پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297893120200320The Effect of Spontaneous Play in Nature on the Play Behavior and Happiness of Pre-School Childrenتأثیر بازی خودانگیخته در طبیعت بر رفتار بازی و شادی کودکان پیشدبستانی114199710.22089/spsyj.2019.6990.1751FAزهرافتحی رضائیدانشگاه تبریز، گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی، ایرانمیناکشاورزگروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانسید حجتزمانیگروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانJournal Article20190122The purpose of this study was to investigate the effect of spontaneous play in nature on play behavior and happiness of the pre-school children. To this end, 45 children aged 4 to 6 were selected as a sample from Tabriz, in three groups of the outdoor, indoor space, and control. Play behavioral and children's happiness were measured respectively using the pre-school children's behavior in the play, oxford happiness questionnaire, pretest-posttest. Mix ANOVA showed that outdoor activity between pretest-posttest had a significant effect on play behavior and happiness of the children, so that 71% of changes in the play behavior and 98 %of changes in the happiness of the children were affected by their nature outdoor activities. It is while activity in indoors did not have a significant effect on children's play behavior and happiness. The results were discussed with respect to the external bronfenbrenner biomechanical and Piaget cognitive theory<strong>.</strong><strong>هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بازی خودانگیخته در طبیعت بر رفتار بازی و شادی کودکان پیشدبستانی بود.</strong><strong>بدین منظور </strong><strong>45 کودک 6-4 سالۀ تبریز به عنوان نمونه آماری به روش نمونهگیری هدفمند در سه گروه فضای باز ، فضای سرپوشیده و کنترل انتخاب شدند. </strong><strong>رفتار بازی و شادی کودکان به ترتیب</strong><strong> با استفاده از پرسشنامه مقیاس رفتار کودکان پیشدبستانی در بازی </strong><strong>و </strong><strong>پرسشنامه شادکامی آکسفورد بهصورت پیشآزمون و پسآزمون اندازهگیری شد. نتایج تحلیل واریانس مرکب نشان داد که فعالیت در فضای باز بین پیش و پس آزمون بر رفتار بازی و شادی کودکان تأثیر معناداری داشته بهطوری که </strong><strong>71% از تغییرات در رفتار بازی و 98% از تغییرات در شادی کودکان تحت تأثیر فعالیت آنها در فضای باز طبیعی بود درحالیکه فعالیت در فضای سرپوشیده در رفتار بازی و شادی کودکان تأثیر معناداری نداشت. نتایج با توجه به نظریات زیست بوم شناختی برون فنبرنر و شناختی پیاژه بحث شدند. </strong>https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1997_a5a80f6597e0dee10243ea70ae2ca80b.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297893120200320Effect of Cognitive Behavior Therapy Using Exposure Technique on Sport Injury Anxiety among Athletes: Single Subject Studyاثربخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر تکنیک مواجهسازی بر اضطراب آسیب ورزشی ورزشکاران: مطالعۀ تک آزمودنی1534217810.22089/spsyj.2018.5408.1562FAمجیدمظفری زادهدپارتمان علوم ورزشی، روانشناسی ورزش، دانشگاه علامه طباطبائی0000-0003-1717-5133فاطمهحیدریدپارتمان علوم ورزشی، روانشناسی ورزش، دانشگاه تهران0000-0002-2544-6768سهیلاقلعچه یزدانیدپارتمان علوم ورزشی، روان شناسی ورزشی، علامه طباطبائیJournal Article20180118The present study investigated the effect of cognitive-behavioral therapy using exposure technique on sports injury anxiety in a 21-year-old downhill cycling athlete. This quasi-experimental study was implemented with a single subject study and multi-baseline control with a 3-month follow-up. The data was measured using the Beck anxiety inventory, sport injury anxiety scale and a structured clinical interview. The data was analyzed in graph presentations and using the recovery percentage formula. The findings showed significant implications for the effect of exposure technique on athlete injury anxiety. The recovery percentage of the subject for reducing anxiety symptoms and injury anxiety was 71% and 49.5%, respectively. The statistical results and results of other studies suggest that the present study provides promising findings. As a result, psychologists should consider the exposure technique as a simple and inexpensive method of reducing injury anxiety in athletes.هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر درمان شناختی رفتاری مبتنی بر تکنیک مواجه سازی بر اضطراب آسیب ورزشی ورزشکار مرد 21 سالۀ رشتۀ دوچرخه سواری دانهیل بود. این پژوهش به شکل نیمه تجربی به شیوۀ مطالعۀ تک آزمودنی با کنترل خط پایۀ چندگانه و آزمون پیگیری 3 ماهه اجرا شد. دادهها با استفاده از پرسشنامۀ اضطراب بِک، اضطراب آسیب ورزشی و مصاحبۀ ساختاریافته جمعآوری گردید. دادهها به روش ترسیم دیداری و فرمول درصد بهبودی تحلیل شد. یافتههای این پژوهش تلویحات شایانی در خصوص تأثیر تکنیک مواجهسازی بر اضطراب آسیب ورزشی نشان داد. درصد بهبودی آزمودنی در کاهش علائم اضطرابی و اضطراب آسیب ورزشی به ترتیب 71% و 49.5% بود. نتایج آماری و مطالعات دیگر نشان میدهد پژوهش حاضر برخی از یافتههای امیدوارکننده را ایجاد میکند. در نتیجه، روانشناسان میتوانند از تکنیک مواجهسازی به عنوان روشی ساده و کمهزینه برای کاهش اضطراب آسیب ورزشی ورزشکاران استفاده نمایند.https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2178_d0c0c900a25b92192c98ac57aac61aeb.