پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2538-1504
8
27
2019
03
21
تأثیر فعالیتهای بدنی بر کارکرد شناختی و عملکرد حرکتی کودکان مبتلابه اختلال توجه/ بیشفعالی
1
18
FA
علیرضا
بهرامی
0000-0001-9360-9373
دانشیار گروه رفتار حرکتی و روان شناسی ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
afbahramy@yahoo.com
جلیل
مرادی
0000-0001-9360-9373
استادیار گروه رفتار حرکتی و روان شناسی ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
j-moradi@araku.ac.ir
آنا
دایی
کارشناس ارشد روان شناسی ورزشی
anadaei2@gmail.com
10.22089/spsyj.2018.5328.1553
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر فعالیتهای بدنی بر کارکرد شناختی و عملکرد حرکتی کودکان مبتلابه اختلال توجه/ بیشفعالی بود. نمونة پژوهش 45 پسر مبتلابه اختلال توجه/ بیشفعالی بودند که با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و براساس نمرههای پیشآزمون، در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (هر گروه 15 نفر) تقسیم شدند.از آزمونهای مجموعة ارزیابی حرکتی برای کودکان، خردهمقیاس فراخنای عددی، مقیاس هوشی وکسلر کودکان- فرم تجدیدنظرشده و آزمون حافظة کاری دیداری- فضایی بلوکهای تپندة کورسی استفاده شد. نتایج نشان داد که فعالیت بدنی موجب افزایش حافظة کاری کلامی و حافظة دیداری- فضایی کودکان مبتلابه اختلال توجه/ بیشفعالی شد. همچنین، فعالیت بدنی موجب بهبود عملکرد حرکتی و مهارتهای دستی، تعادلی و توپی کودکان مبتلابه اختلال توجه/ بیشفعالی شد. میتوان نتیجه گرفت که تمرین بدنی بر کارکرد شناختی و عملکرد حرکتی کودکان مبتلابه اختلال توجه/ بیشفعالی مؤثر است.
تمرین بدنی,کارکرد شناختی,عملکرد حرکتی,اختلال توجه/بیش فعالی
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1748.html
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1748_18c066c10c82b2949f856290c7e9ae72.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2538-1504
8
27
2019
03
21
مدل رابطه ای انگیزة خودتعیینی با اخلاق ورزشی ورزشکاران نخبة ایران (مطالعة موردی: لیگ یک فوتبال ایران)
19
40
FA
علیرضا
حجی پور
دانشجوی دکتری تخصصی برنامه ریز ی و مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
ahajipour_55@yahoo.com
مهرزاد
حمیدی
دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران
hamehrzadmidi@gmail.com
سید نصرالله
سجادی
استاد دانشگاه تهران
nsajjadi@ut.ac.ir
محمد
خبیری
000000333292524
دانشگاه تهران
mkhabiri@ut.ac.ir
10.22089/spsyj.2017.4631.1492
هدف پژوهش حاضر، تدوین مدل رابطهای خودتعیینی با اخلاق ورزشی ورزشکاران نخبۀ ایران بود. روش پژوهش، همبستگی و ازلحاظ هدف، کاربردی بود. جامعۀ آماری این پژوهش تمام فوتبالیستهای لیگ آزادگان کشور در فصل1396-1395بودند. نمونۀ آماری 223 بازیکن بودند که بهصورت تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای اخلاق ورزشی و انگیزۀ ورزشی استفاده شد که روایی آنها توسط 10 تن از اساتید مدیریت ورزشی تعیین و پایایی آنها ازطریق آلفای کرونباخ بهترتیب برابر با 88/0 و 79/0 بهدست آمد. برای تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری برای بررسی روابط علّی بین متغیرهای مشاهدهشده استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین انگیزۀ خودتعیینی و اخلاق ورزشی ارتباط مثبت و معناداری وجود داشت. نتایج آزمون تحلیل مسیر تأییدی حاکی از برازش ارتباط بین خودتعیینی و اخلاق ورزشی بود. تمامی بارهای عاملی بین مؤلفهها و عوامل در سطح معقولی قرار داشتند و مدل از برازش مناسبی برخوردار بود که درنهایت، مدل مفهومی پژوهش تأیید شد؛ بنابراین، براساس یافتهها، تعیین اهداف اخلاقی و عملکردی خاص میتواند زمینه های بروز اخلاق ورزشی را برانگیزاند یا هدایت کند. همچنین، برای شکلگیری رفتار اخلاقی، زمینههای عینی و عملکرد واقعی نسبت به زمینه های شناختی و ذهنی میتواند اثرهای عمیقتری داشته باشند؛ بنابراین، پیشنهاد میشود با اعمال رفتارهای عینی مانند گزینش مربیان دارای رفتارهای خوب و منطقی و استخدام روانشناس ورزشی و عینیکردن نتایج رفتارهای خوب ورزشکاران، برای نهادینهکردن رفتارهای اخلاقی ورزشکاران اقدام شود.
