2024-03-28T15:51:06Z
https://spsyj.ssrc.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=264
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2345-2978
1398
8
30
نقشِ فعالیتهای ورزشی و هُنری در بهزیستی ادراک شده با ارائه مُدل مفهومی
نوید
مهتاب
فرزاد
غفوری
جلیل
سحابی
مظفر
یکتایار
این پژوهش با هدف فهم نقشِ فعالیتهای ورزشی و هُنری در بهزیستی ادراک شده انجام شد. روش پژوهش کیفی و استراتژی مطالعاتی نظریۀ داده بنیاد با رویکرد برساختی و گردآوری داده با روش مصاحبۀ نیمه ساختاریافته بود. مشارکتکنندگان در پژوهش شامل متخصصانِ حوزههای تربیتبدنی، هُنری و سینمایی بودند. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی با 22 نفر مصاحبه صورت گرفت. تحلیل دادهها با استفاده از کُدگذاری باز و متمرکز و مقولاتِ تحلیلی برساخت شده بود و مُدل مفهومی پژوهش بر مبنای این کُدها ترسیم و 21 مفهوم تحلیلی شناسایی گردید. در مرحلة کُدبندی متمرکز در قالب 4 مقولۀ اصلی هماهنگی شناختی و احساسی، خودپنداره مُثبت، تقویتِ ارتباطات و پیوند اجتماعی و تقویت هویت جمعی تشریح و بهصورت مُدل مفهومی ترسیم شدند. یافتههای پژوهش بیانگر نقشِ مُهم فعالیتهای ورزشی، هنری و سینمایی در توسعۀ عواطفِ مطلوب، بهزیستی روانشناختی، بهزیستی اجتماعی و به عبارت دیگر بهزیستی ادراک شده میباشند.
بهزیستی ادراک شده
فعالیتهای ورزشی و هنری
بهزیستی روانشناختی
بهزیستی اجتماعی
2020
02
20
1
22
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1912_d73bd67bf639aed200921dd71d6abd47.pdf
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2345-2978
1398
8
30
روانسنجی پرسشنامۀ مهارتهای ارتباطی هفتگانه قاسمی
حمید
قاسمی
نازنین
راسخ
هدف پژوهش روانسنجی پرسشنامۀ مهارتهای ارتباطی هفتگانه قاسمی در دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه پیام نور کشور بود. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی، از نظر هدف توسعهای و به صورت میدانی انجام شد. جامعۀ آماری را دانشجویان کارشناسی تربیت بدنی دانشگاه پیام نور کشور (96-95) تشکیل دادند (N=1150). بر مبنای جدول تعیین حجم نمونه مورگان و کرجسی تعداد 290 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. با در نظر گرفتن احتمال ریزش در نهایت تعداد 300 نفر به عنوان نمونه و به صورت غیرتصادفی در دسترس، ابزار تحقیق را تکمیل نمودهاند. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامۀ محقق ساخته مهارتهای ارتباطی هفتگانه استفاده شد. پس از تأیید روایی صوری و محتوی پرسشنامه، روایی سازه نیز از طریق تحلیل عامل تأییدی مورد بررسی قرار گرفت. در این تحقیق مهارت دیدن به عنوان هفتمین مهارت از مجموعه مهارتهای ارتباطی از جمله مهارت سخن گفتن، مهارت گوش دادن، مهارت خواندن، مهارت زبان بدن، استفاده از ابزارهای ارتباطی روزمره و نوین و مهارت نوشتن شناسایی شد. بر اساس مقادیر شاخصهای نیکویی برازش (GFI) معادل 909/0 و شاخص برازش تطبیقی (CFI) 921/0 مدل از برازش کافی برخوردار است. نتایج تحلیل عامل تأییدی نشان داد مهارت نوشتن با بار عاملی 782/0 با بالاترین اولویت و مهارت گوش دادن با بار عاملی 384/0 دارای کمترین اولویت در بین گویههای مهارت ارتباطی هفتگانه بوده است و در نهایت، پیشنهاد میشود به منظور کاربرد وسیعتر، روایی این پرسشنامه در جوامع دیگر نیز مورد بررسی قرار گیرد.
