2024-03-29T04:57:02Z
https://spsyj.ssrc.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=145
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2345-2978
1395
5
16
پیش بینی نیازهای روانشناختی و بهزیستی دانشجویان ورزشکار: بر اساس نقش مربیان
محمد تقی
اقدسی
بهزاد
بهزادنیا
این پژوهش نظریة نیازهای اساسی روانشناختی، یک زیر نظریه در چهارچوب نظریة خودمختاری، را در دانشجویان ورزشکار مورد بررسی قرار داد. بر این اساس، عوامل زمینه-اجتماعی تعیینکننده در بهزیستی دانشجویان ورزشکار مورد بررسی قرار گرفت. همچنین در این پژوهش نقش میانجیگری نیازهای اساسی مورد آزمون قرار گرفت. طرح پژوهش حاضر توصیفی– همبستگی بود. 234 دانشجوی ورزشکار در دانشگاههای ارومیه و تبریز (میانگین سنی: 90/20 و انحراف استاندارد: 03/3) به صورت تصادفی انتخاب شدند. نتایج نشان داد که حمایت استقلالی و جو تکلیفمحور به صورت مثبتی با احساس استقلال، شایستگی و وابستگی و عاطفه مثبت ارتباط داشت. جو خود-محور با عاطفه منفی در ارتباط بود. سه نیاز اساسی روانشناختی ارتباط مثبتی با عاطفه مثبت، و همچنین ارتباطی منفی با عاطفه منفی داشتند. همچنین سه نیاز اساسی روانشناختی میانجیگر مثبت در رابطة بین حمایت استقلالی و جو تکلیفمحوری با عاطفه مثبت بودند. نتایج پژوهش حاضر از نظریة نیازهای اساسی حمایت کرد.
نظریة نیازهای اساسی
حمایت استقلالی
جوهای انگیزشی
بهزیستی
دانشجویان ورزشکار
2016
06
21
1
18
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_731_f24644d25a4588142414f46d08fff9d0.pdf
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2345-2978
1395
5
16
مقایسة منابع استرس دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار
علیرضا
فارسی
مجید
مرادی
پژوهش حاضر باهدف شناسایی و مقایسه منابع استرس دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار رشتههای پزشکی و غیرپزشکی کشور و ارائه راهکارهای لازم برای حذف یا تعدیل آنها انجام شد. بدین منظور، پس از تقسیمبندی جغرافیایی دانشگاههای کشور به پنج منطقه، متناسب با تراکم نسبی جمعیت دانشجویی هر یک از مناطق، پرسشنامههای مربوطه بین 2000 دانشجو (1200 نفر غیرپزشکی و 800 نفر پزشکی، نیمی از هر گروه ورزشکار و نیمی غیر ورزشکار) توزیع و گردآوری شد. از روشهای آماری تحلیل عاملی و تی مستقل به ترتیب برای بررسی منابع استرس و مقایسه گروهها استفاده شد. پس از استخراج منابع استرس هر گروه، مقایسه گروهها نشان داد که دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار در منابع استرس اختلاف معناداری دارند. عمدهی منابع استرس و راهکارهای حذف یا تعدیل آنها در حیطه مدیریتی و اداری بودند.
استرس
منابع استرس
دانشجو
2016
06
21
19
34
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_732_30d77d3bd365a31968c46e3077275d65.pdf
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2345-2978
1395
5
16
ویژگیهای روانسنجی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ بازبینی شدۀ اضطراب حالتی رقابتی-2
ولی اله
کاشانی
الهه
مصطفایی فر
هدف از پژوهش حاضر تعیین روایی و پایایی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ بازبینی شدۀ اضطرابحالتیرقابتی-2 بود. بدین منظور 170 ورزشکار مرد و زن در سطوح مختلف مهارتی و در رشتههای مختلف، به صورت نمونهگیری هدفمند انتخاب و نسخۀ فارسی پرسشنامۀ بازبینی شدۀ اضطرابحالتیرقابتی-2 را تکمیل کردند. از تحلیل عاملی تأییدی مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری به منظور تعیین روایی سازه، از ضریب آلفای کرونباخ برای تعیین همسانی درونی پرسشنامه و برای تعیین پایایی زمانی این ابزار از ضریب همبستگی درون طبقهای در روش آزمون مجدد استفاده گردید. نتایج تحلیل عاملی تأییدی مرتبۀ اول و دوم، ضرایب آلفای کرونباخ و همبستگی درون طبقهای نشان داد که نسخۀ فارسی پرسشنامۀ بازبینی شدۀ اضطراب حالتی-رقابتی- 2 از روایی و پایایی قابل قبولی در بین ورزشکاران ایرانی برخوردار است و قابلیت این را دارد که ورزشکاران، مربیان و پژوهشگران از این پرسشنامه به عنوان ابزاری روا و پایا برای سنجش اضطرابحالتیرقابتی ورزشکاران استفاده کنند.