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297893120200320Impact of Practicing Autonomy on Exercise Motivation and Perceived Autonomy Support among Studentsتأثیر تمرین خود مختاری بر انگیزۀ ورزشی و حمایت خودمختاری ادراک شده در دانشآموزان3550217910.22089/spsyj.2018.5406.1561FAجوادنورعلیدانشگاه تهرانمحمودشیخدانشگاه تهرانرسولحمایت طلبدانشگاه تهرانفضل اللهباقرزادهدانشگاه تهرانJournal Article20180121The present study aims at enhancing the efficiency of physical education classes in motivating the students toward out-of-school physical activities. For this purpose, a sample of 100 male students was taken through cluster sampling, and the students were asked to complete three questionnaires before and after a set of test practices: "Sport Motivation Scale", "Perceived Autonomy Support Scale in Exercise Settings", and "Intention to Partake in Physical Activities". Conducted during a total of 10 weeks, the practices were performed simultaneously with normal physical education classes. Results of multivariate analysis of covariance showed that, compared to other students, the students who practiced the exercise protocol autonomously achieved a higher level of motivation toward exercise and further enjoyed their physical education classes. It was generally concluded that, for most part, autonomous practicing tends to maximize students’ enjoyment at physical education classes while motivating them toward partaking in out-of-school professional physical activity classes.<strong><span lang="FA" dir="RTL">هدف از پژوهش حاضر افزایش کارایی کلاسهای تربیت بدنی در ترغیب دانش آموزان به فعالیت های بدنی بیرون آموزشگاهی بود. برای این منظور، نمونۀ 100 نفری دانش آموزان پسر از طریق نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. با توجه به هدف کلی پژوهش از دانش آموزان خواسته شد قبل و بعد از تمرینات به سه پرسشنامه "انگیزش ورزشی"، "حمایت خودمختاری ادراک شده در زمینۀ ورزش" و "پرسشنامۀ قصد شرکت در فعالیت بدنی"، پاسخ دهند. کل دورۀ تمرینی 10 هفته بود که همزمان با ساعات درسی تربیت بدنی مدرسه اجرا شد. نتایج تحلیل چند متغیره کوواریانس نشان داد افرادی که پروتکل تمرینی را به صورت خودمختار تمرین کرده بودند دارای انگیزش بیشتری بودند و از زنگ تربیت بدنی لذت بیشتری نسبت به دیگر دانش آموزان برده بودند. به طور کلی می توان گفت استفاده از روش خودمختاری، بیشتر مواقع باعث میشود دانش آموزان از درس تربیت بدنی حداکثر لذت را ببرند و ترغیب شوند در کلاس های سازمان یافته فعالیت بدنی خارج از آموزشگاه شرکت کنند</span></strong>https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2179_75847b35c27435b0dbdd647058997186.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297893120200320The Effect of Instruction and Motivational Self-Talk in Covert and Overt Levels on Muscular Strength, Physical Self-Concept and Task Self-Efficacy of Adolescentsتأثیر خودگویی آموزشی و انگیزشی در سطوح آشکار و پنهان بر قدرت عضلانی، خودپندارۀ جسمانی و خودکارآمدی تکلیف نوجوانان5168217710.22089/spsyj.2019.5842.1621FAپروانهشمسی پور دهکردیعضو گروه رفتار حرکتی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه الزهرامهتابحیدریدانشگاه شهید بهشتی تهران
رفتار حرکتیسهیلاکریمیدانشگاه آزاد اسلامیJournal Article20180522The purpose of this study was effect of instruction and motivational self-talk in covert and overt levels on muscular strength, physical self-concept and task of adolescent. The participants of this study were 50 girls with an average age of 15 ± 2.5. Participants were randomly divided into five groups (covert and overt instruction self-talk, covert and overt motivational self-talk and control group). Results for the muscular strength of front the thigh, twin, and right leg lunch showed that in fallow up test, covert instruction self-talk group had higher muscle strength than the other groups (P <0.05). For muscular strength of behind the thigh and left leg lunch variables, covert and overt motivational self-talk groups had higher muscle strength than the other groups (P <0.05). Overt motivational self-talk group had higher physical self-concept and task self-efficacy. Educators use instruction and motivational self-talk techniques on covert and overt to promote lower muscle strength, physical self-concept and task self-efficacy<strong>هدف پژوهش بررسی </strong><strong>تأثیر خودگویی بر قدرت عضلانی، </strong><strong>خودپندارۀ جسمانی و خودکارآمدی