پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297851720160922The Effect of Selected Background Colors on Girls’ Dart Throwing Performance Before and After Pubertyتاثیر رنگهای زمینه منتخب بر عملکرد پرتاب دارت دختران قبل و بعد از بلوغ11274110.22089/spsyj.2016.741FAسهیلاحسنیدانشگاه اراکعلیرضابهرامیدانشگاه اراک0000-0001-9360-9373حسنخلجیدانشگاه اراکJournal Article20151222The aim of study was to evaluate the effect of selected background colors on dart throwing performance in girls before and after puberty. In this Quasi-Experimental study, 240 ones randomly selected and after the pre-test were divided into six groups of background color. A week later the post-test were taken similar to the pre-test. The personal information questionnaire, standard darts and dart board were used as tools. Data analysis was conducted using the K-S, Levene, Dependent T tests. One-Way ANOVA and Tukey test. Results showed that in the age group 7-9 years, the favorite color group performed better. In the age group 15-17 years, the blue background color had positive effect and red background color had negative effect. Selected colors significantly had different effect, in the two age groups. So, it seems that color can be regarded as an environmental factor involved in improvement or reduction of dart throwing performance.هدف از پژوهش، بررسی تأثیر رنگهای زمینه منتخب بر عملکرد پرتاب دارت دختران قبل و بعد از بلوغ بود. در این پژوهش نیمه تجربی، 240 نفر بهصورت تصادفی انتخاب و پس از اجرای پیشآزمون در قالب شش گروه بارنگهای زمینه متفاوت قرار گرفتند. یک هفته بعد پسآزمون مشابه با پیشآزمون انجام گرفت. از پرسشنامه اطلاعات فردی، دارت و صفحۀ استاندارد دارت به عنوان ابزار استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای کلموگروفاسمیرنوف، لون، تیهمبسته، تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی توکی انجام شد. یافتهها نشان داد در ردۀ سنی 7-9 سال، گروه رنگ زمینه دلخواه عملکرد بهتری داشتند. در ردۀ سنی 15-17 سال، رنگ زمینه آبی اثر مثبت و رنگ زمینه قرمز اثر منفی بر عملکرد پرتاب دارت داشت، رنگهای زمینه منتخب در دو رده سنی اثر متفاوتی داشتند. بنابراین احتمالاً رنگ را میتوان به عنوان یک عامل محیطی در بهبود یا افول عملکرد پرتاب دارت به حساب آورد.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297851720160922The Effect of the Visual-Spatial Orienting on the Psychology Refractory Interference in Various Levels of Perceptual-Motor Task Difficultyاثر جهتدهی بینایی فضایی بر دوره بیپاسخی روانشناختی در سطوح مختلف دشواری تکلیف ادراکی-حرکتی132674210.22089/spsyj.2016.742FAمریمکاویانیدانشگاه شهید بهشتی- دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشیعلیرضافارسیدانشگاه شهید بهشتی0000000220866632بهروزعبدلیدانشگاه شهید بهشتی- دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشیJournal Article20160501Limits in performing concurrent multiple tasks often refer to as central attentional limitation. Visuospatial attention improves performance especially when stimuli are presented at attended locations. The aim of this study was answering to this question whether changing visuospatial attention by manipulating the cue-target compatibility would affect the attention mechanisms that limit central processing in multiple-task situations. In this experiment, a modified psychological refractory period paradigm was incorporated in which the second task was either a detection or discrimination, and a valid or invalid cue was presented before the first stimulus. The time interval between the first and second target were 200,400, and 900 ms. Finding revealed that visuospatial attention is related to the central attentional limitation, but controlling spatial attention without central resources is possible.