پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-29782420130622Improvement in the quality of life between older adult men with dementia through multi-sensory stimulation and group yoga exerciseبهبود کیفیت زندگی مردان سالمند مبتلا به دمانس از طریق تحریک چند حسی و تمرین یوگای دسته جمعی121122FAJournal Article20150124This study aimed to investigate the effects of these methods on quality of life among demented elderly men. In the present study which used a semi-experimental method, 80 elderly men aged from 60-88 years old were selected randomly (mean age=70/94) and divided into three experimental (Group yoga, multi-sensory stimulation and combined) and on control group. The results showed that there were significant differences in quality of life and its four domains in pre-posttests between three experimental groups. The combined group which exploited from both types of intervention had most improvements in scores of quality of life. Furthermore, yoga was more effective than multi-sensory stimulation in physical domain, while multi-sensory stimulation had more positive effects in environmental domain between demented elderly men. Overall, engaging demented elderly people in environments and activities which are high in diversity and frequency of stimuli can significantly help them from psychological, physical and social perspectives. The findings of this study can be applied in designing and practicing the health promotion programs for demented elderly people.
هدف این پژوهش استفاده از تحریک چندحسی و تمرین یوگا بهعنوان روشهایی غیر دارویی بهمنظور بهبود کیفیت زندگی مردان سالمند مبتلا به دمانس بود. در این پژوهش نیمه تجربی، 80 مرد سالمند در دامنة سنی 88-60 سال با میانگین سنی 59/5 ± 94/70 سال بهطور تصادفی انتخاب شده و در سه گروه آزمایشی (تمرین یوگای دستهجمعی، تحریک چندحسی و ترکیبی ) و یک گروه کنترل قرار گرفتند. نتایج نشان داد، اختلاف نمرة کلی کیفیت زندگی و چهار حیطة آن در سه گروه آزمایشی در پیش و پسآزمون معنادار بود. گروه تمرین ترکیبی که از هر دو نوع مداخله سود میبرد بیشترین پیشرفت را در نمرههای کیفیت زندگی داشت. ازنظر جسمانی، یوگا از تحریک چندحسی مفیدتر بود؛ درحالیکه تحریک چندحسی آثار مثبت محیطی بیشتری برای سالمندان مبتلا به دمانس داشت. در مجموع، مشغولکردن سالمندان مبتلا به دمانس در محیطها و فعالیتهاییکه تنوع و میزان محرکها در آنها بالاست، از نظر روانشناختی، جسمانی و اجتماعی، کمک فراوانی به آنها میکند. یافتههای این پژوهش در طراحی و اجرای برنامههای ارتقاء سلامتی سالمندان مبتلا به دمانس میتواند مورد استفاده قرار گیرد.
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-29782420130622Metacognition and sport activityفراشناخت و فعالیت ورزشی2413123FAJournal Article20150124Metacognition is one of the main facilitators of learning and performance of athletic skills, and sport activity is one of the low-cost options for improving metacognitive skills. Nevertheless, little research has been carried out to confirm the interaction between metacognition and exercise. Some sports activities may improve metacognitive strategies. In turn, researches have shown that the strategies which affect metacognition were associated with a marked positive effect on psychomotor skills and sports. This analytical report, aimed to present the reasons why sport activity & metacognition interact with each other, using analytical approach, to review the relevant literature of each, and to outline basic guidelines that might serve to direct the relationship between metacognition and sport activity.
فراشناخت از عوامل مؤثر بر یادگیری و اجرای مهارتهای ورزشی، و فعالیت ورزشی یکی از کم هزینهترین راهکارهای موجود برای بهبود مهارتهای فراشناختی است؛ با این حال پژوهشهای کمی در تأیید تأثیر متقابل فراشناخت و فعالیت ورزشی بر یکدیگر انجام شده است. بعضی از فعالیتهای ورزشی ممکن است باعث بهبود مهارتهای فراشناختی شوند؛ در مقابل، پژوهشها نشان دادهاند که راهکارهایی که باعث ارتقای فراشناخت میشوند ممکن است بر مهارتهای روانی ـ حرکتی و فعالیت ورزشی اثر بگذارند. این مطالعه باهدف ارائة دلایل اثر متقابل فراشناخت و فعالیت ورزشی، بهشیوة تحلیلی، به بررسی پیشینة مربوط به رشد هر یک، و به طرح دستورالعملهای اساسی میپردازد که میتواند به ارتباط بین فراشناخت و فعالیت ورزشی جهت دهد.
