@article { author = {Rahmani, Mehdi and Bahari, Mohialdin and Ahmadi, Pezhman}, title = {Comparison of Mental Skills of Athletes of the Iranian National Team in Asian Games in 2006 and 2018}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {9}, number = {33}, pages = {1-18}, year = {2020}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2020.7027.1752}, abstract = {  This research compares the psychological skills of the national team players in different disciplines over a period of twelve years. To this end, the 2006 study was considered as a reference. Samples are athletes from the national team who attended the 2018 Asian Games. The number of samples is 148 men and 31 women. The Ottawa Questionnaire (Omsat-3) was used to measure mental skills. The results of single-sample T-test showed that the mean of Relaxation, imagery and mental practice skills increased from 2006 and Knowledge and the athletes' use of these mental skills is greater. The average concentration of psychological skills, Focusing, Refocusing, Fear control, Stress Reaction and Self-confidence declined from 2006, Also, there was no significant difference between the mean of Goal Setting, Commitment, Activation and Competition planning in 2006 and 2018.These results are important for psychologists and sports planners, and they need to pay more attention to these skills.}, keywords = {Psychic Skills,National Teams,Ottawa Questionnaire (Omsat-3),Jakarta Asian Games}, title_fa = {مقایسۀ مهارت های روانی ورزشکاران تیم ملی ایران در بازی های آسیایی سال 2006 و 2018}, abstract_fa = {این پژوهش به مقایسۀ مهارت ­های روانی بازیکنان تیم ملی در رشته ­های مختلف و در بازۀ زمانی دوازده سال می­ پردازد. پس پژوهش سال 2006 به­ عنوان مرجع منظور گردید. نمونه ­ها ورزشکاران تیم ملی هستند که در اردوهای بازی­ های آسیایی 2018 حضور داشتند. تعداد نمونه ­ها 148 مرد و 31 زن بود. برای سنجش مهارت ­های ذهنی از پرسش­نامۀ اتاوا (امست-3) استفاده شد. نتایج آزمون تی یک­ نمونه ­ای نشان داد میانگین مهارت ­های آرمیدگی، تصویرسازی و تمرین ذهنی نسبت به سال 2006 افزایش یافته و آگاهی و استفادۀ ورزشکاران از این مهارت­ های روانی بیشتر بوده ­است. میانگین مهارت­ های روانی تمرکز، تمرکز مجدد، کنترل ترس، واکنش به استرس و اعتماد ­به ­نفس نسبت به سال 2006 کاهش یافته است. همچنین بین میانگین مهارت­ های هدف ­گزینی، تعهد، نیروبخشی و طرح­ ریزی مسابقه در سال 2006 و 2018 تفاوت معناداری مشاهده نشد. این نتایج برای روان­شناسان و برنامه ­ریزان ورزشی مهم است و نیاز به توجه بیشتر به این مهارت ­ها را نشان می­دهد.}, keywords_fa = {مهارت‌های روانی,تیم‌های ملی,پرسش‌نامه اتاوا (امست-3),بازی‌های آسیایی جاکارتا}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2041.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2041_1816f11132c2b87e5d3438957415aeef.pdf} } @article { author = {Khajeaflaton, Sedighe and Fallah, Zynalabedin and Bahlekeh, Taher and Askari, Asra}, title = {Studying the Effective Factors on the Professional Identity of Athletes in National Teams}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {9}, number = {33}, pages = {19-36}, year = {2020}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2019.7238.1768}, abstract = {  The present study was conducted to investigate the effective factors on the professional identity of national team athletes. This study was a mixed study in terms of the methodology. The statistical population for the qualitative part of the study included 13 experts from the field of research, and the statistical population for the quantitative part included all the athletes of the national teams of Iran in different sports fields, with no detailed information on their numbers. As such, 200 of these individuals were identified as available participants. The data collection was done through conduction of interview and using the questionnaire. The qualitative results of the research showed that, 24 factors were extracted from the interviews, which were classified into four categories: team, technical, individual, and family-friends. The results showed that, all identified factors had a significant effect on the professional identity of national team athletes. Meanwhile, the effect of individual factors on the professional identity of national team athletes was more than other factors.}, keywords = {professional identity,Social Identity,Athletes,individual}, title_fa = {بررسی عوامل مؤثر بر هویت حرفه‌ای ورزشکاران تیم‌های ملی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر هویت حرفه‌ای ورزشکاران تیم‌های ملی طراحی و اجرا شد. پژوهش به روش آمیخته انجام شده است. جامعۀ آماری بخش کیفی شامل 13 نفر از صاحب‌نظران حیطۀ پژوهش و جامعۀ آماری بخش کمّی تمامی ورزشکاران تیم‌های ملی ایران در رشته‌های ورزشی مختلف بودند که اطلاعات دقیقی در خصوص تعداد آنان در دسترس نبود. بدین صورت 200 نفر از این افراد به‌ صورت در دسترس، به ‌عنوان نمونۀ پژوهش مشخص شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل مصاحبه و پرسش­نامه بود. در بخش کیفی پژوهش 24 عامل از طریق مصاحبه‌های انجام‌شده استخراج شد. این عوامل در چهار دستۀ عوامل تیمی، فنی، فردی و خانوادگی-دوستان تقسیم‌بندی شدند. نتایج پژوهش نشان داد تمامی عوامل شناسایی‌شده بر هویت حرفه‌ای ورزشکاران تیم‌های ملی تأثیری معنادار دارد. در این میان، میزان تأثیر عوامل فردی در جهت هویت حرفه‌ای ورزشکاران تیم‌های ملی بیش از سایر عوامل است.}, keywords_fa = {هویت حرفه‌ای,هویت اجتماعی,ورزشکاران,فردی}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2253.