پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2538-1504
10
36
2021
06
22
تأثیر مداخلۀ ذهنآگاهی بر اضطراب رقابتی، خودتنظیم گری و سطوح آلفا آمیلاز بزاقی در ووشوکاران نخبه
1
22
FA
امیرحسین
مهرصفر
0000-0003-3352-7346
گروه روان شناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، ایران
a.mehrsafar@ut.ac.ir
رسول
حمایت طلب
گروه روان شناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی شگاه تهران، تهران ، ایران
a.mehrsafar@gmail.com
نسرین
پارسایی
دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی. دانشگاه بوعلی سینا همدان
nparseaeiii@yahoo.com
الهه
حافظی
بخش روان شناسی بالینی، دانشکده روان شناسی دانشگاه تهران
elahe.h9893@hotmail.com
رامین
منصوری
گروه روان شناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تهران، ایران، تهران
amir_sport89@gmail.com
10.22089/spsyj.2018.3914.1397
هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر مداخلۀ ذهن آگاهی بر پاسخ های اضطراب رقابتی، خودتنظیم گری و مقادیر آلفا آمیلاز بزاقی در ووشوکاران نخبه بود. 26 ووشوکار نخبه مرد در این پژوهش شرکت کردند که به شکل تصادفی به دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. در پیش آزمون، اضطراب رقابتی و خودتنظیمگری همچنین، سطح آلفا آمیلاز بزاقی در هر دو گروه سنجیده شد. گروه تجربی به مدت 6 جلسه پروتکل مورد نظر را انجام دادند و سپس پس آزمون و آزمون پیگیری به عمل آمد. نتایج نشان داد بعد از مداخله، اضطراب رقابتی و آلفا آمیلاز بزاقی کاهش داشته است و این کاهش تا آزمون پیگیری ادامه داشت. همچنین، نمرات خودتنظیم گری ووشوکاران بعد از مداخله افزایش پیدا کرد. به طور کلی، می توان نتیجه گرفت که مداخلۀ ذهن آگاهی می تواند راهبردی برای کاهش پاسخ های اضطراب رقابتی و بهبود خودتنظیم گری باشد.
اضطراب رقابتی,آلفا آمیلاز بزاقی,خودتنظیمگری,ذهن-آگاهی
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2633.html
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2633_724c81433bdc9d42e4631fec505bb9c3.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2538-1504
10
36
2021
06
22
تأثیر برنامه ذهن آگاهی بر اضطراب، خودکارآمدی و عملکرد ورزشکاران
23
44
FA
الهام
باقری
گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
elhambagheri789@gmail.com
امیر
دانا
0000-0003-0191-7868
دانشیار گروه تربیت بدنی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
amirdana2008@yahoo.com
10.22089/spsyj.2019.6590.1696
پژوهش حاضر با هدف تأثیر ذهن آگاهی بر اضطراب، خودکارآمدی و عملکرد ورزشی تیراندازان مرد انجام شد. روش مطالعه حاضر نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. از بین کلیه تیراندازان مرد شهر گرگان در سال 1396 که در مسابقات تیراندازی شرکت کرده بودند، تعداد 30 تیرانداز در دامنه سنی 19 تا 30 سال به صورت تصادفی ساده در دو گروه 15 نفره گمارش شدند. برنامه آموزشی شامل 6 جلسه 90-75 دقیقه ای تمرین ذهن آگاهی/شرایط کنترل بود. از پرسشنامه اضطراب حالتی-رقابتی، خودکارآمدی عمومی و مقیاس عملکرد در تیراندازی برای ارزیابی استفاده شد. داده ها با آزمون تحلیل کواریانس تک متغیره و چند متغیره تحلیل شدند. نتایج نشان داد مداخله ذهن آگاهی باعث کاهش اضطراب و افزایش خودکارآمدی و مؤلفه های آن (میل به آغازگری رفتار، میل به گسترش تلاش، رؤیارویی با موانع) و بهبود عملکرد ورزشی می شود. بر اساس یافته های پژوهش می توان گفت که مداخلات ذهن آگاهی یکی از روش های مؤثر در بهبود عملکرد ورزشکاران است.