محدودیتهای اجرای همزمان چند تکلیف اغلب محدودیتهای توجهی نامیده میشود. توجه بینایی-فضایی عملکرد را بهبود میدهد، بویژه وقتی محرکها در مکانی که قبلا مورد توجه قرار گرفته است، ارائه شوند. هدف پژوهش حاضر پاسخ به این سؤال بود، آیا تغییر در توجه بینایی فضایی از طریق دستکاری سازگاری نشانه-هدف می توانند مکانیسمهای توجهی محدود کننده پردازشهای مرکزی در تکلیف چندگانه را تحت تاثیر قرار دهد؟ در این پژوهش از یک الگوی دوره بیپاسخی روانشناختی تعدیلشده استفاده شد، که در آن تکلیف دوم ساده یا انتخابی بود و قبل از هدف اول یک نشانه سازگار یا ناسازگار با هدف ارائه میشد.فاصله زمانی بین هدف اول و دوم 200، 400 و 900 هزارم ثانیه بود. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که توجه بینایی فضایی در ارتباط با محدودیتهای توجهی مرکزی است، اما احتمال کنترل توجه بینایی-فضایی بدون نیاز به منابع مرکزی پردازش نیز وجود دارد.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297851720160922The Effects of Cooperative Learning on Adherence to Handball Exercise:
Mediating Role of Sport Self-Efficacy and Enjoymentتأثیر یادگیری مشارکتی بر پایبندی به تمرین در رشتۀ هندبال: نقش واسطهای لذت و خود-کارآمدی ورزشی275674710.22089/spsyj.2016.747FAایمانصحرائیاندانشگاه تهرانسید محمد کاظمواعظ موسویدانشگاه امام حسین (ع)0000-0002-2606-0816محمدخبیریدانشگاه تهران000000333292524Journal Article20150905The aim of this study was to investigate the effects of cooperative learning on adherence to exercise with emphasis on mediating role of sport self-efficacy and enjoyment.<br />Sample was 42 students who registered in two handball classes (cooperative: 20, conventional:22). Self-efficacy and enjoyment were measured after and before the interventions. Also, adherence was measured based on the results of the attendance.<br />Self-efficacy was significantly increased after interventions in the cooperative group, while enjoyment did not change significantly in any group. Studying the intra-group differences of self-efficacy and enjoyment showed that there was a significant difference in these two variables in conventional group, but not in the cooperative group. Although the adherence of cooperative group was more than the conventional group, this difference was not statistically significant.<br />The cooperative learning increases the self-efficacy and prevents from intra-group enjoyment differences which in turn lead to the increase in adherence to the exercise.نظر به اهمیت پایبندی به تمرین، هدف این پژوهش بررسی اثر یادگیری مشارکتی بر پایبندی با تأکید بر نقش واسطهای لذت و خود-کارآمدی ورزشی بود.<br />نمونۀ آماری 42 دانشآموز پسر مقطع راهنمایی بودند که در دو گروه (مشارکتی:20تن، مرسوم:22تن) 21جلسه تمرین کردند. پیش و پس از مداخلات، خود-کارآمدی و لذت آزمودنیها بررسی شد. پایبندی نیز بر اساس نتایج حضوروغیابشان ارزیابی گردید.<br />خود-کارآمدی پس از مداخله در گروه مشارکتی بهصورت معناداری افزایش یافت، اما لذت هیچیک از گروهها تغییر معناداری نکرده بود. بررسی تفاوتهای درونگروهی تغییرات خود-کارآمدی و لذت از ورزش نشان داد که در گروه مرسوم در هر دو متغیر، تفاوتی معنادار وجود داشت، درحالی-که در گروه مشارکتی این تفاوت مشاهده نشد. بیشتر بودن میزان پایبندی گروه مشارکتی نسبت به گروه مرسوم، به دلیل تعداد کم نمونه، معنادار نبود.<br /> به نظر میرسد یادگیری مشارکتی با افزایشِ همگنِ خود-کارآمدی و جلوگیری از ایجاد تفاوت درونگروهیِ لذت بتواند پایبندی را افزایش دهد.