اضطراب جسمانی
اضطراب شناختی
اعتماد به نفس
تحلیل عاملی تأییدی
ورزشکار
2016
06
21
35
54
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_733_7226e3ae9843e0b5e28d90e6b1e6cc45.pdf
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2345-2978
1395
5
16
معرّفی پرسشنامۀ خود-کارآمدی ورزشی
ایمان
صحرائیان
سید محمدکاظم
واعظ موسوی
محمد
خبیری
هدف از این پژوهش ساخت و بررسی ویژگیهای روانسنجی ابزاری برای سنجش میزان اطمینان درک شدۀ افراد در توانایی ورزش کردن بود. بر اساس مبانی نظری، نسخه 22 سؤالی پرسشنامه ساخته شد. سپس 567 تن (301 مرد و 249 زن) بهصورت طبقهای- در دسترس انتخاب شدند و به سؤالات پاسخ دادند.میزان پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ و دونیمه کردن به ترتیب برابر 975/0 و 944/0 به دست آمد. روایی صوری پرسشنامه بر اساس نظر 7 تن از متخصصین تأیید شد و نتایج تحلیل عامل اکتشافی بر وجود یک عامل در پرسشنامه دلالت داشت. همبستگی نمرات آزمون با نمرات خودکارآمدی شرر و اعتمادبهنفس صفتی ورزشی نیز بیانگر روایی سازه آن بود (به ترتیب 516/0= r و 738/0= r، 01/0p≤). همچنین همبستگی نمرات مشارکتکنندگان با میزان فعالیت بدنی آنها نشان دهندۀ روایی ملاکی این ابزار بود (579/0= r، 01/0p≤). بنابراین پرسشنامه ساختهشده دارای روایی و پایایی قابل قبولی است.
روایی
پایایی
تحلیل عاملی
توانایی ورزش کردن
اعتماد به نفس
2016
06
21
55
70
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_734_1d0906d6f3ba0a2653dfc29acd16e6eb.pdf
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2345-2978
1395
5
16
اثر تعدیل کنندة خُلق بر یادگیری حرکتی پنهان با تأکید بر اضطراب صفتی
فرهاد
قدیری
یدالله
بیننده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر انواع خلق بر یادگیری حرکتی پنهان در افراد همگون با اضطراب صفتی پایین بود. نمونة تحقیق حاضر شامل 75 دانشجوی مرد داوطلب از دانشگاه خوارزمی با اضطراب صفتی پایین بود که به شکل تصادفی به سه گروه خلق مثبت، منفی و خنثی تقسیم شدند. در ابتدا همه شرکت کنندگان با استفاده از تصاویر عاطفی در معرض القاء خلق مثبت، منفی و خنثی قرار گرفتند و بعد از آن تکلیف ردیابی آینه را طی یک بلوک 10 کوششی تمرین کردند. آزمون یادداری شامل 4 کوشش از همان تکلیف بود. نتایج نشان داد در زمان یادداری گروه خلق مثبت نسبت به دو گروه دیگر زمان اجرای بهتر و خطای کمتری دارد (05/0>P). در این پژوهش نقش تعدیل کنندة هیجان در حافظة حرکتی پنهان به تأیید رسید و مشخص شد افراد با اضطراب صفتی پایین از خلق مثبت بهرة بیشتری در شرایط یادگیری می برند.