ذهنآگاهی,اضطراب,خودکارآمدی,عملکرد ورزشی,ورزشکار
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1894.html
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1894_59cb6db0fc86948d862ebc9ea5bda947.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2538-1504
10
36
2021
06
22
تأثیر عشق به ورزش بر رضایت مندی (مطالعه موردی: داوطلبان رویدادهای ورزشی)
45
60
FA
منصور
خلیل زاده کوچمشکی
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
mansourkhalilzadeh@yahoo.com
فرشاد
تجاری
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
farshad.tojari@gmail.com
سید حمید
سجادی هزاوه
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
hamidsadjadi@gmail.com
10.22089/spsyj.2020.8046.1873
پژوهش حاضر با هدف تأثیر عشق به ورزش بر رضایتمندی داوطلبان رویدادهای ورزشی طراحی و اجرا گردید. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی بود و به روش میدانی انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه نیروهای داوطلب شرکتکننده در تورنمت دوچرخهسواری دور آذربایجان بودند که تعداد آنان 50 نفر بود. به دلیل پایین بودن حجم جامعه آماری، بر اساس روش نمونه گیری تمام شمار، تمامی جامعه آماری به عنوان نمونه پژوهش مشخص گردید. در نهایت، تعداد 43 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش حاضر نشان داد عشق به ورزش بر رضایتمندی داوطلبان رویدادهای ورزشی تأثیر معناداری دارد. این مسئله بیانگر این مهم است که عشق به ورزش سبب بهبود و ارتقاء رضایتمندی داوطلبان رویدادهای ورزشی میگردد. از اینرو جهت بهبود رضایتمندی داوطلبان رویدادهای ورزشی می بایستی عشق به ورزش در میان داوطلبان را بهبود داد.
عشق به ورزش,انگیزه
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2156.html
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2156_36e32177d187d0020150d87b367f021b.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2538-1504
10
36
2021
06
22
اضطراب، خبرگی و رفتارهای خیرگی در حین پیش بینی پنالتی در دروازه بان های فوتبال
61
80
FA
علی
پشابادی
دانش آموخته دکتری رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
alipashabadi@gmail.com
علیرضا
فارسی
0000000220866632
استاد گروه رفتار حرکتی دانشگاه شهید بهشتی
ar.farsi@gmail.com
عباس
بهرام
استاد رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
abbas22ir@yahoo.com
افخم
دانشفر
دانشیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
afkham.danesh@gmail.com
10.22089/spsyj.2020.8246.1899
اثر شرایط فشار بر عملکرد ورزشی همواره یکی از موضوعات مهم پژوهش های حوزه روان شناسی ورزش بوده است و اثر اضطراب بر عملکرد و بررسی مکانیزم های آن هنوز موضوع مورد علاقه روانشناسان ورزش است. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر اضطراب حالتی بر دقت پیش بینی و شاخص های خیرگی دروازه بان های فوتبال با دو سطح تبحر خبره و مبتدی بود. ده دروازه بان خبره و 10 فرد مبتدی به صورت همتراز شدۀ متقابل در شرایط عادی و شرایط فشار، مسیر ضربات پنالتی پخش شده در یک ویدئو که در لحظه تماس پا با توپ با استفاده از پارادایم انسداد زمانی، مسدود شده بود را پیش بینی کردند. در حین پیش بینی با استفاده از عینک دوچشمی ردیاب چشم اطلاعات خیرگی شرکت کنندگان (مدت تثبیت و تعداد تثبیت ها) ضبط شد. با استفاده از نرم افزارهای Pupil و افزونه های آن، اطلاعات خیرگی استخراج و مقادیر با تحلیل واریانس مرکب و آزمون t همبسته تحلیل شدند. یافته ها نشان داد اثر اصلی اضطراب بر مدت تثبیت (کاهش) و تعداد تثبیت ها (افزایش) در هر دو گروه معنادار بود و اضطراب بر دقت پیش بینی در گروه خبره تأثیر معناداری نداشت؛ اما باعث کاهش دقت پیش بینی گروه مبتدی شد. به طور کلی اثر اضطراب در گروه خبره با پیش بینی های نظریه کنترل توجهی همراستا بود و نشان داد اضطراب باعث کاهش کارایی پردازش میشود. اما الزاماً به کاهش اثربخشی عملکرد ادراکی-حرکتی منجر نمی شود.
