ORIGINAL_ARTICLE
رابطة عملکرد خانواده با استحکام ذهنی در ورزشکاران پارالمپیکی
هدف از انجام پژوهش حاضر، مطالعة ارتباط بین عملکرد خانواده با استحکام ذهنی در ورزشکاران پارالمپیکی بود. این پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. نمونة آماری پژوهش حاضر را 50 نفر از ورزشکاران پارالمپیکی بازیهای 2012 لندن تشکیل دادند. برای اندازهگیری دادهها از دو پرسشنامة استحکام ذهنی گلبی و شیرد، و پرسشنامة 45 عاملی عملکرد خانواده استفاده شد. نتایج نشان داد رابطة مثبت و معناداری بین عملکرد خانواده و استحکام ذهنی ورزشکاران پارالمپیکی وجود دارد. همچنین هر سه بعد عملکرد خانواده، متغیرهای پیشبینی کنندة معناداری در تعیین استحکام ذهنی بودند. یافته های این پژوهش، اهمیت عملکرد خانواده را در شکلگیری استحکام ذهنی مشخص نمود.
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_70_6f496c1b3bc5eed282e0d828f4df2ce6.pdf
2014-09-23
10
1
استحکام ذهنی
عملکرد خانواده
ورزشکاران پارالمپیکی
حمیده
سبزعلی زاده
1
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی ورزش دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
AUTHOR
رخساره
بادامی
2
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
LEAD_AUTHOR
مریم
نزاکت الحسینی
3
استادیار دانشگاه اصفهان
AUTHOR
استافورد، ل.، و بهیر، چ. )بیتا(.تعامل والدین و کودکان. ترجمة دهگانپور، م.، خرازچی، م. (1377) تهران: نشر رشد.
1
ایزدمهر، س. (1391). سرسختی روانی در تنیس. مجموعه مقالات علمی- آموزشی کمیتة آموزش فدراسیون تنیس جمهوری اسلامی ایران. 23 بهمن، ش24.
2
تورانی، ح.، و رشتیانی، ص. (1387). رابطة عملکرد خانواده با سرسختی دانشآموزان دبیرستانهای کنگاور. فصلنامة روانشناسی تربیتی، 122، 87-12.
3
حاتمی، ف.، شاهمیر، ا.، ادیبپور، ن.، و طهماسبی، ف. (1391). رابطة بین سرسختی ذهنی و آمادگی جسمانی در دانشجویان دختر. نشریة مطالعات روانشناسی ورزشی، 2، 64-53.
4
حسینیگلافشانی، س. ز.، عابدی، ح. ع.، و احمدی، ف. (1392). تأملی بر تجارب معلولان: اطرافیان مسبب رشد یا مانع رشد. نشریة تحقیقات کیفی در علوم سلامت، 2 (3)، 260-248.
5
خلجی، ح.، گلمحمدی، ب.، و کلانتری، ف. (1392). مقایسة ویژگیهای شخصیتی خودپایی و هیجانخواهی ورزشکاران نخبه و غیر نخبه. نشریة مطالعات روانشناسی ورزشی، 3، 92-81.
6
شریفی، خ.، عریضی، ح. ر.، و نامداری، ک. (1384). بررسی رابطة عملکرد خانواده با سرسختی در دانشآموزان. نشریة دانشور رفتار، 10، 94-85.
7
شمعونیان، ا.، فرقانیاوزرودی، م. ب.، و تجاری، ف. (1391). بررسی ویژگیهای روانشناختی دوچرخهسواران نخبة موفق ایرانی. نشریة مطالعات روانشناسی ورزشی، 1، 80-69.
8
شولتز، د. پ. (1384). نظریههای شخصیت، ویرایش سوم، ترجمة سیدمحمدی، تهران: نشر ویرایش.
9
شولتز، د. پ.، و شولتز، س. ا. (1391). نظریههای شخصیت، ویرایش هشتم، ترجمة سیدمحمدی، تهران: نشر ویرایش.
10
عبدلی، ب.، عابدانزاده، ر.، و رمضانزاده، ح. (1392). رابطة بین استحکام روانی و راهبردهای روانشناختی در دانشجویان ورزشکار. نشریة مطالعات روانشناسی ورزشی، 3، 50-39.
11
فرخی، ا.، کاشانی، ا.، و متشرعی، ا. (1390). مقایسة سرسختی ذهنی زنان و مردان ورزشکار رشتههای تماسی و غیر تماسی در سطوح مختلف مهارتی. نشریة رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، 8، 86-71 .
12
کجبافنژاد، ب. (1392). شناسایی و پیشبینی شاخصهای استعدادیابی روانشناختی ورزشکاران با روش تحلیل عامل. نشریة مطالعات روانشناسی ورزشی، 4، 46-39.
13
کرمی، ج.، شریفی، ک. و بشلیده، خ. (1388). بررسی رابطة عملکرد خانواده با سرسختی در دانشآموزان دورة متوسطة شهر کرمانشاه. نشریة دستآوردهای روانشناختی، 2، 188-167.
14
مهرابیزاده، م.، نجاریان، ب.، و بحرینی، ش. (1379). رابطة شیوة فرزندپروری با سلامت روانی و هماهنگی مؤلفههای خودپنداشت. نشریة روانشناسی، 1، 97-83.
15
نجاریان، ف. (1374). عوامل مؤثر بر کارآیی خانواده: بررسی روانسنجی مقیاس سنجش خانواده، پایاننامة کارشناسی ارشد واحد رودهن.
16
نوید، م.، خوشکنش، ا.، و ادیبراد، ن. (1387). بررسی تأثیر مهارتهای حل مسئله به شیوههای گروهی بر پرخاشگری و سرسختی فرزندان دختر 20-12 سالة ساکن در مراکز شبانهروزی بهزیستی شهرستان تهران. پایاننامة کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی.
17
همتبناری، ا. (1386). شخصیت و مهمترین عوامل غیر وراثتی شکلگیری آن (با تأکید بر دیدگاه روانشناسان شخصیت). نشریة معرفت، 119، 120-101.
18
Amerikaner, M., Monks, B., Wolfe, D., & Thomas, S. (1994). Family interaction and individual psychological health. Journal of Counseling and Development,72 (6), 614-623.
19
Baldwin, A. L., Baldwin, C. P., Kasser, T., Zax, M., Sameroff, A., & Seifer, R. (1993). Contextual risk and resiliency during late adolescence. Development and Psychopathology, 5, 741-761.
20
Brooks, R. B. (1994). Children at risk: fostering resilience and hope. American Journal of Orthopsychiatry, 64, 545-553.
21
Gucciardi, D. F., & Gones, M. I. (2012). Beyond optimal performance. Mental toughness profile and indicators of developmental success in adolescent cricketers. Journal of Sportand Exercise Psychology, 34, 16-36.
22
Jones, G., Hanton, S., & Connaughton, D. (2002). What is this thing called mental toughness? An investigation of elite sport performers. Journal of Applied Sport Psychology, 14, 205–218.
23
Jones, M. I., & Parker, G. K. (2013). What is the size of the relationship between global mental toughness? An invention of elite sport performers.Journal of Applied Sport Psychology, 54, 519-523.
24
Kobasa, S. (1982). The hardy personality: Toward a social psychology of stress and health. In Sanders, G. & Suls, J. (Eds.), Social psychology of health and illness (pp. 3-32).
25
Kobasa, S. C., Maddi, S. R., & Puccetti, M. C. (1982).Hardiness and health: A Prospective study, Journal of personality and social psychology, 42, 168-177.
26
Maddi, S. R., & khoshaba, D. M. (1994). Hardiness and mental health. Journal of Personality Assessment, 62 (2), 265-274.
27
Middleton, S. C., Marsh, H. W., Martin, A. J., Richard, G. E., & Perry, C. (2004). Discovering mental toughness: A qualitative study of mental toughness in elite athletes. Self Research Centre Biannual Conference, Berlin.
28
Portes, P. R.,& Howel, S. C. (1992). Family functions and children's post divorce adjustment. American journal of orthopsychiatry, 4, 613-617.
