پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-2978114120221122Investigating Sport Participation among Adolescents of Tehran Based on Competence Motivation Theory
Abstractبررسی مشارکت ورزشی نوجوانان شهر تهران براساس نظریه انگیزش شایستگی124356910.22089/spsyj.2018.5758.1610FAنادیاعباس رشیددانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه تربیت بدنی، تهران، ایرانسید محمد کاظمواعظ موسویاستاد دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلام، تهران، ایران0000-0002-2606-0816علیکاشیاستادیار گروه یادگیری و کنترل حرکتی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایرانJournal Article20180423The purpose of this study was to investigate the main dimensions of participating in sport in girls and boys aged 14 to 17 years from eighteen high schools at three, five, six, seven and thirteen Tehran educational zones. After distributing questionnaires which contain: feedback and reinforcement, motivational orientation, perceived competence scale, sport emotion and sport motivation among 813 adolescents who studied in high school degree in Tehran, data were collected for analysis. MANOVA test showed the gender was not effective in feedback and reinforcement, perceived competence and internal and external motivation while it was effective in emotional states and goal orientation. Chi-square test revealed that parents' sport experience and education were effective in motivation, while mother's education and parental occupation did not affect sport participation among adolescents. Multivariate regression revealed that internal and external motivation, feedback and reinforcement, goal orientation, emotional states, perceived competence and gender predicted sport participation motivation.هدف از پژوهش حاضر، بررسی ابعاد مشارکت ورزشی نوجوانان 14 تا 17 ساله بر اساس نظریه انگیزش شایستگی بود. با توزیع پرسشنامه های بازخورد و تقویت، جهت گیری های انگیزشی، شایستگی ادراک شده، حالات هیجانی و انگیزش مشارکت ورزشی بین 813 نوجوان دختر و پسر داده ها جمع آوری شد. تحلیل واریانس چندمتغیّره نشان داد که جنسیت بر بازخورد و تقویت، شایستگی ادراک شده و انگیزش درونی و بیرونی اثربخش نمی باشد اما بر حالات هیجانی و جهت گیری هدفی اثربخش می باشد. میزان خی دو نشان داد که سابقه ورزشی والدین و تحصیلات پدر بر انگیزش مشارکت فرزندان اثربخش می باشد اما تحصیلات مادر و شغل والدین بر انگیزش مشارکت ورزشی اثربخش نمی باشد. تحلیل رگرسیون چند متغیّری نشان داد متغیّرهای انگیزش درونی و بیرونی، بازخورد و انگیزش، تکلیف و نتیجه، حالات هیجانی، شایستگی ادراک شده و جنسیت به طور معناداری انگیزش مشارکت ورزشی را پیش بینی می کنند.https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_3569_01b4ca16281b40eb24bf05c06a2848cb.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-2978114120221122Effect of Self-Talk and Different Grammatical Forms on the Performance of Force-Production Taskتأثیر خودگویی با شکلهای گرامری متفاوت بر عملکرد تکلیف تولید نیرو2542386910.22089/spsyj.2019.6609.1700FAحسندژبان افشردگروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایرانامیردانادانشیار، گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی ، تبریز، ایرانJournal Article20181101The present study was aimed to determine the effect of self-talk and different grammatical forms on the performance of force-production task. 80 right-handed men were selected by availability sampling and randomly assigned to four groups. The experimental protocol included motivational self-talks consisting of using sentences with singular first person pronoun “I can", the singular second person pronoun “you can", and the plural first person pronoun “we can”, and for the control group, the protocol was not administered before trials. In each effort group, participants were asked to complete three maximal repetitions with 100% effort. The results of two-way ANOVA combined with the repeated measurements showed that, "I can" and "You can" self-talks led to a significant improvement in the production task performance. However, the "we can" self-talks did not have a significant effect on the task performance (P<0.05).