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2253_8c8223cee57999f2455b3cb30d005b05.pdf} } @article { author = {farsi, alireza and Fathirezaie, Zahra and Zamani Sani, Seyyed Hojjat and Abbaspour, Kosar}, title = {The Examination of Leisure Time Physical Activity Participation Four Model among Iranian Elderly}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {9}, number = {33}, pages = {37-64}, year = {2020}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2020.7306.1780}, abstract = {This study to examine the various factors involved in leisure time physical activity participation in Iranian over age 60.To achieve this purpose Hubbard and Mannell’s four models of physical activity participation were analyzed. Initially 600 people participated in this study using cluster sampling. Finally, 552 subjects of elders completed four questionnaires were used including: constraint, negotiation, motivation and physical. For data collection, questionnaires distributed among 9 provinces. The path analysis was used for finding relation between variables and fit model among Iranian elderly. Data showed three questionnaires of constraint, negotiation, motivation have construct validity type of internal consistency and their Cronbach’s Alpha was 0.73, 0.93 and 0.93 respectively. Model’s path analyses in Iranian society showed the first (independence model) and third (constraint effects mitigation model) model were suitable to Iranian society. According to data it can be acknowledged that constraint directly lead to reduce of participation and next of it, factor of motivation can increase the participation.}, keywords = {Participation,Constraint,Negotiation,Motivation,Aging,Elderly,Physical Activity}, title_fa = {بررسی چهار مدل مشارکت فعالیت بدنی اوقات فراغت در سالمندان ایران}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به دنبال بررسی عوامل مختلف دخیل در مشارکت فعالیت بدنی اوقات فراغت افراد بالای 60 سال ایرانی بود. برای دستیابی به این هدف، چهار مدل مشارکت در فعالیت بدنی هوبارد و منل مورد تحلیل قرار گرفتند. در ابتدا با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه‌ای 600 نفر در تحقیق شرکت داشتند. در نهایت 552 نفر از سالمندان به چهار پرسش­نامۀ موانع، راهبردهای انتقال، انگیزش و میزان فعالیت بدنی سالمندان به طور کامل پاسخ دادند. برای جمع‌آوری داده‌ها، پرسش‌نامه‌ها بین سالمندان نُه استان کشور توزیع شد. از روش تحلیل مسیر برای یافتن رابطه بین متغیرها و همچنین یافتن مدل مناسب در جامعه سالمندان ایرانی استفاده شد. سه پرسش‌نامۀ موانع، راهبردهای انتقال، مشارکت دارای پایایی آلفای کرونباخ به ترتیب 73/0، 93/0 و 93/0 بودند. تحلیل مسیر مدل‌ها در جامعة ایران نشان داد مدل اول (مدل مستقل) و سوم (مدل کاهش اثرات موانع) برای جامعه ایران مناسب هستند. بنابراین با توجه به نتایج به دست آمده می‌توان اذعان کرد موانع به طور مستقیم باعث کاهش مشارکت می‌شود. بعد از عامل موانع، عامل انگیزش می‌تواند باعث افزایش مشارکت سالمندان شود}, keywords_fa = {مشارکت,موانع,انتقال,انگیزش,سالمندی,سالمندان,فعالیت بدنی}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1958.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1958_f5aab2a989ccbf714790b9ee99a2008a.pdf} } @article { author = {safari jafarloo, hamidreza and bashiri, mahdi and rahmanian koshkaki, mohammad ali}, title = {The Effect of Spiritual Health on University Athlete Students’ Sportsmanship with the Mediating Role of Aggression}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {9}, number = {33}, pages = {65-88}, year = {2020}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2020.8585.1928}, abstract = {The present study was aimed at investigating the effect of spiritual health on university athlete students’ sportsmanship with the mediation of aggressiveness. The study employed a descriptive-correlational research method. The population consisted of athletic students of Jahrom universities. 148 people were selected according to Morgan’s table and via a stratified random sampling technique. The Spiritual Health Questionnaire (Palutzian & Ellison, 1982), the Multidimensional Sportsmanship Orientations Scale (Vallerand, et al., 1997), and Aggression Questionnaire (Buss & Perry, 1992) were employed to collect data. To test the hypotheses, SEM was used by Smart PLS software. The results showed that the spiritual health of athlete students can enhance their sportsmanship, while reducing their aggression although the mediating role of aggression in research model was not confirmed. Therefore, it is suggested that religious and spiritual programs should be considered as variables of exercise coaching to promote moral health in sport and avoid aggression.}, keywords = {Aggression,Sportsmanship,Spiritual Health,University Students}, title_fa = {تأثیر سلامت معنوی بر منش ورزشی دانشجویان ورزشکار با تأکید بر نقش میانجی پرخاشگری}, abstract_fa = {هدف از انجام این پژوهش تعیین اثر سلامت معنوی بر منش ورزشی با توجه به نقش میانجی پرخاشگری در دانشجویان ورزشکار بود. تحقیق حاضر توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانشجویان ورزشکار دانشگاه‌های شهرستان جهرم بود. 148 نفر طبق جدول مورگان و با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی-طبقه‌ای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. جهت گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های سلامت معنوی الیسون و پالوتزیان (1982)، منش ورزشی والراند و همکاران (1997) و پرخاشگری باس و هری (1992) استفاده شد. برازش و آزمون فرضیه‌ها با استفاده از الگوهای ساختاری، از روش حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس انجام شد.نتایج حاصل نشان دهنده همبستگی مثبت و معنادار بین سلامت معنوی با منش ورزشی ورزشکاران و در مقابل همبستگی منفی و معناداری بین سلامت معنوی و پرخاشگری ورزشکاران بود. اگر چه نقش میانجی پرخاشگری در مدل پژوهش مورد تأیید قرار نگرفت. بنابراین پیشنهاد می‌شود جهت ارتقأ منش ورزشی و دوری از پرخاشگری، به ابعاد سلامت معنوی دانشجویان توجه بیشتری شود.}, keywords_fa = {منش ورزشی,پرخاشگری,سلامت معنوی,دانشجویان ورزشکار}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2042.