29
Stewart, M., Reid, G., & Mangham, C. (1997). Fostering children's resilience. Journal of Pediatric Nursing, 12, 21-31.
30
Werner, E. E. (1997). Vulnerable but invincible: high risk children from adulthood. Acta Paediatica Supplement. 422, 103-105.
31
ORIGINAL_ARTICLE
ویژگیهای روانسنجی مقیاس فراشناخت کاربردی در فعالیت بدنی
هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس فراشناخت کاربردی در فعالیت بدنی ورزشکاران زن و مرد بود. نمونههای پژوهش شامل 315 ورزشکار زن و مرد از هشت باشگاه ورزشی شهرستان جهرم بودند که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. تحلیل عاملی نشاندهندۀ وجود سه عامل سازة دانش اعلانی، رویهای، و مشروط بود که 48/66 درصد از واریانس فراشناخت را تبیین میکرد. تفاوتهای مربوط به جنسیت، و انواع فعالیت ورزشی معنادار بود. بهعلاوه، سازههای فراشناخت کاربردی در فعالیت بدنی با برخی عاملهای پرسشنامة فراشناخت-30، پرسشنامة خودنظمدهی، و پرسشنامة جهتگیری هدف ورزشی همبستگی نشان داد. ﺿﺮاﯾﺐ پایایی همسانی درونی، از طریق آلفای کرونباخ برای 10 ماده و سه عامل در کل پرسشنامة فراشناخت کاربردی در فعالیت بدنی (89/0)، و نیز از طریق دونیمهسازی (88/0) رضایتبخش بود. نتایج حاصل از مطالعۀ حاضر نشاندهندۀ کفایت قابلتوجه مقیاس فراشناخت کاربردی در حوزۀ فعالیت بدنی و ورزشی بود.
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_72_e9140c7508890a3f1b2f91a9657c45b2.pdf
2014-09-23
26
11
اعتبار
روایی
فعالیت بدنی
فراشناخت
تحلیل عاملی
زاهده
رحمانیان
zr7911529@chmail.ir
1
دانشجوی دکتری رشتة روانشناسی ورزشی دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع)
LEAD_AUTHOR
سید محمدکاظم
واعظ موسوی
mohammadvaezmousavi@chmail.ir
2
استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع)
AUTHOR
ابوالقاسمی، ع.، و آریاپوران، س. (1385). ارتباط راهبردهای مقابلهای، جهتگیری هدف و اضطراب رقابتی با عملکرد ورزشی دانشجویان ورزشکار گروهی و انفرادی. پژوهش در علوم ورزشی، 13: 155-141.
1
اشمیت، ر.، و لی، ت. (2005). یادگیری و کنترل حرکتی. ترجمۀ حمایتطلب، ر.، و قاسمی، ع. (1391). تهران: نشر علم و حرکت.
2
حلاجی، م. (1389). رویکرد فراشناخت در آموزش مفاهیم جنبش المپیک به دانشآموزان. رشد آموزش تربیت بدنی. (35): 64-56.
3
شیرینزاده دستگردی، ص.، گودرزی، م. ع.، رحیمی، چ.، و نظیری، ق. (1387). بررسی ساختار عاملی، روایی و اعتبار پرسشنامة فراشناخت 30. روان شناسی. 12 (4): 461-445.
4
ملکیان، ف.، نریمانی، م.، و صاحب جمعی، س. (1389). نقش راهبردهای شناختی و فراشناختی در انگیزۀ پیشرفت فراگیران نظام آموزشی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات. برنامه ریزی درسی- دانش و پژوهش در علوم تربیتی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان. 7 (25): 38-21.
5
Baker, L. (1989). Metacognition, comprehension monitoring, and the adult reader. Educational Psychology Review, 1: 3-38.
6
Bridgeman, B., Kirch, M., & Sperling, A. (1981). Segregation of cognitive and motor aspects of visual function using induced motion. Perception & Psychophysics, 29, 336-342.
7
Brown, A. (1987). Metacognition, executive control, self-regulation, and other more mysterious mechanisms. In Weinert, F., and Kluwe, R. (eds.), Metacognition, Motivation, and Understanding,Erlbaum, Hillsdale, NJ, pp. 65-116.
8
Cornoldi, C., De Beni, R., & Gruppo, M. T. (2001). Imparare a studiare 2. Strategie, stili cognitivi, metacognizione e atteggiamenti nello studio. Erickson, Trento.
9
Duda, J., & Nicholls, J. (1992). Dimensions of achievement motivation in schoolwork and sport. Journal of Educational Psychology, 84 (3), 290-299.
10
Kelly, S. A., Melnyk, B. M., Jacobson, D. L., & O'Haver, J. A. (2011). Correlates among healthy lifestyle cognitive beliefs, healthy lifestyle choices, social support, and healthy behaviors in adolescents: Implications for behavioral change strategies and future research. Journal of Pediatric Health Care, 25 (4), 216-223.
11
Kim, B., Park, H., & Baek, Y. (2009). Not just fun, but serious strategies: Using meta-cognitive strategies in game-based learning. Computers & amp; Education, 52 (4): 800-810.
12
Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling, NY: Guilford Press.
13
Martini, R., & Shore, B. M. (2008). Pointing to emerging parallels in the use of metacognition in cognitive and psychomotor tasks. Learning and Individual Differences, 18 (2), 237-247.
14
Martini, R. (2002). Metacognitive processes underlying psychomotor performance in children identified as high skilled, average, and having developrnental coordination disorder (DCD). The Office of Graduate and Post-Doctoral Studies McGill University, Montreal.
15
McPherson, S. L., & Thomas, J. R. (1989). Relation of knowledge and performance in boys' tennis: Age and expertise. Journal of Experimental Child Psychology, 48 (2), 190-211.
16
Ommundsen, Y. (2003). Implicit theories of ability and self-regulation strategies in physical education classes. Educational Psychology, 23, 141-157.
17
Papaioannou, A., Marsh, H. W., & Theodorakis, Y. (2004). A multilevel approach to motivational climate in physical education and sport settings: An individual or a group level construct. Journal of Sport Exercise Psychology, 26, 90-118.
18
Ryan, R. M., & Connell, J. P. (1989). Perceived locus of causality and internalization: Examining reasons for acting in two domains. Journal of Personality and Social Psychology, 51 (5), 749-761.
19
Schraw, G. (1994). The effect of metacognitive knowledge on local and global monitoring. Contemporary Educational Psychoogy, 19: 143-154.
20
Settanni, M., Magistro, D., & Rabaglietti, E. (2012). Development and preliminary validation of an instrument to measure metacognition applied to physical activity during early adolescence. Cognition, Brain, Behavior, an interdisciplinary Journal, (1), 67-87.
21
Swanson, H. L. (1990). Influence of metacognitive knowledge and aptitude on problem solving. Journal of Educational Psychology, 82: 306-314.
22
Theodosiou, A., Mantis, K., & Papaioannou, A. (2008). Student self-reports of metacognitive activity in physical education classes. Age-group differences and the effect of goal orientations and perceived motivational climate. Educational Research and Review, 3 (12), 353-364.
23
Wall, A. E. (1986). A knowledge-based approach to motor skill acquisition. In M. G. Wade, H. T. A. Whiting (Eds.), Motor development in children: Aspects of coordination and control (pp. 33-49). Dordrecht, the Netherlands: Martinus Nijhoff Publishers.
24
Wells, A., & Cartwright-Hatton, S. (2004). Ashort form of the metacognitions questionnaire: properties of the MCQ-30. Behavior Research and Therapy, 42 (0), 385-396.
