%0 Journal Article %T نقش تصویر بدنی در انتخاب رنگ پوشاک ورزشی (مطالعۀ موردی: دانشگاهیان دانشگاه مازندران) %J مطالعات روان‌شناسی ورزشی %I پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) %Z 2345-2978 %A مرتضوی فر, سید رسول %A فرزان, فرزام %A عالم طلب پشتیری, سیده سعیده %D 2017 %\ 12/22/2017 %V 6 %N 22 %P 87-98 %! نقش تصویر بدنی در انتخاب رنگ پوشاک ورزشی (مطالعۀ موردی: دانشگاهیان دانشگاه مازندران) %K تصویر بدنی %K رنگ %K پوشاک ورزشی %K دانشگاه مازندران %R 10.22089/spsyj.2017.3472.1358 %X هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش تصویر بدنی در انتخاب رنگ پوشاک ورزشی بود. جامعۀ آماری‌ پژوهش را دانشگاهیان دانشگاه مازندران تشکیل دادند که بر‌اساس جدول مورگان و با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، 379 نفر از آن‌ها به‌عنوان نمونۀ آماری در نظر گرفته شدند. داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامۀ ترکیبی تصویر بدنی و انتخاب رنگ پوشاک ورزشی به‌صورت الکترونیکی جمع‌آوری گردید. نتایج رگرسیون لجستیک چندجمله‌ای نشان می‌دهد که نقش تصویر بدنی در انتخاب رنگ پوشاک ورزشی معنادار است. ازسوی‌دیگر، دانشگاهیان دانشگاه مازندران که خود را در مؤلفه‌های احساس جذابیت و ارزیابی از ظاهر تصویر بدنی برتر می‌پندارند، از رنگ‌های خنثی و سرد به‌عنوان نمادی برای نمایش این جذابیت در پوشش خود استفاده می‌کنند؛ بنابراین، می‌توان گفت که انتخاب رنگ براساس تصویر بدنی، بستگی به این موضوع دارد که افراد خود را در کدام بعد از تصویر بدنی برتر می‌پندارند. %U https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1063_07fa8dfd6b199d14089842cb76965996.pdf