@article { author = {khalaji, maryam and aghdaei, mahin and farsi, alireza and piras, alessandro}, title = {The Effect of Audio-Visual Information on Gaze Behavior in Individuals with Trait Anxiety: Investigating the Role of Multisensory Perception}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {10}, number = {35}, pages = {1-18}, year = {2021}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2020.9512.2048}, abstract = {The effect of anxiety on sports performance has always been one of the important research issues in the field of sports psychology. The aim of this study was to investigate the effect of audio-visual information on the gaze behavior of individuals with trait anxiety in the recognizing of the badminton shot. Participants were 40 novices with trait anxiety who were randomly divided into unisensory and multisensory perception groups. The unisensory group just observed video clips and recognize shot direction when the racket-ball contact and the multisensory group used audio-visual information simultaneously. Both groups performed 200 trials. Pre-test and post-test were taken as a unisensory in both groups. The results showed that the multisensory group obtained the optimal gaze behavior (low number of fixations and longer fixation duration). Using sound to highlight important cues is probably a way to improve the pattern of gaze behavior in beginners with trait anxiety.}, keywords = {unisensory perception,anticipation,Fixation Duration,Cognitive Load}, title_fa = {تأثیر اطلاعات بینایی-شنوایی بر رفتار خیرگی افراد با اضطراب صفتی: بررسی نقش ادارک چندحسی}, abstract_fa = {اثر اضطراب بر عملکرد ورزشی همواره یکی از موضوعات مهم پژوهش­ های حوزه روان­شناسی ورزش است. هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر اطلاعات بینایی-شنوایی بر رفتار خیرگی افراد با اضطراب صفتی در تشخیص جهت ضربۀ تاس بدمینتون بود. شرکت­کنندگان، 40 فرد مبتدی با اضطراب صفتی بودند که به­صورت تصادفی به گروه ادراک تک­ حسی و چندحسی تقسیم شدند. گروه تک­ حسی به تمرین تشخیص جهت ضربۀ تاس بدمینتون در لحظه برخورد توپ با راکت، از طریق بینایی پرداختند و گروه چند حسی از اطلاعات بینایی-شنوایی همزمان استفاده کردند. هر دو گروه 200 کوشش تمرینی انجام دادند. پیش ­آزمون و پس ­آزمون هر دو گروه به صورت تک­ حسی گرفته شد. نتایج نشان داد گروه چند حسی الگوی خیرگی بهینه (تعداد تثبیت کم و مدت تثبیت طولانی ­تر) را کسب کردند. احتمالاً استفاده از صوت به منظور برجسته کردن نشانه ­های غنی از اطلاعات راهی برای بهبود الگوی رفتار خیرگی افراد در سطح مبتدی با اضطراب صفتی است.}, keywords_fa = {ادراک تک‌حسی,پیش‌بینی,مدت تثبیت,بارشناختی}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2249.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2249_bedceb00e20a3c0b6da2d0fe2fe16f65.pdf} } @article { author = {Alizadeh, Ali and Cobuliev, Zynalabedin}, title = {Psychological and Social Factors Influencing the Development of Sports for Athletes with Disabilities in Tajikistan}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {10}, number = {35}, pages = {19-36}, year = {2021}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2021.9547.2054}, abstract = {The present study identifies the psychological and social factors influencing the development of sports for athletes with disabilities in Tajikistan. The present study employed the correlation method and structural equation modeling. Three hundred athletes with disabilities were selected using convenience sampling, and each one completed a researcher-made questionnaire. With 56 questions in the psychological and social fields, this questionnaire was designed based on theoretical foundations, interviews with athletes with disabilities, and experts, and five academic experts confirmed its face-content validity. The results of exploratory factor analysis identified ten factors: media, family, social support, social interaction, respect, motivation, joy and happiness, fear, self-confidence, and self-efficacy; confirmatory factor analysis in LISREL confirmed these factors. This study showed that social factors, including respect, social support, media, family, and social interaction, are the most critical barriers to the development of sports for athletes with disabilities, respectively. The psychological factors of participation motivation, self-esteem, fear, self-efficacy, pleasure, and vitality, respectively, were also found to be most critical}, keywords = {Self-Confidence,Social Support,athletes with disabilities,media,Sports Participation}, title_fa = {عوامل روان‌شناختی و اجتماعی مؤثر در توسعة ورزش معلولان تاجیکستانی}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل روان‌شناختی و اجتماعی مؤثر در توسعة ورزش معلولان تاجیکستانی بود. روش پژوهش حاضر همبستگی از نوع معادلات ساختاری است. تعداد 300 معلول به‌صورت نمونه در دسترس انتخاب و پرسش­نامة محقق ساخته را تکمیل کردند. این پرسش­نامه بر اساس مبانی نظری، مصاحبه با ورزشکاران معلول و کارشناسان با تعداد 56 سئوال در حیطه‌های روان‌شناختی و اجتماعی طراحی شد. روایی صوری-محتوای آن توسط پنج صاحب‌نظر دانشگاهی تأیید شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی 10 عامل شامل رسانه، خانواده، حمایت اجتماعی، تعامل اجتماعی، احترام، انگیزه، لذت و نشاط، ترس، اعتمادبه‌نفس، خودکارآمدی را شناسایی و انجام تحلیل عاملی تأییدی در لیزرل، این عوامل را تأیید کرد. نتایج این پژوهش نشان داد در عوامل اجتماعی، به ترتیب، احترام گذاشتن، حمایت اجتماعی، رسانه، خانواده و تعامل اجتماعی مهم‌ترین موانع هستند. در حیطه عوامل روان‌شناختی، به ترتیب، انگیزة مشارکت، عزت نفس، ترس، خودکارآمدی و لذت و نشاط مهم‌ترین عوامل هستند.}, keywords_fa = {اعتمادبه‌نفس,حمایت اجتماعی,معلول,رسانه,مشارکت ورزشی}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2279.