خلق مثبت
خلق منفی
یادگیری حرکتی ضمنی
اضطراب صفتی
2016
06
21
71
80
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_735_d2763216b54a6a7b32e12fac41cb1af0.pdf
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2345-2978
1395
5
16
مقایسة خودتنظیمی ورزشی و باورهای فراشناخت در ورزشکاران با سه سطح مختلف مهارتی
پروانه
شمسی پور دهکردی
حدیثه
بهرامی
هدف پژوهش حاضر بررسی باورهای فراشناختی و خودتنظیمی ورزشی ورزشکاران با سطح مختلف ورزشی بود. صد و پنجاه ورزشکار در سه سطح بر اساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامههای جمعیت شناختی، خودتنظیمی ورزشی و سنجش باورهای فراشناختی استفاده شد. نتایج نشان داد مردان در سطح ورزشی ماهر به طور معنادار باورهای فراشناختی و خودتنظیمی ورزشی بهتری نسبت به زنان در سطح ورزشی ماهر داشتند. زنان و مردان در سطح ورزشی خبره به طور معنادار دارای باورهای فراشناختی و خودتنظیمی ورزشی بالاتری نسبت به زنان و مردان با سطح ورزشی ماهر و مبتدی بودند. همچنین زنان و مردان در سطح ورزشی ماهر به طور معنادار دارای باورهای فراشناختی و خودتنظیمی ورزشی بالاتری نسبت به زنان و مردان با سطح مهارت مبتدی بودند. براساس نتایج مطالعة حاضر، فعالیت بدنی در سطوح ماهر و خبرگی جهت ارتقاء خودتنظیمی ورزشی و باورهای فراشناختی به ورزشکاران توصیه میشود.
باورهای فراشناختی
خودنظم دهی ورزشی
سطح مهارت
جنسیت
2016
06
21
81
98
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_736_2db48a587d0a0a4c6584b95a2b9c86ae.pdf
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2345-2978
1395
5
16
نقش راهبردهای مقابلهای در پیشبینی اضطراب شناختی- جسمانی و اعتماد به نفس ووشوکاران نخبه
امیرحسین
مهرصفر
محمد
خبیری
حسن
غرایاق زندی
هدف از مطالعه حاضر بررسی نقش راهبردهای مقابلهای در پیشبینی اضطراب جسمانی، شناختی و اعتمادبهنفس ووشوکاران نخبه بود. 107 پرسشنامه بهوسیله ورزشکاران تکمیل گردید. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره تحلیل شد. نتایج نشان داد که همبستگی راهبردهای مقابلهای مبتنی بر عمل و هیجان با اضطراب جسمانی - شناختی و همبستگی راهبردهای مقابله-ای مبتنی بر عمل با اعتمادبهنفس، معنیدار بود. همچنین، تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که راهبردهای مقابلهای مبتنی بر عمل و هیجان، 531/0 واریانس اضطراب جسمانی، 638/0 واریانس اضطراب شناختی و 659/0 واریانس عامل اعتمادبهنفس را پیشبینی میکند. بر اساس نتایج، راهبردهای مقابلهای مبتنی بر عمل، اضطراب شناختی - جسمانی را کاهش و اعتمادبهنفس را افزایش میدهد. اما راهبردهای مقابلهای مبتنی بر هیجان، تأثیر برعکس دارد. درنتیجه، آموزش راهبردهای مقابلهای مبتنی بر عمل میتواند پیشنهاد میشود.
اضطراب ورزشی
راهبردهای مقابلهای
اعتمادبهنفس
ووشو
2016
06
21
99
116
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_737_f83fa0621166625b0b1e3c8a3ff42b17.pdf
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2345-2978
1395
5
16
ویژگیهای روانسنجی نسخة فارسی پرسشنامة خودگفتاری خودکار در ورزش
شهزاد
طهماسبی بروجنی
پژوهش حاضر با هدف بررسی روایی و پایایی پرسشنامه خودگفتاری خودکار در ورزش انجام شد. بدین منظور 344 ورزشکار دختر و پسر در رشته های ورزشی تیمی و انفرادی مختلف و سطوح ورزشی مختلف به تکمیل پرسشنامه ها پرداختند. بعد از تکنیک ترجمه-بازترجمه و تأیید روایی صوری پرسشنامه توسط پنج متخصص، پایلوت اولیه پرسشنامه جهت رفع اشکالات جزئی انجام شد. جهت تعیین روایی سازة پرسشنامه ها از تحلیل عاملی تأییدی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری، همسانی درونی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و ثبات آن از ضریب همبستگی پیرسون با استفاده از آزمون-آزمون مجدد، استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل نهایی شامل دو بُعد خودگفتاری مثبت و منفی با هشت عامل مورد تأیید قرار گرفت. همچنین، پرسشنامه از شاخصهای برازندگی مطلق، همسانی درونی و ثبات قابل قبولی برخوردار شد، که بیانگر روایی و پایایی مطلوب نسخة فارسی پرسشنامه با 39 سؤال می باشد.
