نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل

چکیده

فراشناخت از عوامل مؤثر بر یادگیری و اجرای مهارت‌های ورزشی، و فعالیت ورزشی یکی از کم هزینه‌ترین راهکارهای موجود برای بهبود مهارت‌های فراشناختی است؛ با این حال پژوهش‌های کمی در تأیید تأثیر متقابل فراشناخت و فعالیت ورزشی بر یکدیگر انجام شده است. بعضی از فعالیت‌های ورزشی ممکن است باعث بهبود مهارت‌های فراشناختی شوند؛ در مقابل، پژوهش‌ها نشان داده‌اند که راهکارهایی که باعث ارتقای فراشناخت می‌شوند ممکن است بر مهارت‌های روانی ـ حرکتی و فعالیت ورزشی اثر بگذارند. این مطالعه باهدف ارائة دلایل اثر متقابل فراشناخت و فعالیت ورزشی، به­شیوة تحلیلی، به بررسی پیشینة مربوط به رشد هر یک، و به طرح دستورالعمل‌های اساسی می‌پردازد که می­تواند به ارتباط بین فراشناخت و فعالیت ورزشی جهت دهد.
 
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Metacognition and sport activity

چکیده [English]

Metacognition is one of the main facilitators of learning and performance of athletic skills, and sport activity is one of the low-cost options for improving metacognitive skills. Nevertheless, little research has been carried out to confirm the interaction between metacognition and exercise. Some sports activities may improve metacognitive strategies. In turn, researches have shown that the strategies which affect metacognition were associated with a marked positive effect on psychomotor skills and sports. This analytical report, aimed to present the reasons why sport activity & metacognition interact with each other, using analytical approach, to review the relevant literature of each, and to outline basic guidelines that might serve to direct the relationship between metacognition and sport activity.
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Skill
  • Child
  • Analytical approach
  • Playing sport
  • Psychomotor skills