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-29782420130622The relationship between goal-orientation, self-efficacy and positive & negative emotions with sport performance and life satisfaction in female Wushu athletesارتباط جهت گیری هدف، خودکارآمدی و هیجانهای مثبت و منفی با عملکرد ورزشی و رضایت از زندگی در ووشوکاران دختر3825124FAJournal Article20150124The aim of the research was to determine the relationship between goal-orientation, self-efficacy and positive & negative emotions with sport performance and life satisfaction in girl Wushu athletes in country competitions. The research sample consisted of girls 144 who were selected through available sampling. To collect the data, Goal-Orientation Scale, Self-efficacy Scale, Positive & Negative Emotions Scale, Competitive Anxiety Scale, Checklist of Sport Performance and Life Satisfaction Scale were used. The results of pearson correlation coefficient showed that goal-orientation and self-efficacy have positive correlation with sport performance. Also, goal-orientation, self-efficacy and positive emotions were positive correlation with life satisfaction. Whereas, competitive anxiety and negative emotions were negative correlation with life satisfaction. The results of multiple regression analysis showed that goal-orientation, self-efficacy, competitive anxiety and positive & negative emotions explained 19 percent of variance of sport performance, whereas it<sup>,</sup>s variables explained 38 percent of variance of life satisfaction. The findings, important implications have about the role of psychological variables on sport performance and life quality in athletics.
هدف این پژوهش تعیین ارتباط جهتگیری هدف، خودکارآمدی و هیجانات مثبت و منفی با عملکرد ورزشی و رضایت از زندگی در ووشوکاران دختر شرکتکننده در مسابقههای کشوری بود. از بین شرکتکنندگان مسابقه، 114 نفر بهعنوان نمونة پژوهشی و بهصورت در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاسهای جهتگیری هدف، خودکارآمدی، عواطف مثبت و منفی، اضطراب رقابتی، رضایت از زندگی و چکلیست عملکرد ورزشی، استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که جهتگیری هدف و خودکارآمدی با عملکرد ورزشی همبستگی مثبت دارند. همچنین بین جهتگیری هدف، خودکارآمدی و عواطف مثبت با رضایت از زندگی نیز همبستگی مثبت مشاهده شد. درحالیکه اضطراب رقابتی و عواطف منفی با رضایت از زندگی همبستگی منفی داشتند. نتایج ضریب رگرسیون چندگانه حاکی از آن بود که که متغیرهای خودکارآمدی و جهتگیری هدف، اضطراب رقابتی و عواطف مثبت و منفی، 19 درصد از عملکرد ورزشی و 38 درصد از رضایت از زندگی را تبیین میکنند. یافتههای این پژوهش در زمینة نقش متغیرهای روانشناختی بر عملکرد ورزشی و کیفیت زندگی ورزشکاران اشارههای مهمی دارد.
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-29782420130622Identifying and predicting psychological talent parameters by factor analysis in athleticsشناسایی و پیش بینی شاخص های استعدادیابی روان شناختی ورزشکاران با روش تحلیل عوامل4639125FAJournal Article20150124This study was designed to examine the process of psychological talent Identification in athletes. In order to a better understanding of psychological talent Identification and the factors that influence psychological talent Identification a battery of psychological inventories (trait anxiety, hardiness, perfectionism, optimism, trait hope, sport motivation, psychological skills and strategies,) was administered to each athlete to identify his psychological strengths. In order to psycho- personality talent Identification an exploratory factor analysis method was used for gathering data to summarize and determine principal factors. The statistical sample of this research consisted of 200 athletes that were randomly selected from different sports. The data analysis with varimax rotation showed that psychological parameters were summarized and classified in two categories; First factors include three constructs (mental skills, optimism, and hope) and second factors include two constructs (hardiness and hope).These factors accounted for 57.9 % of the variance.