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2279_a42f5bbe7858e6dae717a5fd0fd68a28.pdf} } @article { author = {Mokari Saei, Sima and hosseini, fatemeh sadat and Ahmadi, Malek}, title = {Effect of Practicing under High Psychological Pressure on the Performance and Learning of the Basketball Jump Shot: A Test on the Practice Specificity Hypothesis}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {10}, number = {35}, pages = {37-50}, year = {2021}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2019.7694.1834}, abstract = {The aim of this study was to evaluate the effect of practicing under high psychological pressure on performance in laboratory and competition conditions. Totally, 60 participants (mean age=21.4±2.6) were selected using available sampling method and divided into two high and low psychological pressure groups. The basketball jump shot was used as the target task in the current study. Participants practiced the task for 10 sessions. The retention and transfer (performance in a real match) tests were conducted 48 hours after the last session of practice. The throwing accuracy of participants was assessed by AAHPERD test. The results showed that there was no significant difference between groups in retention test. However, in the transfer test, the high psychological pressure group had higher accuracy than the low one. These results interpreted the practice specificity hypothesis.  }, keywords = {Psychological pressure,laboratory conditions,match conditions}, title_fa = {تأثیر تمرین در شرایط فشار روان‌شناختی بالا بر عملکرد و یادگیری شوت جفت بسکتبال آزمونی بر فرضیه اختصاصی بودن تمرین}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش بررسی تأثیر تمرین در شرایط فشار روان­شناختی بالا بر اجرا در شرایط آزمایشگاهی و مسابقه بود. برای این منظور 60 نفر (میانگین سنی=6/2 ±4/21 سال) با استفاده از نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و بر اساس نمره پیش آزمون به دو گروه با فشار روان­شناختی بالا و پایین تقسیم شدند. شوت جفت بسکتبال به عنوان تکلیف هدف در این مطالعه مورد استفاده قرار گرفت. شرکت­کنندگان بر اساس گروه­بندی مربوطه به مدت ده جلسه به تمرین تکلیف پرداختند. 48 ساعت بعد از آخرین جلسه تمرین آزمون یادداری و انتقال (اجرا در حین یک مسابقه واقعی) اجرا شدند. دقت پرتاب شرکت‌کنندگان به عنوان متغیر وابسته توسط آزمون ایفرد مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد در آزمون یادداری تفاوتی بین عملکرد گروه­ها وجود ندارد؛ اما در آزمون انتقال، گروهی که تحت شرایط فشار روان­شناختی بالا تمرین کرده بود، دقت بالاتری داشت. این نتایج بر اساس فرضیه اختصاصی بودن تمرین توجیه شدند.}, keywords_fa = {فشار روان‌شناختی,شرایط آزمایشگاهی,شرایط مسابقه,عملکرد}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1925.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1925_6e8744aae327ba3c585987cc78b0b16a.pdf} } @article { author = {Malekian, Minoo Dokht and VaezMousavi, Mohammad and Ghasemi, Abdollah and Kashi, Ali}, title = {How are Academic and Physical Self-Concept in Student Female Athlete and Non-Athlete?}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {10}, number = {35}, pages = {51-80}, year = {2021}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2020.8139.1886}, abstract = {The purpose of this study is to scrutinize the relationship between physical and academic self-concept among athlete and non-athlete female students. Physical activity and family socioeconomic status are considered as the variables of study. A number of 1063 athlete and non-athlete students, aged from 13 to 16, were randomly selected from different regions of Tehran. Data was gathered by Short-Form of Physical Self- Description Questionnaire (SFPSDQ) (Marsh et al, 2010), Academic Self-concept Scale (Delavar, 1998), and Social-Economic-Status information form. The results of univariate analysis showed that athlete females’ physical and academic self-concept are significantly higher than non-athlete females. Also, univariate and multivariate linear regression analysis reveals that physical activity significantly predicts female' physical self-concept and academic self-concept. Based on findings of the study, adolescent females' physical self-concept is correlated with physical activity and socioeconomic status of their families. In addition, a positive relationship between physical self-concept and mother's level of education is found. The study also displayed that academic self-concept is related to physical activity and high level of mother's education. According to the results, it can be concluded that physical self-concept and academic self-concept are related to physical activity and mother's level of education; and participation in physical activity improves physical and academic self-concept. Therefore, it is necessary to improve the level of students’ participation in physical activity to enhance physical and academic self-concept.}, keywords = {Physical Self- Concept,Academic self- concept,Physical Activity,Adolescen}, title_fa = {خود‌پندارة تحصیلی و خود‌پندارة بدنی دختران دانش‌آموز ورزشکار و غیر‌ورزشکار چگونه است؟