در</strong><strong>ورزشکار مبتدی </strong><strong>بود. 50 دختر با میانگین سنی5/2 </strong><strong>±</strong><strong> 15 سال، شرکتکنندگان پژوهش حاضر را تشکیل دادند. آزمودنیها به صورت تصادفی به 5 گروه خودگویی آموزشی آشکار و پنهان، خودگویی انگیزشی آشکار و پنهان و کنترل تقسیم شدند. نتایج در آزمون پیگیری، برای متغیرهای قدرت عضلانی جلو ران، دو قلو و لانچ پا راست نشان داد </strong><strong>گروه خودگویی آموزشی پنهان دارای قدرت عضلانی بالاتری نسبت به سایر گروه ها بودند (05/0</strong><strong>P<</strong><strong>). برای متغیر قدرت لانچ پا چپ و قدرت عضلانی پشت ران گروههای خودگویی آموزشی و انگیزشی پنهان قدرت عضلانی بالاتری داشتند (05/0</strong><strong>P<</strong><strong>). گروه خودگویی انگیزشی آشکار دارای بالاترین میانگین خودکارآمدی تکلیف و خودپندارۀ جسمانی بود. در نتیجه</strong><strong> مربیان جهت ارتقأ قدرت عضلانی پایین تنه، خودکار آمدی تکلیف و خودپنداره از تکنیکهایی خودگویی آموزشی و انگیزشی پنهان استفاده کنند.</strong>https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2177_05f6b2338010bea3ca126bf35a81d658.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297893120200320The Effect of Music on Basketball Players’ Team Cohesionتأثیر موسیقی بر انسجام تیمی بسکتبالیستهای لیگ برتر تهران6982170110.22089/spsyj.2019.1701FAمحسنپروازی شندیدانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-1725-3640سید محمدکاظمواعظ موسویدانشگاه جامع امام حسین (ع)0000-0002-2606-0816زهراسلماندانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20161023The aim of this study was to investigate the influence of music on team cohesion among Tehran basketball players. Two teams from Tehran Basketball Premier League were selected as participants randomly, and 15 athletes from each team were selected by convenience sampling as control and experimental groups. The experimental group was exposed to motivational music during training, for 12 sessions. Evaluation of team cohesion was carried out by group environment questionnaire (GEQ), observations, and interviews with the coaches and athletes. Repeated Measure ANOVA showed a significant increase in three subscales of team cohesion scale in post-test scores in experimental group. Results showed using motivational music at least five weeks in training sessions could increase team cohesion among the players.<strong>هدف این پژوهش، مطالعه اثرپذیری انسجام گروهی از موسیقی است. دو تیم از لیگ برتر بسکتبال استان تهران بهصورت تصادفی ساده بهعنوان گروه تجربی و کنترل انتخاب و 15 نفر از بازیکنان هر تیم بهصورت در دسترس در این پژوهش شرکت کردند. هر دو گروه از طریق پرسشنامه جوّ تیمی مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه تجربی به مدت 12 جلسه در حین تمرین در معرض موسیقی انگیزشی قرار گرفت. همچنین با استفاده از مشاهده و مصاحبه با مربیان و بازیکنان، ارزیابی انسجام تیمی از گروه تجربی انجام شد. آنالیز واریانس با اندازهگیریهای تکراری افزایش معناداری را میان نمرات پیشآزمون و پسآزمون گروه تجربی نشان داد. همچنین نتایج آزمون تی مستقل تفاوت معناداری را در سه عامل از عوامل انسجام میان گروههای پژوهش نشان داد. نتایج نشان داد که استفاده از موسیقی انگیزشی در محیط تمرینی، حداقل به مدت پنج هفته، میتواند موجب بهبود و افزایش انسجام گروهی در تیمهای ورزشی شود.</strong>https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1701_66b026a23d474d78edf145a9899bae3c.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297893120200320Sociology of Celibacy in Male Athletes of National Teamsجامعهشناختی تجردگرایی در ورزشکاران مرد عضو تیمهای ملی8396217610.22089/spsyj.2019.6688.1714FAوحیدشجاعیگروه تربیت بدنی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایرانفاطمهنجفیاندانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه الزهرا تهرانحسینصمدیگروه رفتار حرکتی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزش، دانشگاه یزد0000-0002-1073-3393Journal Article20181121The present study was designed and implemented to sociologically identify the celibacy in male athletes of national teams. Modernization perspective by William Good, Parsons' structural functionalism, Durkheim's functionalism, hackers' rational choice theory, Anthony Giddens's modernization, and Two-Tocqueville individualism were all used in the theoretical model of the research. The statistical population of this study included the national single-member sports teams in 2017. Using the availability sampling method, 156 individuals were identified and selected as samples. Pearson test results showed that there was a significant relationship between variables of celibacy, traditional lifestyle, modern lifestyle, religious beliefs, social distrust, fear of failure in marriage, unsuccessful marriage experiences among relatives, and financial-economic costs with materiality. No significant relationship was found with respect to the mass media. In general, the research variables were able to explain celibacy among the athletes.