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2042_0df426f8e454fa77a26370fc6f05fd31.pdf} } @article { author = {Rabiee Mandejin, Mohammad Raza and Ebadi Ghahremani, Mehrzad}, title = {Compilation of a Structural Model of Quality of Work Life Based on Variables of Psychological Capital and Sport Identity in Athletes}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {9}, number = {33}, pages = {89-108}, year = {2020}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2019.7580.1817}, abstract = {The present study was conducted to develop a structural model on quality of work life based on psychological capital and sport identity variables among athletes. Descriptive-correlative method was used for conduction of this research. Statistical population of the study included all athletes of national teams selected by availability sampling method. A questionnaire was used as an instrument for data collection. Results showed a positive correlation between psychological capital and sport identity with quality of work life. Results of structural equation modeling showed that sport identity and psychological capital variables had the most effect on quality of work life, respectively. Based on the results, it can be concluded that psychological capital, the level of identity, and a sense of belonging to the field of sport play an important role in improving quality of work life among athletes, highlighting the need for making necessary efforts by the authorities in this regard}, keywords = {Quality of Work Life,Psychological Capital,Sport Identity,athlete}, title_fa = {تدوین مدل ساختاری کیفیت زندگی کاری بر اساس متغیرهای سرمایه روان-شناختی و هویت ورزشی در ورزشکاران}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل ساختاری کیفیت زندگی کاری بر اساس متغیرهای سرمایه روان­شناختی و هویت ورزشی در ورزشکاران انجام شد.روش پژوهش توصیفی-همبستگی است. جامعة آماری پژوهش شامل تمامی ورزشکاران تیم­های ملی بودند که به روش در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش­نامه بود. همبستگی بین متغیرهای سرمایه روان­شناختی و هویت ورزشی با کیفیت زندگی کاری مثبت بود. نتایج نشان داد متغیرهای هویت ورزشی و سرمایه روان­شناختی به ترتیب بیشترین تأثیر را بر کیفیت زندگی کاری داشته­اند.بر اساس نتایج می­توان گفت سرمایه روان­شناختی، میزان هویت و تعلق به رشته ورزشی نقش مهمی در ارتقأ کیفیت زندگی کاری ورزشکاران ایفا می­نماید و لازم است مسئولان تلاش­های لازم را در این زمینه به عمل آورند.}, keywords_fa = {کیفیت زندگی کاری,سرمایه روان‌شناختی,هویت ورزشی,ورزشکار}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1840.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1840_6ee95e282588fe9de5cae49a5df28332.pdf} } @article { author = {khorami nejad, Asal and jahan, faezeh}, title = {The Structural Model of Self-Esteem of Athletes Based on Psychological Hardiness and Perfectionism with Mediator Affective Control}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {9}, number = {33}, pages = {109-128}, year = {2020}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2020.7678.1832}, abstract = {The purpose of this study was to structural model of self-esteem of athletes based on psychological hardiness and perfectionism with mediator affective control. This research is a correlation study in which the relationships between research variables are studied using equation structural modeling. The statistical population included all athletes Tehran city in year 2019. The participants consisted of 320 athletes were selected through convenience sampling technique. The research instruments included Rosenberg self-Esteem scale (1989), psychological hardiness scale of Ahwaz of Kiamersi, Najarian and Mehrabizadeh Honarmand (1998), multidimensional perfectionism scale (MPS) of Hewitt & Flett (1991) and affective control scale (ACS) of Williams, Chambless & Ahrens (1997) which the participants completed. Fitness of the proposed model was examined through structural equation modeling using lisrel software package. The indirect relationships were tested by using bootstrapping procedure in Preacher and Hayes Macro command. The proposed model had an acceptable fitness to the data. Overall, the results showed all the direct paths of were found significant. Also results showed, also this model showed indirect path psychological hardiness and perfectionism with self-esteem through mediator role affective control. The evaluated model has a good fit and is an important step in identifying the factors that are effective in affective control of athletes.  }, keywords = {Self-esteem,psychological hardiness,Perfectionism,Affective Control}, title_fa = {تدوین مدل علی عزت نفس ورزشکاران بر اساس سرسختی روانشناختی و کمال گرایی با میانجی گری کنترل عواطف}, abstract_fa = {هدف از انجام پژوهش حاضر تدوین مدل علّی عزت نفس ورزشکاران بر اساس سرسختی روان‌شناختی و کمال­گرایی با میانجی­‏گری کنترل عواطف بود. این مطالعه از نوع همبستگی است. روابط بین متغیرهای پژوهش با استفاده از روش مدل‌یابی معادلات ساختاری بررسی شده است. شرکت‌کنندگان پژوهش 320 نفر از ورزشکاران شهر تهران در سال 2019 بودند که بر اساس روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. آنها پرسش­نامه‌های عزت نفس روزنبرگ (1989)، سرسختی روان‌شناختی اهواز کیامرثی، نجاریان و مهرابی زاده هنرمند (1998)، کمال­گرایی چندبعدی هویت و فلت (1991) و کنترل عواطفویلیامز، چامبلس و آهرنس (1997) را تکمیل کردند. ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم‌افزار لیزرل انجام گرفت. جهت آزمون روابط غیر‌مستقیم از روش بوت استراپ در دستور کامپیوتری ماکرو پریچر و هیز استفاده شد. بر اساس نتایج این پژوهش، مدل پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار بود. به طورکلی نتایج نشان داد تمام مسیرهای مستقیم معنادار شدند. همچنین نتایج نشان داد مسیرهای غیرمستقیم کمال­گرایی و سرسختی روان‌شناختی نیز از طریق کنترل عواطف با عزت نفس معنادار بود. مدل ارزیابی شده از برازندگی مطلوبی برخوردار است و گام مهمی در جهت شناخت عوامل مؤثر بر عزت نفس ورزشکاران است.}, keywords_fa = {عزت نفس,سرسختی روانشناختی,کمالگرایی,کنترل عواطف}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1974.