ORIGINAL_ARTICLE
بهبود کیفیت زندگی مردان سالمند مبتلا به دمانس از طریق تحریک چند حسی و تمرین یوگای دسته جمعی
هدف این پژوهش استفاده از تحریک چندحسی و تمرین یوگا بهعنوان روشهایی غیر دارویی بهمنظور بهبود کیفیت زندگی مردان سالمند مبتلا به دمانس بود. در این پژوهش نیمه تجربی، 80 مرد سالمند در دامنة سنی 88-60 سال با میانگین سنی 59/5 ± 94/70 سال بهطور تصادفی انتخاب شده و در سه گروه آزمایشی (تمرین یوگای دستهجمعی، تحریک چندحسی و ترکیبی ) و یک گروه کنترل قرار گرفتند. نتایج نشان داد، اختلاف نمرة کلی کیفیت زندگی و چهار حیطة آن در سه گروه آزمایشی در پیش و پسآزمون معنادار بود. گروه تمرین ترکیبی که از هر دو نوع مداخله سود میبرد بیشترین پیشرفت را در نمرههای کیفیت زندگی داشت. ازنظر جسمانی، یوگا از تحریک چندحسی مفیدتر بود؛ درحالیکه تحریک چندحسی آثار مثبت محیطی بیشتری برای سالمندان مبتلا به دمانس داشت. در مجموع، مشغولکردن سالمندان مبتلا به دمانس در محیطها و فعالیتهاییکه تنوع و میزان محرکها در آنها بالاست، از نظر روانشناختی، جسمانی و اجتماعی، کمک فراوانی به آنها میکند. یافتههای این پژوهش در طراحی و اجرای برنامههای ارتقاء سلامتی سالمندان مبتلا به دمانس میتواند مورد استفاده قرار گیرد.
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_122_861782d6da6f88cc38fb0a5262b7c7f8.pdf
2013-06-22
12
1
سالمندان مبتلا به دمانس
یوگا
تحریک چندحسی
کیفیت زندگی
ORIGINAL_ARTICLE
فراشناخت و فعالیت ورزشی
فراشناخت از عوامل مؤثر بر یادگیری و اجرای مهارتهای ورزشی، و فعالیت ورزشی یکی از کم هزینهترین راهکارهای موجود برای بهبود مهارتهای فراشناختی است؛ با این حال پژوهشهای کمی در تأیید تأثیر متقابل فراشناخت و فعالیت ورزشی بر یکدیگر انجام شده است. بعضی از فعالیتهای ورزشی ممکن است باعث بهبود مهارتهای فراشناختی شوند؛ در مقابل، پژوهشها نشان دادهاند که راهکارهایی که باعث ارتقای فراشناخت میشوند ممکن است بر مهارتهای روانی ـ حرکتی و فعالیت ورزشی اثر بگذارند. این مطالعه باهدف ارائة دلایل اثر متقابل فراشناخت و فعالیت ورزشی، بهشیوة تحلیلی، به بررسی پیشینة مربوط به رشد هر یک، و به طرح دستورالعملهای اساسی میپردازد که میتواند به ارتباط بین فراشناخت و فعالیت ورزشی جهت دهد.
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_123_6e384c6597fb8e264c1ad7c877819057.pdf
2013-06-22
24
13
مهارت
کودک
مقالة تحلیلی
بازیهای ورزشی
مهارتهای روانی ـ حرکتی
ORIGINAL_ARTICLE
ارتباط جهت گیری هدف، خودکارآمدی و هیجانهای مثبت و منفی با عملکرد ورزشی و رضایت از زندگی در ووشوکاران دختر
هدف این پژوهش تعیین ارتباط جهتگیری هدف، خودکارآمدی و هیجانات مثبت و منفی با عملکرد ورزشی و رضایت از زندگی در ووشوکاران دختر شرکتکننده در مسابقههای کشوری بود. از بین شرکتکنندگان مسابقه، 114 نفر بهعنوان نمونة پژوهشی و بهصورت در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاسهای جهتگیری هدف، خودکارآمدی، عواطف مثبت و منفی، اضطراب رقابتی، رضایت از زندگی و چکلیست عملکرد ورزشی، استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که جهتگیری هدف و خودکارآمدی با عملکرد ورزشی همبستگی مثبت دارند. همچنین بین جهتگیری هدف، خودکارآمدی و عواطف مثبت با رضایت از زندگی نیز همبستگی مثبت مشاهده شد. درحالیکه اضطراب رقابتی و عواطف منفی با رضایت از زندگی همبستگی منفی داشتند. نتایج ضریب رگرسیون چندگانه حاکی از آن بود که که متغیرهای خودکارآمدی و جهتگیری هدف، اضطراب رقابتی و عواطف مثبت و منفی، 19 درصد از عملکرد ورزشی و 38 درصد از رضایت از زندگی را تبیین میکنند. یافتههای این پژوهش در زمینة نقش متغیرهای روانشناختی بر عملکرد ورزشی و کیفیت زندگی ورزشکاران اشارههای مهمی دارد.