اخلاق ورزشی,انگیزۀ خودتعیینی,ورزشکاران نخبه,لیگ فوتبال
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1746.html
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1746_1eeee7ae7a0a4e2e97c82fa0a1913a68.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2538-1504
8
27
2019
03
21
تأثیر ذهنآگاهی بر کاهش اضطراب و افزایش عملکرد ورزشی فوتبالیستهای جوان
41
54
FA
سید محمد
زادخوش
0000000308813375
دانشگاه تهران
mohamadzadkhosh@gmail.com
حسن
غرایاق زندی
دانشگاه تهران
ghzandi110@ut.ac.ir
رسول
حمایت طلب
دانشگاه تهران
rhemayat@ut.ac.ir
10.22089/spsyj.2019.3167.1325
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی تمرینهای ذهنآگاهی بر عملکرد و اضطراب فوتبالیستهای جوان بود. بدینمنظور، تعداد 30 ورزشکار رشتة فوتبال بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش 15 نفری (مداخلة تمرینهای ذهنآگاهی) و کنترل 15 نفری قرار گرفتند. ورزشکاران گروه آزمایش، 12 جلسة (شش هفته و هفتهای دو جلسه) 30 دقیقهای تمرینهای ذهنآگاهی را دریافت کردند. در گروه کنترل هیچ مداخلهای انجام نگرفت. قبل و بعد از مداخله از پرسشنامة «مقیاس اضطراب ورزشی» و آزمون «عملکرد شوت فوتبال» استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چندعاملی نشاندهندة بهبود معناداری در کاهش اضطراب و افزایش عملکرد ورزشی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بود. با توجه به نتایج این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که تمرینهای ذهنآگاهی روش مناسب و مؤثری برای کاهش اضطراب ورزشی و افزایش عملکرد ورزشی بازیکنان فوتبال هستند.
ذهنآگاهی,اضطراب,عملکرد ورزشی,فوتبالیستهای جوان
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1740.html
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1740_a0264a9e9656a81aba557613226adc05.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2538-1504
8
27
2019
03
21
تأثیر تمرینات نوروفیدبک ریتم حسی حرکتی بر عملکرد بازیکنان تنیس روی میز
55
66
FA
فهیمه
تقی زاده
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه ارومیه
taghizadehfahimeh@yahoo.com
فاطمه سادات
حسینی
عضو هیئت علمی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه ارومیه
fhosseini2002@yahoo.com
محمد تقی
اقدسی
دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تبریز
mt.aghdasi@yahoo.com
10.22089/spsyj.2017.4521.1475
تمرینات نوروفیدبک به طور فزایندهای به منظور بهینه سازی عملکردهای مختلف مغزی مورد استفاده قرار میگیرد. هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر تمرینات نوروفیدبک بر دقت بازیکنان تنیس روی میز بود. به این منظور 16 بازیکن مبتدی پسر 10 تا 15 ساله به طور داوطلبانه و دردسترس در پژوهش شرکت کردند و در دو گروه نوروفیدبک به علاوه تمرین جسمانی و گروه تمرین جسمانی قرار گرفتند. گروه نوروفیدبک به علاوه تمرین جسمانی ، مدت دوازده جلسه تمرین سی دقیقهای نورفیدبک شامل پروتکل ریتم حسی حرکتی را انجام دادند. نتایج تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد تفاوت بین دو گروه در دقت فورهند و بک هند معنادار و نتایج عملکرد در گروه نوروفیدبک به علاوه تمرین جسمانی بهبود یافته بود. نیازهای بالای پردازشهای شناختی بنیادی که در حفظ توجه، حافظه کاری و مهارتهای روانی حرکتی وجود دارد؛ توسط تمرینات ریتم حسی حرکتی تسهیل میشود. نتایج پژوهش از این یافتهها حمایت میکند.
