پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2538-1504
7
24
2018
07
23
پیشبینی انگیزش شرکت در ورزش دانشآموزان براساس انگیزش دبیران تربیتبدنی با رویکرد نظریة خودمختاری
17
34
FA
مریم
عبدالشاهی
0000-0002-9354-8168
استادیار رفتارحرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا
dr.abdoshahy@gmail.com
10.22089/spsyj.2018.1208
نظریة خودمختاری بیان میکند که محیط اجتماعی فرد تعیینکنندة اصلی در میزان انگیزش خودمختار برای شرکت در فعالیت ورزشی است. هدف پژوهش حاضر، پیشبینی انگیزة شرکت در ورزش نوجوانان با استفاده از انگیزش دبیران تربیتبدنی، براساس نظریة خودمختاری بود. تعداد 102 دبیر زن تربیتبدنی و 510 دانشآموز دختر دورة متوسطة اول از چهار منطقة آموزشوپرورش شهر تهران در سال تحصیلی 94-1393 به روش تصادفی مرحلهای انتخاب شدند. پرسشنامة انگیزش مربیان (مکلین و همکاران، 2012) و پرسشنامة انگیزة شرکت در ورزش (گیل و همکاران، 1983) استفاده شدند. یافتهها نشان داد که همبستگی معنادار مثبتی بین انگیزش دبیران و انگیزة شرکت در فعالیتهای ورزشی دانشآموزان دختر وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که انگیزش دبیران پیشبینیکنندة مستقیم برای انگیزش شرکت در ورزش دانشآموزان است. مؤلفة تنظیم درونفکنیشده و بیانگیزشی بیشترین سهم نسبی را در پیشبینی انگیزة ورزشی دانشآموزان دارند. این یافتهها بر اهمیت توجه به ابعاد اثرگذار انگیزشی معلمان تربیتبدنی بر انگیزة شرکت در ورزش دانشآموزان تأکید میکنند.
نظریة خودمختاری,انگیزش دبیران,انگیزش دانشآموزان
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1208.html
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1208_0b02f6cba6102ca30411d30282e3939a.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2538-1504
7
24
2018
07
23
نقش واسطهای سبکهای شناختی بر ارتباط ذهنآگاهی و دقت ضربة پنالتی
1
17
FA
میلاد
بوستان بان غازیانی
دانشجوی دکتری رفتارحرکتی، دانشگاه ارومیه
mboustanban@yahoo.com
فاطمه سادات
حسینی
دانشیار رفتارحرکتی، دانشگاه ارومیه
fhosseini2002@yahoo.com
10.22089/spsyj.2017.3924.1400
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای سبکهای شناختی بر ارتباط ذهنآگاهی و دقت ضربة پنالتی بازیکنان فوتبال بود. روش پژوهش علی- مقایسهای بود. تعداد 120 بازیکن با سابقة حضور در لیگ آزادگان در این پژوهش شرکت کردند و ازطریق آزمون گروهی شکلهای نهفتهشده به دو گروه وابسته به زمینه و مستقل از زمینه (هر گروه 60 نفر) تقسیم شدند. دادهها ازطریق آزمون شکلهای نهفته، پرسشنامة ذهنآگاهی کنتاکی و آزمون دقت ضربة پنالتی فوتبال جمعآوری شدند. نتایج با استفاده از آزمون رگرسیون چندگانه تحلیل شد. نتایج نشان داد که در بازیکنان فوتبال با سبک شناختی مستقل از زمینه، بین مؤلفههای ذهنآگاهی با دقت ضربة پنالتی فوتبال رابطة معناداری وجود دارد. براساس رگرسیون چندگانه مشخص شد که سبک شناختی نقش واسطهای بین مؤلفههای ذهنآگاهی و دقت ضربة پنالتی ایفا میکند.