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297851720160922the Relationship among Controlling Coach Behaviors, Psychological Needs Thwarting, Sport Devaluation and Intention to Continue Sport Participation in Adolescent Athletesارتباط بین رفتارهای کنترلی مربی، ناکامی از نیازهای روانشناختی، کاهش ارزشمندی ورزش، و میل به ادامه ورزش در ورزشکاران نوجوان577074410.22089/spsyj.2016.744FAمحمدتقیاقدسیدانشگاه تبریزاصغراحمدیدانشگاه تبریزJournal Article20150731The purpose of this research was to investigate the causal relationships among controlling coach behaviors, psychological needs thwarting, and in turn, sport devaluation and Intention to continue sport participation in adolescent athletes. The method of this research was descriptive-correlation. 350 Adolescent athletes of Tabriz city (185 male and 165 female) with age range from 15-18 years old were selected by random cluster sampling and completed the questionnaires. The path analysis results showed that controlling coach behaviors indirectly and through the psychological needs thwarting predicts positively sport devaluation. However, controlling coach behaviors is not related to intention to continue sport participation. Also psychological needs thwarting positively predicts sport devaluation and negatively predicts intention to continue sport participation. Overall, these findings indicate the important role of controlling coach behaviors and psychological factors in sport participation related factors of Adolescent Athletes.هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطة علّی بین رفتارهای کنترلی مربی، ناکامی از نیازهای روانشناختی و به تبع آن، کاهش ارزشمندی ورزش و میل به ادامة ورزش در ورزشکاران نوجوان بود. پژوهش به روش توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی انجام شد. 350 نوجوان ورزشکار شهر تبریز (185 پسر و 165 دختر) با دامنه سنی 18-15 سال به صورت نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و پرسشنامهها را تکمیل کردند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که رفتارهای کنترلی مربی به طور غیرمستقیم و از طریق ناکامی از نیازهای روانشناختی، پیشبینکننده مثبت کاهش ارزشمندی ورزش میباشد. با این وجود، ارتباط معناداری بین رفتارهای کنترلی مربی و میل به ادامة ورزش وجود ندارد. همچنین، ناکامی از نیازهای روانشناختی پیشبینکننده مثبت کاهش ارزشمندی ورزش و پیشبینکننده منفی میل به ادامة ورزش میباشد. درکل، یافتهها بیانگر نقش مهم رفتارهای کنترلی مربی و متغیرهای روانشناختی در عوامل مرتبط با مشارکت ورزشی ورزشکاران نوجوان میباشد.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297851720160922The Effect of the Frequency of Instructional and Motivational Self-Talk on performance of Dart throwing skillتاثیر تواتر خودگویی آموزشی و انگیزشی بر اجرای مهارت پرتاب دارت718274510.22089/spsyj.2016.745FAامیرداناعضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز0000-0003-0191-7868جلیلمرادیعضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج0000-0001-9360-9373صالحرفیعیعضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشیJournal Article20150809The present study aimed to investigating the effect of the frequency of instructional and motivational self-talk on motor performance in dart throwing skill. A number of 38 non-athlete male students volunteered to participate in the study. The subjects were assigned into either an instructional or motivational self-talk groups with one and three repetitions based on pre-test scores. To analyze the data, we use a 2 Group (instructional and motivational) ×3 Test Condition (pretest, one and three repetitions) ANOVA with repeated measures on the last factor. The results showed that instructional and motivational self-talk with one repetition exerted a significant effect on dart throwing performance. However, instructional and motivational self-talk with three repetitions significantly deteriorated dart throwing. In other words, repetitions of self-talk had a negative effect on dart throwing performance.