}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، توصیف و تبیین ارتباط بین خود­پندارة بدنی و خود­پندارة تحصیلی دانش ­آموزان ورزشکار و غیر­ورزشکار از طریق متغیرهای فعالیت بدنی و وضعیت اقتصادی- اجتماعی خانواده بود. تعداد 1063 دانش ­آموز ورزشکار و غیرورزشکار 13 تا 16 ساله از مناطق مختلف شهر تهران به صورت خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پژوهش حاضر شامل فرم کوتاه پرسش­نامة خود­توصیفی بدنی مارش و همکاران (2010)، مقیاس خود­پندارة تحصیلی دلاور (1998) و فرم اطلاعات مربوط به سطح اقتصادی-اجتماعی بود. نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان داد خود­پندارة بدنی و خود­پندارة تحصیلی دختران ورزشکار از دختران غیر­ورزشکار بالاتر است. همچنین نتایج آزمون تحلیل رگرسیون چند متغیره بیانگر آن بود که فعالیت بدنی خود­پندارة بدنی و خود­پندارة تحصیلی دختران را پیش ­بینی می ­کند. طبق یافته های این پژوهش، خود­پندارة بدنی دختران نوجوان با فعالیت بدنی و وضعیت اقتصادی-اجتماعی خانواده آنها ارتباط معناداری دارد. در این پژوهش ارتباط مثبت بین خود­پندارة بدنی و سطح تحصیلات مادر مشاهده شد. همچنین مشخص شد خود­پندارة تحصیلی با فعالیت بدنی و سطح بالای تحصیلات مادر در ارتباط است. از مجموع نتایج پژوهش حاضر می­توان نتیجه گرفت خود­پندارة بدنی و خود­پندارة تحصیلی با فعالیت بدنی و سطح تحصیلات مادر دختران دانش­آموز ارتباط دارد و شرکت در فعالیت بدنی موجب بهبود خود­پندارة بدنی و تحصیلی می­شود. از این رو گسترش مشارکت دانش ­آموزان در فعالیت بدنی به منظور افزایش خود­پندارة بدنی و تحصیلی حائز اهمیت است.}, keywords_fa = {خود‌پندارة بدنی,خود‌پندارة تحصیلی,فعالیت بدنی,نوجوانی}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1990.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1990_3421a4efaa2031ea7af6632edaa20ea1.pdf} } @article { author = {Ahmadi, Sirous and Khojasteh, Ali and Enanloo, Sohela and Mortazi, Reza}, title = {The Impact of Social Marketing Mixed Dimensions on Preventing Aggressive Behaviors in Football Spectators}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {10}, number = {35}, pages = {81-98}, year = {2021}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2020.8086.1878}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the effect of social marketing mix dimensions on prevention of aggressive behaviors among soccer sports spectators. The present study is descriptive and correlational. The methodology of this research is based on the purpose of the applied and field-oriented type. The statistical population of this study is all the Persepolis audience, whose exact number is not specified, and the criterion for determining the spectator was the presence at Tehran's Azadi Stadium when playing the team. According to the Morgan table, the maximum number of statistical samples (384 people) was selected. The method of sampling was random. Two tools were used to collect data in this study. Hasting and Saren social marketing questionnaire (2003) and the strategy of the theory of planned behavior of Ajzen (1991). Validity of tools was measured in three ways: Apparent validity (Writing issues), content validity (و and construct validity (convergent and divergent validity), and their reliability after the preliminary study Cronbach's alpha coefficient was used and confirmed (α = 0.79). In order to determine the normal distribution of the data from the inclination and elongation indices and to determine the relationship between variables, structural equations were used. SPSS software version 24 and AMOS version 22 were used to perform these tests. The results showed that social marketing mix dimensions have a significant effect on prevention of aggressive behaviors in soccer sports spectators.}, keywords = {Behavior,Behavioral Beliefs,Controlling Beliefs,Intention,Normative Beliefs}, title_fa = {تأثیر ابعاد آمیختة بازاریابی اجتماعی بر پیشگیری از بروز رفتارهای پرخاشگرانه در تماشاچیان ورزش فوتبال}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر تأثیر ابعاد آمیختة بازاریابی اجتماعی بر پیشگیری از بروز رفتارهای پرخاشگرانه در تماشاچیان ورزش فوتبال است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و همبستگی است. روشانجام پژوهش حاضربرمبنایهدف ازنوع کاربردی و به شکل میدانی انجام شده است. جامعة آماری این پژوهش را کلیة تماشاچیان تیم پرسپولیس، تشکیل می ­دهند که تعداد دقیق آنها مشخص نیست و ملاک تعیین تماشاچی، حضور دراستادیوم آزادی تهران در هنگام بازی تیم بود. از این­رو با توجه به جدول مورگان، حداکثر تعداد نمونة آماری (384 نفر) انتخاب شد. برای گردآوری داده‎ها در این پژوهش، از دو ابزار بهره گرفته شده است. پرسش‌نامة آمیختة بازاریابی اجتماعی هاستینگز و سارن، (2003) و پرسش‌ نامة تئوری رفتار برنامه ­ریزی شده آجزن (1991). روایی ابزارها اندازه­ گیری به سه صورت روایی ظاهری (ایرادات نگارشی)، روایی ­محتوا و روایی­ سازه (روایی همگرا و روایی واگرا)، مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آنها نیز پس از مطالعة مقدماتی از ضریب آلفای­ کرونباخ استفاده گردید و تأیید شد (79/0 ≤α). به منظور تجزیه و تحلیل داده ­ها از شاخص­ های آمار توصیفی (درصد فراوانی) و آمار استنباطی استفاده شد. به منظور بررسی نرمال بودن توزیع داده­ ها از شاخص ­های کجی و کشیدگی و به منظور بررسی روابط بین متغیرها از معادلات ­ساختاری استفاده شد. جهت انجام این آزمون­ ها از نرم ­افزارهای اس ­پی ­اس ­اس و آیموس نسخة 22 استفاده شد. نتایج نشان داد ابعاد آمیختة بازاریابی ­اجتماعی بر پیشگیری از بروز رفتارهای پرخاشگرانه در تماشاچیان ورزش فوتبال تأثیر معناداری دارد.}, keywords_fa = {باورهای رفتاری,باورهای کنترلی,باورهای هنجاری,رفتار,قصد}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2090.