سبکهای شناختی,ذهنآگاهی,دقت ضربة پنالتی فوتبال
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1212.html
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1212_d6e6677bfde9943ef868b0701642647b.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2538-1504
7
24
2018
07
23
شناسایی عوامل بروز پرخاشگری در بازیکنان لیگ برتر فوتبال بانوان
17
34
FA
سید احمد
نژاد سجادی
دانشیار مدیریت ورزشی، گروه علوم ورزشی، دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان، ایران
sajadi431@yahoo.com
ریحانه
گودری
کارشناسیارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه جیرفت، ایران
mis.goderi@gmail.com
کوروش
قهرمان تبریزی
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکدة تربیت بدنی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، ایران
kourosh395@yahoo.com
10.22089/spsyj.2017.3790.1384
هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر در بروز پرخاشگری بین بازیکنان لیگ برتر فوتبال بانوان ایران بود. برای شناسایی عوامل مؤثر در بروز پرخاشگری، از ابزار پژوهشگرساخته استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که هفت عامل جو حاکم بر بازی، عوامل روانی و انگیزههای درونی، نتیجهگرایی، امکانات و شرایط استادیوم، گروهگرایی و الگوپذیری گروهی، تماشاگران و داوری، بر بروز پرخاشگری در بانوان فوتبالیست تأثیر دارند. همچنین نتایج نشاندهندة برازش مناسب و قابلقبول مدل پژوهش در این جامعة پژوهش است. در سایة یافتههای این پژوهش، پژوهشهای آتی میتوانند قوت، شدت و ضعف این عوامل را در سطوح مختلف رقابتهای بانوان مشخص کنند و در برنامهریزی برای رفع، کنترل و مدیریت آنها و نیز کاهش پرخاشگری مؤثر باشند و سطح عملکرد فردی و تیمی بازیکنان را بهبود بخشند.
پرخاشگری,لیگ برتر فوتبال بانوان,بازیکنان
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1216.html
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1216_13038bae0fd0f23049ff01d097e6bb5b.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2538-1504
7
24
2018
07
23
رابطة ابعاد هدفگرایی با اضطراب رقابتی ورزشکاران دوومیدانی
1
15
FA
سیدجلیل
میریوسفی
استادیارمدیریت ورزشی،گروه تربیتبدنی، دانشگاه ولیعصر (ع) رفسنجان
s.j.miryousefi@gmail.com
فرشید
زمانی
کارشناسیارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان
farshidzamani@gmail.com
10.22089/spsyj.2017.3976.1407
هدف این پژوهش، تعیین رابطة ابعاد هدفگرایی (تکلیفگرایی و خودگرایی) با اضطراب رقابتی ورزشکاران رشتة دوومیدانی بود. روش پژوهش، توصیفی ازنوع همبستگی بود. همة دوومیدانیکاران شهر کرمان شرکتکننده در مسابقات انتخابی قهرمانی کشور سال 1395 جامة آماری را تشکیل دادند که بهصورت کلشمار 72 نفر بهعنوان نمونة پژوهش انتخاب شدند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که تنها تکلیفگرایی میتواند اضطراب رقابتی را پیشبینی کند. همچنین یافتهها نشان داد که بین خودگرایی و تکلیفگرایی با اضطراب رقابتی رابطة معنادار وجود دارد و میزان اضطراب رقابتی زنان ورزشکار نسبت به مردان ورزشکار بیشتر است. بهطورکلی و با توجه به یافتههای این پژوهش و پژوهشهای مشابه، در انتخاب دوومیدانیکاران برای شرکت در مسابقات ورزشی، باید به نوع هدفگرایی و سطح اضطراب رقابتی آنان توجه بیشتری شود.
خودگرایی,تکلیفگرایی,اضطراب رقابتی,دوومیدانی
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1217.html
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1217_9da324bebbd2f2c0a28383b6e64dcc88.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2538-1504
7
24
2018
07
23
نقش میانجیگر صفات شخصیت خودشیفته و مشکلات بینفردی در رابطۀ بین طرحوارههای ناسازگار اولیه و مصرف استروئیدهای آنابولیک در ورزشکاران
17
34
FA
نیاز
فشنگچی
0000-0001-7679-2794
دانشجوی کارشناسیارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، گروه روانشناسی عمومی، کرج، ایران
rosun2015@gmail.com
احمد
کربلایی محمد میگونی
استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، گروه روانشناسی عمومی، کرج، ایران
ahmadkarbalaee2015@gmail.com
مریم
بهرامی هیدجی
استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، گروه روانشناسی عمومی، کرج، ایران
personalitypsychologist@gmail.com
10.22089/spsyj.2017.3912.1396
هدف پژوهش حاضر، تعیین نقش میانجیگر صفات شخصیت خودشیفته و مشکلات بینفردی در رابطۀ بین طرحوارههای ناسازگار اولیه و مصرف استروئیدهای آنابولیک در ورزشکاران بود. تعداد 200 نفر به روش نمونهبرداری هدفمند انتخاب شدند. نتایج نشان داد که صفات شخصیت خودشیفته رابطۀ بین مؤلفههای دیگرجهتمندی، گوشبهزنگی بیشازحد و بازداری و نیز محدودیتهای مختل و احتمال/ نبود احتمال مصرف استروئیدها را میانجیگری میکنند. مشکلات بینفردی رابطۀ بین مؤلفههای بریدگی و طرد، گوشبهزنگی بیشازحد و بازداری، خودگردانی و عملکرد مختل و محدودیتهای مختل و احتمال/ نبود احتمال مصرف استروئیدها را میانجیگری میکنند. طرحوارههای ناسازگار اولیه تصویر پایداری را از خود منعکس میکنند که رفتار را هدایت میکنند. در ورزشکاران، رفتارهایی نظیر مصرف استروئیدهای آنابولیک تحتتأثیر تجربههای رشدی افراد، شخصیت و سازههای شناختی قرار دارند؛ بنابراین، برای کاهش مصرف استروئیدها میتوان طرحوارهها و صفات شخصیتی افراد را هدف قرار داد.