هدف پژوهش حاضر مطالعۀ اثر تواتر خودگویی آموزشی و انگیزشی بر اجرای مهارت پرتاب دارت بود. 38 نفر دانشجوی پسر غیر ورزشکار به صورت داوطلبانه در پژوهش حاضر شرکت کردند. شرکت کنندگان بر اساس نمرات پیش آزمون در دو گروه خودگویی آموزشی و انگیزشی با تواتر یک تکرار و سه تکرار قرار گرفتند. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس برای اندازه گیریهای تکراری 2 گروه (انگیزشی و آموزشی) × 3 شرایط آزمون (پیش آزمون، خود گویی با یک تکرار و خودگویی با سه تکرار) تحلیل شدند. نتایج نشان داد خودگویی آموزشی و انگیزشی با یک تکرار بر عملکرد حرکتی پرتاب دارت اثر معنادار دارد، اما خودگویی آموزشی و انگیزشی با سه تکرار بطور معناداری باعث کاهش عملکرد حرکتی پرتاب دارت شد. نتایج مؤید این است که تواتر خودگویی بر اجرای مهارت پرتاب دارت اثر منفی دارد.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297851720160922Prediction level of resiliency based of Stages of Exercise Behavior Change and self-efficacy in studentsپیش بینی سطح تاب آوری دانشجویان بر اساس مراحل تغییر رفتار تمرینی و خودکارامدی839874610.22089/spsyj.2016.746FAحسامرمضان زادهاستادیار دانشگاه دامغان0000-0002-7643-8899بهروزعبدلیدانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران0000-0001-6646-9854بتولعرب نرمیاستادیار دانشگاه دامغانJournal Article20150716The purpose of this research is to predict the level of resiliency based on Stage of Exercise Behavior Change and self-efficacy in students. Therefore, the number of 292 male and female students in Shahid Beheshti University were selected. They completed resiliency questionnaires (Connor and Davidson, 2003), Stages of Exercise Behavior Change (SEBC) (Cardinal, 1997) and self-efficacy (Schwartz, 1999). The results showed significant difference between various SEBC in level of resiliency and self-efficacy. Students in higher SEBC grades (action and maintenance) have higher resiliency and self-efficacy. And also we find significant positive correlation between SEBC and self-efficacy with resiliency. Finally, SEBC and self-efficacy were significant predictors the level of resiliency. Therefore, physical activity and regular exercise can be considered as resilience environment and makes some resiliency features.هدف از پژوهش حاضر پیشبینی سطح تابآوری دانشجویان بر اساس مراحل تغییر رفتار تمرینی و خودکارامدی بود. بنابراین تعداد 292 دانشجوی دختر و پسر دانشگاه شهید بهشتی تهران به عنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامههای تابآوری (کانر و دیویدسون، 2003)، مراحل تغییر رفتار تمرینی (کاردینال، 1997) و خودکارامدی (شوارتز، 1999) را تکمیل نمودند. نتایج نشان داد که بین دانشجویان از نظر سطح تابآوری و خودکارامدی در مراحل مختلف تغییر رفتار، تفاوت معنیداری وجود دارد و دانشجویان در مراحل بالاتر (عمل و ثبات) دارای تابآوری و خودکارامدی بالاتری هستند. همچنین نتایج نشان داد بین مراحل تغییر رفتار تمرینی و خودکارامدی با سطح تابآوری همبستگی مثبت معنیداری وجود دارد. در نهایت، دو متغیر مراحل تغییر رفتار و خودکارامدی پیشبینیکننده معنیدار سطح تابآوری بودند. لذا میتوان فعالیتبدنی و تمرین منظم را محیطی تابآفرین دانست که پرداختن به آن منجر به ایجاد برخی از ویژگیهای تابآوری میشود.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297851720160922The Relationship between Mental Toughness and Sport Success in Martial Arts of Males and Femalesارتباط استحکام ذهنی با موفقیت ورزشی در زنان و مردان رزمیکار9911874310.22089/spsyj.2016.743FAفرحنازحسن پورکارشناس ارشد دانشگاه سمنانبهروزگل محمدیعضو هیات علمی دانشگاه سمنان0000-0001-8274-7703ولیالهکاشانیهیات علمی دانشگاه سمنان0009-0002-4798-8776Journal Article20150905The purpose of this study was to determine relationship between mental toughness and sport success in male and female martial arts. For this purpose, 180 athletes of two sexes were chosen through purposive sampling. The