نورفیدبک,دقت,ریتم حسی حرکتی,تنیس روی میز
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1745.html
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1745_00386843088d27113de736b29e54c9f5.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2538-1504
8
27
2019
03
21
تأثیر مداخلة لیوان چینی بر اعتمادبهنفس و هماهنگی دودستی دانشآموزان
67
80
FA
اتنا
روحی
دانشگاه تهران
atenaroohi@ut.ac.ir
شهزاد
طهماسبی بروجنی
0000-0002-0875-3993
دانشیار دانشگاه تهران
shahzadtahmaseb@ut.ac.ir
علی اکبر
جابری مقدم
استادیار رفتار حرکتی دانشگاه تهران
ajaberimoghaddam@yahoo.com
10.22089/spsyj.2018.4641.1494
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر لیوان چینی بر اعتمادبهنفس و هماهنگی دودستی دانشآموزان دختر انجام شد. تعداد 55 دانشآموز دختر 10 تا 12 ساله از مدارس شهرستان قائمشهر بهصورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش، پرسشنامة ارزیابی اعتمادبهنفس آیزینگ و دستگاه هماهنگی دودستی مدل 32532 ساخت شرکت لافایت بود. شرکتکنندگان پس از انجام پیشآزمون به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. گروه آزمایش بهمدت 36 جلسه (سه جلسه در هفته) به انجام تمرینهای لیوان چینی پرداختند. در پایان هفتة چهارم، هشتم و دوازدهم، اعتمادبهنفس و هماهنگی دودستی آنها همانند پیشآزمون ارزیابی شد. نتایج نشان داد که اعتماد بهنفس و هماهنگی دودستی گروه تحتمداخله در مقایسه با پیشآزمون و گروه کنترل بهبود معناداری داشت؛ بنابراین، باید گفت که لیوان چینی ورزشی تکبعدی نیست که تنها مهارتهای مهم فیزیکی همانند هماهنگی بین چشم و دست را تقویت کند، بلکه اعتمادبهنفس را نیز تقویت خواهد کرد.
مداخلة حرکتی,آیزینگ,پردازش اطلاعات,سیستمهای پویا
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1747.html
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1747_abadafe96ab61a1f77cb1d62afb99560.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2538-1504
8
27
2019
03
21
تأثیر بازی های توجهی، تمرین بدنی و تمرینات ترکیبی بر انواع توجه و کارکردهای شناختی کودکان بیش فعال/ نقص توجه
81
98
FA
مهدیه
اسلامی نصرت آبادی
آموزگار تربیت بدنی. آموزش و پرورش
mahdieeslami64@gmail.com
مهدی
نمازی زاده
0000-0002-1503-468x
مدیر گروه تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان
drmnamazi@yahoo.com
سید محمد کاظم
واعظ موسوی
0000-0002-2606-0816
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
mohammadvaezmousavi@chmail.ir
امیر
شمس
0000-0001-9931-9158
دبیر علمی
amirshams85@gmail.com
10.22089/spsyj.2018.5495.1572
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر بازیهای توجهی، تمرین بدنی و تمرینات ترکیبی (بازیهای توجهی+ تمرین بدنی) بر انواع توجه و کارکردهای شناختی کودکان بیش فعال از نوع نقص توجه بود. به این منظور 40 کودک 9 تا 12 سال انتخاب شدند که به صورت تصادفی در چهار گروه تمرین بدنی، بازیهای توجهی، تمرینات ترکیبی و گروه کنترل توزیع شدند. شرکتکنندگان بر اساس گروهبندی ذکر شده به مدت 16 جلسه و هر جلسه به مدت 60 دقیقه به تمرین پرداختند. شرکتکنندگان پس آزمون را 24 و 72 ساعت بعد اجرا کردند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که تقریبا در تمامی خرده آزمونها گروه ترکیبی از سایر دو گروه تجربی دیگر بهتر عمل کرده است. این نتایج با توجه به استفاده از فواید دو حالت تمرینی دیگر در تمرین ترکیبی توجیه شدند.