استروئیدهای آنابولیک,شخصیت خودشیفته,طرحواره,مشکلات بینفردی
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1219.html
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1219_68102ab6c3a361f91458ea60644cbc41.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2538-1504
7
24
2018
07
23
تأثیر تمرینهای یوگا بر کارکردهای حرکتی کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی
1
15
FA
میثم
بیک
0000-0003-0333-2791
دانشجوی دکتری یادگیری حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد
meysam.beik@mail.um.ac.ir
مریم
نزاکت الحسینی
0009-0003-1543-3204
دانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه اصفهان
nezakat@spr.ui.ac.ir
احمد
عابدی
دانشیار روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان
a.abedi@edu.ui.ac.ir
10.22089/spsyj.2017.4288.1444
هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر تمرینات یوگا بر کارکردهای حرکتی کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی بود. شرکتکنندگان 26 کودک با اختلال (بین سنین شش تا 10 سال) بودند که بهصورت نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. سپس، آنها بهطور تصادفی به گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. گروه تجربی بهمدت 12 هفته در تمرینات یوگا شرکت کردند؛ درحالیکه گروه کنترل درطول این مدت به فعالیتهای روزانة خود پرداختند. هر دو گروه در پیشآزمون و پسآزمون شرکت کردند و بعد از چهار ماه، آزمون پیگیری را انجام دادند. نتایج نشان داد که تمرینات یوگا تأثیر مثبتی بر کارکردهای حرکتی (زمان واکنش، زمان حرکت و زمان پاسخ) کودکان با اختلال دارد. همچنین، تمرینات یوگا میتوانند برای بهبود کارکردهای حرکتی در کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی استفاده شوند.
اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی,تمرینات یوگا,کارکردهای حرکتی
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1220.html
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1220_f0e5470d548f67ce7828f381cf47bb9d.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2538-1504
7
24
2018
07
23
روانسنجی پرسشنامة انتظارات از نتیجۀ تمرین در سالمندان تهران
1
17
FA
مریم
کاویانی
استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه شهید بهشتی
maryam.kavyan@gmail.com
علیرضا
فارسی
0000000220866632
دانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه شهید بهشتی
ar.farsi@gmail.com
اکرم
کاویانی
دکتری رفتار حرکتی، دانشگاه شهید بهشتی
maedehkavyani@gmail.com
10.22089/spsyj.2017.4222.1439
انتظار از نتیجه، یکی از سازههای اصلی در مدلهای شناختی- اجتماعی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامة سهبعدی انتظار از نتیجۀ تمرینی در سالمندان تهران بود. گروه نمونۀ این مطالعه، 264 سالمند با میانگین سنی 77/66 سال بودند که با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. از روش تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تأییدی و آلفای کرونباخ برای بررسی فرضیههای مدل سهبعدی استفاده شد. یافتهها نشان داد که مدل سهبعدی انتظار از نتیجۀ تمرینی، با ابعاد جسمانی، اجتماعی و خودارزیابی و با 15 سؤال، بهترین برازش را با دادهها دارد. همچنین، ضریب آلفای کرونباخ، پایایی درونی این پرسشنامه را نشان داد؛ بنابراین، پرسشنامة 15سؤالی انتظار از نتیجۀ تمرینی، ابزاری روا و پایا برای بررسی سالمندان تهران است.