اضطراب,پیشبینی,پنالتی,خیرگی,خبرگی,ادراک عمل
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2015.html
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2015_649c12158f486e4e5c15562fd95fe184.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2538-1504
10
36
2021
06
22
تأثیر نوع سیستمهای مغزی رفتاری بر سلامت روانشناختی ورزشکاران و غیرورزشکاران: بررسی نقش جنسیت
81
100
FA
پروانه
شمسی پور دهکردی
. دانشیار گروه رفتار حرکتی دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
pshamsipour@gmail.com
مهین
عقدایی
0000-0002-5933-7201
استادیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهیدبهشتی تهران، ایران
dr_aghdaei@yahoo.com
راضیه
ساجدی
0000-0001-9348-7126
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا تهران
sajedi.raziyeh72@gmail.com
مهتاب
حیدری
0000-0002-9354-8231
دانشجوی کارشناسی ارشد رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهیدبهشتی تهران، ایران
mahtabheydari7373@gmail.com
10.22089/spsyj.2020.7530.1808
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر نوع سیستم مغزی رفتاری بر سلامت روانشناختی ورزشکار و غیر ورزشکار بود. شرکت کنندگان پژوهش حاضر را 312 نفر از دختران و پسران با دامنه سنی 37-18 سال تشکیل داد. بعد از بررسی نوع سیستم شخصیتی و جنسیت و در نظر داشتن سطح فعالیت در 8 گروه قرار گرفتند. یافته ها نشان داد شرکت کننده های با سیستم فعال ساز رفتاری افسردگی، اضطراب و استرس پایینتری نسبت به شرکت کنندگان با سیستم بازداری رفتاری داشتند (05/0p <). پسران نسبت به دختران از سلامت روان شناختی بالاتری برخوردار بودند (05/0p <). دختران غیر ورزشکار با سیستم بازداری رفتاری، بیشترین میزان افسردگی، اضطراب و استرس و پسران و دختران ورزشکار با سیستم فعال ساز رفتاری کمترین میزان افسردگی، اضطراب و استرس را داشتند (05/0p <). در نتیجه می توان اظهار نمود ورزش و سیستم شخصیتی فعالساز رفتاری باعث می شود دختران و پسران از سلامت روانشناختی بالاتری برخوردار باشند.
فعال سازی رفتاری,بازداری رفتاری,جنسیت,سلامت روان-شناختی,ورزش
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2158.html
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2158_d5fb3fe2442378d7da8282752717f281.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2538-1504
10
36
2021
06
22
تأثیر تمرینات پیلاتس، تی.آر.ایکس و ترکیبی بر تحکیم حافظة حرکتی زنان میانسال: دورة پیگیری یک ماهه
101
122
FA
فریده
آذرپی
کارشناس ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران
azarpeyfarideh@gmail.com
امیر
شمس
0000-0001-9931-9158
استادیار پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
amirshams85@gmail.com
مهدی
نمازی زاده
0000-0002-1503-468x
دانشیار و مدیر گروه تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان
drmnamazi@yahoo.com
10.22089/spsyj.2020.8699.1940
هدف کلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرینات پیلاتس، تی.آر.ایکس و ترکیبی بر تحکیم حافظة حرکتی و دورة پیگیری یک ماهه بود. در یک طرح نیمه تجربی تعداد 40 زن میانسال با دامنة سنی 30 تا 50 سال و بدون داشتن سابقة انجام تمرینات پیلاتس و تی.آر.ایکس به طور در دسترس انتخاب و به طور تصادفی به چهار گروه تی.آر.ایکس، پیلاتس، ترکیبی (تی.آر.