25
ORIGINAL_ARTICLE
نقش ابعاد شخصیت در پیش بینی منش ورزشی دانشجو - معلمان ورزشکار
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش ابعاد شخصیت در پیش بینی منش ورزشی دانشجو معلمان مرد ورزشکار بود. 131 دانشجو - معلم ورزشکار، با میانگین سنی 25/7±5/28، پرسشنامة پنج عاملی شخصیت و مقیاس چندبُعدی گرایش به منشورزشی را تکمیل نمودند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه با روش همزمان نشان داد که از بین ابعاد شخصیت، ابعاد توافقپذیری، وظیفه شناسی و گشودگی، پیش بینیکننده های معنا داری برای منش ورزشی بودند که البته قدرت پیش بینی کنندگی بُعد توافق پذیری بیشتر بود. بدین معنا که ورزشکارانی با چنین ابعاد شخصیتی، از سطوح بالاتر منش ورزشی برخوردار بودند. باتوجه به نتایج این پژوهش پیشنهاد می شود مربیان ابعاد شخصیتی بازیکنان خود را بشناسند و از بازیکنانی با ابعاد شخصیتی توافقپذیری، وظیفهشناسی و گشودگی، برای حضور در زمین بازی به خصوص در زمانهای حساس که احتمال درگیری و تنش زیاد است، استفاده نماید.
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_73_bcbfb7eb6c8f0f6f76f6829c04456569.pdf
2014-09-23
38
27
ابعاد شخصیت
منش ورزشی
دانشجو - معلم
مردان ورزشکار
مرتضی
ملیجی
mortezamaliji@ymail.com
1
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمی
LEAD_AUTHOR
نسرین
رضا پور
2
کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی
AUTHOR
وحید
ساعتچیان
3
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمی
AUTHOR
خبیری، م. (1381). بررسی تفاوت رعایت موازین اخلاقی بین بانوان ورزشکار و غیرورزشکار. نشریة حرکت، 1 (13)، 19-5.
1
دهقانیفیروزآبادی، ح.، حمیدی، م.، سیف پناهی، شعبانی بهار، غ، ر. (1389). ارتباط پنج بُعد شخصیت و شیوههای مقابله با تعارض. نشریة مدیریت ورزشی، 2، 79-73.
2
رابینز، ا. (1390). رفتار سازمانی. جلد اول، ترجمة پارسائیان، ع.، و اعرابی، س. م.، چاپ هفدهم، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی، 134.
3
رضا پور، ن. (1392). ارتباط بین ابعاد شخصیت و جوّ انگیزشی ادراک شده با منشورزشی زنان ورزشکار. پایان نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب.
4
شولتز، د. (1390). "نظریههای شخصیت". ترجمة کریمی، ی.، جعفری، ف.، نقشبندی، س.، گودرزی، ب.، بحیرایی، ه. و نیکخو، م. ر.، تهران: نشر ارسباران، 12-11.
5
طباطبایی، ح.، همتینژاد، م.، رمضانینژاد، ر.، شاهینطبع، م.، و عابدینی، ا. (1389). منشورزشی ورزشکاران نخبة مرد ورزشهای تیمی و انفرادی. فصلنامة المپیک، شماره 4 (پیاپی52)، 39-29.
6
عظیمزاده، م. (1387). تعیین ارتباط بین شخصیت و رفتار شهروندی سازمانی در کارشناسان سازمان ورزش شهرداری تهران. پایان نامة کارشناسی ارشد، دانشکدة تربیت بدنی دانشگاه تهران.
7
قلی پور، آ. (1386). مدیریت رفتار سازمانی. چاپ اول، تهران: انتشارات سمت.
8
ندایی، ط.، و علوی، خ. (1390). اخلاق در ورزش با رویکرد بازی منصفانه. فصلنامة علمی-پژوهشی دانشگاهقم، سال دهم، شمارة 2.
9
نیکبخش، ر. (1385). رابطة صفات شخصیتی (مدل پنج عاملی شخصیت) بازیکنان حرفهای بسکتبال با میزان غیبت آنان. رسالة دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده تربیت بدنی واحد علوم و تحقیقات تهران.
10
هرسی، پ.، و بلانچاردکنت، اچ. (1378). مدیریت رفتار سازمانی، استفاده از منابع انسانی. ترجمة کبیری، ق.، چاپ ششم، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی (ماجد).
11
Arnold, J. (1984). Three approaches towards an understanding of sportspersonship. Journal of Philosophy of Sport, 3, 61-70.
12
Bandura, A. (1977). Social learning theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
13
Boardley, L. N., Kavussanu, M. (2010). Effects of goal orientation and perceived value of toughness on antisocial behavior in soccer: The mediating role of moral disengagement. Journal of Sport & Exercise Psychology, 32, 176-192.
14
Chantal, Y., & Bernache-Assollant, I. (2003). A Prospective analysis of self- determined sport motivation and sportspersonship orientation. Athletic Insight, 5 (4).
15
Duda, J. L., Olson, L. K., & Templin, T. J. (1991). The relationship of task and ego orientation to sportsmanship attitudes and the perceived legitimacy of injurious acts. Research Quarterly for Exercise and Sport, 62, 79-87.
16
Feezel, R. M. (1986). Sportsmanship. Journal of The Philosophy of Sport, 13, 1-13.
17
Kavussanu, M., & Roberts, G. C. (2001). Moral functioning in sport: an achievement goal perspective. Journal of Sport and Exercise Psychology, 23 (1), 37-54.
18
Miller, R. E., & Jarman, B. O. (1988). Moral and ethical character development views from past leaders. Journal of Physical Education, Recreation,and Dance, 59 (6).
19
Orlick, T. (1990). Winning through co-operation: competitive insanity, cooperative alternatives. Washington DC: Acropolis press.
20
Proios, M., & Athanailidis, I. (2006). Moral development and formof participation, type of sport and sport experience. Perceptual and Motor Skills, 99, 63-642.
21
Salgado, Jesus, F. (2002). The Big Five personality dimension and counterproductive behavior. International Journal of Felection and Offissment, vole. 10, 117-125.
22
Smith, C. A., Organ, D. W., & Near, J. P. (1983). Organizational citizenship behavior: Its nature and antecedents. Journal of Applied Psychology, 68, 655-663.
23
Treasure, D. C., & Roberts, G. C. (2002). Predicting sportspersonship: Interaction of achievement goal orientations and perceptions of the motivational climate. International Journal of Sport psychology, 29, 211-230.
24
Tsai, E., & Fung, L. (2005). Sportspersonship in youth basketball and volleyball players. Athletic Insight, 7 (2).
25
Vallerand, R. J., Briere, N., Blanchard, C., & Provencher, P. (1997). Development and validation of the Multidimensional Sportspersonship Orientation Scale. Journal of Sport and Exercise Psychology, 19 (2), 197-206.
26
Van Yperen, N. W., Hamstra, M. R. W., & Van Der Klauw, M. (2011). To win, or not to lose, at any cost: The impact of achievement goal on cheating. British Journal of Management, 22, 5-15.
27
Weinberg, R. S., & Gould, D. (1999). Foundations of Sport and Exercise Psychology (2 Ed.). Champaign, IL: Human Kinetics.
28
Weiss, M. R., & Bredemeire, B. J. (1991). Moral development in sport. In Pandolf, K. B., & Holloszy, J. O., Exercise and Sport Science Review, 18, 331-378.
29
ORIGINAL_ARTICLE
توصیف و مقایسۀ نگرش به فعالیت بدنی دانشجویان با توجه به رشته های ورزشی منتخب
مطالعۀ نگرشها از اصلیترین رویکردهای روانشناسی اجتماعی، و مطالعۀ نگرش به فعالیت بدنی از مهمترین رویکردهای روانشناسی ورزشی است. براین اساس، هدف از پژوهش حاضر، توصیف و مقایسۀ نگرش به فعالیت بدنی دانشجویان، با توجهبه رشتههای ورزشی منتخب در درس تربیت بدنی عمومی است. این پژوهش، از نوع زمینهیابی (توصیفی- اکتسابی) بود. نمونه آماری پژوهش 156 (95 دختر و 61 پسر) دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی بودند. برای سنجش نگرش به فعالیت بدنی، از پرسشنامۀ نگرش به فعالیتبدنی کوربین استفاده شد. نتایج تی تکنمونهای نشان داد همۀ مؤلفههای نگرش به فعالیت بدنی بهطور معناداری بالاتر از حدمتوسط هستند. نتایج ازمون تحلیل واریانس چند راهه نیز نشان داد دانشجویان دختر بهطور معناداری دارای میانگین بیشتری در نگرش کلی، و مؤلفههای سلامت، آرامش، و احساسخوب بودند. همچنین اثر اصلی رشتۀ ورزشی، تنها بر مؤلفۀ اجتماعی معنادار بود. نتایج باتوجهبه تئوری رفتار برنامهریزیشدۀ آجزن تبیین شد.