هدف این پژوهش تعیین تأثیر خودگویی با شکلهای گرامری متفاوت بر عملکرد تکلیف تولید نیرو بود. بنابراین، 80 مرد راست دست به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در چهار گروه جای گرفتند. پروتکل آزمایشی چهار گروه تجربی شامل خودگویی انگیزشی «من میتوانم“،”تو میتوانی“ و ”ما میتوانیم“ و کنترل بود که قبل از کوششها اعمال گردید. هر شرکتکننده در مجموع پنج دسته کوشش را انجام داد. در هر دسته کوشش، از شرکت کنندگان خواسته شد که سه تکرار بیشینه را با 100% تلاش اجرا کنند. نتایج تحلیل واریانس ترکیبی 2 عاملی نشان داد که خودگویی «من می توانم» و «تو می توانی» منجر به بهبود معنی دار عملکرد شد. بین عملکرد گروه خودگویی «من می توانم» و «تو می توانی»و بین عملکرد گروه «من می-توانم » و «ما میتوانیم» تفاوت معنی داری وجود نداشت. هرچند، خودگویی «ما می توانیم» بر عملکرد اثر معنی داری نداشت (05/0>P).https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_3869_ab1b36fd131556b00aec5b95b7b6ebe8.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-2978114120221122The study of psychometric Properties of Persian Version of Sport Imagery Ability Questionnaireبررسی ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی پرسش نامۀ توانایی تصویرسازی ورزشی4362202710.22089/spsyj.2020.7417.1792FAفرشیدطهماسبیدانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی،تهران،ایران0000-0001-8946-5856فرزانهحاتمیدانشیار،دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران،ایران0000-0003-3493-5966الهامحاتمی شاه میردبیر آموزش و پرورش شهرستان های استان تهرانJournal Article20190508The aim of this study was to evaluate psychometric properties of the persian version of sport imagery ability questionnaire (SIAQ) (Williams and Cumming, 2011). In the first step, SIAQ was translated into Persian and translate accuracy of Persian version of questionnaire was confirmed. Then 154 skilled male athletes (mean age: of 22/59±3/69 years) completed the Questionnaire. Data was analyzed with Confirmatory factor analysis based on structural equations and Cronbach alpha coefficient. The results showed that questionnaire’s internal consistency was acceptable and confirmatory factor analysis supported Persian version of sport imagery ability questionnaire with 5-factor and 15-item. The identified five factor model in this research was identical with the model introduced for this questionnaire by original authors. Due to the confirmation of variability and reliability of this questionnaire, it can be used for evaluation of sport imagery ability in male athletes.هدف پژوهش حاضر ارزیابی ویژگیهای روانسنجی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ توانایی تصویرسازی ورزشی(SIAQ) (ویلیامز و کامینگ، 2011) بود. در گام اول پرسشنامه SIAQ به زبان فارسی ترجمه و صحت ترجمۀ نسخۀ فارسی پرسشنامه تأیید شد. 154ورزشکار مرد ماهر (با میانگین سنی، 69/3 22/59 ±) پرسشنامه را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری و ضریب آلفای کرونباخ مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد همسانی درونی پرسش-نامه قابل قبول بوده و تحلیل عاملی تأییدی از نسخۀ فارسی پرسشنامۀ توانایی تصویرسازی ورزشی با 5 عامل و 15 گویه حمایت میکند. مدل پنج عاملی شناسایی شده در این پژوهش مشابه با مدل معرفی شده توسط پدیدآورندگان این پرسشنامه است. با توجه به تأیید روایی و پایایی این پرسشنامه، میتوان این پرسشنامه را در ارزیابی توانایی تصویرسازی ورزشکاران مرد به کار برد.https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2027_76a0bcbb583ad5e9f537e57c73f1ec0d.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-2978114120221122Investigation of predictability of cognitive, attentional and self-perceiving factors among active and inactive womenبررسی قابلیت پیشبینی عوامل شناختی، توجهی و خود-ادراکی زنان فعال و غیرفعال6384357010.22089/spsyj.2020.7938.1856FAمهساسلیمانیگروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.سید حجتزمانیگروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.مهتااسکندرنژادگروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.0000-0002-2136-0465Journal Article20191107Positive effects of doing exercise on physiological factors is evident, and findings of cognitive and psychological effects of exercise are expanding. Nowadays, aerobics has become very popular among females. The present study aimed to investigate predictability of aerobics trainers and inactive females via cognitive, perceptual, and attentional variables. To this end, 160 females of Tabriz (19-50 years old) were selected through a random cluster sampling technique. The Wechsler Memory Scale (WMS), spatial cueing test, and short form of Physical Self-Descriptive Questionnaire were used to measure variables and discriminant analysis used for data analyzing. The results showed that all the memory, attention and some of the physical self-perceived features could predict aerobics trainers and inactive females with different percentages; the physical self-perceived variable was the best predictor of aerobics trainers and inactive females. It seems that the effects of exercise on physical self-perception factors is more than cognitive and attention factors.