روانسنجی
ابزار جمعآوری داده
روایی سازه
مهارتهای ارتباطی
دانشجویان
تحلیل عامل تأییدی
2020
02
20
23
40
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1888_0c1fe3b903db05c9198314a08baa0f50.pdf
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2345-2978
1398
8
30
تأثیر خستگی شناختی بر کارایی عصبی شبکه کنترل اجرایی توجه در افراد ورزشکار: مدل سیستم تنظیم دوگانه
سحر
محمدزاده
علیرضا
فارسی
رضا
خسروآبادی
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر خستگی ذهنی بر کارایی عصبی شبکه کنترل اجرایی توجه در افراد ورزشکار است. بدین منظور 22 دانشجوی ورزشکار حرفهای داوطلبانه در پژوهش شرکت کردند. به منظور سنجش سرعت پردازش و میزان درصد خطای شبکه کنترل اجرایی، آزمون شبکههای توجه را قبل و بعد از خستگی ذهنی انجام دادند. شرکتکنندگان آزمون استروپ را جهت ایجاد خستگی ذهنی به مدت 60 دقیقه انجام دادند و بلافاصله بعد از آن آزمون شبکههای توجه را اجرا کردند. نتایج آزمون تی وابسته افزایش معناداری در میزان درصد خطای شبکه کنترل اجرایی در شرایط خستگی ذهنی نشان داد، اما سرعت پردازش تحت تأثیر خستگی ذهنی قرار نگرفت. به طور کلی، این یافتهها از کاهش کارایی پردازش تکلیف حمایت میکند که تحت تأثیر مبادله سرعت-دقت قرارگرفته است. بنابراین، کاهش دقت پردازش نشاندهندۀ فعالیت مکانیسم بازداری و بهبود سرعت پردازش ناشی از درگیری مکانیسم تسهیل سیستم تنظیم دوگانه را میتوان بیان کرد.
سیستم تسهیل سیستم بازداری
خستگی ذهنی
کنترل اجرایی
2020
02
20
41
56
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1983_3fbeedfcb69aabfb3914a42c6765cc05.pdf
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2345-2978
1398
8
30
آسیب شناسی روانشناختی و شیوع مصرف مکملهای ورزشی در ورزشکاران زن
مهدی
شهبازی
سیروس
چوبینه
ریحانه
عزتی
پژوهش حاضر به آسیبشناسی روانشناختی و بررسی مصرف مکملهای ورزشی مجاز و غیرمجاز در ورزشکاران زن باشگاههای بدنسازی پرداخت. این پژوهشازنوعتوصیفی-تحلیلیبودودردستۀمطالعات مقطعیقرار میگیرد. تعداد 484 پرسشنامه حاوی اطلاعات زمینهای، نگرش و آگاهی نسبت به مصرف مکملها و فرم کوتاه خودپندارۀ بدنی با همسانی درونی90/0 و پایایی زمانی 83/0 تکمیل گردید. از آمار توصیفی جهت تعیین شاخصهای گرایش مرکزی استفاده شد. حدود 24 % از بانوان ورزشکار مکملهای ورزشی استفاده میکردند. 61 % آنان توجه همیشگی به مجاز و غیرمجاز بودن مکملها داشتند و بیش از 20 % صرفاً با تأیید مربی آنها را مصرف میکردند. نتایج نشان داد خودپندارۀ بدنی و مصرف مکملها با هم ارتباط معناداری دارند. همچنین به دلیل پایین بودن سطح شناخت بانوان از عوارض مصرف این مواد میتوان با آموزش مناسب از اثرات مخرب این مواد به طور مؤثرتری پیشگیری نمود.