تمرین بدنی,بازیهای توجهی,بیشفعالی
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1530.html
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1530_f08ff9b2dedfa38f0a1ea50b39529685.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2538-1504
8
27
2019
03
21
تأثیر ابعاد تصویرسازی با سرعت آهسته و واقعی بر یادگیری مهارت پرتاب دارت
99
112
FA
فاطمه
طالبی
رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی
talebifateme86@gmail.com
عباس
بهرام
رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی
bahramab@hotmail.com
فرشید
طهماسبی
0000-0001-8946-5856
گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
farshidtahmasbi@yahoo.com
10.22089/spsyj.2018.4581.1485
هدف از مطالعه حاضر، تعیین تأثیر ابعاد تصویرسازی با سرعت آهسته و واقعی بر یادگیری مهارت پرتاب دارت بود. 40 دانشجوی داوطلب دانشگاه خوارزمی (55/1 ± 7/22 سال) پرسشنامة وضوح تصویرسازی حرکت–2 را تکمیل نموده و براساس امتیازات تصویرسازی و پیشآزمون، به صورت همگن در چهار گروه تصویرسازی درونی با سرعت آهسته، تصویرسازی درونی با سرعت واقعی، تصویرسازی بیرونی با سرعت آهسته و تصویرسازی بیرونی با سرعت واقعی گمارده شدند. تصویرسازی با سرعتهای واقعی و آهسته به ترتیب با علامتهای شنوایی مترونوم با ضربآهنگ 40 و 20 ضرب در دقیقه اجرا شدند. نتایج نشان داد تصویرسازی درونی و بیرونی با سرعتهای آهسته و واقعی بر عملکرد و یادداری شرکت کنندگان تأثیر معناداری نداشت. همچنین در تمامی مراحل آزمایش، بین چهار گروه آزمایشی در مهارت پرتاب دارت تفاوت معناداری مشاهده نشد. بنابراین، سرعتهای متفاوت تصویرسازی با تأکید بر ابعاد تصویرسازی، منجر به تفاوتهای معنادار بینگروهی نشد.
تصویرسازی ذهنی,ابعاد تصویرسازی,سرعت آهسته,سرعت واقعی,عملکرد,یادداری
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1531.html
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1531_a7f10474a29a32155f8a22dce9f0d8cd.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2538-1504
8
27
2019
03
21
مقایسة رفتار تصمیم گیری بازیکنان مرد نخبة فوتبال در موقعیتهای مختلف انگیزشی و تمرینی
113
128
FA
مهدی
شهبازی
0000-0002-2148-4150
عضو هیات علمی و مدیر بخش یادگیری و کنترلر حرکتی دانشگاه تهران
shahbazimehdi@ut.ac.ir
امیر
وزینی طاهر
دکترا/دانشگاه رازی کرمانشاه
vazinitaher@gmail.com
فاطمه
رضایی
دانشگاه تهران
fateme.rezaaee@gmail.com
10.22089/spsyj.2018.5947.1632
در این پژوهش، رفتارهای تصمیمگیری بازیکنان مرد نخبة فوتبال در موقعیتهای مختلف با سه شدت تمرینی (استراحت، 40 درصد بیشینه و 80 درصد بیشینه) و سه موقعیت انگیزشی (پایین، متوسط و بالا) ارزیابی شدند. تعداد 14 بازیکن مرد نخبة فوتبال با حداقل هشت سال سابقة بازی در این پژوهش شرکت کردند (با میانگین سنی 07/23 سال). با استفاده از آزمون تحلیل واریانس عاملی و اندازههای مکرر در سطح آلفای 05/0P< دادههای پژوهش تحلیل شدند. در زمانیکه انگیختگی متوسط و بالا بود، افزایش شدت تمرین به افت دقت تصمیمگیری منجر شد. اما زمانیکه انگیختگی پایین بود، تفاوتی در دقت تصمیمگیری در سه شدت تمرینی وجود نداشت. برایناساس، رفتار تصمیمگیری در فوتبالیستهای نخبه تحتتأثیر تعاملات بازیکن با محدودیتهای محیطی درحین تلاش برای دستیابی به هدف عملکردی خاصی قرار می گیرد.