تأثیرات مثبت ورزش بر عوامل فیزیولوژیکی بر کسی پوشیده نیست و یافته ها در زمینه تأثیر آن بر عوامل روانشناختی درحال گسترش است. اخیراً ورزش ایروبیک در بین زنان محبوبیت پیدا کرده است، لذا هدف پژوهش حاضر بررسی قابلیت پیش بینی زنان فعال (ایروبیک کار) و غیرفعال براساس متغیرهای شناختی (حافظه)، ادراکی (خود-ادراکی جسمانی) و توجهی (توجه فضایی) بود. جامعه آماری پژوهش زنان 50-19 ساله شهر تبریز بودند که از این بین 160 نفر در قالب دو گروه همگن فعال (ایروبیک کار) و غیرفعال بصورت تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. از آزمون های حافظه وکسلر، نرم افزار جهت دهی فضایی، فرم کوتاه پرسش نامه خودتوصیفی بدنی و روش آماری آزمون تحلیل تشخیص استفاده شد. نتایج نشان داد که همه متغیرهای حافظهای، توجهی و برخی متغیرهای خودپنداره بدنی با درصدهای مختلف قابلیت پیشبینی زنان ایروبیک کار و غیرفعال را داشتند، بطوریکه خود-ادراکیهای جسمانی بهترین پیشبینی کننده زنان ایروبیک کار و غیرفعال بودند. بنظر میرسد قابلیت ورزش ایروبیک در تأثیرگذاری بر متغیرهای خود-ادراکی جسمانی بیشتر از متغیرهای حافظه و توجه است.https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_3570_54a10393af22615ab34bda9eeaa9415c.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-2978114120221122Factors Influencing Spiritual Well-being of Iranian Volleyball Playersعوامل مؤثر بر توسعۀ بهزیستی معنوی بازیکنان والیبال لیگ برتر ایران85104343710.22089/spsyj.2020.8637.1935FAعیسیسنگدوینیدانشجوی دکتری، گروه تربیت بدنی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایرانسعیدقربانیاستادیار، گروه تربیت بدنی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایرانزهراچهارباغیاستادیار، گروه تربیت بدنی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایراناکرماصفهانی نیااستادیار، گروه تربیت بدنی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایرانJournal Article20200327The purpose of this study was to the factors affecting the spiritual well-being of Iranian volleyball players. The research method was mixed. The statistical population of the study consisted of experts with knowledge of the subject. Data collection tools included interviews and questionnaires. The results indicated that causal factors had a significant effect on the main phenomenon. The results also revealed that factors affecting the spiritual well-being of Iranian volleyball players were classified into five factors including individual factors, religious factors, knowledge factors, psychological factors, and cultural factors. According to the results, among the identified factors, religious factors with 0.344 had the greatest impact on the spiritual well-being of the Iranian volleyball players.پژوهش حاضر با هدف عوامل مؤثر بر توسعۀ بهزیستی معنوی بازیکنان والیبال لیگ برتر ایران طراحی و اجرا گردید. روش پژوهش حاضر از نوع آمیخته بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل خبرگان آگاه به موضوع پژوهش بودند. ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر مصاحبه و پرسشنامه بود. نتایج نشان داد که عوامل علی بر پدیدۀ اصلی تأثیر معناداری دارد. نتایج پژوهش همچنین مشخص نمود عوامل مؤثر بر بهزیستی معنوی بازیکنان والیبال لیگ برتر ایران در 5 دسته عوامل شامل عوامل فردی، عوامل مذهبی، عوامل دانشی، عوامل روانشناختی و عوامل فرهنگی مشخص گردیدند. نتایج پژوهش همچنین مشخص نمود که درمیان عوامل شناساییشده، عوامل مذهبی با تأثیر 344/0 بیشترین تأثیر را بر توسعۀ بهزیستی معنوی بازیکنان والیبال لیگ برتر ایران دارا میباشد.https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_3437_780f48c3e3844bcc39c464384ae58310.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-2978114120221122The Effect of Type of Task and Body Fatigue on the Ability to Mentally Imagery Skilled Athletesتأثیر نوع تکلیف و خستگی بدنی بر توانایی تصویرسازی ذهنی ورزشکاران ماهر105130357110.22089/spsyj.2020.8188.1892FAاعظمحیدرزادهگروه رفتار حرکتی، دانشگاه ارومیه، ایرانفاطمه ساداتحسینیعضو هیئت علمی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه ارومیهاصغرتوفیقیدانشیار گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشگاه ارومیه، ایرانJournal Article20200118The purpose of this study was to investigate the effect of one type physical fatigue on the mental imagery ability in skill