مکمل ورزشی
زنان
بدنسازی
دوپینگ
آسیب شناسی روانشناختی
2020
02
20
57
76
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1839_f639b7ab42b4d4a15e1265a7aff23e62.pdf
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2345-2978
1398
8
30
بررسی میزان اثربخشی موسیقی مهیج و آرامبخش بر عملکرد ورزشی تیم ملی جودوی نوجوانان جمهوری اسلامی ایران
ایمان
صفائی
مجتبی
قزبانی نژاد
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی میزان اثربخشی موسیقی مهیج و آرامبخش بر عملکرد ورزشی تیم ملی جودوی نوجوانان ایران بود. روش انجام به صورت یک پژوهش نیمه آزمایشی، با طرح پیشآزمون–پسآزمون با گروه کنترل و مرحلۀپیگیری همراه با روش مقایسهای بود.جامعۀ آماری پژوهش حاضر شامل کلیۀورزشکارانجودوکار تیم ملی نوجوانان بود. بدین منظور تعداد 45 ورزشکار جودوکار به صورت هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی به سه گروه موسیقی مهیج (15 نفر)، موسیقی آرامبخش (15 نفر) و گروه بدون موسیقی (15 نفر) تقسیم شدند. برنامۀ تمرین موسیقی در سه گروه مجزا شامل دو گروه تجربی با موسیقی و گروه کنترل بدون موسیقی انجام شد.برای گردآوری دادهها از پرسشنامه عملکرد ورزشیاستفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از تحلیل کوواریانس تک متغیری استفاده شد. یافتهها نشان داد موسیقی مهیج و آرامبخش بر عملکرد ورزشی تیم جودوی نوجوانان ایران تأثیر معناداری دارد. بر اساس نتایج این پژوهش پیشنهاد میشود به منظور بهبود عملکرد ورزشی تیم ملی جودو نوجوانان از موسیقی مهیج و آرامبخش استفاده گردد.
موسیقی آرامبخش
موسیقی مهیج
عملکرد ورزشی
تیم ملی جودوی نوجوانان
جمهوری اسلامی ایران
2020
02
20
77
98
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1960_0088971d3726542cb133645d20ed45d5.pdf
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2345-2978
1398
8
30
اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی- رفتاری بر سطح کورتیزول بزاقی دوندگان مبتدی: پیگیری سه ماهه
حسین
صمدی
فرناز
زنگانه
هادی
گورکی
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی هشت هفته آموزش راهبردهای شناختی- رفتاری بر سطح کورتیزول بزاقی ورزشکاران مبتدی دوومیدانی با پیگیری سهماهه بود. پژوهش حاضر از نوع نیمهتجربی و طرح پیشآزمون-پسآزمون- پیگیری بود. 20 دوندۀ استقامت مرد نوجوان با دامنة سنی 18- 16 سال، بهطور تصادفی در دو گروه آموزش راهبردهای شناختی- رفتاری و کنترل قرار گرفتند. پروتکل مداخلۀ گروه آزمایش شامل 8 جلسه و تکلیف خانگی روزانه به کمک روانشناس بالینیِ متخصص انجام شد. دادههای پژوهش با استفاده از آزمون آماری تحلیل واریانس مرکب تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد آموزش راهبردهای شناختی-رفتاری منجر به کاهش غلظت کورتیزول بزاقی مراحل پسآزمون و پیگیری در گروه آزمایش گردید. بر اساس یافتهها پیشنهاد میگردد آموزش راهبردهای شناختی- رفتاری بهعنوان یک روش مؤثر در کاهش سطح کورتیزول بزاقی ورزشکاران مبتدی دوومیدانی مورد استفاده قرار گیرد.
راهبردهای شناختی- رفتاری
کورتیزول بزاقی
ورزشکار
دوومیدانی
2020
02
20
99
112
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1897_394d29a405bd2351df84b568a8068c3c.pdf
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2345-2978
1398
8
30
اثربخشی مداخلة شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب ورزشکاران رشته-های تیمی و انفرادی
مهلا
روحبخش اجتماعی
مریم
آیینی
ناصر
صبحی قراملکی
هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی مداخلة شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش اضطراب شناختی، بدنی و رفتاری ورزشکاران بود. 75 نفر آزمودنی بهصورت در دسترس انتخاب و در سه گروه تیمی، انفرادی و کنترل جایگزین شدند. بااستفاده از پرسشنامه، بعد از اجرای مداخلة شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی، اضطراب شناختی، بدنی و رفتاری آزمودنیها مورد آزمون قرار گرفتند. پس از کنترل تفاوتهای اولیه در پیشآزمون در میزان اضطراب شناختی، بدنی و رفتاری، نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد تفاوت معناداری بین میانگین نمرات پسآزمون گروه آزمایش با پسآزمون گروه کنترل، وجود دارد. نتایج آزمون تی مستقل نشان داد بین اضطراب کلی آزمودنیهای رشتههای تیمی و انفرادی تفاوت معنادار وجود دارد. بدین ترتیب که میزان اضطراب رشتههای انفرادی بیشتر از رشتههای تیمی بود. باتوجهبه یافتههای این پژوهش میتوان چنین نتیجهگیری کرد مداخلة شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی میتواند موجب کاهش اضطراب شناختی، بدنی و رفتاری در ورزشکاران میشود.
