پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297841120150522Identifying Stress Sources Before-the-Game Experienced by Members of Iranian National Greco-Roman Wrestling Teamشناسایی منابع استرس قبل از رقابت کشتیگیران تیم ملی فرنگی114420FAخدیجهچنانهدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی ورزشی، دانشگاه آزاداسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایرانمهدینمازی زادهدانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران0000-0002-1503-468xJournal Article20150726This research aims to conduct the identification of stress sources before starting the game by the Iranian national Greco-Roman wrestling team. This qualitative study is based on a phenomenological approach and purposive sampling method. In this regard, data were collected by using in-depth interviews with 8 members of selective competitor that invited to national team for the World Championships in 2014 and the Asian Games in2014. The results of the interviews showed that the sources of stress in participants were identified in three explanatory Codes as »experience«, »conditions« and »future challenges«. Result shown that needs and demands of athlete must be considered during the preparation and performance the interferences for management the stress before competition.هدف از این پژوهش، شناسایی منابع استرس قبل از رقابت در کشتیگیران تیم ملی بزرگسالان ایران بود. این پژوهش، بهصورت کیفی و به شیوۀ پدیدهشناسی و مبتنی بر نمونهگیری هدفمند است. دراینراستا، با 8 نفر از منتخبین دعوتشده به اردوی تیم ملی کشتی فرنگی جهت مسابقات جهانی 2014 و المپیک آسیایی 2014 مصاحبۀ عمیق انجام شد. طبق یافتههای مصاحبه، منابع استرس مشارکتکنندگان، در قالب 3 کد تبیینی "تجارب"، "شرایط" و "چالشهای آینده" شناسایی گردید. نتایج نشان داد که تمام نیازها و خواستههایی که ورزشکاران با آن مواجه هستند، باید هنگام تهیه و اجرای مداخلات برای مدیریت استرس قبل از رقابت در نظر گرفته شوند.https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_420_a65cb97b964c42f7c193d51761011613.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297841120150726The Effect of Normative Feedback on Beginner Students’ Intrinsic Motivation in Performance of Postural Stabilityتأثیر بازخورد هنجاری بر انگیزۀ درونی دانشجویان مبتدی در عملکرد پایداری قامت1526421FAسعیداشرفپور نوائیکارشناس ارشد رفتار حرکتی دانشگاه شهید بهشتی تهرانرسولعابدان زادهدانشجوی دکتری رفتار حرکتی دانشگاه شهید بهشتی تهراناسماعیلصائمیدانشجوی دکتری رفتار حرکتی دانشگاه شهید بهشتی تهران0000-0003-2265-9482Journal Article20150726The purpose of current study was to determine the effect of normative feedback on beginner students’ intrinsic motivation in performance of postural stability. Thirty male students (22/2 ± 9/22) of Shahid Beheshti University were randomly assigned to three groups: positive and negative normative feedback and control groups. Acquisition phase consisted of 160 trials (16 blocks of 10 attempts) throughout 4 days. Normative feedback was provided in the form of a 10% higher or lower than the actual average training at the end of each block. Participants at the end of the acquisition phase completed the intrinsic motivation questionnaire. The results of ANOVA indicated that there are significance differences between groups in perceived competence, effort/importance subscales and also in the total score of the intrinsic motivation. According to these findings it suggest to coaches providing successful experiences by feedback presentation and emphasis on their positive function arise good effect on motor performance.هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر بازخورد هنجاری مثبت بر انگیزۀ درونی افراد مبتدی بود. بدینمنظور، 30 دانشجوی پسر دانشگاه شهید بهشتی بهطور تصادفی در سه گروه هنجاری مثبت، منفی و کنترل برای انجام آزمون پایداری قامت قرار گرفتند. مرحلة اکتساب شامل 160 کوشش (16 بلوک 10 کوششی) در مدت چهار روز بود. بازخورد هنجاری به شکل 10 درصد بالاتر یا پایینتر از میانگین واقعی در پایان هر بلوک تمرینی ارائه شد. شرکتکنندگان در پایان مرحلۀ اکتساب، پرسشنامة انگیزة درونی را تکمیل کردند. نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان داد که بین گروهها در خردهمقیاسهای شایستگی ادراکشده، کوشش/ تلاش و نمرۀ کلی انگیزۀ درونی، تفاوت معناداری وجود دارhttps://spsyj.ssrc.ac.ir/article_421_dc35101c695c2075eac58e3bb6630a83.