athletes with emphasis on duration of movement. Thirty skilled athletes were randomly assigned into two groups of fatigue and control. Pre-test and post-test measures included internal vision external and motor vision. The experimental group performed the exercise protocol for fatigue (running at 70% of maximum heart-rate until fatigue), while the control group did not do any physical activity. The results revealed that one-part fatigue significantly reduced the accuracy of imaging. In both tasks, the accuracy of external visual imagery was higher than that of the internal visual imagery, and the accuracy of internal visual imagery was higher than that of the motion. Also, fatigue did not have a significant effect on clarity of short and long task mental imagery. Finally, fatigue had no significant effect on controllability of short and long task mental imagery.هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر نوع تکلیف و خستگی بدنی بر توانایی تصویرسازی ذهنی ورزشکاران ماهر بود. سی ورزشکار ماهر بهصورت تصادفی به دو گروه خستگی و کنترل تقسیم شدند. سنجشهای پیشآزمون و پسآزمون شامل اجرای ذهنی تکالیف حرکتی بهصورت بینایی درونی، بینایی بیرونی و حرکتی بود. گروه تجربی پروتکل تمرینی را برای خستگی (دویدن با شدت 70 درصد ضربان قلب بیشینه تا رسیدن به حد خستگی) اجرا کردند، درحالیکه گروه کنترل فاقد هرگونه فعالیت بدنی و ذهنی بودند. نتایج نشان داد که یک وهله خستگی منجر به کاهش معنادار دقت تصویرسازی شد. در هر دو تکلیف، دقت تصویرسازی بینایی بیرونی، از بینایی درونی بیشتر بود و دقت تصویرسازی بینایی درونی از حرکتی بالاتر بود. همچنین، خستگی بر وضوح تصویرسازی ذهنی تکلیف کوتاه و بلند تأثیر معناداری ندارد. درنهایت، خستگی بر کنترلپذیری تصویرسازی ذهنی تکلیف کوتاه و بلند تأثیر معناداری ندارد.https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_3571_9fc5a3e7811e994c7fdcb0ee363f61d1.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-2978114120221122Identifying the dimensions of psychological capital in sportشناسایی ابعاد سرمایة روانشناختی در ورزش131150258010.22089/spsyj.2021.10491.2164FAحمزهشمعیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سنندج، ایرانکورشویسیاستادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج،ایرانسمیراعلی آبادیاستادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.Journal Article20210508سرمایه روانشناختی یکی از نیازهای مهم در حوزه ورزش در جهت بهبود عملکرد ورزشکاران میباشد. این مساله سبب گردیده است تا پژوهش حاضر باهدف شناسایی ابعاد سرمایة روانشناختی در ورزش طراحی و اجرا گردید. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی بود که با توجه به روش گراندد تئوری انجام شد. جامعة آماری پژوهش شامل خبرگان آگاه به موضوع پژوهش بودند که برحسب انتخاب هدفمند تعداد 13 نفر از این افراد بهعنوان نمونة پژوهش مشخص گردیدند. ابزار گردآوری پژوهش حاضر، مصاحبه نیمه ساختاریافته میباشد. روش آماری مورداستفاده در پژوهش حاضر شامل روش کدگذاری بود. کدگذاری انجامشده در این پژوهش در سه بخش کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گردید. جهت تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش حاضر از نرمافزار مکسکیو دی ای استفاده گردید. مطابق با نتایج پژوهش مشخص گردید که سرمایة روانشناختی در ورزش شامل شش بعد امید، خودگویی، خودکارآمدی، تابآوری، خوشبینی و کنترل تنش میباشد. در جهت بهبود سرمایه روانشناختی میبایستی تلاش جهت بهبود ابعاد امید، خودگویی، خودکارآمدی، تابآوری، خوشبینی و کنترل تنش گردد.سرمایه روانشناختی یکی از نیازهای مهم در حوزه ورزش در جهت بهبود عملکرد ورزشکاران میباشد. این مساله سبب گردیده است تا پژوهش حاضر باهدف شناسایی ابعاد سرمایة روانشناختی در ورزش طراحی و اجرا گردید. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی بود که با توجه به روش گراندد تئوری انجام شد. جامعة آماری پژوهش شامل خبرگان آگاه به موضوع پژوهش بودند که برحسب انتخاب هدفمند تعداد 13 نفر از این افراد بهعنوان نمونة پژوهش مشخص گردیدند. ابزار گردآوری پژوهش حاضر، مصاحبه نیمه ساختاریافته میباشد. روش آماری مورداستفاده در پژوهش حاضر شامل روش کدگذاری بود. کدگذاری انجامشده در این پژوهش در سه بخش کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گردید. جهت تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش حاضر از نرمافزار مکسکیو دی ای استفاده گردید. مطابق با نتایج پژوهش مشخص گردید که سرمایة روانشناختی در ورزش شامل شش بعد امید، خودگویی، خودکارآمدی، تابآوری، خوشبینی و کنترل تنش میباشد. در جهت بهبود سرمایه روانشناختی میبایستی تلاش جهت بهبود ابعاد امید، خودگویی، خودکارآمدی، تابآوری، خوشبینی و کنترل تنش گردد.https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2580_f3186a308f7cdbcadeef591ee0206239.