ایکس + پیلاتس) و کنترل تقسیم شدند. در مرحلة پیش آزمون تمامی گروهها یک ایپوک 5 بلوک تمرینی (هر بلوک شامل 10 مرتبه اجرای الگوی هشت آیتمی2R4R3R1R) آزمون زمان عکسالعمل زنجیرهای متناوب را انجام دادند. سپس گروههای تجربی به مدت هشت هفته، هر هفته سه جلسه و هر جلسه 60 دقیقه تمرینات مخصوص به خود را انجام دادند. آزمودنیهای گروه کنترل نیز در این دوره زمانی تمرینات روزمره خود را داشتند. بلافاصله پس از پایان جلسات تمرین، پس آزمون و یک ماه بعد آزمون پیگیری مشابه با پیش آزمون به عمل آمد. برای تحلیل مراحل مختلف پژوهش، از آزمونهای آماری تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی توکی در سطح معناداری 0.05p < استفاده شد. نتایج نشان داد تمرینات پیلاتس و ترکیبی در پس آزمون و تمرینات پیلاتس در دورة پیگیری یک ماهه بر تحکیم حافظة حرکتی زنان میانسال تأثیر معناداری دارد. با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت انجام تمرین پیلاتس باعث ارتقای تحکیم حافظه حرکتی زنان میانسال میشود. در خصوص تأثیر فعالیت هوازی (مانند تمرین پیلاتس) بر تحکیم حافظة حرکتی، بحثهای زیادی مطرح شده است. اگر چه محققان اظهار نمودهاند ساز و کارهای زیربنایی آن بهطور قطعی مشخص نشده است، اما فرض بر این است در پی انجام فعالیت هوازی تغییرات مهمی در مغز انسان رُخ میدهد. بنابراین این عوامل برای حفظ عملکرد شناختی و ارتقای تحکیم حافظه مؤثر هستند که احتمالاً تمرینات پیلاتس تأثیر بیشتری بر آنها دارد
تمرینات ترکیبی,پیلاتس,تمرینات تی.آر.ایکس,تحکیم حافظة حرکتی
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2163.html
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2163_88e2071e2ee83acbc63e437643bd4981.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2538-1504
10
36
2021
06
22
تأثیر تکلیف دوگانه حرکتی شناختی بر کارکردهای اجرایی سالمندان دارای اضافه وزن
123
144
FA
ندا
نوریان
0000/0002/-7053-5823
دانشجوی رفتار حرکتی دانشگاه خوارزمی
nouriantennis@gmail.com
فرهاد
قدیری
استادیار گروه رفتار حرکتی دانشگاه خوارزمی
ghadiri671@gmail.com
رسول
یاعلی
استادیار گروه رفتار حرکتی دانشگاه خوارزمی
r.yaali@gmail.com
حمید
رجبی
استاد گروه فیزیولوژی دانشگاه خوارزمی
hrajabi@khu.ac.ir
10.22089/spsyj.2020.9025.1976
پژوهش حاضر به صورت بالینی و با هدف مقایسه تأثیر دو روش تمرینی حرکتی-شناختی بر کارکردهای اجرایی سالمندان دارای اضافه وزن انجام شد. شرکت کنندگان تعداد 30 نفر از سالمندان 65 تا 80 ساله (میانگین سنی72 سال) شهر تهران بودند که از طریق نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ﻳﻚ ﻫﻔﺘﻪ ﻗﺒﻞ پیش آزمون (بازداری پاسخ، حافظه کاری و حل مسئله) به عمل آمد سپس به طور تصادفی به دو گروه تمرینات تکلیف منفرد (15 نفر) و تکلیف دوگانه (15 نفر) تقسیم شدند. پس از پایان جلسه دوازدهم پس آزمون به عمل آمد و دو ماه بعد نیز آزمون پیگیری گرقته شد. از آزمون آماری تحلیل واریانس مکرر برای ارزیابی یافتهها استفاده شد. نتایج نشان داد اختلاف معناداری در کارکردهای اجرایی در سه زمان پیش آزمون، پس آزمون و آزمون پیگیری وجود دارد. اما اثر تعاملی دو فاکتور گروه و زمان معنادار نیست. بنابراین دو روش تمرینی بر کارکرد اجرایی سالمندان دارای اضافه وزن اثر یکسانی دارند.
افراد سالمند,کارکردهای شناختی,چاقی,تکلیف
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2191.html
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2191_1fb7291d6f346e52cef69274ea5c0f47.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2538-1504
10
36
2021
06
22
بررسی تأثیر شبکه های مجازی بر درگیری ذهنی ورزشکاران
145
164
FA
پروین
آزادگان
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
gafariporshat@gmail.com
شهاب
بهرامی
استادیارگروه مدیریت ورزشی، واحد کرمانشاه ، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرمانشاه ، ایران.