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297841120150522Psychometric Properties of the Persian Version of Mental Health Inventory (MHI-38) in Elite Athletesبررسی ویژگی های روان سنجی نسخة فارسی پرسش نامۀ سلامت روان (38 سؤالی) در ورزشکاران نخبه2740422FAسیده افروزموسویدانشجوی دکتری روانشناسی ورزش، دانشگاه بینالمللی امام رضا(ع)سید محمدکاظمواعظ موسویاستاد دانشگاه جامع امام حسین(ع)0000-0002-2606-0816حمیدیعقوبیاستادیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شاهدJournal Article20150726In this study, the psychometric properties of the Persian version of Mental Health Inventory (MHI-38) among elite athletes were investigated. A sample of 385 (285 male and 100 female) elite athletes was chosen by cluster random sampling. According to result of experimental factor analysis, one structure with 2 factors components was found which encompassed % 45/06 of the total variability of the data. Result of Confirmatory factor analysis supported two factor structures of mental health (including psychological distress and psychological well-being), has a good fit. To calculate the convergence and divergence validity, the Iranian Mental Health Scale was administered. The convergent validity of psychological distress was confirmed by negative subscale of IMHS (0/58 to 0/78) and the divergent validity was confirmed by positive subscale of IMHS (-0/76 to -0/77). The convergent (0/82 to 0/84) and divergent (-0/57 to -0/77) validity of well-being was also confirmed. The internal consistency (0/83) and test-retest reliability after a 21 day interval (0/81) showed that the MHI possessed suitable reliability coefficients. Other findings of this study showed that the average scores of psychological distress in male athletes was significantly lower than female athletes, and the psychological well-being in male athletes were significantly higher than female athletes. Altogether, results of the present study showed that after deleting 7 items, the MHI had satisfactory reliability and validity and it is considered a suitable tool for measuring psychological distress and well-being in athletes.هدف از پژوهش حاضر، بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ سلامت روان (38 سؤالی) در ورزشکاران نخبه بود. نمونهای با حجم 385 نفر (285 مرد و 100 نفر زن) بهروش تصادفی خوشهای از بین جمعیت ورزشکاران نخبه انتخاب شدند. براساس نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی، یک ساختار دوعاملی بهدست آمد که 06/45 درصد از واریانس را تبیین میکند. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نیز نشان داد ساختار دوعاملی سلامت روان (شامل درماندگی روانشناختی و بهزیستی روانشناختی) از برازش خوبی برخوردار است. برای محاسبۀ روایی همگرا و واگرا، از مقیاس ملی سلامت روان استفاده شد. روایی همگرای (58/0 تا 78/0) بعد درماندگی روان شناختی با استفاده از خرده مقیاس های منفی، و روایی واگرای آن (76/0- تا 77/0-) با استفاده از خرده مقیاس های مثبت مقیاس ملی سلامت روان تأیید شد. روایی همگرا (82/0 تا 84/0) و واگرای (57/0- تا 77/0-) بعد بهزیستی نیز مورد تأیید قرار گرفت. سنجش پایایی مقیاس با استفاده از روشهای همسانی درونی (83/0) و بازآزمایی در فاصلۀ 21 روز برابر با 81/0 بود که نشان داد پرسشنامۀ سلامت روان از ضرایب پایایی مناسبی برخوردار است. یافتههای دیگر این پژوهش نشان دادند که ورزشکاران مرد نسبت به ورزشکاران زن، میانگین نمرۀ درماندگی روانشناختی کمتر و میانگین نمرۀ بهزیستی روانشناختی بیشتری دارند. درمجموع، این مطالعه نشان میدهد که پرسشنامۀ سلامت روان بعد از حذف 7 سؤال با داشتن ضرایب پایایی و روایی رضایتبخش، ابزاری مناسب برای سنجش درماندگی و بهزیستی روانشناختی در ورزشکاران است.https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_422_2f8aaa233c97322bdefee84e79fc17b3.