نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل

چکیده

هوش هیجانی قابلیت درک و شناخت هیجانات خود و دیگران و کنترل و مدیریت آنهاست. هدف از پژوهش حاضر مقایسۀ هوش هیجانی، و مؤلفه‌ها و خرده­مقیاس‌های آن بر اساس سابقه و جنسیت و سپس تعیین اولویت هر یک از  خرده­مقیاس‌های هوش هیجانی در میان منجیان غریق است. جامعۀ آماری در این پژوهش کلیۀ منجیان غریق درجۀ یک و دو استان‌های تهران، البرز و خراسان رضوی بودند، که از این میان 100 منجی غریق (52 مرد و 48 زن) به­صورت تصادفی انتخاب شدند. ویژگی‌های فردی و زمینه‌ای با استفاده از پرسش‌نامۀ پژوهشگرساخته جمع‌آوری شد. برای سنجش هوش هیجانی از پرسش‌نامۀ هوش هیجانی بار-آن استفاده شد، که دارای 90 سؤال بود و 15 خرده­مقیاس را در قالب پنج مؤلفۀ هوش درون­فردی، هوش بین فردی، مدیریت فشار روانی، سازگاری و خلق عمومی می‌سنجید. داده‌ها از طریق تحلیل واریانس دو عاملی و آزمون ناپارامتریک فریدمن برای رتبه‌بندی خرده­مقیاس‌ها تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها نشان دادند که تفاوت معناداری در هوش هیجانی و مؤلفه‌ها و خرده­مقیاس‌های آن میان منجیان غریق وجود ندارد. همچنین ویژگی‌های مسئولیت‌پذیری اجتماعی، شادمانی و روابط بین فردی به­ترتیب در بالاترین سطح جای داشتند. به­طورکلی نتایج پژوهش حاضر بیانگر سطح مطلوب هوش هیجانی در منجیان غریق بود.
 
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Comparison of Lifeguards' Emotional Intelligence Based on Sexuality and Working Experience

چکیده [English]

Emotional intelligence is the ability to perceive and recognize one’s own and other’s emotions and to control and manage these emotions. The purpose of present research was to compare emotional intelligence, its components and subscales based on working experience and gender and to determine the periority of each of emotional intelligence’s subscales among lifeguards. Statistical populationr of this research was included of all lifeguards with degree 1 and 2 Lifesaving Certification from provinces of Tehran, Alborz and Khorasan razavi, from which 100 lifeguards (52 male and 48 female) were selected randomly. Demographic and background features were collected by a researcher-made questionnaire. For assessing emotional Intelligence, Bar-on emotional intelligence questionnaire was used which has 90 questions and analyzes 15 skills with 5 components of interpersonal intelligence, intra personal intelligence, stress management, adaptability and common mood. Data were analyzed using Two-factor Analysis of Variance Test, and Non-parametric Friedman Test for ranking subscales. Results showed that there was no statistically significant difference among lifeguards in emotional intelligence, its components and subscales. Social responsibility, happiness and interpersonal relationship features were respectively in higher ranks. In general, the results of this research demonstrated desirable level of emotional intelligence for lifeguards.
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Emotional Intelligence
  • Lifeguards
  • Working Experience