instruments of this research were Mental Toughness Questioner 48 (MTQ48) and Sport Success Scale (SSS). The validity and reliability of these instruments were determined in the Iranian population of athletes. The result of stepwise multiple regression analysis showed that challenge and confidence factors can significantly predict the success of men in martial arts, while predictive factor for women athletes were challenge, control and commitment. Based on these findings, it can be concluded that athletes using mental skills such as mental toughness can increase their chance of success in sports competitions. It seems that the difference between predictive factors for success in men and women are due to physiological, psychological and social learning.هدف از پژوهش حاضر، تعیین ارتباط استحکام ذهنی با موفقیت ورزشی رزمیکاران زن و مرد بود. بدین منظور 180 ورزشکار در دو جنس به شکل هدفمند انتخاب شدند. ابزار این پژوهش پرسشنامه استحکام ذهنی (ام.تی.کیو.48) و مقیاس موفقیت ورزشی (اِس.اِس.اِس) بود. روایی و پایایی این ابزارها در جامعۀ ورزشکاران ایرانی مورد بررسی و تأیید قرار گرفته است. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که عوامل چالش و اطمینان بهطور معناداری موفقیت ورزشی را در رزمی کاران مرد پیشبینی میکنند، درحالیکه عوامل پیش بینی کنندۀ موفقیت رزمیکاران زن شامل چالش، کنترل و تعهد میباشد. براساس یافتهها، میتوان نتیجه گرفت که ورزشکاران با استفاده از مهارتهای روانی همچون استحکام ذهنی میتوانند شانس موفقیت خود را در رقابتهای ورزشی افزایش دهند. شایان ذکر است علت تفاوت در عوامل تبیین کنندۀ موفقیت ورزشی در زنان و مردان رزمیکار احتمالاً بهخاطر عوامل فیزیولوژیک، روانشناختی و یادگیری اجتماعی بوده است.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297851720160922Effects of aerobic exercise with music on selected behavioral characteristics in bipolar patientsتأثیر تمرینات هوازی همراه با موسیقی بر منتخبی از ویژگیهای رفتاری بیماران دوقطبی11912874810.22089/spsyj.2016.748FAغزالهجوانبختیمعلم/آموزش و پرورشمحمد کاظمواعظ موسویاستاد تمام / دانشگاه جامع امام حسین0000-0002-2606-0816عبدالهقاسمیمربی بورسیه، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران0000-0001-7113-6894Journal Article20150905Bipolar disorder is a complicated disease that reduced quality of patient's life. Rhythmic physical activity is one of the ways which its effectiveness, except for these patients is frequently measured. The aim of this study was to examine the effect of aerobic exercise with music on symptoms, social relationships, and personal hygiene in bipolars. A total of 17 patients (9 women and 8 men) with bipolar disorder, of 160 patients that live in nursing home, were selected randomly. patients' symptoms are measured by Frakav test, and for personal hygiene and social relations A questionnaire was used. Participants for 8 weeks, 3 sessions per week, and each session lasting 1 hour of physical activity were associated with music. Analysis of variance with repeated measures was used for analyze the data. The results showed improvement in symptoms of bipolar disorder and personal hygiene and social relations that is consistent with existing theories.اختلال دوقطبی بیماری مزمنی است که موجب کاهش کیفیت زندگی بیمار میشود. فعالیت بدنی ریتمیک، جزو شیوه های مراقبت از بیماریهای روانی است که اثربخشی آن، به جز در مورد این بیماران، مکرّرا سنجیده شده است. هدف این تحقیق بررسی تأثیر تمرینات هوازی با موسیقی بر علائم بیماری، روابط اجتماعی، و بهداشت فردی بیماران دوقطبی است. تعداد 17 بیمار (9 زن و 8 مرد) دارای اختلال، از بین 160 بیمار ساکن در آسایشگاه، به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای سنجش علائم دوقطبی از آزمون اختلال دوقطبی فراکاو و برای تعیین بهداشت فردی و روابط اجتماعی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. شرکتکنندگان به مدت 8 هفته، هفته ای 3 جلسه 1 ساعته به فعالیت بدنی با موسیقی پرداختند. برای تحلیل دادهها از آنالیز واریانس با اندازهگیری تکراری استفاده شد. نتایج حاکی از بهبود در علائم دوقطبی و بهداشت فردی و روابط اجتماعی بود که با نظریه های موجود همخوان است.