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_124_dfd040fceb0137555dc178a92e3ae8ae.pdf
2013-06-22
38
25
جهت گیری هدف
خودکارآمدی
هیجانهای مثبت و منفی
عملکرد ورزشی
رضایت از زندگی
ورزشکار
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی و پیش بینی شاخص های استعدادیابی روان شناختی ورزشکاران با روش تحلیل عوامل
هدف پژوهش حاضر، شناسایی سازههای اصلی مرتبط با استعدادیابی روانشناختی در ورزشکاران از طریق تحلیل عوامل بود. این پژوهش از نوع توصیفی و روش پژوهش، پیمایشی ـ اکتشافی است که بهمنظور شناسایی عوامل مؤثر بر استعدادیابی روانشناختی از روش تحلیل عاملی اکتشافی با عناصر اصلی و چرخش متعامد از نوع وریماکس استفاده شده است. جامعة آماری شامل 200 ورزشکار در رشتههای گروهی و انفرادی عضو تیمهای ورزشی شهرستان بهبهان بودند که بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدهاند. نتایج پژوهش بر پایة روش تحلیل عوامل نشان داد، سازههای مهارتهای روانی سرسختی، کمالطلبی، خوشبینی و انگیزة پیشرفت، در دو عامل کلی روانشناختی دستهبندی شدند. عامل اول؛ مهارتهای روانی، امیدواری و خوشبینی و عامل دوم؛ سرسختی و خوشبینی. در مجموع، این دو عامل 9/57 درصد از واریانس استعدادیابی روانشناختی را تبیین میکند.
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_125_5f57054ea1d799683187f259ab335399.pdf
2013-06-22
46
39
استعدادیابی روان شناختی
ورزشکاران
تحلیل عوامل
ORIGINAL_ARTICLE
ارتباط هوش هیجانی و موفقیت ورزشی ورزشکاران رشتههای ورزشی تیمی یازدهمین المپیاد دانشجویان سراسر کشور
این پژوهش با هدف بررسی ارتباط هوش هیجانی و موفقیت ورزشی ورزشکاران رشتههای ورزشی تیمی یازدهمین المپیاد دانشجویان سراسر کشور اجرا شده است. بدین منظور، از میان 1088ورزشکار شرکت کننده در یازدهمین المپیاد دانشجویان سراسر کشور، 200 ورزشکار بهصورت تصادفی بهعنوان نمونة آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات پژوهش، از پرسشنامههای موفقیت ورزشی بشارت و هوش هیجانی شرینگ و فرم ثبت مشخصات فردی استفاده شد. پس از تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، نتایج حاکی از ارتباط مثبت و معنادار بین هوش هیجانی و موفقیت ورزشی بود. همچنین بین تمام مؤلفههای هوش هیجانی (خودآگاهی، خودآگاهی اجتماعی، مدیریت خود، مهارتهای اجتماعی و خودانگیزی) با موفقیت ورزشی نیز ارتباط مثبت و معناداری وجود داشت. نتایج نشان داد که در رتبهبندی مؤلفههای هوش هیجانی، مؤلفۀ خودآگاهی در اولویت اول قرار دارد. بهطورکلی بر اساس یافتههای این پژوهش، آموزش هوش هیجانی در افراد، بهویژه ورزشکاران حائز اهمیت است؛ زیرا بین شخصیت ورزشکاران و موفقیت آنها پلی ایجاد میکند و برای پیشبینی موفقیت ورزشی ورزشکاران میتواند مفید واقع شود.
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_126_f299a8ace95b9be28d817f32895d1437.pdf
2013-06-22
56
47
هوش هیجانی
موفقیت ورزشی
ورزشکار
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر تمرین های تعادلی بر افسردگی و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به پارکینسون
هدف از پژوهش حاضر بهکارگیری تمرینهای تعادلی در جهت کاهش افسردگی و افزایش کیفیت زندگی بیمارانی است که حملات پارکینسونی آنها با وجود مصرف دارو کنترل نمیشود. پژوهش حاضر از نوع نیمهتجربی و پیشآزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل است. 20 مرد مبتلا به پارکینسون بهصورت هدفمند و داوطلبانه انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایشی (10 نفر) و کنترل (10 نفر) قرار گرفتند. آزمودنیهای گروه تمرینی علاوه بر درمانهای دارویی بهمدت 12 هفته، هر هفته سه جلسة 60 دقیقهای نیز به انجام تمرینهای تعادلی پرداختند؛ درحالیکه بیماران گروه کنترل در این مدت جز درمانهای دارویی، هیچ فعالیت بدنی را تجربه نکردند. در ابتدا و انتهای این دوره، افسردگی و کیفیت زندگی بیماران بهترتیب با پرسشنامة افسردگی بک و پرسشنامة کیفیت زندگی بیماران مبتلا به پارکینسون ارزیابی شد. نتایج نشان داد، افسردگی در گروه تجربی بهشکل معناداری نسبت به پیش از دورة تمرینی کاهش یافت؛ درحالیکه در گروه کنترل، تغییر معناداری مشاهده نشد. همچنین کیفیت زندگی در تمامی ابعاد در گروه تجربی بهبود یافت درحالیکه در گروه کنترل تغییر معناداری مشاهده نشد. نتایج پژوهش نشان داد که ورزشهای تعادلی بهعنوان یک روش درمانی مفید و مؤثر میتواند در جهت بهبود افسردگی و بهدنبال آن بهبود در عملکرد زندگی روزانه وکیفیت زندگی بیماران پارکینسون مورد استفاده قرار گیرد.
