نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل
چکیده
مطالعۀ حاضر ارتباط میان سبکهای رهبری مربیان با هویت ورزشی دانشآموزان را در مقطع متوسطۀ شهر ارومیه در تیمهای منتخب دانشآموزی نشان میدهد. 75 دانشآموز مقطع متوسطه دو ابزار این پژوهش شامل: مقیاس رهبری در ورزش چلادورای و صالح، و مقیاس هویت ورزشی چزلاک را کامل کردند. مقیاس رهبری در ورزش با 40 آیتم، پنج بعد از سبکهای رهبری (آموزش و تمرین، رفتار دموکراتیک، رفتار آمرانه، حمایت اجتماعی و بازخورد مثبت) را میسنجد. مقیاس هویت ورزشی نیز با 22 آیتم پنج بعد هویت ورزشی (هویت اجتماعی، انحصار گرایی، هویت خود، تاثیرپذیری مثبت و تاثیرپذیری منفی) را ارزیابی میکند. ثبات درونی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بهدست آمد و اطلاعات با استفاده از آزمونهای کولموگروف اسمیرنوف یک نمونهای و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شد. نتایج نشان داد که مربیان تیمهای دانشآموزی از سبک رهبری آموزش و تمرین نسبت به سبک دموکراتیک بیشتر استفاده میکردند. نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون نیز نشان داد که میان سبکهای رهبری آموزش و تمرین، دموکراتیک، حمایت اجتماعی و بازخورد مثبت با ابعاد هویت ورزشی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد؛ درحالیکه بین سبک آمرانه و ابعاد هویت ورزشی ارتباط معناداری وجود نداشت. نتایج این پژوهش و مطالعات پیشین، اثرات مثبت سبکها و رفتارهای رهبری مربیان بر هویت ورزشی ورزشکاران و نقش بارز مربی در توسعة هویت ورزشی بازیکنان و در نتیجه افزایش عملکرد آنها را نشان میدهد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The relationship between coaches’ leadership styles and athletic identity in player of boy students selected teams in Urmia city.
چکیده [English]
The present study examined relationship between coach's leadership styles and athletic identity in player of boy students selected teams in Urmia city. 75 students of high school cutting completed two instruments in this study; Leadership Scale for Sport (LSS, Chelladurai & Saleh) and athletic identity measuring scale(AIMS, Cieslak). The LSS contains 40 items that measures five dimensions of leadership styles- training and instruction, democratic behavior, autocratic behavior, social support and positive feedback. AIMS with 22 items assess the 5 dimensions of athletic identity. Social identity, exclusivity, self identity, negative identity and positive identity were dimensions of athletic identity. Cronbach's alpha coefficient was utilized to examine the internal reliability of LSS and AIMS. Data were analyzed with one-sample kolmogrov-smirnov, and Pearson Correlation coefficient.
کلیدواژهها [English]
- Leadership Styles
- Sport Identity
- Student Teams
- Urmia