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297841120150522Impulsivity in Soccer Goalkeepers, According to the Different Skill Levelsویژگی های تکانش گری دروازه بانان فوتبال در سطوح مختلف مهارتی4152423FAمهدیسهرابیدانشیار گروه رفتار حرکتی. دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی. دانشگاه فردوسی مشهد- ایرانمحمد حسینقهرمانیدانشجوی دکتری رفتار حرکتی. دانشگاه فردوسی مشهد- ایرانمحمدعلیبشارتاستاد گروه روانشناسی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه تهران- ایرانJournal Article20150726This study investigated the impulsivity in soccer goalkeepers in different skill levels. For this purpose, Thirty goalkeeper participated in this study in order of different skill levels with a mean age of 9/3 ± 65/28 years. Results showed that Goalkeepers impulsivity differed between different skill levels. It was found significant differences in attentional impulsivity and motor impulsivity and also in type I and type II error factor of continuous performance test items. No statistically significant differences in the recognition of impulsivity deciding factor in impulsivity and continuous performance test items also. It can be argued on the basis of these results that alongside other relevant variables for overcoming in Soccer Goalkeeping function in different skill levels, Impulsivity is one of the main adaptive mechanisms in players that can be considered in talent discussions.در این پژوهش، ویژگیهای تکانشگری دروازهبانان فوتبال در سطوح مختلف مهارتی مورد بررسی قرار گرفت. بدینمنظور، 30 دروازهبان از سطوح مختلف مهارتی با میانگین سنی 9/3±65/28 سال در این پژوهش شرکت کردند. نتایج نشان داد که ویژگیهای تکانشگری در بین دروازهبانان سطوح مختلف مهارتی متفاوت است. این تفاوتها در تکانشگری توجهی و حرکتی، از عاملهای تکانشگری و خطای نوع اول و نوع دوم از آیتمهای آزمون عملکرد مداوم بهدست آمد. همچنین، تفاوتهای مشاهدهشده در تکانشگری تصمیمگیری از عاملهای تکانشگری و زمان تشخیص از آیتمهای آزمون عملکرد مداوم، از نظر آماری معنادار نبود. براساس نتایج این پژوهش میتوان عنوان کرد که تکانشگری یکی از مکانیسمهای انطباقی اصلی عملکرد بازیکنان برای غلبه بر نیازهای تکلیف در پست دروازهبانی فوتبال با توجه به سطح مهارتی بازیکنان در کنار متغیرهای مرتبط دیگر است که میتواند در مباحث استعدادیابی مورد توجه قرار بگیرد.https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_423_a64534cdb6bad89ca5f47fd3c9151a82.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297841120150522The Effect of Aerobic Activity Intensity on Self-Concept Dimensions among Elderly with 60 to 70 Years Oldتأثیر شدت فعالیت هوازی بر ابعاد خودپندارة سالمندان 60 تا 70 سال5364424FAامیرشمساستادیار پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی0000-0001-9931-9158احمد علیاکبری کامرانیدانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشیJournal Article20150726The purpose of present research was to investigate the effect of aerobic activity intensity (low and moderate) on self-concept in older adults. The statistical sample included 45 volunteer elderly men with age range of 60-70 years old that divided randomly in two experimental groups and one control group. The exercise protocol consisted of 8 weeks aerobic exercises based on Rockport one-mile walking/running test. With uses specific chest belts, the exercise intensity was evaluated and controlled. All subjects in per and post test stages were completed the Tennessee self-concept scale (TSCS). Results in post-test stage showed that there were significant differences between control and experimental groups in self-concept components (P<0.05). Also, the Bonferroni Post Hoc test showed that the moderate intensity group scores in self-concept components were better than other groups. Finally, the low intensity group scores were better than control group. Based on these findings, the moderate intensity aerobic exercises as a useful method for improve the self concept components among community older adults was recommended.پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر شدت فعالیت هوازی (شدت کم و متوسط) بر ابعاد خودپندارة سالمندان 60 تا 70 سال انجام شد. آزمودنیهای آن، 45 سالمند مرد بودند که بهروش تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل گمارده شدند. پروتکل تمرینی افراد شامل 8 هفته فعالیت هوازی در قالب آزمون یک مایل پیادهروی/دویدن راکپورت بود. شدت فعالیت کم تا متوسط نیز با استفاده بلتهای مخصوصی که به سینة آزمودنیها متصل شده بود، اندازهگیری و کنترل شد. تمامی آزمودنیها در مراحل پیشآزمون و پسآزمون پرسشنامة خودپندارة تنسی-2 را تکمیل کردند. نتایج نشان داد در مرحلة پسآزمون، اختلاف معناداری بین سه گروه در ابعاد خودپنداره وجود دارد (0.05 P<). نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی نیز نشان داد گروه فعالیت با شدت متوسط، دارای میانگین نمرات بالاتر و بهتری نسبت به دو گروه دیگر بود. همچنین، گروه فعالیت با شدت کم نیز دارای میانگین نمرات بهتری نسبت به گروه کنترل بود. براساس نتایج پژوهش، انجام فعالیت هوازی با شدت متوسط، بهعنوان یک روش مفید برای افزایش ابعاد خودپنداره به سالمندان توصیه میشود. https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_424_62429c1d0829cde031e613a697063ad4.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297841120150522Relationship between Goal Orientation and Participation Motivation in Sport Activities among Girlsرابطة هدف گرایی با انگیزش شرکت در فعالیت های ورزشی دختران6576425FAنداعلی اکبریدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (نویسندة مسئول)غلامرضالطفیاستادیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییافسانهسنهاستادیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییJournal Article20150726The purpose of this study is to determine the relationship between goal orientation and participation motivationin sport activities among girls. Therefore, 100 students from high schools with age average of 13.05±0.702 and 100 students from junior high schools with age average of 15.86±1.263 were selected by using cluster random sampling method from female students in Qazvin. Also 100 female university students from Imam Khomeini International University of Qazvin with age average of 21.32±1.853 were selected by using random sampling method, among those who had physical education (1) and then their goal orientation and participation motivation in sport activities were measured. Results showed that by increasing of age, goal orientation and participation motivation decrease and there is a significant relationship between goal orientation and participation motivation in sport activities.هدف این پژوهش، تعیین رابطة هدفگرایی با انگیزش شرکت در فعالیتهای ورزشی دختران بود؛ بنابراین، از میان دانشآموزان دختر شهر قزوین، 100 دانشآموز مقطع متوسطة (کلاس اول) با میانگین سنی 702/0±05/13 و 100 دانشآموز مقطع متوسطة (کلاس دوم) با میانگین سنی 263/1±86/15 به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای در نظر گرفته شدند. همچنین، از میان دختران دانشجوی دانشگاه بینالمللی امام خمینی قزوین که واحد تربیتبدنی یک را اخذ کرده بودند، 100 دانشجو با میانگین سنی 853/1±32/21 با نمونهگیری تصادفی در نظر گرفته شدند و سپس هدفگرایی ورزشی و انگیزش شرکت در فعالیتهای ورزشی آنان مورد سنجش قرار گرفت. نتایج نشان داد که با افزایش سن دختران، هدفگرایی و انگیزش کاهش مییابد و میان هدفگرایی با انگیزش شرکت در فعالیتهای ورزشی، رابطة معناداری وجود دارد.https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_425_73ee515a833967c9fef8bd71f6dfd250.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297841120150522Designing and Testing Causal Model of Relation between Dispositional Flow, Competitive Anxiety, Mental Toughness and Sport Orientationطراحی و آزمون الگوی علی رابطۀ بین اجرای روان و اضطراب رقابتی با استحکام روانی و جهت گیری ورزشی7792426FAمحمدعلیقاسمی نژاددانشجوی دکتری روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلیعباسابوالقاسمیاستاد دانشگاه محقق اردبیلی0000-0002-7378-9730سروینانصار حسیندانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20150726This study aims to provide designing and testing causal model of relation between dispositional flow, competitive anxiety, mental toughness and sport orientation in students of Physical Education. All students of Physical Education were selected as sampling group in 92-93 years. Respondents answered to Sports Mental Toughness Questionnaire (SMTQ), Dispositional Flow Scale-2 (DFS-2) and Task and Ego Orientation in Sport Questionnaire and Competitive Anxiety Questionnaire. Results showed that proposed model are not graceful to the data and needs some requirements. Therefore, by omission of non-meaningful routes, fitting of final antecedent’s model with data was approved by RMSEA. Based on findings, dispositional flow, through Competitive anxiety, has indirect meaningful effect on mental toughness. But for dispositional flow, such indirect meaningful relation with sport orientation was not observed through competitive anxiety. This model can be a useful model for mental toughness of athletes.