نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط کمال­گرایی و پرخاشگری در بین دانش­آموزان ورزشکار بود. روش پژوهش، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. بدین منظور 333 دانش­آموز ورزشکار با روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب شده و پرسش­نامه­های ویژگی‌های فردی، کمال­گرایی چندبعدی در ورزش گتوالز و دان، و پرخاشگری ورزشی بردمیر را تکمیل کردند. روایی پرسش­نامه‌ها با بهره­گیری از نظرات اصلاحی اساتید روان­شناسی و مدیریت ورزشی، مربیان و ورزشکاران به­دست آمد و پایایی آن‌ها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به­ترتیب 89/0 و 83/0 تعیین شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری توصیفی و استنباطی (آزمون کولموگراف-اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان­داد، کمال­گرایی با پرخاشگری ورزشی دانش­آموزان ورزشکار ارتباط مثبت و معناداری داشته است؛ همچنین از میان خرده­مقیاس‌های کمال­گرایی، تنها بین خرده­مقیاس ادراک فشار والدین با پرخاشگری ورزشی ارتباط معناداری مشاهده نشد. در نتایج تحلیل رگرسیون، خرده­مقیاس نگرانی بیش از حد در مورد اشتباهات، به­عنوان بهترین پیش­بینی­کنندة پرخاشگری خصمانه شناخته شد. با توجه به نتایج پژوهش حاضر، همیشه نمی‌توان کمال­گرایی را به­عنوان یک عامل منفی در پیش­بینی پرخاشگری قلمداد­کرد؛ زیرا کمال­گرایی بهنجار، موجب کاهش پرخاشگری می‌شود؛ بنابراین باید به ابعاد بهنجار و نابهنجار کمال­گرایی به­طور همزمان توجه نمود.
 
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The relationship between perfectionism and aggression among athlete students

چکیده [English]

The aim of present study was to investigate the relationship between perfectionism and aggression among athlete students. The method of this research was descriptive –correlation. So, 333 athlete students were selected by random cluster sampling and completed demographics, sport multidimensional perfectionism of Gotwals & Dunn and athletic aggression of Bredemeier questionnaires. The validity of questionnaires was confirmed by constructive comments of psychologists and sport management professors coaches and athletes and their reliability determined by Cronbach’s alpha coefficient of 0.89 and 0.83 respectively. The data were analyzed using descriptive and inferential statistics Kolmogorov-Smirnove test (KS-test), pearson correlation and multivariable regression. The results of this study indicated that perfectionism has positive and significant correlation with athlete students aggression. Also, through subscales of perfectionism, only the perceived parental pressure subscale does not correlate significantly with athletic aggression. The results of regression analysis subscale concern over mistakes were recognized as the best predictor of hostile aggression. According to results of this study, perfectionism must not be considered as a negative predictor for aggression, because it reduces adaptive perfectionism to aggression. Therefore, both adaptive and maladaptive perfectionism dimensions must be noted synchronously.                                                                                                             
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Personal Standards
  • Adaptive perfectionism
  • Athletic aggression
  • Athlete Student