نظریة شناختی- اجتماعی,انتظار از نتیجۀ تمرینی,سالمند
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1221.html
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1221_84535b6f124ac30b081b4ef0d61df472.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2538-1504
7
24
2018
07
23
اثربخشی ۲۱ جلسه آبدرمانی بر کاهش استرس بعد از سانحه، اضطراب و افسردگی (مطالعة تک آزمودنی)
17
34
FA
مجید
مظفری زاده
0000-0003-1717-5133
کارشناسارشد روانشناسی ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی
mozafarizadeh.majid@gmail.com
فاطمه
حیدری
0000-0002-2544-6768
کارشناس ارشد روانشناسی ورزشی، دانشگاه تهران
f.heidari0067@gmail.com
سهیلا
قلعچه یزدانی
کارشناس ارشد روانشناسی ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی
soheilayazdani43@yahoo.com
10.22089/spsyj.2017.4583.1486
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی تمرینات آبدرمانی واتسو و مدل آمادگی قلبی- عروقی نروژی بر کاهش علائم اختلال استرس بعد از سانحه، اضطراب و افسردگی بود. آزمودنی یک نوجوان 17 ساله مبتلا به اختلال استرس بعد از سانحه، اضطراب و افسردگی بود. بستة درمانی 21 جلسهای درمدت هفت هفته شامل تمرینات آبدرمانی واتسو و مدل آمادگی قلبی- عروقی نروژی برای آزمودنی اجرا شد. اندازهگیری دو بار در پیشآزمون و پسآزمون و یکبار در آزمون پیگیری یک ماهه انجام شد. برای پردازش دادهها از ترسیم دیداری و فرمول درصد بهبودی استفاده شد. نتایج پژوهش از تأثیرات مثبت آبدرمانی بر کاهش استرس بعد از سانحه حمایت میکند. نتایج این پژوهش تأثیرات مثبت آبدرمانی را برای کاهش استرس بعد از سانحه و علائم شدید تروما و اضطراب را نشان میدهد؛ اما تأثیر مثبتی در کاهش افسردگی ندارد. نتایج پیگیری نیز مشابه است. تمرینات هوازی تأثیر معناداری بر سلامت روان و عملکرد دستگاه اعصاب حرکتی انسان دارند. غوطهوری در آب گرم افزایش عملکرد شناختی، آرامش ذهنی و کاهش اضطراب و بهبود خلق را بههمراه دارد.
اختلال استرس بعد از سانحه,اضطراب,افسردگی,آبدرمانی,واتسو
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1223.html
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1223_5a84789bf62cc9bac4f9a67fc66dbf1d.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2538-1504
7
24
2018
07
23
تدوین مدل نگرش تماشاچیان فوتبال به لیگ خلیج فارس
1
15
FA
نگار
قلی پور
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه رازی
ghnegar30@yahoo.com
حسین
عیدی
استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه رازی
h.eydi@razi.ac.ir
بهرام
یوسفی
دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه رازی
bahramyoosefy@yahoo.com
10.22089/spsyj.2017.4437.1466
هدف پژوهش حاضر، تدوین مدل نگرش تماشاچیان فوتبال به لیگ خلیج فارس بود. جامعة آماری پژوهش دانشجویان رشتة علوم ورزشی دانشگاه فردوسی و آزاد مشهد بودند. تعداد نمونه 350 نفر تعیین شد. برای دستیابی به اهداف پژوهش، از پرسشنامة اشنیتزر و همکاران (2014) و براون و همکاران (2016) با پایایی 81/0 استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با نظر متخصصان مدیریت ورزشی و روایی سازة آن با تحلیل عاملی تأیید شدند. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری ضریب همبستگی و تحلیل عاملی تأییدی با کمک دو نرمافزار اس.پی.اس.اس. 21 و ایموس استفاده شد. نتایج نشان داد که شش عامل شامل سرگرمکنندهبودن، کمک به توسعه، حرفهایگرایی، آشنایی با قوانین، علاقهمندی به فوتبال و هیجانات مثبت، بر نگرش تماشاچیان فوتبال به لیگ خلیج فارس تأثیرگذار هستند.