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297851720160922The Comparison of the Expertise Acquisition Process Regarding the Amount of Exercise for the National and International Wrestling Medalists Based on Developmental Model of Sports Participationمقایسة فرایند اکتساب خبرگی در کشتیگیران مدالآور جهانی و کشوری12914074910.22089/spsyj.2016.749FAلیلامیرواحدیدانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)رخسارهبادامیدانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)0000-0002-4507-0382زهرهمشکاتیدانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)0000-0002-7328-9357Journal Article20150926The aim of this study was to compare the expertise acquisition process in the national and international wrestling medalists. For this purpose, 40 national and international medalists were selected through convenient sampling. The retrospective interview was used to record age of starting and the amount of wrestling exercises, physical fitness exercises, and psychological preparations. There was no significant difference between the two groups in age of starting wrestling. There was no difference between the amount of deliberate practice at the sampling phase (6-12 years) and the specializing phase (13-15 years), the difference in the amount of deliberate practice only occurred at the investment phase (above16 years). None of the wrestlers practiced psychological skills before age of 16 and only 20 percent of these wrestlers practiced psychological skills after the age of 16. The findings of this study can be informative and fruitful for sports planners, coaches and parents.هدف از پژوهش حاضر، مقایسة فرایند اکتساب خبرگی در کشتیگیرانِ مدالآور کشوری و جهانی بود. بدینمنظور، 40 مدالآور کشوری و جهانی بهصورت دردسترس و هدفمند انتخاب شدند. با روش مصاحبة گذشته نگر، سن شروع و میزان تمرینات کشتی، تمرینات آمادگی جسمانی و آمادگی روانی کشتیگیران ثبت شد. دادههای با آزمون تی مستقل تحلیل شد. بین دوگروه به لحاظ سن شروع تمرین کشتی تفاوت معناداری مشاهده نشد. میزان تمرین هدفمند مدالآوران جهانی و کشوری در مرحلة نمونهگیری (6-12 سال) و تخصصیشدن تفاوتی با یکدیگر نداشت و تنها تفاوت به میزان تمرین هدفمند کشتی در مرحلة سرمایهگذاری مربوط میشد. هیچکدام از مدالآوران کشوری و جهانی قبل از شانزدهسالگی مهارتهای روانی را تمرین نکردهبودند و تنها 20 درصد کشتیگیران بعد از سن شانزده سالگی به تمرین مهارتهای روانی پرداختهبودند. یافتههای این مطالعه میتواند برای برنامهریزان ورزشی، مربیان و والدین، آموزنده باشد و مثمر ثمر واقع شود.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297851720160922Investigating the status of football players’ psychological capital and its causal relationship with the spiritual leadership and mediator role of social capitalبررسی وضعیت سرمایةروانشناختی بازیکنان فوتبال و رابطة علی آن با رهبری معنوی و نقش میانجی سرمایةاجتماعی14116075010.22089/spsyj.2016.750FAمحمدبیغرضدانشگاه تهرانقدرت اللهباقریدانشگاه تهرانعلیصابریدانشگاه تهران0000000188396772Journal Article20151027The purpose of this study was to investigate the status of football players’ psychological capital and its causal relationship with the spiritual leadership with regard to the role of social capital in the Asia Vision League in Fars province. The study type was descriptive-correlational. The population of the study consisted of all football players involved in Asia Vision