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1974_0548fc45ac654012fa3387f6df20572a.pdf} } @article { author = {Alikhani Haghverdi, golnaz and hosseininia, seyed reza}, title = {Application of Importance - Performance Analysis in Service Quality of Semnan Province Sport Places Based on Psychological Continuum Model}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {9}, number = {33}, pages = {129-152}, year = {2020}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2020.7993.1863}, abstract = {The purpose of this study was to application of importance - performance analysis in Service Quality of Semnan province sport places based on psychological continuum model. The population of this study included all Customers of Semnan Province clubs. 402 persons of them were selected as sample by the cluster - stratified sampling method. Collected data were analyzed using One-way variance analysis, Importance-Performance Analysis (IPA) and psychological continuum model (PCM). The results showed that all aspects of service quality were concentrated in the "focus" area. Also customers who were in the Loyalty stage reported less satisfaction with the dimensions of service quality compared to the level of attraction and attachment. According to the findings of this research, managers should be sensitive to their customers' expectations and service in proportional with their expectations to increase satisfaction level. Increasing satisfaction can make people progress in psychological continuum and lead them to continuous participation.}, keywords = {sport facilities,Importance- Performance Analysis (IPA),Customers’ Satisfaction,Quality of Service,Psychological Continuum Model (PCM)}, title_fa = {تحلیل اهمیت عملکرد کیفیت خدمات در اماکن ورزشی استان سمنان بر مبنای مدل پیوستار روان شناختی}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش تحلیل اهمیت-عملکرد کیفیت خدمات در اماکن ورزشی استان سمنان بر مبنای مدل پیوستار روان‌شناختی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه مشتریان باشگاه­های ورزشی استان سمنان تشکیل دادند. از بین آنها 402 نفر به روش نمونه­گیری خوشه‌ای-طبقه­ای انتخاب شدند. داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک­طرفه، تحلیل اهمیت-عملکرد و مدل پیوستار روان­شناختی تحلیل شد. نتایج نشان داد همه ابعاد کیفیت خدمات در ناحیه "تمرکز در آن" قرار گرفتند. همچنین مشتریانی که در مرحله وفاداری قرار داشتند نارضایتی کمتری را از ابعاد کیفیت خدمات در مقایسه با سطح جاذبه و دلبستگی گزارش دادند. بر اساس یافته­های پژوهش حاضر مدیران می­بایست نسبت به انتظارات مشتریان خود حساس باشند و خدماتی متناسب با انتظارات آنها ارائه دهند تا سطح رضایت­مندی از خدمات افزایش یابد. افزایش رضایت­مندی می­تواند باعث پیشرفت افراد در مراحل پیوستار روان­شناختی گردد و آنها را به مشارکت مستمر رهنمون سازد.}, keywords_fa = {: اماکن ورزشی,تحلیل اهمیت-عملکرد,رضایت-مندی مشتریان,کیفیت خدمات,مدل پیوستار روان‌شناختی}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1975.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1975_94161b043c11dcb6508ddb8d4fb5d68d.pdf} } @article { author = {nazarpouri, shahram and ghadiri, farhad and shiravand, Fateme}, title = {Designing and Psychometric Properties Movement Motivation Self-Report Questioner in 9 to 12 Years Old Children}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {9}, number = {33}, pages = {153-170}, year = {2020}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2020.8117.1882}, abstract = {The purpose of this study was to design of the children movement motivation self-report questioner in 9 to 12 years old children. The questionnaire was design using Waltz's four-step method. To examine these stages, 656 children were randomly cluster selected from khoram-abad city schools and Participated in the study. Items 24 of the questionnaire were identifying from the review of the studies based on theory of motivation. The psychometric properties of the instrument such as face, content and construct validity were determined. After determining face and content validity using qualitative and quantitative methods, six items were delete and 18 items were retaining for evaluation at a later stage. The result of exploratory factor analysis the number of questionnaires' items (18 items) categorized as three factor of activity, motivation and adaptation. Therefore, children’s movement motivation 18 items questioner is appropriate and feasibility in different situations by parents, trainers, nurses and occupational therapists}, keywords = {Movement Motivation,Children,Psychometric}, title_fa = {طراحی و ویژگی‌های روان‌سنجی پرسش‌نامۀ خود‌گزارشی انگیزش حرکتی در کودکان 9 الی 12 ساله}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر طراحی و روان‌سنجی پرسش‌نامۀ خود‌گزارشی انگیزش ‌حرکتی در کودکان 9 الی 12 ساله بود. طراحی پرسش‌نامه با استفاده از روش چهار مرحله‌ایی والتز انجام شد. برای بررسی این مراحل،656 کودک 9 الی 12 ساله به ‌صورت تصادفی خوشه‌ای از مدارس شهر خرم‌آباد انتخاب شدند و در مطالعه شرکت کردند. 24 گویۀ اولیه، بر اساس مروری بر مطالعات منطبق با نظریه‌های انگیزشی استخراج گردید. ویژگی‌های روان‌سنجی پرسش‌نامه با بهره‌گیری از روایی صوری، محتوا و سازه بررسی شد. پس از تعیین روایی صوری و محتوا به‌ صورت کمی و کیفی، 6 گویه حذف و 18 گویه برای ارزیابی در مراحل بعدی حفظ شدند. در ادامه، نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، تعداد گویه‌های پرسش‌نامه (18گویه) را حفظ و آنها را در قالب سه عامل فعالیت، انگیزش و سازگاری دسته‌بندی نمود. لذا، پرسش‌نامۀ 18 سؤالی انگیزش‌حرکتی برای کودکان 9 الی 12 ساله مناسب و از قابلیت به‌ کار‌گیری در موقعیت‌های مختلف توسط والدین، مربیان، پرستاران و کاردرمانان برخوردار است.}, keywords_fa = {انگیزش حرکتی,کودکان,روان‌سنجی}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1970.