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_74_e38bcf79481b46e27a344ac19d68a41b.pdf
2014-09-23
54
39
دانشجویان
رفتار برنامه ریزی شدۀ آجزن
درس تربیت بدنی عمومی
علیرضا
احمدی
eng.alireza.ahmadi@gmail.com
1
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی
LEAD_AUTHOR
مریم
ملک شاهی
2
کارشناس ارشد رفتار حرکتی
AUTHOR
احمدی، پ. (1380). مقایسة دیدگاه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز نسبت به تربیت بدنی و ورزش. پایاننامة کارشناسیارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
1
آرونسون، ای. (بیتا). روانشناسی اجتماعی. ترجمة شکرکن. ح. (1386). انتشارات رشد.
2
عطارزادهحسینی، س. ر.، سهرابی، م. (1386). توصیف نگرش و گرایش مردم شهر مشهد به فعالیتهای حرکتی و ورزشی. نشریة علمی- پژوهشی المپیک، سال پانزدهم. شمارة 37. بهار. 48-37.
3
کریمی، ی. (1379). نگرش و تغییر نگرش. انتشارات نشر ویرایش. چاپ اول.
4
مظفری، س. ا. ا. (1381). بررسی نگرش و گرایش مردم نسبت به فعالیتهای حرکتی و ورزشی در جمهوری اسلامی ایران. برنامة ملی تحقیقات. دانشگاه تربیت معلم تهران.
5
مظفری، س. ا. ا.، صفانیا، ع. (1381). نحوة گذراندن اوقات فراغت دانشجویان دانشگاههای آزاد اسلامی کشور. نشریة علمی - پژوهشی المپیک. شمارة 21. بهار و تابستان. 126-117.
6
ملکشاهی، م. (1388). تأثیر نگرش به فعالیت بدنی بر حالاتخلقی دانشجویان دختر پس از یک جلسه درس تربیت بدنی. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
7
موسوی، ا. س. (1380). مقایسة گرایش و نگرش دانشآموزان دختر مقطع متوسطه نسبت به درس تربیت بدنی. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
8
نزاکت الحسینی، م. (1381). ارتباط منتخبی از ویژگیهای دبیران تربیت بدنی و ورزش و ویژگیهای فردی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه در شهر اصفهان با نگرش دانشآموزان نسبت به تربیت بدنی و ورزش. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.
9
Ajzen, I. (1988). Attitude, personality, and behavior. Chicago, IL: The Dorsey press.
10
Atkinson, R. L., & Hilgard, E. R. (2000). Hilgard's introduction to psychology. Harcourt College Publishers. 13th.
11
Berlin, K. A., & Colditz. G. A. (1990). A metaanalysis of physical activity in the prevention of coronary heart disease. American Journal of Epidemiology. 132: 612-628.
12
Camacho, T. C., Roberts, R. E., Lazarus, H. B., Kaplan, G .A., & Cohen, R. D. (1991). Physical activity and depression: evidence from the Alameda County Study. American Journal of Epidemiology. 34: 220-231.
13
Choquette, G., & Ferguson, R. J. (1973). Blood pressure reduction in "borderline" hypertension following physical training. Canadian Medicine Association Journal, 108: 699-703.
14
Chung, M. H., & Philips, D. H. (2002). The relationship between attitude toward physical education and leisure-time exercise in high school student. Research quarterly, Vol. 59: 93-99.
15
Corbin, C., Welk, G., Corbin, W., & Welk, K. (2008). Concepts of Physical Fitness: Active Lifestyles for Wellness. 14ed. McGraw-Hill Publication.
16
Freisch, R. E., Wyshak, G. Witschi, J. Albright, N., L., Albright, I. E., & Schiff, I. (1989). Lower lifetime occurrence of breast cancer and cancers of the reproductive system among former college athletes. International Journal of Fertility, 32: 217-225.
17
Gilliam, T. B., & MacConnie, S. E. (1984). Coronary heart disease risk in children and their physical activity patterns. In Boileau, R. A. (Ed), Advances in Pediatric Sports Science, Vol. 1. Biological Issues (pp. 1-28X Champaign, IL: Human Kinetics.
18
Glenmark, B. 3 Hedberg, G., & Jansson, E. (1994). Prediction of physical characteristics, physical performance and physical activity in adolescence: an 11-year follow-up study. European Journal of Applied Physiology. 9. 530-538.
19
Hicks, M. K., Wiggins, M. S., Crist, R. W., & Moode, F. M. (2001). Sex differences in grade three students' attitudes toward physical activity. Perceptual Motor Skills. Aug; 93 (1): 97-102.
20
Jaglal, S. B., Kreiger, N., & Darlington, G. (1993). Past and recent physical activity and risk of hip fracture. American Journal of Epidemiology. 138: 107-118.
21
Kenyon, G. S. (1968). Six scales for assessing attitude toward physical activity. Research Quarterly, 39, 566-574.
22
Kujala, U. M., Kaprio, J. Taimela, S., & Sarna, S. (1994). Prevalence of diabetes, hypertension, and isocheim heart disease in former elite athletes. Metabolism Clinic Express. 43: 1255-1260.
23
Malekshahi, M.., & Mohammadi,F. (2012). Description and comparison of the attitude toward students’ physical activity. Procedia-Social and Behavioral Journal.26. Paffenbarger, R. S. Jr., Hyde, R. T., Wing, A. L., & Steinmetz, C. H. (1984). A natural history of athletism and cardiovascular health. Journal of American Medicine Association (Chicago), 252, 291-495.
24
Sallis, J. F., & Patrick, K. (1995). Physical activity guidelines for adolescents: Consensus statement. In Blimkie, C. J. R, & Bar-Or, O. (Eds.), New Horizons in Pediatric Exercise Science (pp. 302-313). Campaign. EL: Human Kinetics.
25
Seals, D. R., & Hagberg. J. M., (1984). The effect of exercise training on human hypertension: a review. Medicine of Science Sports Exercise. 16: 207-215.
26
Shropshire, J., Carroll, B., & Yim,S. (1997). Primary School Children's Attitudes to Physical Education: Gender Differences. Physical Education & Sport Pedagogy, Volume 2, Issue 1 , 23 – 38.
27
Simon, J. A., & F. L. Smoll. (1974). “An instrument for assessing children's attitudes toward physical activity: a longitudinal analysis”. Research Quarterly, 45, 407-415.
28
Stelzer,J., Ernest, J. M., Fenster, M. J., & Langford, G. (2004). Attitudes toward physical education: A study of high school students from four countries Austria, Czech Republic, England, and USA. College Student Journal, Vol. 38, 171-177.
29
ORIGINAL_ARTICLE
ارتباط شیوه های فرزندپروری والدین با مشارکت ورزشی دانش آموزان دختر
هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط شیوه های فرزندپروری والدین با میزان مشارکت ورزشی دانش آموزان دختر دبیرستانی است. 184 دانش آموز دختر دبیرستانی، در این پژوهش شرکت کردند. از پرسشنامة محیط خانوادگی برای تعیین شیوه های فرزند پروری والدین، و از پرسشنامة پژوهشگرساختة مشارکت ورزشی برای سنجش میزان مشارکت ورزشی نمونة پژوهشی استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، و تحلیل رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد بین شیوة فرزند پروری مقتدرانه و سهل گیرانة والدین با مشارکت ورزشی دختران دانشآموز، ارتباط معناداری وجود دارد؛ اما بین شیوههای فرزند پروری مستبدانه و مسامحه کارانة والدین با مشارکت ورزشی دختران دانش آموز، ارتباط معناداری یافت نشد. براساس یافته های پژوهش حاضر، حمایت بیشتر والدین با فعالیت بدنی بیشتر فرزندان همراه است.