رفتار تصمیمگیری,بازیکنان فوتبال,انگیختگی,شدت تمرین
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1752.html
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1752_8fccf1a102bafe37b9cb5c787db9edde.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2538-1504
8
27
2019
03
21
تأثیر مداخلة تمرین بدنی بر توجه پایدار و بازداری رفتار در دختران مبتلابه اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی
129
142
FA
مژگان
معمار مقدم
استادیار/ دانشگاه مازندران
mmemarmoghaddam@yahoo.com
علی
کاشی
0000-0003-1125-9125
عضو هیئت علمی/ پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
ssrc.kashi@yahoo.com
اکرم
میرآقاپور
دانشگاه علامه طباطبایی
sport.science50@gmail.com
10.22089/spsyj.2018.6345.1668
هدف این مطالعه، بررسی اثر یک دوره تمرین بدنی بر توجه پایدار و بازداری رفتار دختران مبتلابه اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی بود. 30 دانشآموز دختر هفت تا 12 سال مدارس ابتدایی شهرستان بابلسر با استفاده از فُرم اسنپ چهار و مصاحبة بالینی انتخاب شدند. شرکتکنندگان بهطور تصادفی به دو گروه (تجربی و کنترل) تقسیم شدند. آزمودنیها قبل و بعد از تمرین ازطریق آزمون عملکرد پیوستة کانرز و آزمون برو نه برو ارزیابی شدند. گروه تجربی برنامة تمرین را بهمدت 18 جلسة 60 دقیقهای دریافت کردند. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری انجام شد. نتایج نشان داد که عملکرد کودکان در گروه تجربی در آزمونهای عملکرد پیوسته و برو نه برو تفاوت معناداری داشت. این یافتهها نشان داد که یک برنامة ورزشی سازمانیافته به بهبود توجه و بازداری رفتار دختران مبتلابه اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی کمک میکند.
اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی,مداخلة تمرین بدنی,توجه پایدار,بازداری رفتار
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1750.html
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1750_3e0aec40d97589d8eb6093b19a29c676.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2538-1504
8
27
2019
03
21
اثربخشی درمان شناختی- رفتاری مبتنیبر ذهنآگاهی بر تواناییهای شناختی و تابآوری ورزشکاران نابینا
143
156
FA
امیر
دانا
0000-0003-0191-7868
گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
amirdana2008@yahoo.com
نرگس
سلطانی
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، مشهد، ایران
narsissoltani29@gmail.com
اعظم
فتحی زادان
گروه تربیت بدنی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران
azamfathizadan@yahoo.com
صالح
رفیعی
استادیار پژوهشگاه علوم ورزشی
saleh_rafiee@yahoo.com
10.22089/spsyj.2018.5583.1586
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی درمان شناختی- رفتاری مبتنیبر ذهنآگاهی بر تواناییهای شناختی و تابآوری ورزشکاران نابینا بود. پژوهش حاضر، آزمایشی با طرح دوگروهی پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری همة ورزشکاران نابینای شهر گلستان بودند که 30 نفر از آنها با روش دردسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. دادهها با استفاده از مقیاس تواناییهای شناختی و مقیاس تابآوری جمعآوری شدند. یافتهها نشان داد که بین نمرات دو گروه آزمایش و کنترل، در نمرات مربوط به تواناییهای شناختی و تابآوری، در پسآزمون تفاوت معناداری وجود دارد (01/0 P <). با توجه به بالاتربودن میانگین نمرات گروه آزمایش در مرحلة پسآزمون، نتیجهگیری میشود که مداخله مؤثر است و موجب بهبود تواناییهای شناختی و تابآوری ورزشکاران نابینا میشود. براساس یافتهها میتوان گفت که درمان مبتنیبر ذهنآگاهی بهعنوان یکی از درمانهای موج سوم شناختی- رفتاری میتواند در ارتقای تواناییهای شناختی و تابآوری افراد نابینا در عرصة رقابتهای ورزشی تأثیرگذار باشد.