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1970_6041bc3b7881fbfa165c93393d0488e8.pdf} } @article { author = {abassi, salim and asberi, ali and Taheri, fatameh}, title = {Effect of Shared Leadership on Team Commitment of the Iranian Professional Handball Players: Modulating Role of Psychological Empowerment}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {9}, number = {33}, pages = {171-186}, year = {2020}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2020.8110.1880}, abstract = {The present study was conducted to investigate the role of shared leadership on team commitment of the Iranian professional handball players mediated by psychological empowerment. This research was a correlational study. Statistical population of this study included all professional male handball players in adult, youth, and adolescent categories, which were about 600 people according to obtained information. Using the Morgan table, 234 individuals were identified as the participants of the study through simple random sampling. Questionnaires on shared leadership, team commitment, and psychological empowerment were distributed among the participants, out of which, 211 questionnaires were completed and used. Structural Equation Modeling (SEM) with covariance-based approach was used to analyze the data obtained in the present research. Results of this study showed that, shared leadership had a direct and indirect significant effect on team commitment through psychological empowerment of the Iranian professional handball players. Therefore, results of the study indicated that, multipurpose leadership has an important role in development of psychological empowerment and team commitment among the Iranian professional handball players}, keywords = {Shared Leadership,psychological empowerment,Team Commitment,Handball}, title_fa = {تأثیر رهبری تسهیم گرا بر تعهد تیمی بازیکنان حرفه ای هندبال ایران: نقش تعدیل کنندگی توانمندسازی روان‌شناختی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش رهبری تسهیم­ گرا بر تعهد تیمی بازیکنان حرفه ­ای هندبال ایران با نقش میانجی­ گری توانمند سازی روان ‌شناختی طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر از نوع پژوهش ­های توصیفی-همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش حاضر شامل تمامی بازیکنان حرفه ­ای هندبال ایران در رده ­های بزرگسالان، جوانان و نوجوانان در بخش آقایان است. بر اساس اطلاعات کسب‌ شده تعداد آنان حدود 600 نفر بودند. از طریق جدول مورگان تعداد 234 نفر به عنوان نمونۀ پژوهش مشخص گردیدند. از طریق نمونه گیری تصادفی ساده پرسش‌نامه ­های رهبری تسهیم­ گرا، تعهد تیمی و توانمند سازی روان ‌شناختی بین نمونه ­ها توزیع شد. در نهایت 211 پرسش‌نامه تکمیل و مورد استفاده قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ­های پژوهش حاضر از معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد رهبری تسهیم­ گرا به صورت مستقیم بر تعهد سازمانی و غیر مستقیم از طریق توانمند سازی روان‌ شناختی بازیکنان حرفه ­ای هندبال ایران تأثیر معناداری دارد. بنابراین این نتایج پژوهش مشخص نمود مربیان با استفاده از سبک رهبری تسهیم ­گرا، می­ توانند نقش مهمی در بروز توانمند سازی روان ‌شناختی و تعهد تیمی بازیکنان حرفه ­ای هندبال ایران داشته باشند.}, keywords_fa = {رهبری تسهیم‌گرا,توانمندسازی روان-شناختی,تعهد تیمی,هندبال}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1949.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1949_bd4fe4d1d5416764de8b237c07679322.pdf} } @article { author = {Bazvand, Amin and Yaali, Rasoul and Bahram, Abbas}, title = {Comparison of the Effect of Traditional and Small-Sided Game on the Emotional Intelligence of Young Football Player}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {9}, number = {33}, pages = {187-204}, year = {2020}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2020.8017.1868}, abstract = { Emotional intelligence, as a psychological factor influences the evaluation of specific situations occurring during the exercise and the effective decision making related to them. Thus, the present study was conducted to compare the effect of different soccer trainings on the emotional intelligence of the young football players Twenty-two young male football players with a mean age of 14.5 years old were divided into two groups (11players per each group) (the group trained with traditional games and the group trained with small-sided games) to participate in 18 training sessions appropriate to their group. Emotional Intelligence Questionnaire (Bradberry & Greaves, 2003) was used to measure emotional intelligence in the pretest and posttest. The results of ANCOVA showed no significant difference between the two groups, but the results of the dependent t-test showed a significant difference in the post-test compared to the pretest in the experimental group. Results of this study showed that exercise training improves emotional intelligence in the football players, but small-sided games further facilitate this, due to their nature}, keywords = {Small-Sided Game,Emotional Intelligence,Young Football players}, title_fa = {مقایسه اثر تمرین به‌صورت بازی در زمین کوچک و سنتی بر هوش هیجانی فوتبالیست‌های جوان}, abstract_fa = {هوش هیجانی به ‌عنوان یک عامل روانی، بر ارزیابی موقعیت‌های خاص پیش‌آمده در حین ورزش و تصمیم‌گیری مؤثر در رابطه با آنها، اثرگذار است. هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثر تمرینات متفاوت فوتبال بر هوش هیجانی فوتبالیست­ها بود. 22 فوتبالیست مرد جوان با میانگین سنی 5/14 سال به دو گروه 11 نفرِ تقسیم شدند (گروه تمرین سنتی و گروه بازی در زمین کوچک) و در 18 جلسه تمرینی متناسب با گروه خود شرکت نمودند. از پرسش­نامه هوش هیجانی برادبری و گریور برای اندازه­گیری هوش هیجانی در پیش‌آزمون و پس‌آزمون استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیره تفاوت معناداری را بین دو گروه نشان نداد؛ اما نتایج آزمون تی وابسته تفاوت معناداری را در پس‌آزمون نسبت به پیش‌آزمون در گروه تجربی نشان داد. نتایج این پژوهش نشان داد تمرینات ورزشی باعث بهبود هوش هیجانی در افراد می‌گردد؛ اما بازی‌های زمین کوچک با توجه به ماهیت خود، این امر را بیشتر تسهیل می‌نماید}, keywords_fa = {بازی در زمین کوچک,هوش هیجانی,فوتبالیست‌های جوان}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1991.