bahrami_sh@yahoo.com
کوروش
ویسی
استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سنندج، ایران
vaysi_k@yahoo.com
10.22089/spsyj.2020.9270.2010
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر شبکه های مجازی بر درگیری ذهنی ورزشکاران بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعة آماری پژوهش شامل کلیة ورزشکاران بود. در این پژوهش 384 پرسشنامه بهصورت آنلاین در سایت پرسلاین جمعآوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامة محقق ساخته که شامل 23 سئوال بود؛ استفاده شد. روایی صوری و محتوایی آن با استفاده از نظر چند نفر از اساتید و روایی همگرا و واگرا آن با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی بررسی گردید، همچنین همسانی درونی پرسشنامه با آلفای کرونباخ تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و مدل معادلات ساختاری برای بررسی برازش مدل پژوهش استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد شبکه های مجازی تأثیری به میزان 671/0 درگیری ذهنی داشت. بنابراین توانایی بالای شبکه های مجازی در این مسیر به طوری که با چارچوب علمی مناسب طراحی شود بسیار مؤثر خواهد بود. همچنین استفاده از فرصتهای ناشی از این رسانة جدید، نیازمند دانشی عمیقتر از نحوة درگیر شدن مشتریان با گونه های مختلف رسانه است.
شبکههای اجتماعی,درگیری ذهنی,ورزشکاران
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2215.html
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2215_e974ffd120bdcc30368b206c0e264377.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2538-1504
10
36
2021
06
22
بررسی عوامل مؤثر روانی بر موفقیت و شکست ورزشکاران
165
180
FA
زاهد
محمدی
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج، سنندج، ایران
zahedm1988@gmail.com
مژگان
خدامراد پور
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج، سنندج، ایران
sporteduazad@gmail.com
مظفر
یکتایار
0000000244906774
دانشیار گروه مدیریت ورزشی، واحد سنندج ، دانشگاه آزاد اسلامی ، سنندج، ایران
myektayar@gmail.com
سمیرا
علی آبادی
0000-0003-4457-0021
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج، سنندج، ایران
s.aliabadi311@gmail.com
10.22089/spsyj.2020.9374.2026
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر روانی بر موفقیت و شکست ورزشکاران طراحی و اجرا گردید. روش پژوهش به صورت پیمایشی بود. جامعه آماری شامل ورزشکاران حرفه ای مرد در رشته های گروهی در استان های غرب کشور بود که اطلاعات کامل و دقیقی از آنان در دسترس نبود. بدین منظور، بر حسب انتخاب در دسترس تعداد 200 نفر از این افراد به عنوان نمونه پژوهش مشخص شدند. در نهایت پس از پخش و جمع آوری پرسشنامه های پژوهش تعداد 172 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته ای بود. نتایج پژوهش نشان داد در کل تعداد 24 مؤلفه شناسایی شده در 4 دسته عوامل شامل مسائل انگیزشی، جنبه های محیطی، مسائل فردی و مسائل اجرایی دسته بندی شدند. به عبارتی توجه به مسائل انگیزشی، جنبه های محیطی، مسائل فردی و مسائل اجرایی می تواند در شکل گیری موفقیت ها و شکست های ورزشکاران تأثیرگذار باشد.