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_76_d1035a587f37e358006910bc9b8c3a6d.pdf
2014-09-23
66
55
شیوة فرزندپروری
مشارکت ورزشی
فعالیت بدنی
دختران دانش آموز
بهرام
یوسفی
1
عضو هیئت علمی گروه تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
AUTHOR
جواد
عظیمی راد
javadazimirad@yahoo.com
2
مدرس گروه تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
LEAD_AUTHOR
علی
ملکیان
3
مدرس گروه تربیت بدنی دانشگاه رازی کرمانشاه
AUTHOR
آقاجری، ز. (1374). بررسی تأثیر شیوة فرزندپروری والدین بر عزت نفس و سازگاری فرزندان (دانشآموزان راهنمایی تهران). پایاننامۀکارشناسیارشد،دانشگاهالزهرا.
1
اقدسی، ع. ن.، نجفی، س.، اسماعیلی، ر.، پناهعلی، ا.، و محمدی، ا. (1390). مقایسة شیوههای فرزندپروری والدین نوجوانان پسر بزهکار و عادی. زن و مطالعات خانواده. سال چهارم. 13: 151-141.
2
پاکدامن، م.، خامسان، ا.، و براتی، ف. (1390). نقش سبکهای فرزندپروری مادران در بلوغ اجتماعی نوجوانان. مطالعات روانشناسی تربیتی. 14: 40-23.
3
رضوانخواه، م. (1388). رابطۀ مفهوم خود، ساختار خانواده و نگرش به عملکردهای تربیتی والدین در نوجوان. مطالعاتتربیتیوروانشناسی. 10، 3: 196-177.
4
ماسن، پ. ه.، کیگان، ج.، هوستون، آ. ک.، و ویکانجر، ج. ج. (1969). رشدوشخصیتکودک. ترجمة یاسایی، م. ( ١٣٧٢). چاپ چهارم، تهران: نشر مرکز.
5
نقاشیان، ذ. (1358). رابطۀ محیط خانوادگی و موفقیت تحصیلی. پایاننامۀکارشناسیارشدگروه روانشناسیتربیتی،دانشگاهشیراز.
6
هترینگتون، ای .ام.، و پارک، ار. دی. (1986). روانشناسیکودکازدیدگاهمعاصر. ترجمة طهوریان، ج.، رضوانی، ا.، نظرینژاد، م. ح.، آخشینی، ع.، یزدی، ا. ا.، و همکاران. (1373). جلد دوم. مشهد: معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی.
7
Baumrind, D. (1991). The influence of parenting style on adolescent competence and substance use. JEA, 11 (1): 56-95.
8
Benar, N., & Behrozi, A. (2012). The study of relationship between parenting styles of mothers with physical activity levels and overweight among female students. Kharkov Regional Branch of the National Olympic Committee of Ukraine, 114-119.
9
Benar, N., Hemmatinezhad, M. A., Behrozi, A., Andam, R., & Yousefi, M. (2012). The Relationship between parenting styles, parenting practices, maternal education level with physical activity levels among adolescent girls. International Journal of Sport Studies, Vol., 2 (9), 436-443.
10
Brady, M., & Kahn, A. B. (2002). Letting Girls Play: The mature youth sports association’s football program for girls. New York, US: Population Council.
11
Brand, S., Gerber, M., Johannes, B., Nadeem, K., Martin, H., Uwe, P., & Edith, H. T. (2011). Perceived parenting styles differ between genders but not between elite athletes and controls. Adolescent Health, Medicine and Therapeutics, 2: 9–14.
12
Hennessy, E., Hughes, S. O., Goldberg, J. P., Hyatt, R. R., & Economos, C. D. (2010). Parent-child interactions and objectively measured child physical activity: A cross-sectional study. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 7, 71.
13
Jago, R., Davison, K. K., Brockman, R., Page, A. S., Thompson, J. L., & Fox, K. R. (2011). Parenting styles, parenting practices, and physical activity in 10 to 11 years old. Preventive Medicine, 52, 44-47.
14
Jago, R., Kenneth, R. F., Angies, S. P., Brockman, R., & Thompson, J. L. (2010). Parent and child physical activity and sedentary time: Do active parents foster active children?. BMC Public Health, 10 (194), 1471-2485.
15
Kimiecik, J. C., Horn, T. S., & Shurin, C. S. (1996). Relationships among children’s beliefs, perceptions of their parents’ beliefs, and their moderate-to-vigorous physical activity. Research Quarterly for Exercise and Sport, 67, 324-336.
16
Kirkcaldy, B. D., Shephad, R. J., & Siefen, R. G. (2002). The relationship between physical activity & self-image and problem behavior among adolescent. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 37 (11): 544-550.
17
Levers, L. C. E., Burant, C., & Drotar, D. (2003). Social support, knowledge, and self-efficacy as correlates of osteoporosis preventive behaviors among preadolescent females. Journal of Pediatric Psychology, 28 (5): 335-345.
18
Maccoby, E. E., & Martin, J. A. (1983). Socialization in the context of the family: parent-child interaction, in P. H. Mussen (Ed.), Handbook of Child Psychology, Vol. 4, New York: Wiley, 1-101.
19
Mahon, N. E. Yarcheski, T. J., & Yarcheski, A. (2002). The revised personal lifestyle questionnaire for early adolescents. West Journal of Nurse Research, 25 (5): 547-553
20
Meesters, C., & Muris, P. (2004). Perceived parental rearing, behaviors and coping in young adolescents. Personality and Individual Differences, 37 (3), 513-522.
21
Mize, J., & Pettit, G. (1997). Mothers Social coaching, mother-child relationship style and children. S peer competence: Is the medium the message. Child Development, 68, 312-332
22
Muris, P., Meesters, C., Morren, M., & Moorman, L. (2004). Anger and hostility in adolescents: Relationships with self reported attachment style and perceived parental rearing styles. Journal of Psychosomatic Research, 57 (3), 257-264.
23
Paulson, S. E., & Sputa, C. L. (1996). Patterns of parenting during adolescence: perceptions of adolescents
24
and parents. Adolescence, 31 (122), 369-381.
25
Puskar, K., Murnford, K., & Serikal, S. (1999). Health concern and risk behavior of rural adolescent. Journal of Community Health Nurse; 16 (2): 109-19.
26
Riddoch, C. J., Andersen, L. B., Wedderkopp, N., Harro, M., Klasson-Heggebø, L., Sardinha, L. B., Cooper, A. R., & Ekelund, U. (2004) Physical activity levels and patterns of 9 and 15 years old European children. Med Sci Sports Exercise; 36: 86–92.
27
Sallis, J. F., Prochaska, J. J., & Taylor, W. C. (2000). A review of correlates of physical activity of children and adolescents. Medical Science ad Sports Exercise; 32: 963-975.
28
Saunders, J., Hume, C., Timperio, A., & Salmon, J. (2012). Cross-sectional and longitudinal associations between parenting style and adolescent girls’ physical activity. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity; 9: 141-152.
29
Troiano, R. P., Berrigan, D., Dodd, K. W., Masse, L. C., Tilert, T., & McDowell, M. (2008). Physical activity in the United States measured by accelerometer. Medical Science and Sports Exercise; 40: 181–188.
30
Trost, S., Pate, R., Sallis, J., Freedson, P., Taylor, A., Dowda, M., & Sitard, J. (2002). Age and Gender Differences in Objectively Measured Physical Activity in Youth. Medicine and Science in Sports and Exercise; 34 (2): 350-355.
31
United States Department of Health and Human Services (2000). Healthy people, 2010 (conference edition. In two volumes), Washington, DC: 58-64.
32
Warburton, E. R., Whitney, N., Bredin, & S. D. (2006). Health benefits of physical activity: the evidence. CMAJ; 174 (6): 801-9.