نگرش,لیگ خلیج فارس,فوتبال
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1224.html
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1224_810d297a0f7d2af86e0327af70fc2b10.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2538-1504
7
24
2018
07
23
تأثیر خودگفتاری شناختی و انگیزشی بر اضطراب، اعتمادبهنفس و عملکرد سرویس بلند بدمینتون
17
34
FA
فرزانه
حاتمی
0000-0003-3493-5966
استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
fhatami2010@gmail.com
فرشید
طهماسبی
0000-0001-8946-5856
استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
farshidtahmasbi@yahoo.com
شیما
شایان
کارشناسیارشد رفتار حرکتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
shima_shayan_70@yahoo.com
10.22089/spsyj.2018.4709.1503
هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر کارکردهای خودگفتاری بر اضطراب، اعتمادبهنفس و عملکرد سرویس بلند بدمینتون بود. تعداد 30 دانشآموز دختر بهصورت داوطلبانه در این پژوهش شرکت کردند و براساس امتیاز پیشآزمون به سه گروه خودگفتاری آموزشی، انگیزشی و کنترل تقسیم شدند. در مرحلة اکتساب، شرکتکنندگان عبارات انگیزشی و آموزشی را قبل از اجرای مهارت با خود تکرار کردند. پرسشنامة بازبینیشدة اضطراب حالتی رقابتی- دو، در دو مرحلة پیشآزمون و پسآزمون تکمیل شد. نتایج نشان داد که اعتمادبهنفس و عملکرد گروه خودگفتاری انگیزشی در پسآزمون بهطور معناداری بهتر از گروه خودگفتاری آموزشی و کنترل است. اعتمادبهنفس دو گروه خودگفتاری پیشرفت معناداری دارد و گروه خودگفتاری انگیزشی پیشرفت معناداری را در عملکرد سرویس بلند نشان میدهد. درنهایت، عملکرد مهارت سرویس بلند بهطور معناداری توسط اعتمادبهنفس قابلپیشبینی است. براساس نتایج، خودگفتاری انگیزشی را میتوان برای بهبود عملکرد و اعتمادبهنفس بهکار برد و افزایش اعتمادبهنفس میتواند اثرهای تسهیلکنندة خودگفتاری را بر عملکرد تبیین کند.
کارکردهای خودگفتاری,اضطراب حالتی,اعتمادبهنفس,عملکرد,سرویس بلند بدمینتون
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1226.html
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1226_b5e92e59dd10a2e354a56b3b045af203.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2538-1504
7
24
2018
07
23
تأثیر ذهنآگاهی و فعالیت بدنی بر ویژگیهای رفتاری و پیشگیری از بازگشت زنان معتاد
1
17
FA
بهروز
قربان زاده
0000-0002-9524-0140
استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
b.ghorbanzadeh@azaruniv.ac.ir
مریم
لطفی
دکتری یادگیری حرکتی، دانشگاه ارومیه
maryam2.lotfi@gmail.com
10.22089/spsyj.2018.5453.1566
اعتیاد به مواد یکی از مهمترین مشکلات و بیماریهای قرن حاضر است که نگرانی وسیعی را در سطح جهان ایجاد کرده است و حل مسئلة اعتیاد در جامعه از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر ذهنآگاهی و فعالیت بدنی بر ویژگیهای رفتاری و پیشگیری از بازگشت زنان معتاد بود. تعداد 60 نفر از معتادان، ازبین کمپهای ترک اعتیاد شهر تبریز بهصورت تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. آنها در چهار گروه ذهنآگاهی، فعالیت بدنی، ذهنآگاهی و فعالیت بدنی و گروه کنترل، براساس سن و قد قرار گرفتند. برنامة ورزش هوازی بهصورت 24 جلسه، هر هفته سه جلسه و هر جلسه 60 دقیقه و مداخلات ذهنآگاهی هشت هفتة یکجلسهای و هر جلسه 60 دقیقه انجام شدند. قبل و بعد از اجرای مداخله، آزمودنیها پرسشنامههای تابآوری و خودکارآمدی را تکمیل کردند و آزمایش اعتیاد در ابتدا، انتها و دو ماه بعد از مداخلات گرفته شد. در این پژوهش، از تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که در گروه ترکیبی ذهن آگاهی و فعالیت بدنی نسبت به گروههای دیگر، تابآوری و خودکارآمدی بهتری وجود دارد و افراد این گروه بازگشت کمتری دارند. با توجه به نتایج بهدستآمده، فعالیت بدنی همراه با مداخلات ذهنآگاهی میتواند عوامل روانشناختی معتادان زن را بهبود بخشد و بهعنوان یک درمان غیردارویی در دورۀ ترک کمککننده باشد.
ذهنآگاهی,فعالیت بدنی,تابآوری,خودکارآمدی,پیشگیری از بازگشت,زنان معتاد
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1337.html
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1337_ad5e5608f2825b8dc0060976d01d566c.pdf