TY - JOUR ID - 2682 TI - ارتباط اعتماد به ‌نفس با انگیزه آموزش فعالیت بدنی: نقش واسطه‌ای سواد بدنی JO - مطالعات روان‌شناسی ورزشی JA - SPSYJ LA - fa SN - 2345-2978 AU - سلطانی, صادق AU - حسینی, سیده سمیه AU - مختاری دینانی, مریم AD - دانش‌آموخته کارشناسی ارشد، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران AD - دانش‌آموخته کارشناسی ارشد، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران AD - دانشیار مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 10 IS - 38 SP - 269 EP - 298 KW - اعتمادبه‌نفس KW - فعالیت بدنی KW - انگیزه آموزش KW - سواد بدنی DO - 10.22089/spsyj.2021.10925.2204 N2 - سواد بدنی موضوعی مهم در مسیر حفظ سلامت فردی و اجتماعی است. فردی دارای سواد بدنی است که روحیه و انگیزه لازم برای فعالیت‌های بدنی را داشته باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط اعتماد به ‌نفس با انگیزه آموزش فعالیت بدنی: نقش واسطه‌ای سواد بدنی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان تربیت‌بدنی مقطع ابتدایی (معلمان عمومی و تخصصی تربیت‌بدنی) استان خوزستان بود. نمونه آماری به دلیل گسترده بودن در ابتدا به روش تصادفی خوشه‌ای چهار شهر اهواز، بهبهان، مسجدسلیمان و دزفول (790=N) انتخاب شدند. سپس با استناد به جدول کرجسی و مورگان (258=n) نفر به‌صورت تصادفی انتخاب شدند. برای جمع­­­ آوری داده‌ها از سه پرسش‌نامه اعتماد به ‌نفس آموزش تربت­بدنی اسپیتل (2015)، پرسش‌نامه سواد بدنی چوی و همکاران (2020) و پرسش‌نامه انگیزه آموزش فعالیت­ بدنی اسپیتل (2015) استفاده شد. برای تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته‌ها نشان داد اعتماد به ‌نفس معلمان با انگیزه آنان برای آموزش تربیت‌بدنی رابطه معنا­داری داشت (434/0) و اعتماد به ‌نفس معلمان با سواد بدنی آنان رابطه معنا­داری داشت (591/0). همچنین سواد بدنی معلمان با انگیزه آنان برای آموزش تربیت‌بدنی رابطه معناداری داشت (383/0)، و درنهایت اعتماد به ‌نفس با انگیزه معلمان ورزش مقطع ابتدایی برای آموزش تربیت‌بدنی با نقش واسطه‌ای سواد بدنی رابطه معناداری داشت که 69 درصد اثر کل اعتمادبه‌نفس معلمان بر انگیزه آموزش تربیت‌بدنی از طریق غیرمستقیم توسط متغیر میانجی سواد بدنی تبیین می‌شود. با توجه به اهمیت ارائه آموزش تربیت‌بدنی باکیفیت در سطح دبستان و اینکه سواد بدنی پایه و اساس آشنایی با مهارت‌های رفتاری و حرکتی، آمادگی جسمانی، آگاهی، دانش و درک سالم زیستن و تقویت فرصت تفریحات بدنی به­ شمار می­ رود، پیشنهاد می‌شود از معلمان متخصص و با سطح سواد بدنی بالا برای تدریس درس تربیت‌بدنی در مقطع ابتدایی استفاده شود UR - https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2682.html L1 - https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2682_e86fa4de00a7b82e8a64a022c49b8dd5.pdf ER -