TY - JOUR ID - 2336 TI - تاثیر برنامه تمرین متوالی حافظه ای بر عملکرد حافظة کاری جوانان: بررسی نقش واسطه‌ای برتری جانبی JO - مطالعات روان‌شناسی ورزشی JA - SPSYJ LA - fa SN - 2345-2978 AU - خانقلی, محبوبه AU - نمازی زاده, مهدی AU - نصری, صادق AU - واعظ موسوی, سید محمد کاظم AD - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی AD - مدیر گروه تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان AD - دانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی AD - استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) Y1 - 2024 PY - 2024 VL - 13 IS - 47 SP - EP - KW - حافظة کاری KW - برتری جانبی KW - جوانان KW - مراحل آزمون DO - 10.22089/spsyj.2021.9849.2079 N2 - مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر برنامة تمرین متوالی حافظه‌ای بر عملکرد حافظة کاری جوانان و بررسی نقش واسطه‌ای برتری جانبی انجام شد. نمونة آماری این پژوهش نیز شامل 60 زن جوان راست و چپ دست می‌باشند که بصورت در دسترس و براساس معیارهای ورود و خروج انتخاب و به صورت تصادفی در چهار گروه تقسیم شدند. تکالیف مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل تکلیف زمان عکس‌العمل زنجیرۀ متناوب، مقیاس حافظۀ وکسلر نسخۀ سوم و آزمون حافظة کاری اِن بَک بود. آزمودنی‌های مورد مطالعه در پیش‌آزمون، آزمون اکتساب، آزمون یادداری فوری و 48 ساعت پس از آن در آزمون یادداری شرکت کردند. نتایج نشان داد بین عملکرد حافظة کاری در مرحله پیش آزمون با هر یک از مراحل اکتساب، یادداری فوری و یادداری تاخیری، بین عملکرد حافظة کاری در مرحله اکتساب با مراحل یادداری فوری و یادداری تاخیری، و بین عملکرد حافظة کاری در مرحله یادداری فوری با یادداری تاخیری تفاوت معنادار بود. مقایسه عملکرد حافظة کاری گروه‌ها نشان داد آزمودنی‌های گروه‌های آزمایشی چپ دست در مراحل اکتساب، یادداری فوری و یادداری تاخیری عملکرد حافظة کاری بهتری نسبت به آزمودنی‌های گروه‌های دیگر دارند. نتایج مطالعه حاضر نشان داد افراد راست و چپ برتر دارای عملکرد بهتری در حافظة کاری بودند، لذا پیشنهاد می شود مربیان جهت آموزش و همچنین بازتوانی عملکرد به مسئله برتری جانبی توجه ویژه ای داشته باشند. UR - https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2336.html L1 - https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2336_91011afbc263f765adbcbd3853077648.pdf ER -