33
Wenar, C. (1994). Developmental psychopathology: From infancy through adolescence. New York: McGraw-Hill.
34
ORIGINAL_ARTICLE
پیش بینی واماندگی بر اساس کمال گرایی خود مدار و جامعه مدار در ورزشکاران مرد نخبه
هدف از پژوهش حاضر، پیشبینی واماندگی براساس کمال گرایی خودمدار، و جامعه مدار در ورزشکاران مرد نخبه است. 107 مرد ورزشکار نخبه (میانگین سنی: 5± 39/25، و میانگین سابقۀ ورزشی: 4± 17/8 سال) که در رشتههای فوتبال، هندبال، والیبال، فوتسال، و بسکتبال فعالیت می کردند، پرسش نامه های کمالگرایی چندبُعدی تهران، و واماندگی ورزشکار را تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، و رگرسیون چندمتغیره تحلیل شد. نتایج نشان داد کمال گرایی خودمدار، علایم واماندگی را به طور منفی و معنادار پیش بینی می کند؛ اما کمال گرایی جامعه مدار، کاهش احساس موفقیت، و خستگی جسمی- روانی را به طور مثبت و معنادار، و احساس بی ارزشی را به طور منفی پیش بینی می کند.
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_77_4ecc0096d0ff6e51569fd282ee5bd6a9.pdf
2014-09-23
80
67
کمال گرایی خودمدار
کمال گرایی جامعه مدار
واماندگی
ورزشکار نخبه
کیوان
میرشکاری
key.mirshekari@yahoo.com
1
کارشناس ارشد رفتار حرکتی دانشگاه شهید باهنر کرمان
LEAD_AUTHOR
مهشید
زارع زاده
zarezade.mahshid@gmail.com
2
استادیار دانشگاه شهید باهنر کرمان
AUTHOR
کاظم
نعمت الله زاده ماهانی
3
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرند کرمان
AUTHOR
بشارت، م. (1383). بررسی رابطۀ کمالگرایی و موفقیت ورزشی. نشریةحرکت، شمارة 23. 65-51.
1
بشارت، م. (1386). ساخت و اعتباریابی مقیاس کمالگرایی چندبُعدی تهران. پژوهشهای روانشناسی، دورة 10. شمارة 1 و 2. 67-49.
2
حسینی، س. ع. (1389). بررسی رابطة بین ابعاد کمالگرایی (خویشتنمدار، دیگرمدار، و جامعهمدار) با ترس از موفقیت و انگیزش پیشرفت تحصیل. پایاننامة کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
3
عزیزی، س.، و نیکبخش، ر. (1391). رابطۀ کمالگرایی و واماندگی در ورزشکاران نخبة دارای معلولیت جسمانی- حرکتی. روانشناسیتحولی:روانشناسانایرانی، سال نهم. شمارة 34. زمستان. 167-157.
4
Andrew, P., Hill, Howard, K., Hall, Paul, R., Appleton, Stephen, A., & Kozub, S. A. (2008). Perfectionism and burnout in junior elite soccer players: The mediating influence of unconditional self-acceptance. Psychology of Sport and Exercise, 9. 630–644.
5
Hill, P., Hall, K., Appleton, P., & Murray, J. (2010). Perfectionism and burnout in canoe polo and kayak slalom athletes: the mediating influence of validation and Growth-Seeking. The psychologist, 24. 16-34.
6
Appleton, P. R., Hall, H. K., & Hill, A. P. (2009(. Relations between multidimensional perfectionism and burnout in elite athletes. Psychology of Sport and Exercise, 10. 457–465.
7
Appleton, M. P., & Hill, A. P. (2012). Perfectionism and athlete burnout in junior elite athletes: The mediating role of motivation regulations. Journal of Clinical Sport Psychology, 6 (2). 129-145.
8
Burns, D. D. (1980). The perfectionists script for self-defeat. Psychology Today, 34–51.
9
Chen, L. H., Kee, Y. H., Chen, M. Y., & Tsai, Y. M. (2008). Relation of perfectionism with athletes' burnout: Further examination. Perceptual and Motor Skills, 106 (3), 811-820.
10
Childs, J. H., & Stoeber, J. (2012). Do you want me to be perfect? Two longitudinal studies on socially prescribed perfectionism, stress and burnout in the workplace. Work & Stress, 26 (4), 347-364.
11
Cox, R. H. (2002). Sport Psychology: Concepts and Applications (5th ed). Boston: McGraw Hill.
12
Cresswell, S. L., & Eklund, R. C. (2006). Changes in athlete burnout over a thirty-week ‘‘rugby year’’. Journal of Science and Medicine in Sport, 9, 125-134.
13
Flett, G. L., & Hewitt, P. L. (2002). Perfectionism: Theory, research, and treatment. Washington, DC: American Psychological Association.
14
Flett, G. L., Besser, A., Davis, R. A., & Hewitt, P. L. (2003). Dimensions of perfectionism, unconditional self-athletes, and burnout. Journal of Sport Psychologist, 24, 24–36.
15
Frost, R. O., Marten, P., Lahart, C. & Rosenblate, R. (1990). The dimensions of perfectionism. Cognitive Therapy and Research, 14, PP: 449-468.
16
Gotwals, J. K. (2011). Perfectionism and burnout within intercollegiate sport: A person-oriented approach. Sport Psychologist, 25 (4), 489-510.
17
Gould, D., Dieffenbach, K., & moffett, A. (2002). Psychological characteristics and their development in Olympic champions. Journal of applied sport psychology. 14, 172-204.
18
Gustafson, H., Skoog, T. Podlog, L., Lundqvist, C. & Wagnsson, S. (2012). Hope and athlete burnout: Stress and affect as mediators. Psychology of sport and exercise, 14, 640- 49.
19
Gustafsson, H., Hassmen, P., kentta, G., & Johasson, M. (2008).A qualitative analysis of burnout in elite Swedish athletes.Psychology of sport and Exercise 9,800-816.
20
Hewitt, P. L., Flett, G. L., Besser, A., Sherry, S. B., & McGee, B. )2003(. Perfectionism is multidimensional: A reply to Shafran, Cooper and Fairburn. Behaviour Research and Therapy, 41 (10): 1221-36.
21
Hill, A. P., Hall, H. K., Appleton, P. R., & Kozub, S. A. (2008). Perfectionism and burnout in junior elite soccer players: The mediating influence of unconditional self-acceptance. Psychology of Sport and Exercise, 9, 630-644.
22
Koivula, N., Hassmen, P., & Fallby, J. (2002). Self-esteem and perfectionism in elite athletes: Effects of competitive anxiety and self-confidence. Personality and Individual Differences, 32, 865-875.
23
Lazarus, R. S. (2000). Cognitive-motivational-relational theory of emotion. In. Y. L. Hanin (Ed), Emotions in sport (pp, 39-63). Champaign, IL, Human kinetics.
24
Linley, P. A., & Joseph, S. (2004). Positive psychology in practice. New Jersey, John Wiley, & Sons, Inc, Hoboken.
25
Maslach, C., & Jackson, S. (1986). Maslach burnout inventory. 2nd ed. Palo Alto, a; consulting psychology press.
26
Petru, Mihai, C. (2014). Correlations between perfectionism, stress, psychopathological symptoms and burnout in the medical field. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 127, 529 – 533.
27
Raedeke, T. D., & Smith, A. L. (2001). Development and preliminary validation of an athlete burnout measure. Journal of Sport and Exercise Psychology, 23, 281–306.
28
Salmela, J., Saneti, Monfared, S., Mosayebi, & Bush, N. D. (2009). Mental skill profiles and expertise levels of elite Iranian athletes. Journal of sport psychology, 39, 361-373.
29
Schaufeli, W. B., & Enzmann, D. (1998). The burnout companion to study and practice: A critical analysis. Lon-don: Taylor & Francis.
30
Terry-Short, L., A., Owens, R. G., Slade, P. D., & Dewey, M. E. (1995). Positive and negative perfectionism. Personality and Individual Differences, 18, 663–668.