<strong>پژوهش حاضر با هدف شناسایی جامعهشناختی تجردگرایی در ورزشکاران مرد عضو تیمهای ملی طراحی و اجرا شد. در مدل نظری پژوهش از دیدگاههای مدرنیزاسیون ویلیام گود، کارکردگرایی ساختاری پارسنز، کارکردگرایی دورکیم، تئوری گزینش معقولانۀ هکتر، نوگرایی آنتونی گیدنز و فردگرایی دو توکویل استفاده شده است.</strong><strong>جامعۀ آماری این پژوهش، جامعۀ ورزشی مجرد عضو تیمهای ملی در سال ۱۳۹۶ است.</strong><strong>با استفاده از روش انتخاب در دسترس، 156 نفر از این افراد شناسایی و به عنوان نمونه انتخاب شدند. </strong><strong>نتایج آزمون پیرسون نشان میدهد بین متغیرهای فردگرایی</strong><strong>،</strong><strong> سبک زندگی سنتی، سبک زندگی مدرن، باورهای مذهبی، بیاعتمادی اجتماعی، هراس از احساس شکست در ازدواج، تجربۀ ازدواج ناموفق در میان خویشاوندان و هزینههای اقتصادی-مالی با تجردگرایی رابطۀ معناداری وجود دارد و متغیر عملکرد رسانۀ جمعی فاقد ارتباط معنادار است. </strong><strong>در مجموع، متغیرهای پژوهش توانایی تبیین تجردگرایی در بین ورزشکاران را داشتند.</strong>https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2176_1843dec97b0f4debd41e988f267117ba.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297893120200320The Sociological Analysis of the Tendency Toward Martial Karate Sports with the Pierre Bourdieu Theoretical Model (Case study: Karate athletes in Gorgan)تحلیل جامعهشناختی گرایش به ورزش رزمی کاراته با مدل نظری پیر بوردیو (مطالعۀ موردی: ورزشکاران کاراته شهر گرگان)97108217510.22089/spsyj.2019.6689.1715FAزین العابدینفلاحدانشیار گروه تربیت بدنی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران0000-0002-4168-4037تیناسلطان احمدیکارشناس ارشد تربیت بدنی، تهران، ایراناکبرآقازادهگروه تربیت بدنی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایرانJournal Article20181122The present study was designed and implemented with the aim of sociological analysis of the tendency towards martial karate sport with a theoretical model of Pierre Bourdieu. The theoretical model of the research was in accordance with the Pierre Bourdieu theoretical model, in which sports would exercise the social, economic, and cultural capital of individuals. The statistical population of this study is all karate athletes in Gorgan in 2018. According to Morgan sample size table, 285 people were identified as the sample of the study. The research instrument was a questionnaire based on the Pierre Bourdieu theoretical model. Structural equation method was used to analyze the research data. Structural model of research shows that the variables of sport reference model, economic capital, cultural capital of the family, social status of sport and family sport support have a significant effect on karate martial arts sport.<strong>پژوهش حاضر با هدف تحلیل جامعه شناختی گرایش به ورزش رزمی کاراته با مدل نظری پیر بوردیو طراحی و اجرا شد. مدل نظری پژوهش مطابق با مدل نظری پیر بوردیو بود. این مدل به بررسی نقش ورزش بر بهبود وضعیت های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی می پردازد. جامعۀ آماری پژوهش تمامی ورزشکاران کاراته در شهر گرگان در سال 1397 بود. بر اساس جدول حجم نمونۀ مورگان، 285 نفر به عنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. </strong><strong>ابزار پژوهش حاضر پرسش</strong><strong></strong><strong>نام های بر اساس مدل نظری پیربوردیو بود. جهت تجزیه و تحلیل داده های پژوهش، از روش معادلات ساختاری استفاده شد. </strong><strong>مدل ساختاری پژوهش نشان میدهد متغیرهای الگوی مرجع ورزشی، سرمایۀ اقتصادی، سرمایۀ فرهنگی خانواده، منزلت اجتماعی ورزش و حمایت ورزشی خانواده تأثیری معناداری بر گرایش به ورزش رزمی کاراته دارند.</strong>https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2175_f65a0e4f72d150cb1350d50acef2132e.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297893120200320Investigating the Factors Affecting Social Status of Physical Education Teachers Using Structural Interpretative Modelingبررسی عوامل مؤثر بر منزلت اجتماعی معلمان تربیتبدنی با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری109122217310.22089/spsyj.2019.6713.1723FAشیدارنجبریگروه تربیت بدنی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران0000-0002-8005-0715Journal Article20181123The importance of social status in all occupations, including among educators, was essential. This issue has led to the present study aimed to investigate the factors affecting the social status of physical education teachers in Iran through structural interpretation modeling. The present study was descriptive-correlational research that as Field was done. The statistical society of the present study consisted of university professors, physical education teachers and educators in the field of research. According to the bullet selection, 34 people were identified as the sample of the study. The research instrument was a researcher-made questionnaire. The results of this study showed that 15 factors affecting the improvement of social status of teachers were identified. These factors were classified into six levels.