روانی,موفقیت,شکست,ورزشکار
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2225.html
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2225_f0bf60645d360a2dc63a52831db81451.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2538-1504
10
36
2021
06
22
بررسی تأثیر مشارکت در ورزش همگانی بر سالم زیستی دانشجویان
181
196
FA
خلیل
شیخیانی
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شیراز، شیراز، ایران
sport_shz_13680@gmail.com
احمد
ترکفر
دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، شیراز، ایران
a_nedaee1988@yahoo.com
سید احسان
امیرحسینی
0000-0003-1563-0569
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یاسوج، یاسوج، ایران
amirhosseini474@gmail.com
ابراهیم
خوشنام
0000-0003-0198-0824
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم
khoshnam9696@gmail.com
10.22089/spsyj.2020.9406.2031
<span lang="AR-SA" dir="RTL">پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مشارکت در ورزش همگانی بر سالم زیستی دانشجویان طراحی و اجرا گردید. </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">پژوهش حاضر از جمله پژوهش های پیمایشی بود. روش گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر به صورت میدانی بود. پژوهش حاضر از جمله پژوهش های کاربردی بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه های استان فارس شامل دانشگاه های دولتی، آزاد، پیام نور استان فارس بود که در فعالیت های ورزش همگانی فعالیت منظم دارند. </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">به منظور تحلیل دادههای پژوهش حاضر از روش معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد</span><span lang="AR-SA" dir="RTL"> مشارکت در ورزش همگانی بر سالم زیستی دانشجویان تأثیر معناداری دارد. بدین منظور بهبود مشارکت در ورزش همگانی سبب بهبود سالم زیستی دانشجویان می گردد.</span>
مشارکت ورزشی,ورزش همگانی,سالم زیستی
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2254.html
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2254_efbef41a5017974a655852553548f457.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2538-1504
10
36
2021
06
22
بررسی عوامل مؤثر بر توسعه رشد اجتماعی بازیکنان حرفهای فوتبال ایران
197
216
FA
محمدباقر
عسکرنیا
0009-0003-8852-0683
دانشجوی مقطع دکتری مدیریت ورزشی،گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
mohammadbager.askarnia@gmail.com
محمدرحیم
نجف زاده
استادیار گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
najafzadehrahim@yahoo.com
حمید
جنانی
استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
janani-hamid@yahoo.com
جعفر
برقی مقدم
استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
barghi@iaut.ir
10.22089/spsyj.2020.9410.2033
هدف این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر توسعه رشد اجتماعی بازیکنان حرفهای فوتبال ایران بود. روش پژوهش از نوع آمیخته بود. در بخش کیفی تعداد 14 نفر از خبرگان آگاه به موضوع پژوهش به عنوان نمونه مشخص گردیدند. این افراد با توجه به معیارهایی شامل تحصیلات عالی و مرتبط به حوزه پژوهش، تجربه عملی در حوزه پژوهش و همچنین سوابق پژوهشی و علمی انتخاب شدند. در بخش کمی تعداد 196 نفر از بازیکنان لیگ برتر فوتبال به عنوان نمونه پژوهش مشخص گردیدند. پس از پخش و جمعآوری پرسشنامههای پژوهش، تعداد 165 پرسشنامه جمعآوری و مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد تعداد 25 عامل به عنوان عوامل مؤثر بر توسعه رشد اجتماعی بازیکنان حرفهای فوتبال ایران شناسایی شد. این عوامل در 5 دسته شامل عوامل فردی، خانوادگی، ورزشی، فنی و فرهنگی دستهبندی شدند.
رشد اجتماعی,مهارت اجتماعی,تغییرات,فوتبال
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2255.html
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2255_9a59b3faf3883ff448d0bcb46427b2de.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2538-1504
10
36
2021
06
22
بررسی ارتباط و مقایسه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان ورزشی و آسیب پذیری روانشناختی ورزشکاران رشته های انفردی و گروهی
217
236
FA
علیرضا
آقابابا
0000-0001-9811-1865
استادیار گروه روانشناسی ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
alirezaaghababa@yahoo.com
جواد
بگیان کوله مرزی
دکتری تخصصی روان شناسی عمومی
javadbagiyan@yahoo.com
10.22089/spsyj.2020.8987.1973