31
Toon, W., Taris, Ilona van Beek, & Wilmar, B., Schaufeli (2010). Why do perfectionists have a higher burnout risk than others? The mediational effect of workaholism. Romanian Journal of Applied Psychology, Vol. 12, No. 1, 1-7.
32
Vealey, R. S., Armstrong, L., Comar, W., & Greenleaf, C. A. (1998). Influence of perceived coaching behaviors on burnout and competitive anxiety in female college athletes. Journal of Applied Sport Psychology, 10, 297-318.
33
Wu, S. Y. (2012). The relationship among perfectionism, perceived motivational climate and athlete burnout of junior high school athlete. Unpublished master thesis, Retrieved from Chinese Thesis Database.
34
ORIGINAL_ARTICLE
تعیین اعتبار و روایی نسخۀ فارسی پرسش نامۀ منش ورزشی
این پژوهش، با هدف تعیین روایی و پایایی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ منش ورزشی انجام شد. جامعة آماری پژوهش حاضر را ورزشکاران، مربیان، کارشناسان ورزش حرفه ای و قهرمانی استان کرمان تشکیل دادند، که باتوجهبه ملاک حداقل حجم نمونة لازم برای گردآوری دادهها در تحلیل عاملی، 140 نفر بهعنوان نمونة آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامۀ 25 سؤالی منش ورزشی ولراند و همکاران بود که دارای پنج خرده مقیاس (احترام به روابط اجتماعی، احترام به قوانین و مسئولان، تعهد به ورزشی که به آن پرداخته میشود، احترام و توجه به حریف، و عدم رویکرد منفی در جهت عملکرد ورزشی) است. برای تحلیل دادهها، از شاخص های توصیفی برای توصیف آماری دادهها، ضریب آلفای کرونباخ برای تعیین پایایی درونی، و تحلیل عاملی تأییدی برای تعیین روایی سازه استفاده شد. نتایج حاکی از پایایی 82/0 برای پرسشنامۀ منش ورزشی بود. درخصوص روایی سازه و بر اساس میزان روابط و سطح معناداری، تمامی سؤالات، به غیر از یک سؤال، رابطة معناداری با عاملها داشتند و توانستند پیشگوی خوبی برای عامل خود باشند. براساس نتایج پژوهش حاضر، نسخه فارسی پرسش نامه منش ورزشی دارای اعتبار و روایی قابل قبولی می باشد.
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_82_5ac9b65cb69de69728b071f8b76608f0.pdf
2014-09-23
92
81
منش ورزشی
احترام
اخلاق ورزشی
تحلیل عاملی تأییدی
محمد
ابراهیم رزاقی
1
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران
AUTHOR
قاسم
مهرابی
gh_m1814@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
حبیب
هنری
3
دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
آهنگری، ف. (1386). پیشینه و بنیادهای اخلاق در ایران و جهان. فصلنامة اخلاق در علوم و فناوری، شمارة 3، صص 22-11.
1
پورسلطانی زرندی، ح.، و ایرجینقندر، ر. (1392). تعیین روایی و پایایی پرسشنامة خودارزیابی زمان در مسئولان هیئتهای ورزشی استان خراسان رضوی. پژوهشهای مدیریت ورزشی و علوم حرکتی، شماره 5، صص 100-91.
2
حاجیپور، ع. (1391). ارتباط اخلاق ورزشی با میزان موفقیت ورزشی ورزشکاران نخبة استان خراسان جنوبی. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی (واحد علوم و تحقیقات کرمان).
3
خبیری، م. (1381). بررسی تفاوت رعایت موازین اخلاقی بین بانوان ورزشکار و غیرورزشکار. علوم زیستی ورزشی (حرکت)، شمارة 13، صص 19- 5.
4
دیوبند، س. م.، بزرگزاده، ز.، و گویا، س. م. ر. (1392). احترام به تصمیم داور در ورزش فوتبال (بررسی موردی عملکرد تیم ملی فوتبال آلمان). مقالة ارائهشده در همایش ملی اخلاق در ورزش، دانشگاه آزاد اسلامی (واحد تهران جنوب).
5
رزاقی، م. ا.، ستوده، م. ص.، افراش، م.، و رزاقی، ج. (1392). سیری تاریخی بر کلاس پهلوانی و درسی اخلاقی از استاد محمود قتالی خوارزمی (پهلوان پوریایولی). نشریة مدیریت و فیزیولوژی ورزشی شمال. شماره 1، صص 48-39.
6
رزاقی، م. ا.، موسوی، س. ج.، و قنبری، ن. (1392). تبیین و اولویتبندی ابعاد مؤثر فساد اداری در ارگانهای متولی ورزش فوتبال. ارائه شده در کنفرانس بینالمللی علوم ورزشی شمال، دانشگاه شمال.
7
عابدینی، ا. م. ب. (1387). بررسی منش ورزشی ورزشکاران نخبة ورزشهای تیمی و ورزشکاران ورزشهای انفرادی. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه شمال.
8
فرهود، د. (1386). مروری بر تاریخچة اخلاق همراه با گردآوری زمینههای گوناگون اخلاق. فصلنامة اخلاق در علوم و فناوری، شمارة 1، صص 6-1.
9
کرمی، ز. (1392). بررسی منش ورزشی دانشآموزان دختر ورزشهای تیمی و انفرادی در استان فارس. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
10
کمانی، س.، و اکبری، ا. (1392). بررسی ارزشهای اخلاقی در بازیکنان نوجوان فوتبال شهر تهران. ارائه شده در همایش ملی اخلاق در ورزش، دانشگاه آزاد اسلامی (واحد تهران جنوب).
11
گودرزی، م. (1390). مدیریت رفتار سازمانی در ورزش. انتشارات دانشگاه تهران.
12
محسنین، ش.، و رحیماسفیدانی، م. (1392). مدلسازی معادلات ساختاری (آموزشی و کاربردی) به کمک نرم افزار لیزرل. موسسة کتاب مهربان نشر. صص 42.
13
همتینژاد، م. ع.، رمضانینژاد، ر.، طباطبائی، ح.، شاهینطبع، م.، و عابدینی، ا. م. ب. (1389). منش ورزشی ورزشکاران نخبة مرد ورزشهای تیمی و انفرادی. المپیک، شمارة 4، صص 39-29.
14
هنری، ح. (1390). طراحی مدل معادلات ساختاری سرمایة اجتماعی و مدیریت دانش در سازمانهای ورزشی. پژوهشهای مدیریت ورزشی و علوم حرکتی، شماره 1، صص 105-85.
15
Ahmadzadeh, A., Dousti, M., & Farzan, F. (2012). Identifying of sport cultural challenges in Iran (Case study: Mazandaran province). International Journal of Sport Studies, Vol. 2, pp. 250-254.
16
Chantal, Y., & Bernache-Assollant, I. (2003). A prospective analysis of self-determined sport motivation and sportspersonship orientations, Athletic Insight, vol. 5, Issue. 4, pp. 110-123. Chantal, Y., Robin, P., Vernant, J. P., & Bernache-Assollant, I. (2005). Motivation, sportspersonship, and athletic aggression: a meditational analysis, Psychology of Sport and Exercise, vol. 6, Issue. 2, pp. 233-249.
17
Donahue, E. G., Miquelon, P., Valois, P., Goulet, C., Buist, A., & Vallerand R.J. (2006). A Motivational Model of Performance-Enhancing Substance Use in Elite Athletes. Journal of Sport & Exercise Psychology, vol. 28, pp. 511-520.
18
Hajipour, A., Sharifian, E., & Noraei, T. (2012). An investigation of the relationship between the winning tendencies of the elite athletes in the South Khorasan province (Iran) with their sports achievement. International Journal of Sport Studies, vol. 2, pp. 385-392.
19
Jackson, D. L. (2003). Revisiting sample size and number of parameter estimates: Some support for the N: q hypothesis. Structural Equation Modeling, vol. 10, pp. 128–141.