هدف پژوهش حاضر، شناسایی سازههای اصلی مرتبط با استعدادیابی روانشناختی در ورزشکاران از طریق تحلیل عوامل بود. این پژوهش از نوع توصیفی و روش پژوهش، پیمایشی ـ اکتشافی است که بهمنظور شناسایی عوامل مؤثر بر استعدادیابی روانشناختی از روش تحلیل عاملی اکتشافی با عناصر اصلی و چرخش متعامد از نوع وریماکس استفاده شده است. جامعة آماری شامل 200 ورزشکار در رشتههای گروهی و انفرادی عضو تیمهای ورزشی شهرستان بهبهان بودند که بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدهاند. نتایج پژوهش بر پایة روش تحلیل عوامل نشان داد، سازه<sub></sub>های مهارتهای روانی سرسختی، کمالطلبی، خوشبینی و انگیزة پیشرفت، در دو عامل کلی روانشناختی دستهبندی شدند. عامل اول؛ مهارتهای روانی، امیدواری و خوشبینی و عامل دوم؛ سرسختی و خوشبینی. در مجموع، این دو عامل 9/57 درصد از واریانس استعدادیابی روانشناختی را تبیین میکند.
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-29782420130622The relationship between emotional intelligence and achievement of team sports athletes in the 11th student Olympiad across the countryارتباط هوش هیجانی و موفقیت ورزشی ورزشکاران رشتههای ورزشی تیمی یازدهمین المپیاد دانشجویان سراسر کشور5647126FAJournal Article20150124This study aimed to investigate the relationship between emotional intelligence and achievement of team sports athletes in the Eleventh student Olympiad across the country. The research that was of correlation type was conducted in through field-based method. The research sample included 1088 athletes in twelve sport fields of whom 200 athletes were randomly chosen. In order to collect the research data, valid and reliable questionnaires, Besharat<sup>,</sup>s achievement in sports questionnaire & Shering<sup>,</sup>s emotional Intelligence questionnaire and a questionnaire of personal information were used. Data were analyzed using Pearson's correlation. The results suggest that there is a positive correlation between emotional intelligence and sports achievement. Also there are positive correlation among components of self-awareness, social self-awareness, self-management, social skills and motivation with sports achievement. Also results show that from among the components of emotional intelligence, awareness component ranks the first. In general, it is concluded that the teaching of emotional intelligence in individuals, especially athletes is important that because it creates a bridge between athletes and their success and personality and can predict the success of sports athletes.
این پژوهش با هدف بررسی ارتباط هوش هیجانی و موفقیت ورزشی ورزشکاران رشتههای ورزشی تیمی یازدهمین المپیاد دانشجویان سراسر کشور اجرا شده است. بدین منظور، از میان 1088ورزشکار شرکت کننده در یازدهمین المپیاد دانشجویان سراسر کشور، 200 ورزشکار بهصورت تصادفی بهعنوان نمونة آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات پژوهش، از پرسشنامههای موفقیت ورزشی بشارت و هوش هیجانی شرینگ و فرم ثبت مشخصات فردی استفاده شد. پس از تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، نتایج حاکی از ارتباط مثبت و معنادار بین هوش هیجانی و موفقیت ورزشی بود. همچنین بین تمام مؤلفههای هوش هیجانی (خودآگاهی، خودآگاهی اجتماعی، مدیریت خود، مهارتهای اجتماعی و خودانگیزی) با موفقیت ورزشی نیز ارتباط مثبت و معناداری وجود داشت. نتایج نشان داد که در رتبهبندی مؤلفههای هوش هیجانی، مؤلفۀ خودآگاهی در اولویت اول قرار دارد. بهطورکلی بر اساس یافتههای این پژوهش، آموزش هوش هیجانی در افراد، بهویژه ورزشکاران حائز اهمیت است؛ زیرا بین شخصیت ورزشکاران و موفقیت آنها پلی ایجاد میکند و برای پیشبینی موفقیت ورزشی ورزشکاران میتواند مفید واقع شود.