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2090_1fb6bf45dc704797332de5ab6fde0a40.pdf} } @article { author = {Shahrzad, Mahdi and Pooraghaei Ardakani, Zahra and sobhi garamaleki, naser}, title = {Psychological Profile of Players of Iranian Premier League in Psychological and Coping Skills}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {10}, number = {35}, pages = {99-116}, year = {2021}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2020.8204.1894}, abstract = {In this study, we investigated the psychological profile of Premier League players in psychological and coping skills. The statistical population of the study consisted of 16 teams in the Iranian Premier League in the 98-97 season. To achieve this goal, 165 athletes (M = 25.30, SD = 11.45) were selected from Morgan table. This study is descriptive and its cross-sectional design was done by questionnaire. The Mental Health Skills Questionnaire was used to describe mental skills and the Coping Skills Questionnaire was used to describe coping skills. The results of data analysis from descriptive statistics such as frequency calculation, percentage, mean, standard deviation as well as tables and graphs showed that Premier League players have high psychological skills but their coping skills are moderate; this can be due to economic problems, family problems and other problems. Impact on athlete's psychological skills. Therefore, it is suggested that more specialized and psychological measures be taken for the success of sports teams to strengthen and improve their psychological skills.}, keywords = {psychological profile,psychological skill,coping skills,Football}, title_fa = {نیم‌رُخ روان‌شناختی بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران در مهارت‌های روانی و مهارت‌های مقابله‌ای}, abstract_fa = {در این پژوهش بررسی نیم‌ رُخ روان‌شناختی بازیکنان لیگ برتر در مهارت‌های روانی و مقابله‌ای انجام‌ شده است. جامعة آماری این پژوهش، 16 تیم حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران در فصل 97-98 بود. برای رسیدن به این هدف با استفاده از جدول مورگان تعداد 165 نفر ورزشکار (M=25.30, SD=11.45) از بین بازیکنان لیگ برتر به‌ صورت در دسترس انتخاب شدند. پژوهش حاضر توصیفی و طرح آن مقطعی است که با استفاده از پرسش‌نامه‌ انجام شد. از پرسش‌نامة سنجش مهارت‌های ذهنی‌اُمسَت برای توصیف مهارت‌های روانی و از پرسش‌نامة مهارت‌های مقابله‌ای برای توصیف مهارت‌های مقابله‌ای استفاده شد. نتایج تحلیل داده‌ها شامل روش‌های آماری توصیفی مانند محاسبۀ فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار همچنین جداول و نمودارها نشان داد بازیکنان لیگ برتر مهارت‌های روانی بالایی دارند؛ اما مهارت‌های مقابله‌ای در آنها متوسط است که این می‌تواند حاصل مشکلات اقتصادی، مشکلات خانوادگی و سایر مشکلات تأثیرگذار بر مهارت‌های روان‌شناختی ورزشکار باشد. از این‌ رو پیشنهاد می‌شود برای موفقیت تیم‌های ورزشی بر تقویت و بهبود مهارت‌های روانی اقدامات تخصصی و روان‌شناختی بیشتری صورت گیرد.}, keywords_fa = {نیم‌رُخ روان‌شناختی,مهارت روانی,مهارت مقابله‌ای,فوتبال}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2204.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2204_ceacf2d8708d8e690cd3f0fd8fa096d9.pdf} } @article { author = {Arabnarmi, Bita and Ramezanzade, Hesam}, title = {The Ideal Body Image and Perceived Body Image in Different Age Groups of Women: The Role of Body Image Flexibility}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {10}, number = {35}, pages = {117-142}, year = {2021}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2020.8355.1910}, abstract = {The purpose of this study was to assess the ideal and perceived body image in different age groups of women by considering body image flexibility. 345 women in Khorasan, Semnan and Alborz provinces participated in this research. Ideal body image and perceived body image were measured using a silhouette of body figures representing in 10 categories. Actual body was measured through body mass index (BMI). Also, body image flexibility was measured by Sandoz et al (2013) questionnaire. Results showed that the choice women’s ideal body is far from the reality and their current condition. In perception of their own body, more intense in selecting the ideal body, women do not function properly. Also age and weight has partially affected the choice of the ideal profile. Almost all women chose a slimmer profile than their perceived body as an ideal body. In all three variables, "actual body", "perceived body" and "ideal body", there were significant differences between younger and older ages. Body image flexibility is a significant predictor of the ideal body image, and women with more flexible body image choose a closer body image to reality. Create positive flexibility of body image and a realistic choice of the ideal body helps women of different age groups to choose their appropriate exercise approaches}, keywords = {body image flexibility,actual body,age groups,ideal body,Perceived Body}, title_fa = {پیش‌بینی تصویر بدن ایده‌آل رده‎ های مختلف سنی زنان بر اساس انعطاف‌پذیری تصویر بدنی}, abstract_fa = {هدف این پژوهش، بررسی تصویر بدن ادراک شده و ایده‌آل در رده‌های سنی مختلف زنان و مطالعه نقش انعطاف ­پذیری تصویر بدنی بود. این پژوهش از نوع ارتباطی و علی‌ مقایسه‌ای بود و 345 نفر از زنان در استان­ های خراسان، سمنان و البرز در این پژوهش مشارکت کردند. تصویر بدن ایده‌آل و تصویر بدن ادراک شده بر اساس مقیاس تصویری استانکارد و همکاران (1983) و بدن واقعی از طریق محاسبه شاخص توده بدن اندازه‌ گیری شد. همچنین انعطاف ­پذیری تصویر بدنی از طریق پرسش‌نامه انعطاف­ پذیری تصویر بدنی ساندوز و همکاران (2013) اندازه ­گیری شد. نتایج پژوهش نشان داد در حال حاضر انتخاب بدن ایده ­آل زنان با واقعیت و شرایط کنونی آنها فاصله دارد. زنان در ادراک صحیح بدن خود و با شدت بیشتر در ادراک صحیح بدن ایده ال خود درست عمل نمی‌کنند. اثر سن و وزن تا حدی در انتخاب نمایه ایده‌آل تأثیر گذار بوده است، با این وجود، تقریباً همه زنان بدن لاغرتر از بدن ادراک شده خود را به عنوان بدن ایده‌آل انتخاب کرده‌اند.سه متغیر "بدن واقعی"، "بدن ادراک­شده" و "بدن ایده­ آل" در دوره­ های سنی نوجوانی و جوانی تفاوت معناداری با دوره ­های بزرگسالی و میانسالی دارد. انعطاف­ پذیری تصویر بدنی، پیش­بینی کننده معنادار تصویر بدن ایده­ آل است و افراد منعطف ­تر، بدن ایده ­آل واقع‌ بینانه‌ تری را انتخاب می­ کنند. ایجاد انعطاف ­پذیری مثبت از تصویر بدنی و انتخاب بدن ایده­ آل واقع بینانه به زنان گروه­ های سنی مختلف کمک می‌کند تا رویکردهای تمرینی متناسب‌ خود را انتخاب نمایند. }, keywords_fa = {انعطاف‌پذیری تصویر بدنی,بدن ادراک شده,بدن واقعی,بدن ایده‌آل,رده‌های سنی}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2032.