%0 Journal Article %T مقایسۀ ذهن‌آگاهی و حافظة کاری دانشجویان فعال و غیرفعال دانشگاه ارومیه %J مطالعات روان‌شناسی ورزشی %I پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) %Z 2345-2978 %A لطفی, مریم %A دهقانی‌ زاده, جلال %A محمدزاده, حسن %D 2015 %\ 08/23/2015 %V 4 %N 12 %P 98-85 %! مقایسۀ ذهن‌آگاهی و حافظة کاری دانشجویان فعال و غیرفعال دانشگاه ارومیه %K ذهن‌آگاهی %K حافظۀ ‌کاری %K دانشجویان فعال و غیرفعال %R %X هدف از پژوهش حاضر‌‌، مقایسۀ ذهن­آگاهی و حافظة کاری دانشجویان فعال و غیرفعال دانشگاه ارومیه می‌باشد.‌ نمونۀ این پژوهش که از نوع علی ـ مقایسه­ای است، از بین دانشجویان رشتۀ تربیت­بدنی و دیگر رشته­های علوم انسانی به‌صورت هدفمند انتخاب شد که شامل 40 نفر دانشجوی تربیت­بدنی و 40 نفر دانشجوی علوم انسانی (در هر گروه 20 دختر و 20 پسر) بود. برای سنجش ذهن­آگاهی از پرسش‌نامۀ مهارت­های ذهن­آگاهی کنتاکی و حافظة­کاری از نرم افزار حافظۀ فعال  استفاده شد. یافته­های حاصل از تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که از لحاظ جنسیت و فعال‌بودن، تفاوت معناداری در متغیر حافظة­ کاری و خرده­مقیاس تمرکزگری وجود ندارد. همچنین، مشخص شد که دانشجویان فعال در متغیر ذهن­آگاهی در خرده­مقیاس­های مشاهده­گری و توصیف­گری برتر بودند. در خرده­مقیاس­ توجه به امور و پذیرش­گری نیز تفاوت معناداری از لحاظ جنسیت مشاهده شد؛ بنابراین، لازم است جهت آگاهی افراد از ذهن­آگاهی، برنامه­های ویژه‌ای طراحی گردد.  %U https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_464_6a69f3ddfadc933798d8a2d6c052f946.pdf