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-29782420130622The effects of balance training on depression and quality of life in Parkinson's patientsتأثیر تمرین های تعادلی بر افسردگی و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به پارکینسون6857127FAJournal Article20150124The main purpose of the present investigation is to investigate whether balance training programs results in improvement of depression and quality of life in individuals whit Parkinson. The study has an experimental design in which two groups with pre and post test measure were included. 20 individuals with Parkinson were randomly divided into two groups: an exercise group and a no exercise control group. Participants of the exercise group participated in a 12 week balance training program. Depression and quality of life were measured by the appropriate tests (BDI-21, PDQL).following 12 week of Balance training program, exercise group showed improvement in depression and quality of life in comparison with the control group. The results of the present investigation indicate that the balance training can be served as a useful and effective treatment in improving depression and then improving the daily life performance and life quality in patients with Parkinson.
هدف از پژوهش حاضر بهکارگیری تمرینهای تعادلی در جهت کاهش افسردگی و افزایش کیفیت زندگی بیمارانی است که حملات پارکینسونی آنها با وجود مصرف دارو کنترل نمیشود. پژوهش حاضر از نوع نیمهتجربی و پیشآزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل است. 20 مرد مبتلا به پارکینسون بهصورت هدفمند و داوطلبانه انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایشی (10 نفر) و کنترل (10 نفر) قرار گرفتند. آزمودنیهای گروه تمرینی علاوه بر درمانهای دارویی بهمدت 12 هفته، هر هفته سه جلسة 60 دقیقهای نیز به انجام تمرینهای تعادلی پرداختند؛ درحالیکه بیماران گروه کنترل در این مدت جز درمانهای دارویی، هیچ فعالیت بدنی را تجربه نکردند. در ابتدا و انتهای این دوره، افسردگی و کیفیت زندگی بیماران بهترتیب با پرسشنامة افسردگی بک و پرسشنامة کیفیت زندگی بیماران مبتلا به پارکینسون ارزیابی شد. نتایج نشان داد، افسردگی در گروه تجربی بهشکل معناداری نسبت به پیش از دورة تمرینی کاهش یافت؛ درحالیکه در گروه کنترل، تغییر معناداری مشاهده نشد. همچنین کیفیت زندگی در تمامی ابعاد در گروه تجربی بهبود یافت درحالیکه در گروه کنترل تغییر معناداری مشاهده نشد. نتایج پژوهش نشان داد که ورزشهای تعادلی بهعنوان یک روش درمانی مفید و مؤثر میتواند در جهت بهبود افسردگی و بهدنبال آن بهبود در عملکرد زندگی روزانه وکیفیت زندگی بیماران پارکینسون مورد استفاده قرار گیرد.
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-29782420130622Relationship between dimensions of perfectionism and efficacy in female students participating in aerobics classes and other studentsبررسی ارتباط بین ابعاد کمالگرایی و خودکارآمدی در دانشجویان دختر شرکت کننده در کلاسهای ایروبیک و سایر دانشجویان7869128FAJournal Article20150124The purpose of this study was to examine the relationship between dimensions of perfectionism and self-efficacy in two groups of participant in aerobic classes and those who have not participated in this class. For this purpose 50 female students in the Tehran University who participant in aerobic classes based on the samples available were selected. 50 other individuals randomly recruited from the community. To measure perfectionism “positive and negative perfectionism scale” and to measure self- efficacy “self-efficacy scale” were used. T-test results showed that two groups only in negative perfectionism were significantly different. Test results also showed that there is significant positive correlation between self-efficacy and positive perfectionism and there is significant negative correlation between self-efficacy and negative perfectionism. This results show that participation in aerobic activities, though may not lead to improvements in characteristic associated with positive perfectionism, but reduce characteristic associated with negative perfectionism.