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-2978114120221122The effect of home quarantine period on students' physical activity and moodاثر دوران قرنطینه خانگی بر میزان فعالیت بدنی و خلق دانش آموزان151172272410.22089/spsyj.2021.10575.2179FAمظفریکتایارگروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران0000000244906774علیرضاآقابابااستادیار گروه روان شناسی ورزشی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران0000-0001-9811-1865مژگانخدامرادپورگروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایرانهادیروحانیدانشیار گروه فیزیولوژی ورزشی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران ، ایرانمقصودنبیل پورگروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی ، اردبیل، ایران0000-0003-2420-4828Journal Article20210524The aim of this study was to investigate the effect of home quarantine period on student's physical activity and mood. The research method was descriptive causal comparison that was done in the field. In this study, 479 high school students in Kurdistan province were selected as a statistical sample in an accessible way and based on their presence in social networks such as WhatsApp, Telegram, etc. through coordination with school principals. The data collection tool was a researcher-made questionnaire. The reliability of the questionnaire in the pilot study was 0.89. In order to analyze the data, Chi-square, ANOVA and Tukey post hoc test were used. The results showed that their level of physical activity was significantly different in the pre-corona and quarantine periods. Negative mood during quarantine was affected by the number of training sessions per week. Managers and physical education teachers can minimize the physical and psychological consequences of quarantine by proper planning for proper sports activities in accordance with the protocols.هدف پژوهش بررسی اثر دوران قرنطینه خانگی بر میزان فعالیتهای بدنی و خلقوخوی دانش آموزان بود. روش پژوهش توصیفی علی مقایسه ای بود که به شیوه میدانی انجام گرفت. در این مطالعه 479 دانشآموز مقطع متوسطه استان کردستان، به شیوۀ در دسترس و بر اساس حضور در شبکههای اجتماعی از قبیل واتس آپ، تلگرام و... از طریق هماهنگی با مدیران مدارس بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بود. پایایی پرسشنامه در مطالعه مقدماتی89/0 به دست آمد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آماری خی دو، آنوا و آزمون تعقیبی توکی استفاده گردید. نتایج نشان داد که میزان فعالیت بدنی آنان در دوران قبل از کرونا و قرنطینه تفاوت معناداری داشت. میزان خلقوخوی منفی در دوران قرنطینه تحت تأثیر تعداد جلسات تمرینی در هفته قرار داشت. مدیران و معلمین تربیتبدنی میتوانند با برنامهریزی صحیح جهت انجام فعالیتهای ورزشی مناسب با رعایت پروتکلها عواقب جسمانی و روانی دوران قرنطینه را به حداقل برسانند.https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2724_2b6cf1903ac989bb3cf1e1b32bd708db.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-2978114120221122Relationship between social factors and athletes' behavioral tendencies: mediator role of psychological factorsارتباط عوامل اجتماعی با تمایلات رفتاری ورزشکاران: نقش واسطهای عوامل روانشناختی173194264810.22089/spsyj.2021.10921.2203FAمحمدصادققدیریدانشجوی دکتری تربیت بدنی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایرانعلیفهیمی نژادگروه تربیت بدنی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایرانسیدمصطفیطیبی ثانیگروه تربیت بدنی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایرانهادیباقریدانشکده تربیت بدنی، دانشگاه صنعتی شاهرود، ایرانJournal Article20210716In the existing literature and conceptualizing the behavior of sports clubs' members, the social-psychological aspects are less considered. The aim of this study was to investigate the mediating role of trust and attachment as two psychological factors in the relationship between social factors and the athletes' tendency to continuous membership of fitness club. The research type was correlational. The population of the study consisted of members of fitness clubs in Shahrood, from which 199 people were selected by multi-stage random sampling. The research tool was a researcher-made questionnaire that includes six part and 25 items, which are: responsibility (three items), ethical climate (five items), interaction quality (five items), place attachment (five items), trust (four items), and tendency to continue membership (three items). The