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1991_d6d81c8c71107f8817169d30168284fa.pdf} } @article { author = {Khalilzadeh Kouchameshki, mansour and Tojari, Farshad and Sadjadi Hezaveh, Hamid}, title = {The Role of Personality Development on the Satisfaction of Sport Event Volunteers}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {9}, number = {33}, pages = {205-218}, year = {2020}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2020.8210.1895}, abstract = {The purpose of this study was to present a role model of personality development on the satisfaction of volunteers in sporting events. The statistical population of the study consisted of all 50 volunteer forces participating in Azerbaijan Cycling Tournament. Due to the small size of the statistical population, based on the integer sampling method, the entire statistical population was identified as the research sample. After the questionnaires were distributed, 43 were finally analyzed. Results showed that personality development had a significant effect on the satisfaction of volunteers in sporting events. It was found that personality development made volunteers more satisfied attending sporting events. Therefore, it is suggested that sport events managers, while considering personality development, pave the way for volunteer personality development at sporting events by delegating important activities and tasks to an individual's ability}, keywords = {Personality development,Volunteers,Sports,Environment}, title_fa = {بررسی نقش رشد شخصیت بر رضایت مندی داوطلبان رویدادهای ورزشی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر ارائه مدل نقش رشد شخصیت بر رضایت­مندی داوطلبان رویدادهای ورزشی بود. جامعه آماری را کلیه نیروهای داوطلب شرکت‌کننده در تورنمنت دوچرخه‌سواری دور آذربایجان تشکیل داد. تعداد آنان شامل 50 نفر بود. به دلیل پایین بودن حجم جامعه آماری، بر اساس روش نمونه­گیری تمام شمار، تمامی جامعه آماری به‌ عنوان نمونه پژوهش مشخص گردیدند. در نهایت پس از پخش و جمع‌آوری پرسش‌نامه­های پژوهش، تعداد 43 پرسش‌نامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش حاضر نشان داد رشد شخصیت بر رضایت­مندی داوطلبان رویدادهای ورزشی تأثیر معناداری دارد. همچنین مشخص گردید رشد شخصیت سبب می­گردد تا داوطلبان رضایت­مندی بیشتری از حضور در رویدادهای ورزشی داشته باشند.بنابراین پیشنهاد می­گردد تا متولیان رویدادهای ورزشی ضمن توجه به مقوله رشد شخصیت، زمینه را جهت رشد شخصیت داوطلبان  از طریق محول نمودن فعالیت­ها و وظایف مهم و در سطح توان افراد در رویداد‌های ورزشی را فراهم نمایند.}, keywords_fa = {رشد شخصیت,داوطلبان,ورزش,محیط}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2155.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2155_9e198808397b289c9f44d064e983833e.pdf} } @article { author = {Aaghababa, Alireza and Nabilpour, Maghsoud and Mosavi, Afrooz}, title = {Implicit and Explicit Attitudes of Iranian Student-Athletes Towards Doping Drugs and Supplements}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {9}, number = {33}, pages = {219-232}, year = {2020}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2020.8816.1950}, abstract = {Nowadays, the use of neuro- enhancements materials by athletes for various reasons is increasing. The present study aimed to investigate the implicit and explicit attitude of female Iranian athletes towards doping and supplementary drugs. For this purpose, 200 voluntary female student-athletes participated in this research. Doping-based image testing tools (BIAT) were used to find out students' attitudes. The results show a negative attitude towards doping substances (-11.99±52) and a positive attitude towards sports supplements (1.56± 29) in both attitudes (implicit and explicit). Also, independent t-test results showed that there was a significant difference between students' implicit and explicit attitudes toward doping, but there was no significant difference in attitudes toward legal dietary supplements. It seems that with training programs based on doping control and prevention with the method of indirect evaluation of athletes' attitudes the prevention of doping negative consequences could be more effective}, keywords = {implicit attitude,explicit attitude,Doping,Supplement}, title_fa = {بررسی نگرش ضمنی و آشکار دانشجویان ایرانی ورزشکار نسبت به داروهای نیروزا و مکمل‌ها}, abstract_fa = {امروزه استفاده از مواد نیروافزا به دلایل مختلفی توسط ورزشکاران رو به افزایش است. هدف از پژوهش حاضر بررسی نگرش ضمنی و آشکار دانشجویان زن ایرانی ورزشکار نسبت به داروهای دوپینگی و مکمل بود. برای این منظور 200 دانشجوی ورزشکار دختر داوطلب در این آزمون شرکت کردند. برای بررسی نگرش دانشجویان از ابزار آزمون تصاویر مبتنی بر دوپینگ استفاده شد. نتایج نشان دهنده نگرش منفی نسبت به مواد دوپینگی (52±99/11-) و نگرش مثبت نسبت به مکمل‌های ورزشی (29±56/1) در هر دو نگرش (ضمنی و آشکار) است. همچنین نتایج آزمون تی مستقل نشان داد بین نگرش ضمنی و آشکار دانشجویان به دوپینگ اختلاف معناداری وجود دارد اما اختلافی در نگرش نسبت به مکمل‌های غذایی مجاز دیده نشد. به نظر می‌رسد با برنامه‌های آموزشی مبتنی بر کنترل و پیشگیری دوپینگ با متد ارزیابی غیرمستقیم نگرش و تفکر ورزشکاران می‌توان از پیامدهای ناگوار دوپینگ پیشگیری نمود}, keywords_fa = {نگرش ضمنی,نگرش آشکار,دوپینگ,مکمل}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2166.