TY - JOUR ID - 2249 TI - تأثیر اطلاعات بینایی-شنوایی بر رفتار خیرگی افراد با اضطراب صفتی: بررسی نقش ادارک چندحسی JO - مطالعات روان‌شناسی ورزشی JA - SPSYJ LA - fa SN - 2345-2978 AU - خلجی, مریم AU - عقدایی, مهین AU - فارسی, علیرضا AU - پیراس, الساندرو AD - گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران AD - استاد، گروه علوم رفتاری و شناختی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران AD - گروه علوم زیست پزشکی و عصبی- حرکتی ، دانشگاه بولوگنا ، ایتالیا Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 10 IS - 35 SP - 1 EP - 18 KW - ادراک تک‌حسی KW - پیش‌بینی KW - مدت تثبیت KW - بارشناختی DO - 10.22089/spsyj.2020.9512.2048 N2 - اثر اضطراب بر عملکرد ورزشی همواره یکی از موضوعات مهم پژوهش­ های حوزه روان­شناسی ورزش است. هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر اطلاعات بینایی-شنوایی بر رفتار خیرگی افراد با اضطراب صفتی در تشخیص جهت ضربۀ تاس بدمینتون بود. شرکت­کنندگان، 40 فرد مبتدی با اضطراب صفتی بودند که به­صورت تصادفی به گروه ادراک تک­ حسی و چندحسی تقسیم شدند. گروه تک­ حسی به تمرین تشخیص جهت ضربۀ تاس بدمینتون در لحظه برخورد توپ با راکت، از طریق بینایی پرداختند و گروه چند حسی از اطلاعات بینایی-شنوایی همزمان استفاده کردند. هر دو گروه 200 کوشش تمرینی انجام دادند. پیش ­آزمون و پس ­آزمون هر دو گروه به صورت تک­ حسی گرفته شد. نتایج نشان داد گروه چند حسی الگوی خیرگی بهینه (تعداد تثبیت کم و مدت تثبیت طولانی ­تر) را کسب کردند. احتمالاً استفاده از صوت به منظور برجسته کردن نشانه ­های غنی از اطلاعات راهی برای بهبود الگوی رفتار خیرگی افراد در سطح مبتدی با اضطراب صفتی است. UR - https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2249.html L1 - https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2249_bedceb00e20a3c0b6da2d0fe2fe16f65.pdf ER -