<strong>اهمیت منزلت اجتماعی در تمامی مشاغل از جمله در میان معلمان تربیت بدنی مهم و ضروری است. این مسأله سبب گردیده است تا پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر منزلت اجتماعی معلمان تربیت</strong><strong> </strong><strong>بدنی کشور ایران با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر از نوع، پژوهش های توصیفی-همبستگی بود که به صورت میدانی انجام گردید. جامعة آماری پژوهش را اساتید دانشگاهی، دبیران تربیت</strong><strong></strong><strong>بدنی و مدیران تربیت بدنی آموزش و پرورش آگاه به حوزۀ پژوهش </strong><strong>تشکیل دادند. تعداد 34 نفر به عنوان نمونۀ پژوهش بر حسب انتخاب گلوله برفی مشخص شدند</strong><strong>. ابزار پژوهش حاضر پرسشنامۀ محقق ساخته بود. بر اساس نتایج پژوهش حاضر 15 عامل مؤثر بر بهبود منزلت اجتماعی معلمان تربیت بدنی شناسایی گردید که این عوامل در شش سطح تقسیم بندی شدند. </strong>https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2173_67112eaec84047948bf4b4323b455730.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297893120200320Psychometric Characteristics of the Persian Version of Sport Commitment Questionnaire-2 in Athletesویژگیهای روانسنجی نسخة فارسی پرسشنامة تعهد ورزشی-2 در ورزشکاران123138217410.22089/spsyj.2019.6749.1729FAجلیلمرادیاستادیار گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران0000-0001-9360-9373کریمزهره وندیاناستادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایرانپژمانعباسیدانشجوی کارشناسی ارشد رفتار حرکتی دانشگاه اراکJournal Article20181130The purpose of this study was to determine the validity and reliability of the Persian version of Sports Commitment Questionnaire-2 in athletes. The statistical sample consisted of team and individual athletes from Qazvin province, Iran, 280 of whom (145 males and 135 females) were selected by availability sampling. Participants completed the Demographic Characteristics Questionnaire and Sports Commitment Questionnaire-2 (Scanlon et al., 2016). The data were analyzed using confirmatory factor analysis, intra-class correlation coefficient and Cronbach's alpha. The results showed that the fit of goodness index and adaptive fit index were higher than (0.90). Also, the results showed that the temporal reliability was (0.81) and Cronbach's alpha coefficient for sport commitment and its dimensions was above 0.7 (the value of acceptable index). In general, the results showed that the Persian version of the Sports Commitment Questionnaire-2 had acceptable validity and reliability for Iranian athletes. Therefore, this questionnaire can be used for educational and research purposes.<strong>هدف از این </strong><strong>پژوهش</strong><strong>تعیین روایی و پایایی نسخة فارسی پرسشنامة </strong><strong>تعهد ورزشی-2 در ورزشکاران </strong><strong>بود. نمونة </strong><strong>آماری ورزشکاران رشتههای تیمی و انفرادی استان قزوین بود که 280 نفر از آنها (145 نفر مرد و 135 نفر زن) با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. شرکت کنندگان پرسش</strong><strong></strong><strong>نامۀ مشخصات فردی و تعهد ورزشی-2 اسکانلن و همکاران (2016) را تکمیل نمودند. تجزیه و تحلیل دادهها با تحلیل عاملی تأییدی، همبستگی درون طبق های و آلفای کرونباخ انجام شد. نتایج نشان داد شاخص نیکویی برازش و شاخص برازش تطبیقی بالاتر از (90/0) است. پایایی زمانی (81/0) و ضریب آلفای کرونباخ </strong><strong>برای تعهد ورزشی و ابعاد آن بالای 7/0 (مقدار شاخص قابل قبول بودن) به دست آمد. به طور کلی نتایج نشان داد نسخة فارسی پرسشنامة تعهد ورزشی</strong><strong>–</strong><strong>2 در ورزشکاران ایرانی دارای روایی و پایایی قابل قبول است. لذا </strong><strong>از این </strong><strong>پرسش</strong><strong></strong><strong>نامه </strong><strong>میتوان </strong><strong>جهت</strong><strong>ا هداف </strong><strong>آموزشی </strong><strong>و </strong><strong>پژوهشی </strong><strong>استفاده </strong><strong>کرد</strong><strong>.</strong>https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2174_9c033a939bbef473faaad4c0fed3f043.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297893120200320The Effect of Transcranial Direct Current Stimulation on the Working Memoryتأثیر تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای مغز بر حافظۀکاری139154218710.22089/spsyj.2019.6806.1733FAآسیهشباهنگدانشجوی کارشناسی ارشد رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.