نوع مقاله : مطالعه پژوهشی اصیل
چکیده
افسردگی، و اضطراب از اختلالات رایج سلامت روانی جوانان و نوجوانان است که در صورت رفع نشدن به بروز مشکلات عمدهای منجر میشود. از طرفی، فعالیت جسمی و ورزش از طریقِ اثرات فیزیولوژیکی و اجتماعی میتواند در کاهش افسردگی و اضطراب مؤثر باشد 213 دختر و 261 پسر به روش تصادفی خوشهای از میان دانشآموزان شهرستان ساوه انتخاب شدند. سطح فعالیت جسمی با پرسشنامةIPAQ (روایی: قابلقبول، پایایی: 76/0) و میزان افسردگی و اضطراب با پرسشنامة HADS (روایی: قابلقبول، پایایی: 84/0) اندازهگیری شد. برای تعیین ارتباط بین سطح فعالیت جسمی با اضطراب و افسردگی از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن و برای تعیین تفاوت گروههای دختر و پسر از نظر سطح فعالیت جسمی، افسردگی و اضطراب از آزمونِ t مستقل (05/0 =α) استفاده شد. نتایج نشان داد فعالیت جسمی با میزان افسردگی در دختران ارتباط معکوس، ولی غیرمعنیدار(08/0- =r)، و در پسران ارتباط معکوس و معنیدار(15/0- =r) داشت. همچنین فعالیت جسمی با میزان اضطراب در دختران ارتباط معکوس و غیرمعنیدار(05/0- =r) و در پسران ارتباط معکوس و معنیدار (14/0- =r)داشت؛ بنابراین، میزان همبستگی بهدستآمده در پسران چندان زیاد نیست و در دختران نیز غیرمعنیدار است که علت را میتوان کمبود ساعات درس تربیت بدنی در مدارس دانست. بهطور کلی، تجزیه و تحلیل دادهها و جمعبندی مبانی نظری و سایرِ تحقیقات بیانگرِ این است که افزایش فعالیت جسمی میتواند موجب کاهش افسردگی و اضطراب دانشآموزان شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Correlation between Physical Activity and Depression and Anxiety among High School Students in Saveh, Iran
چکیده [English]
Depression and anxiety are two common physiological health problems that can cause disabilities in adolescence and adulthood. If not be resolved, these disorders can lead to major problems. On the other hand, physical activity and exercise can be helpful in decreasing depression and anxiety through physiological and social interventions.213 female and 261 male students were selected through cluster-random sampling method. Data were collected using two questionnaires, HADS and IPAQ. Spearman’s rank correlation coefficient was used to determine the correlation between the level of physical activity and depression/anxiety; on the other hand, T-independent test was used to compare the level of physical activity and the levels of depression and anxiety in male and female groups (α=0.05).The findings suggested that in male students the physical activity was reversely correlated with both anxiety (r=-0.14) and depression (r=-0.15), while in female students the physical activity was reversely correlated with both anxiety (r=-0.05) and depression (r=-0.08) but this correlation was insignificant. In comparing male and female groups, there was no significant difference in the levels of physical activity, anxiety, and depression. The correlation was not so strong in males and was insignificant in females; this finding may be attributed to the fact that the total time allocated to exercise course in schools was not so considerable. Finally, the combination of the theoretical foundations, the related research literature, and the analysis of the data lead us towards this conclusion that an increase in the level of physical activity can result in a corresponding decrease in the level of depression/ anxiety in high-school students.
کلیدواژهها [English]
- Exercise
- Physical Activity
- Depression
- Anxiety