collected data were analyzed by structural equation modeling and partial least squares. The results showed that the interaction quality, responsibility, and ethical climate have a positive and significant effect on both athletes' attachment and trust; also, the effect of athletes' attachment on their tendency to continue club membership is significant; however, the effect of trust on athletes' tendency to continue membership is not significant. It seems that meeting the psychological and social needs of club members and creating confidence and inner belonging can be a useful management strategy to strengthen the relationship between club and athletes and maintain them in the long term.در ادبیات موجود و مفهومسازی رفتار ورزشکاران عضو باشگاههای ورزشی، جنبههای روانشناختی-اجتماعی کمتر مورد توجه واقع شده است. پژوهش حاضر با هدف مطالعۀ نقش واسطهای اعتماد و دلبستگی به عنوان دو متغیر روانشناختی در رابطه بین عوامل اجتماعی و تمایلات رفتاری ورزشکاران انجام شد. این پژوهش از نوع همبستگی و جامعه پژوهش شامل اعضای باشگاههای تناسب اندام شهر شاهرود بود که از بین آنها تعداد 199 تن به عنوان نمونه به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامهای محققساخته در شش بخش و مشتمل بر 25 گویه بود که عبارتند از: مسئولیتپذیری (سه گویه)، جو اخلاقی (پنج گویه)، کیفیت تعامل (پنج گویه)، دلبستگی به مکان (پنج گویه)، اعتماد (چهار گویه) و تمایل به تداوم عضویت (سه گویه). دادههای جمعآوریشده با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری به شیوۀ حداقل مربعات جزئی تحلیل شد. نتایج نشان داد که کیفیت تعامل با ورزشکاران، مسئولیتپذیری و جو اخلاقی باشگاه بر هر دو متغیر دلبستگی و اعتماد تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین، تأثیر دلبستگی ورزشکاران به باشگاه بر تمایل به تداوم عضویت مثبت و معنادار است؛ اما، تأثیر اعتماد ورزشکاران بر تمایل به تداوم عضویت آنها معنادار نیست. به نظر میرسد که تأمین نیازهای روانشناختی و اجتماعی ورزشکاران و ایجاد اطمینان و تعلق درونی می-تواند استراتژی مؤثری برای تقویت رابطه و حفظ ورزشکاران در بلندمدت باشد.https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_2648_2d96b5282fa4975875cdf0136ab988df.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-2978114120221122The Role of Personality Types, Perception of Success and Regulation of Sports Behavior in Motivation of Sports Participation in Non-Athlete Female Students: a self-determination theory Approachنقش تیپ های شخصیتی، ادراک موفقیت و تنظیم رفتار ورزشی در انگیزش مشارکت ورزشی دانشجویان دختر غیرورزشکار: با رویکرد نظریه خودمختاری195220371710.22089/spsyj.2022.11173.2219FAصفابهرامپورکارشناس ارشد رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا (س)مریمعبدالشاهیعضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س)0000-0002-9354-8168مریمرحیمیان مشهدیاستادیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا(س)Journal Article20210830Identifying the factors affecting the motivation to participate in youth sports is very important. The student public Olympiad is held with the aim of increasing the motivation of non-athlete students to participate in sports. The purpose was to investigate the role of personality types, perception of success, and regulation of sports behavior in the motivation of non-athlete female students participating in the 2019 Public Olympiad at Alzahra University. Participants included 212 people (age range of 18-30 years) with less than 2 years of training experience in the same sport only and were randomly and purposefully selected. The sports participation motivation, perception of sports success, regulation of sports behavior, and personality type questionnaire were used. The results of the multiple linear regression test showed that the subscales of success perception (self-orientation, task orientation), sports behavior regulation (external regulation, internal motivation, lack of motivation), and B/A personality type can significantly motivate to participate in sports (significance level less than 0.05). The effect of the lack of motivation subscale was negative and other subscales were positive. The findings were in line with the prediction of the self-determination theory and emphasize that the motivation of non-athlete girls to participate in sports is influenced by personality and psychological components, which encourages sports coaches and psychologists to develop such variables in non-athletes.