رسولعابدان زادهگروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران0000-0002-3629-8465حسامرمضان زادهاستادیار گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه دامغان، دامغان، ایران0000-0002-7643-8899Journal Article20181211Aim of this research was investigating of the effect of transcranial direct current stimulation on the working memory in athletes and nonathletes. To this end, 48 persons (18-30 years) purposefully was selected and was equally assigned into two athletes and nonathletes groups. Then, each group was randomly divided to tow actual and artificial stimulation sub-groups. The actual and sham stimulation presented with 2 mA electric current intensity for 20 minutes within three sessions. N-back computer task was used to measure working memory. The results showed the athlete's group rather than nonathlete and the actual stimulation group compared to the Sham group had better performance. The athlete group progressed in the actual stimulation in the post-test. Direct electrical stimulation of the brain so that anodal stimulation on left dorsolateral prefrontal cortex and catodal stimulation on right dorsolateral prefrontal cortex improve of working memory in athlete.<strong>این پژوهش به منظور بررسی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای مغز بر حافظۀ کاری در افراد ورزشکار و غیر ورزشکار انجام شد. بنابراین 48 شرکت کننده (18-30 سال) به روش هدفمند انتخاب شدند. سپس به طور مساوی به دو گروه ورزشکار و غیر ورزشکار تقسیم شدند. هر گروه به طور تصادفی به دو زیرگروه مساوی تحریک واقعی و ساختگی تقسیم شدند. تحریک واقعی و ساختگی با شدت جریان الکتریکی دو میلیآمپری به مدت 20 دقیقه و طی سه جلسه ارائه شد. نرم افزار اِن-بَک برای ارزیابی حافظۀ کاری استفاده شد. نتایج نشان داد </strong><strong>گروه ورزشکار نسبت به غیر ورزشکار و گروه تحریک واقعی نسبت به گروه تحریک ساختگی دارای عملکرد بهتری بودند. گروه ورزشکار در شرایط تحریک واقعی در مرحله پسآزمون پیشرفت کردند. مطابق با یافته های حاضر </strong><strong>تحریک الکتریکی مستقیم مغز به طوری که تحریک آند و کاتد به ترتیب بر روی قشر پیش پیشانی جانبی-پشتی چپ و راست اعمال شود، باعث بهبود عملکرد حافظۀ کاری در افراد ورزشکار میشود. </strong>https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2187_471a47caf6e6af69846ef69e8b26bc0f.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297893120200320Model of the Role of Critical Thinking and Emotional Intelligence on Academic Achievement of Athlete Studentsارائه مدل نقش تفکر انتقادی و هوش هیجانی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان ورزشکار155166217110.22089/spsyj.2019.7270.1777FAمهلایزدان پورگروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایرانسید حسنهراتیگروه تربیت بدنی، واحد نقده، دانشگاه آزاد اسلامی، نقده، ایراناسماعیلدلداده مهربانگروه تربیت بدنی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایرانJournal Article20190412<span>The purpose of this study was to design a model of role critical thinking and emotional intelligence on the academic achievement of athletic students. The method of this research in terms of purpose, was applied and in terms of data collection, was descriptive-correlation. The statistical population of the study was all students who participated in the thirty sixth sport competitions of students in the city of Qom. Data was gathered by field and using a questionnaire. The results of this study showed that critical thinking has a significant effect on academic achievement of athlete students. Also, the results of this study showed that emotional intelligence has significant effect on academic achievement of athlete students.</span><span>Therefore, it is suggested that by enriching the sports environments and improving the skills to athlete’s students, it also strengthening emotional intelligence and critical thinking, helped improve their academic achievement.</span><strong>پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل نقش تفکر انتقادی و هوش هیجانی بر پیشرفت تحصیلی </strong><strong>دانشآموزان </strong><strong>ورزشکار طراحی و اجرا گردید. روش این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ گردآوری دادهها، توصیفی-همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ </strong><strong>دانشآموزان </strong><strong>شرکتکننده در سی و ششمین دورۀ مسابقات ورزشی </strong><strong>دانشآموزان </strong><strong>کشور در شهر قم بود. گردآوری اطلاعات به صورت میدانی و با استفاده از ابزار پرسش</strong><strong></strong><strong>نامه بود. </strong><strong>نتایج پژوهش نشان داد تفکر انتقادی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان ورزشکاران تأثیر معناداری دارد. همچنین نتایج پژوهش حاضر نشان داد هوش هیجانی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان ورزشکاران تأثیر معناداری دارد. بنابراین پیشنهاد میگردد تا با غنیسازی محیطهای ورزشی و بهبود مهارتهای انتقادی دانش</strong><strong></strong><strong>آموزان ورزشکاران، ضمن تقویت هوش هیجانی و تفکر انتقادی آنها به بهبود پیشرفت تحصیلی آنان کمک کرد.</strong>https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2171_396a76a5ae5e4987af746236f64033ef.