League in Fars province. Considering the statistical population size (N=180), the sample size was equal to the statistical population, and it was used the whole population sampling method. To collect data, questionnaire was used. Data was analyzed using structural equation modeling using LISREL software. The results showed that the psychological capital of players in the league was found to be moderate, the results also showed that the spiritual leadership could influence the player's psychological capital both directly and indirectly through the social capital. According to the results, it is suggested that coachesهدف از این پژوهش بررسی وضعیت سرمایةروانشناختی بازیکنان فوتبال و رابطة علی آن با رهبری معنوی با توجه به نقش میانجی سرمایةاجتماعی در لیگ آسیا ویژن استان فارس بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعة آماری پژوهش شامل کلیه بازیکنان فوتبالیست لیگ آسیا ویژن استان فارس بودند که با توجه به حجم جامعة آماری (180N= )حجم نمونه برابر با جامعه در نظر گرفته شد و از روش نمونهگیری کل شمار استفاده شد. برای جمعآوری داده از پرسشنامه استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها به کمک روش مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار لیزرل انجام پذیرفت. نتایج نشان داد که وضعیت سرمایةروانشناختی در بین بازیکنان لیگ در حد متوسط بود، همچنین نتایج نشان دادند که رهبری معنوی هم بهصورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق سرمایةاجتماعی بر روی سرمایةروانشناختی بازیکنان تأثیرگذار است. با توجه به نتایج مربیان با سبک رهبری معنوی میتوانند وضعیت سرمایةروانشناختی را بهبود بخشیده و عملکرد بهتری را از تیم مشاهده کنند.پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-297851720160922Comparing the Effects of Aerobic and Pilates Training on Body Image and the Eating Disordersمقایسة اثر دو روش تمرینی ایروبیک و پیلاتس بر تصور بدنی و اختلالات خوردن16117475110.22089/spsyj.2016.751FAنجمهسبحانیدانشجوحمیدزاهدیاستادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران0000-0002-9520-1029Journal Article20150919The purpose of this research was to compare the effects of aerobic and Pilates training on body image and eating disorders among female students. After completing the Questionnaire s of body image and eating disorders by the available students, 60 participants were purposefully selected and divided into four homogeneous groups. Then, the experimental groups performed the aerobics and Pilates training programs for eight weeks with moderate intensity for 45 minutes three times a week The results showed that aerobic and Pilates training had a significant effect on the reduction risk of eating disorder and favorite body image, however, there was no significant difference between the effects of Pilates and aerobics training methods on body image and eating disorders. Using these two methods of training can create favorite mental image of the body and reduce the risk of eating disorders among female students.هدف از اجرای پژوهش حاضر مقایسة اثر دو روش تمرینی ایروبیک و پیلاتس بر تصور بدنی و اختلالات خوردن در دانشجویان دختر بود. بعد از تکمیل پرسشنامه تصوربدنی و اختلالات خوردن توسط شرکت کنند گان دردسترس،60 نفر به صورت هدفمند انتخاب، و در چهار گروه همگن قرار گرفتند. سپس گروه های تجربی به مدت هشت هفته با شدت متوسط و سه جلسه در هفته و به مدت 45 دقیقه برنامه های تمرینی ایروبیک و پیلاتس را اجرا کردند. نتایج نشان داد دو روش تمرینی ایروبیک و پیلاتس بر کاهش خطراختلال خوردن و تصور بدنی مطلوب، اثر گذار بوده است؛ وبین اثر تمرین پیلاتس وایروبیک برتصوربدنی واختلال خوردن،بین دوروش تمرینی تفاوت معناداری وجود نداشت. استفاده از این دو روش تمرینی می تواند در ایجاد تصور ذهنی مطلوب از بدن و کاهش خطر اختلال خوردن در دانشجویان دختر مفید باشد.