ذهن آگاهی
اضطراب شناختی
اضطراب بدنی
اضطراب رفتاری
ورزشکاران انفرادی و تیمی
2020
02
20
113
128
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1995_97fed9e7932925c3e2b1ffa965760ea7.pdf
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2345-2978
1398
8
30
تاثیر 12 هفته تمربنات یوگا بر امید به زندگی زنان
سوسن
قربانی
مرضیه
دهقانی
محمد
جوادی پور
هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر تمرینات یوگا بر امید به زندگی زنان بود.طرح پژوهش این تحقیق شبه آزمایشی و به صورت آزمایشی با گروه کنترل با پیشآزمون و پسآزمون اجرا گردید.نمونهگیری به صورت در دسترس و انتخاب گروه کنترل با روش همتاسازی به صورت تصادفی انجام شد. شرکتکنندگان پژوهش شامل 50 زن از شهر کرمانشاه بودند که به شکل تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. پروتکل تمرینات شامل سه جلسه در هفته و هر جلسه60 دقیقه فعالیت بود و مداخلات به مدت 36 جلسه اعمال گردید. به منظور سنجش میزان امید به زندگی زنان، از پرسشنامۀ امید به زندگی میلر و پاورز (1988) استفاده شد.پایایی پرسشنامه در این پژوهش با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 89/0به دست آمد. دادههای گردآوری شده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره تحلیل شدند. نتایج نشان داد تمرینات ورزشی یوگا بر امید به زندگی زنان مؤثر بوده است. با توجه به نتایج به دست آمده آموزش یوگا را میتوان برای بالا بردن امید به زندگی در زنان به کار برد.
یوگا
امیدبهزندگی
زنان
2020
02
20
129
142
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1907_3eae0d5a8463052e04ff622b78150c89.pdf
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2345-2978
1398
8
30
شناسایی و تدوین الگوی انگیزههای مشارکت ورزشی جانبازان و معلولین
مهدی
وکیلی تنها
سیروس
احمدی
مجید
سلیمانی
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تدوین الگوی انگیزههای مشارکت ورزشی جانبازان و معلولین استان همدان انجام شد. پژوهش به روش آمیخته انجام شد. محقق از طریق مصاحبۀ عمیق با دستاندرکاران، تصمیمگیرندگان و تأثیرگذاران ورزش جانبازان و معلولین استان همدان، به جمعآوری اطلاعات از آنان پرداخت. دادههای حاصل از 25 مصاحبه به روش نظریه سازی داده بنیاد کدگذاری و تجزیه و تحلیل شد. سپس پرسشنامه ای مطابق با کدهای به دست آمده طراحی شد. روایی پرسشنامه با تکنیک دلفی، توسط تعدادی از اساتید و کارشناسان صاحبنظر و پایایی آن با آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. با توجه به جامعۀ گسترده پژوهش و مراجعه به جدول مورگان با روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای متناسب، پرسشنامه در میان 384 نفر از جانبازان و معلولین استان توزیع و جمعآوری شد دادهها با استفاده از نرم افزارهای اس. پی. اس. اس و پی. ال. اس تحلیل شد. طبق یافته های پژوهش، انگیزۀ سلامتی، تندرستی و نشاط، انگیزۀ کسب پایگاه اجتماعی، عوامل موقعیتی و انگیزۀ آموزش و کسب مهارت، انگیزۀ کسب موفقیت و تخلیۀ انرژی و سرگرمی بر تمایل جانبازان و معلولین به ورزش در استان همدان مؤثرند.