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297893120200320The Model Presents the Role of Individual, Environmental and Perceived Safety Factors on Citizens' Walkingنقش عوامل فردی، محیطی و ایمنی درک شده بر قصد پیادهروی شهروندان167176189210.22089/spsyj.2019.7517.1805FAبهمنطیبیگروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایرانJournal Article20190529Bandura emphasized that the behavior of individuals is subject to the conditions of the environment, individual position and characteristics. The purpose of this study was to provide a model of the role of personal, environmental and perceived safety factors on the citizens' walking intention. The present research is a survey research. The statistical population of all citizens in the 8th district of Tehran. 384 people were selected by available sampling method and participated as a sample in this study. To study the data of the study, use structural equation method. The results of study showed that individual, environmental and safety factors affect the intention of walking citizens. The results of the research also showed that the research model has a good fit. According to the results of this study, it is suggested that immunization of urban spaces and enhancing the security of sport areas are closely related to the improvement of sport-related behaviors including walking.<strong>بندوار تأکید داشت رفتار افراد تحت شرایط محیط، موقعیت و ویژگیهای فردی قرار میگیرد. </strong><strong>پژوهش حاضر با هدف</strong><strong> ارائه مدل نقش عوامل فردی، محیطی و ایمنی درک شده بر قصد پیادهروی شهروندان</strong><strong> طراحی گردید. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای پیمایشی است. جامعۀ آماری شامل تمامی شهروندان منطقۀ 8 شهر تهران بودند. 384 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به عنوان نمونه در این تحقیق شرکت کردند. در بررسی دادههای پژوهش از روش معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد عوامل فردی، محیطی و ایمنی بر قصد پیادهروی شهروندان تأثیرگذار است. نتایج پژوهش همچنین نشان داد مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است. با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد میگردد ایمنسازی فضاهای شهری و ارتقأ امنیت فضاهای ورزشی با بهبود رفتارهای مربوط به ورزش از جمله پیادهروی ارتباط نزدیکی دارد.</strong>https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1892_2fae32ffd12ebbdb5f55c945b66b1dae.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297893120200320Effect of Central and Peripheral Fatigue on Throwing Accuracy and Velocity in Handballتأثیر خستگی مرکزی و محیطی بر سرعت و دقت شوت هندبال177188216910.22089/spsyj.2019.7545.1810FAآرزوایزدىدانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهرانشهزادطهماسبی بروجنیدانشیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران0000-0002-0875-3993معصومهدوستیدانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهرانJournal Article20190605Fatigue is one of the factors affecting the performance of athletes. By understanding the consequences and impact of fatigue on the performance of individuals, certain considerations can be taken into account to prevent it during exercises. Therefore, knowing what an athlete goes through while experiencing central and peripheral fatigue can be the key to success for coaches. Thus, the present study aims to determine the effect of central and peripheral fatigue on throwing accuracy and velocity of handball players. To this purpose, 16 female players of University of Tehran Handball team (with the average age of 23±4) were selected to participate in the study. Giving their informed consent and filling the Edinburgh Handedness Inventory questionnaire, participants took throwing accuracy and velocity pre-test for 11 times consecutively. Thereafter, they were assigned into two groups randomly: central fatigue group and peripheral fatigue group. Two-hour high-intensity physical exercise was used for the peripheral fatigue group and Stroop task was used for central fatigue group to induce mental fatigue. After the given intervention, post-test was conducted similar to the pre-test. Results of 2×2 compound variance of velocity variable indicated that main effect of test (P = 0.021) and interaction effect between group and test (P = 0.01) were significant. However, main effect of group (P = 0.19) was non-significant. Independent t-test results revealed that there is a significant difference between throwing velocity of the two groups (P = 0.024) in post-test, and peripheral fatigue group showed lesser velocity rate compared to central fatigue group. Nonetheless, regarding accuracy variable, no significance was found in the main effect of group (P = 0. 