نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل

چکیده

هدف از اجرای پژوهش حاضر رابطه بین استحکام روانی و راهبردهای روان­شناختی در دانشجویان ورزشکار پسر شرکت­کننده در مسابقات ورزشی منطقه دو کشور بود. روش پژوهش استفاده شده از نوع توصیفی ـ همبستگی بود. برای این منظور تعداد 100 نفر از دانشجویان ورزشکار (میانگین سنی، 5/22 و انحراف استاندارد، 7/3) رشته­های مختلف ورزشی به­صورت داوطلبانه انتخاب شدند. . شرکت­کنندگان پرسش­نامه استحکام روانی کلاف و همکاران را به­منظور اندازه­گیری استحکام روانی و آزمون راهبردهای عملکرد توماس و همکاران را برای اندازه­گیری راهبردهای روان­شناختی تکمیل کردند. برای تحلیل داده­های جمع­آوری شده از روش­های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته­های پژوهش حاکی از وجود رابطۀ مثبت معنادار بین استحکام روانی و خرده­مقیاس­های فعال­سازی، آرام­سازی، خودگفتاری و خودکاری در بعد تمرین و همچنین بین استحکام روانی و خرده­مقیاس­های فعال­سازی، آرام­سازی، تصویرسازی و کنترل توجهی در بعد رقابت بود. در ضمن نتایج رگرسیون چندگانه نشان­دهندۀ پیش­بینی معنادار راهبردهای روان­شناختی در هر دو بعد تمرین و رقابت توسط خرده­مقیاس­های استحکام روانی بود که از بین متغیرهای پیش­بین، خرده­مقیاس تعهد در هر دو بعد بیشترین تأثیر و قدرت پیش­بینی را دارا بود. این موضوع نشان می­دهد که احتمالاً ورزشکاران متعهد به انجام کار و فعالیت خود، بیشتر تمایل به استفاده از مهارت­های روانی برای کسب موفقیت در فعالیت مربوطه داشتند.
 
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Relationship between mental toughness and psychological strategies in student athletes

چکیده [English]

The purpose of this study was the relationship between mental toughness and psychological strategies in male student athletes who competed at district 2 championship. The method of current research was descriptive-correlation. One hundred male (mean age 22.5 years, s=3.7) athletes in variety of sports, voluntary participated in the study. Participants completed the MTQ48 of Clough et al to measure mental toughness, and the Test of Performance Strategies of Thomas et al to measure the use of psychological strategies in practice and competition. The data analyzed by Pearson correlation and multiple regression methods. The findings revealed mental toughness positively and significantly related to activation, relaxation, self-talk and autonomy in practice and also related to activation, relaxation, imagination and attention control in competition. The results of multiple regression revealed mental toughness significantly predicted psychological strategies at both practice and competition and it was found that of the MTQ48 subscales, commitment was the most strength and affective factor at both practice and competition. Thus it is possible that the result of this study reflect highly committed performers were to intend to use mental skills to success acquisition at their activities.
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mental toughness
  • Psychological Strategies
  • Athlete Student
  • Performance