywords_fa = {تربیت بدنی,برنامه درسی,انگیزه,مشارکت ورزشی,تحلیل عاملی اکتشافی,دانشگاه یزد}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1887.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1887_cdcb135e35af641521c87e30b253d9ce.pdf} } @article { author = {Ghorbanzadeh, Behrouz and محمدی اورنگی, بهزاد and aghdasi, mohammadtaghi}, title = {The Mediator Role of Emotional Intelligence on the Relationship between Gross and Fine Motor Skill with Academic Achievement in Children}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {8}, number = {30}, pages = {239-256}, year = {2020}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2020.7957.1857}, abstract = {The present study was conducted to investigate the relationship between fine and gross motor skills and academic achievement in 7 -year-old children. The relationship between fine and gross motor skills and academic achievement mediated by emotional intelligence was also tested in a mediating model. Participants of the study included 200 children (100 girls and 100 boys) aged 7 years' old who were selected as available study sample from children in Tehran Province, Iran. Fine and gross motor skills were evaluated using the Bruininks-Oseretsky-2 Test; emotional intelligence was assessed using the Schutte Self-Emotional Intelligence Test (SSEIT), and academic achievement was measured by the Wechsler Individual Achievement Test II (WIAT II). Results showed that, fine and gross motor skills, emotional intelligence, and academic achievement were positively correlated with each other. The Structural Equation Modeling (SEM) analysis showed that, fine and gross motor skills had a positive effect on academic achievement through an indirect path via emotional intelligence. These results highlight critical importance of emphasis on fine and gross motor skills for academic achievement in the children studying in the elementary school.}, keywords = {Fine motor skill,Gross Motor Skill,Emotional Intelligence,Academic Achievement}, title_fa = {ارتباط بین مهارت‌های حرکتی ظریف و درشت با پیشرفت تحصیلی در کودکان: نقش واسطۀ هوش هیجانی}, abstract_fa = {هدف این مطالعه بررسی رابطۀ مهارت حرکتی ظریف و درشت با پیشرفت تحصیلی در کودکان هفت‌ ساله بود. همچنین در یک مدل واسطه‌ رابطۀ مهارت حرکتی و پیشرفت تحصیلی با میانجی‌گری هوش هیجانی مورد آزمایش قرار گرفت. شرکت‌کنندگان 200 نفر کودک (100 دختر و 100 پسر) هفت ‌ساله از شهر تهران بودند که به‌ صورت در دسترس انتخاب شدند. مهارت حرکتی ظریف و درشت با استفاده از آزمون برونینکس اوزرتسکی-2، هوش هیجانی با پرسش‌نامه هوش هیجانی شوت و پیشرفت تحصیلی با آزمون موفقیت فردی وکسلر ارزیابی شد. نتایج نشان داد مهارت حرکتی ظریف و درشت، هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی با یکدیگر رابطۀ مثبت دارند. تجزیه ‌و تحلیل مدل‌سازی معادلات ساختاری نشان داد مهارت حرکتی از طریق یک مسیر غیرمستقیم و به ‌واسطه هوش هیجانی در پیشرفت تحصیلی تأثیر مثبت دارد. این نتایج حاکی از اهمیت حیاتی تأکید بر مهارت‌های حرکتی ظریف و درشت برای موفقیت تحصیلی سال‌های ابتدایی مدرسه است.}, keywords_fa = {مهارت حرکتی ظریف,مهارت حرکتی درشت,هوش هیجانی,پیشرفت تحصیلی}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1956.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1956_2ed933f340a22cd1b9e99a569b3fb9ce.pdf} } @article { author = {Alidoust Ghahfarokhi, Ebrahim and Safarpoor, Ali and Shariati, Jamalodin}, title = {Modeling the Effect of Emotional Labor on the Turnover Intention of Sport Coaches (The Mediating Role of Coach’s Burnout)}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {8}, number = {30}, pages = {257-272}, year = {2020}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2020.7995.1864}, abstract = {The purpose of this study was to evaluate the Role of emotional Labor Strategies on the Turnover intention of sport coaches with the mediation of the burnout. The statistical population of the study consisted of all active sports coaches in East Azarbaijan province and 301 of them were selected purposefully. The Brotheridge and Lee (2002) and Diefendorff et al (2005) questionnaires, were used to collect emotional Labor information and Researcher made questionnaire was used for coach burnout. The Meyer et al (1993) questionnaire were used to assess coaches' intention to quit. Also, the validity and reliability of the questionnaire were confirmed. The results showed that surface acting has a significant positive effect on the coaches Burnout and has indirect effect on the coach’s turnover intention. Deep acting also had a negative and direct impact on Burnout and indirect effect on the coach’s turnover intention. However, the genuine expression had no direct or indirect effect on burnout and turnover intention.}, keywords = {Coach Burnout,Emotional Labor,Turnover Intention}, title_fa = {بررسی نقش راهبردهای نیروی کار احساسی بر قصد ترک شغل مربیان ورزشی (با نقش میانجی گری تحلیل رفتگی شغلی)}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، بررسی راهبردهای نیروی کار احساسی بر قصد ترک شغل مربیان ورزشی با میانجی­گری متغیر تحلیل رفتگی بود. جامعۀ آماری پژوهش، کلیۀ مربیان ورزشی فعال در سطح استان آذربایجان شرقی بودند که به صورت هدفمند 301 نفر از بین آن­ها به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شد. برای جمع­آوری اطلاعات کار احساسی از پرسش­نامه­های برادریج و لی (2002) و دیفندورف و همکاران (2005) برای متغیر تحلیل رفتگی مربیان از پرسش­نامۀ محقق ساخته و برای ارزیابی قصد ترک شغل مربیان نیز از پرسش­نامۀ میر و همکاران (1993) استفاده شد. همچنین، روایی و پایایی تمامی پرسش­نامه­ها بررسی و تأیید شد. نتایج به ‌دست‌ آمده از پژوهش نشان داد بازیگری سطحی به‌ صورت مثبت و مستقیم بر تحلیل رفتگی مربیان و به‌ صورت غیرمستقیم بر قصد ترک شغل مربیان تأثیر معنا­دار دارد. بازیگری عمیق نیز به‌ صورت منفی و مستقیم بر تحلیل رفتگی و به‌ صورت غیرمستقیم بر قصد ترک شغل مربیان تأثیرگذار بود اما مؤلفه بیان واقعی تأثیری به‌ صورت مستقیم و غیرمستقیم بر تحلیل رفتگی و قصد ترک شغل مربیان نداشت.}, keywords_fa = {تحلیل رفتگی مربیان,قصد ترک شغل,کار احساسی}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1971.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1971_2478901b2a2fdb8d521cd8af6883d01f.pdf} }