استان همدان
انگیزه های ورزشی
مشارکت ورزشی
ورزش جانبازان و معلولین
2020
02
20
143
160
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1889_4a53a67d44da0186c00462d8abfce098.pdf
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2345-2978
1398
8
30
بررسی عوامل مؤثر بر توسعۀ تعهد اخلاقی به نسل آینده در ورزشکاران حرفهای
حبیب
هنری
مهدی
عمادی
جواد
شهلایی
غلامعلی
کارگر
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر توسعۀ تعهد اخلاقی به نسل آینده در ورزشکاران حرفهای طراحی و اجرا گردید. روش پژوهش از نوع آمیخته بود. ابزار پژوهش، مصاحبه و پرسشنامه محقق ساختهای بود که روایی و پایایی این پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت. جامعۀ آماری این پژوهش کلیۀ ورزشکاران مرد تیمهای ملی کشور در رشتههای ورزشی منتخب به تعداد 207 نفر بود و بر حسب انتخاب تصادفی بر اساس جدول مورگان تعداد 132 نفر به عنوان نمونۀ پژوهش مشخص گردیدند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد در میان عوامل شناسایی شده دانش عمومی مهمترین عامل بر توسعۀ تعهد اخلاقی به نسل آینده در میان ورزشکاران حرفهای است. نتایج پژوهش همچنین مشخص نمود که جلب مشارکتهای عمومی و اعتقاد راسخ از دیگر عوامل مهم جهت توسعۀ تعهد اخلاقی به نسل آینده در میان ورزشکاران حرفهای است.
تعهد به نسل آینده
میراث
دانش
اعتقاد
ورزش
2020
02
20
161
172
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1801_2641e7cf80c4d5835e191eb967b3153e.pdf
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2345-2978
1398
8
30
نقش باورهای امید و کمالگرایی در پیشبینی انگیزۀ ورزشی دانشجویان
صادق
نصری
سحر
یوسفی
هدف پژوهش حاضر شناسایی نقش کمالگرایی و امید در پیشبینی انگیزۀ ورزشی در دانشجویان بود. روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعۀ آماری دانشجویان دانشگاه شهید رجایی و نمونۀ آماری 282 نفر (132 زن و 150 مرد) بود که به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند. برای سنجش متغیرها از پرسشنامههای چند بعدی کمالگرایی تهران، امیدواری و انگیزۀ مشارکت ورزشیاستفاده شد. فرضیهها با استفاده از رگرسیون چند متغیری آزمون شدند. نتایج نشان داد بین کمالگرایی و امید با انگیزۀ ورزشی رابطۀ مثبت وجود دارد. از بین متغیرهای کمالگرایی و امید، تنها کمالگرایی قادر است 6 درصد از واریانس انگیزۀ ورزشی را تبیین نماید. از بین مؤلفههای کمالگرایی، کمالگرایی خویشتنمدار توانسته است 8 درصد واریانس را توضیح دهد. همچنین مؤلفه تفکر عاملی امید میتواند 3 درصد تغییرات انگیزۀ ورزشی را تبیین نماید. نتایج میتواند در پیشبینی انگیزۀ ورزشی در دانشجویان استفاده شود.
انگیزش ورزشی
باورهای امید
کمال گرایی
2020
02
20
173
189
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1973_2ddc0bcf69d38b7e6cfcfff5753c9095.pdf
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2345-2978
1398
8
30
نقش عوامل روانی-اجتماعی در پیشبینی فعالیتبدنی دانشآموزان
علی
خزائی
بهشته
اقبالی
علیرضا
دبیر
احمد
محمودی
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش عوامل روانی-اجتماعی در پیشبینی فعالیتهای بدنی دانشآموزان بود. نمونۀ پژوهش، تمامی دانشآموزان 11 تا 18 سالۀ مدارس دولتی شهر تهران در نیمسال اول تحصیلی 98-97 بودند که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. در این پژوهش بهمنظور اندازهگیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامههای ورزش در اوقات فراغت گودین و شفرد (1985)، خودکارآمدی فعالیتبدنی و حمایت اجتماعی نورمن و همکاران (2005) و پیامد مورد انتظار ورزش رسنیک و همکاران (2000) بهره گرفته شد. نتایج پژوهش نشان دادند بین حمایت اجتماعی و خودکارآمدی اجتماعی با فعالیتبدنی رابطه مثبت معناداری وجود دارد؛ اما بین انتظار پیامد و فعالیتبدنی ارتباط معناداری مشاهده نشد. همچنین نتایج بیانگر این بود که حمایت اجتماعی و خودکارآمدی 5/14 درصد از واریانس کل میزان تغییرات فعالیتبدنی دانشآموزان را تبیین میکنند و حمایت اجتماعی پیشبین قویتری نسبت به خودکارآمدی است.برای افزایش فعالیتبدنی نوجوانان میتوان در هر برنامۀ مداخلهای از حمایتهای اجتماعی،بهخصوص حمایتهای والدین و دوستان بهعنوان یک عامل مهم استفاده کرد.