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_127_96f1eac3d3ededde31fc25ced0899a46.pdf
2013-06-22
68
57
پارکینسون
تمرین های تعادلی
افسردگی
کیفیت زندگی
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی ارتباط بین ابعاد کمالگرایی و خودکارآمدی در دانشجویان دختر شرکت کننده در کلاسهای ایروبیک و سایر دانشجویان
هدف این مطالعه بررسی ارتباط بین ابعاد کمالگرایی و خودکارآمدی در دو گروه از دانشجویان شرکتکننده در کلاسهای ایروبیک و دانشجویانی بود که در این کلاسها شرکت نکرده بودند. برای این منظور، 50 دانشجوی دختر شرکتکننده در کلاسهای ایروبیک دانشگاه تهران، بهعنوان نمونه، و 50 دانشجوی دیگر نیز بهطور تصادفی از همان جامعه انتخاب شدند. برای ارزیابی ابعاد کمالگرایی از مقیاس کمالگرایی مثبت و منفی فلت، و برای ارزیابی خودکارآمدی از مقیاس خودکارآمدی شوارتز استفاده شد. نتایج آزمون تی نشان داد که دو گروه تنها در بعد کمالگرایی منفی اختلاف معناداری باهم داشتند. نتایج همچنین نشان داد که بین خودکارآمدی و بعد مثبت کمالگرایی ارتباط مثبت معنادار و بین خودکارآمدی و بعد منفی کمالگرایی ارتباط منفی معنادار وجود دارد. این نتایج نشان میدهد که شرکت در فعالیت های ایروبیک، اگرچه ممکن است به بروز و پیشرفت ویژگیهای مربوط به کمالگرایی مثبت منجر نشو،د اما ویژگیهای مربوط به کمالگرایی منفی را کاهش میدهد.
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_128_1b5e1bfa8367b1c2615b334b7da51146.pdf
2013-06-22
78
69
کمالگرایی
خودکارآمدی
ایروبیک
ORIGINAL_ARTICLE
روایی و پایایی نسخۀ فارسی «مقیاس توانایی جسمانی ادراکشدۀکودکان» در دانشآموزان سوّم تا پنجم ابتدایی
هدف این پژوهش، رواسازی نسخۀ فارسی «مقیاس توانایی جسمانی ادراک شده کودکان» بود. نمونۀ آماری این پژوهش، 384 دانشآموز پسر کلاسهای سوم تا پنجم از مدارس ابتدایی شهر اراک بودند که از نواحی یک و دوی آموزش و پرورش شهر اراک از کلاسهای سوّم تا پنجم به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از «مقیاس توانایی جسمانی ادراک شده کودکان» جمعآوری شد. بهمنظور تعیین روایی سازه این مقیاس، از تحلیل عاملی تأییدی با مؤلفههای اصلی و برای شناسایی ساختار عاملی، از چرخش واریماکس استفاده شد. برای کرویت دادهها از آزمون بارتلت و برای محاسبۀ کفایت نمونهها از ضریب کیسر ـ مییر ـ اُلکین استفاده شد. روایی همگرا و پایایی آزمون مجدد با ضریب همبستگی پیرسون و همسانی درونی با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شد. در نتیجة تحلیل عاملی تأییدی با مؤلفههای اصلی و چرخش واریماکس برای شناسایی ساختار عاملی، تنها یک عامل استخراج شد. پایایی آزمون مجدد 81/0 و همسانی درونی76/0 بهدست آمد. همبستگی بین نمره کل «مقیاس توانایی جسمانی ادراک شده کودکان» با آزمون بارفیکس اصلاحشده، دراز و نشست، انعطافپذیری، دوی 45 متر و چابکی (9×4 متر) بین 31/0 تا 54/0 بهدست آمد. نتایج پژوهش روایی و پایایی این مقیاس را برای دانشآموزان کلاسهای سوّم تا پنجم ابتدایی تأیید میکند. این مقیاس میتواند برای اهداف پژوهشی، آموزشی و ورزشی استفاده شود.
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_129_1a9b3999c5b105c19eb3f280e5d92214.pdf
2013-06-22
88
79
توانایی جسمانی ادراک شده
دانشآموزان ابتدایی
روایی
پایایی