این پژوهش با هدف ارائۀ الگوی علی رابطۀ بین اجرای روان و اضطراب رقابتی با استحکام روانی و جهتگیری ورزشی در دانشآموزان رشتۀ تربیت بدنی انجام شد. کلیۀ دانشآموزان رشتۀ تربیتبدنی شاغل به تحصیل در سال 93-92، بهعنوان گروه نمونه انتخاب شدند. آزمودنیها به پرسشنامۀ استحکام روانی، مقیاس اجرای روان، اضطراب رقابتی و پرسشنامۀ جهتگیری ورزشی پاسخ دادند. نتایج نشان داد که الگوی پیشنهادی، برازندۀ دادهها نیست و به اصلاح نیاز دارد. درنتیجه، با حذف مسیرهای غیرمعنادار برازش الگوی نهایی پیشایند دادهها نیز با ریشه خطای میانگین مجذورات تقریب تأیید شد. براساس نتایج مدل، اجرای روان از طریق اضطراب رقابتی، رابطۀ غیرمستقیم معناداری با استحکام و رابطۀ مستقیم معناداری با جهتگیری ورزشی دارد. برمبنای یافتهها، رابطۀ غیرمستقیم اجرای روان بر جهتگیری ورزشی از طریق اضطراب رقابتی تأیید نشد. این مدل میتواند مدل مفیدی برای افزایش استحکام روانی ورزشکاران باشد. https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_426_f545bcbf65f513e0e36dcc5cc92f0dd5.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297841120150522Comparative Study of Relationship between Intent Motivation and Attitude toward Classroom Physical Activities among Both Genders (Case Study: Bachelor Students of Yazd University)مطالعۀ تطبیقی رابطۀ انگیزش نیت با نگرش به فعالیت های بدنی کلاسی در بین دو جنس (مورد مطالعه: دانشجویان کارشناسی دانشگاه یزد)93106427FAسجادممبینیدانشجوی کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه یزدمهربانپارسا مهردانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه یزدJournal Article20150726This research studies relationship between intent motivation and attitude toward classroom physical activities among boys and girls bachelor students. For achievement to this purpose, study has been done in positivism paradigm, by quantitative approach and survey method. Population were bachelor students of Yazd university, that 709 persons of them have been selected by stratified sampling by these conditions: d= .05, t= 1.9. Data were analyzed by SPPSS16 software and some statics tests have been done on them. Results show that among boys and girls, two variables i.e. intent motivation and attitude toward classroom physical activities had a powerful and positive significant relationship. Also, intent motivation variable could explain 49.4% of girl's attitude toward classroom physical activities and 19.5% of boy's attitude. Finally we can conclusion that intent variable can explain girl's attitude well, but for boys cannot. Thus we must attention to other factors for boy students too. پژوهش حاضر بهدنبال آن است که به بررسی مقایسهای رابطۀ انگیزش ناشی از نیت، با نگرش دانشجویان دختر و پسر به فعالیتهای بدنی کلاسی بپردازد. انگیزش ناشی از نیت، یک عامل روانشناختی است که میتواند در بروز بسیاری از کنشهای اجتماعی اثرگذار باشد. در راستای دستیابی به هدف این مطالعه، نمونهای متشکل از 709 نفر از دانشجویان دختر و پسر مقطع کارشناسی، انتخاب شدند. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان میدهد که هم میان دختران و هم در بین پسران، دو متغیر انگیزش نیت و نگرش به فعالیتهای بدنی کلاسی،از رابطهای مستقیم و قوی برخوردار هستند. همچنین، متغیر انگیزش نیت توانسته است 4/49 درصد از نگرش دختران به فعالیتهای بدنی کلاسی و نیز 5/19 درصد از نگرش پسران را تبیین نماید. میتوان نتیجه گرفت که انگیزشنیت، یک پیشبین قوی برای نگرش دختران به فعالیت بدنی است؛ حال آنکه درمورد نگرش پسران، از قدرت تبیینکنندگی کمتری برخوردار میباشد. https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_427_31961eb1d641e75c52d2aceddee2747a.pdf