%0 Journal Article %T قیود سه‌گانه و فعالیت بدنی در دختران نوجوان: نقش میانجی اضطراب بدنی اجتماعی (بر اساس آموزش غیرخطی) %J مطالعات روان‌شناسی ورزشی %I پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) %Z 2345-2978 %A فتحی رضائی, زهرا %A نهروانی, سمانه %A زمانی, سید حجت %A اقدسی, محمدتقی %A عباس‌پور, کوثر %A بهزادنیا, بهزاد %D 2023 %\ 03/21/2023 %V 12 %N 43 %P 189-261 %! قیود سه‌گانه و فعالیت بدنی در دختران نوجوان: نقش میانجی اضطراب بدنی اجتماعی (بر اساس آموزش غیرخطی) %K قیود نیوول %K اضطراب بدنی اجتماعی %K حمایت اجتماعی والدین %K فعالیت بدنی %K دختران نوجوان %R 10.22089/spsyj.2022.11940.2271 %X هدف از پژوهش حاضر مدل‌سازی معادلات ساختاری رابطة قیود نیوول (قیود فردی، تکلیف و محیط) و میزان فعالیت بدنی در دختران نوجوان و همچنین نقش میانجی اضطراب بدنی اجتماعی در ارتباط بین این دو بود. در این پژوهش مقطعی- همبستگی، 318 آزمودنی دختر (17-15سال) از بین دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر تبریز با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامة اطلاعات جمعیت شناختی، پرسشنامة محقق ساخته عوامل فردی، محیطی و تکلیف، پرسشنامة حمایت اجتماعی والدین و دوستان از ورزش، پرسشنامة فعالیت بدنی نوجوانان و مقیاس اضطراب بدنی اجتماعی هارت استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها، از طریق روش آماری همبستگی پیرسون در نرم افزار SPSS23 انجام شد. علاوه بر شاخص‌های آمار توصیفی از مدل‌سازی معادلات ساختاری در نرم افزار LISREL10.20استفاده شد. نتایج نشان داد مسیر مستقیم قیود سه گانه (فرد، محیط و تکلیف) به اضطراب بدنی اجتماعی و میزان فعالیت بدنی؛ مسیر مستقیم اضطراب بدنی اجتماعی به میزان فعالیت بدنی، و مسیر غیرمستقیم قیود سه گانه به میزان فعالیت بدنی با میانجی اضطراب بدنی اجتماعی معنادار است. نتایج این پژوهش نقش حمایت اجتماعی والدین و همچنین دوستان برای مشارکت نوجوانان در فعالیت بدنی را روشن‌تر می‌سازد. باید توجه داشت که سطوح متعددی از عوامل مختلف مانند محیط‌های حمایتی و اجتماعی می‌توانند با تعامل یکدیگر، بر میزان فعالیت بدنی به عنوان یک رفتار سلامتی مهم در دختران نوجوان تأثیر گذار باشند. %U https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_3201_2cc39919ef2e38ea29c06790a6dc81fa.pdf