نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی ارتباط هوش هیجانی و موفقیت ورزشی ورزشکاران رشته‌های ورزشی تیمی یازدهمین المپیاد دانشجویان سراسر کشور اجرا شده است. بدین منظور، از میان 1088ورزشکار شرکت کننده در یازدهمین المپیاد دانشجویان سراسر کشور، 200 ورزشکار به­صورت تصادفی به­عنوان نمونة آماری انتخاب شدند. برای جمع­آوری اطلاعات پژوهش، از پرسش­نامه­های موفقیت ورزشی بشارت و  هوش هیجانی شرینگ و فرم ثبت مشخصات فردی استفاده شد. پس از تحلیل داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، نتایج حاکی از ارتباط مثبت و معنادار بین هوش هیجانی و موفقیت ورزشی بود. همچنین بین تمام مؤلفه‌های هوش هیجانی (خودآگاهی، خودآگاهی اجتماعی، مدیریت خود، مهارت‌های اجتماعی و خودانگیزی) با موفقیت ورزشی نیز ارتباط مثبت و معناداری وجود داشت.  نتایج نشان داد که در رتبه­بندی مؤلفه‌های هوش هیجانی، مؤلفۀ خودآگاهی در اولویت اول قرار دارد. به­طورکلی بر اساس یافته­های این پژوهش، آموزش هوش هیجانی در افراد، به­ویژه ورزشکاران حائز اهمیت است؛ زیرا بین شخصیت ورزشکاران و موفقیت آن­ها پلی ایجاد می­کند و برای پیش­بینی موفقیت ورزشی ورزشکاران می‌تواند مفید واقع شود.
 
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The relationship between emotional intelligence and achievement of team sports athletes in the 11th student Olympiad across the country

چکیده [English]

This study aimed to investigate the relationship between emotional intelligence and achievement of team sports athletes in the Eleventh student Olympiad across the country. The research that was of correlation type was conducted in through field-based method. The research sample included 1088 athletes in twelve sport fields of whom 200 athletes were randomly chosen. In order to collect the research data, valid and reliable questionnaires, Besharat,s achievement  in sports questionnaire & Shering,s emotional Intelligence questionnaire  and a questionnaire of personal information were used. Data were analyzed using Pearson's correlation. The results suggest that there is a positive correlation between emotional intelligence and sports achievement. Also there are positive correlation among components of self-awareness, social self-awareness, self-management, social skills and motivation with sports achievement. Also results show that from among the components of emotional intelligence, awareness component ranks the first. In general, it is concluded that the teaching of emotional intelligence in individuals, especially athletes is important that because it creates a bridge between athletes and their success and personality and can predict the success of sports athletes.
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Emotional Intelligence
  • Sports Achievement
  • Athletes