بررسی تجربۀ هیجانی و شناختی ورزشکاران جهت پیشگیری از آسیب پذیری روان شناختی اهمیت زیادی دارد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان ورزشی و آسیب پذیری روانشناختی ورزشکاران در ورزش های فردی و گروهی انجام گرفت. روش پژوهش حاضر علی مقایسه ای است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه ورزشکاران ورزش های انفرادی و گروهی در سال 1398 تشکیل می دادند. نمونه پژوهش 120 نفر از ورزشکاران رشته های ورزش انفرادی بودند که به روش نمونه گیری در دسترس از بین جمعیت ورزشکاران رشته های انفرادی انتخاب شدند. همچنین 120 نفر از ورزشکاران رشته های گروهی بر اساس سن، جنسیت و سابقه ورزشی با ورزشکاران انفرادی همتا شدند و به پرسشنامه محقق ساخته راهبردهای تنظیم شناختی هیجان ورزشی و آسیب پذیری روانشناختی پاسخ دادند. داده های جمعآوری شده با استفاده از ضریب همبستگی و تحلیل واریانس چند متغیری مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین مؤلفه راهبردهای سازگارانه تنظیم شناختی هیجان ورزشی با افسردگی، اضطراب، استرس، رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین بین مؤلفه راهبردهای ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان ورزشی با افسردگی، اضطراب، استرس و نمره کل پرسش-نامه رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج حاصل از تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد بین ورزشکاران فردی و گروهی در مؤلفه های فاجعه سازی و ملامت دیگران، ملامت خویشتن، نشخوارگری فکری، افسردگی و اضطراب تفاوت وجود داشت. به عبارت دیگر ورزشکاران رشته های ورزشی انفرادی نمرات بالاتری به دست آوردند. سبک هایی که ورزشکاران برای تنظیم هیجانات شان به کار می برند، در تعیین آسیب پذیری روانشناختی آنان اهمیت دارند و تقویت راهبردهای سازگارانۀ تنظیم شناختی هیجانی باید به عنوان هدفی برای پیریزی مداخلات و برنامه های آموزشی سلامت روان مورد توجه واقع شود. بهطوریکه ورزشکاران در مواقع ارزیابی شان از موقعیت ها، بتوانند از راهبردهایی استفاده نمایند که مناسب ترین جو هیجانی را در رقابت ایجاد کند
راهبردهای سازگارانه,راهبردهای ناسازگارانه,اضطراب,افسردگی,استرس
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2263.html
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2263_838e61b97b97ae52b983ff65f3cb133a.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2538-1504
10
36
2021
06
22
طراحی مدل تأثیر ناگویی هیجانی بر ملال فراغت و تنهایی اجتماعی با نقش تعدیلگر فعالیت بدنی سالمندان شهر تهران
237
258
FA
ابوالفضل
مرادی
دانشجوی دکتری مدیریت اوقات فراغت، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
mehrdadmoradi52@gmail.com
زینت
نیک آئین
2- دانشیار مدیریت ورزشی ، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
dr.zinatnikaeen@gmail.com
جاسم
منوچهری
استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
manouchehri.jasem@gmail.com
10.22089/spsyj.2021.9051.1981
هدف از پژوهش حاضر نقش تعدیل گر فعالیت بدنی بر رابطه علی ناگویی هیجانی بر ملال فراغت و تنهایی اجتماعی سالمندان شرکت کننده در فعالیت های اوقات فراغت شهر تهران است. جامعه آماری پژوهش را سالمندان شرکت کننده در پارک های عمومی و همسایگی و حاضر در فعالیتهای بدنی تشکیل میدهند. بر اساس فرمول حجم نمونه معادلات ساختاری و به روش خوشه ای از مناطق مختلف تهران، تعداد 221 نفر نمونه آماری پژوهش را تشکیل دادند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های استاندارد ناگویی هیجانی، تنهایی اجتماعی، ملال فراغت و پرسشنامه فعالیت بدنی شارکی است. نتایج تحلیل معادلات ساختاری حاکی از آن بود که فعالیت بدنی به عنوان تعدیلگر در رابطه علی ناگویی هیجانی و ملال فراغت تأثیر معکوس و معناداری دارد. همچنین نتایج پژوهش حاکی از آن بود که فعالیت بدنی بر رابطه علی بین ناگویی هیجانی و تنهایی اجتماعی نیز اثر عکس و تعدیلی دارد. متولیان ورزش، بایستی با فراهم نمودن زمینه مناسب برای فعالیت های ورزشی سالمندان مانند تجهیز پارکها به تسهیلات ورزشی و رفاهی ویژه سالمندان و یا با برنامهریزی جهت اجرای فعالیت های مختلف مانند ورزش صبحگاهی و پیاده روی و ... موجب افزایش مشارکت سالمندان در فعالیتهای ورزشی شوند.<br /><br /><strong> </strong>
سالمندان,تنهایی اجتماعی,فعالیتهای بدنی,ملال فراغت,ناگویی هیجانی
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2273.html
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2273_05ae2409f4f00124e6827adac0ed3f28.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2538-1504
10
36
2021
06
22
تأثیر آموزش مهارتهای روان شناختی بر درک موفقیت ورزشی بازیکنان فوتبال
259
274
FA
لطیف
جعفری گیلانده
دانشجوی پردیس بین المللی ارس دانشگاه تهران
مربی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد آستارا. گیلان.