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2166_96a8d6aa02fc7f8208e73e68ae4db963.pdf} } @article { author = {Beiki, Yaghob and Ghorbani, Saeed and Esfahani Nia, Akram and Bai, Nasser}, title = {Explaining Happiness and Behavioral Regulations in Sport based on Satisfaction with the Financial Income of National Beach Volleyball Players}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {9}, number = {33}, pages = {233-252}, year = {2020}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2020.8839.1954}, abstract = {The present study was designed to explain happiness and behavioral regulations in sport basedon satisfaction with the financial income of national beach volleyball players. The present research was a correlation study and with respect to purpose, it was practical; in other words relating to events that happen on the field. The statistical population of the present study includes beach volleyball players who are members of Iran's national teams with a range of age groups who each have a professional contract with a sports club in their field. Regression tests were used to analyze the research data. The results showed that satisfaction with the financial income of national beach volleyball players is significant in predicting happiness and regulating players’ behavior in this sport. Based on these results, improving the financial income of beach volleyball players in national teams can create positive behavioral and mental effects among these athletes}, keywords = {income,Happiness,Behavioral regulation,mind,Behavior}, title_fa = {تبیین شادکامی و تنظیم رفتاری در ورزش بر مبنای رضایت از درآمد مالی والیبالیست‌های ساحلی تیم‌های ملی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف تبیین شادکامی و تنظیم رفتاری در ورزش بر مبنای رضایت از درآمد مالی والیبالیست‌های ساحلی تیم‌های ملی طراحی گردید. این پژوهش از نوع همبستگی است و از منظر هدف، جز پژوهش­های کاربردی بود که به ‌صورت میدانی انجام گرفت. والیبالیست‌های ساحلی عضو تیم‌های ملی ایران در رده‌های مختلف سنی که دارای قرارداد حرفه­ای با باشگاه ورزشی در رشته خود بودند، جامعه آماری پژوهش حاضر را تشکیل دادند. جهت تجزیه و تحلیل داده­های پژوهش از آزمون رگرسیون استفاده گرید. نتایج پژوهش نشان داد رضایت از درآمد مالی والیبالیست‌های ساحلی تیم‌های ملی توانایی پیش‌بینی شادکامی و تنظیم رفتاری در ورزش آنان را دارا است. با توجه به این نتایج، ارتقأ رضایت از درآمد مالی والیبالیست‌های ساحلی تیم‌های ملی می‌تواند آثار مثبت رفتاری و ذهنی در میان این ورزشکاران ایجاد نماید}, keywords_fa = {درآمد,شادکامی,تنظیم رفتاری,ذهن,رفتار}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2252.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2252_9cf5b78123b1c76d2d44cfe4bde6d825.pdf} } @article { author = {Zarei, Behih and Yektayar, Mozafar and Veysi, Korish and Khodamoradpor, Mozhgan}, title = {Analysis of Psychological Factors in Phenomenon of Sport Ostracism}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {9}, number = {33}, pages = {253-272}, year = {2020}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2020.8895.1960}, abstract = {The aim of this study was to analyze the psychological factors of the phenomenon of rejection of sports (case study: sports and youth departments of the west of the country). Based on the purpose, this research was conducted by the employment of descriptive-procedural data collection method. The statistical population of the study consisted of the employees of sports and youth departments of Kermanshah, Ilam, Sanandaj and Hamedan (n = 250). The sample size was calculated based on Cochran's formula with 152 people, and 200 randomly distributed questionnaires were distributed to prevent sample loss. In this study, the researcher-made questionnaires were used based on the 5-point Likert scale. To ensure formal validity, ten professors of sports management validated the questionnaires using the carcass model. The reliability of the questionnaire was also assessed by Cronbach's alpha test. The results showed that there was a correlation between rejection and psychological factors (-0.610). Also, the highest direct effect was related to psychological factor of rejection and the lowest direct effect is related to psychological factors. Therefore, the managers of the Ministry of Sports and Youth should make every effort to create a climate of intimacy and empathy among employees in order to prevent rejection, especially in employees and reduce its consequences in the workplace.}, keywords = {Psychological factors,rejection,individual and behavioral factors}, title_fa = {تحلیل عوامل روان‌شناختی پدیدة طرد شدگی از ورزش}, abstract_fa = { پژوهش حاضر تحلیل عوامل روان‌شناختی پدیدة طرد شدگی از ورزش (مطالعة موردی: ادارات ورزش و جوانان غرب کشور) بود. این پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و از حیث شیوة گردآوری داده ­ها، توصیفی-پیمایشی بود. جامعة آماری پژوهش را کارکنان ادارات ورزش و جوانان شهرهای کرمانشاه، ایلام، سنندج و همدان (n=250) تشکیل دادند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران برابر با 152 نفر محاسبه و به‌ منظور جلوگیری از افت نمونه‌، 200 پرسش‌نامه به صورت تصادفی طبقه ­ای توزیع شد. در این پژوهش از پرسش‌نامه­ های محقق ­ساخته استفاده شد. پرسش‌ نامه بر اساس مقیاس 5 ارزشی لیکرت تنظیم شده بود. برای بررسی روایی صوری از نظر ده تن از اساتید مدیریت ورزشی بهره گرفته شد و برای روایی محتوایی سئوال ­های پرسش‌نامه از مدل لاشه استفاده شد. همچنین پایایی پرسش‌ نامه به وسیله آزمون آلفای کرونباخ بررسی شد. نتایج نشان داد بین طردشدگی و عوامل روان‌شناختی (610/0-) همبستگی وجود دارد. همچنین بیشترین تأثیر مستقیم مربوط به عوامل روان‌شناختی–طرد شدگی و کمترین تأثیر مستقیم مربوط به عوامل اجتماعی–عوامل روان‌شناختی است. لذا مدیران وزارت ورزش و جوانان بایستی جهت جلوگیری از طردشدگی بیشترین تلاش را برای ایجاد جو صمیمیت و همدلی در بین کارکنان به کار ببندند تا با کاهش ادراک طردشدگی در کارکنان بی‌ نزاکتی و عواقب مرتبط بر آن در محیط کار کاهش یابد.}, keywords_fa = {عوامل روان شناختی,طردشدگی,عوامل فردی و رفتاری}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2106.