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2032_e647b1ee054072780f376ee278a742f1.pdf} } @article { author = {Ariapooran, Saeed and Godarzi, Amirhosein}, title = {The Effectiveness of Mindfulness-Based Stress Reduction on Competitive Anxiety and Mental Toughness in Wrestler Adolescents}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {10}, number = {35}, pages = {143-166}, year = {2021}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2020.8434.1916}, abstract = {Psychological problems such as anxiety and mental toughness can cause many issues for the athlete’s performance. This study aimed to examine the effect of Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) on competitive anxiety and mental toughness in wrestler adolescents. The research method was quasi-experimental (pretest-posttest with the control group). In this research, 36 Wrestler Adolescents with High competitive anxiety who had low mental toughness scores in Malayer, Iran were randomly assigned in the experimental and control groups. Competitive Anxiety Scale and Mental Toughness Questionnaire were used for collecting the data in pre-test and post-test. MBSR training in 8 sessions was trained for the experimental group. Multivariate Analysis of Variance (MANOVA) was used for analyzing the data. Results indicated that MBSR had been meaningfully affected on decreasing the competitive anxiety and increasing the self-confidence and mental toughness in wrestler adolescents. According to results, using MBSR is recommended for reducing the competitive anxiety and increasing the self-confidence and mental toughness in wrestler adolescents}, keywords = {Competitive Anxiety,MBSR,Mental toughness,wrestlers’ adolescents}, title_fa = {اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر اضطراب رقابتی و استحکام روانی نوجوانان کشتی‌گیر}, abstract_fa = {مشکلات روان‌شناسی از جمله اضطراب رقابتی و استحکام روانی پایین برای عملکرد ورزشکاران مشکلات زیادی ایجاد می‌کند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش ذهن‌ آگاهی مبتنی بر کاهش استرس (ام.بی.اس.آر) بر اضطراب رقابتی و استحکام روانی نوجوانان کشتی‌گیر بود. روش تحقیق نیمه‌ آزمایشی (پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل) بود. در این پژوهش، 36 نوجوان کشتی‌گیر دارای اضطراب رقابتی بالا که نمره پایین در استحکام روانی داشتند، به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات در پیش‌آزمون و پس‌آزمون از پرسش‌نامه اضطراب رقابتی و پرسش‌نامۀ استحکام روانی 48 (ام.تی.کیو-48) استفاده شد. برای گروه آزمایش ام.بی.اس.آر به مدت 8 جلسه اعمال شد. برای تجزیه‌ وتحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) استفاده شد. نتایج نشان داد ام.بی.اس.آر بر کاهش اضطراب رقابتی و افزایش اعتماد به‌ نفس ورزشی و استحکام روانی کشتی‌گیران تأثیر معنا‌دار داشته است. با توجه به نتایج این پژوهش، استفاده از آموزش ام.بی.اس.آر برای کاهش اضطراب رقابتی، افزایش اعتماد به‌ نفس ورزشی و استحکام روانی نوجوانان کشتی‌گیر پیشنهاد می ­شود.}, keywords_fa = {استحکام روانی,اضطراب رقابتی,ام.بی.اس.آر,کشتی‌گیران نوجوان}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2109.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2109_8e501c94f199f96ac4745710e71498ec.pdf} } @article { author = {Bahrami, Alireza and Moradi, Jalil and Etaati, Zahra}, title = {The Effects of Transcranial Direct Current Stimulation (TDCS) on Mental Fatigue and performance of Basketball Player}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {10}, number = {35}, pages = {167-186}, year = {2021}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2020.8453.1917}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the effect of Transcranial Direct Current Stimulation (tDCS) on mental fatigue and performance of basketball players. For this purpose, 18 male basketball players were selected by convenience sampling and randomly divided into experimental and control groups of 9 persons. Participants were first tested for fatigue using the Self-Evaluation of Mental Fatigue Scale, and after being tired with the Stroop software and the mathematical test, fatigue and performance (AAHPERD three-point shot) pre-tests were performed. Experimental subjects were then exposed to tDCS and sham state operated for control group participants. Post-test was performed after intervention. Results of independent and paired t-tests showed that one tDCS session had a positive and significant effect on basketball performance but had no significant effect on mental fatigue compared to control group. The results suggest that a tDCS session can be used to improve performance}, keywords = {Basketball,Transcranial Direct Current Stimulation (TDCS),Mental Fatigue,Performance}, title_fa = {تأثیر تحریک الکتریکی مستقیم مغز (tDCS) بر خستگی ذهنی و عملکرد بسکتبالیست‌ها}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، تأثیر تحریک الکتریکی مستقیم مغز (تی.دی.سی.اس) بر خستگی ذهنی و عملکرد بسکتبالیست­ ها بود. بدین منظور، 18 بسکتبالیست پسر به روش نمونه­ گیری دردسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه تجربی و کنترل 9 نفره قرار گرفتند. ابتدا از شرکت­کننده­ ها آزمون خستگی با مقیاس خودارزیابی خستگی ذهنی به عمل آمد و پس از ایجاد خستگی با نرم افزار استروپ و آزمون ریاضی، پیش­ آزمون ­های خستگی و عملکرد در شوت سه امتیازی ایفرد اجرا شد. سپس آزمودنی ­های گروه تجربی تحت تی.دی.سی.