شناسایی عوامل مؤثر بر انگیزش مشارکت در ورزش جوانان بسیار ضروری است. المپیاد همگانی دانشجویان با هدف افزایش انگیزه شرکت در ورزش برای دانشجویان غیرورزشکار برگزار میشود. هدف پژوهش، بررسی نقش تیپهای شخصیتی، ادراک موفقیت و تنظیم رفتار ورزشی در میزان انگیزش شرکت در ورزش دانشجویان دختر شرکتکننده در المپیاد همگانی سال 1398 دانشگاه الزهرا بود. شرکتکنندهها 212 دانشجو (دامنه سنی 30-18 سال) با کمتر از 2 سال سابقة تمرین فقط در همان رشته ورزشی بودند که بصورت تصادفی و هدفمند انتخاب شدند. پرسشنامة انگیزش مشارکت در ورزش، ادراک موفقیت ورزشی، تنظیم رفتار ورزشی و تیپ شخصیتی استفاده شد. نتایج رگرسیون خطی چندگانه نشان داد خرده مقیاسهای ادراک موفقیت (خودگرایی، تکلیف گرایی)، تنظیم رفتار ورزشی (تنظیم بیرونی، انگیزة درونی، بی انگیزگی) و تیپ شخصیتی آ و ب میتوانند بطور معناداری انگیزش شرکت در ورزش دختران غیرورزشکار را پیشبینی کنند. تأثیر خرده مقیاس بیانگیزگی بصورت منفی و سایر خرده مقیاسها مثبت بود. یافتهها مطابق با پیشبینی نظریة خود مختاری بودند و تأکید میکنند انگیزش مشارکت ورزشی دختران غیرورزشکار تحت تأثیر مؤلفههای شخصیتی و روانشناختی قرار میگیرد که این امر مربیان و روانشناسان ورزشی را ترغیب به توسعة اینگونه متغیرها در افراد غیرورزشکار میکند.https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_3717_c6a801e4b64b488747a81bc49601aedf.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-2978114120221122The Impact of Covid 19 Concerns on the Depression of Athlete Students with the Modifying Role of Teammate Social Connectednessتأثیر نگرانی های کووید 19 بر افسردگی دانشجویان ورزشکار با نقش تعدیلگر ارتباط اجتماعی هم تیمی221242371810.22089/spsyj.2022.11212.2226FAمریمرجبیانگروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران0000-0003-4255-336Xرضااندامگروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران0000-0002-4049-9737مجتبیرجبیگروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران0000-0001-6791-194XJournal Article20210901The global outbreak of COVID-19 was a sudden public reminder which the viral diseases are a constant threat to human health. Especially in the case of new and re-emerging illnesses, which pose a constant threat to the global health-care system. This study aimed to investigate the impact of Covid-19 concerns on the depression of Athlete Students with the Modifying Role of Teammate social connectedness. This is a descriptive-correlational study conducted using the field research method. Its statistical population consisted of student-athletes from region 9 of Iran. Using G*Power, the statistical sample was determined 146 people selected by available sampling. (PROMIS) Depression Questionnaire and the Teammate social connectedness and Covid-19 Concerns Questionnaire (Graupensperger, & et al) were used to collect data after their validity and reliability were confirmed. Data were analyzed using SPSS and PLS software. The study revealed that Covid-19 concern has a Positive and significant relationship on the student-athletes depression. Furthermore, Teammate social connectedness, In addition to the negative and significant relationship with athletes' depression, played a modifying role in the relationship between Covid-19 concern and student-athletes' depression and undermined this relationship. According to this study's findings, the athlete students are also exposed to major psychotherapy and psychological issues during the Corona era; thus, simple preventive strategies like social distancing while creating a teammate social connectedness system may be an important tool to combat depression during COVID-19.شیوع جهانی بیماری کووید 19یک یادآوری ناگهانی همگانی بود که بیماری های ویروسی یک تهدید مداوم برای سلامتی انسان هستند.خصوصاً در مورد بیماری های نوپدید و بازپدیدکه همیشه یک چالش بالقوه برای سیستم مراقبت های بهداشتی در سراسر جهان هستند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر نگرانیهای کووید 19بر افسردگی دانشجویان ورزشکار با نقش تعدیلگر ارتباط اجتماعی هم تیمی بود. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان ورزشکار منطقه 9 کشور تشکیل دادند. نمونه آماری با استفاده از نرم افزار جی پاور 146نفر تعیین شد که به صورت در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها پس از تأیید روایی و پایایی،از پرسش نامه های افسردگی (پرومیس)، ارتباط اجتماعی هم تیمی و نگرانی های کووید 19(گراوپنسپرگر و همکاران) استفاده گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS وPLS مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که نگرانی از کووید 19 ارتباط مثبت و معنادار بر افسردگی دانشجویان دارد.