فعالیتبدنی
حمایت اجتماعی
خودکارآمدی
پیامد مورد انتظار
2020
02
20
190
204
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1944_de5aa31be4a3dc92c2e347a674a0a636.pdf
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2345-2978
1398
8
30
تاثیر روش آموزش (خطی و غیرخطی) بر انگیزۀ مشارکت دانشآموزان در درس تربیتبدنی
رسول
یاعلی
نسرین
تیموری
سارا
باقری
هدف این پژوهش بررسی تأثیر رویکرد آموزش خطی و غیرخطی بر انگیزۀ مشارکت دانشآموزان در ساعات تربیتبدنی بود. 40 دانش آموز بهصورت تصادفی در دو گروه 20 نفره آموزش خطی و غیرخطی قرار گرفتند. در مرحلۀ پیشآزمون شرکتکنندگان پرسشنامه انگیزۀ مشارکت ورزشی را تکمیل کردند. تکلیف مورد استفاده، دو با مانع بود که در مسیر 50 متری انجام شد. برای اجرای پروتکل در آموزش خطی از رویکرد سنتی آموزش استفاده شد. در گروه آموزش غیرخطی از دستکاری محدودگرها (تغییر در فاصله و ارتفاع موانع) استفاده شد. پس از پایان مرحلۀ اکتساب پسآزمون به عمل آمد. نتایج نشان داد روش آموزش خطی و غیرخطی تأثیر معناداری بر میزان انگیزۀ مشارکت دانش آموزان دارد. همچنین مشخص شد گروه آموزش غیرخطی نسبت به گروه آموزش خطی، انگیزش مشارکت بهتری داشت. به معلمان و مربیان تربیتبدنی پیشنهاد میشود بهمنظور ارتقأ انگیزۀ مشارکت دانشآموزان از رویکرد آموزش غیرخطی استفاده نمایند.
آموزش خطی
آموزش غیرخطی
انگیزه مشارکت
دو با مانع
2020
02
20
205
220
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1916_1fc594dc3af1790339635d1bfebb68d9.pdf
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2345-2978
1398
8
30
چالش بی انگیزگی و موانع مشارکت دانشجویان در برنامه های درسی ورزش دانشگاهی
مریم
کیان
باوجودی که مشارکت در فعالیتهای ورزشی میتواند آثار مثبتی در نشاط دانشجویان همراه داشته باشد، بسیاری از دانشجویان اغلب انگیزه و مشارکت کمتری در این برنامهها دارند. لذا هدف پژوهش حاضر، شناسایی موانع مشارکت دانشجویان در فعالیتهای ورزشی در دانشگاه یزد بود. از روش پژوهش توصیفی-تحلیلی استفاده شد. جامعۀ پژوهش شامل تمامی دانشجویان سال سوم و چهارم دورۀ کارشناسی دانشگاه یزد بود.از طریق فرمول کوکران تعداد 360 نفر به عنوان نمونه به صورت تصادفی طبقهای مساوی انتخاب شدند. همچنین با روش نمونهگیری هدفمند، تعداد 5 مدرس ورزشی انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محققساخته بود که روایی و پایایی آن تأیید شد. به منظور تحلیل دادهها، از آمار توصیفی و استنباطی در قالب تحلیل معادلات ساختاری و تحلیل واریانس رتبهای استفاده شد. همچنین در بخش پرسش تشریحی، از تحلیل کیفی استفاده شد. یافتهها نشان داد متغیرهای «موانع فردی» (63/0) و «سازمانی و مدیریتی» (47/0) بالاترین تأثیر را در ساخت متغیر موانع مشارکت در فعالیت ورزشی داشتند. همچنین، مشخص شد 40% از تغییرات واریانس متغیر موانع مشارکت در فعالیت ورزشی، از طریق متغیر «موانع فردی» قابل تبیین است و از میان شاخصهای آن، «ضعف آگاهی و نگرش» و «ضعف اقتصادی» بالاترین میزان مداخله را به خود اختصاص دادند. پس از آن، «موانع سازمانی و مدیریتی» تبیین کننده 22% تغییرات واریانس متغیر موانع مشارکت بود که از میان شاخصهای آن، «ضعف مدیریتی ورزشی»، بالاترین میزان مداخله را به خود اختصاص داد. با توجه به نقش موانع فردی در ضعف مشارکت دانشجویان در ورزش، پژوهش حاضر اجرای طرحهای تشویقی، توسعه امکانات ورزشی و آگاهیرسانی و فرهنگسازی را به عنوان پیشنهادهای کاربردی مورد تاکید قرار می دهد.
