نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، تعیین اثر اضطراب در موقعیت قابل پیشبینی و غیرقابل پیشبینی بر کنترل تعادل افراد ورزشکار و غیر ورزشکار بود. تعداد 48 نفر (24 ورزشکار و 24 غیرورزشکار، با میانگین سنی±27/22 سال، بهصورت داوطلبانة در دسترس روی دستگاه صفحه نیرو ایستادند. بهمنظور ایجاد اضطراب، صوتی با شدت 80 دسیبل بهصورت قابل پیشبینی و غیرقابل پیشبینی، با ترتیب متوازن، از طریق گوشی به هردو گوش افراد پخش شد. سطح اضطراب بهوسیلة دستگاه قابل حمل سنجش هدایت الکتریکی پوست ثبت شد. تعادل، ناحیه نوسان و واریانس توزیع موقعیت نقاط مرکز فشار در راستای محورهای مختصات افقی و عمودی اندازه گیری و با استفاده از آزمون تحلیل واریانس دوطرفه تحلیل شد. یافتههای پژوهش افزایش معناداری را در ناحیة نوسان بر اثر هر دو نوع اضطراب قابل پیشبینی و غیرقابل پیشبینی در گروه غیرورزشکاران نشان داد اما در گروه ورزشکاران افزایش معنادار نبود. بر پایة یافتههای پژوهش، اضطراب بر میزان نوسانات بدن اثرگذار است و این اثر بر غیر ورزشکاران بیشتر است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Effect of predictable and unpredictable anxiety on balance control in athletes and non-athletes
چکیده [English]
The aim of this study was to determine effect of anxiety in predictable and unpredictable situation on balance control of athletes and non-athletes. 48 subjects (24 athletes, 24 non-athlete, age average= 22.27 year) were standing upright on a force plate. Predictable and unpredictable sounds (80 dB SPL1) were delivered in order to induce predictable and unpredictable anxiety. The level of anxiety was measured with skin conductance level. Balance, area sway and Standard deviation of Mean COP (StdMcop) were calculated in the medio-lateral and anterio-posterior axes and were analyzed using two-way repeated ANOVAs. The results show increasing significance level in area sway in effect every two predictable and unpredictable anxiety in non athletes group. According to results anxiety affect on body sways and this effect is the more on non-athletes group.
کلیدواژهها [English]
- Anxiety
- Static Balance
- force plate
- Athletes
- non-athletes
- Skin conductance level