درمان شناختی- رفتاری,ذهنآگاهی,توانایی شناختی,تابآوری,ورزشکار
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1759.html
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1759_0ce14f2f25b38f8cd3bdc1fc742c5486.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2538-1504
8
27
2019
03
21
ویژگیهای روانسنجی نسخة فارسی سیاهۀ اضطراب از آسیب مجدد در ورزشکاران آسیبدیده
157
172
FA
امیرحسین
مهرصفر
0000-0003-3352-7346
گروه روان شناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران
a.mehrsafar@ut.ac.ir
مسعود
صبیانی
دانشگاه تهران
a.mehrsafar@gmail.com
هومن
مینو نژاد
000000333292524
دانشگاه تهران
mkhabiri@ut.ac.ir
10.22089/spsyj.2017.3176.1326
هدف پژوهش حاضر، بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخة فارسی سیاهۀ اضطراب از آسیب مجدد در ورزشکاران آسیبدیده بود. نسخة اصلی سیاهه دارای 28 سؤال و دو خردهمقیاس اضطراب از آسیب مجدد هنگام توانبخشی و اضطراب از آسیب مجدد هنگام بازگشت به رقابت است. بدینمنظور، ورزشکاران 17 تا 39 ساله (6/68 درصد مرد و 4/32 درصد زن) که در رشتههای مختلف ورزشی فعالیت داشتند، 300 پرسشنامه را تکمیل کردند. بعد از تکنیک ترجمه- بازترجمه، روایی صوری پرسشنامه به تأیید هفت متخصص رسید. برای برآورد روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی مبتنیبر معادلات ساختاری استفاده شد. پایایی سیاهه با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه شد. همچنین، برای بررسی پایایی زمانی از روش آزمون- آزمون مجدد استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که نسخة فارسی سیاهه از ساختار اصلی حمایت کرد و روایی و پایایی نسخة فارسی سیاهة اضطراب از آسیب مجدد تأیید شد؛ درنتیجه، با توجه به نتایج بهدستآمده، نسخة فارسی سیاهۀ اضطراب از آسیب مجدد برای سنجش اضطراب آسیب مجدد ورزشکاران توصیه میشود.
اضطراب از آسیب مجدد,پایایی,روایی,ورزشکاران آسیبدیده
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1743.html
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1743_12fb112832c0c9f89a921e3553b3b8ff.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2538-1504
8
27
2019
03
21
انطباقپذیری، رواسازی و پایایی پرسشنامة خودارائهگری در تمرین در ورزشکاران
173
192
FA
پروانه
شمسی پور دهکردی
عضو گروه رفتار حرکتی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه الزهرا
pshamsipour@gmail.com
محیا
محمدتقی
دانشگاه الزهرا تهران
mahya.mohamadtaghi@yahoo.com
10.22089/spsyj.2018.5647.1597
هدف پژوهش حاضر، انطباقپذیری، تعیین روایی و پایایی نسخۀ فارسی پرسشنامة خودارائهگری در تمرین در جامعة ورزشکاران بود. تعداد 381 ورزشکار با سطوح مختلف مهارتی انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری استفادهشده در پژوهش حاضر، پرسشنامة 14 سؤالی خودارائهگری در تمرین (کونری و همکاران، 2000) بود. نتایج تحلیل عاملی تأییدی، ضرایب آلفایکرونباخ و همبستگی درونطبقهای نشان داد که پرسشنامة خودارائهگری در تمرین، از ساختار دوعاملی و 14 سؤالی پرسشنامۀ اصلی حمایت کرده است و روایی عاملی و پایایی آن را تأیید کرده است؛ بنابراین، نسخۀ فارسی پرسشنامة خودارائهگری در تمرین دارای روایی و پایایی قابلقبولی در ورزشکاران ایرانی با سطوح مختلف مهارتی است و مربیان، ورزشکاران و پژوهشگران می توانند از این پرسشنامه استفاده کنند.
