%0 Journal Article %T اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیم بر اهمال‌کاری تحصیلی و خودشفقت‌ورزی دانش‌آموزان شرکت‌کننده در المپیاد ورزشی %J مطالعات روان‌شناسی ورزشی %I پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) %Z 2345-2978 %A فتحی زادان, اعظم %A تجری, طیبه %D 2021 %\ 09/23/2021 %V 10 %N 37 %P 29-52 %! اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیم بر اهمال‌کاری تحصیلی و خودشفقت‌ورزی دانش‌آموزان شرکت‌کننده در المپیاد ورزشی %K راهبردهای یادگیری خودتنظیم %K اهمال‌کاری تحصیلی %K خودشفقت‌ورزی %K دانش‌آموزان ورزشکار %R 10.22089/spsyj.2020.7142.1761 %X هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیم بر اهمال‌ کاری تحصیلی و خودشفقت ­ورزی دانش‌آموزان المپیاد ورزشی بود. روش پژوهش نیمه ­آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. از بین 388 نفر از دانش‌آموزان شرکت ­کننده در المپیاد ورزشی استان گلستان، با روش نمونه‌گیری تصادفی، 185 نفر برای غربال­گری انتخاب شدند. چهل و پنج نفر دارای اهمال‌ کاری تحصیلی بالا و خودشفقت‌ورزی پایین بودند که از میان آنها 30 نفر به‌ روش تصادفی ساده انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش به ­مدت 10 جلسه به‌ صورت هفتگی تحت آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیم قرار گرفت. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد بین میانگین‌های پس‌آزمون دو گروه آزمایش و کنترل تفاوتی معنا‌دار وجود دارد. بدین ­معنا که آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیم سبب کاهش میزان اهمال‌ کاری تحصیلی و افزایش خودشفقت ­ورزی دانش‌آموزان شرکت‌کننده در المپیاد ورزشی می‌شود. %U https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2403_724a2d7283c3cf84a5763a8cfcf4bbd1.pdf