اس قرار گرفتند و برای شرکت­ کننده ­های گروه کنترل دستگاه در حالت شم قرار داده شد. بعد از انجام مداخله پس ­آزمون به عمل آمد. نتایج آزمون ­های تی برای گروه­های همبسته و مستقل نشان داد یک جلسه تی.دی.سی.اس بر عملکرد بسکتبالیست ­ها تأثیر مثبت و معناداری دارد؛ اما در مقایسه با گروه کنترل اثر معناداری بر خستگی ذهنی نداشت. نتایج پیشنهاد می ­کند جهت بهبود عملکرد می­ توان از یک جلسه  تی.دی.سی.اس استفاده نمود.}, keywords_fa = {بسکتبال,تحریک الکتریکی مستقیم مغز,خستگی ذهنی,عملکرد}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2009.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2009_b243b7b772d6d94871ffadc6d976313a.pdf} } @article { author = {Golshirazi, Nafiseh and Saffari, Marjan and Namazizadeh, Mehdi and Nadi, Mohamad Ali}, title = {Identify Children's Play Club Indices with Sport Psychology Approach}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {10}, number = {35}, pages = {187-214}, year = {2021}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2020.8947.1971}, abstract = {By the play, athletes' thoughts and ideas can be developed from childhood and help them to progress physically, mentally, emotionally and socially in the future. The purpose of this study was to identify the indicators of child play club with play and maturity approach. In order to identify, analyze and report patterns in the data that play a key role in the activities of the child club, a qualitative method and thematic analysis strategy were used. To them analysis and achieving valuable indicators, in-depth interviews were conducted with 20 experts in this field.The findings suggested that six themes, including the development of operational programs with a balanced growth approach, physical activity, maturity measurement, developmental assessment, painting analysis, and qualified and expert trainers, could be used as psychological indicators to create the desired situation. Consider covering the balance of soul and body. In general, the obtained indicators show that creating a good children's club, by employing qualified educators, can increase children's cognitive activities and minimize children's psychological changes and play an effective role in promoting a healthy lifestyle for children}, keywords = {Club,Play,Child,Psychology,Maturation}, title_fa = {شناسایی شاخص‌های کاربردی باشگاه بازی کودک با رویکرد روان‌شناسی ورزشی}, abstract_fa = {از طریق بازی می‌توان فکر و اندیشه ورزشکاران را از کودکی رشد داد و به او کمک کرد تا در آینده از نظر جسمی، روانی، عاطفی و اجتماعی پیشرفت کند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی شاخص‌های کاربردی باشگاه بازی کودک با رویکرد روان‌شناسی انجام شد. در جهت شناسایی، تحلیل و گزارش الگوهای موجود در داده‌هایی که در فعالیت‌های باشگاه کودک نقش کلیدی دارند، از روش‌ کیفی و از استراتژی تحلیل مضمون استفاده گردید. به منظور تحلیل مضمون و دستیابی به شاخص‌های ارزشمند، با 20 متخصص این حوزه مصاحبه عمیق انجام شد. یافته‌ها حاکی از آن بود که شش مضمون شامل تدوین برنامه‌های عملیاتی با رویکرد رشد متعادل، فعالیت‌بدنی، سنجش بالیدگی، سنجش نمو، تحلیل نقاشی و مربیان شایسته و متخصص را می‌توان به عنوان شاخص‌های کاربردی با نگاه روان‌شناسی، در جهت ایجاد وضعیت مطلوب به طوری که تعادل روح و جسم را پوشش دهد در نظر گرفت. به طور کلی شاخص‌های به­ دست آمده نشان می‌دهند ایجاد یک باشگاه مطلوب کودک، با بکارگیری مربیان شایسته، می‌تواند فعالیت‌های شناختی کودکان را افزایش دهد و تغییرات روان­شناختی کودکان را به حداقل برساند و در ارتقاء سبک زندگی سالم کودکان نقش مؤثری داشته باشد.}, keywords_fa = {باشگاه,بازی,کودک,روان‌شناسی,بالیدگی}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2143.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2143_6c69997c650bd840e2fae350c22bd55f.pdf} } @article { author = {Abdoli, Behrouz and Naderirad, Nastaran}, title = {The Effect of Declarative and Interrogative Self-Talk on Perceived Exertion, Motivation and Anaerobic Power}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {10}, number = {35}, pages = {215-234}, year = {2021}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2020.9135.1989}, abstract = {The current study aims to investigate and compare the effects of declarative and interrogative self-talk on perceived exertion, motivation and anaerobic power performance. In order to carry this study out, 15 female students participated in a within-subject design including control, declarative self-talk and interrogative self-talk phases. So as to measure anaerobic power, participants performed vertical jump in all three phases and after each phase, they completed the self-talk manipulation check, the perceived exertion, and the motivation form. Through applying one-way repeated measures ANOVA, the superiority of anaerobic power performance and motivation in declarative and interrogative self-talk phases compared to the control phase was revealed. In general, these findings support the advantage of declarative and interrogative self-talk in sport performance which is consistent with the theoretical foundations of self-talk about the usefulness of self-talk on motor performance and motivation}, keywords = {Motivation,Perceived exertion,Declarative self-talk,Interrogative self-talk,Anaerobic Power}, title_fa = {تأثیر خودگفتاری اخباری و پرسشی بر ادراک تلاش، انگیزه و توان بی‌هوازی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه اثرات خودگفتاری اخباری و پرسشی بر ادراک تلاش، انگیزه و عملکرد توان بی­ هوازی انجام پذیرفت. بدین منظور 15 دانش آموز دختر در یک طرح درون­ گروهی شامل مراحل کنترل، خود گفتاری اخباری و خودگفتاری پرسشی مشارکت داشتند. به منظور سنجش توان بی ­هوازی، شرکت­ کنندگان پرش عمودی را در هر سه مرحله اجرا کردند و بعد از هر مرحله چک­ لیست خود گفتاری، فرم ادراک تلاش و فرم انگیزه را تکمیل نمودند. نتایج آزمون تحلیل واریانس اندازه­ های تکراری یک­طرفه، برتری عملکرد توان بی ­هوازی و انگیزه را در مراحل خود گفتاری اخباری و پرسشی نسبت به مرحله کنترل نشان داد. به طور کلی این یافته­ ها از مزیت خودگفتاری اخباری و پرسشی در عملکرد ورزشی حمایت می ­کند که با مبانی نظری خودگفتاری مبنی بر سودمندی خودگفتاری بر عملکرد حرکتی و انگیزه همسو است.