پرسشنامة خودارائهگری در تمرین,روایی سازه,همسانی درونی,پایایی زمانی,ورزشکاران
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1749.html
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1749_e5d4548f8dfc7cb3d707d9892a598c6c.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2538-1504
8
27
2019
03
21
رابطة استرس تحصیلی و باورهای انگیزشی با تعللورزی تحصیلی در دانشآموزان ورزشکار: نقش میانجی راهبردهای شناختی
193
210
FA
طیبه
تجری
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان
ati.tajari@yahoo.com
10.22089/spsyj.2019.7050.1753
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش راهبردهای شناختی در رابطة استرس تحصیلی و باورهای انگیزشی با تعللورزی تحصیلی انجام شد.روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعة آماری کلیة دانشآموزان ورزشکار استان گلستان در سال تحصیلی 98-1397 بود که تعداد ٣٨٨ نفر با روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استرس تحصیلی، راهبردهای انگیزشی، تعللورزی تحصیلی و راهبردهای شناختی استفاده شد و دادهها با روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر تحلیل گردید.نتایج نشان داد راهبرد شناختی در رابطة استرس تحصیلی و باورهای انگیزشی نقش میانجی ایفا میکند. بر اساس نتایج بدست آمده میتوان استنباط نمود آشنایی با راهبردهای شناختی که دارای نقش کلیدی در رابطه استرس و انگیزش با تعللورزی است، میتواند نقش با اهمیتی در کاهش تعللورزی دانشآموزان ورزشکار داشته باشد.
استرس تحصیلی,باورهای انگیزشی,تعللورزی تحصیلی,راهبردهای شناختی,ورزشکار
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1761.html
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1761_54f9e752097d64fda4c2f9dfc54e9026.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2538-1504
8
27
2019
03
21
اثر صفات سهگانة تاریک شخصیتی بر شادکامی و سرسختی ذهنی ورزشکاران و غیرورزشکاران
211
230
FA
مجید
مظفری زاده
0000-0003-1717-5133
دپارتمان علوم ورزشی، گروه روانشناسی ورزش، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
mozafarizadeh.majid@gmail.com
فاطمه
حیدری
0000-0002-2544-6768
دپارتمان علوم ورزشی، روان شناسی ورزشی، دانشگاه تهران
f.heidari0067@gmail.com
سید مرتضی
طیبی
0000-0003-1717-5133
استادیار فیزیولوژی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
tayebism@gmail.com
10.22089/spsyj.2018.4362.1470
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر صفات سهگانۀ تاریک بر شادکامی و سرسختی ذهنی ورزشکاران رشتههای برخوردی، غیر برخوردی و غیر ورزشکاران بود. تعداد 200 ورزشکار رشتههای تکواندو و ژیمناستیک که توسط فدراسیون و 100 غیر ورزشکار بهصورت در دسترس انتخاب شدند، پرسشنامههای آنلاین را تکمیل کردند. برای پردازش دادهها از فن مدلسازی معادلات ساختاری بهره گرفته شده است. یافتهها نشان داد که خودشیفتگی هیچ اثری بر شادکامی ورزشکاران رشتههای برخوردی، غیربرخوردی و غیرورزشکاران نداشت؛ اما صفت ماکیاولیستی در ورزشکاران رشتههای غیربرخوردی اثر معنادار و معکوسی بر شادکامی داشت و اثر معناداری بر ورزشکاران رشتههای برخوردی و غیرورزشکاران دیده نشد. ازطرفدیگر، اثر معنادار و مثبت شادکامی هر سه گروه بر سه مؤلفة اساسی سرسختی ذهنی؛ یعنی تعهد، کنترل و مبارزهجویی مشاهده شد. به روانشناسان و مربیان ورزشی پیشنهاد میشود که به این صفات ورزشکاران توجه کنند.
ماکیاولیسم,شادکامی,تعهد,کنترل,مبارزهجویی,ورزش برخوردی,ورزش غیربرخوردی
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1744.html
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1744_08ae3c33a9a85264270abbbd369cf8e1.pdf