24) and interaction effect between test and group (P = 0.42). Therefore, according to dynamic systems theory, peripheral fatigue has a negative impact on external features of movement, and it is as a result of reduced capacity of effectors; however, central fatigue fails to affect kinetic parameter (velocity).<strong>یکی از عوامل مؤثر بر عملکرد ورزشکاران خستگی است. با اطلاع از پیامدهای خستگی بر عملکرد افراد، میتوان برای پیشگیری از آن در تمرینات ملاحظات ویژهای در نظر گرفت. بنابراین دانستن اینکه در هنگام بروز خستگی مرکزی و محیطی، ورزشکار تحت چه شرایطی قرار میگیرد، میتواند کلید موفقیت هر مربی باشد. لذا، هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر خستگی مرکزی و محیطی بر سرعت و دقت شوت بازیکنان هندبال بود. بدین منظور 16 بازیکن دختر تیم هندبال دانشگاه تهران (با میانگین سنی4</strong><strong>±</strong><strong>23) در پژوهش حاضر شرکت داشتند. پس از کسب رضایت آگاهانه و تکمیل پرسشنامة دست برتری ادینبورگ، پیشآزمون سرعت و دقت شوت هندبال زین در 11کوشش متوالی از شرکتکنندگان گرفته شد. سپس به طور تصادفی به دو گروه خستگی مرکزی و محیطی تقسیم شدند. گروه خستگی محیطی تحت دو ساعت تمرین پرفشار بدنی و گروه خستگی مرکزی به وسیلة آزمون استروپ تحت خستگی ذهنی قرار گرفتند. پس از اعمال مداخلة مورد نظر پسآزمون مشابه پیشآزمون گرفته شد. نتایج آزمون تحلیل واریانس مرکب 2 در2، در متغیر سرعت نشان داد اثر اصلی آزمون (021/0=</strong><strong>P</strong><strong>) و اثر تعاملی آزمون و گروه (01/0=</strong><strong>P</strong><strong>) معنادار بود؛ ولی اثر اصلی گروه معنادار نبود (19/0=</strong><strong>P</strong><strong>). نتایج تی مستقل نشان داد بین سرعت شوت دو گروه در پسآزمون تفاوت معناداری وجود داشت (024/0=</strong><strong>P</strong><strong>) و سرعت گروه خستگی محیطی کمتر از خستگی مرکزی بود. با این حال در متغیر دقت هیچ یک از اثرات اصلی گروه (24/0=</strong><strong>P</strong><strong>) و تعاملی آزمون و گروه (42/0=</strong><strong>P</strong><strong>) معنادار نبود. بنابراین طبق نظریه سیستمهای پویا خستگی محیطی تأثیر منفی بر ویژگیهای بیرونی حرکت می</strong><strong></strong><strong>گذارد و متأثر از کاهش ظرفیت اندام</strong><strong></strong><strong>های مجری است ولی خستگی مرکزی بر پارامتر حرکت (سرعت) اثرگذار نیست. </strong>https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2169_6a9603967fb0322182f30518489490f7.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297893120200320Investigating the Factors Influencing Improvement of Socially Desirable Behavior of Women with Emphasis on Public Sportارائه مدل عوامل موثر بر بهبود رفتار مطلوب اجتماعی زنان با تاکید بر ورزش همگانی189200198410.22089/spsyj.2020.8340.1907FAولینوذریاستادیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد ارسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان، ایرانمحمدعربیدانشجوی دکتری، مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، شوشتر، ایرانشهرامعلماستادیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد یادگار امام خمینی (ره)، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0001-5889-1318Journal Article20200114The present study was conducted to investigate the factors influencing improvement of socially desirable behavior of women with emphasis on public sport. The statistical population of the study was consisted of all the employees of the FFS, the experts in the field of human sport in the Ministry of Sport and Youth, as well as the staff of the FTT and FTF. Due to low volume of the statistical population, the entire statistical population was considered as the research sample based on the integer sampling method. Finally, a total of 123 questionnaires were analyzed after distribution of the research questionnaires. The results showed that improvement of socially desirable behavior of women was significantly influenced by the motivation, emotional, social, personal, scientific, and cultural factors. Knowledge-related factors had the highest effect.<strong>پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر بهبود رفتار مطلوب اجتماعی زنان با تاکید بر ورزش همگانی طراحی گردید. </strong><strong>جامعة آماری پژوهش کلیة کارکنان فدراسیون ورزش همگانی، کارشناسان آگاه به حوزة ورزش هگانی در وزارت ورزش و جوانان، کارکنان هیئت ورزش همگانی استان تهران، کارشناسان ورزش همگانی سازمان شهرداری تهران را تشکیل داد که تعداد آنان حدود 140 نفر بود. به دلیل پایین بودن حجم جامعة آماری، بر اساس روش نمونه گیری تمام شمار، تمامی جامعة آماری به عنوان نمونة پژوهش انتخاب شدند. در نهایت پس از پخش پرسشنامه های پژوهش، تعداد 123 پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفت. </strong><strong>نتایج پژوهش نشان داد</strong><strong> جهت بهبود رفتار مطلوب اجتماعی زنان با تاکید بر ورزش همگانی، عوامل انگیزشی، احساسی، اجتماعی، فردی، دانشی و فرهنگی به صورت معناداری تأثیرگذار می باشند. در این بین عوامل دانشی بیشترین تأثیر را دارا می باشد.</strong>https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1984_e5765465f14a59a794aee6d8acf6db1f.pdf