نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل
چکیده
هدف از اجرای پژوهش حاضر رابطه بین استحکام روانی و راهبردهای روانشناختی در دانشجویان ورزشکار پسر شرکتکننده در مسابقات ورزشی منطقه دو کشور بود. روش پژوهش استفاده شده از نوع توصیفی ـ همبستگی بود. برای این منظور تعداد 100 نفر از دانشجویان ورزشکار (میانگین سنی، 5/22 و انحراف استاندارد، 7/3) رشتههای مختلف ورزشی بهصورت داوطلبانه انتخاب شدند. . شرکتکنندگان پرسشنامه استحکام روانی کلاف و همکاران را بهمنظور اندازهگیری استحکام روانی و آزمون راهبردهای عملکرد توماس و همکاران را برای اندازهگیری راهبردهای روانشناختی تکمیل کردند. برای تحلیل دادههای جمعآوری شده از روشهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتههای پژوهش حاکی از وجود رابطۀ مثبت معنادار بین استحکام روانی و خردهمقیاسهای فعالسازی، آرامسازی، خودگفتاری و خودکاری در بعد تمرین و همچنین بین استحکام روانی و خردهمقیاسهای فعالسازی، آرامسازی، تصویرسازی و کنترل توجهی در بعد رقابت بود. در ضمن نتایج رگرسیون چندگانه نشاندهندۀ پیشبینی معنادار راهبردهای روانشناختی در هر دو بعد تمرین و رقابت توسط خردهمقیاسهای استحکام روانی بود که از بین متغیرهای پیشبین، خردهمقیاس تعهد در هر دو بعد بیشترین تأثیر و قدرت پیشبینی را دارا بود. این موضوع نشان میدهد که احتمالاً ورزشکاران متعهد به انجام کار و فعالیت خود، بیشتر تمایل به استفاده از مهارتهای روانی برای کسب موفقیت در فعالیت مربوطه داشتند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Relationship between mental toughness and psychological strategies in student athletes
چکیده [English]
The purpose of this study was the relationship between mental toughness and psychological strategies in male student athletes who competed at district 2 championship. The method of current research was descriptive-correlation. One hundred male (mean age 22.5 years, s=3.7) athletes in variety of sports, voluntary participated in the study. Participants completed the MTQ48 of Clough et al to measure mental toughness, and the Test of Performance Strategies of Thomas et al to measure the use of psychological strategies in practice and competition. The data analyzed by Pearson correlation and multiple regression methods. The findings revealed mental toughness positively and significantly related to activation, relaxation, self-talk and autonomy in practice and also related to activation, relaxation, imagination and attention control in competition. The results of multiple regression revealed mental toughness significantly predicted psychological strategies at both practice and competition and it was found that of the MTQ48 subscales, commitment was the most strength and affective factor at both practice and competition. Thus it is possible that the result of this study reflect highly committed performers were to intend to use mental skills to success acquisition at their activities.
کلیدواژهها [English]
- Mental toughness
- Psychological Strategies
- Athlete Student
- Performance