همچنین ارتباط اجتماعی همتیمی، علاوه بر رابطه منفی و معنادار با افسردگی ورزشکاران، نقش تعدیلگر در رابطه بین نگرانی از کووید 19و افسردگی دانشجویان دارد و باعث تضعیف این رابطه می شود. بر اساس یافتههای این پژوهش می توان گفت که، دانشجویان ورزشکار نیز در معرض مسائل عمده روان درمانی و روان شناختی در دوران کرونا قرار دارند؛ از این رو، استراتژیهای پیشگیرانه ساده مانند فاصله اجتماعی و درعین حال ایجاد یک سیستم ارتباط اجتماعی همتیمی ممکن است ابزاری مهم برای مبارزه با افسردگی در دوران بیماری کووید 19باشد.https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_3718_3956b6bb925b29169f3c4d2d628a9126.pdfپژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-2978114120221122The role of job insecurity during the corona virus pandemic on the mental health of football schools' coaches with the mediating role of financial well-beingنقش عدم امنیت شغلی در دوره شیوع ویروس کرونا بر سلامت ذهنی مربیان مدارس فوتبال با نقش میانجی رفاه مالی243268357310.22089/spsyj.2021.11312.2232FAناصربایگروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران.علیچوریگروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، هیئت علمی دانشگاه گنبد کاووس، گلستان، ایران؛حمیدقزلسفلوگروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، هیئت علمی دانشگاه گنبد کاووس، گلستان، ایرانJournal Article20210911The aim of this study was to investigate the role of job insecurity during the Corona virus pandemic on the mental health of football schools coaches with the mediating role of financial well-being. The research method is descriptive survey. The statistical population of the study included all coaches working in football schools licensed in Golestan province in 2020, that main source of their income is employment in football schools (81 coaches) that the whole population was selected as a research sample. To collect research data, (Jung et al, 2020) job insecurity during the Corona virus pandemic questionnaire, (Choi et al, 2020) financial well-being questionnaire and (Warwick-Edinburgh, 2007) mental health questionnaire were used. The results showed that job insecurity during the Corona virus pandemic has a negative and significant effect on the financial well-being of football coaches. Also, the effect of job insecurity during the Corona virus pandemic on the mental health of football coaches was negative and significant. Another part of the research results showed that the effect of financial well-being on mental health is positive and significant. Finally, the results showed that the effect of job insecurity during the Corona virus outbreak on the mental health of football coaches with the mediating role of financial well-being is negative and significant. According to the results of the study, it can be concluded that job insecurity during the pandemic of the Corona virus can lead to problems for the mental health of football coaches by reducing financial well-being.هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش عدم امنیت شغلی در دوره شیوع ویروس کرونا بر سلامت ذهنی مربیان مدارس فوتبال با نقش میانجی رفاه مالی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مربیان شاغل در مدارس فوتبال دارای مجوز استان گلستان در سال 1399 بود که منبع اصلی درآمد آنها اشتغال در مدارس فوتبال میباشد (81 مربی) که کل جامعه به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. جهت گردآوری دادههای پژوهش، از پرسشنامههای عدم امنیت شغلی در دوره شیوع ویروس کرونا (جونگ و همکاران، 2020)، رفاه مالی (چوی و همکاران، 2020) و سلامت ذهنی (وارویک-ادینبورگ، 2007) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. بدین منظور دو نرمافزار SPSS و PLS 3 مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد عدم امنیت شغلی در دوره شیوع ویروس کرونا اثری منفی و معنیدار بر رفاه مالی مربیان فوتبال دارد. همچنین اثر عدم امنیت شغلی در دوره شیوع ویروس کرونا بر سلامت ذهنی مربیان فوتبال منفی و معنیدار بود. بخش دیگری از نتایج پژوهش نشان داد اثر رفاه مالی بر سلامت ذهنی، مثبت و معنیدار است. در نهایت نتایج نشان داد اثر عدم امنیت شغلی در دوره شیوع ویروس کرونا بر سلامت ذهنی مربیان فوتبال با نقش میانجی رفاه مالی، منفی و معنیدار میباشد. با توجه به نتایج پژوهش میتوان چنین نتیجهگیری کرد عدم امنیت شغلی در دوره شیوع ویروس کرونا میتواند با کاهش رفاه مالی، مشکلاتی را برای سلامت ذهنی مربیان فوتبال به همراه داشته باشد.https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_3573_8108d563acb6c006768bc1bfd9b7916b.pdf