latifjafarigilandeh@gmail.com
یاسر
مدنی
0000000214574553
استادیار گروه روان شناسی علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی روان شناسی دانشگاه تهران. استادیار
yaser.madani@ut.ac.ir
محمد
خبیری
000000333292524
دانشیار دانشکده تربیت بدنی. دانشگاه تهران.
mkhabiri@ut.ac.ir
مسعود
غلامعلی لواسانی
دانشیار گروه روان شناسی. دانشکده علوم تربیتی روان شناسی. دانشگاه تهران.
lavasani@ut.ac.ir
10.22089/spsyj.2021.8890.2022
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای روانشناختی بر درک موفقیت ورزشی بازیکنان فوتبال است. جامعة انتخابی تیم فوتبال شهرداری اردبیل بود که از میان آنها 24 نفر نمونه داوطلبانه انتخاب شدند. روش پژوهش، نیمه آزمایشی و طرح دوگروهی ناهمسان با پیش-آزمون و پس-آزمون با گروه کنترل بود. ابزار استفادهشده، آزمون درک موفقیت ورزشی رابرتز، ترشر و بالکو بود. برای تحلیل دادهها، از تحلیل واریانس چند متغیری در اندازهگیریهای مکرر استفاده شد .نتایج پژوهش حاضر حاکی از اثربخشی آموزش مهارتهای روانشناختی برای گروه آزمایش نسبت به گروه گواه بود. همچنین اثر زمان باعث افزایش درک موفقیت برای گروه آزمایش شد. میزان اف محاسبهشده در مورد تأثیر گروهها برابر با 526/76 و در سطح 001/0 معنادار بود.
درک موفقیت ورزشی,فوتبال,مهارتهای روانشناختی
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2317.html
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2317_9d39c19a53bab0cb31f1e2ffeb6dedbc.pdf
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2538-1504
10
36
2021
06
22
پیامدهای تنفر از برند در استفاده کنندگان از پوشاک ورزشی
275
292
FA
محمد حسن
عبداللهی
استادیار مدیریت ورزشی گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شیراز. شیراز. ایران
abdollahi.1975@yahoo.com
حسین
زارعیان
استادیار پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
zareian.h@gmail.com
سجاد
غلامی
0000-0003-1294-6023
استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی آپادانا، شیراز
s.gholami_2020@yahoo.com
علی
ابوالحسینی
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
abolhoseini1997@gmail.com
10.22089/spsyj.2021.9498.2046
هدف پژوهش حاضر بررسی پیامدهای تنفر از برند در استفاده کنندگان از پوشاک ورزشی بود. روش پژوهش، توصیفی-همبستگی و از نظر هدف، کاربردی بود که به شکل میدانی انجام و استفاده کنندگان از پوشاک ورزشی جامعة آماری بود. نمونة آماری پژوهش حاضر 360 نفر بودند که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه های استاندارد تنفر از برند هگنر و همکاران (2017)، پرسشنامة اجتناب از برند رومانی و همکاران (2012)، پرسشنامة کاهش یا توقف حمایت از برند گریگوری و فیشر (2006)، پرسشنامة تبلیغات منفی دهان به دهان تامسون و همکاران (2012)، پرسشنامة شکایت از برند گریگوری و فیشر (2006) و پرسشنامة انتقام از برند رومانی و همکاران (2012) بود. جهت روایی ترجمه از روش روایی ترجمه پیشرو–پسرو استفاده شد. روایی صوری و محتوایی به تأیید پانزده تن از اساتید مدیریت ورزشی رسید. همچنین مقدار پایایی پرسشنامه مطلوب برآورد شد. تحلیل نتایج به روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل و اس.پی.اس.اس انجام شد. نتایج نشان داد تنفر از برند به طور معناداری بر اجتناب از برند، کاهش/توقف حمایت، تبلیغات منفی دهان به دهان، شکایت از برند و انتقام از برند تأثیر مثبت دارد. به طور کلی با توجه به اینکه تنفر از برند باعث افزایش پیامدهای منفی بر روی برند می شود، به مدیران پیشنهاد می شود با اتخاذ رویکردهای در مدیریت برند، راههایی را برای مقابله با بحران های اینچنینی مد نظر قرار دهند
تنفر از برند,پیامد,پوشاک ورزشی
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2569.html
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2569_45a185bc8511433900a7715fb182c515.pdf