تربیت بدنی
برنامه درسی
انگیزه
مشارکت ورزشی
تحلیل عاملی اکتشافی
دانشگاه یزد
2020
02
20
221
238
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1887_cdcb135e35af641521c87e30b253d9ce.pdf
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2345-2978
1398
8
30
ارتباط بین مهارتهای حرکتی ظریف و درشت با پیشرفت تحصیلی در کودکان: نقش واسطۀ هوش هیجانی
بهروز
قربان زاده
بهزاد
محمدی اورنگی
محمد تقی
اقدسی
هدف این مطالعه بررسی رابطۀ مهارت حرکتی ظریف و درشت با پیشرفت تحصیلی در کودکان هفت ساله بود. همچنین در یک مدل واسطه رابطۀ مهارت حرکتی و پیشرفت تحصیلی با میانجیگری هوش هیجانی مورد آزمایش قرار گرفت. شرکتکنندگان 200 نفر کودک (100 دختر و 100 پسر) هفت ساله از شهر تهران بودند که به صورت در دسترس انتخاب شدند. مهارت حرکتی ظریف و درشت با استفاده از آزمون برونینکس اوزرتسکی-2، هوش هیجانی با پرسشنامه هوش هیجانی شوت و پیشرفت تحصیلی با آزمون موفقیت فردی وکسلر ارزیابی شد. نتایج نشان داد مهارت حرکتی ظریف و درشت، هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی با یکدیگر رابطۀ مثبت دارند. تجزیه و تحلیل مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد مهارت حرکتی از طریق یک مسیر غیرمستقیم و به واسطه هوش هیجانی در پیشرفت تحصیلی تأثیر مثبت دارد. این نتایج حاکی از اهمیت حیاتی تأکید بر مهارتهای حرکتی ظریف و درشت برای موفقیت تحصیلی سالهای ابتدایی مدرسه است.
مهارت حرکتی ظریف
مهارت حرکتی درشت
هوش هیجانی
پیشرفت تحصیلی
2020
02
20
239
256
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1956_2ed933f340a22cd1b9e99a569b3fb9ce.pdf
مطالعات روانشناسی ورزشی
2345-2978
2345-2978
1398
8
30
بررسی نقش راهبردهای نیروی کار احساسی بر قصد ترک شغل مربیان ورزشی (با نقش میانجی گری تحلیل رفتگی شغلی)
ابراهیم
علی دوست قهفرخی
علی
صفرپور
جمال الدین
شریعتی
هدف پژوهش حاضر، بررسی راهبردهای نیروی کار احساسی بر قصد ترک شغل مربیان ورزشی با میانجیگری متغیر تحلیل رفتگی بود. جامعۀ آماری پژوهش، کلیۀ مربیان ورزشی فعال در سطح استان آذربایجان شرقی بودند که به صورت هدفمند 301 نفر از بین آنها به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شد. برای جمعآوری اطلاعات کار احساسی از پرسشنامههای برادریج و لی (2002) و دیفندورف و همکاران (2005) برای متغیر تحلیل رفتگی مربیان از پرسشنامۀ محقق ساخته و برای ارزیابی قصد ترک شغل مربیان نیز از پرسشنامۀ میر و همکاران (1993) استفاده شد. همچنین، روایی و پایایی تمامی پرسشنامهها بررسی و تأیید شد. نتایج به دست آمده از پژوهش نشان داد بازیگری سطحی به صورت مثبت و مستقیم بر تحلیل رفتگی مربیان و به صورت غیرمستقیم بر قصد ترک شغل مربیان تأثیر معنادار دارد. بازیگری عمیق نیز به صورت منفی و مستقیم بر تحلیل رفتگی و به صورت غیرمستقیم بر قصد ترک شغل مربیان تأثیرگذار بود اما مؤلفه بیان واقعی تأثیری به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر تحلیل رفتگی و قصد ترک شغل مربیان نداشت.
تحلیل رفتگی مربیان
قصد ترک شغل
کار احساسی
2020
02
20
257
272
https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1971_2478901b2a2fdb8d521cd8af6883d01f.pdf