"خودگفتاری"
"روایی سازه"
"همسانی درونی"
"ثبات"
2016
06
21
117
138
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_738_9ae2851a3d53e9114cacfac04c968e53.pdf
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2345-2978
1395
5
16
واکاوی منابع کارآمدی جمعی از تجارب ورزشکاران تیم ملی والیبال ایران
زهرا
محمدی
زهره
مشکاتی
مهدی
ژیان پور
هدف پژوهش، واکاوی منابع کارآمدی جمعی از تجارب ورزشکاران تیم ملی والیبال ایران بود. در این مطالعه با رویکردی کیفی از روش پدیدارشناسی استفاده شد. جامعة مورد پژوهش، ده ورزشکاران مرد عضو تیم ملی والیبال در سال 2014 بودند که به صورت هدفمند و در دسترس بود. ده مشارکتکننده بهطور داوطلبانه در این مطالعه شرکت کردند. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبههای نیمه ساختاریافته استفاده شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. اعتبار و قابلیت اعتماد نتایج مناسب بود. منابع کارآمدی جمعی در قالب 6 کد تبیینیِ "دستاوردهای تیمی"، "تمرینهای تیمی"، "تعاملات بینتیمی"، "حامیان تیمی"، "کارآمدی مربی" و "وحدت روانی تیمی" شناسایی گردید. نتایج این پژوهش از جنبهای مشابه دیگر تئوریهای موجود و از جنبهای مکمل و خاص است. پژوهش حاضر اهمیت دادن به موضوع کارآمدی جمعی برای رسیدن به موفقیتهای بیشتر والیبال ایران در عرصههای بیناللملی را پیشنهاد میکند.
کارآمدی جمعی
والیبال
کیفی
تحلیل مضمون
تیم ملی
2016
06
21
139
162
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_739_de63d6e45590a0367fff1be77a6ec989.pdf
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2345-2978
1395
5
16
مقایسة اختلالات رفتاری نوجوانان ورزشکار رشتههای انفرادی و تیمی و افراد غیر ورزشکار
هیوا
مرادیانی
کمال
عزیزبیگی
دلپاک
حسینی
هدف پژوهش حاضر مقایسة اختلالات رفتاری در بین نوجوانان ورزشکاران رشتههای انفرادی و تیمی و افراد غیرورزشکار بود. 188 دانشآموز دختر و پسر 14-12 ساله انتخاب شده و به سه گروه غیرورزشکاران، ورزشکاران انفرادی و تیمی تقسیم شدند. جهت اندازهگیری اختلالات رفتاری، پرسشنامة رفتاری راتر فرم معلم و فرم والد مورد استفاده قرار گرفت. با توجه به نتایج بدست آمده از هر دو فرم مذکور، علاوه بر میزان شیوع بیشتر اختلالات رفتاری در نوجوانان غیرورزشکار، تفاوت هر یک از خرده مقیاسها در بین دو گروه نوجوانان ورزشکار انفرادی، تیمی و غیرورزشکار نیز از لحاظ آماری معنادار گردید. همچنین پسران میزان بالاتری از اختلالات رفتاری را نسبت به دختران به خود اختصاص دادند. فعالیتهای مختلف ورزشی میتوانند در پیشگیری و کاهش اختلالات رفتاری نوجوانان مؤثر واقع گردند به طوری که میتوان به آن به عنوان روشی ارزشمند در کنار سایر روشهای نوین مقابله نگریست.
اختلالات رفتاری
نوجوانان
ورزشکاران انفرادی و تیمی
غیر ورزشکار
2016
06
21
163
172
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_740_e3b54d0aef55632fa9c4b75427390180.pdf