نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل

چکیده

مطابق با نظریة خودمختاری دسی و ریان، هدف این پژوهش بررسی اثر رفتارهای حمایتی- استقلالی معلمان تربیت­بدنی برارضای نیازهای روانی (شایستگی، پیوستگی)، انگیزش درونی و لذت­بردن از فعالیت جسمانی در دختران نوجوان بود. همچنین فرضیة نقش میانجی نیازهای روانی و انگیزش درونی مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش توصیفی (زمینه­یابی) بود. در یک نمونة 283 نفری از دانش­آموزان دبیرستانی (18-14) سال شهر کرمانشاه، شرکت­کنندگان به پرسش­نامة ادراک رفتارهای حمایتی– استقلالی در زمینة ورزش، پرسش­نامة نیازهای روانی در ورزش، مقیاس انگیزش درونی و پرسش­نامة لذت از فعالیت جسمانی پاسخ دادند. در تجزیه و تحلیل اطلاعات از ضریب همبستگی پیرسون و برای ارائه مدل، از حیطة معادلات ساختاری استفاده شد. یافته­ها نشان داد رفتارهای حمایتی- استقلالی با نیازهای روانی (شایستگی، پیوستگی)، انگیزش درونی و لذت ارتباط مثبت و معنا­داری داشت. نتایج مدل پیشنهادی را از این جهت می­توان تأیید نمود که رفتارهای حمایتی- استقلالی باعث تقویت ارضای نیازهای روانی و انگیزش درونی در تربیت بدنی می­شود که به نوبة خود به افزایش لذت از فعالیت بدنی منجر می­شود. همچنین نقش میانجی نیازهای روانی و انگیزش درونی در ارتباط بین رفتار حمایتی- استقلالی و لذت از فعالیت بدنی تأیید شد. این یافته­ها اهمیت رفتارهای حمایتی- استقلالی از سوی معلمان تربیت­بدنی را در ارتقاء بیشتر انگیزش درونی و لذت از فعالیت بدنی در دختران نوجوان برجسته می­نماید.
 
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The effect of physical educators’ autonomy-supportive behaviors on enjoyment of physical activity in adolescent girls: (Psychological needs and intrinsic motivation mediating role)

چکیده [English]

Based on the self-determination theory (Ryan & Deci), purpose of this study was to examine the effect of perceived autonomy-supportive behaviors of physical education teachers on psychological needs satisfaction, intrinsic motivation and enjoyment of physical activity in adolescent girls. The hypothesized meditational roles of psychological need satisfaction and intrinsic motivation were also studied. The research method was a descriptive- survey. In a sample 283 secondary school students aged between 14 and 18 years from Kermanshah, Participants responded to the questionnaires: perceived autonomy support scale for exercise settings, psychological needs satisfaction, intrinsic motivation and enjoyment of physical activity. Data were analyzed using with Pearson correlation coefficient and Structural Equation Models (SEM). The finding showed autonomy-supportive behaviors had significant positive correlation with psychological needs (competence and relatedness), intrinsic motivation and enjoyment. The Results supported proposed model in that perceived autonomy support fosters more psychological needs satisfactions and intrinsic motivation in PE, in turn, enhanced more enjoyment of physical activity. Total mediation was supported in the case of psychological needs satisfaction, intrinsic motivation in the relationship between autonomy-supportive and enjoyment of physical activity. The findings highlight the importance of perceived autonomy-supportive behaviors of physical education teachers in fostering more intrinsic motivation and enjoyment of physical activity in adolescent girls.
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Self-Determination Theory
  • Autonomy-Supportive behaviors
  • Motivation
  • Enjoyment
  • Physical Education