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2106_d9a54431ebfe1d4b7e484abfac9b37a0.pdf} } @article { author = {Naemi Tajdar, Mansoure and namazi zadeh, mehdi and nasri, sadegh and vaez mosavi, mohammad}, title = {The Added Effect of Direct Electrical Stimulation of the Brain with Aerobic Exercise on Consolidating Explicit Motor Memory}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {9}, number = {33}, pages = {273-292}, year = {2020}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2020.9194.1996}, abstract = {In the present study, the direct electrical stimulation of the brain along with aerobic exercise on the consolidation of explicit motor memory was investigated. The study participants included 45 young people in the age range of 20 to 25 years who participated in this study based on the criteria for entering the study. The demographic questionnaire, Petersburg's sleep quality, Edinburgh's superiority, the chain reaction time timing test, the TDCS device and the pacemaker clock were used to collect data. The results showed that the subjects performed better in the third training block than in the first and second training blocks (P 050.05). Immediately after 1 hour, the aerobic exercise group and the control group had the best performance and the combined exercise group had the weakest performance. In the 48-hour reminder test, the combined exercise group performed best and the control group performed poorly. According to the findings of the present study, to increase memory consolidation, physical activity of aerobics and electrical stimulation of the brain is recommended.}, keywords = {Consolidation,Motor Memory,Physical Activity,electrical stimulation of the brain}, title_fa = {اثر افزوده تحریک الکتریکی مستقیم مغز به همراه تمرین هوازی بر تحکیم حافظه حرکتی آشکار}, abstract_fa = {در پژوهش حاضر اثر افزوده تحریک الکتریکی مستقیم مغز به همراه تمرین هوازی بر تحکیم حافظه حرکتی آشکار بررسی شد. شرکت کنندگان 45 جوان راست دست در دامنه سنی 20تا 25 سال بودند. ابزار پژوهش، پرسش‌نامه­های جمعیت شناختی، کیفیت خواب پترزبورگ، دست برتری ادینبرگ، آزمون زمان واکنش تطبیق رنگ زنجیره ای، دستگاه تحریک الکتریکی مستقیم جمجمه­ای و ساعت ضربان سنج بود. آزمودنی­ها به صورت تصادفی در سه گروه آزمایشی (تمرین هوازی، تحریک الکتریکی مغز همراه با تمرین هوازی و کنترل) تقسیم شدند. یافته ها نشان داد آزمودنی ها در بلوک تمرینی سوم نسبت به بلوک تمرینی اول و دوم عملکرد بهتری داشتند (05/0≥P). در اجرای آزمون یادداری فوری و بعد از 1 ساعت، گروه تمرین هوازی و گروه کنترل بهترین و گروه تمرین ترکیبی ضعیف­ترین عملکرد را داشت. در آزمون یادداری بعد از 48 ساعت، گروه تمرین ترکیبی بهترین و گروه کنترل ضعیف­ترین عملکرد را داشت. با توجه به یافته­های پژوهش حاضر جهت افزایش تحکیم حافظه، انجام فعالیت بدنی هوازی و تحریک الکتریکی مغز بعد از خواب شبانه توصیه می­شود.}, keywords_fa = {تحکیم,حافظة حرکتی,فعالیت بدنی,تحریک الکتریکی مغز}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2150.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2150_df0d72b197fd95270fe8b0ec0e88a711.pdf} } @article { author = {parvaneh, masoomeh and Mohammadzadeh, Hasan and heydari, mandana}, title = {The Effect of Need - Supportive Environment on Anxiety, Visual Attention and Non-Athlete Students Performance}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {9}, number = {33}, pages = {293-314}, year = {2020}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2020.9257.2007}, abstract = {The aim of this study was to determine the effect of need-supportive environment on anxiety, visual attention and non-athlete students performance. Subjects were 30 female students with (Mage=22.24±2/3) years who according to the research qualification and after the pre-test were randomly divided into two groups of need-supportive and control. Learners' anxiety was measured using the Mental Readiness Questionnaire, alpha wave was measured using a two-channel neurofeedback device, and performance was measured as radial error golf putting in the pre-test and post-test. The results of the analysis of covariance showed that the need-supportive approach had a significant effect on anxiety, alpha wave and golf performance. Cognitive and physical anxiety levels, as well as alpha wave and functional error in the need - supportive groupdecreased compared to the control group. Recent findings suggest that need-supportive educational style is an appropriate approach in terms of reducing anxiety, efficient visual processing and performance enhancement}, keywords = {Need-Supportive approach,Cognitive Anxiety,Physical Anxiety,Alpha Wave,Golf Performance}, title_fa = {اثر محیط حامی-نیاز بر اضطراب، توجه بینایی و عملکرد دانشجویان غیر ورزشکار}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر تعیین اثر محیط حامی-نیاز بر اضطراب، توجه بینایی و عملکرد دانشجویان غیر ورزشکار بود. آزمودنی­ها 30 دانشجوی دختر با میانگین (سن 3/2±2/22) سال بودند که با توجه به شرایط تحقیق و پس از اجرای پیش­آزمون به ‌طور تصادفی در دو گروه حامی–نیاز و کنترل قرار گرفتند. اضطراب یادگیرندگان با استفاده از پرسش‌نامه آمادگی روانی، موج آلفا با استفاده از دستگاه نوروفیدبک دو کاناله و عملکرد نیز به صورت خطای شعاعی ضربة پات گلف در پیش‌آزمون و پس‌آزمون اندازه‌گیری شد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد رویکرد حامی–نیاز بر اضطراب، موج آلفا و عملکرد ضربة گلف، تأثیر معنادار داشته است. میزان اضطراب شناختی و اضطراب جسمانی، همچنین موج آلفا و خطای عملکرد در گروه حامی-نیاز نسبت به گروه کنترل کاهش یافت. یافته­های اخیر نشان می­دهد سبک آموزشی حامی–نیاز رویکردی مناسب در زمینة کاهش اضطراب، پردازش کارآمد بینایی و ارتقأ عملکرد است}, keywords_fa = {رویکرد حامی–نیاز,اضطراب شناختی,اضطراب جسمانی,موج آلفا,عملکرد گلف}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2194.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2194_f242f9e81fe0564507314ce1f5a76db1.pdf} }