هدف این مطالعه بررسی ارتباط بین ابعاد کمالگرایی و خودکارآمدی در دو گروه از دانشجویان شرکتکننده در کلاسهای ایروبیک و دانشجویانی بود که در این کلاسها شرکت نکرده بودند. برای این منظور، 50 دانشجوی دختر شرکتکننده در کلاسهای ایروبیک دانشگاه تهران، بهعنوان نمونه، و 50 دانشجوی دیگر نیز بهطور تصادفی از همان جامعه انتخاب شدند. برای ارزیابی ابعاد کمالگرایی از مقیاس کمالگرایی مثبت و منفی فلت، و برای ارزیابی خودکارآمدی از مقیاس خودکارآمدی شوارتز استفاده شد. نتایج آزمون تی نشان داد که دو گروه تنها در بعد کمالگرایی منفی اختلاف معناداری باهم داشتند. نتایج همچنین نشان داد که بین خودکارآمدی و بعد مثبت کمالگرایی ارتباط مثبت معنادار و بین خودکارآمدی و بعد منفی کمالگرایی ارتباط منفی معنادار وجود دارد. این نتایج نشان میدهد که شرکت در فعالیت های ایروبیک، اگرچه ممکن است به بروز و پیشرفت ویژگیهای مربوط به کمالگرایی مثبت منجر نشو،د اما ویژگیهای مربوط به کمالگرایی منفی را کاهش میدهد.
پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)مطالعات روانشناسی ورزشی2345-29782420130622Validity and reliability of Persian translated version of "Perceived Physical Ability Scale for Children" in grades 3-5 of elementary schoolsروایی و پایایی نسخۀ فارسی «مقیاس توانایی جسمانی ادراکشدۀکودکان» در دانشآموزان سوّم تا پنجم ابتدایی8879129FAJournal Article20150124The aim of this research was validating Persian translated version of "Perceived Physical Ability Scale for Children". Samples were 384 boys' students from grades 3 to 5 in Arak's elementary schools. From 1 and 2 districts of education office in Arak city 384 subjects from 3 to 5 grades selected cluster randomely and data were selected by "Perceived Physical Ability Scale for Children". Confirmatory factor analysis with principle components used to determine structure validity and Varimax Rotation for identifying factor structure. Bartle's test used for data sphercity and CMO for samples adequacy. Convergent validity and test-retest reliability calculated with Pearson Correlation Coefficient and internal reliability with Chronbach<sup>’</sup>s alpha. The results of Confirmatory factor analysis with principal components and Varimax rotation for determining factor structure resulted in identifying only one factor extraction. Test-retest and internal reliability were 0.81 and 0.76, respectively. Correlation coefficient of scores of "Perceived Physical Ability Scale for Children" with scores of modified pull-up, seat-up, flexibility, 45-m running and 4×9 agility were between 0.31 to 0.54.The research results confirm validity and reliability of the scale for students in grades 3-5 of elementary schools. The scale can be used for research, educational and sport purposes.
هدف این پژوهش، رواسازی نسخۀ فارسی «مقیاس توانایی جسمانی ادراک شده کودکان» بود. نمونۀ آماری این پژوهش، 384 دانشآموز پسر کلاسهای سوم تا پنجم از مدارس ابتدایی شهر اراک بودند که از نواحی یک و دوی آموزش و پرورش شهر اراک از کلاسهای سوّم تا پنجم به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از «مقیاس توانایی جسمانی ادراک شده کودکان» جمعآوری شد. بهمنظور تعیین روایی سازه این مقیاس، از تحلیل عاملی تأییدی با مؤلفههای اصلی و برای شناسایی ساختار عاملی، از چرخش واریماکس استفاده شد. برای کرویت دادهها از آزمون بارتلت و برای محاسبۀ کفایت نمونهها از ضریب کیسر ـ مییر ـ اُلکین استفاده شد. روایی همگرا و پایایی آزمون مجدد با ضریب همبستگی پیرسون و همسانی درونی با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شد. در نتیجة تحلیل عاملی تأییدی با مؤلفههای اصلی و چرخش واریماکس برای شناسایی ساختار عاملی، تنها یک عامل استخراج شد. پایایی آزمون مجدد 81/0 و همسانی درونی76/0 بهدست آمد. همبستگی بین نمره کل «مقیاس توانایی جسمانی ادراک شده کودکان» با آزمون بارفیکس اصلاحشده، دراز و نشست، انعطافپذیری، دوی 45 متر و چابکی (9×4 متر) بین 31/0 تا 54/0 بهدست آمد. نتایج پژوهش روایی و پایایی این مقیاس را برای دانشآموزان کلاسهای سوّم تا پنجم ابتدایی تأیید میکند. این مقیاس میتواند برای اهداف پژوهشی، آموزشی و ورزشی استفاده شود.