}, keywords_fa = {انگیزه,ادراک تلاش,خودگفتاری اخباری,خودگفتاری پرسشی,توان بی‌هوازی}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2129.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2129_5d4d8773ad9c78c94611adc093d494d7.pdf} } @article { author = {sardari, sepide and shahabi kaseb, mohammadreza and zeidabadi, rasool}, title = {Two-Factor Questionnaire of Phobia of Swimming: Design, Construct, and Psychometry}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {10}, number = {35}, pages = {235-258}, year = {2021}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2020.9343.2021}, abstract = {This study aimed to design, construct, and psychometry the Phobia two-factor questionnaire of swimming. The present study was correlational and the statistical population included people aged nine and over of both sexes. The initial questionnaire was prepared with 35 questions and four questions were omitted based on content validity criteria and question analysis. The results of the confirmatory factor analysis showed that the 31-item questionnaire has good and acceptable fitness indicators. The Cronbach's alpha value of the whole questionnaire was calculated to be 0.92. Therefore, swimming coaches and experts can use this native questionnaire as a suitable tool to measure people's Phobia of swimming.}, keywords = {Questionnaire,Phobia of swimming,Phobia of water,Psychometry}, title_fa = {پرسش‌نامۀ دوعاملی هراس از شنا کردن: طراحی، ساخت و روان‌سنجی}, abstract_fa = {هدف این پژوهش طراحی، ساخت و روان‌سنجی پرسش‌نامۀ دوعاملی هراس از شنا کردن است. تحقیق حاضر از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل افراد یازده سال به بالا از هردو جنس بود. پرسش‌نامۀ اولیه با 35 سئوال تهیه و بر اساس ملاک‌های روایی محتوایی و تحلیل سئوال، چهار سئوال آن حذف شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد پرسش‌نامۀ 31 سئوالی از شاخص‌های برازندگی خوب و قابل ­قبولی برخوردار است. مقدار آلفای کرونباخ کل پرسش‌نامه نیز 92/0 محاسبه شد. ازاین‌رو، مربیان و متخصصین شنا می‌توانند از این پرسش­نامه بومی به‌عنوان ابزاری مناسب برای سنجش میزان هراس افراد در شنا کردن استفاده نمایند.}, keywords_fa = {هراس,شنا,پرسش‌نامه,روایی سازه}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2406.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2406_f44fb2a63fa85098ddae12a45ab36495.pdf} } @article { author = {shams, zeinab and Tahmasebi Boroujeni, Shahzad and bohloul, akbar}, title = {The Effect of Positive and Negative Emotions on Decision Making of Football Players}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {10}, number = {35}, pages = {259-280}, year = {2021}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2020.9267.2009}, abstract = {The aim of the present study was to investigate the effect of positive and negative emotions on the decision of football players. The statistical population of the present study consisted of male football players in Tehran, of which 45 people with 18 to 24 years of age and in three groups of positive, negative and neutral excitement were selected as available samples. The decision-making task included images of football simulation situations. The results of one-way analysis of variance (ANOVA) test showed a significant difference between groups in the speed (F (2, 42) = 18.16, P<0.001) and accuracy (F (2, 42) = 12.53, P<0.001) of decision making and the Bonferroni post-hoc test showed that the group of positive and neutral emotions was significantly faster than the group of negative emotions and they had better decision-making accuracy. In addition, the positive emotion group had better decision-making accuracy than the neutral emotion group. Therefore, football coaches are advised to do exercises that require quick and accurate decisions, along with routine technical and tactical exercises, by creating positive emotional conditions}, keywords = {decision-making,Football,positive excitement,negative excitement}, title_fa = {تأثیر هیجانات مثبت و منفی بر تصمیم‌گیری بازیکنان فوتبال}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر تعیین اثر هیجانات مثبت و منفی بر تصمیم ­گیری بازیکنان فوتبال بود. جامعۀ آماری پژوهش حاضر را بازیکنان فوتبال مرد شهر تهران تشکیل دادند. از این بین 45 نفر با دامنۀ سنی 18 تا 24 سال و در سه گروه هیجان مثبت، منفی و خنثی به ­صورت نمونه در دسترس انتخاب شدند. تکلیف تصمیم ­گیری شامل تصاویری از موقعیت ­های شبیه سازی فوتبال بود. نتایج آزمون تحلیل واریانس یک ­راهه نشان داد سرعت تصمیم ­گیری (001/0 < P ،16/18 = (42 ،2)F) و دقت تصمیم ­گیری (001/0 < P ،53/12 = (42 ،2)F) بین سه گروه تفاوت معناداری داشت. نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی نشان داد گروه هیجان مثبت و خنثی نسبت به گروه هیجان منفی به­ طور معناداری سرعت تصمیم­ گیری و دقت تصمیم ­گیری بهتری داشتند. علاوه بر این، گروه هیجان مثبت نسبت به گروه هیجان خنثی از دقت تصمیم­ گیری بهتری برخوردار بود. بنابراین به مربیان فوتبال پیشنهاد می ­شود در کنار تمرینات مکرر تکنیک و تاکتیک، با ایجاد شرایط هیجانی مثبت به انجام تمریناتی که نیازمند تصمیم­ گیری سریع و دقیق است، بپردازند.}, keywords_fa = {تصمیم‌گیری,فوتبال,هیجان}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2226.