20
Kavussanu, M., & Roberts, G. C. (2001). Moral functioning in sport: An achievement goal perspective. Journal of sport and Exercise psychology, vol. 23, Issue. 1, pp. 37-54. Lee, M. J., Whitehead, J., & Ntoumanis, N. (2007). Development of the Attitudes to Moral Decisions in Youth Sport Questionnaire. Psychology of Sport and Exercise, vol. 8, pp. 369-392. Lemyre, P. N., Roberts, G. C., & Ommundsen, Y. (2002). Achievement goal orientations, perceived ability, and sportspersonship in Youth Soccer. Journal of Applied Sport Psychology, vol. 14, Issue. 2, pp. 120-136. Proios, M. (2010). Development and validation of a questionnaire for the assessment of moral content judgment in sport. International Journal of Sport and Exercise Psychology, vol. 8, Issue. 2, pp. 189-210. Stornes, T., & Ommundsen, Y. (2004). Achievement goals, motivational climate and Sportspersonship: a study of young handball players, Scandinavian Journal of Educational Research, vol. 48, Issue .2, pp. 205-221. Tsai, Eva., & Fung, Lena (2007). Sportspersonship in youth basketball and volleyball players, Athletic Insight, vol. 5, Issue. 6, pp. 211-227.
21
Vallerand, R. J., Briere, N. M., Blanchard, C., & Provencher, P. (1997). Development and validation of the Multidimensional Sportspersonship Orientations Scale, Journal of Sport & Exercise Psychology, vol. 19, pp. 197-206.
22
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی ویژگی های روان سنجی نسخة فارسی پرسش نامة تحلیل رفتگی ورزشی در ورزشکاران
هدف از انجام این پژوهش، تعیین ویژگی های روانسنجی مقیاس تحلیل رفتگی ورزشی در ورزشکاران رشته های مختلف بود. نسخۀ اصلی این مقیاس، دارای 15 سؤال و سه خرده مقیاس واماندگی هیجانی- جسمانی، حس کاهش اجرا، و کاهش ارزشمندی در ورزش است. این پرسشنامه، پس از ترجمه به زبان فارسی، بین 225 ورزشکار با دامنة سنی 35-15 سال از رشتههای مختلف ورزشی توزیع شد. برای برآورد پایایی این مقیاس از روش آلفای کرونباخ، برای برآورد روایی آن از روش تحلیل عاملی اکتشافی، و همچنین برای تأیید مدل از تحلیل عاملی تأییدی استفاده گردید. یافتههای پژوهش روایی، و پایایی مقیاس را مورد تأیید قرار دادند. بهطورکلی، مقیاس تحلیلرفتگی با سه عامل، 58 درصد واریانس کل سؤالات را تبیین کرد. در ارتباط با همسانی درونی سؤالات هر خردهمقیاس، ضریب پایایی واماندگی هیجانی 77/0، حس کاهش اجرا 80/0، و کاهش ارزشمندی در ورزش 82/0 بود. بنابراین، بهنظر میرسد پرسشنامة تحلیلرفتگی ورزشی رادک و اسمیت، ابزار مناسبی برای سنجش تحلیلرفتگی ورزشی ورزشکاران در جامعة ایرانی است.
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_87_a0b4e94999b0546c5fb60809b58ae357.pdf
2014-09-23
102
93
ویژگی های روان سنجی
تحلیل رفتگی ورزشی
واماندگی هیجانی- جسمانی
حس کاهش اجرا
کاهش ارزشمندی در ورزش
نصور
احمدی
1
استادیار دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
بهروز
عبدلی
2
دانشیار دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
مسعود
آریافر
3
کارشناس ارشد
AUTHOR
هومن، ح. (1388). مدلیابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل. انتشارات سمت، چاپ سوم.
1
Arce, C., De Francisco, C., Andrade, E., Arce, I., & Raedeke, T. (2010). Adaptación española del Ahtlete Burnout Questionnaire (ABQ) para la medida del burnout en futbolistas. Psicothema, 22 (2), 250-255.
2
Arce, C., De Francisco, C., Andrade, E., Seoane, G., & Raedeke, T. (2012). Adaptation of the Athlete Burnout Questionnaire in a Spanish Sample of Athletes. The Spanish journal of psychology, 15 (3), 1529-1536.
3
Coakley, J. (1992). Burnout among adolescent athletes: A personal failure or social problem? Sociology of Sport Journal, 9 (3), 271-285.
4
Cohn, P. J. (1990). An exploratory study on sources of stress and athlete burnout in youth golf. The Sport Psychologist, 4 (2), 95-106.
5
Cresswell, S. L., Eklund, R. C. (2006). The nature of player burnout in rugby. Journal of Applied Sport Psychology, 18 (3), 219-239.
6
Dale, J., Weinberg, R., (1990). Burnout in sport: A review and critique. Journal of Applied Sport Psychology, 2 (1), 67-83.
7
De Francisco, C., Fernández, C. A., Fernández, E. M. A., Arce, I., & Raedeke, T. D. (2009). Propiedades psicométricas preliminares de la versión española del Athlete Burnout Questionnaire en una muestra de jóvenes futbolistas. Cuadernos de psicología del deporte, 9 (2), 45-46.
8
Eades, A. M. (1990). An investigation of burnout of intercollegiate athletes: The development of the Eades Athlete Burnout Inventory: University of California, Berkeley, 562.
9
Feigley, D. A. (1984). Psychological burnout in high-level athletes. The Physician and Sportsmedicine, 12 (10), 109-119.
10
Fender, L. K. (1989). Athlete burnout: Potential for research and intervention strategies. Sport Psychologist, 3 (1), 63-71.
11
Goodger, K., Gorely, T., Lavallee, D., & Harwood, C. (2007). Burnout in sport: A systematic review. Sport Psychologist, 21 (2), 127-151.
12
Gould, D., Tuffey, S., Udry, E., & Loehr, J. (1996). Burnout in competitive junior tennis players II: Qualitative analysis. The Sport Psychologist, 13 (10), 341–366.
13
Isoard-Gautheur, S., Oger, M., Guillet, E., & Martin-Krumm, C. (2010). Validation of a French Version of the Athlete Burnout Questionnaire (ABQ). European Journal of Psychological Assessment, 26 (3), 203-211.
14
Jorskog, K. G. (1969). A general approach to confirmatory maximum likelihood factor analysis. Psychometrical, 34 (9), 183-202.
15
Kline, P. (2005). Principles and practice of structural equation modelling. New York: The Guildford Press.
16
Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28 (4), 563-575.
17
Lonsdale, C., Hodge, K., & Jackson, S. A. (2007). Athlete engagement: II. Development and initial validation of the Athlete Engagement Questionnaire. International Journal of Sport Psychology, 38 (4), 471-492.
18
Pedrosa, I., Suárez, J., & Pérez Sánchez, B. (2011). Adaptación preliminar al castellano del Athlete Burnout Questionnaire en futbolistas. Revista Electrónica de Metodología Aplicada. 16 (1), 35-49.
19
Raedeke, T. D., & Smith, A. L. (2001). Development and preliminary validation of an athlete burnout measure. Journal of Sport & Exercise Psychology, 23 (4), 281-306.
20
Schaufeli, W. B., & Buunk, B. P. (2003). Burnout: An overview of 25 years of research and theorizing. The handbook of work and health psychology, (2), 282-424.
21
Schmidt, G. W., & Stein, G. (1991). Sport commitment: A model integrating enjoyment, dropout, and burnout. Journal of Sport and Exercise Psychology, 13 (3), 254-265.
22
Shaufeli, W. B., Maslach, C., & Marek, T. (1993). Professional burnout: Recent developments in theory and research. Washington DC: Series in Applied Psychology. November 8.
23
Silva, J. M. (1990). An analysis of the training stress syndrome in competitive athletics. Journal of Applied Sport Psychology, 2 (1), 5-20.
24
Smith, R. E. (1986). Toward a cognitive-affective model of athletic burnout. Journal of sport psychology, 36-50.
25
Raedeke, T. D, Lunney, K., & Venables, K. (2002). Understanding athlete burnout: Coach perspectives. Journal of Sport Behavior, 25: 181-206.
26