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2226_3f53f8c4bc48bcb03bac6423147b77be.pdf} } @article { author = {eskandarnejad, mahta and mollaei zangi, fariba and Fathirezaie, Zahra}, title = {The Effect of aerobic exercise on Visual Memory Capacity sight sedentary Students according to the Cognitive Styles}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {10}, number = {35}, pages = {281-296}, year = {2021}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2019.6947.1747}, abstract = {This research aims at studying the effect of aerobic sport on capacity of visual memory among sedentary students regards the role of cognitive styles. The sample of this research is 24 ones 20-30 years old female students at University of Tabriz that do not have any record of experience or activity in aerobic sport and put in three groups. Group Embedded Figures and Corsi Block Test were used for gathering information. Aerobic sport training was conducted for 16 sessions in all three groups. Data were analyzed by descriptive and inferential statistical t-test and one-way ANOVA and repeated measure. The results of this research showed that sport activity increased visual memory capacity. But as regards the observed results, no difference was seen in visual work memory in cognitive styles. These results show participants in sport activities can improve cognitive functions like as working memory}, keywords = {aerobic,Visual memory capacity,Cognitive style,Students}, title_fa = {تأثیر ورزش ایروبیک بر ظرفیت حافظة بینایی دانشجویان کم‌تحرک با توجه به نقش سبک‌های شناختی}, abstract_fa = {هدف این پژوهش تأثیر ورزش ایروبیک بر ظرفیت حافظة بینایی دانشجویان کم­ تحرک با توجه به نقش سبک­ های شناختی است. نمونة آماری این پژوهش را 24 نفر از دانشجویان 20 تا 30 سالة دانشگاه تبریز تشکیل دادند که سابقة هیچ نوع فعالیت ورزشی نداشتند و در سه گروه سبک­ های شناختی جایگزین شدند. برای جمع ­آوری اطلاعات از آزمون­ های اشکال نهفته و آزمون حافظة بینایی کرسی ­بلاک استفاده شد. آموزش حرکات ورزشی ایروبیک به مدت 16 جلسه در هر سه گروه انجام گرفت. داده ­ها با روش آماری توصیفی و استنباطی تی وابسته و تحلیل ­واریانس یک ­طرفه و اندازه ­گیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد فعالیت ورزشی باعث افزایش ظرفیت حافظة بینایی شد. اما تفاوت معناداری بین سبک­ های شناختی از لحاظ ظرفیت حافظة بینایی وجود ندارد. این نتایج نشان می­ دهد شرکت در فعالیت ­های ورزشی، ممکن است عملکردهای شناختی مانند حافظة کاری را بهبود بخشد.}, keywords_fa = {ایروبیک,ظرفیت حافظة بینایی,سبک شناختی,دانشجویان}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2405.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2405_5e39f840f8931ef1a91b9fbbd3e165f3.pdf} } @article { author = {Ilchizadeh, Nazli and aghdasi, mohammadtaghi and Zamani, Seyyed Hojjat}, title = {Effectiveness of Native-Local Games on Social Development and Mental Health Subscales in 12-14-year-Old Female Students}, journal = {Sport Psychology Studies}, volume = {10}, number = {35}, pages = {297-316}, year = {2021}, publisher = {Sport Sciences Research institute}, issn = {2345-2978}, eissn = {2538-1504}, doi = {10.22089/spsyj.2020.7455.1796}, abstract = {The present study aimed to investigate the effect of native-local games on the female students’ social and psychological development aspects. This study was quasi-experimental with pre-test and post-test design and the control group. Two classes consisting of thirty-five students, aged 12-14 years, were selected via the purposive sampling method and then divided into two experimental (n = 18) and control (n = 17) groups. The native games team did their activities for 12 weeks, one and a half hour per a week. During this period, the control group subjects performed the usual school activities. Data were analyzed using the Mann-Whitney U test and Wilcoxon test. The results showed that in social development and most of its subscales, the native-local games group had a significant improvement over the usual school activities group. However, at the mental health scale, only in terms of the subscale of physical symptoms, there was a significant difference between the two groups. It can be concluded that native-local games can be an easy and indigenous way of improving some aspects of social development and sub-scales of mental health in students}, keywords = {Native-local game,Social development,Mental Health,Adolescent Girls}, title_fa = {تأثیر بازی‌های بومی-محلی بر جنبه‌های رشد اجتماعی و سلامت روانی دانش-آموزان دختر 12-14 سال}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بازی­ های بومی-محلی بر جنبه ­های رشد اجتماعی و روانی دانش ­آموزان دختر بود. این تحقیق از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. دو کلاس آموزشی شامل سی و پنج دانش ­آموز 12-14 سال مدرسه اطهران شهر تبریز به ­صورت هدفمند انتخاب و سپس در دو گروه تجربی (18 نفر) و کنترل (17 نفر) قرار گرفتند. گروه بازی ­های بومی-محلی فعالیت ­های خود را به­ مدت 12 هفته، هر هفته یک جلسه یک ­ونیم ساعته انجام دادند. در این مدت آزمودنی‌های گروه کنترل، فعالیت‌های رایج مدرسه را انجام دادند. به منظور تحلیل داده­ ها از آزمون یومن ­ویتنی و ویلکا کسون استفاده شد. نتایج نشان داد در رشد اجتماعی و اغلب خرده­ مقیاس ­های مربوط به آن، گروه بازی­ های بومی-محلی نسبت به گروه فعالیت ­های رایج مدرسه بهبود معناداری داشته است؛ اما در مقیاس سلامت روان، تنها در مقیاس فرعی علائم جسمانی تفاوت بین دو گروه معنادار بود. می ­توان نتیجه گرفت بازی­ های بومی-محلی می­تواند روشی آسان و بومی برای بهبود برخی جنبه ­های رشد اجتماعی و مقیاس­ های فرعی سلامت روان در دانش ­آموزان باشد.}, keywords_fa = {بازی,بومی-محلی,رشد اجتماعی,سلامت روانی,دختران نوجوان}, url = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1989.html}, eprint = {https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1989_02793732c4297900e0302c95e54c1eca.pdf} }